Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 03:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Fakta om Linn... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 27
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 15 Maj 2005 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Densen: Kan du ikke oprette en seperat G36 tråd?

Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. red.

Bruger siden: 25 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 Maj 2005 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:
Redaktøren skrev:
Thomas Sillesen skrev:

Jeg er totalt enig med dig, det gælder om at genskabe den lyd der bevislig er på CD pladen.

Undskyld jeg lige kommer ind fra højre, men der er altså ikke lyd på en CD plade, der er kun en masse nuller og ettaller. Derfor bliver jeg nysgerrig.

Hvordan beviser man hvilken lyd, der er på en cd ?

Hvis du læser Miju's indlæg, vil du se at Miju og jeg er enige om at det drejer sig om at genskabe det der er på CDen, ikke det der skete i rummet, idet man ikke ved hvad der gik galt i indspille kæden. Det er allerede i denne tråd bevist at hvis man f.eks får sit anlæg tunet ind ved hjælp af Opus 3 optagelser, gjort med en Revox G36, således at instrumenter, overtoner og rum opleves som korrekte, som om man er der selv, så har man tilført farvning, idet at korrekt gengivelse af instrumenter, overtoner og rum (rum genskabes bl.a. ved hjælp af korrekt overtone gengivelse) idet en Revox G36 ikke gengiver lineært.

Og jeg siger faktisk ikke hvad der "bevisligt befinder sig på CDen". Jeg siger bare at  "det gælder om at genskabe den lyd der bevislig er på CD pladen." For selvfølgelig må det være et mål, men samtidig er det da totalt urealistisk, al den stund ingen nogensinde finder 100% ud af hvad der er på de der CDer.

Med venlig hilsen

Tilgiv mig min forvirring..... du siger altså ikke det, du skriver.. ? eller... Så det handler om at genskabe det, som beviseligt er på CD'en, men man ved ikke, hvad det er, fordi man ikke ved, hvad der skete under optagelserne ??

Hvis ingen nogensinde finder ud af, hvad der er på CD'erne, hvordan kan man så "gengive det, der beviseligt er på CD'en ?

Jeg kan ikke rigtig forstå, at man kan tage et selvfølgeligt (beviseligt) udgangspunkt i noget, man ikke aner en dyt om. Eller... 

Du skriver også at beviset ligger i denne tråd... ?? Det er da ret imponerende.  

Til top Vis Oldred's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oldred

dige
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter egen anmodning fra bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 15 Maj 2005 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Jeg synes helt ærligt at Kubikken og Groove skal finde på at lave noget praktisk en times tid, for lige at køle lidt af.

Lige nu er I udelukkende ude i græsslåmaskinehøjde for at fange Sillesen i alt muligt han kan tænkes at have sagt forkert eller efter jeres mening har taget fejl i.

Det er dog fuldstændig tydeligt at han har en forsonlig og imødekommende stil og tone, og I bliver mere og mere grove.

Jeg synes til rigelighed Sillesen har ført en god sammenhængende argumentrække for at påstå at når selve optagelsen sandsynligvis er mindre end lineær/perfekt, så er det ude i skoven at skose en HT for at være det. Man kan selvfølgelig godt gøre det, og det bliver da også gjort her!

Hvis HTen var lineær, ville man bare få en tydeligere opfattelse af hvad der foregik på optagelsen, fint nok, men jeg er altså ikke musikarkæolog!

Til top Vis dige's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dige

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 15 Maj 2005 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

Redaktøren skrev:
Thomas Sillesen skrev:
Redaktøren skrev:
Thomas Sillesen skrev:

Jeg er totalt enig med dig, det gælder om at genskabe den lyd der bevislig er på CD pladen.

Undskyld jeg lige kommer ind fra højre, men der er altså ikke lyd på en CD plade, der er kun en masse nuller og ettaller. Derfor bliver jeg nysgerrig.

Hvis du læser Miju's indlæg, vil du se at Miju og jeg er enige om at det drejer sig om at genskabe det der er på CDen, ikke det der skete i rummet, idet man ikke ved hvad der gik galt i indspille kæden. Det er allerede i denne tråd bevist at hvis man f.eks får sit anlæg tunet ind ved hjælp af Opus 3 optagelser, gjort med en Revox G36, således at instrumenter, overtoner og rum opleves som korrekte, som om man er der selv, så har man tilført farvning, idet at korrekt gengivelse af instrumenter, overtoner og rum (rum genskabes bl.a. ved hjælp af korrekt overtone gengivelse) idet en Revox G36 ikke gengiver lineært.

Og jeg siger faktisk ikke hvad der "bevisligt befinder sig på CDen". Jeg siger bare at  "det gælder om at genskabe den lyd der bevislig er på CD pladen." For selvfølgelig må det være et mål, men samtidig er det da totalt urealistisk, al den stund ingen nogensinde finder 100% ud af hvad der er på de der CDer.

Med venlig hilsen

Tilgiv mig min forvirring..... du siger altså ikke det, du skriver.. ? eller... Så det handler om at genskabe det, som beviseligt er på CD'en, men man ved ikke, hvad det er, fordi man ikke ved, hvad der skete under optagelserne ??

Hvis ingen nogensinde finder ud af, hvad der er på CD'erne, hvordan kan man så "gengive det, der beviseligt er på CD'en ?

Jeg kan ikke rigtig forstå, at man kan tage et selvfølgeligt (beviseligt) udgangspunkt i noget, man ikke aner en dyt om. Eller... 

Mit indlæg som du citerer fra, startede med "Hej Miju" og henviste ret tydeligt til det foregående indlæg (det lige før mit) som Miju havde skrevet.

Er det iøvrigt svært at forstå at målet må være at genskabe det som er på CDerne ? men at dette mål er svært opnåeligt. ?!?

På mig virker det mest somom du forsøger at fange mig på det forkerte ben, istedet for at tilføre tråden noget konstruktivt. Men vi kan da godt gøre tråden til en tråd om hvad der er og ikke er på vores CDer, men så vil jeg da lige minde dig om et af dine tidligere indlæg:

Redaktøren skrev:
Kig lige på trådens navn !!! Det er vist længe siden, der har været FAKTA om Linn... ??

Nu du alligevel har besluttet at deltage i debatten, vil jeg da gerne høre din mening om de målinger af den Linn højttaler, og på hvilken måde de er væsentligt forskellige fra Dali målingerne ?

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 Maj 2005 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

Kurt von Kubik skrev:
Til Sillesen!

Nu tager vi den endnu en gang for pins Knud!

Der er IKKE brugt nogen G36 på mine opus 3.

Kan du nu forstå det??

Det er ikke mere G36 at tale om - er vi her enige nu måske.

Kritikken af Linn højttaleren kom i den grad fra nogen der har lyttet til den.
Jeg har sagt at frekvenskurven forhindrer reproduktion, hvilket er indiskutabelt.

Ikke desto mindre siger hr. Iversen at det kan den.
Det passer ikke, det ved alle andre end måske lige netop dig.

Hvordan alverdens G36ére og alle verdens andre højttalere måler, ændrer 0 og en prut på det faktum, at Akurat ikke spiller rigtigt. Det har alerede 2 uafhængige laboratorier vist med flere hundrede midlede målinger.

Har du hørt den ????

Svar nu på det du bliver bedt om at svare på.
I stedet for vedvarende at holde fast i ét eller andet Opus 3 halløj som slet ikke har hold i virkeligheden.
Er det såfrygteligt svært?
Eller er vi nu inde på lidt for konkrete diskussioner for Densen
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 Maj 2005 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

dige skrev:

Jeg synes helt ærligt at Kubikken og Groove skal finde på at lave noget praktisk en times tid, for lige at køle lidt af.

Lige nu er I udelukkende ude i græsslåmaskinehøjde for at fange Sillesen i alt muligt han kan tænkes at have sagt forkert eller efter jeres mening har taget fejl i.

Det er dog fuldstændig tydeligt at han har en forsonlig og imødekommende stil og tone, og I bliver mere og mere grove.

Jeg synes til rigelighed Sillesen har ført en god sammenhængende argumentrække for at påstå at når selve optagelsen sandsynligvis er mindre end lineær/perfekt, så er det ude i skoven at skose en HT for at være det. Man kan selvfølgelig godt gøre det, og det bliver da også gjort her! Jamen Sillesen argumenterer for, at nogle optagelser der aldrig er udgivet på CD skulle være imperfekte?????
Og hvad så?
Der er næsten intet galt med optagelserne set i relation til afspillekæden.
Det er komplet nonsens det Sillesen skriver.

Hvis HTen var lineær, ville man bare få en tydeligere opfattelse af hvad der foregik på optagelsen, fint nok, men jeg er altså ikke musikarkæolog!

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 15 Maj 2005 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:
Redaktøren skrev:
Thomas Sillesen skrev:
Redaktøren skrev:
Thomas Sillesen skrev:

Med venlig hilsen

Mit indlæg som du citerer fra, startede med "Hej Miju" og henviste ret tydeligt til det foregående indlæg (det lige før mit) som Miju havde skrevet.

Er det iøvrigt svært at forstå at målet må være at genskabe det som er på CDerne ? men at dette mål er svært opnåeligt. ?!?

På mig virker det mest somom du forsøger at fange mig på det forkerte ben, istedet for at tilføre tråden noget konstruktivt. Men vi kan da godt gøre tråden til en tråd om hvad der er og ikke er på vores CDer, men så vil jeg da lige minde dig om et af dine tidligere indlæg:

Redaktøren skrev:
Kig lige på trådens navn !!! Det er vist længe siden, der har været FAKTA om Linn... ??

Inden der går for meget "forum-betjent" over dine indlæg, vil jeg bare minde dig om at du ikke er et hak bedre - du snakker konstant om båndoptagere, OPUS 3 og hvad de kan og ikke kan og hvorfor osv. - hvor er de fakta om Linn som du selv råber så højt om???

Det er lige så lidt konstruktivt, hvis vi endelig skal bruge det ord, men så længe der kører argumenter frem og tilbage fra begge parter, er det absolut en konstruktiv debat, for den viser netop hvor forskelligt tingene opfattes fra begge sider - det kniber bare med forståelsen heraf.

Og det der netop er det store "problem" - Linn eller ej, er at der ikke er nogen, medmindre de har været med under processen bag alle deres plader, der har den fjerneste ide om hvilken lyd der er tilstræbt på pladen - folk kan snakke herfra og til Skagen om hvad der er korrekt eller ej, men faktum er at der ikke er nogen der kender svaret - det hele er i den grad baseret på hvad man selv "tror". Bare se hvor forskelligt to mennesker hører den samme plade (eller et anlæg, for den sags skyld) - hvordan rammer man så virkeligheden, specielt når virkeligheden er baseret på en studie-indspilning???

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 Maj 2005 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

Nu du alligevel har besluttet at deltage i debatten, vil jeg da gerne høre din mening om de målinger af den Linn højttaler, og på hvilken måde de er væsentligt forskellige fra Dali målingerne ?

Nu du spørger redaktøren, så får du da også et lille hint fra mig.

Dali målingen er én måling.
Den understøttes IKKE af andre lignende målinger (for dem det måtte interessere, kan man finde en måling i HF, som vist er fra 99 nr. 2 mener jeg. Den ser ganske markant anderledes ud).
Dali højttalere måler generelt særdeles flot, hvilket kan ses på www.hunecke.de

Linn målingen er en midlet måling foretaget af Stereophile, og er dermed et gennemsnit af op mod 100 målinger.
Den understøttes af andre målinger, som bl.a. kan ses på www.hunecke.de
Generelt måler Linn højttalere ikke særligt godt.
Problemerne der eksponeres er særdeles kritisk placeret.

I øvrigt skal man glemme alt man ser under 4-500 Hz. Det kan kun sjældent bruges.
URO kan trackes på de målinger og det er det vigtigste.

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 15 Maj 2005 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Det der undrer mig lidt er at Linn har valgt et 5/4.5 vejs koncept. Det er næsten at bede om problemer. Muligvis er det tænkt i designfasen at den skal køre med digitalt delefilter med meget stejle afskæringsfrekvenser, men så bliver det godt nok en pæn bunke forstærkere der skal til. At få så mange enheder til at arbejde sammen på en velordnet måde, er svært....

Mvh,

Karsten

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Sendt: 15 Maj 2005 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Opus 3 og Revox G36 kom op efter at det var blevet fremhævet at man skulle bruge simple optagelser, og Groove specifikt havde nævnt Opus 3 som eksempler på fremragende optagelser til at bedømme reproduktion.

Nu er reproduktion jo omdrejningspunktet for hele denne tråd, idet Kurt deklarerede på side 1 at det kunne Linn ikke.

Jeg er principielt enig med Kurt om at ret frekvensgang er et must, og når så Opus 3 var blevet fremhævet som referencemateriale, var det da relevant at påpege at det på mange af deres optagelser ikke er muligt grundet det brugte udstyr (den efterhånden ret så berømte G36).

Længere er den ikke, jeg skal gerne begrave G36.

Med hensyn til Linn Akurate har jeg taget mig sammen og læst om Linn Akkurate på Stereophile og de roser den faktisk under målingerne med de konkluderende ord "Overall, the Linn Akurate 242 demonstrates some impressive audio engineering, though its on-axis behavior needs to be balanced by placement and in setup.—"

Basereret på denne måling, ser det for mig ud til at man faktisk kan opnå en rigtig pæn frekvensgang i lyttepositionen ? og det vil jeg da gerne høre Kurts kommentar til, for er det tilfældet, må den jo også kunne reproducere, idet Kurts definition specifikt var at der skulle være flad frekvensgang. OG det er der jo i lyttepositionen.

Med hensyn til Dali højttaleren kom den jo ind da Torben Bojer postede grafen. Jeg kan nu forstå på Kurt at der findes andre og væsentligt anderledes målinger, dette leder naturligt til at der kan være tale om et af to forhold: a) at de tyskere der målte den, ikke kunne finde ud af at betjene målegrejet  b) den højttaler der blev testet i Tyskland var defekt. Det ville være rart at få afklaret.

Sidst men ikke mindst MÅ jeg bare høre, HAR du eller HAR du IKKE hørt den Linn højttaler Kurt ????

Med venlig hilsen

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Sendt: 15 Maj 2005 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:
Basereret på denne måling, ser det for mig ud til at man faktisk kan opnå en rigtig pæn frekvensgang i lyttepositionen ? og det vil jeg da gerne høre Kurts kommentar til, for er det tilfældet, må den jo også kunne reproducere, idet Kurts definition specifikt var at der skulle være flad frekvensgang. OG det er der jo i lyttepositionen.

Med hensyn til Dali højttaleren kom den jo ind da Torben Bojer postede grafen. Jeg kan nu forstå på Kurt at der findes andre og væsentligt anderledes målinger, dette leder naturligt til at der kan være tale om et af to forhold: a) at de tyskere der målte den, ikke kunne finde ud af at betjene målegrejet  b) den højttaler der blev testet i Tyskland var defekt. Det ville være rart at få afklaret.

I den forbindelse vil jeg gerne opfordre især Kubik til at læse mine indlæg på side 2 i denne tråd igen, tråden er blevet afsporet en del siden mit forsøg på at få svar på et helt grundlæggende spørgsmål: Når nu Linn forlanger at opsætningen af deres anlæg skal gøres af autoriseret personale, så gør de jo selve opsætningen til en integreret del af dét at investere i denne højttaler. Derfor er det vel ikke relevant hvordan den opfører sig i alle mulige og umulige andre situationer, og hvordan den lyder hvis man sidder henne i hjørnet og lytter? Højttaleren er bygget til én ting: Lyde godt (reproducere om du vil) i lyttepositionen, når de er sat op af autoriseret personale. Hvorvidt højttaleren er velkonstrueret eller ej afhænger derfor af én ting, nemlig dens evne til at gøre lige præcis dette. Det er jo dét den er konstrueret til, hvor god den er til alt muligt andet er urelevant. Hvis den kan bringes til dét, så _er_ den jo velkonstrueret? Hvordan skulle Stereophile's måling kunne sige noget om hvorvidt højttaleren er velkonstrueret, når de ikke har hele "konstruktionen" (dvs. installatørens opsætning) og betingelserne for konstruktionen med i vurderingen?

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

PederM
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Udelukket pga. dobbeltprofiler (Groove)

Bruger siden: 13 April 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 15 Maj 2005 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

Opus 3 og Revox G36 kom op efter at det var blevet fremhævet at man skulle bruge simple optagelser, og Groove specifikt havde nævnt Opus 3 som eksempler på fremragende optagelser til at bedømme reproduktion.

Nu er reproduktion jo omdrejningspunktet for hele denne tråd, idet Kurt deklarerede på side 1 at det kunne Linn ikke.

Jeg er principielt enig med Kurt om at ret frekvensgang er et must, og når så Opus 3 var blevet fremhævet som referencemateriale, var det da relevant at påpege at det på mange af deres optagelser ikke er muligt grundet det brugte udstyr (den efterhånden ret så berømte G36).

Jeg nyder selv Opus 3 optagelser og undrer mig over at der skulle være brugt G36 på de fleste?? Kan Hr. Sillesen fortælle om hvilke? Og dømmer det i givet fald de øvrige ude?

At du samtidig fremhæver Beatles plader som gode demoplader undrer da i samme sammenhæng...hvad udstyr er der brugt til dem?

Til top Vis PederM's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PederM

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Maj 2005 kl. 00:24 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

Jeg er principielt enig med Kurt om at ret frekvensgang er et must, og når så Opus 3 var blevet fremhævet som referencemateriale, var det da relevant at påpege at det på mange af deres optagelser ikke er muligt grundet det brugte udstyr (den efterhånden ret så berømte G36). Hvor mange gange skal du have at vide, at der IKKE er brugt G36 - går det skrevne tabt før det når til Esbjerg eller er det bare helt og aldeles umuligt at føre nogensomhelst fornuftig debat med dig.

Nu spørger jeg igen igen igen - er du alene ude på at spolere debatten?
For det ser unægteligt sådan ud.

Er det her Esbjerglogik?
"Volvo vinder ikke formel 1 i år"
"Jamen de deltager jo slet ikke"
"Det er jo det jeg siger, Volvo vinder ikke formel 1 i år"

Længere er den ikke, jeg skal gerne begrave G36. Jeg tror næppe mine egne øjne. Hvad med at finde noget frem på en ombygget Teac, så den er nemlig heller ikke blevet brugt til optage Opus 3 med. Men lad os da få 10-15 indlæg om dens frekvensgang og hvordan dens frekvensgang påvirker Opus 3 pladerne selvom den ikke er brugt ved optagelsen.
Det vil være spændende læsning.

Med hensyn til Linn Akurate har jeg taget mig sammen og læst om Linn Akkurate på Stereophile og de roser den faktisk under målingerne med de konkluderende ord "Overall, the Linn Akurate 242 demonstrates some impressive audio engineering, though its on-axis behavior needs to be balanced by placement and in setup.—"

Se nu er det du skal til at udvide din indsigt i målinger og deres betydning.
Den responsemåling du her ser, er baseret på, at man sætter 0 grader målingen (on axis) til 0dB, uanset hvilket forløb den i øvrigt har. Resten af målingen illustrerer så responsen off axis i forhold til 0 linien.
Så den flotte frekvensgang du ser on axis er altså konstrueret.
Man gør dette, for at kunne illustrere energifordelingen i udstrålingsområdet.
Ingen af de kurver du ser på grafen er udtryk for nogen reel frekvenskurve, men altså et billede af den samlede energifordeling.
Bl.a derfor ser du en næsten perfekt linie under 1.000Hz, for her spredes energien fra enhver højttaler helt og aldeles uhindret pga. af de lange bølgelængder. Derfra hvor højttaleren antager direktiv karakter, begynder of axis responsen at falde.
På grafen kan du se, at oven i de 5 dB den allerede mister on axis ved ca. 3KHz, kan du lægge yderligere 12 dB blot 30 grader of axis.
Målingen her er så slem rent faktisk, at jeg ikke overhovedet kan forestille mig et rum den vil virke i. Måske hvis der foretages grundig dæmpning af gulv og loft, og holdes ca. 3 m afstand til sidevæggene. Det kanske at give et brugbart resultat, således at det samlede mønster på lyttepladsen, i det mindste kommer til at ligne den midlede måling.
Den vil til ale tider være problematisk at opstille, og den vil lyde meget forskelligt fra rum til rum. 

Man kan få en måling til at vise mange sjove ting om man vil, og derfor skal man ikke konkludere, at en højttaler duer ud fra en måling, uanset hvor flot den er. Man kan nærme sig evt. problemer i stedet.
Linn målingen er unægteligt mærkelig, og havde jeg ikke set en anden, ville jeg have troet den var forkert, for jeg fatter ikke en dyt af, at man lancerer sådan et produkt, det er uprofessionelt ganske enkelt.

Sidst men ikke mindst MÅ jeg bare høre, HAR du eller HAR du IKKE hørt den Linn højttaler Kurt ????

Med venlig hilsen

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 16 Maj 2005 kl. 00:25 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

Med venlig hilsen

Ja men Hr. Sillesen dog, er man ved at varme op til en tjans som Linn Agent ?

Om Kurt har hørt Linn'en eller ej er for mig underordnet. Jeg har haft mit lange snudeskaft i tilstrækkelig mange højttalere gennem de sidste 40 år til at genkende en halt hest når jeg møder den.

Ingen højttaler der måler som den omhandlede Linn burde være sluppet ud af fabrikken.

Målinger i fjernfelt skal man omgås med stor forsigtighed, det der tæller er den direkte lyd og intet andet, det er den der er afgørende for hvad vej tommelfingeren vender.

At dyre højttalere kan være direkte ringe er ikke nogen nyhed. Et godt eksempel på en sådan er B&W 801 og dem har jeg hørt allesammen. Jeg har endda haft den store "fornøjelse" at deltage i "demonteringen" af et par stykker af slagsen.

Kurt's Dali'er trænger også til en "kærlig hånd" - man ku' jo kalde dem et "håndværkertilbud"

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. red.

Bruger siden: 25 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 Maj 2005 kl. 00:42 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:
Redaktøren skrev:
Thomas Sillesen skrev:
Redaktøren skrev:
Thomas Sillesen skrev:

Med venlig hilsen

Redaktøren skrev:

Læg nu mærke til, at jeg beder dig tilgive in forvirring. Jeg kan ikke andet end blive forvirret, når et grundlæggende princip er "beviseligt", men ingen aner, hvad det reelt indeholder. Du skriver nu igen, at det umulige er målet - ja, det er godt nok ikke nemt at forstå, når det skal samenholdes med indholdet i denne tråd.

Om du føler, du er fanget på det forkerte ben, er vel irrelevant og heller ikke min intension, men det HAR jeg jo allerede antydet i indgangen på mine kommentarer.

Jeg holder mig fra at kommentere andres målinger på højttalere.

Til top Vis Oldred's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oldred

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Maj 2005 kl. 00:47 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

Kurt's Dali'er trænger også til en "kærlig hånd" - man ku' jo kalde dem et "håndværkertilbud"

Jeg ville nu ikke basere ret meget på den måling.
I øvrigt skulle det da være mærkeligt, at de kan lave højttalere med særdeles respektable målinger, men lige netop denneher skulle svipse.

I øvrigt er den målt af HF og jeg har også set en anden måling, men den var i et blad fra Norge tror jeg, og jeg husker ikke hvad det hed.
Ingen af målingerne lignede den tyske.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Maj 2005 kl. 01:04 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

I den forbindelse vil jeg gerne opfordre især Kubik til at læse mine indlæg på side 2 i denne tråd igen, tråden er blevet afsporet en del siden mit forsøg på at få svar på et helt grundlæggende spørgsmål: Når nu Linn forlanger at opsætningen af deres anlæg skal gøres af autoriseret personale, så gør de jo selve opsætningen til en integreret del af dét at investere i denne højttaler. Derfor er det vel ikke relevant hvordan den opfører sig i alle mulige og umulige andre situationer, og hvordan den lyder hvis man sidder henne i hjørnet og lytter? Højttaleren er bygget til én ting: Lyde godt (reproducere om du vil) i lyttepositionen, når de er sat op af autoriseret personale. Hvorvidt højttaleren er velkonstrueret eller ej afhænger derfor af én ting, nemlig dens evne til at gøre lige præcis dette. Det er jo dét den er konstrueret til, hvor god den er til alt muligt andet er urelevant. Hvis den kan bringes til dét, så _er_ den jo velkonstrueret? Hvordan skulle Stereophile's måling kunne sige noget om hvorvidt højttaleren er velkonstrueret, når de ikke har hele "konstruktionen" (dvs. installatørens opsætning) og betingelserne for konstruktionen med i vurderingen?

Se det er faktisk et udmærket spørgsmål, som jeg dog mener at have forklaret et par gange i tråden.
Men vi tager den lige igen.
En højttalers udstråling kunne i teorien blot være liniær lige ét bestemt sted på aksen.
Du ville så blot behøve, at blive af med al den energi, der kommer fra alle andre punkter på alle akser.
Det betyder at der overhovedet ingen lyd er andre steder, end lige der hvor du sidder med ørerne, når du lytter.
Du skal holde hovedet helt atille, så lyden rammer præcist ind i øret.
Den mulighed kan du godt se, ikke er realistisk eller smart - ikke?
Hvis dette ikke lader sig gøre, så sker der det, at lyden reflekteres fra rummets flader. Før eller siden rammer den så dine ører. Den lyd der er den værste, er den der rammer dig "før". Altså den reflekterede lyd, der rammer dig lige efter den direkte lyd.
Her i Linns tilfælde, har den lyd en helt anden frekvensmæssig sammensætning end den direkte lyd, det udløser problemer og kræver minutiøs opstilling og måske endda dæmpning i stor stil. Måleteknikeren skriver præcist om virkningen af det - somewhat hollow sound, if spaced to far appart. Det er exactly hele pointen. Den der hollow ting, som optræder ved for stor afstand, den kan du altså ikke blive fri for. Den er der altid, men bare ikke nødvendigvis som direkte lyd. Den kommer reflekteret, hvis du samler højttalerne lidt igen.
Hvis man blot ved en smule om, hvad de målinger der er vist indikerer, så kan man faktisk præcist læse i teksten, hvordan det giver sig til kende llydmæssigt.
De kan faktisk godt høre, men de har desværre ingen mulighed for, at forholde sig kritisk til det. Jeg ved ikke af hvilken årsag, men det kan de altså åbenbart ikke.

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 16 Maj 2005 kl. 01:19 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
bjørn skrev:

Jeg ville nu ikke basere ret meget på den måling.
I øvrigt skulle det da være mærkeligt, at de kan lave højttalere med særdeles respektable målinger, men lige netop denneher skulle svipse.

I øvrigt er den målt af HF og jeg har også set en anden måling, men den var i et blad fra Norge tror jeg, og jeg husker ikke hvad det hed.
Ingen af målingerne lignede den tyske.

Du har stadig ikke svaret på spørgsmålet om hvorvidt du har eller ikke har hørt den omtalte Linn-højttaler!

Diva
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Udelukket pga. dobbeltprofiler (Groove)

Bruger siden: 22 April 2005
Sendt: 16 Maj 2005 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Jeg vil gerne vide om en gammel kassettebåndoptager er bedre en det udstyr der anvendes til optagelser af plader?

Eller er det bare mig der har misforstået noget?

Til top Vis Diva's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diva

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Sendt: 16 Maj 2005 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Når man læser Stereophile testen gør de i bemærkningerne til målingerne opmærksom på at med rigtig opstilling kan man opnå gode resultater. Det underbygges af journalisten der i testen skriver om at højttaleren lyder neutral.

Nu skriver Kurt så at man kan opnå at lyden er neutral, men kun i meget få positioner, at det er svært at opnå grundet reflektioner og at man hvis man flytter hovedet kan komme udenfor dette "sweet spot". Med andre ord indrømmer Kurt at man kan opnå at Linn højttaleren kan lyde neutral, selvom han har sagt det modsatte i snart rigtig laaaaaaang tid.

Jeg giver ham så ret i at dette "sweet spot" måske kun er lille , og at man ikke skal flytte sig meget for at komme ud af det. Men som bekendt er det med et "sweet spot" noget de fleste audiophiler kender til og er vant til, så det må vel også være de potentielle købere af en Linn Akurate der selv vurderer om de kan leve med et lille "sweet spot" ?!?!?

Men det leder hen til noget tankevækkende angående Kurts dokumentation i denne tråd:

A) Når han ser en dårlig Dali måling, er produktet stadig guddommelig, men der må være en fejl ved målingen.

B) Når han ser et dårlig Linn måling, er det udtryk for at Linn er elendigt.

Det ville klæde Kurt at have samme fordomsfrie indgang til Linn som han har til Dali.

Og så mangler jeg stadig at få at vide om Kurt HAR eller IKKE HAR hørt den Linn højttaler ?

Thomas Sillesen

<< Forrige Side af 27 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes