Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. maj 2025 | 11:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Wide Baffle Design (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LAST
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 25 April 2005 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Hej jazzman

du skrev:"Vil ikke mene, at du behøver akustisk ventil, medmindre du vil bruge mindre kabinet eller dit rum har ueftergivelige vægge"

Hvorfor ikke? Hvilken ulemper har de? Fordele ser der ud til at være nok af: lavere Q, reduction af impedanspuklen og reduction af eftersving efter en impuls. Altsammen noget som skulle give renere/bedre basgengivelse.

Hilsen LAST

http://www.nationupnorth.com
Til top Vis LAST's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LAST Besøg LAST's Websted

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 25 April 2005 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

Oh, en diskussion om filterteori..nok til at splitte enhver tråd ad...

"Enhederne skal samarbejde for at få et sammenhængende hele". Hvorfor det? Hvor står det? Hvis enhederne er gode, dvs. med lav kompression og anden forvrængning, kan de da sagtens spille hver for sig. Stejle filtre vil pga. kamfiltereffekten, som også er en del af vor fælles indiskutable viden, besidde et mere homogent udstrålingsmønster. Også i forhold til Duelunds, som uanset formler skærer med 6dB/oktav, hvis kurverne står til troende.
Men efter min mening kan enhver stejlhed bruges. Man skal bare have et åbent sind. Det er ligesom hård membran/blød membran skolerne: der findes gode exempler i begge lejre, man skal plukke. Og hvem drikker udelukkende syrah, selv om det er en god drue?

Vig bort du fortabte sjæl, thi du har endnu ikke fundet den ene, rigtige og sande vej til uendelige visdom og indsigt.

Hilsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 April 2005 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

Hej LAST
En akustisk ventil introducerer et tab af energi i basafstemningen. Den sænker Q uden at påvirke resonansfrekvensen. Afh. af rummet størrelse er dit Qt på 0.67 tæt på det optimale, og kan måske også sænkes vha. den elektroniske wizard? De første Dynaudio basenheder havde et enormt højt friluftsQ og var helt afhængige af en akustisk ventil, ellers var systemets Q kommet langt over 1, og det lyder svampet. Det er noget af forklaringen på ventilens oprindelse. Men i mellemtonekammeret kan ventilen gøre nytte. Der gør det ikke noget, at bassen svækkes, og den lavere impedanspukkel letter konstruktionen af højpasdelen til mellemtonefiltret.

Det er rigtigt, at tunge plader svinger længere. Men hvis tyngden kommer af laminering med en fleksibel plade med høj indre dæmpning vil svingningen ske ved en lavere frekvens (pga. den større masse) og friktionstabet i dæmpematerialet vil gøre, at svingningen dør hurtigere ud, idet energien omdannes til varme. Lyder det ikke troligt?

vh Jazzman

Og til slut: Bjørnehjørnet. Bjørn har ikke argumenteret overbevisende mod 1/4-bølgelængdepåstanden for effektiv absorption (og det får han osse svært ved). Og hans 30-40cm baffelbreddepåstand står ligeledes og svæver. Det er sq nemmere at lave filtre, jo bredere baflen er! Men jeg har vandret i mørke ... he he..tak, Nørd. Har Duelund patent på synkronfiltret? Er det derfor, det ikke sidder i kommercielle konstruktioner? Og trådophænget? Nåe nej, det meste af en enheds Qm sidder i kantophænget, ikke i spideren...

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Sendt: 26 April 2005 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

Hey,

Tror lige jeg dukker mig lidt, da jeg kan fornemme en mindre krig komme snigende.....

Jazzman > Den akustiske ventil er ældre end Dynaudio. I gamle dage var de bare lavet i kabinettet med riller, og rockwooldlignende materiale så vidt jeg husker. Bruger selv akustiske ventiler og er glade for dem.

Bjørn > Teorien på synkronfilteret ser meget fin ud, men hvordan fungerer det i praksis? Har i nogle målinger der kan understøtte jeres teori? Så længe at det ikke er bevist, er det jo stadig kun en teori. Har i stepsresponskurver, fasekurver, frekvenskurver osv der understøtter det? Det kunne være fedt at se.

Ang bredbafler.. kig her. http://home1.stofanet.dk/troels.gravesen/index_b/OBS.htm

http://home1.stofanet.dk/troels.gravesen/index_b/IBL.htm

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 26 April 2005 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Jeg synes osse, det er ok med en ventil, hvis man har en givet enhed, og er glad for den. Og det er jo Last´s situation. Kun ville jeg - i mit rum - aldrig sænke et q på 0.67, men i hans rum er det måske en anden sag. Så til LAST: prøv det bare.
Men stod man før et systemdesign og ønskede sig et lavere Q i en lukket kasse af givet volumen, ville jeg da bare vælge en mere effektiv enhed - så kommer det lavere Q af sig selv, og man får højere effektivitet med i tilgift. Og yes, Dynaco A25 - var det ikke sådan? - havde da osse en ventil, sorry!

Helst ingen krig her, men udviklende snak. Men der er mere end én god opskrift på både chokoladekage og højttalere.

Hvad siger syncroniq til asfalt/blygummi?
Og hvad betyder fusionen mellem Tymphany og DST for os selvbyggere?

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 26 April 2005 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Hey,

(Troede også selv dynaudio var de første, indtil jeg besøgt Troels G.)

Jeg har hørt et par konstruktioner ude ved Troels med blå og det fungerede fint. Jeg har ikke selv gjort i det må jeg indrømme. Jeg har begravet mig i arbejde indtil nu. Men idag får jeg kabinetter at leje med, så kommer jeg lidt igang igen.

Tymphany og dst....hmm.. har hørt de har fået flere midler, og der er ansat flere inginører. Så jeg tror det giver et skub i den rigtige retning. De har jo mange ting næsten klar af helt nye ting, men de bare ikke har haft tid til at gøre helt færdig. Jeg venter stadig på XT15 mellemtoner, MA enheder osv, men de skulle komme inden for den nærmeste fremtid er jeg blevet lovet.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 26 April 2005 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

(Troede også selv dynaudio var de første, indtil jeg besøgt Troels G.)

Jeg har hørt et par konstruktioner ude ved Troels med blå og det fungerede fint. Jeg har ikke selv gjort i det må jeg indrømme. Jeg har begravet mig i arbejde indtil nu. Men idag får jeg kabinetter at leje med, så kommer jeg lidt igang igen.

Tymphany og dst....hmm.. har hørt de har fået flere midler, og der er ansat flere inginører. Så jeg tror det giver et skub i den rigtige retning. De har jo mange ting næsten klar af helt nye ting, men de bare ikke har haft tid til at gøre helt færdig. Jeg venter stadig på XT15 mellemtoner, MA enheder osv, men de skulle komme inden for den nærmeste fremtid er jeg blevet lovet.

I nyere tid er en kommerciel anvendelse af den akustiske ventil Dynaco A25 den første, men længere tilbage blev en lignende ventil brugt af Goodmans til deres Axiom 80 (10" fuldtone ophængt i 2 x 3 forspændte bladfjedre lavet er pertinax) og kabinettet var til overflod dæmpet med 1" filt på indersiden og  et frit nedhængende "gardin" tyk filt  i det temmeligt store hjørnekabinet.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2005 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

Hej LAST
En akustisk ventil introducerer et tab af energi i basafstemningen. Den sænker Q uden at påvirke resonansfrekvensen. Afh. af rummet størrelse er dit Qt på 0.67 tæt på det optimale, og kan måske også sænkes vha. den elektroniske wizard? De første Dynaudio basenheder havde et enormt højt friluftsQ og var helt afhængige af en akustisk ventil, ellers var systemets Q kommet langt over 1, og det lyder svampet. Det er noget af forklaringen på ventilens oprindelse. Men i mellemtonekammeret kan ventilen gøre nytte. Der gør det ikke noget, at bassen svækkes, og den lavere impedanspukkel letter konstruktionen af højpasdelen til mellemtonefiltret.

både Q og F falder ved brug af akustisk ventil konta samme kabinet som lukket. Sænkningen af begge liger i omegnen af 5% 

Det er rigtigt, at tunge plader svinger længere. Men hvis tyngden kommer af laminering med en fleksibel plade med høj indre dæmpning vil svingningen ske ved en lavere frekvens (pga. den større masse) og friktionstabet i dæmpematerialet vil gøre, at svingningen dør hurtigere ud, idet energien omdannes til varme. Lyder det ikke troligt?

vh Jazzman

Og til slut: Bjørnehjørnet. Bjørn har ikke argumenteret overbevisende mod 1/4-bølgelængdepåstanden for effektiv absorption (og det får han osse svært ved). Og hans 30-40cm baffelbreddepåstand står ligeledes og svæver. Det er sq nemmere at lave filtre, jo bredere baflen er! Men jeg har vandret i mørke ... he he..tak, Nørd. Har Duelund patent på synkronfiltret? Er det derfor, det ikke sidder i kommercielle konstruktioner? Og trådophænget? Nåe nej, det meste af en enheds Qm sidder i kantophænget, ikke i spideren...

Synkronfiltret er ikke patentanmeldt, det er jo givet frit ved at blive offenliggjort så selvbyggere kan få glæde af det.

Sjovt nok lader det til at kun de der har været med til fødslen er interesseret, resten tror at det er fup og fidus. Ingen af tvivlerne har åbenbart haft lyst til at anvende filtret der eller er meget detaljere beskrevet og frit tilgængeligt på nettet. Er problemet at Duelunds matematiske tilgang til emnet "skræmmer kunderne væk" ?

Du må påstå lige hvad du vil, men du må stå ved påstanden og ikke pådutte andre (duelund) din påstand.

Trådophænget ? det bruges for at sænke egenresonans og Q hvilket det også gør. Samtidt er det muligt at gøre basenheder så eftergivelige at det i praksis alene er kabinet og magnet der styrer enheden

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 26 April 2005 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

hej syncroniq
XT mellemtone? MA enheder? Fortæl!

bjørn: det er kantophænget, der har den største mekaniske dæmpning.
Jeg har ikke set målinger af andet end variovents fra Dynaudio - der flyttede fs sig ikke.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2005 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Tror lige jeg dukker mig lidt, da jeg kan fornemme en mindre krig komme snigende.....

Der er da ingen krig, men som sædvanligt skal alt der har med Duelund og højttalere nedgøres. Hvorfor er jeg så udmærket klar over, men jeg har på fornemmelsen at årsagen, hvis den bliver udtrykt direkte, vil kick-starte overvågningsholdet 

Jazzman > Den akustiske ventil er ældre end Dynaudio. I gamle dage var de bare lavet i kabinettet med riller, og rockwooldlignende materiale så vidt jeg husker. Bruger selv akustiske ventiler og er glade for dem.

Slottet Back er et gammelt kabinetprincip

Bjørn > Teorien på synkronfilteret ser meget fin ud, men hvordan fungerer det i praksis? Har i nogle målinger der kan understøtte jeres teori? Så længe at det ikke er bevist, er det jo stadig kun en teori. Har i stepsresponskurver, fasekurver, frekvenskurver osv der understøtter det? Det kunne være fedt at se.

Vi har vendt den her tidligere. Beviset er frit tilgængeligt. Teorien er bevist på god matamatisk vis. Den er til overflod blevet gennemregnet af flere lærde personer med højere uddannelse udi akustik, matematik og ingeniørkunst.

Med hensyn til målekurver fra faktiske konstruktioner så må jeg igen henvise til "opfinderen" der stadig trækker vejret og rør på sig. Du er så vidt jeg husker før blevet "opfordret" til selv at afprøve opskriften. At du ikke gør det kan jo have mange årsager.

Du har ikke tid ! Du har ikke lyst ! Det er ikke besværet værd ! Det koster penge ! taktiske overvejelser ! Sure rønnebær ! Du ved ikke om du kan ! Det er ganske enkel for svært/besværligt ! eller du forstår ganske enkelt ikke filtrets opbygning, justeringsmulighederne og hvad det i det hele taget skal gøre godt for.

Det er praktisk gennemførligt, men det er ikke "let og ligetil" og der skal slagtes en hellig ko eller to og sidder du med det alene så er mængden af målinger og "fuglereder" næsten ikke til at overkomme

Bjørnehilsen   

Ang bredbafler.. kig her. http://home1.stofanet.dk/troels.gravesen/index_b/OBS.htm

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2005 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

problemet med smalle bafler kan da klares let og elegant uden at inddrage selve filtret i korrektionen, impedanslinært, ved brug af 4 komponenter. Det koster lidt i følsomhed, men alt har en bagside 

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Sendt: 26 April 2005 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

sikke en svade Bjørn

hvorfor kan i/du ikke bare vise en måling af en ht'er lavet efter de beskrevne pricipper

det forstår jeg altså ikke...

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 April 2005 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

hej syncroniq
XT mellemtone? MA enheder? Fortæl!

bjørn: det er kantophænget, der har den største mekaniske dæmpning.
Jeg har ikke set målinger af andet end variovents fra Dynaudio - der flyttede fs sig ikke.

Jeg har en hjemmelavet 7",hvor den bevægelige masse er omkring 15 gram.Denne er udstyret med trådophæng og har en fs på 13 hz.Er det ikke lidt lavere end normalt ?.lav en måling på hvor meget spideren reelt spiller med og bliv overrasket, det blev jeg.

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2005 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:

sikke en svade Bjørn

hvofor kan i/du ikke bare vise en måling af en ht'er lavet efter de beskrevne pricipper

det forstår jeg altså ikke...

Jeg har for år tilbage lovet Duelund ikke at "overhale inden om". Det er i bund og grund et spørgsmål om tillid og gamle aftaler. At han så er blevet "kommerciel" kan jo godt forplumre "gør det selv vandene" men det Duelund ønsker at vise kan ses på hans egen og Torben Kristiansens hjemmeside.

Uden Duelund, hans værksted og måleudstyr havde jeg ikke haft de højttalere jeg har. Jeg omgås både Hr. Duelund, Hr. Gregersen og Hr. Carøe privat og har ikke lyst til at begynde at "smække med dørene" . 

De kommercielle kartofler hypper de selv helt uden min indblanding. Skæg for sig og snot for sig.

Synkronfiltret m.m. er frit tilgængeligt og det har Duelund det fint med, men resten må være det der betegnes som "høflig selvbetjening" (fat værktøjet)

Mine højttalere er efterhånden 10 år gamle og har fået skiftet mellemtone og diskant. Jeg har da et vred gamle arbejdsmålinger på alle 3 versioner men skulle det give noget mening at offenliggøre målinger ville det fornuftige være at låne måleudstyret hjem og gennemmåle højttalerne på deres nuværende plads - men jeg må indrømme - jeg orker det ikke - blot for at tilfredsstille nogle få nysgerrige

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 26 April 2005 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

så det er omvendt bevisbyrde

i påstår det virker, men vi andre skal bevise det

jeg er sikker på det er et rigtigt godt princip, men kan altså ikke forstå vi ikke kan se det på målinger, osv.

en masse tekst, og diagrammer gør det altså ikke. som Duen selv siger. "et er søkort, noget andet at sejle" eller noget i den retning.

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 26 April 2005 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Hey,

Bjørn > jeg er skam bare nysgerig. Jeg har ikke tid til at lave en højttaler kun for at se om teorien passer i praksis. Det er ikke for at nedgøre Duelund og hans teorier, men for at stille sig kritisk ind til det er bevist i praksis.  Jeg har læst hans dokumentation og jeg kan sagtens forstå den, og jeg kan også regne et filter ud. Det var faktisk meningen jeg ville lave en online beregner, ala scp på softica.dk, der kunne gøre arbejdet, som duelund så kunne få på hans side, men tiden blev desværre ikke til det. SCP har jeg lavet, i fritiden, gratis. Håber ikke du ser mig som en forretningsmand der er ude efter dine penge, for det er jeg ikke. Jeg er herinde som fritids person.

Jazzman > XT15 er en lillebror til XT18 mellemtonerne. Eben bruger dem i deres Emilie højttaler (eller hvad den hedder). MA basenhederne kan i faktisk se et smugkig af på min side, softica.dk under projekter, helt nederst. XT25'eren bliver også opdateret på et tidspunt (har ikke fået en dato endnu), og den har jeg fået en prototype af til at leje med. XT18 er også kommet med sort membran. Så lidt nyt er der på vej.

Hvis HiFi4All's nyheds folk gad poste vores nyhedsmeldinger, havde i også fået afvide nogle flere ting, men var desværre ikke interessant nok. HDS'erne er opdateret, samt SDS, og XXLS er frigivet.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2005 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:

Passer ikke, det matematiske bevis findes på Duelunds hjemmeside.

jeg er sikker på det er et rigtigt godt princip, men kan altså ikke forstå vi ikke kan se det på målinger, osv.

en masse tekst, og diagrammer gør det altså ikke. som Duen selv siger. "et er søkort, noget andet at sejle" eller noget i den retning.

Det matematiske bevis for overføringsfunktionen = højttaleren er helt efter bogen. Regner du det igennem vi du sikker være enig - ikk !

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2005 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Bjørn > jeg er skam bare nysgerig. Jeg har ikke tid til at lave en højttaler kun for at se om teorien passer i praksis.

Så ved du også hvorfor jeg ikke fylder bilen med Duelunds måleudstyr og ombygger stuen til et målelaboratorium

Det er ikke for at nedgøre Duelund og hans teorier, men for at stille sig kritisk ind til det er bevist i praksis.  Jeg har læst hans dokumentation og jeg kan sagtens forstå den, og jeg kan også regne et filter ud. Det var faktisk meningen jeg ville lave en online beregner, ala scp på softica.dk, der kunne gøre arbejdet, som duelund så kunne få på hans side, men tiden blev desværre ikke til det.

Der er så meget der aldrig bliver færdigt. Duelunds programmer ligger stadig på en gammel QL'er. Jeg har et fin lille Linqwitz bas-eq regneprogram som TK engang lavede - det blev ved Beta 1 versionen uden fase-grafik men amblitudegrafikken (og komponentværdier) er fin. Jeg har et excel-regneark med 3 vejsfiltret (lavet af peter Weis) men kurverne er lige gnidrede nok som arbejds-targetfilter. Targetfiltret skal jo gerne være i samme format som det måleudstyr det der skal bruges, så kan man printe targetfiltret ud på overhead-folie til arbejdsbrug. Der er en der længe har været i gang med at omprogramere Duelunds gamle QL-programmer til moderne PC-sprog, men bliver det nogen sinde færdigt ?  

SCP har jeg lavet, i fritiden, gratis. Håber ikke du ser mig som en forretningsmand der er ude efter dine penge, for det er jeg ikke. Jeg er herinde som fritids person.

Mine penge kommer du alligevel ikke i nærheden af, men både du og Duelund er i branchen og så holder jeg mig til det overordnede plan. Duelund må så tage sig af detaljerne

Jazzman > XT15 er en lillebror til XT18 mellemtonerne. Eben bruger dem i deres Emilie højttaler (eller hvad den hedder). MA basenhederne kan i faktisk se et smugkig af på min side, softica.dk under projekter, helt nederst. XT25'eren bliver også opdateret på et tidspunt (har ikke fået en dato endnu), og den har jeg fået en prototype af til at leje med. XT18 er også kommet med sort membran. Så lidt nyt er der på vej.

Hvis HiFi4All's nyheds folk gad poste vores nyhedsmeldinger, havde i også fået afvide nogle flere ting, men var desværre ikke interessant nok. HDS'erne er opdateret, samt SDS, og XXLS er frigivet.

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 26 April 2005 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
3DX skrev:

Det matematiske bevis for overføringsfunktionen = højttaleren er helt efter bogen. Regner du det igennem vi du sikker være enig - ikk !

jeg syntes bare et par kurver siger så meget mere end 1000 ord

lidt ligesom i Linn fakta tråden. det giver lidt at kikke på, og tage stillige til, i steder for nogen påstande/ formler/ principper.

men dem for vi altså ikke, -og så er det vel det

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2005 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:
bjørn skrev:
3DX skrev:

jeg syntes bare et par kurver siger så meget mere end 1000 ord

lidt ligesom i Linn fakta tråden. det giver lidt at kikke på, og tage stillige til, i steder for nogen påstande/ formler/ principper.

Det er ellers den slags matematiske beviser men godtager på højere læreanstalter og sår'n.

men dem for vi altså ikke, -og så er det vel det

<< Forrige Side af 9 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum