Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 09:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Fakta om Linn... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 27
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Sendt: 14 Maj 2005 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:
bjørn skrev:
Thomas Sillesen skrev:
bjørn skrev:

Og Mr.Colloms kan meget vel vise sig at være af samme standard som G36'eren og du ender med at træde i den smækfælde du selv har sat.

Eller der kan være tale om det diamentralt modsatte

Vi vil gerne vide nå du begynder at halte

Fed debat !  Ærgeligt der ikke er billeder på, så kunne vi også række tunge, og blære os med hvem der havde den stærkeste far

Næste gang skal jeg nok skære mine små kvikke ordspil til så du ikke snubler !

UPS jeg gjorde det igen - undskyld - det er svært det der med nye vaner

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 14 Maj 2005 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

Jeg forstår dem udemærket, kan bare ikke se de tilfører debatten noget positivt og bringer den fremad.

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen

Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. red.

Bruger siden: 25 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 Maj 2005 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Kig lige på trådens navn !!! Det er vist længe siden, der har været FAKTA om Linn... ??
Til top Vis Oldred's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oldred

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Sendt: 14 Maj 2005 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Til Groove,

Specs har nu stor betydning, også selv om det meste måske sker mellem 100Hz og 3KHz. Derfor er en Revox G36 nok ikke ligefrem en neutral reference der er værd at bruge til seriøse optagelser.

Det er vigtigt altid at stille spørgsmålstegn ved det der sker i audioverdenen, for det der var en reference i midten af 60erne, er altså ikke automatisk en reference her fyrre år efter !

Kun ved at stille spørgsmål ved alt, ligesom når du udfordrer de ting jeg siger, sikrer vi at der blivet taget stilling til om de ting der er blevet holdt for sandheder rent faktisk også er det, og det er altså den eneste måde at bringe tingene fremad på.

Med venlig hilsen

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 Maj 2005 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

Til Groove,

Specs har nu stor betydning, også selv om det meste måske sker mellem 100Hz og 3KHz. Derfor er en Revox G36 nok ikke ligefrem en neutral reference der er værd at bruge til seriøse optagelser.

Det er vigtigt altid at stille spørgsmålstegn ved det der sker i audioverdenen, for det der var en reference i midten af 60erne, er altså ikke automatisk en reference her fyrre år efter !

Kun ved at stille spørgsmål ved alt, ligesom når du udfordrer de ting jeg siger, sikrer vi at der blivet taget stilling til om de ting der er blevet holdt for sandheder rent faktisk også er det, og det er altså den eneste måde at bringe tingene fremad på.

Med venlig hilsen

Der blev kun brugt løbeværk fra G36.
Elektronik, bias og tonehoveder var noget andet.
Eb veljusteret DBX støjreduktion bringer nemt dynamikken 20 dB i vejret.
Så hvis du tror og mener opus 3 kun har 5-6 gange mere dynamik end de optagelser du demoer med, så tror du forkert. Tallet er nok nærmere 10.

Det jeg har hørt densedem med med, har slet ingen dynamik.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Sendt: 14 Maj 2005 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

De brugte nu en standard G36 i en mængde optagelser.  Wow og flutter er derfor nok ikke bedre end 0,3% og vi ved begge at det ikke er nok til at gøre en optagelse klaverfast.

Med hensyn til brug af DBX skal jeg ikke afvise de har brugt dem, men igen, brug af støjreduktion og især DBX er jo ikke ligefrem noget der forbedrer lydkvaliteten (herunder frekvensgangen..) men ja, det reducerer støjen. Og er de dygtige undgår de da også at systemet pumper. 

Derudover fordobler brug af DBX for ulineariteten af frekvensgangen, hvilket for en G36 betyder 40Hz til 15Khz +4 - 6db hvilket er ringere end den Linn højttaler der blev så kritiseret af jer af samme grund...

Thomas Sillesen

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 14 Maj 2005 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

De brugte nu en standard G36 i en mængde optagelser.  Wow og flutter er derfor nok ikke bedre end 0,3% og vi ved begge at det ikke er nok til at gøre en optagelse klaverfast.

Med hensyn til brug af DBX skal jeg ikke afvise de har brugt dem, men igen, brug af støjreduktion og især DBX er jo ikke ligefrem noget der forbedrer lydkvaliteten (herunder frekvensgangen..) men ja, det reducerer støjen. Og er de dygtige undgår de da også at systemet pumper. 

Derudover fordobler brug af DBX for ulineariteten af frekvensgangen, hvilket for en G36 betyder 40Hz til 15Khz +4 - 6db hvilket er ringere end den Linn højttaler der blev så kritiseret af jer af samme grund...

Har du set frekvensgangen på Revoxen?

Hvad er klaverfasthedsgrænsen?

Er W&F værre en jitter og hvor er jittergrænsen?

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 14 Maj 2005 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Redaktøren skrev:
Kig lige på trådens navn !!! Det er vist længe siden, der har været FAKTA om Linn... ??

Selv ikke i trådens indledning var der fakta om Linn....

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Sendt: 14 Maj 2005 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Nu opgiver Revox jo selv frekvensgangen til 40Hz til 15 Khz + 2 - 3 db. Jeg går udfra de har styr på deres målinger. DBX øger per definition afvigelserne på frekvensgangen til det dobbelte, dvs 40Hz til 15Khz + 4 - 6 db.

Med hensyn til wow & flutter specificerede DIN 65.500 at  W&F skulle være under 0,2 % netop for at sikre klaverfasthed. Personlig vil jeg mene man skal under ihvertfald 0,15%.  Om W&F er værrere end jitter kommer jo an på hvilke værdier man sammenligner, men hvis du nogensinde har hørt en båndoptager med tydelig hørbar W&F, vil du ikke være i tvivl om at det er noget af det absolut mest irriterende der findes at lytte på.

Thomas Sillesen

klc-audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004
Sendt: 14 Maj 2005 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Linn havde vist fødselsdag i går d. 13   33 år. Imponerende når man tænker på hvor dårlige produkter til for høj en pris de laver  !!!

Er fodstamp og reproduktion i iøvrigt to uforenlige størrelser. Kan man ikke begge dele her i 2005.

Til top Vis klc-audio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klc-audio

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 14 Maj 2005 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

klc-audio skrev:

Er fodstamp og reproduktion i iøvrigt to uforenlige størrelser. Kan man ikke begge dele her i 2005.

Jo da, det er bare en del lettere at lave behagelig lyd end tilnærmet korrekt og behagelig lyd. Det er heller ikke alle optagelser der er behagelige at lytte til, korrekt gengivet.

Ku' vi da bare få indført nogle normer og standarder mellem dem der optager og udgiver kildematerialet og dem der producerer reproduktionsudstyr, så burde det med dagens teknologi være relativt enkelt at frembringe et rimeligt korrekt akustisk signal i forhold til det der foregik foran et sæt mikrofoner i sin tid.

Mvh,

Karsten

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Maj 2005 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

Og så er det man spørger sig selv, om du nogensinde har set en måling på en båndmaskine.
Faktisk er det ret irriterende at skulle argumentere på denneher måde.
En båndoptager ruller af tidligt pga. hysterese, hvilket vil sige, at når man opgiver frekvensgang, så er det -3dB punktet opefter. Den har 0,0 krøller undervejs.
Og i øvrigt har jeg vist aldrig ligefrem påstået at Opus 3 var andet end helt almindeligt runde i lyden, men de har dog mangefold den dynamik og det frekvensomfang du bruger til demo.
Var det ikke en idé at få proportionerne ind i det her - altså.
Du punker en kun lidt brugt G36 for noget der kunne være bedre, mens du finder optagelser med mindre end 6dB dynamik og et frekvensomfang fra 100-4KHz fuldt tilstrækkeligt til at afklare Densens kvaliteter og demonstrere dem for hele Danmark og resten af verden.
Hvad er det egentlig du vil med din argumentation overhovedet?
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Maj 2005 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

Groove skrev:

Nu opgiver Revox jo selv frekvensgangen til 40Hz til 15 Khz + 2 - 3 db. Jeg går udfra de har styr på deres målinger. DBX øger per definition afvigelserne på frekvensgangen til det dobbelte, dvs 40Hz til 15Khz + 4 - 6 db.
Når det nu ike er sådan en maskine der er brugt, hvorfor diskuteres den så hele tiden??
DBX dobler uliniariteter, men i dette tilfælde betyder det blot en fordobling af afrulningn på fløjene, hvilket er ret harmløst.
I øvrigt tror jeg den G36 du læser data på er den der kører 19 cm/sek.
38cm/sek + Chrombånd ændrer en del på tingene.
Men så i øvrigt er der anvendt en Telefunken Magnetophon M28C med BASF SM468 bånd på mine opus 3, undtagen på DSD optagelserne.
Båndmaskinen er helt og aldeles ombygget, ligesom G36 var.
Om den så blev bedre af det ved jeg ikke, men jeg ved, at Opus 3 langt fra er de værste optagelser der findes, og at de besidder dynamik langt ud over de demoplader du nævner.

Med hensyn til wow & flutter specificerede DIN 65.500 at  W&F skulle være under 0,2 % netop for at sikre klaverfasthed. Personlig vil jeg mene man skal under ihvertfald 0,15%.  Om W&F er værrere end jitter kommer jo an på hvilke værdier man sammenligner, men hvis du nogensinde har hørt en båndoptager med tydelig hørbar W&F, vil du ikke være i tvivl om at det er noget af det absolut mest irriterende der findes at lytte på.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Maj 2005 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

bjørn skrev:

Jeg forstår dem udemærket, kan bare ikke se de tilfører debatten noget positivt og bringer den fremad.

Det skal små kvikke ordspil heller ikke

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 Maj 2005 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

Nu har denne tråd efterhånden stået på et stykke tid. Blandt de ting som er kommet frem er at der findes målinger af Dali MS Den har aldrig været nævnt, idet den altid har fremstået som et måleteknisk - næsten perfekt produkt.  og Linn Akurate der mildest talt ikke er specielt gode. Jeg protesterede mod at disse få målinger blev brugt som de eneste saliggørende i dette tilfælde, al den stund de for det første var uden informationer om under hvilke forhold de var målt og på hvilken måde målingerne var foretaget. For det andet er problemet med disse målinger at de ikke tager udgangspunkt i det helt essentielle, nemlig at en måling har størst relevans, når den viser frekvensgangen som den vil være i lyttepositionen. Det er noget sludder. En nærfeltsmåling kan snildt anvendes til at afsløre probs.

Jeg er tilgengæld enig i at ret frekvensgang er et must, og at uden ret frekvensgang kan man ikke tale om reproduktion af virkligheden (Der er dog en mængde andre faktorer der er væsentlige). Ja!

Når dette krav til perfekte målinger er fremsat, må man sige at så falder brugen af audiophil optagelser i mange tilfælde til jorden. Som bekendt har Opus 3 i årevis benyttet sig af en Revox G36 spolebåndoptager, og selv  når den performer bedst, er signal støj forholdet max 55db (=lille dynamikområde Og det er forkert, det er faktisk et stort dynamikområde, idet langt de fleste popskiver ikke har dynamik overhovedet, eller blot besidder brøkdele af de 55 dB. I øvrigt er det ikke dynamikområdet du her nævner, men signalstøforholdet på gamle FeO3 bånd. Dynamikområdet er større end dette.), frekvensgangen går fra 40Hz til 15k + 2 - 3 db, og wow og flutter 0,3%. Den B&O kassette båndoptager jeg købte i 1978 for mine konfirmationspenge, havde bedre specifikationer... Under ingen omstændighederog den var altså mildest talt ikke noget unikum

En sidebemærkning er iøvrigt, at selv med de bedste bånd, kan man ikke forvente at frekvensgangen og dynamikområdet bliver væsentligt bedre, og en 40-50 år gammel spolebåndoptager, vil med garanti have dårligere data for wow og flutter, al den stund at mekanisk slid, selvfølgelig nedsætter performance. Man kan øge dynamikken og udstyringsevnen ved 20KHz med en faktor 3 med nye bånd. Dernæst er nye tonehovedtyper ret væsentlige sammen med justering til båndtyperne - og så lige DBX.

Hvorfor bruger et audiophil pladeselskab så sådan en optager, når data er så dårlige ? Det skyldes en helt enkelt sandhed, nemlig at den klang der kommer ud finder de besnærende, ligesom produceren bag pulten der mixer Madonna ønsker at få lige præcis den klang frem han finder besnærende. Men fælles for dem er at ingen af dem opnår virkeligheden. Det er korrekt, derfor er Opus 3 heller ikke andet end vellydende optagelser, de er noget runde i lyden, men af helt andre årsager end G36. De har nemlig brugt Telefunken på næsten alt der findes på CD, pånær DSD optaleserne. Telefunken tingen er fuldstændigt ombygget, men mikrofonerne genkendes nemt som rørmikes, der runder lydbilledet af.
Dog har vi igen den næsten overdrevne dynamik i relation til Densens demoskiver med Ramstein o.a.

Med en frekvensgang med op til 5db's variation, og 0,3% wow og flutter, kan man på ingen måde genskabe et instruments oprindelige lyd. Således vil selv en stor kender af f.eks Stradivarius violiner, kun opnå at hvis han opnår nøjagtig den samme klang hjemme, så har han bare tilført nye farvninger, der får slutresultatet til at være som han ønsker. Men det siger sig selv at når man har et anlæg der farver, vil disse farvninger have forskellige indflydelser alt efter hvilken CD man afspiller. Med andre ord en yderst varierende performance. De er runde i lyden, men de har vist aldrig haft en Stradi på besøg.

Det ville være klædeligt at når man kritiserer en tilfældig måling af en Linn højttaler og på den baggrund bastant konkluderer at højttaleren ikke er neutral og ikke kan reproducere, at man så også er lige så kritisk når det gælder andre mærker som man åbenbart normalt har en præference for. Tilsvarende må den naturlige fortsættelse så være at når optageudstyret ikke er i orden, må man afskrive optagelserne som uegnede som reference. Dette udsagn gælder for dem du bruger. Der findes rigtig mange, der slet ikke har den slags afvigelser.
Men til din orientering har stort set intet instrument inhold der rager ud over 30-4KHz.

Nu er der jo meget med at grave grøfter i denne debat. Det er dog værd at påpege at når jeg taler om hifi og musik, er der ikke udtryk for at jeg er uenige med jer om at de ting I lytter til er væsentlige, jeg påpeger bare at der er endnu flere parametre der er væsentlige.

I går nævnte jeg denne debat for en engelsk guitarist og hifi forhandler, og han viste mig en gammel men yderst interessant artikel af Martin Colloms (Han har siden 71 været anmelder, og er nok en af de meste kendte, og har bl.a. arbejdet for HiFi News og Stereophile). Han skrev følgende: "As a result of an engineering background, much of my early review work (which began in 1971), relied heavily on BBC-defined standards. Those relevant to  high fidelity included seminal work on medium-price monitor speakers' accurate frequency response, low coloration, transparency, fine stereo focus and perspectives, as well as articulate detail - a framework which formed the bedrock of my reviewing practice for many years. As overall source and amplifier standards have risen, speakers have responded with greater bass extension and control, plus wider dynamic range and higher peak sound levels. Much of today's high end equipment continues to subscribe to this classic formula, and very beautiful sounds can be created, particularly with classic music. Late but not too late, I got "rhythm". To be precise about five or six years ago classical pianist friend showed me what I had been missing and taught me rhythm. Yes it can be "taught". At last that strange unformed feeling at the back of my mind that some systems were more entertaining than others had found expression ! With rythm came a better understanding of dynamics pace and timing - all qualities which non-audio types have no trouble hearing at all, but which render many hyper-analytics dumb. I know, I was one of them !."

Og videre "However, this growth of my listening experience turned out to be a two edged sword. New levels of critical analysis brought the belated discovery that much of the "beautiful"-sounding and often very expensive equipment was also slow, undynamic and in several instances, just plain boring."  

Det er jo tydeligt at også for Martin Colloms var der ikke tale om at nogle kvaliteter forsvandt, bare at han fandt at der var andre og nye faktorer han ikke tidligere kendte til der havde stor betydning.
Jeg må tilstå, at engelske anmelderes erkendelseshistorie for mig, har lige så stor interesse, som klimaændringernes indflydelse på den rødhalsede flagspættes parringsritual.

Hvorfor bliver folk så så ophidsede herinde når man siger at der er mere på optagelserne end stereoperspektiv, transperans, detaljer mv ??? Der er nok mange faktorer og jeg nævner i flæng:

A) Man har i 30 år fået at vide at disse faktorer er de eneste af betydning.

B) Man har købt et dyrt dyrt anlæg, og hvis man skal ændre sin verdensopfattelse, følger heraf at det dyre anlæg med stor sandsynlighed i virkeligheden er en fejlinvestering.

C) Pludseligt er de 30 år hvor man f.eks ikke har hørt sine elskede 70er Genesis plader fordi de lød elendig på anlægget, måske spild af 30 år hvor man med stor glæde kunne have lyttet til dem med begejstring.

D) Istedet for med stor autoritet at kunne afskrive næsten al musik som dårligt, skal man pludseligt til at vænne sig til at mennesker er forskellige, og nogle faktisk synes om musik man ikke selv kan lide, og man er pludseligt ikke en smagsdommer længere !

Jeg må her sige, at hvis tonen tidligere har været betændt, så er her da et eksempel på den mest nedladende facon nogen i lang tid har demonstreret.
Jeg alene vide, I er alle dumme, hold dog takten tåber og hvad ved jeg.

Helt udokumenterede påstande og bevidst anvendelse af forkerte oplysninger synes, at være en del af argumentationen fra Densen.

Sillesen skal sikkert nok endnu engang påstå, at Opus 3 - som i øvrigt aldrig er udråbt til verdensmestre i dette forum - bruger en G36 til alt, som kun går fra 40-15KHz og har 0,3% WF.

Jeg har en hel bunke Opus 3 - INGEN af dem er optaget på en G36.
Jeg havde i sin tid nogen på vinyl, men ikke mere.
Dog fandt jeg lige én, som jeg ikke ved hvordan de har lavet og med hvad.

Stadig er Opus 3 meget runde og romantiske, men dynamik har de, måske endda helt op til 20 dB.

Hvis man for alvor mener, at Beatles er TESTPLADEN, så ser jeg det vældig gerne dokumenteret og demonstreret.

Jeg siger bare der er mere på optagelserne end de fleste tror ! Peace love and harmony

Med venlig hilsen

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 Maj 2005 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

Derudover fordobler brug af DBX for ulineariteten af frekvensgangen, hvilket for en G36 betyder 40Hz til 15Khz +4 - 6db hvilket er ringere end den Linn højttaler der blev så kritiseret af jer af samme grund... For den der tilfældigvis ved lidt om båndoptagelser, så kan DBX faktisk anvendes til at forøge en båndoptagers båndbredde ret betragteligt, eftersom afrulningen stort set altid sker pga. mætning. Lidt lavere niveau og så DBX, kan lynhurtigt give ekstra 50% når det skal være. Men desforuden er analoge optagelser, der er grundigt gennemførte særdeles respektable. Opus 3 har lavet enkelte af slagsen - prøv "good stuff". Den har da lidt krummer i sig.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2005 kl. 00:31 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

Der står mindre end  0,3% wow/flutter i specifikationerne. Amplitudeangivelser er altid fabrikantens mindstekrav. De kan varierer med justering og båndtype. Ved 19cm opgives 40-18.000 +2/-3 for "senere varianter" af G36. S/N opgivelserne er også et mindstekrav. Igen en egenskab der er afhængig af båndtype. Ingen oplysninger vedrørende 38cm/s.

Det er ikke wow men flutter der plager de gamle Revox modeller, især G36 og A77. En "uheldig" mekanisk opbygning og manglende flutterruller.

Afvigelserne på Linnhøjttaleren er forårsaget af membranopbrydninger og/eller udfasninger af anden årsag( læs med/modfasefejl). Hvis du alvorligt mener det er sammenligneligt med et blidt bølget amplitude fra en analog spolemaskine så befinder din tekniske indsigt sig meget lang fra hvad man må forvente af en professionel

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 Maj 2005 kl. 00:37 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
Thomas Sillesen skrev:

Der står mindre end  0,3% wow/flutter i specifikationerne. Amplitudeangivelser er altid fabrikantens mindstekrav. De kan varierer med justering og båndtype. Ved 19cm opgives 40-18.000 +2/-3 for "senere varianter" af G36. S/N opgivelserne er også et mindstekrav. Igen en egenskab der er afhængig af båndtype. Ingen oplysninger vedrørende 38cm/s.

Det er ikke wow men flutter der plager de gamle Revox modeller, især G36 og A77. En "uheldig" mekanisk opbygning og manglende flutterruller.

Afvigelserne på Linnhøjttaleren er forårsaget af membranopbrydninger og/eller udfasninger af anden årsag( læs med/modfasefejl). Hvis du alvorligt mener det er sammenligneligt med et blidt bølget amplitude fra en analog spolemaskine så befinder din tekniske indsigt sig meget lang fra hvad man må forvente af en professionel
Se det har bamsefar ret i.
En båndoptager  af analogt tilsnit har en ganske forsigtig og blid afvigelse fra det rette. Fløjene er stort set altid det sted, hvor linealen må bøjes lidt, det liggger i mediet. 6dB hip hop i 4KHz området er ikke lige det der præger båndmaskinerne. Men skla vi ikke lige glemme G36, den er kun brugt i historien.
Er der i øvrigt nogen der husker "Bergen havn" med Sarah Maria Andersson?

micjac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 15 Maj 2005 kl. 01:40 | IP-adresse registreret  

EDIT: Jeg har slettet mit spørgsmål til Sillesen. Det tjener ikke noget formål.
Jeg vil hellere høre noget mere musik.

Ps.  Tak KvK (også for tippet), Ronin og Karsten. Efter Sillesens indlæg om at hifi
mennesker ikke hører musik følte jeg trang til at skrive om mit forhold til musik
og anlæg.
Til top Vis micjac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micjac

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 15 Maj 2005 kl. 05:45 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Thomas Sillesen]

Nu har denne tråd efterhånden stået på et stykke tid. Blandt de ting som er kommet frem er at der findes målinger af Dali MS og Linn Akurate der mildest talt ikke er specielt gode. Jeg protesterede mod at disse få målinger blev brugt som de eneste saliggørende i dette tilfælde, al den stund de for det første var uden informationer om under hvilke forhold de var målt og på hvilken måde målingerne var foretaget. For det andet er problemet med disse målinger at de ikke tager udgangspunkt i det helt essentielle, nemlig at en måling har størst relevans, når den viser frekvensgangen som den vil være i lyttepositionen.

Det er fair nok!! vi ved ikke meget om de målinger!.....

HVIS! de er korekte.. så har Linn et problem! også med deres troværdighed når de hævder at reproducere og ikke fortolke!....  FOR DET GØR DE IKKE! ikke efter de målinger!...

Men der er rigtignok en del ubekendte med i dette!.. sååå...???

Jeg er tilgengæld enig i at ret frekvensgang er et must, og at uden ret frekvensgang kan man ikke tale om reproduktion af virkligheden (Der er dog en mængde andre faktorer der er væsentlige).

BRAVO!! så er vi rørende enige!!...  det er ganske korekt!!..

Når dette krav til perfekte målinger er fremsat, må man sige at så falder brugen af audiophil optagelser i mange tilfælde til jorden. Som bekendt har Opus 3 i årevis benyttet sig af en Revox G36 spolebåndoptager, og selv  når den performer bedst, er signal støj forholdet max 55db (=lille dynamikområde), frekvensgangen går fra 40Hz til 15k + 2 - 3 db, og wow og flutter 0,3%. Den B&O kassette båndoptager jeg købte i 1978 for mine konfirmationspenge, havde bedre specifikationer... og den var altså mildest talt ikke noget unikum

Hvordan og med hvad indspilningerne er lavet er for så vidt irellevant!!..  derfor skal det alligevel gengives liniært for at være korekt reproduceret og lyde som det skal og ER OPTAGET!!..  så alt det der er "beside the point"!!

En sidebemærkning er iøvrigt, at selv med de bedste bånd, kan man ikke forvente at frekvensgangen og dynamikområdet bliver væsentligt bedre, og en 40-50 år gammel spolebåndoptager, vil med garanti have dårligere data for wow og flutter, al den stund at mekanisk slid, selvfølgelig nedsætter performance.

Igen det har indet med REPRODUKTIONEN! at gøre!???

Hvorfor bruger et audiophil pladeselskab så sådan en optager, når data er så dårlige ? Det skyldes en helt enkelt sandhed, nemlig at den klang der kommer ud finder de besnærende, ligesom produceren bag pulten der mixer Madonna ønsker at få lige præcis den klang frem han finder besnærende. Men fælles for dem er at ingen af dem opnår virkeligheden.

Precis!! klangen og lyden!! og denne opnåede klang og lyd fra alt dette gode gamle "bras"  skal gengives som det nu er optaget på det medie VI! afspilder!.. og precis som det er! med alle de afvigelse og støj mm. i precis det omfang det er tilstede!! hverken mere eller mindre!..  DETTE SIKRE IGEN KUN!! EN LINIÆR FREKVENSGANG FRA HØJTALERNE!  hvis den IKKE! er det! bliver denne specielle opnåede lyd jo farvet og er ej længere som tiltænkt!!..

Med en frekvensgang med op til 5db's variation, og 0,3% wow og flutter, kan man på ingen måde genskabe et instruments oprindelige lyd.

Det er så nok heller ikke meningen !!

Således vil selv en stor kender af f.eks Stradivarius violiner, kun opnå at hvis han opnår nøjagtig den samme klang hjemme, så har han bare tilført nye farvninger, der får slutresultatet til at være som han ønsker. Men det siger sig selv at når man har et anlæg der farver, vil disse farvninger have forskellige indflydelser alt efter hvilken CD man afspiller. Med andre ord en yderst varierende performance.

Du kan nok se at disse optagelser du snakker om farver IRL. ganske meget!... så på mediet ligger en noget farvet udgave af IRL...    det så ok!! dette skal så gengives precis så farvet og med den farvning der så er!..  ikke på NOGEN! anden måde!!..

HVIS! man nu har uliniære højtalere så farver de ydderligere! altså farvning af farvning.. og så kan du da godt se at vi er langt ude i "skoven"!!!...??

Det ville være klædeligt at når man kritiserer en tilfældig måling af en Linn højttaler og på den baggrund bastant konkluderer at højttaleren ikke er neutral og ikke kan reproducere, at man så også er lige så kritisk når det gælder andre mærker som man åbenbart normalt har en præference for.

Jeg kan godt lide B&W samt ikke mindst ProAc og MartinLogan!! korekte er de ikke!! men de spiller godt!!... ( dog er afvigelserne på nogle modeller ik så grælle igen! men ikke destomindre så afviger de!!)

Tilsvarende må den naturlige fortsættelse så være at når optageudstyret ikke er i orden, må man afskrive optagelserne som uegnede som reference.

JA! i forhold til IRL..  her er der faktisk ikke mange referancer!!...

Nu er der jo meget med at grave grøfter i denne debat. Det er dog værd at påpege at når jeg taler om hifi og musik, er der ikke udtryk for at jeg er uenige med jer om at de ting I lytter til er væsentlige, jeg påpeger bare at der er endnu flere parametre der er væsentlige.

DER! er rigtig mange parametre!!

Ellers havde det jo ligefrem været nemt!!

I går nævnte jeg denne debat for en engelsk guitarist og hifi forhandler, og han viste mig en gammel men yderst interessant artikel af Martin Colloms (Han har siden 71 været anmelder, og er nok en af de meste kendte, og har bl.a. arbejdet for HiFi News og Stereophile). Han skrev følgende: "As a result of an engineering background, much of my early review work (which began in 1971), relied heavily on BBC-defined standards. Those relevant to  high fidelity included seminal work on medium-price monitor speakers' accurate frequency response, low coloration, transparency, fine stereo focus and perspectives, as well as articulate detail - a framework which formed the bedrock of my reviewing practice for many years. As overall source and amplifier standards have risen, speakers have responded with greater bass extension and control, plus wider dynamic range and higher peak sound levels. Much of today's high end equipment continues to subscribe to this classic formula, and very beautiful sounds can be created, particularly with classic music. Late but not too late, I got "rhythm". To be precise about five or six years ago classical pianist friend showed me what I had been missing and taught me rhythm. Yes it can be "taught". At last that strange unformed feeling at the back of my mind that some systems were more entertaining than others had found expression ! With rythm came a better understanding of dynamics pace and timing - all qualities which non-audio types have no trouble hearing at all, but which render many hyper-analytics dumb. I know, I was one of them !."

Og videre "However, this growth of my listening experience turned out to be a two edged sword. New levels of critical analysis brought the belated discovery that much of the "beautiful"-sounding and often very expensive equipment was also slow, undynamic and in several instances, just plain boring."  

Det er jo tydeligt at også for Martin Colloms var der ikke tale om at nogle kvaliteter forsvandt, bare at han fandt at der var andre og nye faktorer han ikke tidligere kendte til der havde stor betydning.

Hvorfor bliver folk så så ophidsede herinde når man siger at der er mere på optagelserne end stereoperspektiv, transperans, detaljer mv ??? Der er nok mange faktorer og jeg nævner i flæng:

A) Man har i 30 år fået at vide at disse faktorer er de eneste af betydning.

B) Man har købt et dyrt dyrt anlæg, og hvis man skal ændre sin verdensopfattelse, følger heraf at det dyre anlæg med stor sandsynlighed i virkeligheden er en fejlinvestering.

C) Pludseligt er de 30 år hvor man f.eks ikke har hørt sine elskede 70er Genesis plader fordi de lød elendig på anlægget, måske spild af 30 år hvor man med stor glæde kunne have lyttet til dem med begejstring.

D) Istedet for med stor autoritet at kunne afskrive næsten al musik som dårligt, skal man pludseligt til at vænne sig til at mennesker er forskellige, og nogle faktisk synes om musik man ikke selv kan lide, og man er pludseligt ikke en smagsdommer længere !

Jeg siger bare der er mere på optagelserne end de fleste tror ! Peace love and harmony

Med venlig hilsen

Du har ret i meget !!  det er da synd at afskrive noget musik fordi det ikke er optimalt indspillet og ikke lyder perfekt over ens anlæg!!...

Jeg går MEGET! op i at mit reproducere så meget som muligt og fortolker så lidt som muligt! og taber så lidt undervejs som nu muligt! har liniær frekvensgang mm..  altså et anlæg der er meget neutralt og afslørende!!

MEN! jeg nyder da alt musik!! også det der nådesløst afsløres som mindre godt indspillet mm... jeg nyder endda de gamle indspilninger og alle de fejl der er der! .. DET HØRE MED!!!... ( læs eventuelt det jeg skrev om sammenligning med gamle Gøg & Gokke film set på super plasma skærm, DVD og suround anlæg med det hele!!..   flimre, skratter,suser, støjer og hopper! mm.. laaaaangt fra hifi og optimal billede kvalitet!!..  endda sort hvid og mono.. men gud hvor er det underholdende!!!!! også på det super gengivende udstyr både audio og visulet!!! )

Spørgsmålet er atter : can you handle the truth!???

kan du leve med den og lide den! kan du klare og lide tingene som de er!! på godt og ondt!!??

Kan man ikke det! skal man holde sig fra det korekte!!

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

<< Forrige Side af 27 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum