Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. juni 2025 | 08:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Wide Baffle Design (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LAST
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 09 Oktober 2005 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Hej Jazzman

Mit projekt har desværre holdt en lidt for lang sommerferie

Alle enhederne er købt, Behringer DCX2496 og extra forstæker er klar, mangler bare liiiiiige............

Hilsen LAST

http://www.nationupnorth.com
Til top Vis LAST's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LAST Besøg LAST's Websted

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 09 Oktober 2005 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

Så er Eton 12-680/62 bestilt hos A und S på eBay. Jeg håber sandelig, de er de 772€ værd....

Så er der diskantvalget, som bl.a. afhænger af bassens følsomhed i det 50cm brede kabinet. Jeg er mere til den gamle D28-lyd - lidt overdæmpet, men velopløst. Seas T25CF001 er relativt billig, men behøver den af den grund at være dårlig? Og ScanSpeak 950000 eller 990000 (sidstnævnte er godt nok uden olie)? Har nogen erfaringer med disse?

Er du til D28 lyd - så prøv Morel. De er meget lig Dynaudio diskanter - og ikke uden grund (en længere historie) - og egentlig meget rimelig i pris.

Arbejder selv med MDT 29 (som ikke er blandt de dyreste Moreller) og den spiller aldeles fremragende.

Jeg ville uden tøven, bl.a. på baggrund af Linkwitz´ erfaringer, gå ud og købe en Seas T25CF002, men med 88-89dB følsomhed er jeg bange for at den ikke kan følge med, og jeg gider ikke at brænde 2000kr af på et testeksemplar - så hvis nogen har 1 stk til salg, sig til.

Jeg vil ikke være bekymret for følsomheden på diskanten. Det skal være et usædvanligt effektivt bassystem for at diskanten ikke kan følge med (Forudsætter du bruger én bas i hver side).

Mellemtone: følger...spekulerer på kammerets udformning. Sætter måske en vandret kile ind med spids fremad mod enhed, så det plane loft og gulv ikke kan spejle refleksioner. Siderne er skæve, og kile samt enhed skal nok tage sig af for-bag refleksioner. Så bliver det fyldt med rigtig uld - som det eneste sted i ht´en.

More to come! Hvordan går det, LAST?

Hilsen Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 10 Oktober 2005 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

Er der nogen, der kender MDF standardtykkelser ud over 12, 16, 19 og 22mm? Det hældende kabinet skal laves ved at skære relativt tykke top- og bundplader i 5 eller 7 grader smig - jeg skal bruge noget over 45 mm. Og 25mm til front er standard, ikke? Ja undskyld, men har kun indtil nu arbejdet i 16-22mm!
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

LAST
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2005 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

Hej jazzman

Her kan du finde alle standart mål på MDF: http://www.krydsfiner.dk/index.html

Hilsen LAST

Til top Vis LAST's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LAST Besøg LAST's Websted

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 10 Oktober 2005 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Nørd: det er ganske vist off-topic, men jeg har aldrig hørt den sande historie om, hvorfor Morel har så mange detaljer fælles med Dynaudio. Gi´ os en briefing!
vh jazzzz

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 10 Oktober 2005 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

Nørd: det er ganske vist off-topic, men jeg har aldrig hørt den sande historie om, hvorfor Morel har så mange detaljer fælles med Dynaudio. Gi´ os en briefing!
vh jazzzz

Hej

Historien er faktisk heller ikke så lang:

De oprindelige Dynaudio diskanter er designet af en vis Hr. Skaaning. Da han blev købt ud af Dynaudio - Udviklede han de første diskanter (og andre enheder)for Morel i Israel.

Den samme Hr. Skaaning udviklede forresten de første Scanspeak diskanter - derfor er der så mange ligheder mellem Dynaudio, Scanspeak og Morel diskanter.

That´s it

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Nu regnes der med cirkamål på basrefleksportene. Bassen flytter 2 x 330ml, afstemningsfrekvens 28Hz, så får jeg med formlen fra diysubwoofers.org en minimumportdiameter på 16cm!
Helt ærligt...vil I ikke mene, at 2 x 7cm = 1 x 10cm i diameter må være nok? Jeg ser andelig sjældent kommercielle designs med større port (selv det ikke er noget argument..)

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 13 Oktober 2005 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Nørd skrev:
jazzman skrev:

vh jazzzz

Hej

Historien er faktisk heller ikke så lang:

De oprindelige Dynaudio diskanter er designet af en vis Hr. Skaaning. Da han blev købt ud af Dynaudio - Udviklede han de første diskanter (og andre enheder)for Morel i Israel.

Den samme Hr. Skaaning udviklede forresten de første Scanspeak diskanter - derfor er der så mange ligheder mellem Dynaudio, Scanspeak og Morel diskanter.

That´s it

Nørd

Du slap lidt let uden om Oscar og den oprindelige DT20 (3/4") 

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 13 Oktober 2005 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

for de ikke-indviede kan jeg afsløre at Bjørn mener Oscar Wrønding, som nu ene mand driver HiQuphon.

LAST
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Oktober 2005 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Hej

Så er der endelig sket lidt nyt med mit Vibes projekt (lidt har vel også ret ikk’).

For at sikre at bassystemet kommer til at kunne flytte nok luft, har jeg valgt at udskifte mine Vifa M21WP med M25WO. Selv om M25WO har et større membranreal er den bevægelige masse dog ikke meget tungere end M21WP (31,47g/ 29,92g). Desuden er M25WO’s Qts på kun 0,28 mod M21WP’s 0,43.

Det har dog også betydet at designet af kabinetterne, er blevet ændret en hel del. Med 2stk M25WO pr side til ca 78 liter, skulle det samlede Qtc blive ca 0,672 teoretisk (uden dæmpningsmateriale), praktisk kommer det nok til at ligge mellem 0,6 og 0,67.

Hilsen LAST

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 22 Oktober 2005 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

To effektive (90dB) 10" enheder - du får ikke kælderdyb bas, men -3dB omkring 60Hz - men det kommer til at spille dynamisk. Kan mellemtonen følge med, selv efter baffelstepkompensation (hvis du vil bruge det)?

Hvad med 1 stk Vifa PL26WR?

LAST
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Oktober 2005 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Hej jazzman

Jeg har bevist valgt at gøre bassen så dynamisk som muligt, da bassystemet alligevel skal styres aktivt af en Behringer DCX2496. Selvfølgelig er der grænser for hvor meget aktivt EQ der kan tilføres enhederne, men rummet hjælper jo også med til at flytte det endelige -3dB punktet ned.

Hvordan går det med beregningerne af din refleksport?

Hilsen LAST

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 23 Oktober 2005 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

nå ja, med elektronisk EQ er sagen temmelig anderledes, og så er et lukket system med relativt høj afskæringsfrekvens intet problem - specielt da ikke med 2x10" i hver side! Dem kan man da give pisk ned til ihvertfald 30Hz, skulle jeg tro..

Refleksporten bliver 2 x 70mm diameter, det skulle være rigeligt. Længden bliver nok 30cm, men vil afstemmes i det færdige kabinet. Det passer alligevel aldrig med teorien. Med en 26Hz afstemning får jeg en blød afrulning og mere impulstro bas (ligesom nu med mine matrix 803).

Jeg kan ikke finde ud af at uploade billeder til denne tråd, så måske skulle vi ifm. konstruktion, tegninger m.v. skifte til en "DIY"-tråd?

LAST
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 December 2005 kl. 02:06 | IP-adresse registreret  

Hej

Så er jeg endelig kommet lidt videre med mit "Vibes" projekt  (ja ja - ting ta'r tid)

Tegningerne til kabinetterne er om sider blevet færdige (og kan ses på min hjemmeside). Det næste store spørgsmål bliver at finde ud af hvem der skal bygge dem til mig, så hvis der er nogen som kan anbefale en god og billig snedker (gerne i København) så send mig lige en PB - tak.

Hilsen LAST

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 05 December 2005 kl. 00:13 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
for de ikke-indviede kan jeg afsløre at Bjørn mener Oscar Wrønding, som nu ene mand driver HiQuphon.

Det er nok derfor Hr. W stadig producerer en moderniseret udgave af den oprindelige 3/4". Til gengæld ved jeg ikke hvem der var gerningsmand til den oprindelige 1½" (3806) med alnicomagnet. De tidlige udgaver kan ind i mellem møde i gamle ITT højttalere og byggesæt fra Dansk Audioteknik fra den gang Peter Holm drev biksen (konstruktøren af bl.a. Custom 50 og +1)

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 05 December 2005 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Hej Last

1. God ide med 2x10" bas - der er ingen substitut for membranareal!
2. Hvor har du mellemtone-diskantfilteret fra? Der skal garanteret tweakes med mellemtonesektionen, givet den meget brede baffel. Hvor mange liter er dit mellemtonekabinet? Jeg læste en meget interessant artikel i Speaker Builder, hvor de havde testet mange kabinetfaconer. Konklusionen: Formen betyder næsten ingenting! Men mellemtonekabinettet skal være stort, og (ikke for tæt) dæmpet med uld e.l. - OG frontpladen skal være affaset på indersiden!

Jeg har snart tegninger klar. Jeg mangler at bestemme mig for om mellemtonen skal være 5" eller 6½", så skal vi til Skanderborg og snakke med Skaaning....

vh j

LAST
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2005 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Hej jazzman

Det skal med nok trimmes lidt ved filteret pga den meget større baffel mine højttalere får, men det kan muligvis klares ved at indsætte et lille filter mellem min forforstærker og effekttrinet til mellemtonen og diskanten.

Kammeret til mellemtonen bliver på 9,6 liter (Qtc ca. 0,64) og monteret med en akustiskventil. Kammeret til basenhederne bliver på 97,3 liter (Qtc ca. 0,6).

Meget interessant artikel  Har du et link til den eller kan du scane en kopi ?

Hilsen LAST

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 December 2005 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

Hej Last

Hvor har du mellemtone-diskantfilteret fra? Der skal garanteret tweakes med mellemtonesektionen, givet den meget brede baffel.

Filteret må være min oprindelig konstruktion, fra den tid jeg kørte med Focal 6W samt Revelator. Filteret er senere tilpasser og optimeret til 6W/SS ringradiator. Beregningen er et computer optimeret 2nd. ordens (elektrisk) filter som resulterer i noget der nærmer sig et 4. ordens akustisk. Dette er så efterfølgende "afpudset" med brug af CLIO.

Men helt korrekt. Der SKAL tages hensyn til den større baffelbredde, selv om det næppe har betydning for selv delefrekvensen mellem mellemtone og diskant.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 04 April 2006 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Så er Eton 12" basserne og Skaaning 5" mellemtonen

Audio Technology C-Quenze 15H52 15 06 SDK

i hus. Diskanten bliver nok en Seas T25CF001.
Kabinettet er skrumpet efter en testopstilling, jeg måtte give resten af husstanden ret i, at 40cm bredde er absolut hvad den planlagte placering kan bære

Med den smallere bredde bliver kabinettet dybere. Buede sider i 3-lags krydsfiner er planlagt. Refleksport i bunden, hvor filteret osse kommer til at sidde. Og hvor er det lige smartest at købe sorte unbrako-bolte til islagsmøtrikker? www.dynabel.no, www.lautsprechershop.de, eller er der liv i www.q-sound.dk endnu? Eller kan Bauhaus klare det?

Refleksporten skal >3cm over gulv. Det bliver nok vha. Soundcare spikes fra Dynabel. De sidder på mine nuværende, og virker tillidvækkende.

Forpladen bliver nok sortmalet. Prøv at se på http://www.eventusaudio.it/prodotti_htm/nebula_ingl.htm

Dæmpning: uld og pyramideskum i mellemtonekammer, pyramideskum bag bas, MDM-3 i top og bund af kabinet, og blygummi på sideflader, mellem stiverne.

Kommentarer er velkomne!

LAST
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2006 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Hej jazzman

Det er godt at se at der stadig er liv i dit projekt - ja ting tag squ tid. Unbraco bolte er nok billigst i Bauhaus eller Silvan.

Mit eget projekt skrider langsomt men sikkert frem. Kabinetterne er ved at bliver lavet og de bliver hele 65cm brede. Siderne bliver laver af en sandwich af 2x 8mm MDF + 2x 6mm birkefiner. Alle enhederne og delene til delefilterne ligger bare og venter på deres nye hjem. Fødderne er også ved at blive lavet (rustfritstål), så det eneste jeg mangler er at bestemme mig for hvilke kabler der skal bruges internt (er ved at teste et par muligheder).

Hilsen LAST

<< Forrige Side af 9 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes