Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. maj 2025 | 13:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Wide Baffle Design (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 26 April 2005 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Hey,

Bjørn > Jeg tror ikke der er nogen der mener teorien er forkert, eller passer eller noget. Men mere om den kan realiseres, og hvor godt. Ingen enheder er liniære, og det tager teorien udgangspunkt i. Spørgsmålet er så, hvor tæt man kan komme, og om man kan sige at den følger teorien perfekt, eller mere en "inspireret" af teorien.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 26 April 2005 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
3DX skrev:
bjørn skrev:
3DX skrev:

så det er omvendt bevisbyrde

Passer ikke, det matematiske bevis findes på Duelunds hjemmeside.

i påstår det virker, men vi andre skal bevise det

jeg er sikker på det er et rigtigt godt princip, men kan altså ikke forstå vi ikke kan se det på målinger, osv.

en masse tekst, og diagrammer gør det altså ikke. som Duen selv siger. "et er søkort, noget andet at sejle" eller noget i den retning.

Det matematiske bevis for overføringsfunktionen = højttaleren er helt efter bogen. Regner du det igennem vi du sikker være enig - ikk !

jeg syntes bare et par kurver siger så meget mere end 1000 ord

lidt ligesom i Linn fakta tråden. det giver lidt at kikke på, og tage stillige til, i steder for nogen påstande/ formler/ principper.

Det er ellers den slags matematiske beviser men godtager på højere læreanstalter og sår'n.

men dem for vi altså ikke, -og så er det vel det

der må jeg så citere Duen igen igen...

hvid kittel gør ingen læge

men mon ikke de ikke også gerne ville se en kurve  men hvis de ikke findes er der jo ikke noget at gøre ved det. så må matematikken og jeres ord jo står for at  det er perfekt.

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Sendt: 26 April 2005 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Nå, men jeg vil gerne have noget feedback på bitumen/blygummi:

I mit kabinet (tegninger følger om 1-2 mdr) vil de største kabinetdele uden underliggende stiver være 15 x 20 cm, og mange af størrelsesordnen 12 x 15 cm. 19mm MDF, forplade 25mm. Jvf. ovenstående grubler jeg på, om det er besværet værd. Jeg tror ikke, at det forlænger svingningstiden, da der er tale om tab i et "viskøst" materiale...
Skal man købe produktet fra Harald Nyborg, eller findes der noget bedre? Det skal være tungt og have stor indre dæmpning. Pyt med om det er selvklæbende, det skal limes på med superklæber alligevel.

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

LAST
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003
Sendt: 26 April 2005 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

Hej jazzman

Jeg tror bestemt ikke det bliver nødvendigt at bruge så meget som 1kr på blygummi. En flade på 15 x 20 cm og en tykkelse på 25mm, bliver meget svær at sætte i svingninger. På sidderne af mine "Theobroma" højttalere er den største flade 14 x 24 cm (22mm MDF) og her er der ikke noget slinger i valsen.

Hilsen LAST

http://www.nationupnorth.com
Til top Vis LAST's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LAST Besøg LAST's Websted

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 27 April 2005 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

LAST skrev:

Hej jazzman

Jeg tror bestemt ikke det bliver nødvendigt at bruge så meget som 1kr på blygummi. En flade på 15 x 20 cm og en tykkelse på 25mm, bliver meget svær at sætte i svingninger. På sidderne af mine "Theobroma" højttalere er den største flade 14 x 24 cm (22mm MDF) og her er der ikke noget slinger i valsen.

Hilsen LAST

Og ekstra vægt/masse på et svingende system flytter blot egenfrekvensen ned og gør det sværer at dæmpe.

Man ku' selvfølgelig gøre som HiFidelity i en svunden tid og fore et 400l lukket kabinet med teglskaller

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2005 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Bjørn > Jeg tror ikke der er nogen der mener teorien er forkert, eller passer eller noget. Men mere om den kan realiseres, og hvor godt. Ingen enheder er liniære, og det tager teorien udgangspunkt i. Spørgsmålet er så, hvor tæt man kan komme, og om man kan sige at den følger teorien perfekt, eller mere en "inspireret" af teorien.

Enhederne behøver absolut ikke være som linealer, det er faktisk en fordel at de ikke er det da det sparer filterkomponenter.

Enhederne skal have en jævnt forløbende amplitude og så skal de være bredbåndede, jo bredere jo bedre. Det største problem når man skal realisere  synkronfiltret er faktisk et finde enheder der er gode nok, derfor de mange ombyggede /  hjemmebyggede enheder.

Hvor perfekt kan det blive ? Jeg har været med til projekter hvor afrulningerne passede ned til ca. -50dB og igen er det båndbredden der sætter grænsen, men ellers ligger grænsen i praksis omkring måleudstyrets formåen, ca. -70 dB/ 10Hz-40kHz for det anvendte udstyr (kemtec)

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 27 April 2005 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Dav,

Har du så en graft/ måling på en driver ?

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 27 April 2005 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev "Og ekstra vægt/masse på et svingende system flytter blot egenfrekvensen ned og gør det sværer at dæmpe"
- jo. Men der optræder jo osse et tab i det tunge klister, som gør, at der er færre svingninger at dæmpe? Ikke?

svingende jazzhilsen

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 27 April 2005 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
syncroniq skrev:

Hey,

Tror lige jeg dukker mig lidt, da jeg kan fornemme en mindre krig komme snigende.....

Der er da ingen krig, men som sædvanligt skal alt der har med Duelund og højttalere nedgøres. Hvorfor er jeg så udmærket klar over, men jeg har på fornemmelsen at årsagen, hvis den bliver udtrykt direkte, vil kick-starte overvågningsholdet 

Problemet er egentlig det modsatte: Duelunds "diciple" nedgører alt andet ved at sige, at der kun findes én rigtig måde at gøre tingene på - og den har Duelund "tilfældigvis" fundet. Alt andet du´r ikke.

På samme måde som LINN fortæller, at de har "patent" på at spille musik - så tænder det bare folk i den grad

Jazzman > Den akustiske ventil er ældre end Dynaudio. I gamle dage var de bare lavet i kabinettet med riller, og rockwooldlignende materiale så vidt jeg husker. Bruger selv akustiske ventiler og er glade for dem.

Slottet Back er et gammelt kabinetprincip

Bjørn > Teorien på synkronfilteret ser meget fin ud, men hvordan fungerer det i praksis? Har i nogle målinger der kan understøtte jeres teori? Så længe at det ikke er bevist, er det jo stadig kun en teori. Har i stepsresponskurver, fasekurver, frekvenskurver osv der understøtter det? Det kunne være fedt at se.

Vi har vendt den her tidligere. Beviset er frit tilgængeligt. Teorien er bevist på god matamatisk vis. Den er til overflod blevet gennemregnet af flere lærde personer med højere uddannelse udi akustik, matematik og ingeniørkunst.

Problemet med "beviser" er ikke det rent matematiske, men de antagelser der ligger til grund for opstillingen af formlerne.

Et helt grundlæggende problem med normale dynamiske enheder er f.eks. at deres akustiske centrum (eller burde det hedde plan) flytter sig med frekvensen.
Hvor meget og hvordan afhænger af conens geometri og stivheden i matr.

Med hensyn til målekurver fra faktiske konstruktioner så må jeg igen henvise til "opfinderen" der stadig trækker vejret og rør på sig. Du er så vidt jeg husker før blevet "opfordret" til selv at afprøve opskriften. At du ikke gør det kan jo have mange årsager.

Du har ikke tid ! Du har ikke lyst ! Det er ikke besværet værd ! Det koster penge ! taktiske overvejelser ! Sure rønnebær ! Du ved ikke om du kan ! Det er ganske enkel for svært/besværligt ! eller du forstår ganske enkelt ikke filtrets opbygning, justeringsmulighederne og hvad det i det hele taget skal gøre godt for.

Hvorfor laver opfinderen dog ikke de målinger selv - så er han sikker på at de er korrekte. Han har vel et måleudstyr - så det kan ikke tage mere end en time

Hilsen

Nørd

Det er praktisk gennemførligt, men det er ikke "let og ligetil" og der skal slagtes en hellig ko eller to og sidder du med det alene så er mængden af målinger og "fuglereder" næsten ikke til at overkomme

Bjørnehilsen   

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 27 April 2005 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

dav

ja, men under sig over at der ikke er bare en eneste måling man må se.

på en hel ht'er, eller en driver.

det er da fint den/de lyder så godt, og måler perfekt. men pt. undskyld mig, er det bare en påstand.

jeg er ikke ude efter Duen, eller tilhængere af hans ideer. men en enkelt kurve, en enkelt SPL på en driver eller noget, kunne nok tage en del at luften, af kritikerne.

men de findes altså ikke, eller må ikke vises.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 27 April 2005 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Jeg tror vi ska ha en Bjørn/Duelund tråd :-)

Nå, hvad er den bedste dæmpningsmetode? Kurver i Colloms "high performance loudspeakers" (god) viser det samme som Ludwig skriver på http://www.silcom.com/~aludwig/Loudspeaker_construction.html #Subsections  "Panel Bracing Experiments
Most books on loudspeaker construction really emphasize bracing. What I found is that bracing helps only at the lowest frequencies, below 100 Hz. Another result that really surprised me is that when the cabinet vibrates, the whole thing vibrates. I had expected the panels to exhibit modal resonance patterns. Specifically, at the corners I expected the vibration to be quite low. Not so. All of my expectations were true at certain specific frequencies, but sweeping over the full frequency band shows remarkably similar behavior, regardless of where the pickup is located. This is not to say that bracing should not be used. In fact, I liberally used 2"x2" braces. But don't expect braces to eliminate vibration, and be aware that damping is a lot more effective than bracing."
Så det er måske ikke enten-eller men både-og. Et afstivet kabinet giver god bas, og et dæmpet transmitterer mindre mellemtone, ja?

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 April 2005 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Som jeg har forstået Duelunds matrix, er det netop en kombination af dæmpning og afstivning. Selve matrix-delene er "limet" sammen med ikke hærdende materiale, og samlingerne er derfor dæmpende. Hvis matrix strukturen er 100% mekanisk stiv vil den overføre vibration (det er ikke godt med mindre de har et sted at komme hen).
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 27 April 2005 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Som Kjeldsen meget rigtigt siger, så skal vibrationerne et sted hen. For f<100 Hz skal de ud gennem membranen (stiv matrix) og højere oppe skal de dæmpes (bly?)
Til Andre: hvis enhedens egenresonans blev halveret ved at erstatte spideren med tråd, bøjer jeg mig i støvet. Hvad er kantophænget på den omtalte enhed lavet af, hvad er dens Vas og Qt?

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem
DCA - Duelund Coherent Audio

Bruger siden: 01 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 April 2005 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

Som Kjeldsen meget rigtigt siger, så skal vibrationerne et sted hen. For f<100 Hz skal de ud gennem membranen (stiv matrix) og højere oppe skal de dæmpes (bly?)
Til Andre: hvis enhedens egenresonans blev halveret ved at erstatte spideren med tråd, bøjer jeg mig i støvet. Hvad er kantophænget på den omtalte enhed lavet af, hvad er dens Vas og Qt?

For at svare for Andre, så sker der typisk en sådan halvering ved indførsel af trådophæng.

På en aktuel 8-tommer mener jeg Qt gik fra 0,35-0,4 til 0,18-19 .

Hæng mig ikke 100 hundrede procent op på det, da jeg ikke har de eksakte data her.  Jeg skal prøve at fremskaffe dem.

Frederik Carøe
Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2005 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Frederik Carøe skrev:
jazzman skrev:

For at svare for Andre, så sker der typisk en sådan halvering ved indførsel af trådophæng.

På en aktuel 8-tommer mener jeg Qt gik fra 0,35-0,4 til 0,18-19 .

Hæng mig ikke 100 hundrede procent op på det, da jeg ikke har de eksakte data her.  Jeg skal prøve at fremskaffe dem.

Der er lavet 8" og 10" enehder på opsavede SP chassier, hjemmelavede magneter, hjemmelavede membraner SP svingspoler og skumbølger og trådophæng.

Fo omkring 9-12 Hz og Qt omkring 0.1 Værdierne er justerbare ved trådens spænding og type (eftergivelighed) TS er for enheden i fri luft. Der er lavet basenheder som Kemtec (bundgrænse 10Hz) udstyret ikke kunne måle T/S data på før enheden kom i kabinet.

Enhederne kan forekomme lidt "nervøse" ved håndtering så justeringen kræver en sikker hånd hvilket Hr. Carøe ved alt om. Han glemmer sent sine første Duelund'ere som han selv fik fornøjelsen at samle 8 tommerne til - og sår'n

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem
DCA - Duelund Coherent Audio

Bruger siden: 01 December 2003
Sendt: 27 April 2005 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

bjørn

Enhederne kan forekomme lidt nervøse ved håndtering så justeringen kræver en sikker hånd hvilket Hr. Carøe ved alt om. Han glemmer sent sine første Duelund'ere som han selv fik fornøjelsen at samle 8 tommerne til - og sår'n

[/QUOTE skrev:

Nu virker den, satans, så nu virker den, satans, nå! Nu virker den, så for satanedme ondelyneme edderpeterpærkeme...

Nu virker den, satans, så nu virker den, satans, nå! Nu virker den, så for satanedme ondelyneme edderpeterpærkeme...

Frederik Carøe
Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 28 April 2005 kl. 09:21 | IP-adresse registreret  

måske er vi ved kernen: trådstyret kan ikke både have superhøj compliance og gøre det det skal - centrere svingspolen?

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Sendt: 28 April 2005 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
måske er vi ved kernen: trådstyret kan ikke både have superhøj compliance og gøre det det skal - centrere svingspolen?

Måske skal Fredriks indlæg forstås der henad at Frederik blev overrasket over at en mand med ti tommelfingre (undskyld Frederik)med den den rette instruktion kunne udføre ophænget.Når ophænget er udført korrekt virker det.

MVH 

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2005 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:

jazzman skrev:

Måske skal Fredriks indlæg forstås der henad at Frederik blev overrasket over at en mand med ti tommelfingre (undskyld Frederik)med den den rette instruktion kunne udføre ophænget.Når ophænget er udført korrekt virker det.

MVH 

Trådophænget virker fint, men Frederik blev offer for hvad der bedst kan betegnes som "anskuelsesundervisning" - hvordan er det nu med jurister og finmotorik - optræder begge tilstande i en og samme person ?

Ung Jurastuderende kommer ind fra højre (set fra værkstedes billige langside) og peger - so ein ding bla. bla. bla. og så blev han sat til selv at samle et sæt 8" basser fra bunden. Det var ekstra grumt fordi spillerummet i magnetgabet var meget lille.

Med den rigtige trådtype og forankring kan en super høj eftergivelighed kombineres med en ganske præcis styring.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 01 Maj 2005 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Har nogen regnet på data for de nye Scan-Speak 26W basenheder med alu-membran?

<< Forrige Side af 9 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes