Tilbage til HIFI4ALL.DK 31. maj 2025 | 08:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Wide Baffle Design (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LAST
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 12 Maj 2005 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Hej

Nu har jeg fået alle de enheder jeg skal bruge til mine "Vibes". Kabinet designet er desværre endnu ikke helt på plads - men det komme snart.

Enhederne kan ses her 

http://www.nationupnorth.com
Til top Vis LAST's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LAST Besøg LAST's Websted

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 Maj 2005 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

Som Kjeldsen meget rigtigt siger, så skal vibrationerne et sted hen. For f<100 Hz skal de ud gennem membranen (stiv matrix) og højere oppe skal de dæmpes (bly?)
Til Andre: hvis enhedens egenresonans blev halveret ved at erstatte spideren med tråd, bøjer jeg mig i støvet. Hvad er kantophænget på den omtalte enhed lavet af, hvad er dens Vas og Qt?

Ups den overså jeg.Nu har jeg ikke skrevet at egenresonansen blev halveret, kun den er 13 hz.Enheden er som skrevet hjemmelavet, magnetsystem, membran.Og den foreste bølge er af skum.Vas og Qt kan jeg ikke huske, men er du meget intereseret kan jeg godt måle på dem.Men ellers har jeg lavet en tråd om trådophæng.Her er nogle fine målinger og du er velkommen til at kommentere disse målinger.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=23853&P N=1

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 13 Maj 2005 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:
jazzman skrev:

Som Kjeldsen meget rigtigt siger, så skal vibrationerne et sted hen. For f<100 Hz skal de ud gennem membranen (stiv matrix) og højere oppe skal de dæmpes (bly?)
Til Andre: hvis enhedens egenresonans blev halveret ved at erstatte spideren med tråd, bøjer jeg mig i støvet. Hvad er kantophænget på den omtalte enhed lavet af, hvad er dens Vas og Qt?

Ups den overså jeg.Nu har jeg ikke skrevet at egenresonansen blev halveret, kun den er 13 hz.Enheden er som skrevet hjemmelavet, magnetsystem, membran.Og den foreste bølge er af skum.Vas og Qt kan jeg ikke huske, men er du meget intereseret kan jeg godt måle på dem.Men ellers har jeg lavet en tråd om trådophæng.Her er nogle fine målinger og du er velkommen til at kommentere disse målinger.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=23853&P N=1

MVH

Enheder hvor kun centerstyret er blevt udskiftet med trådophæng er der i praksis ingen eller meget eksempler på. Som minimum behandles, ændres eller udskiftes membranen, originale støvhætter skiftes eller fjernes, bølgen skiftes ofte til den blødest mulige type, magnetsystemet udbygges eller udskiftes osv osv.

Målet er at reducere enhedens mekaniske fjeder mest muligt så kabinet/magnet bliver de bestemmende størrelser, samt opnå  lavest mulige Fs / Qt.

Enhedernes Vas har ikke været ofret nogen videre opmærksomhed.  

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 Maj 2005 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

Hvad med enhedens x max?

specielt når det ofte er lukkede kabinetter de benyttes i, disse enheder med tråd ophæng, kommer der unægteligt noget gang i membranen!

kunnre man så ik forestille sig at tråden kunne bremse enhedens bevægelse i yderpositionerne, specielt hvis resonansfrekvensen kommer ned omkring 10 hz, så skal der altså bevægelse til før der sker noget?

Hvorfor ikke bruge en spider der var meget blød istedet, evtuelt formet som bølgen foran? det ville da give noget bevægelsesfrihed!

Det som jeg undre mig over er jo at en snor har jo ik meget eftergivenlighed/elastisitet!

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 Maj 2005 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Hey,

Skulle vi ikke holde denne tråd til emnet? Opret en tråd... om tråde istedet.

Jeg glæder mig meget til at hører og se hvad i to kommer frem til, da jeg selv er så småt igang (i har begge fået mit dokument). Jeg håber i deler ud af jeres erfaringer herinde, som tiden skrider frem. Mig og Troels skal, når tiden bliver til det, nok også igang med at måle og regne.

Har i fået lavet nogle tegninger på jeres kabinetter? Skitser?

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Maj 2005 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

R.P. skrev:

Hvad med enhedens x max?

Den er jo bestemt af magnetgab/svingspolehøjde

specielt når det ofte er lukkede kabinetter de benyttes i, disse enheder med tråd ophæng, kommer der unægteligt noget gang i membranen!

Enheden er jo netop bedst beskyttet i et lukket kabinet

kunnre man så ik forestille sig at tråden kunne bremse enhedens bevægelse i yderpositionerne, specielt hvis resonansfrekvensen kommer ned omkring 10 hz, så skal der altså bevægelse til før der sker noget?

Trådophænget hæmmer ikke bevægeligheden

Hvorfor ikke bruge en spider der var meget blød istedet, evtuelt formet som bølgen foran? det ville da give noget bevægelsesfrihed!

Fidusen ved trådophænget er bl.a. at man kan lave det selv uden specialværktøj, og bevægelsesfriheden styrer man jo selv. Bløde spidere er ikke noget man bare får fat i - og så er der lige justeringsmuligheden, den forsvinder.

Det som jeg undre mig over er jo at en snor har jo ik meget eftergivenlighed/elastisitet!

Igen et spørgsmål om at vælge den rigtige tråd til den givne opgave

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Sendt: 14 Maj 2005 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Jeg har mailet med USXX. Han har anbefalet 26W med alumembran i 4ohm istedet for 8861 af papir, det ser ud til at blive et godt bytte. Kan nøjes med 60l isf. 80l. USXX foreslår basreflex til mellemtonen. Vil regne på port i 4l kabinet.
Dæmpningen blir: bitumen + masser af uld i mellemtonekammer. Lille separat kammer til diskant. I baskammeret MDM-3 i sparsom mængde langs vægge, og bitumen mellem afstivningerne. Har lavet forsøg med at slå på løse plader m. og u. bitumen: det forlænger ikke svingningstiden, tværtom! Og det spektrale indhold forskydes forventeligt mod lavere frekvenser (hvor afstivningerne virker).
Et 60 l kabinet blir kun 20cm i udvendig dybde - så skal der "støttefødder" på? Stålstænger? hmmm.....

Tegninger om ca. 2 uger, når diverse extrajobs er afviklet.

Vil osse foreslå, at vi flytter duelund-emnerne, som vitterligt er meget spændende, til en tråd-tråd....

vh Jazzman

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

LAST
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Maj 2005 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Hej jazzman

Hvorfor anbefaler USXX basreflex til mellemtonen  Bliver det ikke svært at få styr på afrulningen, når der tages højde for 2 impedanspukler?

Sonus Faber bruger også basreflex i Stradivari, men målingerne ser også du der efter.

Hilsen LAST

Til top Vis LAST's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LAST Besøg LAST's Websted

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Maj 2005 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

LAST skrev:

Hej jazzman

Hvorfor anbefaler USXX basreflex til mellemtonen  Bliver det ikke svært at få styr på afrulningen, når der tages højde for 2 impedanspukler?

Sonus Faber bruger også basreflex i Stradivari, men målingerne ser også du der efter.

Hilsen LAST

Må jeg høfligst spørge om hvor de målinger kommer fra og hvilke enhder (bas, mellem osv.) der måles på etc.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 14 Maj 2005 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Bjørn: målingerne genkender jeg fra Stereophile.
Last: Jeg har selv tænkt på problemet med at kompensere for 2 pukler og overvejer derfor osse akustisk ventil (grim...arrghh) - hvis man propper dæmpningsmateriale i porten, får man en overdæmpet afstemning der måske kan gøre det ud for en akustisk ventil.
Et andet problem er om 26W´erens spændingsfølsomhed er for høj til Seas T25CF002, som jeg gerne ville bruge. Det er ganske vist kun 1 dB. Ka måske gå med baffelstepkompensation til bassen und alles.

vh

LAST
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Maj 2005 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Hej Bjørn

Målingerne ER fra Stereopile. Rød: Port (bas) Blå+Grøn: basenheder Sort: Mellemtone. Porten til mellemtonen er desværre ikke med.

Hilsen LAST

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 14 Maj 2005 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Hey,

Jeg har også hørt basrefleks til mellemtone anbefalet og at SF bruger det. Skulle ikke undre mig hvis USXX har haft en eller to fingre i den højttaler. Jeg vælger dog en akustisk ventil i min konstruktion.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 23 Maj 2005 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

hvordan tætner I ledningsgennemføringer? Når jeg skal have et semi-externt placeret filter og MT+diskant i separate kasser, er der 5x2 gennemføringer! Den gamle metode med at bore et hul og tætne omkring kablet med lim kan da bruges, men har nogen en smartere ide? De der Skintop muffer kan vist ikke sidde i 19mm plade..
Tegningerne i udarbejdelse. Mange overvejelser....
hilsen

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2005 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

LAST skrev:

Hej Bjørn

Målingerne ER fra Stereopile. Rød: Port (bas) Blå+Grøn: basenheder Sort: Mellemtone. Porten til mellemtonen er desværre ikke med.

Hilsen LAST

Milde moses ! havde det så været 1. april

LAST
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2005 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Hej

Bjørn: Målingerne fra Stereophile viser tydeligt at der ikke er styr på noget under 1kHz. (Men sådan går det når man bruger bas-reflex ) Anmelderne er ellers meget positive vedr Stradi's bas genvelse

Jazzman: Ledningsgennemføringer er altid et problem. En løsning kunne være at placere separate terminaler til hvert enkelt "kammer" (de kommer bare til at sidde lidt højt til mellemtone/diskant)

Da jeg endnu ikke er helt sikke på de akustiskeventilers påvirkninger af lyden i basområder, har jeg besluttet at afprøve dem i mine Theobroma'er i den nærmeste fremtid.

Hilsen LAST

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 23 Maj 2005 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Hey,

Så har jeg lagt mit oplæg ud på min hjemmeside, under "my projects". Et word dokument med mine overvejelser og hvad der skal ske. Enhederne har jeg fået hjem, så jeg skal bare have lidt tid og træ . Troels har gang i et projekt meget magen til mit, og jeg håber vi går sammen om de to projekter. Min kommer til at hedde Elysium Grandis (ses et stykke nede på min side).

Jeg modtager gerne kommentarer.

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 23 Maj 2005 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

Hey,

LAST > Jeg har nogle målinger på en 5" med akustisk ventil. Send mig en mail hvis du vil have dem. Der kan du se hvad der sker med impedanskurven.

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Sendt: 23 Maj 2005 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

LAST skrev:

Hej jazzman

Hilsen LAST

er der ikke en samlet spl. på den ht'er ?

er det 1m fra tweeter eller hvordan er den stillet op?

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

LAST
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2005 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Sendt: 23 Maj 2005 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

tak

Så slemt ser det altså heller ikke ud. der er ved guder mange der måler dårligere. og det ser ud som om, de også ved at vi ved 1000-3000 hører specielt godt.

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

<< Forrige Side af 9 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes