Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. maj 2025 | 02:02   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Wide Baffle Design (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
PederM
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Udelukket pga. dobbeltprofiler (Groove)

Bruger siden: 13 April 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 100
Sendt: 24 April 2005 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Enig, men måden er lidt mærkværdig....

Hvordan ville du tænke om en bilreklame med følgende ordlyd:

Kun vores koncept gør bilkørsel muligt. Andre kan ikke denne kunst...basta...

 

 

Til top Vis PederM's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PederM
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 24 April 2005 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Tilbage til drivernes placering: hvorfor vil Last placere mellemtonen øverst? Og skal den sidde i midten, mens diskanten er forskudt udadtil (for at sidde længere væk fra lytteposition)?
vh jazzman
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Indlæg: 2916
Sendt: 24 April 2005 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

Se på forpladen på Gryphon Cantata. Den er lavet, som Bjørn synes - det er bare ikke filt! Ville det gøre forskel, hvis det var filt? Vi ved det ikke, men jeg vil godt vide det. Men min lumske mistanke er at Bjørns filt virker, fordi han laver en fuldstændigt jævn overflade omkring driveren, og at materialet er af mindre betydning. Her ønskes måledata: tag en ht, der måler flot med filt. Smør så spartelmasse på filten og mål/lyt igen (blindt) -  seriøst ment.
Til Peder M: nogen er mere kritiske/kræsne/sarte end andre (jeg er ikke svært angrebet selv), men det er de kræsne, der driver udviklingen frem:
"The reasonable man adapts himself to the world; the unreasonable persists in trying to adapt the world to himself. Therefore, all progress depends on the unreasonable man"
venligst tvivler-jazzman

Hvis jeg kunne bestemme så så Hr. Rasmussens højttaler ganz anderledes ud men jeg har intet med hverken Hr.Rasmussen eller hans højttaler at skaffe. Jeg ved hvordan den kom til verdenen og hvor der er gjort knæfald for det internationale publikum - men længere er den ikke. 

Hvorfor forsøger du at skyde mig, for dig ukendte, meninger/løsninger i skoene ?

Jeg gør tingene med omhu, jeg måler, og jeg bliver ved til tingene er i orden. Jeg har slidt grundigt på Hr. Duelunds måleudstyr i snart mange år.

Tvivler du så gør dine egne eksperimenter. Har du ikke det nødvendige måleudstyr må du jo enten købe eller låne dig frem.

Kan filten undværes ? ja, enhver jævn, glat og lyddød overflade er da forsøget værd, men her indgår lakeret træ, glas, hård plast og metaller ikke. En metode der er gangbar for gør-det-selv folk der kun råder over håndværktøj (flertallet) er en kombination af filt og modellervoks (Panduro) 

 

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 24 April 2005 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

Bjørn skrev "Hvorfor forsøger du at skyde mig, for dig ukendte, meninger/løsninger i skoene ?"

Øhh, ikke forstået.

Hvad jeg prøver at fremkaste som teori, er at det er overfladen, og ikke dens evt. flexibilitet, der betyder noget - når vi taler diffraktion. Lydbølgernes udbreden henover kabinettet, falske ekkoer fra kanter etc. Hvorfor i alverden skulle modellervoks her opføre sig anderledes end hårde materialer?
Hvis snakken er resonansdæmpning, forholder sagen sig anderledes. M-vokset har høj indre dæmpning, men hvis et trækabinet kan bringes til at stå stille (og det er, indrømmet, ikke let), kan det vel osse gå.

Jeg er kun interesseret i en spændende og udviklende diskussion. Så er man jo nødt til at gribe fat i de emner, hvor der er noget at diskutere, ikke?

Bjørn: du skylder altså tråden at komme med en detaljeret verbal beskrivelse af dit højttalersystem. Du har tydeligvis stor erfaring - hvad har den resulteret i? Skidt med at stumperne ikke kan købes længere. Vi er ikke kopister. Jeg tror at folk, der læser denne tråd, er ude på at lade sig inspirere.

venligst jazzman

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
LAST
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 639
Sendt: 24 April 2005 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Tilbage til drivernes placering: hvorfor vil Last placere mellemtonen øverst? Og skal den sidde i midten, mens diskanten er forskudt udadtil (for at sidde længere væk fra lytteposition)?
vh jazzman

Jeg har valgt at placere mellemtonen over diskanten, for at give mere plads på bagsiden af basenhederne. Mellemtonen bliver måske også placeret en lille smule off-center (modsat diskantenheden). Diskanterne kan vende mod hinanden, sådan at når kabinetterne vinkles mod lyttepositionen vil diskanternes centerlinier krydse hinanden før mellemtonernes.

Hilsen LAST



__________________
http://www.volbeat.dk

http://www.nationupnorth.com
Til top Vis LAST's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LAST Besøg LAST's Websted
 
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Indlæg: 2916
Sendt: 24 April 2005 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

Bjørn skrev "Hvorfor forsøger du at skyde mig, for dig ukendte, meninger/løsninger i skoene ?"

Øhh, ikke forstået.

Du skriver at Cantata'ens forplade er som jeg ville lave den ! Det er den IKKE

Hvad jeg prøver at fremkaste som teori, er at det er overfladen, og ikke dens evt. flexibilitet, der betyder noget - når vi taler diffraktion. Lydbølgernes udbreden henover kabinettet, falske ekkoer fra kanter etc. Hvorfor i alverden skulle modellervoks her opføre sig anderledes end hårde materialer?
Hvis snakken er resonansdæmpning, forholder sagen sig anderledes. M-vokset har høj indre dæmpning, men hvis et trækabinet kan bringes til at stå stille (og det er, indrømmet, ikke let), kan det vel osse gå.

Tæt på enheden bliver bidrag fra forpladen en del af den direkte lyd og de eksperimenter jeg har været med til har alene haft til formål at tilvejebringe den jævnest mulige amplitude fra en given enhed i et givet kabinet og deri indgår både facon og overflade. Hvad der kan klares af mekanisk vej slipper man jo for når filtret skal konstrueres.

Jeg er kun interesseret i en spændende og udviklende diskussion. Så er man jo nødt til at gribe fat i de emner, hvor der er noget at diskutere, ikke?

Jo da

Bjørn: du skylder altså tråden at komme med en detaljeret verbal beskrivelse af dit højttalersystem. Du har tydeligvis stor erfaring - hvad har den resulteret i? Skidt med at stumperne ikke kan købes længere. Vi er ikke kopister. Jeg tror at folk, der læser denne tråd, er ude på at lade sig inspirere.

En beskrivelse OK men det bliver skriftligt og (desværre) uden billeder. Jeg har ingen hjemmeside og den lokale overvågning bliver næppe begejstret for små 100MB billedmateriale. 

Det anvendte filter kan ses her: centerfrekvens dog 800Hz (a=4) (glem komponent værdierne )http://tkhifi.homepage.dk/due3vejs/duesynkronsimu3vejs.html og højttalen er delt i 3 kabinetter der er indbyrdes justerbare. Den nuværende bestykning består af 2x7½ (små ottere) fra Grundig/Isophon. SPH130 mellemtone og D29/9300 i toppen. Bas og mellmtoneenheder er modificeret. I forhold til ovenstående link er dc modstanden 3.8 ohm for basserne, 5.6 ohm for mellemtonen og 4.7 for diskanten. Følsomheden er ca. 90dB. Baskabinettet er opbygget med ca. 320 matrixkamre (ca.70l, historien følger senere) mellemtonekabinettet er på ca. 16 l og med lang færre kamre (24) Diskantkassen er uden bund og skjuler mellem/diskant filter. Resten sidder i en skuffe i bunden.

Den lange version kræver lidt forberedelse, men systemet startede som et rent genbrugsprojekt og har også været brugt som prøveklud for flere "små opfindelser". De fire basser og den oprindelige 5½ Celestion Bas/mellem var ægte kluns og Vifa diskanterne kom fra rodekassen. Samtlige kondensatorer stammer fra Jensens gamle (nu tømte) "er afskrevet lager" . En del af spolerne er hjemmeviklede. Den indvendige kabling er fladvalset kobber isoleret med silke og vacuumimpregneret i mineralvoks. Et forsøg der aldrig er blevet gentaget da det er et grusomt svineri at håndtere. 

Kabinetternes farve forbliver indtil videre en hemmelighed (fruens valg)

fortsættes senere

venligst jazzman

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9389
Sendt: 24 April 2005 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Hvis billederne er scannet ind, kan scannerprogrammet uden tvivl komprimere billederne til en for forum tilladt størrelse, ellers findes der utallige gratis programmer der kan dette.

http://www.tucows.com/imgedit95_default.html

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 808
Sendt: 24 April 2005 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Hej

Bare lige lidt "input" - som det hedder på dansk..

Der er faktisk lidt fornuft i brede bafler - selv om de ikke er så kønne at se på.

Ved normale smalle kabinetter, som passer det næsten altid med at der er et stort diffraktionsdyk på diskanten - lige der hvor den skal til at dele over til mellemtonen

Brede bafler giver også et godt "afsæt" for enhederne - dvs. enhederne får god støtte - så man f.eks i nogle tilfælde kan få fin dynamik og flere detaljer med en mindre mellemtone.

Som det allerede er nævnt - så anvendte Snell jo generelt relativ brede bafler - og specielt ved Type A er det ført helt ud i livet.

Revel har også til dels anvendt det ved deres topmodeller og M20 - men de er ved at falde i modebølgen

Og til det jeg gerne sige:

Hvis jeg skulle lave en højttaler med bred baffel - så ville jeg ikke dæmpe den. Rockuld og filt anvendes normalt for, at enhederne ikke skal "se" baflen - det anvendes normalt på højttalere med smal baffel f.eks. Wilson og Vandersteen.

Revel og Snell anvender i sted den brede baffels form til at give ekstra god spredning. Men det kræver et delefilter, der også sikre god spredning - altså typisk højere ordens filter.

Jeg har forsøgt mig mange gange med dæmpning af baflen - men jeg synes det gør lyden lidt "død" i det.

Men der er selvfølgelig ikke noget så uinteressant som andres erfaringer  - så prøv selv.

Hilsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd
 
LAST
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 639
Sendt: 24 April 2005 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

Hej Nørd

Tak for dit input til tråden - bliv endelig ved

Kan du ikke fortælle lidt mere om hvordan delefilter-typer og baffle brede hænger sammen (er 2.ordens LR godt nok?)

Hilsen LAST



__________________
http://www.volbeat.dk

http://www.nationupnorth.com
Til top Vis LAST's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LAST Besøg LAST's Websted
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 24 April 2005 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

Et højere ordens filter giver bedre vertikal sprdning, fordi der er mindre overlap=udfasning mellem enhederne. Se fx testen i HF af B&W N805 med "1." ordens filter og en lidt ujævn spredning i vertikalplanet (ikke at det nødv. er en katastrofe..) jazzman
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Indlæg: 2916
Sendt: 25 April 2005 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Hvis billederne er scannet ind, kan scannerprogrammet uden tvivl komprimere billederne til en for forum tilladt størrelse, ellers findes der utallige gratis programmer der kan dette.

http://www.tucows.com/imgedit95_default.html

Har prøvet, det ser ud a.h.til

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn
 
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Indlæg: 2916
Sendt: 25 April 2005 kl. 00:13 | IP-adresse registreret  

Nørd skrev:

Hej

Bare lige lidt "input" - som det hedder på dansk..

Der er faktisk lidt fornuft i brede bafler - selv om de ikke er så kønne at se på.

Ved normale smalle kabinetter, som passer det næsten altid med at der er et stort diffraktionsdyk på diskanten - lige der hvor den skal til at dele over til mellemtonen

Brede bafler giver også et godt "afsæt" for enhederne - dvs. enhederne får god støtte - så man f.eks i nogle tilfælde kan få fin dynamik og flere detaljer med en mindre mellemtone.

Som det allerede er nævnt - så anvendte Snell jo generelt relativ brede bafler - og specielt ved Type A er det ført helt ud i livet.

Revel har også til dels anvendt det ved deres topmodeller og M20 - men de er ved at falde i modebølgen

Og til det jeg gerne sige:

Hvis jeg skulle lave en højttaler med bred baffel - så ville jeg ikke dæmpe den. Rockuld og filt anvendes normalt for, at enhederne ikke skal "se" baflen - det anvendes normalt på højttalere med smal baffel f.eks. Wilson og Vandersteen.

Revel og Snell anvender i sted den brede baffels form til at give ekstra god spredning. Men det kræver et delefilter, der også sikre god spredning - altså typisk højere ordens filter.

Jeg har forsøgt mig mange gange med dæmpning af baflen - men jeg synes det gør lyden lidt "død" i det.

Men der er selvfølgelig ikke noget så uinteressant som andres erfaringer  - så prøv selv.

Hilsen

Nørd

Dæmpningen med filt o.l. ændrer ikke afsættet en tøddel så længe der er en fast baffel under dæmpningen, men i virkeligheden er der vundet meget lidt ved at gå udover 30-40cm i baffelbredde med mindre man løber linen ud og bygger en hel væg.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn
 
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Indlæg: 2916
Sendt: 25 April 2005 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Et højere ordens filter giver bedre vertikal sprdning, fordi der er mindre overlap=udfasning mellem enhederne. Se fx testen i HF af B&W N805 med "1." ordens filter og en lidt ujævn spredning i vertikalplanet (ikke at det nødv. er en katastrofe..) jazzman

Der skal være overlapning, jo mere jo bedre. Man skal blot bruge de rigtige filtre så løser samtidighedproblemet næsten sig selv . Enhederne skal samarbejde for at få et sammenhængende hele 

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn
 
Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 808
Sendt: 25 April 2005 kl. 01:12 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

jazzman skrev:
Et højere ordens filter giver bedre vertikal sprdning, fordi der er mindre overlap=udfasning mellem enhederne. Se fx testen i HF af B&W N805 med "1." ordens filter og en lidt ujævn spredning i vertikalplanet (ikke at det nødv. er en katastrofe..) jazzman

Der skal være overlapning, jo mere jo bedre. Man skal blot bruge de rigtige filtre så løser samtidighedproblemet næsten sig selv . Enhederne skal samarbejde for at få et sammenhængende hele 

Hej

Det er der jo nok flere meninger om  - se f.eks Joseph audio, der virkelig anvender uendelig stejle filtre.

LAST: Generelt giver højere ordens filtre bedre spredning.

Lavere ordens filtre har det med at måle (lyde) godt lige forfra - hvorimod spredningen er meget ujævn. Det betyder, at højttaleren bliver mere følsom overfor lytterummets akustik i modsætning til en højttaler, der har jævn/ensartet spreding.

Har man ikke styr på spredningen (og måske ikke vil have styr den) - så kan man bruge filt og lignende til at reducere spredningen og mindske følsomheden  overfor rumakustik. 

Hilsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd
 
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Indlæg: 2916
Sendt: 25 April 2005 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Nørd skrev:
bjørn skrev:

jazzman skrev:
Et højere ordens filter giver bedre vertikal sprdning, fordi der er mindre overlap=udfasning mellem enhederne. Se fx testen i HF af B&W N805 med "1." ordens filter og en lidt ujævn spredning i vertikalplanet (ikke at det nødv. er en katastrofe..) jazzman

Der skal være overlapning, jo mere jo bedre. Man skal blot bruge de rigtige filtre så løser samtidighedproblemet næsten sig selv . Enhederne skal samarbejde for at få et sammenhængende hele 

Hej

Det er der jo nok flere meninger om  - se f.eks Joseph audio, der virkelig anvender uendelig stejle filtre.

LAST: Generelt giver højere ordens filtre bedre spredning.

Lavere ordens filtre har det med at måle (lyde) godt lige forfra - hvorimod spredningen er meget ujævn. Det betyder, at højttaleren bliver mere følsom overfor lytterummets akustik i modsætning til en højttaler, der har jævn/ensartet spreding.

Har man ikke styr på spredningen (og måske ikke vil have styr den) - så kan man bruge filt og lignende til at reducere spredningen og mindske følsomheden  overfor rumakustik. 

Hilsen

Nørd

Hvis du nu trisser ind på det link jeg plantede for et par indlæg siden så kan du jo selv beskue den matematiske dokumentation. Meninger er i den forbindelse mindre interessante - vi vil ha' beviser

Uendeligt stejle filter er skabt til og kan kun bruges til telebrug. Det er derfor de benævnes "skillefiltre"

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn
 
LAST
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 639
Sendt: 25 April 2005 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

Bjørn: "men i virkeligheden er der vundet meget lidt ved at gå udover 30-40cm i baffelbredde med mindre man løber linen ud og bygger en hel væg."

Hvorfor ikke?

Jeg er helt med på at forskellige filtertyper kan give forskellige spredningsresultater. Men stiller baffle breden særlige krav til filtertypen?

Hilsen LAST



__________________
http://www.volbeat.dk

http://www.nationupnorth.com
Til top Vis LAST's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LAST Besøg LAST's Websted
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 25 April 2005 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Oh, en diskussion om filterteori..nok til at splitte enhver tråd ad...

"Enhederne skal samarbejde for at få et sammenhængende hele". Hvorfor det? Hvor står det? Hvis enhederne er gode, dvs. med lav kompression og anden forvrængning, kan de da sagtens spille hver for sig. Stejle filtre vil pga. kamfiltereffekten, som også er en del af vor fælles indiskutable viden, besidde et mere homogent udstrålingsmønster. Også i forhold til Duelunds, som uanset formler skærer med 6dB/oktav, hvis kurverne står til troende.
Men efter min mening kan enhver stejlhed bruges. Man skal bare have et åbent sind. Det er ligesom hård membran/blød membran skolerne: der findes gode exempler i begge lejre, man skal plukke. Og hvem drikker udelukkende syrah, selv om det er en god drue?

Til LAST: Der kræves ikke specielle filtre til brede bafler. Men seriespolerne til mellemtonen skal have en lavere værdi end sædvanligt, fordi 6dB steppet kan bringes udenfor enhedens arbejdsområde. 55cm baffel har 6dB step ved ca. 200 Hz, dvs. responset er stort set jævnt over denne frekvens. Se Troels Gravesen-linket eller google "baffle step"

Bjørn skrev "i virkeligheden er der vundet meget lidt ved at gå udover 30-40cm i baffelbredde med mindre man løber linen ud og bygger en hel væg"
Hoho - det skulle du da have skrevet først i denne tråd, Bjørn - vi skriver jo i den fordi vi tror de brede bafler kan noget, de andre ikke kan. Hvor får du de 30-40 cm fra?

Og til slut med filt: Jeg tror, det var Duelund, der skrev (og det lyder sandsynligt) at overfladeuregelmæssigheder skal være på mindst 1/4 bølgelængde for at være effektive. Det er 8mm for 10Khz - groft filt....

Ny bold: stivere er godt. Hvad med massedæmpning mellem stiverne? Bitumenplader? Bly? Andet? Og er tyk MDF altid bedre end tynd+dæmpning?

jazzhilsen

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Indlæg: 2916
Sendt: 25 April 2005 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

LAST skrev:

Bjørn: "men i virkeligheden er der vundet meget lidt ved at gå udover 30-40cm i baffelbredde med mindre man løber linen ud og bygger en hel væg."

Hvorfor ikke?

Jeg er helt med på at forskellige filtertyper kan give forskellige spredningsresultater. Men stiller baffle breden særlige krav til filtertypen?

Næh, men du opnår måske ikke andet en at sætte dig mellem 2 stole

Hilsen LAST

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn
 
LAST
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 639
Sendt: 25 April 2005 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

Hej jazzman

Jeg regnende heller ikke med at baffle-breden stillede særlige krav til valg af filtertype. At seriespolen til mellemtonen kan gøres mindre er en stor fordel, da det vil give den lavere DC-modstand.

Om kabinettet skal være "dødt" eller "stift", med eller uden dæmpning? Hvad er bedst??? Jeg vælger nok at udlade yderlig dæmpning af kabinettet, da mit kabinet ikke kommer til at have særligt store flader (uden en eller anden form for støtte). Husk at "tunge" plader svinger længere, hvis de først kommer i svingerne!

Hilsen LAST

 



__________________
http://www.volbeat.dk

http://www.nationupnorth.com
Til top Vis LAST's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LAST Besøg LAST's Websted
 
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Indlæg: 2916
Sendt: 25 April 2005 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

Oh, en diskussion om filterteori..nok til at splitte enhver tråd ad...

"Enhederne skal samarbejde for at få et sammenhængende hele". Hvorfor det? Hvor står det? Hvis enhederne er gode, dvs. med lav kompression og anden forvrængning, kan de da sagtens spille hver for sig. Stejle filtre vil pga. kamfiltereffekten, som også er en del af vor fælles indiskutable viden, besidde et mere homogent udstrålingsmønster. Også i forhold til Duelunds, som uanset formler skærer med 6dB/oktav, hvis kurverne står til troende.
Men efter min mening kan enhver stejlhed bruges. Man skal bare have et åbent sind. Det er ligesom hård membran/blød membran skolerne: der findes gode exempler i begge lejre, man skal plukke. Og hvem drikker udelukkende syrah, selv om det er en god drue?

Både den involverede fysik og den tilhørende matematik er lykkeligvis ikke påvirkelig af hverken vandrehistorier, overleveringer eller religiøse bevægelser fra højttaleruniversets overdrev. Kan du ikke "se" med hvilken orden synkronfiltrene ruller af har du enten behov for briller, har set den anden vej eller noget helt fjerde. Da jeg gerne hjælper en evt. synshandikappet kan jeg oplyse at 2 vejs systemet er af 2. orden, 3 vejs systemet af 4.orden og 4.vejs systemet af 6.orden. Filtret er heller ikke påvirkelig af sindsstemninger    

Til LAST: Der kræves ikke specielle filtre til brede bafler. Men seriespolerne til mellemtonen skal have en lavere værdi end sædvanligt, fordi 6dB steppet kan bringes udenfor enhedens arbejdsområde. 55cm baffel har 6dB step ved ca. 200 Hz, dvs. responset er stort set jævnt over denne frekvens. Se Troels Gravesen-linket eller google "baffle step"

Bjørn skrev "i virkeligheden er der vundet meget lidt ved at gå udover 30-40cm i baffelbredde med mindre man løber linen ud og bygger en hel væg"
Hoho - det skulle du da have skrevet først i denne tråd, Bjørn - vi skriver jo i den fordi vi tror de brede bafler kan noget, de andre ikke kan. Hvor får du de 30-40 cm fra?

Praktisk, håndterlig dimension der dækker et bredt udvalg af enheder og som ikke indbyder til særlige problemer ved filterkonstruktion og anbringelse.

Og til slut med filt: Jeg tror, det var Duelund, der skrev (og det lyder sandsynligt) at overfladeuregelmæssigheder skal være på mindst 1/4 bølgelængde for at være effektive. Det er 8mm for 10Khz - groft filt....

Effektive uregelmæssigheder ????? Jeg har stort set samtlige artikler fra Duelunds hånd (i kopi) både de der er tilgængelige og de der ikke er. Jeg var en af de der læste korrektur da han stadig skrev som en løbsk maskinkanon. Vi var et par tre fire stykker der hjalp med at fange de værste finker.

Ny bold: stivere er godt. Hvad med massedæmpning mellem stiverne? Bitumenplader? Bly? Andet? Og er tyk MDF altid bedre end tynd+dæmpning?

Medium pladetykkelse (12-16-19mm) gerne lamineret og masser af afstivning med matrix opbygning som det mest probate middel. Jo tungere masse der kan sættes i svingninger jo sværere at den at stoppe

Bjørnehilsen 

jazzhilsen

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn
 

<< Forrige Side af 9 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes