Forfatter |
|
LAST Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 639
|
Sendt: 12 Maj 2005 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
Sendt: 12 Maj 2005 kl. 23:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Som Kjeldsen meget rigtigt siger, så skal vibrationerne et sted hen. For f<100 Hz skal de ud gennem membranen (stiv matrix) og højere oppe skal de dæmpes (bly?) Til Andre: hvis enhedens egenresonans blev halveret ved at erstatte spideren med tråd, bøjer jeg mig i støvet. Hvad er kantophænget på den omtalte enhed lavet af, hvad er dens Vas og Qt?
|
|
|
Ups den overså jeg.Nu har jeg ikke skrevet at egenresonansen blev halveret, kun den er 13 hz.Enheden er som skrevet hjemmelavet, magnetsystem, membran.Og den foreste bølge er af skum.Vas og Qt kan jeg ikke huske, men er du meget intereseret kan jeg godt måle på dem.Men ellers har jeg lavet en tråd om trådophæng.Her er nogle fine målinger og du er velkommen til at kommentere disse målinger.
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=23853&P N=1
MVH
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
Sendt: 13 Maj 2005 kl. 11:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andre skrev:
jazzman skrev:
Som Kjeldsen meget rigtigt siger, så skal vibrationerne et sted hen. For f<100 Hz skal de ud gennem membranen (stiv matrix) og højere oppe skal de dæmpes (bly?) Til Andre: hvis enhedens egenresonans blev halveret ved at erstatte spideren med tråd, bøjer jeg mig i støvet. Hvad er kantophænget på den omtalte enhed lavet af, hvad er dens Vas og Qt?
|
|
|
Ups den overså jeg.Nu har jeg ikke skrevet at egenresonansen blev halveret, kun den er 13 hz.Enheden er som skrevet hjemmelavet, magnetsystem, membran.Og den foreste bølge er af skum.Vas og Qt kan jeg ikke huske, men er du meget intereseret kan jeg godt måle på dem.Men ellers har jeg lavet en tråd om trådophæng.Her er nogle fine målinger og du er velkommen til at kommentere disse målinger.
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=23853&P N=1
MVH
|
|
|
Enheder hvor kun centerstyret er blevt udskiftet med trådophæng er der i praksis ingen eller meget eksempler på. Som minimum behandles, ændres eller udskiftes membranen, originale støvhætter skiftes eller fjernes, bølgen skiftes ofte til den blødest mulige type, magnetsystemet udbygges eller udskiftes osv osv.
Målet er at reducere enhedens mekaniske fjeder mest muligt så kabinet/magnet bliver de bestemmende størrelser, samt opnå lavest mulige Fs / Qt.
Enhedernes Vas har ikke været ofret nogen videre opmærksomhed.
|
Til top |
|
|
R.P. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 972
|
Sendt: 14 Maj 2005 kl. 09:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med enhedens x max?
specielt når det ofte er lukkede kabinetter de benyttes i, disse enheder med tråd ophæng, kommer der unægteligt noget gang i membranen!
kunnre man så ik forestille sig at tråden kunne bremse enhedens bevægelse i yderpositionerne, specielt hvis resonansfrekvensen kommer ned omkring 10 hz, så skal der altså bevægelse til før der sker noget?
Hvorfor ikke bruge en spider der var meget blød istedet, evtuelt formet som bølgen foran? det ville da give noget bevægelsesfrihed!
Det som jeg undre mig over er jo at en snor har jo ik meget eftergivenlighed/elastisitet! __________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
Sendt: 14 Maj 2005 kl. 11:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Skulle vi ikke holde denne tråd til emnet? Opret en tråd... om tråde istedet.
Jeg glæder mig meget til at hører og se hvad i to kommer frem til, da jeg selv er så småt igang (i har begge fået mit dokument). Jeg håber i deler ud af jeres erfaringer herinde, som tiden skrider frem. Mig og Troels skal, når tiden bliver til det, nok også igang med at måle og regne.
Har i fået lavet nogle tegninger på jeres kabinetter? Skitser?
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

|
Sendt: 14 Maj 2005 kl. 12:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
R.P. skrev:
Hvad med enhedens x max?
Den er jo bestemt af magnetgab/svingspolehøjde
specielt når det ofte er lukkede kabinetter de benyttes i, disse enheder med tråd ophæng, kommer der unægteligt noget gang i membranen!
Enheden er jo netop bedst beskyttet i et lukket kabinet
kunnre man så ik forestille sig at tråden kunne bremse enhedens bevægelse i yderpositionerne, specielt hvis resonansfrekvensen kommer ned omkring 10 hz, så skal der altså bevægelse til før der sker noget?
Trådophænget hæmmer ikke bevægeligheden
Hvorfor ikke bruge en spider der var meget blød istedet, evtuelt formet som bølgen foran? det ville da give noget bevægelsesfrihed!
Fidusen ved trådophænget er bl.a. at man kan lave det selv uden specialværktøj, og bevægelsesfriheden styrer man jo selv. Bløde spidere er ikke noget man bare får fat i - og så er der lige justeringsmuligheden, den forsvinder.
Det som jeg undre mig over er jo at en snor har jo ik meget eftergivenlighed/elastisitet!
Igen et spørgsmål om at vælge den rigtige tråd til den givne opgave |
|
|
|
Til top |
|
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
Sendt: 14 Maj 2005 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har mailet med USXX. Han har anbefalet 26W med alumembran i 4ohm istedet for 8861 af papir, det ser ud til at blive et godt bytte. Kan nøjes med 60l isf. 80l. USXX foreslår basreflex til mellemtonen. Vil regne på port i 4l kabinet. Dæmpningen blir: bitumen + masser af uld i mellemtonekammer. Lille separat kammer til diskant. I baskammeret MDM-3 i sparsom mængde langs vægge, og bitumen mellem afstivningerne. Har lavet forsøg med at slå på løse plader m. og u. bitumen: det forlænger ikke svingningstiden, tværtom! Og det spektrale indhold forskydes forventeligt mod lavere frekvenser (hvor afstivningerne virker). Et 60 l kabinet blir kun 20cm i udvendig dybde - så skal der "støttefødder" på? Stålstænger? hmmm.....
Tegninger om ca. 2 uger, når diverse extrajobs er afviklet.
Vil osse foreslå, at vi flytter duelund-emnerne, som vitterligt er meget spændende, til en tråd-tråd....
vh Jazzman
|
Til top |
|
|
LAST Forum Bruger

|
Sendt: 14 Maj 2005 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej jazzman
Hvorfor anbefaler USXX basreflex til mellemtonen Bliver det ikke svært at få styr på afrulningen, når der tages højde for 2 impedanspukler?
Sonus Faber bruger også basreflex i Stradivari, men målingerne ser også du der efter.

Hilsen LAST __________________ http://www.volbeat.dk
http://www.nationupnorth.com
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

|
Sendt: 14 Maj 2005 kl. 17:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
LAST skrev:
Hej jazzman
Hvorfor anbefaler USXX basreflex til mellemtonen Bliver det ikke svært at få styr på afrulningen, når der tages højde for 2 impedanspukler?
Sonus Faber bruger også basreflex i Stradivari, men målingerne ser også du der efter.

Hilsen LAST
|
|
|
Må jeg høfligst spørge om hvor de målinger kommer fra og hvilke enhder (bas, mellem osv.) der måles på etc.
|
Til top |
|
|

Sven tager en pause!
|
Sendt: 14 Maj 2005 kl. 17:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bjørn: målingerne genkender jeg fra Stereophile. Last: Jeg har selv tænkt på problemet med at kompensere for 2 pukler og overvejer derfor osse akustisk ventil (grim...arrghh) - hvis man propper dæmpningsmateriale i porten, får man en overdæmpet afstemning der måske kan gøre det ud for en akustisk ventil. Et andet problem er om 26W´erens spændingsfølsomhed er for høj til Seas T25CF002, som jeg gerne ville bruge. Det er ganske vist kun 1 dB. Ka måske gå med baffelstepkompensation til bassen und alles.
vh
|
Til top |
|
|
LAST Forum Bruger

|
Sendt: 14 Maj 2005 kl. 20:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

|
Sendt: 14 Maj 2005 kl. 22:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Jeg har også hørt basrefleks til mellemtone anbefalet og at SF bruger det. Skulle ikke undre mig hvis USXX har haft en eller to fingre i den højttaler. Jeg vælger dog en akustisk ventil i min konstruktion.
|
Til top |
|
|

Sven tager en pause!
|
Sendt: 23 Maj 2005 kl. 13:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvordan tætner I ledningsgennemføringer? Når jeg skal have et semi-externt placeret filter og MT+diskant i separate kasser, er der 5x2 gennemføringer! Den gamle metode med at bore et hul og tætne omkring kablet med lim kan da bruges, men har nogen en smartere ide? De der Skintop muffer kan vist ikke sidde i 19mm plade.. Tegningerne i udarbejdelse. Mange overvejelser.... hilsen
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

|
Sendt: 23 Maj 2005 kl. 14:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
LAST skrev:
Hej Bjørn
Målingerne ER fra Stereopile. Rød: Port (bas) Blå+Grøn: basenheder Sort: Mellemtone. Porten til mellemtonen er desværre ikke med.
Hilsen LAST
|
|
|
Milde moses ! havde det så været 1. april
|
Til top |
|
|
LAST Forum Bruger

|
Sendt: 23 Maj 2005 kl. 15:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Bjørn: Målingerne fra Stereophile viser tydeligt at der ikke er styr på noget under 1kHz. (Men sådan går det når man bruger bas-reflex   ) Anmelderne er ellers meget positive vedr Stradi's bas genvelse   
Jazzman: Ledningsgennemføringer er altid et problem. En løsning kunne være at placere separate terminaler til hvert enkelt "kammer" (de kommer bare til at sidde lidt højt til mellemtone/diskant)
Da jeg endnu ikke er helt sikke på de akustiskeventilers påvirkninger af lyden i basområder, har jeg besluttet at afprøve dem i mine Theobroma'er i den nærmeste fremtid.
Hilsen LAST __________________ http://www.volbeat.dk
http://www.nationupnorth.com
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

|
Sendt: 23 Maj 2005 kl. 16:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Så har jeg lagt mit oplæg ud på min hjemmeside, under "my projects". Et word dokument med mine overvejelser og hvad der skal ske. Enhederne har jeg fået hjem, så jeg skal bare have lidt tid og træ . Troels har gang i et projekt meget magen til mit, og jeg håber vi går sammen om de to projekter. Min kommer til at hedde Elysium Grandis (ses et stykke nede på min side).
Jeg modtager gerne kommentarer.
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

|
Sendt: 23 Maj 2005 kl. 16:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
LAST > Jeg har nogle målinger på en 5" med akustisk ventil. Send mig en mail hvis du vil have dem. Der kan du se hvad der sker med impedanskurven.
|
Til top |
|
|
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
Sendt: 23 Maj 2005 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
LAST skrev:
Hej jazzman

Hilsen LAST
|
|
|
er der ikke en samlet spl. på den ht'er ?
er det 1m fra tweeter eller hvordan er den stillet op? __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
Til top |
|
|
LAST Forum Bruger

|
Sendt: 23 Maj 2005 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
Sendt: 23 Maj 2005 kl. 19:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
tak

Så slemt ser det altså heller ikke ud. der er ved guder mange der måler dårligere. og det ser ud som om, de også ved at vi ved 1000-3000 hører specielt godt. __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
Til top |
|
|