Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 19:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: b&w eller System Audio (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Morten_aastrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 05 April 2005 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

Jeg er i øjeblikket i dybe overvejelser, omkring køb af hæjtalere. Jeg har to modeller i tankerne. Er ikke i tvivl om produkternes høje kvalitet, men hvis nogen har erfaringer med nedenstående vil jeg gerne høre om det. Det drejer sig om højtalerne:

B&W 603 S3

System Audio 1280

Hvad kan i anbefale?

På forhånd tak!

Morten 

Til top Vis Morten_aastrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten_aastrup

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 05 April 2005 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Hej Morten, og velkommen i forumet...

Jeg har ejet et sæt SA1280 og har lyttet en del på 603'erne, så jeg vil da godt lige give lidt indtryk:

SA1280: Slank homogen lyd med fokus på mellemtonen. De spiller med en rigtig fin opløsning, men har ikke det store 'slam' i basområdet (små enheder). Bemærk også at du skal gå efter mkII-modellen.

B&W603: Langt mere slam i bassen, men har en tendens til at blive skarp i toppen (specielt hvis du parer den med uheldig forstærker). Pæn opløsning i mellemtonen, men har overall ikke den samme homogenitet i lyden som SA.

I bund og grund er det temmeligt vigtigt hvilken musikstil du er til, samt hvilket udstyr du vil sætte højtalerne sammen med. En prøvelytning af de to modeller vil heller ikke være af vejen, da ht'erne lydmæssigt går i hver sin retning.

Held og lykke!

Sonus faber Club International
Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 April 2005 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Morten _aastrup

Det er altid godt at spørge lidt, men du skal gøre dit valg på dit anlæg, så du skal have noget hjem og prøve, ellers mister man måske sine penge på noget brgt man ikke kan lide.
Jeg vil ikke være bange for at anbefale dig at købe noget nyt System Audio, det går man aldrig fejl af - det spiller flot. 
Vi ser en er siger der ikke er slam i bassen, den udtalelse siger bare ikke helt så meget, da der er mange andre ting der kan være årsag til dette i et setup. Endelig ved vi ikke hvordan dette slam er vurderet og hvad man forventer af en bas, det er svært at beskrive - det skal høres og vurderes af den enkelte. 
Men så skal det siges, at der findes mange andre højtalere der spiller godt.
Så igen, du skal have det hjem og prøve, inden du beslutetr dig til køb. Enten som udlån eller med returret.
Husk at låne noget der er tilspillet ellers kan du ikke regne med det, da højtalerne jo ændrer sig kolosalt under tilspilningstiden, som tager mere end 14 dage. Det tager tid at vælge det rette grej.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 April 2005 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Tja, Toftdahl... "Gå hjem og lyt" er ihvertfald et råd man aldrig går forkert i byen med...

Morten beder dog om erfaringer, hvilket dit indlæg ikke ligefrem bærer præg af, og at anbefale SA uden hensyntagen til hvilken lyd og musikstil Morten er til, er vel også at forhaste sig lidt!

Jeg har selv ejet et sæt SA1280mkII som jeg forresten var meget glad for, men hård rock har aldrig været deres stærke side. Er du derimod til lidt mere nøgtern musik med fokus på instrumentet er sagen en helt anden. I mit setup spillede de op imod en NAD 742 surroundforstærker, med et NAD 216 effekttrin imellem. Senere fik de lov at udfolde sig på et sæt Densen B200 samt B300, så de fik til slut lov at folde sig ud.

Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

ShookOne
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 April 2005 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

jeg har lige fået et par B&W 603 S3 idag og jeg syntes de spiller alt for dejligt, en helt igennem kanon højtaler...
Til top Vis ShookOne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ShookOne

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 05 April 2005 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Ville vælge B&W...men selvfølgelig smag og behag....lidt ligesom at vinde på karrusellerne og tabe på gyngerne...i den sidste ende er der jo kun én mening der tæller....og det er jo ens egen

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

Daniel18
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2004
Sendt: 05 April 2005 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

som Hanzo siger det er det smag og behag. bedste du kan gøre er at gå ned og lytte til dem begge. de er så ikke sat op imod hinanden, men måske kan du købe dem eller låne dem hjem og så sætte dem op imod hinanden. det er det bedste du kan gøre. hvad der i dine øre lyder bedst. 
Til top Vis Daniel18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Daniel18

Morten_aastrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 April 2005 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

kanon god og kompetent respons! Det er jeg glad for. Min forstærker er af ikke så værdi, nemlig en denon 1603. Dog synes jeg den spiller rigtig godt! Af musik hører jeg ikke techno eller hård rock, nok snarere i retning af noget instrumentalt. Clapton, pink floyd, phil collins etc. Har været nede og høre sa'erne idag, og var egentlig overrasket over den fine basgengivelse fra de små membraner!  
Til top Vis Morten_aastrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten_aastrup

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 05 April 2005 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

sa 1280 har en ganske glimrende, og meget homogen basgengivelse.

der der ofte slår bassen ihjel på sa højttalere er at de skal placeres rigtigt, og er mere følsomme over for en "forkert" placering i forhold til de fleste andre alm. højttalere.

Morten_aastrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 April 2005 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

...glemte helt at skrive, at hvis nogen har andre forslag i prisklassen (3-3.500 pr. stk) er jeg også åben..

morten

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2005 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

Kim Olsen.

Jeg er helt enig med dig - det er nøjagtigt mine oplevelser. SA er ganske fortrinlige højtalere og med dem som stort set alle højtalere, er det et stort arbejde at få arbejdte sig frem til placeringen, netop får at få den rigtige bas frem.

shras.

Jeg kan da næsten ikke give bedre anbefaling - SA er fortrinlige og hvis man låner grejet med hjem kan man lytte til den musik man har lyst til og man får en opfattelse af den lyd man går efter, hvilket vi andre aldrig kan afgøre da der er så mange andre faktorer der spiller ind. 
B&W - hvorfor ikke, de spille okay som så mange andre højtalere på markedet. Men igen, de skal hjem og spille før lytteren kan få et rimeligt indtryk af sammenhænget - synergien.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Sendt: 06 April 2005 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

Lige et par erfaringer med B&W -  603 S3 er ikke lige min kop kaffe i B&W's serier, prøv at lytte på CDM NT serien, den er lagt bedre - også 700 serien overlegen i mine øre. Og så kan B&W godt lide forstærkere med krafter i, så du skal lige kigge på dit effekttrin og se om det har no**er nok 

Husk, dette var mine meninger/erfaringer, ud og lyt selv!
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

Daloon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 06 April 2005 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

Hejsa, jeg vil sige at B&W er klart de bedste. Jeg synens at SA'erne i mine øre er alt for kedelige at lytte på. De magter ikke på samme måde at give de expotioner i lyden der for det hele til virkelig at rykke. Nu høre jeg så også mest 70 rock.

Et andet set højtlere jeg mener du burde lytte til er audiovector Mi1, det er godt nok kun en reol højtaler, men den formår alligevel at give den dynamik som gør det med rivende at lytte til den.
Til top Vis Daloon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Daloon

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2005 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

se her er vi af vidt forskellige opfattelser, netop 1280 magter transienter i en grad man normalt ikke ser hos højttalre til 3000 kr stk, og gengiver samtidigt lyden langt mere ensartet, end b&w'en der formår at nærmest adskille bassen fra det øvrige lydbillede, kombineret med en halv indelukket mellemtone, og en diskant der nemt skriger hvis man ikke passer på sit valg af forstærker og kabler.

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2005 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

Daloon

Hvis man mener SA er for kedelige at lytte på, så må man igang med at kigge på / finde fejlen i sit øvrige setup, for de er netop ikke for kedelige, tværtimod.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Klaus Kokholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2005
Sendt: 07 April 2005 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  

SA kender jeg ikke så meget til, men jeg vil give et par kommentarer til B&Werne.

De er MEGET strømkrævende, og er nok i overkanten af hvad en Denon 1603 kan trække. Så overvej evt. om du ikke hellere skal kigge på enten en helt ny forstærker/højttalerkombination, eller nogen højttalere der er nemmere at trække. Igen er det bedste råd at lytte dig frem til hvad du bedst kan lide.

mvh Klaus

Morten_aastrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2005 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

har lige fået et tilbud på et sæt SA 1550 til den samme pris. Vil det ikke, alt andet lige, være en forbedring i forhold til 1280'eren?

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2005 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Morten_aastrup skrev:

har lige fået et tilbud på et sæt SA 1550 til den samme pris. Vil det ikke, alt andet lige, være en forbedring i forhold til 1280'eren?

Kort sagt: NEJ! 1280'eren er en af de absolut bedste ht'er SA har bedrevet. Prøv dog at lytte på den, så vil du hurtigt kunne afgøre det...

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2005 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

nej, det vil jeg ikke mene... jeg har lyttet til 1550 nogel få gange, men er ikke synderligt imponeret, men nu er 1280 ogås en af de mere vellykkede højttalre fra sa.

en lille anmeldelse:

http://www.hifi4all.dk/content/templates/test.asp?articleid= 374&zoneid=3

!-!Shake!-!
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2005
Sendt: 07 April 2005 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Jeg ejer selv SA mindste gulvhøjtaler nemlig SA1230.... Jeg synes SA er nogle af de bedste til at gengive lyden sådan som den var ment!!! Og SA skal heller ikk bruge verdens største forstærker!!! Min far har lige købt et par SA 1750.... Det er de anden største højtalere SA laver... Han trækker den kun ved hjælp af en bette NAD forstærker på 50 watt og det lyder fortrinligt!!! Kan kun sige SA ville være det bedste køb... men som sagt så er det KUN dig der ved hvad DU synes er bedst!!! Så som sagt lyt selv.... Vi andre kan kun give dig et fingerpeg og det tror også det er det du er ude efter
Til top Vis !-!Shake!-!'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af !-!Shake!-!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes