| Forfatter |
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 12 Maj 2005 kl. 18:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo da skrev:
Fair nok - og fred være med det - men er DET nu DET! eller hur!!!.
Ole skriver på side 1:
Her er nogle facts som - modsat nogle af de indlæg der er skrevet - ikke er grebet ud af luften:
- Linn har haft samme mål for deres produkter siden starten i 1972; at opsamle så meget information fra mediet som muligt og herefter gengive det - ikke fortolke det - så præcist som muligt.
Senere hen i tråden bliver stemningen måske lidt ophedet således der bliver givet udtryk for, at Linn rent faktisk har nået det mål de har haft siden 1972.
Flere har dog i sandhedens tjeneste givet udtryk for, at det mål der hedder den fortolkningsfri højttaler ikke kan nåes - der er vist målinger af en grand diva der heller ikke kan sige sig fri fra at fortolke m.m.
Men herefter er der endvidere delte meninger om hvor stor betydning den fortolkning, som målingen er et udtryk for, rent faktisk betyder for lyd oplevelsen og anvendelsen af ht´en, og ikke mindst rumakustikken betydning har været nævnt. Og her, på dette punkt, synes jeg, det er spændende for os Linn-lyttere om vi kunne få lov at høre det hifi som, gode, kloge og insigtsfulde debatører hævder de har det rigtig godt med, netop fordi de mener, at deres setup fortolker mindre og dermed giver en " anderledes" lytteoplevelse.
Jeg synes lytteoplevelse, og dermed musikoplevelsen, er spændende og har ikke det mindste i mod at finde ud af, at mit, ganske vist billige Linn, ikke er verdens bedste til at opnå det uopnåelige - det fortolkningsfrie.
At få større hifi-erfaring, udvidet sin horisont, er jo fedt - man køber jo heller ikke alle kager i kagebutikken fordi man ikke kan afgøre hvilken der smager bedst.
|
|
|
Jamen det er jo endda et ganske fornftigt indlæg
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 12 Maj 2005 kl. 18:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Find Holger skrev:
|
Der er blevet refereret meget til frekvensgange på forskellige højttalere i denne debat, som om frekvensgangen er den mest betydende faktor for om en højttaler spiller neutralt eller ej.
Amplituden fra de enkelte enheder + sumkurven fortæller om højttalener kan forventes at opføre sig neutralt. De to omhandlede højttalere af jysk henholdsvis skotsk oprindelse er med deres viste amplitude ikke neutrale, det er en fysisk umulighed. Jeg tvivler endog på at de er tænkt neutrale, de er som de er med den indbyggede "sminke" konstruktøren har valgt
Imidlertid tror jeg de fleste herinde har stiftet bekendtskab med højttallere, som måler godt, men som alligevel undervejs lykkes at tilsløre udtrykket/ nerven/ rytmen/ følelsen i musikken.
Er frekvensgangen ikke i virkeligheden en bagatel og ganske uviktig i forhold til musikgengivel, når bare den holder sig indenfor +/- nogle dB.
nej nej og atter nej
Er det ikke i virkeligheden langt vigtigere, hvor god højttaleren er til at følge signalet. Starte og stoppe når den skal. Og hvad med forvrængning.
Egenskaber der er direkte afhængige af højttalens målbare egenskaber. Højttaleres indbyrdes afhængige egenskaber (impulsgengivelse/amplitude/fase)er enter godt/godt eller det modsatte, aldrig godt/dårligt
Det må snart være tid til at komme videre i diskutionen om højttalernes lydreproduktion. Man vurderer jo heller ikke en forstærker på dens effekt længere.
På samme måde som man ikke vurdere højttalerens kvalitet på effektivitet og dens maksimale lydtryk hvis det er inden for "normalområdet"
Vi skriver 2005, burde det ikke være muligt at finde mere precise måder at måle kvaliteten af en højttaler.
Præcise og omfattende målinger af amplitude, impedans og akustisk fase er nok til at dømme en given højttaler inde/ude. Det er nok til at kunne konstruere en højttaler uden at tilføre musiksignaler før den er færdig og opstillet i lytterummet.
Problemet er ikke målingerne i sig selv, men hvad de fortæller og hvordan de bruges.
Den objektive, neutrale højttaler der samtidig måler som Kong Volmers bare ***, den eksisterer kun i reklamer og vandrehistorier, ikke i virkeligheden |
|
|
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 12 Maj 2005 kl. 19:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
If it sounds bad and measures bad it's bad 
If it sounds bad and measures good then something's wrong with it 
If it sounds good and measures good everything's fine 
If it sounds good and measures bad then you've measured the wrong thing  __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
Jo da Forum Bruger

Bruger siden: 10 Maj 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 21
|
| Sendt: 12 Maj 2005 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
[QUOTE=Jo da]
Jamen det er jo endda et ganske fornftigt indlæg |
|
|
Jeg takker og bukker........................og lige over der! Dit svar til Ole på side 1 var ligeledes ganske fornuftigt.
|
| Til top |
|
| |
Martin_Kbh Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1203
|
| Sendt: 12 Maj 2005 kl. 20:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der var en gang en købmand i Århus som hed Ole og han havde fået agenturet på en Skotskternet sækkepibe. Ole syntes at piben lød rigtigt godt, specielt når opfinderen Mac Limm spillede den. Mac Limm var skotte og bød altid på hjemmebryg når han klemte piben for Ole. Det var en vanskelig pibe tænkte Ole, den kom med alenlange og helt specielle anvisninger. Ole kunne enormt godt lide Mac Limm for han var nemlig meget dygtig og respekteret. Ole havde hørt at Mac Limm engang havde solgt Rundetårn og Storkespringvandet til en rig amerikaner.
Ole fyldte butikken i Århus op med Mac Limm’s sækkepiper og planlagde nu sit næste skridt. Ole var en lærd mand og god til købmandskab så han startede flot ud med at udlodde fine dyre sækkepiber til potentielle kunder i det bedre borgerskab.
Ja deltagerne skulle bare stave til ”IB, Ø eller Å” og så havde de vundet en sækkepibe. De gik mægtig godt! Alle der boede i Hifi-området deltog og Ole fik derfor masser af adresser på potentielle sækkepibe spillere og ros for sin fine konkurrence. Konkurrencen var en god ide for man måtte nemlig ikke bare sådan gå og reklamere uden at man betalte for det – det skulle Dommer Ronin i hvert tilfælde nok sørge for.
Desværre gik salget af Mac Limm’s piber ikke særligt godt – slet ikke som forventet. Ole var meget bekymret over dette, specielt fordi rygtet endvidere sagde, at Mac Limm’s pibe var dyr i forhold til dens kvalitet. Ole var meget fortvivlet - Hvordan kunne disse hedninge dog sige sådan noget om Oles produkter? Ole forstod ikke at folket foretrak piber fra andre producenter?
Noget måtte gøres ved den manglende omsætning.
Ole sad oppe hele aften og klemte på Mac Limm’s pibe medens han grublede over tingene – han var helt ør i hovedet. Kunne han måske have taget fejl? Var Mac Limm bare ”Kejserens nye klæder om igen”? Nej sgu – det var i øvrigt sagen underordnet efter alt det besvær. Ole var ikke klar til at give op nu!
Om morgen var Ole fast besluttet da han åbnede sin butik. Han ville forfatte et opråb til det danske folk. Officielt skulle de hedde sig at Ole følte sig uretfærdigt behandlet og derfor krævede at tale sin sag foran Dommer Ronin og det danske folk. Ole var en snu rad for i virkeligheden var planen noget ganske andet.
Ole ville nemlig skrive og tale om Mac Limm’s produkter i vendinger så folket blev tryllebundet og glemte alt de havde hørt fra tidligere. Han ville nulstille folkets negative holdning således at de glemte alt om produkter der måtte tilbagekaldes og tvivlsomme tests. Ole kaldte planen for ”Undercover Marketing” – det var noget Mac Limm engang havde lært ham.
Ideen var brand god! Mike og Ole brugte hele dagen på at skive oplægget sammen og drøfte indholdet, medens de ivrigt bladrede i Mac Limm’s fine brochurer. De skulle nemlig være sikre på at få alle guldkornene med. Derefter satte de kryds og bolle, rettede de fejl og kommaer så talen præsenterede sig pænt for det danske folk. Ole følte sig sikker - intet kunne slå fejl nu.
Med skælvende stemme indleder Ole sin tale…..Tonedøv er vel ingen mand?....han fortsatte.
Den var go nok…det så ud til at virke….Mike og Ole var glade for at de endeligt med ét havde overbevist hele Danmark om Limm’s noget så uretfærdige rettergang. Pyhhhahh ..tænkte Ole. Mærkevaren ”Limm” var nu endeligt renset! Mike og Ole skulle nu bare huske at støvsuge tæppet pænt i butikken for om lidt ville kunderne jo vælte ind af døren….Ole skulle nok gøre Mac Limm stolt.
Men midt i talen bliver Ole pludseligt afbrudt af en lille sjovt udseende dreng ridende på et halt æsel ved navn Knallert. Drengen siger uden videre højt…. Ja du meget undskylde, men magen til sludder skal man da lede længe efter. Ja , jeg hedder altså Urt Von der Vacuum og jeg ved tilfældigvis en hel masse om piber der hænger forneden. Den pibe du der snakker om kan jo slet ikke spille musik – det ved alle jo. Se bare dens krumme hals - ja hvor skal man egentlig sætte fingrene når man skal spille den. Min far lavede altid piber med lineære halse – så er der nemlig mulighed for at spiller flere toner hvis man sætter ens fingre på de forskellige huller medens man blæser i dyret…sagde Urt stolt.
Den lille satan tænkte Ole…..og der blev helt stille i et sekund, men så fik Ole ellers svar på tiltale. Pludselig var der tilsyneladende rigtigt mange der havde tænkt meget og længe over det samme…faktisk var de alle eksperter når de nu tænkte over det. ”Det er også for galt råbte de i kor på hinanden – knægten har jo ret”!!.
Ole var nu presset…hvad skulle han gøre? Ole råber i desperation ”Min pibe er bedre end din pibe” men desværre gør det ikke indtryk på hverken lille Urt Von Der Vacuum eller folket som nu er meget opstemte og vil se Ole’s blod.
Dommer Ronin står fortvivlet midt i det hele og forsøger at opretholde ro og orden…”Hov hov ikke bande! – Vær nu søde ved hinaden”
Ole når lige at foreslå inden han blev lynchet, at de i stedet mødes i en duel som rigtige gentlemen. Hmmm..den ide syntes folket godt om og Dommer Ronin accepterer straks folkets ønske.
Ole var meget lettet over at Dommer Ronin tilsyneladende var for tungnem til at indse at Oles tale reelt var hårdnakket gratis reklame. Men nok om det for nu skulle han jo forholde sig til en duel midt på bytorvet med en lille dreng.
Folket var helt oppe og køre og glædede sig meget over udsigten til en duel. Den skulle desværre vise sig at få lange udsigter idet lille Urt Von Der Vacuum ikke måtte tage sin fars gamle 100kg tunge sækkepibe ned fra hylden – hans moder ville ganske enkelt ikke tillade det…og hende skulle ingen spøge med.
Ja hvad gør man så sagde Dommer Ronin til folket. Alle lignede et spørgsmålstegn og var langsomt ved at køle ned igen - enkelte havde allerede glemt det da det jo i virkeligheden også var enormt kedeligt om hvorvidt Oles pibe spiller musik eller ej.
I mellem tiden var Ole listet tilbage til sin butik for at slikke sårene. Han var lettere rystet men ikke opgivende….Mike kom her – Jeg har sgu en plan.
Tilbage står folket nu og venter på Ole næste ”Undercover Marketing Ide”.
Hvem ved? Mon Dommer Ronin er ligeså beruset i sherry næste gang Ole træder op på folkets talerstol?
God Nat og Sov Godt!
|
| Til top |
|
| |
Fournais Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 846
|
| Sendt: 12 Maj 2005 kl. 20:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Humor redder dagen, men mon ikke du alligevel for spark i bagen??  Ej, spøg til side. Branchemedlemmerne er en kæmpe ressource på dette site, det kan der vist ikke være nogen tvivl om. Selvfølgelig skal Hr Ole have lov til at forsvare sine produkter, men kan det overhovedet foregå uden at omtale dem positivt? Kan det på nogen måde foregå uden at det kommer til at minde om reklame, eller i hvert fald uden at nogen opfatter det som reklame? Jeg tvivler... Okay okay, Ole har måske smurt rigeligt tykt på i sit første indlæg, men det er han på den anden side ikke den eneste der har i denne debat. Er der nogen som kan definere en hårdfin grænse mellem reklame og saglig argumentation, så tal endelige frem! Fremragende indlæg ellers __________________ "If music is the fruit of love, give me access."
William H. Shakespeare.
Mit stereo
|
| Til top |
|
| |
Sund Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1635
|
| Sendt: 12 Maj 2005 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bravo, det er lige det det handler om.
Endelig et indlæg der skærer igennem lige der hvor det fra første indlæg skulle have været gjort. __________________ mvh sund,
Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.
De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 12 Maj 2005 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
PederM skrev:
Angående denne Linn Tunedem....hvor mange bruger den ud over Linn?
Er der nogen produkter der har "vundet" over Linn i Tunedem? Kunne en billig Linn amp eksempelvis slå en meget dyr anderkendt amp med Tunedem?
Til Jensen: Du påberåber dig viden og erfaring omkring lyd. Hvad er din mening omkring Tunedem? Har du prøvet den og hvad var resultatet? Eller har du ikke prøvet og hvorfor ikke?

|
|
|
Nej har jeg ikke prøvet , og jeg snakker eller skriver kun om det jeg har hørt .
Jeg skriver og siger hvad jeg mener og hvis man ikke kan klare mosten så hop ud over en bro .
|
| Til top |
|
| |
Jo da Forum Bruger

Bruger siden: 10 Maj 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 21
|
| Sendt: 12 Maj 2005 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor farligt er det liiiige det er, det der Undercover Marketing .....Dårlig omtale er ikke bedre end ingen omtaler- det var i gamle dage. Og kan Ole & co ikke svare for sig vinde de ikke en eneste kunde herinde. Og sådan er det bare...........................for det meste.
|
| Til top |
|
| |
Martin_Kbh Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1203
|
| Sendt: 12 Maj 2005 kl. 20:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fournais skrev:
| Branchemedlemmerne er en kæmpe ressource på dette site, det kan der vist ikke være nogen tvivl om. |
|
|
Ganske enig! Jeg har stor respekt for mange af dem.
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 12 Maj 2005 kl. 20:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Martin_Kbh's sidste indlæg burde præmieres i dette HCA år! Heheee.. Fedt indlæg, fik i den!
Mvh/Mik112
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 12 Maj 2005 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
PederM skrev:
|
Er der nogen produkter der har "vundet" over Linn i Tunedem? Kunne en billig Linn amp eksempelvis slå en meget dyr anderkendt amp med Tunedem?
Det afhænger af hvem du sætter til at bedømme hvad kunden hører.
Til Jensen: Du påberåber dig viden og erfaring omkring lyd. Hvad er din mening omkring Tunedem? Har du prøvet den og hvad var resultatet? Eller har du ikke prøvet og hvorfor ikke?

|
|
|
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 12 Maj 2005 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
[ QUOTE=Groove]
If it sounds good and measures bad then you've measured the wrong thing 

den vad sgu god!!!  [/QUOTE] __________________ M.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 Maj 2005 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
PederM skrev:
|

|
|
|
|
|
|
Kan vi ikke få nogle Tunedem resultater fra de glade brugere? __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
klc-audio Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 12 Maj 2005 kl. 21:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mik112 skrev:
|
Martin_Kbh's sidste indlæg burde præmieres i dette HCA år! Heheee.. Fedt indlæg, fik i den!
Mvh/Mik112
|
|
|
Ja - og i kategorien "skønlitteratur", for det er da vist en fortolkning der vil noget. Og Mike - Ole er så vidt jeg kan vurdere "snedig" nok til selv formulere Linn's filosofi (tør jeg godt at kalde den).
Jeg er så naiv at tro at Ole ikke regner med at han får solgt så meget som en enkelt lille ussel LK85 med hans indlæg.
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan han ellers skulle fortælle om Linn uden at det ville blive opfattet som reklame. Det er vel Linn's mål som Ole remser op. Om de når det er op til os lytter, og ikke mindst købere, at afgøre.
At påstå at han er en lystløgner og hjernevasker er måske i overkanten.
Personlig synes jeg at Linn's filosi har ændret sig med årene. Det her er vist fra 1989:
How to Judge Hifi systems
Do all the musicians seem to be playing together.
Can you hear all instruments all the time.
Can you pick uut the baseline or any other misical part and follow it without difficulty
Can you sing along with the melody.
Are you responding to the music - for example tapping in time.
Det er vel fodstamp - boggie filosofien og ikke Tunedem.
|
| Til top |
|
| |
Administrator Administrator gruppe

Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3105
|
| Sendt: 12 Maj 2005 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove skrev:
bjørn skrev:
PederM skrev:
|

|
|
|
|
|
|
Kan vi ikke få nogle Tunedem resultater fra de glade brugere? |
|
|
Uden at blande mig i debatten, så kunne det faktisk være ret interessant at hører fra folk SOM RENT FAKTISK har erfaringer med denne teknik/filosofi... Bare et input til en mere konstruktiv snak!
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
| Sendt: 12 Maj 2005 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove skrev:
|
If it sounds good and measures bad then you've measured the wrong thing 
|
|
|

problemet er bare, at hvad der "sounds good" er meget subjektivt, og hvad der "measures good" ikke er det.
if it sounds good -why measure it 
__________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 12 Maj 2005 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Båt i majkulden! Kenneth og flere andre omtaler tunedem, som værende en teknik. Her vil jeg gerne nedlægge en protestant - helt fladt ned. Tunedem idéen - som den er røget ind i RAMMEN på mig, går ud på at få så meget melodi ud af et givent line up som overhovedet muligt. Og her skal jeg bare lige rettes, hvis jeg er helt rundt på gulvet. Men i prakis går det så ud på, at du f.eks. tager 1 stk. Linn line up stiller det der hvor du gerne vil spille med det. Herefter rykker du rundt på højttalerne indtil du finder behag i lyden. Altså således at du enten hele tiden eller mest muligt af tiden, kan følge melodien i musikken. Når du er nået der til, at du ikke kan klemme mere melodi ud af det line up, så er det tid at besøge Linn butikken igen. Her afleverer du din brugte CD11, og køber en ny CD13  (12éren var ikke alt for vellykket, så den hopper vi over). Den snupper vi lige med hjem og hoocker up med de medleverede kabler. Og så gentager vi processen. Altså vi blæser hele huset rundt med højttalerne, og finder så den opstilling, hvor vi nok engang har mest melodi. Og nu gælder det så om, at holde hjernecellerne i topform, for nu skal vi selvfølgelig vurdere, om der nu er mere melodi med CD13 end der var med CD11. Hvis der er det, så BINGO, så har vi gjort det rigtige. Forklarigen på hvorfor det helt sikkert er det rigtige vi har gjort er, at musikerne selvfølgelig har lagt al den melodi der pulserede i årerne på dem ned på skiven. Så jo mere melodi, jo nærmere er du skivens reelle indhold. Sådan har jeg forstået tunedem. Hertil abejder Linn folket så med begrebet "forskelle" Jo større forskel der er på skiver, jo nærmere er du på, at gengive skivernes reelle indhold. Det sidste her lyder lidt mere logisk for mig end det første, men nu kommer så det punkt, hvor jeg måske forstår for lidt. Hvad der menes med forskelle er her det springende punkt. Jeg holdt op med at forstå mere, den dag JB viste mig hvorledes jeg skulle høre forskelle vha en Beatles plade, nærmere bestemt Yesterday. Jeg kan vældig godt lide Beatles og jeg har da lidt på CD med dem, men ikke den remasterede udgave som JB viste mig. Men hans idé gik på måden McCartney sang Yestterdaaaaaayyy på. Og om han gik op eller ned til sidst eller hvad det nu var, husker jeg mindre nøje. Men nok om det, måske jeg kan få det forklaret ekstra tydeligt en dag. Det var så min opfattelse af Linn folkets lære. Når så det er berettet, så vil jeg gerne meget kort ridse op hvad tunedem i virkeligheden går ud på. Når du rykker rundt på højttalerne - uanset af hvilken årsag - så sker der det, at afstanden til væggene kommer til at få indflydelse på, hvilke frekvenser der udfases og dermed dæmpes/fjernes, og hvilke frekvvenser der accentueres. Vinklingen af højttalerne ændrer udstrålingsmønsteret højere oppe i frekvens, og påvirker således i højere grad reflektionerne fra sidevæggene. Hertil er mange højttaleres frekvensgang ved høje frekvenser direktiv. At man så får mere eller mindre melodi, hænger sammen med hvilke frekvenser man udfaser/dæmper og hvilke instrumenter man foretrækker at følge. Tunedem er altså en rumtilpasning, som vel at mærke skal gentages hver gang du ændrer noget i dit line-up, for at være optimal. Om der mangler informationer, dynamik eller 3D har intet med sagen at gøre, fordi det VED VI JO IKKE OM DET ER PÅ SKIVEN. Som kommentar til det sidste, så er netop 3D noget af det man bedst kan beskrive grunden til og tilstedeværelsen af på 2 kanaloptagelser. Man kan tilmed efterligne det kunstigt, man kan endda totalt vildt overdrive det vha Q Sound. Det har man så meget styr på, at hvis man ikke skal bruge en hel masse lyttepladser, så er man faktisk i stand til at spille fuldstændig realistisk surround vha blot 2 kanaler, så 3D skal vi have.
|
| Til top |
|
| |
Cirkeline Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 6
|
| Sendt: 12 Maj 2005 kl. 23:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uden at blande mig i debatten, så kunne det faktisk være ret
interessant at hører fra folk SOM RENT FAKTISK har erfaringer med
denne teknik/filosofi...
Kenneth Rasmussen, Administrator
Jeg blev først gang præsenteret for tune-dem i KT-Radio Ålborg sidst
i 80'eren. En Luxman forstærker til ca. 25 tusinde og en lille Arcam til
ca. kr. 2300,- skulle dyste - musik eksempelet var også her
Beatles Yesterday. Det var et chok at Poul M næsten ikke kunne
synge via Luxman - det blev nærmest til en slags flad monoton "tale"
hvorpå den lille Arcam viste store stemmeudsving på op og ned.
Herefter var det John Lee Hooker. Her havde man en fornemmelse
via luxman var musikerne ved at falde i søvn - eller været på turne i
lidt for lang tid, Men på Arcam var der meget liv i takten og John
stemme. Jeg glemmer det aldrig!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Maj 2005 kl. 00:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kunne sagen så gentages på andre plader/sangere?
__________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |