Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 18:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Super test af NLE kabler... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 07 April 2005 kl. 00:58 | IP-adresse registreret  

Basil skrev:
Det fladvalset sølv belægges med guld, dels for at gøre overfladen glat, dels for at gøre den så korrosionsbestandig som muligt.

Krav til bl.a ledermaterialet er, at det skal have en elektron i den yderste skal,
og hver ledning skal opbygges med et lige antal metalliske ledere med valseretning lige fordelt i modsatte retninger.

Mvh Basil
P.S. Send dog bud efter en folder,
der står jo nok det meste i,
hvis jeg kender Niels Larsen ret.

Kablerne er ikke fladvalsede, men runde. Guldet gør at der ikke kommer nogen korrosion, når det har en tykkelse på 5 my. Så kan fugten ikke trænge ned.

Systemet er utrolig enkelt og smart.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 April 2005 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

Tale er tavshed og guld er sølv.

Metallerne i det meget omtalte kabel, mener jeg kun kan være valgt efter lydmæssige overvejelser.
Sølv går som sådan ikke i forbindelse med atmosfærens luft, og laver dårligt ledende forbindelser eller salte omkring krystallerne ligesom kobber gør det.
Så guldlaget må være valgt pga. lyden.
VdH har i snart 25 år lavet et kabel med et guldlag, ligesom visse af hans puér kan fås med spoletråd af guld. The Gryphon har også brugt et guldlag på deres kabler i snart mange år.
Iflg. VdH og i øvrigt mine egne erfaringer med VdH MC Gold, så har guld en anden lyd end den vante kobber/sølv lyd, så jeg kan fint forestille mig, at guld er valgt ud fra nogle lydmæssige mål, der har været sat for kablet.
En vigtig ting er dog, at guldet påføres uden elektrolyse, idet elektrolyse altid efterlader kemi i materialet.
Hvis ellers testeren af NLE kablet ikke hedder Bilén til efternavn, så kunne det da bestemt være spændende at lægge øre til et sæt NLE HT Kabler i gyldent sølv.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 07 April 2005 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Kan næsten høre Billens udtalelse: Bedre end Valhalla

Søren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 April 2005 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Hej

Der er i indlæggene skrevet en del om ledningsevne ved forskellige metaller. Dette tror jeg imidlertid ikke har nogen betydning i signalkabler da strømmen der løber er meget begrænset. Ved højttalerkabler er modstanden dog meget vigtig for at der er styr på bassen - ingen tvivl om det.

Et eksempel på at resistans/ledningsevne ikke er så vigtigt i signalkabler ses på Van den Hul The Second hvor DC resistansen/meter er helt oppe på 36 Ohm - hvilket er meget. Årsagen er at lederen ikke er lavet af metal men af kulfiber.

Roksan TMS3/Artemiz, Koetsu Rosewood Signature, NLE 22 RIAA,
AMR DP-777 dac
Pass Labs Xp20
Pass Labs XA100.5
VA The Music
Til top Vis Søren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 April 2005 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Søren skrev:
Hej

Der er i indlæggene skrevet en del om ledningsevne ved forskellige metaller. Dette tror jeg imidlertid ikke har nogen betydning i signalkabler da strømmen der løber er meget begrænset. Ved højttalerkabler er modstanden dog meget vigtig for at der er styr på bassen - ingen tvivl om det.

Et eksempel på at resistans/ledningsevne ikke er så vigtigt i signalkabler ses på Van den Hul The Second hvor DC resistansen/meter er helt oppe på 36 Ohm - hvilket er meget. Årsagen er at lederen ikke er lavet af metal men af kulfiber.

Det er jo sådan set rigtigt nok.
Metallerne - eller blandingen heraf - har dog indflydelse på lyden.
Guld har den højeste DC modstand af de 3 nævnte metaller, herefter kobber og så sølv med den mindste.
Kobber er et særdeles godt ledermateriale, sølv har kun marginalt lavere modstand. Ikke desto mindre er samme kabel i kobber og sølv, ikke enslydende. Heller ikke som signalkabel, hvor anvendelsen af sølv slet ikke kan retfærdiggøres af impedansmæssige årsager. Der må være noget andet der bevirker den lydmæssige forskel, for forskel det er der helt klart.
Om man er mere til det ene eller det andet, skal jeg blande mig udenom, jeg ser det meget mere som et valg mellem designs end mellem materialerne alene.
Dog ændrer en forgyldning helt sikkert et kabels egenskaber.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Søren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 April 2005 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Hej Kurt

Jeg er med på at der er forskel i lyden fra materiale til materiale. Dette har dog ikke nødvendigvis noget med ledningsevnen at gøre når der tales om signalkabler. Det kan have noget at gøre med alle mulige andre faktorer ved materialerne. Hertil kommer i geometrien som afgør induktans og kapacitet....

Ja, det er ikke helt nemt

Søren

Roksan TMS3/Artemiz, Koetsu Rosewood Signature, NLE 22 RIAA,
AMR DP-777 dac
Pass Labs Xp20
Pass Labs XA100.5
VA The Music
Til top Vis Søren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 April 2005 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Søren skrev:
Hej Kurt

Jeg er med på at der er forskel i lyden fra materiale til materiale. Dette har dog ikke nødvendigvis noget med ledningsevnen at gøre når der tales om signalkabler. Det kan have noget at gøre med alle mulige andre faktorer ved materialerne. Hertil kommer i geometrien som afgør induktans og kapacitet....

Ja, det er ikke helt nemt

Søren

Nej det er bestemt ikke nemt.
Jeg hænger mig lidt i de processer der anvendes ved fremstillingen og geometrien af kablet, for så vidt angår signalkabler.
Materialerne i selve lederen ved jeg ikke med sikkerhed hvad jeg skal mene om.
Jeg er slet ikke tilhænger af alle de sølvkabler der roder rundt på markedet for tiden

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 April 2005 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Go4it skrev:

Vi kan snakke om/være uenige om hvad der er "rigtigt", men ved I hvad: jeg glæder mig som et lille barn til at HØRE kablerne  -  det kan jo være jeg får englene at høre og "se" 

PS: jeg kan anbefale hans NLE forforstærker til sølle 3000,- (lyder som 50.000)

Niels Larsen kan altså noget med at finde den simple (måske derfor bedste) vej til vellyd - uden "omveje" og uholdbare teorier, dét kalder jeg begavelse

Hej !

Der skulle vel ikke forfindes et billed af denne forforstærker til 3000Kr

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: København
Sendt: 07 April 2005 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:
Kan næsten høre Billens udtalelse: Bedre end Valhalla
For en ordens skyld, så er det Michael Madsen der står for testen. Jan Nielsen "kommenterer" kablerne fra en mail, citat fra mailen:

"Hvis ikke disse kabler bliver en succes, så er det fordi den den almindelige hifi-bruger ikke kan høre! Der rykkes afgjort en del rundt på referencerne her. jeg må tilbage til musikken... Mvh. Jan"

Og det var mig der bragte "Valhalla" ind i billedet for at angive kvalitetsniveauet af NLE (ifølge M.M.) Faktisk bliver der skrevet at deres tildligere "ref.kabler" (ikke navngivet) ikke helt matcher NLE....

Nok om det, nu skal jeg ved lejlighed se at få lyttet til NLE

Til top Vis Go4it's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Go4it

clarity
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2004
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 07 April 2005 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Uanset hvad kablet er lavet af eller  hvilke filosofier der ligger bag og iøvrigt hvem der har testet det,  MÅ en sådan test animere til selv at prøvelytte i vante omgivelser.  Er det ikke just det tests er til ???

Ps.: 10.000,00 er vel ikke så skræmende sammenlignet med så meget andet !!!

Clarity
Til top Vis clarity's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af clarity

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2005 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

:-):-) skrev:
Go4it skrev:

Vi kan snakke om/være uenige om hvad der er "rigtigt", men ved I hvad: jeg glæder mig som et lille barn til at HØRE kablerne  -  det kan jo være jeg får englene at høre og "se" 

Niels Larsen kan altså noget med at finde den simple (måske derfor bedste) vej til vellyd - uden "omveje" og uholdbare teorier, dét kalder jeg begavelse

Hej !

Den hedder NLE 11/19, er et print med et potmeter. Du skal altså lodde lidt + et kabinet...

Se: http://www.audio-link.dk/NLE.htm   Læs evt. testen fra The Absolute Sound

Du kan også som jeg købe den direkte hos Niels Larsen - han er yderst behjælpelig

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2005 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

clarity skrev:

Uanset hvad kablet er lavet af eller  hvilke filosofier der ligger bag og iøvrigt hvem der har testet det,  MÅ en sådan test animere til selv at prøvelytte i vante omgivelser.  Er det ikke just det tests er til ???

Ps.: 10.000,00 er vel ikke så skræmende sammenlignet med så meget andet !!!

En test er ok og kan være med til man får fokus på nye ting - lyder disse NLE kabler ikke godt i mine ører, ja så skal jeg bare ikke have dem  

Men rykker de, ja så er 10.000 "ugens tilbud"

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 07 April 2005 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Go4it skrev:
Go4it skrev:

Hej !

Den hedder NLE 11/19, er et print med et potmeter. Du skal altså lodde lidt + et kabinet...

Du kan også som jeg købe den direkte hos Niels Larsen - han er yderst behjælpelig

Hej !

Som du kan se har jeg aller rede en

Billed er slættet, og det er et Elma og ikke NLE

Forforstærker

Passiv med NLE i volumen, omskifter i 24k guld, med sjondt regulering og sølv tråd.

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2005 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Go4it skrev:
Go4it skrev:

Hej !

Hej !

Som du kan se har jeg aller rede en

Forforstærker

Passiv med NLE i volumen, omskifter i 24k guld, med sjondt regulering og sølv tråd.

Hmmmm - dén kommer aldrig på side 9...  

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Sendt: 07 April 2005 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Jeg sidder i al stilhed og glæder mig til, at der kommer trådløs overførsel i høj kvalitet. Har man hørt en direkte radioudsendelse, ved man, at det kan gøres bedre end de fleste nok så fremragende CD "presninger". Altså må man også kunne overføre trådløst i høj kvalitet fra forforstærker/signalkilde til en aktiv højttaler og sim-sala-bim......kommer der udsalg på både Valhalla, Paradis og Nirvana.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 April 2005 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

Hvilke opamps benyttes der i NLE konstruktionen?

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 08 April 2005 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

donkeyshark skrev:

Jeg sidder i al stilhed og glæder mig til, at der kommer trådløs overførsel i høj kvalitet. Har man hørt en direkte radioudsendelse, ved man, at det kan gøres bedre end de fleste nok så fremragende CD "presninger". Altså må man også kunne overføre trådløst i høj kvalitet fra forforstærker/signalkilde til en aktiv højttaler og sim-sala-bim......kommer der udsalg på både Valhalla, Paradis og Nirvana.

Tilgengæld lyder mikrofoner med sender dårligt.

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2005 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Sven Palvig skrev:
donkeyshark skrev:

Tilgengæld lyder mikrofoner med sender dårligt.

Hov - NLE1000 forstærker, hvad er dette? Vidste ikke at Niels også lavede Amps

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2005 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Anyway, NLE kan jo fås i løbende meter, og hvis kablerne er så gode som rygtet må det være oplagt at tweake al intern kabelføring...

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 08 April 2005 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

Hvilke opamps benyttes der i NLE konstruktionen?

Hej Kurt!

Vis det er min forforstærker du efter spørger så køre jeg pasiv ingen forstærkning her, jeg syntes best om pasiv der får bassen lov til at pasere uden problemer men det er der delte meninger om.

<< Forrige Side af 9 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes