Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juni 2025 | 18:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Wide Baffle Design (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 23 Maj 2005 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

tjaa, Last: jeg overvejer faktisk interne terminaler for at komme ud over hul+lim. Men terminaler koster ca. 75 kr. for et han/hun sæt, hvadenten det er speakon eller XLR. Alternativt kunne man sætte en "pind" gennem MDF´en og lodde på hver side. Det rasler heller ikke.
Da jeg helst vil have delefiltret i en separat kasse i bunden, kunne det være smart at montere det med et xlr stik til hver enhed. Det ville lette service/opgradering.
Og så er jeg ved at komme frem til en dæmpeplan:
bitumen på de fleste større flader, og extra meget omkring mellemtonekabinet. 1 cm skum på baskammerets vægge, spec. bag bas, MDM-3 på strategiske steder i kabinettet - mest top og bund. Rigtig uld i mellemtonekammer, helt fyldt, men løst.
Så er der det med basreflex til 15M´erne. USXX´s anbefaling. Vil nok prøve....

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 24 Maj 2005 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:

tak

Så slemt ser det altså heller ikke ud. der er ved guder mange der måler dårligere. og det ser ud som om, de også ved at vi ved 1000-3000 hører specielt godt.

Der er s'gu da ingen med hørelsen intakt der vil gi' penge for det der

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

LAST
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003
Lokalitet: København
Sendt: 24 Maj 2005 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Hej

jazzman: En løsning med interne terminaler/stik giver mange kontaktpunkter i signalvejen og dermed mange muligheder for at forringe signalet. Den bedste løsning må være at føre kabler direkte fra filter til enhederne. Det løser selvfølgelig ikke problemet med gennemføringerne, men det må løses bedst muligt med lim/silikone

Hilsen LAST

http://www.nationupnorth.com
Til top Vis LAST's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LAST Besøg LAST's Websted

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2005 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

LAST skrev:

Hej

jazzman: En løsning med interne terminaler/stik giver mange kontaktpunkter i signalvejen og dermed mange muligheder for at forringe signalet. Den bedste løsning må være at føre kabler direkte fra filter til enhederne. Det løser selvfølgelig ikke problemet med gennemføringerne, men det må løses bedst muligt med lim/silikone

Hilsen LAST

Indmad han/hun beregnet til store multistik er fine til allehånde interne forbindelser i højttalere hvis let adskillelse er ønskelig

linket er blot et eksempel på mulige kontaktben hvor hundelen kan limes fast efter behov

http://www.rsonline.dk/cgi-bin/bv/browse/Module.jsp?BV_Sessi onID=@@@@0018173406.1116956805@@@@&BV_EngineID=cccladdej lfflmecefeceefdffhdgmn.0&cacheID=dkie&3294410083=329 4410083&stockNo=4261350&prmstocknum=4261350&prod oid=7100529

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Sendt: 27 Maj 2005 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:

tak

Så slemt ser det altså heller ikke ud. der er ved guder mange der måler dårligere. og det ser ud som om, de også ved at vi ved 1000-3000 hører specielt godt.

hvis vi bruger reglen om at alt under ca. 3-400 Hz er mere rum end ht'er. så måler denne ht'er faktisk ret godt. bevars det er da +/-5dB, men det er nu heller ikke så ringe endda, selt ikke hvis kurven ikke er smoothe med de sædvanlig 3 / 5 dB.

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 27 Maj 2005 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Wilson har heller ikke jævne kurver. Én kurve siger intet om power response, intet om impulsgengivelse og lagret energi og deraf følgende udtværing i tidsdomænet, og intet om koblingen til rummet. Det siger KUN noget om sandsynligheden for at opleve en troværdig direkte lyd - bemærk "sandsynlighed".
Tak for connectortip til idiosynkraten Bjørn.

vh

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2005 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

Wilson har heller ikke jævne kurver. Én kurve siger intet om power response, intet om impulsgengivelse og lagret energi og deraf følgende udtværing i tidsdomænet, og intet om koblingen til rummet. Det siger KUN noget om sandsynligheden for at opleve en troværdig direkte lyd - bemærk "sandsynlighed".
Tak for connectortip til idiosynkraten Bjørn.

vh

Min overfølsomhed mod de herskede tilstande på højttalerfronten er både velovervejet og velbegrundet.

Så er det jo godt at  de Wilson højttalere jeg har hørt lyder lige så stygt som de måler

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Sendt: 27 Maj 2005 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

Hey,

Et problem kunne være at de er udviklet med mikrofonen et andet sted end der hvor det blad har placeret den. Prøv og mål jeres højttaler igennem og så flyt mikrofonen bare 20cm og mål igen. Kun lige der hvor mikrofonen er, vil det lyde som målingen. Hvordan måler de i lyttepositionen?

Jeg mener at målinger er gode til at få enheder til at opfører sig ordenlig med, men ikke et entydig svar på kvalitet som muji giver udtryk for. Ingen sidder jo 1m foran sin højttaler. Man kan bruge det til at få tingene til at arbejde sammen, ligesom et instrument, eller så tæt på som mulig i hvert faldet. Et rigtig instrument måler jo heller ikke ens alle steder.

Klangbalance er for mig meget vigtigere. Ved at fremhæve nogle frekvenser kan man undertrykker eller fremhæve forskellige klang kvaliteter/svagheder. Det er det jeg tror Sonus drengene har haft gang i.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

LAST
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003
Sendt: 28 Maj 2005 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg kan kun give syncroniq ret i at målinger ikke fortæller ret meget om hvordan en højttaler eller andet audioudstyr spiller musik. Målinger viser kun hvor meget niveau der er ved en given frekvens og sted. Målinger er for mig et værktøj som bør bruges med forsigtighed, da de meget nemt kan flytte ens fokus fra det som det hele handler om - MUSIK.

Hilsen LAST

http://www.nationupnorth.com
Til top Vis LAST's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LAST Besøg LAST's Websted

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 28 Maj 2005 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

helt enige med Syn, og LAST,

men at konkuldere at den (målig længere oppe på denne side) højtaler lyder dårligt, pga. DEN målinger, vidner da kun om lille indsigt i tingene.

1m måliger er ikke serligt brugbart... bortset fra at det er standarden for at måle, og man derfor man sammenligne den ene med den anden. og det er vel også meget brugbart.

også plejer en 1m målig nu og bekræfete at der f.eks. er noget der stikker af, noget der mangler osv. så det er altså et ret ret brugbart stykke værktøj.

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Online
Sendt: 31 Maj 2005 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

En af de dejlige ting ved selvbyg er jo netop, at man kan bygge en højttaler, så den passer i netop det lytterum, man har. Og - skal man bruge målinger, så skal de i hvert fald laves i lyttepositionen, ellers er de intet værd.

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 31 Maj 2005 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Aksa skrev:
En af de dejlige ting ved selvbyg er jo netop, at man kan bygge en højttaler, så den passer i netop det lytterum, man har. Og - skal man bruge målinger, så skal de i hvert fald laves i lyttepositionen, ellers er de intet værd.

ja der er bestemt fordele ved DIY.

men standard målinger er altså gode at have til sammenligning. forstil dig du købte en driver der på kurven viste 100dB følsomhed. du tester den derhjemme og kan slet ikke få det til at passe. så ser du at de måler ved 3.5 V og ikke 2.83.

eller køber en ht'er der er målt i 5m afstand, 30° som det eneste kurve. 0° 2.5 meter måler/lyder den elendigt. surt

1m osv. giver os en mulighed for at sammeligne de enkelte. og jo længere du går ud, jo pænere bliver den som regl. så standard målinger. ja tak

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Status: Online
Sendt: 31 Maj 2005 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:

Aksa skrev:

ja der er bestemt fordele ved DIY.

men standard målinger er altså gode at have til sammenligning. forstil dig du købte en driver der på kurven viste 100dB følsomhed. du tester den derhjemme og kan slet ikke få det til at passe. så ser du at de måler ved 3.5 V og ikke 2.83.

eller køber en ht'er der er målt i 5m afstand, 30° som det eneste kurve. 0° 2.5 meter måler/lyder den elendigt. surt

1m osv. giver os en mulighed for at sammeligne de enkelte. og jo længere du går ud, jo pænere bliver den som regl. så standard målinger. ja tak

Jamen, helt enig!

Jeg tænkte nu ikke på de basale målinger, som reelt ligger inden man konstruerer højttaleren, og som bestemt er meget praktiske (nødvendige) - men på målinger af højttaleren i rummet. De allerfleste højttalere bliver stadig målt i 1 m afstand af producenterne, og selv om det giver et vist billede af frekvensgangen, så siger det absolut intet om højttalerens formåen i et normalt lytterum. Netop derfor er så mange færdige højttalere forfærdelige at lytte på i en normal stue, hvorimod selvbyggeren har mulighed for at finjustere, hvis der er noget, der ikke "spiller"

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 08 Juni 2005 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

grr grr sidder og bakser med tegninger og beregninger. Det er fgm ikke nemt at beregne hvilke vinkler pladerne skal smigskæres i, når en skrånende forplade skal mødes med en affaset ydre forpladedel...hmm, det var næppe forståeligt...altså forestil jer en stradivari som flad ottekant, OK? Tip den 5-6 gr. bagover, OK? Og lad så top og bund være horisontale! Det er tricket, der løfter designet, tøws a, istedet for en skæve tårn i Pisa Stradivari...Denne kasse på 4cm massiv fod, så basrefleksrørene kan blæse nedad. 
MEN at beregne vinklerne på de 4 hjørnestykker og deres møde med top/bund..HELP
sider, front/bag, intet problem.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juni 2005 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Aksa skrev:

Det er lige præcis omvendt. Målinger der har til formål at konstruere et højttalersystem skal tages inden for en afstand svarende til bredden af baflen. Det er højttaleren/enhederne der skal filtreres, ikke rummet

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 27 September 2005 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Enhederne anskaffes lidt ad gangen. Men nu er det besluttet at bassen hos mig skal leveres af et sæt Eton 12" basser
http://www.eton-gmbh.de/dlstream.php?FileId=64&PHPSESSID =647b41b1587643e6ba2d1e62b1b4b6e2

De har ingen dansk importør. Enten skaffer min lokale leverandør dem, ellers er det eBay (hmmm...)

Så bliver de puttet i et dummykabinet og følsomhedsmålt - så må mellemtonen følge efter, og diskanten til slut. Skaaning og Seas Excel spøger.

Det ovenfor nævnte vinkelproblem løstes: top og bund laves i tyk plade, der skæres i smig. Resten af kabinettet samles, som om det stod lodret! Nemt, ikke?

Mere når basdata foreligger. Kig ind om 1 måned!

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 27 September 2005 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:

tak

Lige en kommentar.

Som flere allerede har nævnt - så kan det faktisk være ganske svært at forudse en højttalers klangbalance ud fra en frekvenskurve.

Det skal nu nævnes, at John Atkinson bruger nærfeltsteknik under 300 Hz - og splejer det hele sammen til sidst med hensyntagen til størrelse på basenheder og basporte - så kurven er nok ikke helt gal.

Noget der undrer mig mere ved den højttaler er basafstemningen/opbygningen af kabinettet giver et tydelig dyk ved ca. 100 Hz - og det er højst sandsynlig interne ressonanser/bølger.

Det samme fænomen kan man finde hos lillesøsteren Cremona - her ligger det bare ved 125 Hz.

Efter min opfattelse en fejl ved konstruktionen af kabinettet.

Desuden kan man også se at Skåningmellemtonen bryder lystigt på ved ca. 1200 Hz (lige som i Eben) - jeg tror ikke Von Kurt vil kunne lide denne højttaler

Og endelig kan man se af de individuelle målinger at basrefleks til mellemtoner er noget skod. Lav et ordentligt filter til en mellemtone i et lukket kabinet. Deler man rimelig skarpt ved 200 - 300 Hz kommer mellemtonen aldrig til at bevæge sig mere end 1-2 mm - og det kan umuligt skabe kompression - eller hvad begrundelsen for basrefleks til mellemtoner er

Hilsen

Nørd  

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 27 September 2005 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

Hej Jazzman. Har du overvejet at købe din Eton hos Strassacker:

http://www.lautsprechershop.de/hifi/index_en.htm

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 28 September 2005 kl. 08:03 | IP-adresse registreret  

Tak for tippet, Boye. Ja, jeg har overvejet Strassacker. Men de kan fås 90€ billigere pr.stk. på EBay, men merprisen kan måske være givet godt ud...

Den basrefleks der bruges til Stradivari-mellemtonen er nok at regne for en akustisk ventil. Den vil dæmpe resonanspuklen og gøre det lettere at lave højpasdelen af filteret.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 08 Oktober 2005 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

Så er Eton 12-680/62 bestilt hos A und S på eBay. Jeg håber sandelig, de er de 772€ værd....

Så er der diskantvalget, som bl.a. afhænger af bassens følsomhed i det 50cm brede kabinet. Jeg er mere til den gamle D28-lyd - lidt overdæmpet, men velopløst. Seas T25CF001 er relativt billig, men behøver den af den grund at være dårlig? Og ScanSpeak 950000 eller 990000 (sidstnævnte er godt nok uden olie)? Har nogen erfaringer med disse?
Jeg ville uden tøven, bl.a. på baggrund af Linkwitz´ erfaringer, gå ud og købe en Seas T25CF002, men med 88-89dB følsomhed er jeg bange for at den ikke kan følge med, og jeg gider ikke at brænde 2000kr af på et testeksemplar - så hvis nogen har 1 stk til salg, sig til.

Mellemtone: følger...spekulerer på kammerets udformning. Sætter måske en vandret kile ind med spids fremad mod enhed, så det plane loft og gulv ikke kan spejle refleksioner. Siderne er skæve, og kile samt enhed skal nok tage sig af for-bag refleksioner. Så bliver det fyldt med rigtig uld - som det eneste sted i ht´en.

More to come! Hvordan går det, LAST?

<< Forrige Side af 9 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum