| Forfatter |
|
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 12 Maj 2005 kl. 14:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Laurits skrev:
|
Jeg gad godt vide hvilken Hi-fi skole alle disse profeter har gået på, er det den i Gdansk eller Ouagadougou?.....for den har vist ikke været de 10 år værd.
P.s Det er de to eneste Hi-fi skoler i verden hvor underviserne er døve.
|
|
|
Laurits du skylder da os, at fortælle hvem der tager fejl, hvor de tager fejl.For kan du skrive et indlæg af den karakter, må du om nogen da vide det.Skulle du mod forventning ikke vide det, er dit indlæg temmeligt meningsløst.
MVH
|
| Til top |
|
| |
Only2channel Lukket konto

Lukket på anmodning fra bruger
Bruger siden: 09 Maj 2005
Status: Offline Indlæg: 67
|
| Sendt: 12 Maj 2005 kl. 14:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Han har nok kun læst de sidste 15 linier - men ok, han er også ny bruger
|
| Til top |
|
| |
Laurits Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2005
Status: Offline Indlæg: 14
|
| Sendt: 12 Maj 2005 kl. 15:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes blot at denne diskussion er kommet ud på et voldsomt overdrev, at det er ligefør, at de forskellige debatørers Hi-fi anlæg er gået hen og blevet affyringsramper mod hinanden og mod andres valg af mærke eller holdning til musik. Jeg troede at Hi-fi anlægget skulle bruges til musik, og ikke som middel til at sige : "ha ha mit anlæg MÅLER bedre end dit, og er ergo bedre end dit".
F.eks. Den bil med de bedste specs. er ikke sikkert den der giver mest køreglæde (f.eks. Alfa versus Toyota).
|
| Til top |
|
| |
Fournais Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 846
|
| Sendt: 12 Maj 2005 kl. 16:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Laurits skrev:
|
Jeg synes blot at denne diskussion er kommet ud på et voldsomt overdrev, at det er ligefør, at de forskellige debatørers Hi-fi anlæg er gået hen og blevet affyringsramper mod hinanden og mod andres valg af mærke eller holdning til musik. Jeg troede at Hi-fi anlægget skulle bruges til musik, og ikke som middel til at sige : "ha ha mit anlæg MÅLER bedre end dit, og er ergo bedre end dit".
F.eks. Den bil med de bedste specs. er ikke sikkert den der giver mest køreglæde (f.eks. Alfa versus Toyota).
Jeg sidder selv med samme undren. Personligt forstår jeg ikke hvorfor det kan interessere noget så meget at en given højttaler måler godt. Som en anden skrev er det synergien mellem forskellige komponenter og selve musikken jeg finder mere spændende. Men når nu der er nogen som har lyst til at tage denne diskussion er der ingen grund til at punktere den med et indlæg som dit. et indlæg hvis eneste funktion er at fordømme selve diskussionen er jo lige så meningsløs og dræbende for diskussionen som den mudderkastning der har foregået. Lad dog folk debattere og lad være med at blande jer uden i har noget konstruktivt at sige!!!
|
|
|
__________________ "If music is the fruit of love, give me access."
William H. Shakespeare.
Mit stereo
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 12 Maj 2005 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
[ QUOTE=Laurits]
"ha ha mit anlæg MÅLER bedre end dit, og er ergo bedre end dit".
[/QUOTE]
Det er heller ikke DET! der er meningen!!!
Meninger er at modbevise og modsvare påstand om at Linn skulle være neutralt og reproducerende og ikke!! fortolkende i henhold til mediet!..
En påstand der blev fremført inddirekte af personen der nu startede denne tråd, med et forsvar for Linn der mindede lidt om en reklame kampange! ved at citere noget Linn skulle have udtalt om deret lyd filosofi og produkt filosofi!..
Altså at forholde sig neutralt reproducerende til det der er på indspilningen / mediet og ikke være fortolkende!..
Dette blev der modargumenteret imod underbygget af konkrete målinger af Linns højtalere!.. det viste sig at være alt andet end Liniære! hvilket der kræves for at det der sendes ind over terminelerne også er det der kommer ud af enhederne!
At det hele så har udviklet sig i personlig retning og til useriøsiteter kan kun beklages! uanset af hvem og hvorfor!!!!.............
For MIN! del holder jeg mig til det jeg kan bevise via netop data og målinger mm.. altså non subjektivt!.. andet skal jeg nok holde mig fra at komentere særligt konkret på!..
For alt der IKKE! kan meget specefikt måles og vejes er subjektivt!! og derfor i høj grad underlagt smag og behag!! og smag og behag er en vansklige størelse at debatere, alle har en og den divergere stærkt!.. og hvem der har ret?? det kan og vil og skal ikke jeg afgøre! og efter min mening heller ingen anden!..
Fakta der i denne tråd prøves fremført, er at Linn IKKE! er en objektiv og neutral formidler, men i høj grad ( som så meget andet og mange andre) en fortolker, med sin helt bestemte farvning!..
Dette gør hverken Linn bedre eller værre end så meget andet udstyr!.. men på sit område og for de der kan lide den lyd filosofi og bestemte fortolknin, ganske fremragende produkter!...
Fred med det og dem!... de har deres opfattelse jeg og andre vores og andre igen deres...
Men for debattens skyld her og især for objektivitetens! skal der dog lige bemærkes og slås lidt ned på hvis nogen fremføre en decideret usandhed! så som at Linn IKKE! er fortolkende og er mere musikalsk end andet! og derfor hæver det over andet grej!
For når det ikke er liniært og ikke ufarvet! er det fortolkende! og derfor er hvorvidt det er mere eller mindre musikalske end andet en SUBJEKTIV betragtning! og ikke noget faktum eller nogen endegyldig sandhed!..
Dette føltes der at der var og har været forsøg på af få det til at fremstå som!..
Dog ikke så grælt som i den "Unævnelige" fra Århus tid! ( J.B.) men lidt alligevel blandt inkarnerede Linn'inister...
Og DET! skal som sagt ikke stå uanfægtet!!
Det skal dog på ingen måde ( i hvertfall fra min side) forstås som decideret angreb på Linn og eller nedgørelse i forhold til så meget andet grej! ( eller mit eget for den sags skyld!) ej helre de personer der ynder dette grej, og deres smag og opfattelse! det er ganske ok!...
For min skyld kan man personligt tro på ( og lide ) hvad som helst! bare man ikke stiller sig op som autoritet og påråber sig sandheden!!! ( her mest musikalitet og korekt reproduktion ) UDEN! at have konkrete beviser til at non subjektivt kunne understøtte dette!..
Her i ligger fejlen fra Linn og starteren af denne debat!... og årsagen til denne debat!
Men debat er jo hvad vi har dette forum til!!! eller!??? såååååååååååååå!!?? whats the fuzzzz... lad debatten KOGE!!!!
mvh. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 12 Maj 2005 kl. 16:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
[QUOTE=Laurits>
[/QUOTE>
Meninger er at modbevise og modsvare påstand om at Linn skulle være neutralt og reproducerende og ikke!! fortolkende i henhold til mediet!..
En påstand der blev fremført inddirekte af personen der nu startede denne tråd, med et forsvar for Linn der mindede lidt om en reklame kampange! ved at citere noget Linn skulle have udtalt om deret lyd filosofi og produkt filosofi!..
Altså at forholde sig neutralt reproducerende til det der er på indspilningen / mediet og ikke være fortolkende!..
Dette blev der modargumenteret imod underbygget af konkrete målinger af Linns højtalere!.. det viste sig at være alt andet end Liniære! hvilket der kræves for at det der sendes ind over terminelerne også er det der kommer ud af enhederne!
At det hele så har udviklet sig i personlig retning og til useriøsiteter kan kun beklages! uanset af hvem og hvorfor!!!!.............
For MIN! del holder jeg mig til det jeg kan bevise via netop data og målinger mm.. altså non subjektivt!.. andet skal jeg nok holde mig fra at komentere særligt konkret på!..
For alt der IKKE! kan meget specefikt måles og vejes er subjektivt!! og derfor i høj grad underlagt smag og behag!! og smag og behag er en vansklige størelse at debatere, alle har en og den divergere stærkt!.. og hvem der har ret?? det kan og vil og skal ikke jeg afgøre! og efter min mening heller ingen anden!..
Fakta der i denne tråd prøves fremført, er at Linn IKKE! er en objektiv og neutral formidler, men i høj grad ( som så meget andet og mange andre) en fortolker, med sin helt bestemte farvning!..
Dette gør hverken Linn bedre eller værre end så meget andet udstyr!.. men på sit område og for de der kan lide den lyd filosofi og bestemte fortolknin, ganske fremragende produkter!...
Fred med det og dem!... de har deres opfattelse jeg og andre vores og andre igen deres...
Men for debattens skyld her og især for objektivitetens! skal der dog lige bemærkes og slås lidt ned på hvis nogen fremføre en decideret usandhed! så som at Linn IKKE! er fortolkende og er mere musikalsk end andet! og derfor hæver det over andet grej!
For når det ikke er liniært og ikke ufarvet! er det fortolkende! og derfor er hvorvidt det er mere eller mindre musikalske end andet en SUBJEKTIV betragtning! og ikke noget faktum eller nogen endegyldig sandhed!..
Dette føltes der at der var og har været forsøg på af få det til at fremstå som!..
Dog ikke så grælt som i den "Unævnelige" fra Århus tid! ( J.B.) men lidt alligevel blandt inkarnerede Linn'inister...
mvh. |
|
|
Hvorfor ikke lade dem sige hvad det passe dem , det gør du jo også .
Så vidt jeg husker har du haft både LINN Classe ML på ref listen , de Linn folk ved hvad de kan lide i det mindste .
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 12 Maj 2005 kl. 16:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=jensen]
Hvorfor ikke lade dem sige hvad det passe dem , det gør du jo også .
[/QUOTE]
Hvorfor dog det???
Er dette ikke et DEBAT! forum ELLER!???????????????????... 
Hvor fedt er dette forum, hvis man bare holder kæft!....??????????
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 12 Maj 2005 kl. 16:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensen skrev:
Så vidt jeg husker har du haft både LINN Classe ML på ref listen , de Linn folk ved hvad de kan lide i det mindste .
|
|
|
Linn laver da ENKELTE! fine produkter der er brugbare ! ( det er der mange der gør!) det skal jeg da være den første til at indrømme!...sååååååå.....
Men stabel et komplet Linn set up på benene, inc. højtalere og kabler!.. !!? NOOOOOOOT... så kan jeg ikke bruge det til meget! her til er det klart for fortolkende!.. ( samme gælder mange andre mærker dog!! )
Men fred med de der kan lide det!...
Det er dog da ganske fornøjligt at indenfor hvisse rammer af gensidig respekt og tollerance samt god tone! at debatere og diskutere!
Og IGEN!! dette er jo da et debat forum eller??????????????????
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 12 Maj 2005 kl. 16:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=Fournais][ QUOTE=Laurits]
Jeg sidder selv med samme undren. Personligt forstår jeg ikke hvorfor det kan interessere noget så meget at en given højttaler måler godt. Som en anden skrev er det synergien mellem forskellige komponenter og selve musikken jeg finder mere spændende. Men når nu der er nogen som har lyst til at tage denne diskussion er der ingen grund til at punktere den med et indlæg som dit. et indlæg hvis eneste funktion er at fordømme selve diskussionen er jo lige så meningsløs og dræbende for diskussionen som den mudderkastning der har foregået. Lad dog folk debattere og lad være med at blande jer uden i har noget konstruktivt at sige!!!
BRAVO!! her har du fat i noget!! ER DETTE ET DEBAT FORUM ELLER???????
Skal vi alle sidde og nikke anderkendene til hinanden og smile sødt og så ellers holde vores kæft!??? så sker der jo ik synderligt meget her inde!.....
Hele dette forum er et Debat forum blandt andet!!.. og uden debat! ingen synderlig grund til at være her inde!..
__________________ M.
|
| Til top |
|
| |
dige Lukket konto

Lukket efter egen anmodning fra bruger
Bruger siden: 27 Oktober 2003 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 404
|
| Sendt: 12 Maj 2005 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, Miju, hvad skal vi snart skrive når alt er skrevet?
Hør nu her; Linn/Ole følte sig stødt på knapperne over de slemme udtalelser og Linnbashing der har været herinde og andre steder. Han skriver en appel til os om ikke at tro hvad der bliver sagt af grimme ting og vedlægger iøvrigt Linns firmapolicy eller mission statement i forhold til lyd.
Hvor der sjovt nok står at de er i musikkens tjeneste og vil gøre alt for at reproducere det optagne. Hvad skulle de ellers skrive? Og at de arbejder så og så hårdt for at opnå dette høje ambitionsniveau. Og hvad skulle man ellers gøre? Store ambitioner indfries ikke på en nat.
Nu har vi for 117. gang diskuteret Linn og deres (u)lyksagligheder og jeg er personligt træt af at skulle bruges i Oles mediestunt.
Ole er en god spindoctor sor Scala og for Linn, kan I ikke snart se det?
Hvis det kniber for nogle så hør her:
Der er mange andre firmaer der har fået nogle på ørerne herinde, berettiget eller ej. Et af dem er System Audio, et andet er EBEN.
Hvis de (også) tænkte mediestrategisk ville de starte en renselseskampagne som Ole har nu. At få folk til at diskutere noget de ikke selv var klar over de skulle diskutere. På Oles præsmisser - om et produkt vi ikke alle har eller ønsker os.
Det er godt gået og fat det nu; der er ikke mere i denne tråd ud over en gnæggende lyd fra Scalas baglokaler. Og en stønnen fra dem som fik advarsler. Tråden har faktisk ikke medført noget godt.
|
| Til top |
|
| |
Jo da Forum Bruger

Bruger siden: 10 Maj 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 21
|
| Sendt: 12 Maj 2005 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
| [QUOTE=Laurits]
|
|
|
Det skal dog på ingen måde ( i hvertfall fra min side) forstås som decideret angreb på Linn og eller nedgørelse i forhold til så meget andet grej! ( eller mit eget for den sags skyld!) ej helre de personer der ynder dette grej, og deres smag og opfattelse! det er ganske ok!...
For min skyld kan man personligt tro på ( og lide ) hvad som helst! bare man ikke stiller sig op som autoritet og påråber sig sandheden!!! ( her mest musikalitet og korekt reproduktion ) UDEN! at have konkrete beviser til at non subjektivt kunne understøtte dette!..
Her i ligger fejlen fra Linn og starteren af denne debat!... og årsagen til denne debat!
Men debat er jo hvad vi har dette forum til!!! eller!??? såååååååååååååå!!?? whats the fuzzzz... lad debatten KOGE!!!!
mvh.
[/QUOTE]
Fair nok - og fred være med det - men er DET nu DET! eller hur!!!.
Ole skriver på side 1:
Her er nogle facts som - modsat nogle af de indlæg der er skrevet - ikke er grebet ud af luften:
- Linn har haft samme mål for deres produkter siden starten i 1972; at opsamle så meget information fra mediet som muligt og herefter gengive det - ikke fortolke det - så præcist som muligt.
Senere hen i tråden bliver stemningen måske lidt ophedet således der bliver givet udtryk for, at Linn rent faktisk har nået det mål de har haft siden 1972.
Flere har dog i sandhedens tjeneste givet udtryk for, at det mål der hedder den fortolkningsfri højttaler ikke kan nåes - der er vist målinger af en grand diva der heller ikke kan sige sig fri fra at fortolke m.m.
Men herefter er der endvidere delte meninger om hvor stor betydning den fortolkning, som målingen er et udtryk for, rent faktisk betyder for lyd oplevelsen og anvendelsen af ht´en, og ikke mindst rumakustikken betydning har været nævnt. Og her, på dette punkt, synes jeg, det er spændende for os Linn-lyttere om vi kunne få lov at høre det hifi som, gode, kloge og insigtsfulde debatører hævder de har det rigtig godt med, netop fordi de mener, at deres setup fortolker mindre og dermed giver en " anderledes" lytteoplevelse.
Jeg synes lytteoplevelse, og dermed musikoplevelsen, er spændende og har ikke det mindste i mod at finde ud af, at mit, ganske vist billige Linn, ikke er verdens bedste til at opnå det uopnåelige - det fortolkningsfrie.
At få større hifi-erfaring, udvidet sin horisont, er jo fedt - man køber jo heller ikke alle kager i kagebutikken fordi man ikke kan afgøre hvilken der smager bedst.
|
| Til top |
|
| |
Martin_Kbh Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1203
|
| Sendt: 12 Maj 2005 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|

Hvad siger han Misse?!!!
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 12 Maj 2005 kl. 17:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
[QUOTE=jensen> Så vidt jeg husker har du haft både LINN Classe ML på ref listen , de Linn folk ved hvad de kan lide i det mindste . [/QUOTE>
Linn laver da ENKELTE! fine produkter der er brugbare ! ( det er der mange der gør!) det skal jeg da være den første til at indrømme!...sååååååå.....
Men stabel et komplet Linn set up på benene, inc. højtalere og kabler!.. !!? NOOOOOOOT... så kan jeg ikke bruge det til meget! her til er det klart for fortolkende!.. ( samme gælder mange andre mærker dog!! )
Men fred med de der kan lide det!...
Det er dog da ganske fornøjligt at indenfor hvisse rammer af gensidig respekt og tollerance samt god tone! at debatere og diskutere!
Og IGEN!! dette er jo da et debat forum eller??????????????????
mvh. |
|
|
Så skulle du nok have skrevet i et af dine gammel indlæg , at det var ikke linn kabler og du kunne lide .
Du var da ret vild med et komplet sæt op med LINN ok så ugen efter Classe også ML .
LINN stå fast det gør du ikke .
Og folk der stå fast ved ders lyd skal man vise respekt om man kan lide det eller ikke .
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 Maj 2005 kl. 17:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
....Han siger at lytteoplevelsen, og dermed musikoplevelsen, er spændende og han ikke har det mindste i mod at finde ud af, at hans billige Linn ikke er ligeså godt som sælgeren påstod!!!??
|
| Til top |
|
| |
Find Holger Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2005 Lokalitet: Sverige
Status: Offline Indlæg: 39
|
| Sendt: 12 Maj 2005 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er blevet refereret meget til frekvensgange på forskellige højttalere i denne debat, som om frekvensgangen er den mest betydende faktor for om en højttaler spiller neutralt eller ej.
Imidlertid tror jeg de fleste herinde har stiftet bekendtskab med højttallere, som måler godt, men som alligevel undervejs lykkes at tilsløre udtrykket/ nerven/ rytmen/ følelsen i musikken.
Er frekvensgangen ikke i virkeligheden en bagatel og ganske uviktig i forhold til musikgengivel, når bare den holder sig indenfor +/- nogle dB.
Er det ikke i virkeligheden langt vigtigere, hvor god højttaleren er til at følge signalet. Starte og stoppe når den skal. Og hvad med forvrængning.
Det må snart være tid til at komme videre i diskutionen om højttalernes lydreproduktion. Man vurderer jo heller ikke en forstærker på dens effekt længere.
Vi skriver 2005, burde det ikke være muligt at finde mere precise måder at måle kvaliteten af en højttaler
|
| Til top |
|
| |
JensH Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 61
|
| Sendt: 12 Maj 2005 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Miju
Selvfølgelig er det et debatforum, og der skal være plads til forskellige meninger, fint nok. Scala har efter mange angreb skrevet et indlæg om Linns opfattelse af verden, og det bringer sindene ikog hos mange. Sådan er det og har altid været det. Intet nyt under solen der. Linn er et kontroversielt emne.
Jeg kan sagtens følge argumenterne fra f. eks. din side, men der hvor jeg står af, er når angrebene fra andre debattører går på at Linn´s produkter er dårlige, overprissatte produkter, hjulpet på vej med noget der ligner hjernevask. Udover Linn´s højtalere har både forstærkere CD12 og specielt LP12 stået for skud. Når man skriver at f.eks CD12 er en ringe afspiller, som burde koste 5000,- og stadig være for dyr, så mener jeg ikke debatten er saglig mere. Nu handler det mere om at nedgøre et produkt.
Alle disse udfald fra visse personer mod Linn og andre proucenter for den sags skyld virker ikke på mig som saglig kritik, men mere som en forsvarstale for eget anlæg som jo er så fantastiske.
De seneste indlæg indlæg i denne tråd har gået meget om troværdighed blandt forhandlere. Efter mange siders nedsabling af Scala´s produkter med påstande om hvor usandsynlig ringe selv de dyreste Linn produkter er, tilbyder Scala at en særdeles aktiv debbatør kan komme med sit anlæg og sætte handling bag sine ord. Det må man da kalde et mandfolke tilbud. Man kan da ikke beskylde Scala for at ville skjule noget. At lytte til apparaterne er i sidste ende den bedste måde som forbruger at vurdere et anlæg på. Udfra beskivelser og målinger, der er refereret til i denne tråd, burde en sådan sammenligning da lægge lige til højrebenet for Kubik og co.
Ikke for at undervurdere betydningen af målinger, men et anlæg, der måler perfekt, er vel ikke ensbetydende med super lyd. Men målinger er da et super godt argument at når produkter kun skal diskuteres og sammenlignes i et debatforum som dette.
MVH Jens
|
| Til top |
|
| |
Jo da Forum Bruger

Bruger siden: 10 Maj 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 21
|
| Sendt: 12 Maj 2005 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Martin_Kbh skrev:
|
....Han siger at lytteoplevelsen, og dermed musikoplevelsen, er spændende og han ikke har det mindste i mod at finde ud af, at hans billige Linn ikke er ligeså godt som sælgeren påstod!!!??
|
|
|
At sælger påstår både det ene og det andet kan jo ikke komme bag på nogen - i hvertfald ikke en jyde.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 Maj 2005 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 12 Maj 2005 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Find Holger skrev:
|
Der er blevet refereret meget til frekvensgange på forskellige højttalere i denne debat, som om frekvensgangen er den mest betydende faktor for om en højttaler spiller neutralt eller ej. Du har ret i, at man ikke kan bruge frekvensgangen til den slags.
Imidlertid tror jeg de fleste herinde har stiftet bekendtskab med højttallere, som måler godt, men som alligevel undervejs lykkes at tilsløre udtrykket/ nerven/ rytmen/ følelsen i musikken. Jow
Er frekvensgangen ikke i virkeligheden en bagatel og ganske uviktig i forhold til musikgengivel, når bare den holder sig indenfor +/- nogle dB. Nej! Selv fraktioner af en dB det rette/gale sted kan give stor virkning.
Er det ikke i virkeligheden langt vigtigere, hvor god højttaleren er til at følge signalet. Starte og stoppe når den skal. Og hvad med forvrængning. Afvigelser i frekvensresponse er jo altså en slags forvrængning, men du har ret i, at der er mange betydende parametre.
Det må snart være tid til at komme videre i diskutionen om højttalernes lydreproduktion. Man vurderer jo heller ikke en forstærker på dens effekt længere. Som begrebet bruges - så har du ret. Hvis man var langt mere fandenivoldsk, så ville f.eks. udgangseffekten eller det man kalder afvigelser indenfor effektbåndbredden være en meget vigtig parameter.
Vi skriver 2005, burde det ikke være muligt at finde mere precise måder at måle kvaliteten af en højttaler Jo! men i lange tider har det været moderne, slet ikke at vise målinger i hifi blade. |
|
|
|
| Til top |
|
| |
PederM Udelukket fra forum

Udelukket pga. dobbeltprofiler (Groove)
Bruger siden: 13 April 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 100
|
| Sendt: 12 Maj 2005 kl. 18:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Angående denne Linn Tunedem....hvor mange bruger den ud over Linn?
Er der nogen produkter der har "vundet" over Linn i Tunedem? Kunne en billig Linn amp eksempelvis slå en meget dyr anderkendt amp med Tunedem?
Til Jensen: Du påberåber dig viden og erfaring omkring lyd. Hvad er din mening omkring Tunedem? Har du prøvet den og hvad var resultatet? Eller har du ikke prøvet og hvorfor ikke?

|
| Til top |
|
| |