Emne: Fakta om Linn... ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 16 Maj 2005 kl. 09:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
En højttalers udstråling kunne i teorien blot være liniær lige ét bestemt sted på aksen. Du ville så blot behøve, at blive af med al den energi, der kommer fra alle andre punkter på alle akser. Det betyder at der overhovedet ingen lyd er andre steder, end lige der hvor du sidder med ørerne, når du lytter. Du skal holde hovedet helt atille, så lyden rammer præcist ind i øret. Den mulighed kan du godt se, ikke er realistisk eller smart - ikke? |
|
|
Jo.
Kurt von Kubik skrev:
Hvis dette ikke lader sig gøre, så sker der det, at lyden reflekteres fra rummets flader. Før eller siden rammer den så dine ører. Den lyd der er den værste, er den der rammer dig "før". Altså den reflekterede lyd, der rammer dig lige efter den direkte lyd. Her i Linns tilfælde, har den lyd en helt anden frekvensmæssig sammensætning end den direkte lyd, det udløser problemer og kræver minutiøs opstilling og måske endda dæmpning i stor stil. |
|
|
Den minutiøse opstilling er jo en grundlæggende del af konstruktionen! Derfor kan det umuligt være et negativ for højttaleren at den kræver minutiøs opstilling. Jeg synes ikke du har forholdt dig til mit spørgsmål om hvorvidt der ikke kunne være tale om en Ferrari, altså en konstruktion der i ukyndige hænder er helt og aldeles rædselsfuld, men med den rigtige behandling kan være rigtigt god? (Jeg VED ikke om det forholder sig sådan, jeg har ikke hørt den). Hvis du nu kunne se målinger på en Ferrari 328, så ville du sikkert kunne udlede at en bil der er så hidsig og samtidigt har et så elendigt gearskifte (som man netop skal bruge meget pga. manglende bundtræk) umuligt kan være noget værd at køre i. Det samme gælder Linn'en, det vigtige er hvordan den virker _i kyndige hænder_, ikke hvordan den spiller når den kyles tilfældigt op i rummet. Jeg er ikke uenig i at det vil give et meget smalt sweet-spot (husk nu at The Air Guitar Factor ikke er en Linn opfindelse... ), men dét siger vel i sig selv heller ikke noget kvaliteten af lyden når først du er der? Spørgsmål: Vil en højttaler med en svag spredning især i præsens området ikke netop ændre sig mere alt efter vinkling og placering, end en højttaler med en jævn spredning?
Kurt von Kubik skrev:
| Måleteknikeren skriver præcist om virkningen af det - somewhat hollow sound, if spaced to far appart. Det er exactly hele pointen. |
|
|
Nej, det er dét DU vælger skal være pointen, ud af alle de kommentarer måleteknikeren kommer med. Måleteknikerens samlede konklusion er indiskutabelt, som Sille påpegede: "Overall, the Linn Akurate 242 demonstrates some impressive audio engineering, though its on-axis behavior needs to be balanced by placement and in setup." __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |
PederM Udelukket fra forum

Udelukket pga. dobbeltprofiler (Groove)
Bruger siden: 13 April 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 100
|
| Sendt: 16 Maj 2005 kl. 09:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eftersom Hr. Sillesen har sagt at han ikke vil skrive noget negativt om Linn bliver debatten derfra noget ensporet. Du beder folk om at holde sig til emnet og vil selv kun kommentere det halvt....for dårligt!
Tilsyneladende gælder hans hensyn kun Linn og derfor er Bjørns kommentarer om agentur yderst relevante 
Jeg glæder mig til Densens svar på følgende (men de kommer næppe):
1. Er alle Opus 3 optagelser dårlige fordi nogle af dem muligvis har været optaget med en G36?
2. Hvilke Opus 3 har anvendt G36
3. På hvilke punkter er din konfimationskassette bedre end G36
Du siger selv at folk kun går efter fodfejl, men var det ikke en fælde du lagde med G36? Du nævnte det selv som en sådan.....synd at du ikke fik lavet den ordentlig og selv endte i den 
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2867
|
| Sendt: 16 Maj 2005 kl. 09:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
dige skrev:
| SNIP...
Jeg ved fra egen hørelse at visse producenters produkter (!) kan gengive den rytme og drive og timing der er i enhver indspilning, og en hel del andre producenters udstyr som ikke kan. Altså sådan er det bare. Prøv eksempelvis at høre efter rytme på en Snell, de gamle som de nyere. Det er en by i Rusland for dem. Hvad er det lige du mener her, men det er nok bare mig som i modsætning til dig, er fuldstændig tonedøv?
I min bog er der masser af rytme, fodtramp, drive på eksempelvis E2 og E3. Ikke at jeg betragter Snell HT'er, som værende oraklet inden for HT'er - langtfra...
Idag har jeg A3i som kan noget helt andet: sammenhæng...
...SNIP... |
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 Maj 2005 kl. 10:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
ppp_dk skrev:
dige skrev:
| SNIP...
Jeg ved fra egen hørelse at visse producenters produkter (!) kan gengive den rytme og drive og timing der er i enhver indspilning, og en hel del andre producenters udstyr som ikke kan. Altså sådan er det bare. Prøv eksempelvis at høre efter rytme på en Snell, de gamle som de nyere. Det er en by i Rusland for dem. Hvad er det lige du mener her, men det er nok bare mig som i modsætning til dig, er fuldstændig tonedøv?
I min bog er der masser af rytme, fodtramp, drive på eksempelvis E2 og E3. Ikke at jeg betragter Snell HT'er, som værende oraklet inden for HT'er - langtfra...
...SNIP...
|
|
|
|
|
|
Kaptajn du må jo forstå at den ikke kan fodtrampe "the Linn way" 
|
| Til top |
|
| |
Allan Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 276
|
| Sendt: 16 Maj 2005 kl. 10:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
ppp_dk skrev:
dige skrev:
| SNIP...
...SNIP...
|
|
|
|
|
|
  ...kunne ikke siges bedre Hr. kaptajn...  
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 16 Maj 2005 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
bjørn skrev:
Kurt's Dali'er trænger også til en "kærlig hånd" - man ku' jo kalde dem et "håndværkertilbud"
|
|
|
Jeg ville nu ikke basere ret meget på den måling. I øvrigt skulle det da være mærkeligt, at de kan lave højttalere med særdeles respektable målinger, men lige netop denneher skulle svipse.
I øvrigt er den målt af HF og jeg har også set en anden måling, men den var i et blad fra Norge tror jeg, og jeg husker ikke hvad det hed. Ingen af målingerne lignede den tyske.
|
|
|
Jeg har en bekendt med et sæt i sin besiddelse, bekendte der tidligere har haft ansættelse hos forhandleren bla bla bla, så vurderingen er ikke baseret på de omhandlede målinger alene. Jeg har med andre ord hørt mere end ét sæt én gang i ét lokale
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 16 Maj 2005 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=Thomas Sillesen]
Hey Miju,
Jeg er totalt enig med dig, det gælder om at genskabe den lyd der bevislig er på CD pladen.
der var da glædeligt!!
Problemet er at optagelser gjort med så dårligt udstyr jo som jeg dokumenterer betyder at frekvensgangen mildest talt ikke er ret.
Hvordan optagelsen er, kommer ikke reproduktionen ved!...
Frekvensgangen på det optagende har intet med sagen at gøre!..
Optagelsen skal blot reproduceres så tæt på som den nu er!.. dette uanset om den er god eller dårlig!.. altså! den frekvensgang der er på optagelsen skal reproduceres SOM DEN ER!.. intet andet!..
The Truth, The Whole Truth And Nothing BUT! The Truth!!...
Så når nogen forsøger at få denne ujævne frekvensgang til at lyde som reproduceret lyd, ja så må de finde et produkt der har modsat rettede farvninger for at opnå ret frekvensgang. Dette er IKKE optimalt, og har INTET med high-end at gøre.
IGEN!! Ret frekvensgang er har ikke noget med musik signalet at gøre!.. musikken er ikke liniær!...
Men kun et liniært tone sweap der gengives liniært ( altså ens styrke ved alle frekvenser,) sikre at musikken gengives precist så uliniært som den er! ( at musikkens spidser og dips, har det niveau de skal have i forhold til hinanden ved et givet output!! og ikke mere eller mindre!..
Hvordan det så er på mediet er sagen uvedkommende! det skal "bare" gengives som det er!!..
At gengive precis ved de niveauer der er i hele tone området for et givet signal ved en given volumen, uanset hvordan dette er!.. DET! er højtalerens fornemmeste opgave! DET! er at formidle ikke fortolke!!
Et hvert forsøg at ændre dette, bevist eller ubevist, ønskt eller uønsket! er farvning og fortolkning og ikke korekt!.. dette uanset hvordan den enkelte så end opfatter det!.. opfattelse er subjektivt!.. ret frekvensgang og hvad der ER! på mediet er ikke!..
Når man kritiserer jævn frekvensgang, og siger at det er et must at frekvensgangen er ret, så må man også være konsekvent nok til at acceptere at når nogen påpeger at der tilsvarende ujævnheder i selve optagelserne, ja så er de som følge af JERES EGEN argumentation ubrugelige til reproduktion.
her følger jeg dig ikke!.. igen HVAD HAR OPTAGELSEN OG OPTAGE UDSTYRETS ULINIARITET SAMT DIV. FEJL, MED EN KOREKT GENGIVELSE AF DETTE, AT GØRE!????
Hvorfor skal optage udstyr og måde mm. blandes ind i REproduktionen af dette!????.....
Det er jo faktisk en helt anden debat!!..
MVH. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 16 Maj 2005 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bundgård skrev:
|
Den bedste reproduktion, må vel være den der tilfredsstiller flest mulige lyttere. Alså en subjektiv vurdering. En koncertsal er jo også tilpasset så den tilfredsstiller så mange så muligt. Selvfølgelig vil der være lyttere der foretrækker noget andet, men flertallet vil være tilfreds.
De fleste lytterum påvirker jo også signalet i en sådan grad, at ikke engang rumkorrektion kan opveje det. I anekoiske omgivelser mener jeg heller ikke Linn højttaleren kan siges at være optimal ud fra grafen. Men i praksis kan man vel ikke udelukke, at et flertal af lytterne vil finde den højttaler bedst i en almindelig opsætning derhjemme. Og med lytterne mener jeg her musik interesserede og ikke nødvendigvis hifi nørder.
|
|
|
Her i har du da ret!! om man kan lide Linn eller er er en smags sag!.. og derfor ganske subjektiv!..
Om man kan lide lyden farvet eller som det er på mediet er også!!
Det er heller ikke dette der startede denne debat!
Det var et udsagn om at linn reproducerede og ikke fortolkede!... men det er jo det de gør! såå....
Og SÅ! kom der skub i debatten! og det er jo altid sjovt!!!!
Vi er nogle der hævder at Linn IKKE! er nogen støre sandhed end så meget andet!.. mens nogen påstår at det ER!.. her i ligger hele "humlen" og debatten!..
At nogen subjektiv finder Linn mest rigtigt eller troværdigt er en anden historie og ganske ok!.. fred med det!.. smag & behag jo!!.. ( og den er lidt svær at diskutere objektivt!!)
Men påråber man sig sandheden uden at have noget at heve det i! og endda konkrete beviser imod! såååå ja! så er der verbele øretæver i luften jo!!.. og sån skal det jo være her!..
Ellers vil her jo være lidt trist eller??? 
mvh. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 16 Maj 2005 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
[ QUOTE=Thomas Sillesen][QUOTE=Redaktøren]
Thomas Sillesen skrev:
|
Jeg er totalt enig med dig, det gælder om at genskabe den lyd der bevislig er på CD pladen.
|
|
|
Undskyld jeg lige kommer ind fra højre, men der er altså ikke lyd på en CD plade, der er kun en masse nuller og ettaller. Derfor bliver jeg nysgerrig.
Hvordan beviser man hvilken lyd, der er på en cd ?
[/QUOTE]
Hvis du læser Miju's indlæg, vil du se at Miju og jeg er enige om at det drejer sig om at genskabe det der er på CDen, ikke det der skete i rummet, idet man ikke ved hvad der gik galt i indspille kæden. Det er allerede i denne tråd bevist at hvis man f.eks får sit anlæg tunet ind ved hjælp af Opus 3 optagelser, gjort med en Revox G36, således at instrumenter, overtoner og rum opleves som korrekte, som om man er der selv, så har man tilført farvning, idet at korrekt gengivelse af instrumenter, overtoner og rum (rum genskabes bl.a. ved hjælp af korrekt overtone gengivelse) idet en Revox G36 ikke gengiver lineært.
Og jeg siger faktisk ikke hvad der "bevisligt befinder sig på CDen". Jeg siger bare at "det gælder om at genskabe den lyd der bevislig er på CD pladen." For selvfølgelig må det være et mål, men samtidig er det da totalt urealistisk, al den stund ingen nogensinde finder 100% ud af hvad der er på de der CDer.
Med venlig hilsen
OK! jeg begynder at se din pointe!!
Man kan IKKE! bedømme hvorvidt en højtaler spiller korekt udfra kun lytning og dette af forskelige indspilninger!
Det vil blive en ren subjektiv vurdering! da man IKKE! ved hvad der er på mediet eller rettere hvordan det er og skal være!..
Så vurdere man rigtigheden af en højtaler udfra kun div. uptagelser.. får man kun en subjektiv vurdering!..
Dette da indspilningerne kan ligge langt fra hvordan det lyder og eller lyd IRL..
Igen dette grundet indvirken fra div. optage udstyr samt ikke mindst mixing og mastring mm..
Så vælger man et og andet "favorit" værk... det værende klassisk eller andet og prøver at ud fra dette vurdere korektheden i reproduktionen, har man ikke noget reelt og nonsubjektivt holdepunkt..
KUN! ved at sammenholde målinger med lytninger.. kan man korekt vurdere!..
Altså hvis en højtaler måler korekt! optimalt og her i også liniært, og samtidig LYDER! overbevisende og musikalsk! er man muligvis på rette spor!...
Tingene hver for sig kan ikke sige alt eller bruges precist nok!..
Dette da man jo reelt IKKE! ved hvordan det der er på mediet egentlig SKAL! lyde og lyder!..
Og målinger ikke viser ALT! men kun en del af det! og om der gengives ved korekt niveauer i hele lytte spektret eller EJ!..
Her under målinger er der også andre vigtige ting! og andre faktore der også skal være på plads! så som homogenitet, impuls formåen, dynamik, bas dybde, forvrængning, tab, mm.. alt dette skal summere op på en optimal måde og til sammen med en liniær frekvensgang give en troværdig og musikalsk gengivelse!..
Så har man noget brugbart!..
Alt andet er RENT subjektivt!..
Hved du høre altså dine øre er subjektive! ( og hvad du kun ser er ligeså!!) men sat sammen så falder subjektiviteten betragteligt!..
Find ALLE! de bedst målende og mest liniære højtalere og find den / dem her imellem du finder lyder mest troværdig og musikalsk, med flest optagelser! og du har nok noget der kommer tæt på det rigtige!...
mvh.
__________________ M.
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 16 Maj 2005 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
[ QUOTE=StudioSound]
Det der undrer mig lidt er at Linn har valgt et 5/4.5 vejs koncept. Det er næsten at bede om problemer. Muligvis er det tænkt i designfasen at den skal køre med digitalt delefilter med meget stejle afskæringsfrekvenser, men så bliver det godt nok en pæn bunke forstærkere der skal til. At få så mange enheder til at arbejde sammen på en velordnet måde, er svært....
Mvh,
Karsten
SVÆRT!???????????? 
Jeg har endnu ikke hørt nogen mestre det LINN inc.!!!!......
2½ og 3 vejs.. AKTIVT!! jo vist!! det går... men mere en 3 vejs passivt!?? NOOOT!..
Man kan slippe levende fra at dele omkrong 2 kHz. og op.. og under 300Hz... dette uanset hvormange gange!! men her i mellem FORGET IT!!..
mvh. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 16 Maj 2005 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thomas Sillesen skrev:
|
Når man læser Stereophile testen gør de i bemærkningerne til målingerne opmærksom på at med rigtig opstilling kan man opnå gode resultater. Det underbygges af journalisten der i testen skriver om at højttaleren lyder neutral.
Nu skriver Kurt så at man kan opnå at lyden er neutral, men kun i meget få positioner, at det er svært at opnå grundet reflektioner og at man hvis man flytter hovedet kan komme udenfor dette "sweet spot". Med andre ord indrømmer Kurt at man kan opnå at Linn højttaleren kan lyde neutral, selvom han har sagt det modsatte i snart rigtig laaaaaaang tid. Jeg har godt nok ikke hævdet at lyden er neutral fra den speaker. Sagt lige fra posen Sillesen. Kan du ikke godt lade være med bevidst at gå efter at misforstå hvad jeg skriver, og derefter vende det til noget du finder sandt. Fordrejninger, forvanskninger og tolkninger er ved at være dit varemærke her i forum, såvel som lydmæssigt i dine produkter. Begge dele er ret trættende efterhånden.
Jeg giver ham så ret i at dette "sweet spot" måske kun er lille , og at man ikke skal flytte sig meget for at komme ud af det. Men som bekendt er det med et "sweet spot" noget de fleste audiophiler kender til og er vant til, så det må vel også være de potentielle købere af en Linn Akurate der selv vurderer om de kan leve med et lille "sweet spot" ?!?!? Jeg ville nu ikke kalde det spot for "sweet"
Men det leder hen til noget tankevækkende angående Kurts dokumentation i denne tråd:
A) Når han ser en dårlig Dali måling, er produktet stadig guddommelig, men der må være en fejl ved målingen. Jeg kender mine lus på travet, og har set andre målinger end den viste - hvilket du tydeligvis ikke har.Men hvor er det så i øvrigt jeg fremhæver Diva målingen som guddommelig. Det her grænser til regulær stupiditet. Du læser ikke, du vrøvler bare. Du kan ikke finde noget at hæge din hat på, derfor kyler du den bare rundt. Jeg synes du bør stoppe, for hvis du havde opnået en smule respekt, så har du så rigeligt sat den til nu.
B) Når han ser et dårlig Linn måling, er det udtryk for at Linn er elendigt. Ja! Når man ser 3, så begynder det så småt at pege i en betemt retning.
Det ville klæde Kurt at have samme fordomsfrie indgang til Linn som han har til Dali. Se det havde jeg, i midten af halvfemserne, jeg var inde i butkken, blev inviteret til demo af det sejeste de havde, jeg ejede på daværende end ikke et sæt Dali, men var på udkig efter noget, der skulle afløse mine gamle HT og måske noget af line-uppet. Keltik, Karik, Numerik, LK eller Cloud eller hvad det nu var for noget i stride strømme - gab!
Og jeg vil lige slutte med at sige endnu engang: Målingerne - OG LÆG MÆRKE TIL HVOR MANGE DER VAR SILLESEN - skriger mod himlen allesammen.
Hvorfor er der overhovedet nogen i denne verden, der gider bruge kræfter på at forsvare den slags garb - helt ærligt. Det kan kun være af uvidenhed og fællesksabsfølelse, at du bruger krudt på det her.
Og så mangler jeg stadig at få at vide om Kurt HAR eller IKKE HAR hørt den Linn højttaler ? |
|
|
|
| Til top |
|
| |
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
| Sendt: 16 Maj 2005 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Af relevans til denne tråd kan nævnes en tråd på www.hifisentralen.no hvor der lidt feed back på Linns demonstration af denne højttaler.
Mvh,
Karsten __________________ www.studiosound.dk
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 16 Maj 2005 kl. 16:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
StudioSound skrev:
|
Af relevans til denne tråd kan nævnes en tråd på www.hifisentralen.no hvor der lidt feed back på Linns demonstration af denne højttaler.
Mvh,
Karsten
|
|
|
Ha haa! De har deres egen JB deroppe. Vidar P er Skotsk musketer (elev).
|
|
|
Den hårde kærne af norske entusiaster er, hvordan skal jeg udtrykke det ?
Hmmm, den er svær !
|
| Til top |
|
| |
micjac Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1173
|
| Sendt: 16 Maj 2005 kl. 16:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 Maj 2005 kl. 17:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
PederM skrev:
Bjørn, har du nu også fået Sillynitis? Du siger kun noget hvis det er positivt... |
|
|
Følgende fødeemner kan medføre forgiftningssymptomer
Fisk, især de fede
2T olie
Skotsk whiskey
Norsk hjemmebrændt
Jeg er engang blevet påstået at være smittet med Duelunditis, men det viste sig at være en and.
|
|
|

|
| Til top |
|
| |
THX1138 Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 51
|
| Sendt: 16 Maj 2005 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
bjørn skrev:
Kurt's Dali'er trænger også til en "kærlig hånd" - man ku' jo kalde dem et "håndværkertilbud"
|
|
|
Jeg ville nu ikke basere ret meget på den måling. I øvrigt skulle det da være mærkeligt, at de kan lave højttalere med særdeles respektable målinger, men lige netop denneher skulle svipse.
I øvrigt er den målt af HF og jeg har også set en anden måling, men den var i et blad fra Norge tror jeg, og jeg husker ikke hvad det hed. Ingen af målingerne lignede den tyske.
Man kan få en måling til at vise mange sjove ting om man vil, og derfor skal man ikke konkludere, at en højttaler duer ud fra en måling
|
|
|
Jamen, hvis man ikke kan se noget ud af en måling og man kan få dem til at ligne hvad som helst, kan man så overhovedet bruge målinger til noget særligt?
|
| Til top |
|
| |
Thomas Sillesen Branchemedlem

Nerds.dk
Bruger siden: 29 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1596
|
| Sendt: 16 Maj 2005 kl. 17:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
|
Se det er faktisk et udmærket spørgsmål, som jeg dog mener at have forklaret et par gange i tråden. Men vi tager den lige igen. En højttalers udstråling kunne i teorien blot være liniær lige ét bestemt sted på aksen. Du ville så blot behøve, at blive af med al den energi, der kommer fra alle andre punkter på alle akser. Det betyder at der overhovedet ingen lyd er andre steder, end lige der hvor du sidder med ørerne, når du lytter. Du skal holde hovedet helt atille, så lyden rammer præcist ind i øret. Den mulighed kan du godt se, ikke er realistisk eller smart - ikke? Hvis dette ikke lader sig gøre, så sker der det, at lyden reflekteres fra rummets flader. Før eller siden rammer den så dine ører. Den lyd der er den værste, er den der rammer dig "før". Altså den reflekterede lyd, der rammer dig lige efter den direkte lyd. Her i Linns tilfælde, har den lyd en helt anden frekvensmæssig sammensætning end den direkte lyd, det udløser problemer og kræver minutiøs opstilling og måske endda dæmpning i stor stil. Måleteknikeren skriver præcist om virkningen af det - somewhat hollow sound, if spaced to far appart. Det er exactly hele pointen. Den der hollow ting, som optræder ved for stor afstand, den kan du altså ikke blive fri for. Den er der altid, men bare ikke nødvendigvis som direkte lyd. Den kommer reflekteret, hvis du samler højttalerne lidt igen. Hvis man blot ved en smule om, hvad de målinger der er vist indikerer, så kan man faktisk præcist læse i teksten, hvordan det giver sig til kende llydmæssigt. De kan faktisk godt høre, men de har desværre ingen mulighed for, at forholde sig kritisk til det. Jeg ved ikke af hvilken årsag, men det kan de altså åbenbart ikke. |
|
|
Jeg må sige at efter at have læst ovenstående igen, har Kurt ret i han ikke har sagt at lyden kan blive neutral fra Linn højttaleren, idet han siger at selvom man opnår ret frekvensgang for den direkte lyd, vil den reflekterede lyd ikke have ret frekvensgang.
Personlig er jeg af den opfattelse at sandsynligheden for at reflekteret lyd har totalt ret frekvensgang er urealistisk, i langt de fleste opstillinger med langt de fleste højttalere. Det skyldes at rummet, møbler mv vil have stor indvirkning på den reflekterede lyd.
Kurt siger så "Fordrejninger, forvanskninger og tolkninger er ved at være dit varemærke her i forum, såvel som lydmæssigt i dine produkter" Dertil kan jeg egentligt kun sige at det er da i sig selv fordrejning, forvanskning og tolkning. En seriøs og sober tone ville være klædelig selv når man er uenige.
hifisentralen bliver bragt ind i debatten, og jeg læste lige indlæggene, og det ser ud til at Linn højttaleren ikke lød specielt godt ved en demonstration i Norge.
Jeg synes faktisk det er et godt link, for det viser at selv om folk er uenige på et forum, så kan det ihvertfald i Norge lade sig gøre at tale pænt til dem man er uenige med.
Journalisten fra Stereophile nævner at den lød neutralt hos ham, ham der målte skrev at man skulle være omhyggelig med opstillingen.
Overfor dette står en mængde der har tolket anderledes af Stereophiles målinger, end dem fra Stereophile der hørte højttaleren.
Denne tråd har således gået over 25 sider, og mit indtryk er at af dem der er negative og ikke mener at denne højttaler er neutral/reproducerende og hvad der ellers har været oppe af udsagn, er der ikke een ... der har hørt den `?!?!?
Kurt har jeg spurgt 3-4 gange om han har hørt den... og hans manglede svar tyder på at han ikke har hørt den, er der overhovedet nogle der har hørt den ???
Når så I begynder at sige "nej, jeg har ikke hørt den, men det er heller ikke nødvendig med den dårlige måling" vil jeg da bare stilfærdigt nævne, at af dem der hører denm synes dem fra Stereophile at den er fremragende, nordmændene synes det generelt ikke, men hvad med at I selv dannede jer en mening om produktet .. ved at HØRE det...
Det ville være lidt sejere end at sidde herinde og bruge tiden på at latterliggøre andre som I har gjort med de sidste 3 indlæg... Måske er det i virkeligheden mere latterligt at kunne konkludere hvordan en ting lyder uden at have hørt den 
Men på den anden side, er stilen måske fremover at når hifi skal evalueres så finder man en graf og skriver sin mening. Det bliver let at være hifi magasin 
I dette HCA år minder det utroligt meget om Kejsernes nye klæder. Grafen sagde det var l**t, så måtte det jo være det, indtil nogle foreslog man lyttede lidt før man kom med en konklusion  __________________ Med Venlig Hilsen
Thomas Sillesen
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 16 Maj 2005 kl. 18:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thomas Sillesen skrev:
Jeg må sige at efter at have læst ovenstående igen, har Kurt ret i han ikke har sagt at lyden kan blive neutral fra Linn højttaleren, idet han siger at selvom man opnår ret frekvensgang for den direkte lyd, vil den reflekterede lyd ikke have ret frekvensgang.
Personlig er jeg af den opfattelse at sandsynligheden for at reflekteret lyd har totalt ret frekvensgang er urealistisk, i langt de fleste opstillinger med langt de fleste højttalere. Det skyldes at rummet, møbler mv vil have stor indvirkning på den reflekterede lyd. Du urde sætte dig lidt ind i, hvad en fornuftig powerresponse er foor noget. Jeg har talt om det/nævnt det mange gange, men det er faktisk mangelen på en god powerresponse du netop skriver om.
Kurt siger så "Fordrejninger, forvanskninger og tolkninger er ved at være dit varemærke her i forum, såvel som lydmæssigt i dine produkter" Dertil kan jeg egentligt kun sige at det er da i sig selv fordrejning, forvanskning og tolkning. En seriøs og sober tone ville være klædelig selv når man er uenige. Der er ikke nogen der har forsøgt at fordreje emnet i denne tråd som du har. Her har du ganske enkelt rekorden - du får endda lov at beholde den.
hifisentralen bliver bragt ind i debatten, og jeg læste lige indlæggene, og det ser ud til at Linn højttaleren ikke lød specielt godt ved en demonstration i Norge.
Jeg synes faktisk det er et godt link, for det viser at selv om folk er uenige på et forum, så kan det ihvertfald i Norge lade sig gøre at tale pænt til dem man er uenige med. Prøv at deltage deroppe Sillesen - så ser vi gerne sagerne an om et par dage. Prøv specielt den om G36 - vi er meget spændte.
Journalisten fra Stereophile nævner at den lød neutralt hos ham, ham der målte skrev at man skulle være omhyggelig med opstillingen. Du burde vid ehr. Sillesen, at hvis man KAN LÆSE MELLEM LINIER, så betyder det det samme som, at det kan man ikke. Konklusionerne i hifibladene er oftest - ny high end standard - eller - helt utrolig til prisen. INGEN skriver at det ikke duer.
Overfor dette står en mængde der har tolket anderledes af Stereophiles målinger, end dem fra Stereophile der hørte højttaleren.
Denne tråd har således gået over 25 sider, og mit indtryk er at af dem der er negative og ikke mener at denne højttaler er neutral/reproducerende og hvad der ellers har været oppe af udsagn, er der ikke een ... der har hørt den `?!?!? Nu er jeg da rendt ind i de første 3 personer, der har hørt den, og som snadelig endda har skrevet om den. Din træfsikkerhed er åbenbart tvivlsom hr. Sillesen
Kurt har jeg spurgt 3-4 gange om han har hørt den... og hans manglede svar tyder på at han ikke har hørt den, er der overhovedet nogle der har hørt den ??? Jeg har spurgt dig endnu flere gange om adskillige ting uden at få noget svar, så prøv blot frisk igen Sillesen.
Når så I begynder at sige "nej, jeg har ikke hørt den, men det er heller ikke nødvendig med den dårlige måling" vil jeg da bare stilfærdigt nævne, at af dem der hører denm synes dem fra Stereophile at den er fremragende, nordmændene synes det generelt ikke, men hvad med at I selv dannede jer en mening om produktet .. ved at HØRE det... Super god idé
Det ville være lidt sejere end at sidde herinde og bruge tiden på at latterliggøre andre som I har gjort med de sidste 3 indlæg... Måske er det i virkeligheden mere latterligt at kunne konkludere hvordan en ting lyder uden at have hørt den  Men på den anden side, er stilen måske fremover at når hifi skal evalueres så finder man en graf og skriver sin mening. Det bliver let at være hifi magasin 
I dette HCA år minder det utroligt meget om Kejsernes nye klæder. Grafen sagde det var l**t, så måtte det jo være det, indtil nogle foreslog man lyttede lidt før man kom med en konklusion 
Prøv selv! Du lyder bestemt ikke som om du har hørt den. Prøv også at lytte til dine egne ting, det kunne spare os andre for så meget |
|
|
|
| Til top |
|
| |
dige Lukket konto

Lukket efter egen anmodning fra bruger
Bruger siden: 27 Oktober 2003 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 404
|
| Sendt: 16 Maj 2005 kl. 19:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hold nu op med det dér!
Og se hellere ind på tråden Sonus Faber Klub Danmark. De har lige været sammen og har tilsyneladende haft store lyttemæssige og emotionelle oplevelser. Flere af dem er åbenbart rørt til tårer!
Og de taler slet ikke om fakta og frekvenskurver!!???
|
| Til top |
|
| |
Luffe-7500 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2005
Status: Offline Indlæg: 3
|
| Sendt: 16 Maj 2005 kl. 19:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det står efterhånden klart, at hr. Kubik udelukkende har ”oplevet” de lydmæssige kvaliteter af Linn højttalerne via målinger. Det virker en anelse pauvert for nu ikke at sige ensporet udelukkende at henholde sig til små spidser i en af andre foretaget måling af en højttaler man ikke kender endsige har hørt, men meget gerne vil kritisere. Man kunne vel som et minimum benytte sig af Scalas lokaler, når man nu alligevel er bosat i Århus området. Eller havde Linn sin besøgelsestid midt i halvfemserne?
Hvis det er sådan du ser på dette, så er du ikke et hak bedre end Linn. Jeg tror personligt, at de i deres egen selvfede virkelighed stoppede med at lytte til konkurrenternes produkter i starten af halvfemserne. De har bedraget sig selv så meget, at de er sikre på, at de er de bedste til det med lyd, at der nu end ikke er grund til at kikke ud af vinduerne på elfenbenstårnet, for at se hvad der sker. Måske de endda tænkte på samme måde som hr. Kubik; det er nok at kikke på streger og så benægte at andre skulle være gode eller bedre end de tror. Om ikke andet, så finder man blot de rette målinger frem for at understøtte det ønskede resultat.
Det kan godt være, at hr. Kubik er træt af hr. Sillesen, men førstnævntes stil er også ved at være noget af en pestilens at lægge øjne til. På samme måde som inden advarslen blev langet ud, er det åbenbart stadig nødvendigt at komme med den ene eller anden personlige mishagsytring for at understrege sin holdning. Er målet at køre andre træt? For det lader til, at hr. Kubik absolut vil have det sidste ord, og fornærmelser synes at være en af metoderne. Det seneste indlæg holder stilen; en barnagtig pegefinger på et yderst relevant spørgsmål; buhu, du har heller ikke svaret på mit, så vil jeg i hvert fald heller ikke svare på dit, buhu. Voks dog op menneske og vis lidt format.
Hr. Sillesen derimod gør en ihærdig indsats for at holde tonen, på trods af alle de angreb som Tordenskjolds soldater sætter ind fra alle sider. __________________ Be careful: The toes you step on today may be connected to the ass you'll be kissing tomorrow
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|