Forfatter |
|
Dr. G Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2011 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1016
|
Sendt: 21 Oktober 2012 kl. 09:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
komer skrev:
Hej dr. G og Peter
Jeg Spørger lige fordi dig jeg ikke er den store el-mand men er i sikker på at man kan sætte to powerlink kabler til bosscom/almando? Som jeg ser det er der jo kun et powerlink stik (in) og en "Ikke b&o" stik (in).
Mvh Klaus
Ps. Dr. G hvis du får lavet en box så er jeg meget interesseret. :-) |
|
|
Hej komer
Almando boksen bør kunne det du efterspørger. Snuppet direkte fra deres hjemmeside:
Eingang 1 B&O Powerlink (8-pol DIN) Eingang 2 B&O Powerlink (8-pol DIN) oder Cinch
Min boks er først klar om en månedstid ca. (Som prototype) Venter på mine stumper lander. De er købt i det store udland. Powerlink stik er kommet som du kan se. Men jeg venter på hoved komponenterne (Gas fyldte audio relææer). Når prototypen, virker som den skal bliver der langt print ud og de skal så bestilles og laves.
Kan du leve med den er lavet på prototype print (Så kan du erhverve en prototype - til noget nær kostpris), kan vi godt finde ud af noget. Den endelige version har en længere horisont. Da print mm. skal laves uden for landets grænser. Er du bosiddende nær KBH ? Det ville være ret praktisk nemmelig. Du skal være klar over at prototypen ikke vil overholde RoHS standarden, da den bliver loddet sammen med blyholdig tin og prototype printet ved jeg heller ikke om det er RoHS komplant. Alle komponenter overholder RoHS.
Der kommer en lille boks og en stor.
Den lille bliver bare en switch mellem 2 powerlink. Den store bliver så et audio produkt kan sende lyd ud på både front og rear, hvis man har et sådan setup med 4 aktive højttalere.
/Dr. G
|
Til top |
|
|
millemis Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 7748
|
Sendt: 21 Oktober 2012 kl. 10:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
I August skrev jeg følgende til Almando's kundeservice:
"Hallo, ich habe eine Frage zu Almando Multiplay.
Es müsste doch möglich sein an diesem Switch an Input 2 bzw 3 den
PowerLink-Ausgang einer (B&O-) Audioanlage bzw den PL-Ausgang eines BeoPlay
V1-Fernsehers (mit Hilfe von einem Adapter) zu verbinden? An den Ausgang
dann natürlich die BeoLabs.
So könnte man den fehlenden MasterLink im V1 "austricksen".
Ist diese Kombination schon mal getestet worden?"
Deres - forøvrigt meget hurtige - svar var:
"genau dafür haben wir u.a. unser Produkt entwickelt. So kann man auch
mehrere B&O Produkte ohne Masterlinkanschluss an dieselben B&O Lautsprecher
anschließen. Aber dafür genügt auch unser "kleiner" Powerlink-Switch - der
hat im Gegensatz zum Multiplay nur eine Anschluss-Möglichkeit weniger (also
keinen optischen SPDIF-Eingang).
Bei weiteren Fragen sind wir gerne behilflich..".
Det besvarer vel komer spørgsmål. Hvor vidt det samme gælder Bosscom-udgaven ved jeg ikke.
Hilsen Millemissen
__________________ Missekatten - B&O-ambassadør uden vederlag
|
Til top |
|
|
millemis Forum Bruger

|
Sendt: 21 Oktober 2012 kl. 10:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Dr.G,
"Den lille bliver bare en switch mellem 2 powerlink. Den store bliver så et audio produkt kan sende lyd ud på både front og rear, hvis man har et
sådan setup med 4 aktive højttalere."
(Ved en audiokilde) - Hvordan vil man så kunne vælge om man - ved den store - vil have lyd ud af 2 eller af 4 højtalere?
Dertil må du vel bygge en lille omskifter ind i den, for du kan - i modsætning til på en videomaster - jo ikke vælge Sound 2
hhv 4 direkte fra en audiomaster.
Eller mener du, at man så bare skal være "tvunget til" at høre stereo i 4 højtalere
Hilsen Millemissen __________________ Missekatten - B&O-ambassadør uden vederlag
|
Til top |
|
|
Dr. G Forum Bruger

|
Sendt: 21 Oktober 2012 kl. 10:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
millemis skrev:
Hej Dr.G,
"Den lille bliver bare en switch mellem 2 powerlink. Den store bliver så et audio produkt kan sende lyd ud på både front og rear, hvis man har et sådan setup med 4 aktive højttalere."
(Ved en audiokilde) - Hvordan vil man så kunne vælge om man - ved den store - vil have lyd ud af 2 eller af 4 højtalere? Dertil må du vel bygge en lille omskifter ind i den, for du kan - i modsætning til på en videomaster - jo ikke vælge Sound 2 hhv 4 direkte fra en audiomaster. Eller mener du, at man så bare skal være "tvunget til" at høre stereo i 4 højtalere
Hilsen Millemissen |
|
|
Hej millemis
En simpel lille kontakt, løser det problem. Ingen tvungen 4 højttaler setup. Overvejede at lave den til dobbelt powerlink switch, med en omskifter/kontakt således at man sendte Audio signalet ud på rear, alternativt kunne rear bruges til noget andet.. Men gode ideer modtages. Alternativt bruge et powerlink T-stykke, hvis den er dobbelt så slipper man for kontakten, hvis man i stedet bruger et T-stykke. Måske en bedre idé ?
Min filosofiske betragtning: Hvis man ikke har lyst til 4 højttaler audio setup, er den lille jo god nok.
Som sagt gode idéer modtages med kyshånd. Jeg har bare forskellige ting at tage højde for eks. stdby forbrug, og drift forbrug. Det skal være så energi rigtigt som muligt.
Så byd ind med idéer til den "store" boks.
Man kunne også lave relæ udgange mm. til 230 V on off. Men igen det skal også være til at lave som DIY for ikke øvede. Når det er sagt, så lad os se, hvad der kan laves.
/Dr. G
|
Til top |
|
|
millemis Forum Bruger

|
Sendt: 21 Oktober 2012 kl. 11:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Dr.G,
"Min filosofiske betragtning: Hvis man ikke har lyst til 4 højttaler audio setup, er den lille jo god nok."
Det er netop min pointe - selvom jeg anerkender at dit lege-gen har godt tag i dig
En switch, som den Almando laver (og din lille vel også) giver kun mening, hvis man vil "fake-linke" et MasterLink-produkt
med et non-MasterLink-produkt: f.eks en BS5Encore med en BV7 eller en BS4 med en V1. I hvert fald, når vi snakker et
rent B&O-setup.
At lave én med 4 eller endnu flere indgange (center/sub) vil ikke umiddelbart harmonere med de muligheder en moderne Videomaster
giver os på audio-området (dannelse af højtaler-grupper/-roller-AST). En sådan boks ville sikkert kunne laves, men vil blive
vildt kompliceret at konstruere - sådan som jeg umiddelbart ser det.
Generelt set skal man vel altid spørge sig selv om nytten/brugervenligheden af den elektronik, vi bruger/vi laver.
Men...jeg er da stadigvæk nysgerrig mht hvordan du får stykket din "store boks" sammen, og hvordan den vil virke i praksis!
Hilsen Millemissen __________________ Missekatten - B&O-ambassadør uden vederlag
|
Til top |
|
|
Dr. G Forum Bruger

|
Sendt: 21 Oktober 2012 kl. 12:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej millemis
Den "store" boks ligger her som diagram (Der er nogle ting der skal verificeres). Mit problem er de relæer jeg skal bruge er bestilt i langbortistan grundet prisen. Lige som powerlink stikkene blev bestilt i langbortistan. men den er til snurrerundt stereo. Uden valg. Alternativt kan man jo lade være at vælge at bruge rear stikkene.
Jeg tror løsningen med 2 "ægte" switche i en kasse er vejen frem. det gør den mere alsidig.
Jeg tænkte også på lysdiode indikering for hvilken indgang der er aktiv, det ville være lidt smart.
Seriøst, havde snurrerundt stereo boksen været der, til en fornuftig pris, havde jeg købt en encore i stedet for min BS 5/BM løsning - Men skal der betales i omegnen af 7.000 kr. for 2 switche så kan man lige så godt hoppe på den "ægte" vare.
Hvorfor lavede jeg ikke bare en boks så ? Fordi jeg på daværende ikke havde rodet med powerlink styring - Og de første udkast jeg lavede til Center HT projektet, uha uha dem snakker vi ikke om. Men der blev jeg jo tvunget ud i en løsning. Og havde jeg vidst, hvor nemt det var så havde jeg været på banen tidligere.
Nu er det "bare" lege genet der spiller ind, samtidig med min bror også skal bruge en boks men den skal se lidt anderledes ud, end det man kan købe. Og ja det handler om at Fake linke, uden at skulle rejse sig op. Men når det er sagt så kan andre lige så godt få glæde af min erfaring med det her. Selv ved køb af stumper i DK bliver prisen voldsomt lavere end det Bosscom vil ha. Men når det er sagt så kan Bosscom noget mere så som fake fra et RCA signal. Det kan min boks IKKE og det har jeg ikke behov for.
Meget enig omkring Center mm.
/Dr. G
|
Til top |
|
|
Peter Pan Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 20276
|
Sendt: 21 Oktober 2012 kl. 12:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle
Dr. G har forskellige løsninger. Nu må vi se hvad det ender med.
Mit ønske er 3 til 4 indgange, hvor de tilsluttede B&O PowerLink produkter switcher automatisk
over på fronthøjttalerne når produktet aktiveres med Beo4, og så sender et trigger signal som aktive
front højttalerne via boksen. Dette betinger naturligvis at de andre tilsluttede produkter står i standby.
Samtidigt skal den ene indgang i boksen afgives for at tilslutte det B&O tv's PowerLink front højttaler udgang som idag er tilslutningen for front højttalerne. BeoLab front højttalerne skal jo også aktiveres automatisk når fjernsynet tændes.
Det har så samtidigt den fordel at vores tv kan stå i standby, hvis det f.eks er en Playmaker der skal
spilles fra. Som det er nu, skal jeg tilslutte alt på mit BV. 7 fjernsyn for at få lyd i mit 5,1 setup, også
bare for stereo lyd.
En dag har jeg ikke flere ledige analog indgange, og må montere endnu en fordeler boks der skal betjenes manuelt. Jeg har allerede en fordeler boks til mine digitale S/Pdif lyd produkter.
Det at man kan switche automatisk vil da være rigtigt godt IK'. Baghøjttaler og sub tilslutning via
boksen er ikke strengt nødvendigt.
Tro mig B&O vil meget gerne sælge et sæt BeoLab højttaler til hver af vores stereo apparater, men en trigger switch box til en rigtig pris, skruet sammen til vores individuelle behov må da være atraktivt for mange. Så skal vi finde ud ad hvordan vi aktivere ON på f.eks en Playmaker, uden at have styring i TV opsætningen, og uden at andet samtidigt aktiveres. Nogen ideer udover manuel aktivering. ? __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
Til top |
|
|
millemis Forum Bruger

|
Sendt: 21 Oktober 2012 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Dr.G,
hvorfor bruger du egentlig de forældede PowerLink-bøsninger - hvorfor ikke moderne RJ-PL-terminaler?
Det har altid været bøvlet at sætte et PL-stik i. Jeg er glad for at vi slipper for dem nu.
Hilsen Millemissen
|
Til top |
|
|
Dr. G Forum Bruger

|
Sendt: 21 Oktober 2012 kl. 15:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
millemis skrev:
Hej Dr.G,
hvorfor bruger du egentlig de forældede PowerLink-bøsninger - hvorfor ikke moderne RJ-PL-terminaler? Det har altid været bøvlet at sætte et PL-stik i. Jeg er glad for at vi slipper for dem nu.
Hilsen Millemissen |
|
|
Det er fordi, jeg har behov i den retning. Som sagt, jeg skal selv bruge en boks eller 2 - og de steder de skal bruges er der powerlink kabler med DIN stik i forvejen. Så det er af egoistiske grunde.
Men point taken. Der er nemlig en feature ved RJ 45 terminaler jeg godt kunne bruge. (De kan fåes med lysdioder indbygget). Men det må komme senere. Nu er der indkøbt DIN stik.
Når det hele så er testet og diagrammet bliver frigivet, så er det jo op til den enkelte DIY hvad han/hun vil.
/Dr. G
Mht. DIN så generer de mig nu ikke.
|
Til top |
|
|
millemis Forum Bruger

|
Sendt: 21 Oktober 2012 kl. 17:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg anerkender fuldt og helt at Dr.G arbejder på en sådan løsning/boks, men må gentage det, som jeg skrev i mit sidste
indlæg til Dr.G:
"Generelt set skal man vel altid spørge sig selv om nytten/brugervenligheden af den elektronik, vi bruger/vi laver. "
Og jeg personligt kan ærligt talt ikke se nytten/brugervenligheden i det!
B&O har for længst løst dette problem via ML, og har sogar nu ved overgangen til NL givet os den bagudkompatible
løsning: NL/ML Converteren. At alle højtalere skal tilsluttes til et BV, ser jeg ikke som nogen ulempe. Jeg tror ikke, at
strømforbruget er noget problem - ved audiokilder via et BV tændes skærmen m.m. jo ikke - og slet ikke hvis kilden bruges
i et linkrum.
Man skal jo også tænke på alle fordelene ved muligheden for højtaler-grupper/-roller (AST), som vi har haft igennem nogle
år...og som det er blevet nemmere at bruge i både V1 og BV11. Disse forudsætter jo netop, at det er tv'et, der styrer
lydhåndteringen.
Men måske er der andre, der kan se nytten i en sådan boks.
Selvom B&O - som Peter skriver - gerne vil sælge separate højtalere til deres standalone-produkt, er det - i hvert fald for os
nørder - muligt at køre dem via et BV's højtalere hhv de dertil tilsluttede BL'er.
Havde jeg selv et ML-audioanlæg og ville købe et V1, ville jeg ikke tøve med at købe Almando-boksen! Den er p.t. den eneste
mulighed for at have kunne nøjes med ét sæt højtalere til begge. Og ligeså den eneste mulighed for at koble en BS5 Encore
til et ML-tv.
Hvis man har brug for flere audio-indgange, kan man jo bare (på en Audiomaster) bruge følgende løsning:
shop.oneremote.dk/catalog/product_info.php?products_id=3494
Så undgår man at skulle skifte manuelt.
Hvori jeg synes, der ligger en opgave, er: at udvikle en tilsvarende switchløsning til et BV's coaxiale/digitale indgang.
Det ville være fint med en switchboks, som den Peter har - men i en BEO4-fjernbetjent udgave
Jeg kan ikke selv lave en, men jeg kan få idéen til den.
Måske kan Dr.G, når han er færdig med det nuværende projekt ;-)
Men hvordan er det egentlig med mængden af tilslutninger, vi/man har brug for? Hvor mange har man brug for, når det kommer
til stykket?
Hos mig behøver jeg f.eks ikke at tænde mit BV for at høre musik fra Playmakeren i linkrummene - den er jo tilsluttet
audiomasteren direkte. Den har desuden udover AirPlay- og DLNA-indgangen en line-indgang, som kan bruges efter behov f.eks
til en DAB-radio, en pc (vil man have optimal lyd anbefaler jeg en USB-DAC - f.eks en Audioquest Dragonfly USB DAC:
www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=713 5&zoneid=5 ) osv.osv.
N.B. Playmakeren switcher automatisk, når kilden tændes! Dog skal man selvfølgelig først vælge den tilhørende indgang på
audiomasteren (eller tv'et).
På tv'et er der fra og med V1 og BV11 endvidere rigeligt med digitaleindgange i.e. HDMI - de kan jo sagtens bruges til audiokilder
også = AV-PC og så videre....
Hilsen Millemissen
P.S. Selvom jeg p.t. egentlig er godt dækket ind med tilslutningsmuligheder, kunne jeg alligevel godt blive varm på en automatisk
digital-coax-omskifter-boks :-)
|
Til top |
|
|
millemis Forum Bruger

|
Sendt: 21 Oktober 2012 kl. 18:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dr. G skrev:
millemis skrev:
Hej Dr.G, hvorfor bruger du egentlig de forældede PowerLink-bøsninger - hvorfor ikke moderne RJ-PL-
terminaler? Det har altid været bøvlet at sætte et PL-stik i. Jeg er glad for at vi slipper for dem nu |
|
|
.....Det er fordi, jeg har behov i den
retning. Som sagt, jeg skal selv bruge en boks eller 2 - og de steder de skal bruges er der powerlink kabler med DIN stik i forvejen...... |
|
|
Hej Dr.G,
måske kunne du beskrive, hvordan du vil bruge boksen - måske har jeg bare ikke fattet det endnu - så jeg bedre kan forstå, hvorfor du laver den.
Hvilke aparater/højtalere vil du koble sammen ved hjælp af den?
Hilsen Nysgerrigmissen __________________ Missekatten - B&O-ambassadør uden vederlag
|
Til top |
|
|
Peter Pan Lukket konto

|
Sendt: 22 Oktober 2012 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
millemis skrev:
Hej Dr.G,
hvorfor bruger du egentlig de forældede PowerLink-bøsninger - hvorfor ikke moderne RJ-PL-terminaler? Det har altid været bøvlet at sætte et PL-stik i. Jeg er glad for at vi slipper for dem nu.
Hilsen Millemissen |
|
|
millemis
For mange af os er 8 polet DIN stik absolut ikke forældet, og bliver der brug for en RJ45 - 8 polet DIN PowerLink adapter er det bare at købe, eller lave en eller flere.
SE - DIN kabler.

__________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
Til top |
|
|
millemis Forum Bruger

|
Sendt: 22 Oktober 2012 kl. 15:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Peter,
netop den adapter, der er afbilledet (den med PL/RJ-stik og PL/din-hunbøsning) ville være velegnet til en
fremtidssikret udgave af boksen og alle de PL/din-kabler, der er i omløb.
|
Til top |
|
|
Peter Pan Lukket konto

|
Sendt: 22 Oktober 2012 kl. 18:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
millemis Forum Bruger

|
Sendt: 22 Oktober 2012 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citér:
Er du sikker på det Millemissen  |
|
|
Nu kan jeg jo ikke lige se, hvordan lige den adapter er lavet. Er det en MK2 eller 3?
Billedet er lidt for småt. Kunne du ikke lige åbne stikkene for os __________________ Missekatten - B&O-ambassadør uden vederlag
|
Til top |
|
|
Peter Pan Lukket konto

|
Sendt: 22 Oktober 2012 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forstår du ikke min tegning millemis, det er ok for det giver en mulighed for at forklare -
Jeg forsøger at oplyse om den forvirring der ligger for mange mennesker omkring B&O's nye RJ45 til dit og dat kabler. Det er et Ethernet stik og passer også, men virker ikke. Denne tekst burde altid følge med når butikkerne sælger de nye kabler.
Vi slipper ikke af med B&O's specielle tilslutnings kabler forløbig. Og fik ikke digital lydoverførsel. RJ45 er stikket på alle nye Powerlink kabler. Men det er ikke Ethernet - det er stadig et 2-kanals analog lyd signal. Hvis du tilslutter din V1 / BV 11 / BV12 til en ældre PowerLink højttaler, skal du bruge et RJ45-til-DIN PowerLink adapter kabel. Hvis du har en nyere BeoLab 12-2 eller 12-3 PowerLink højttaler så vil du få brug for et RJ45-til-RJ45 PowerLink kabel.
Er du ikke forvirret, er det fordi du læser B&O trådene på Hifi4all. Tak. __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
Til top |
|
|
millemis Forum Bruger

|
Sendt: 23 Oktober 2012 kl. 10:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har nok ret i at oplysning er nødvendig her.
Fordi B&O ændrer på stiktypen (fra DIN til RJ) betyder det ikke at alt pludseligt er nyt.
Så længe kablerne dvs lederne i kablet er de samme som før, er alt ved det gamle.
Jeg synes det er fornuftigt, at skifte til RJ-stik - de er nemmere at håntere (der skal ikke bøvles med hvilken vej de nu skal vende) og nemmere at
terminere - det kan nu endda gøres uden værktøj. Endvidere er stik og bøsninger nok en del billigere - DIN-stik er jo en uddøende race?
Bagsiden af medaljen er så, at der i en overgangstid skal bruges adaptere. Men B&O sælger dem jo til alskens forskellige formål.
I nødstilfælde kan man - hvis man ved hvordan og har lyst til det - lave dem selv.
OBS! På netværkskabler/ethernetkabler bruges også RJ-stik - men det er en helt anden historie!
Hilsen Millemissen
|
Til top |
|
|
Peter Pan Lukket konto

|
Sendt: 23 Oktober 2012 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ikke enig med B&O eller dig i denne sag.
På tidspunktet hvor Bang & Olufsen begyndte at fortælle om to nye platforme, en video og en audio platforme, fortalte
B&O medarbejder til div. journalister, at det nu skulle blive nemmere at tilslutte B&O til andre producenters produkter.
Dette syntes jeg vil være en god ide, for så taler vi om HDMI til billede & lyd - Phono/RCA eller XLR til analog stereo
lyd. - S/Pdif coaxial eller optisk til digital stereo lyd. Da en overvejende del af de nuværende aktive BeoLab højttaler
modtager et LINE IN Phono/RCA stik, ville det ikke være et problem hvis Phono/RCA indgangen fulgte med på
kommende aktive BeoLab højttaler.
"Fordi B&O ændrer på stiktypen (fra DIN til RJ) betyder det ikke at alt pludseligt er nyt."
Nej det er netop hvad der skete. De "nye" PowerLink kabler er baseret på et RJ45/LAN stik til 15 kr. som normalt
benyttes til andre formål f.eks modem. Det var da helt unødvendigt at ændre på DIN PL kablet, når afløser kablet ender
med at være et "nyt" B&O specielkabel, som ikke giver den lovede nemmere tilslutning til andre producenters produkter.
"RJ-stik - de er nemmere at håntere (der skal ikke bøvles med hvilken vej de nu skal vende)"
Har du oplevet når den lille plastik klemme knækker af RJ45 stikket, så er det bestemt ikke nemt at have med at gøre.
Et 8 polet DIN stik med stålhus, er et godt gedint stik. Hvis du har problemer med at vende det rigtigt, er det fordi du ligger og klunser med at få et 5 polet DIN stik i en 8 Polet DIN bøsning. Spare spare :-(
PP diy
Hos Bang & Olufsen er de nogle kyllinger. De burde, hvis de ville noget nyt komme med digital lyd overførsel i kabel og trådløst, til en helt ny generation af aktive BeoLab DAC højttaler, istedet for at ulejlige kunderne med minimal produkter.
Pioneer SC-LX86 AV Receiver, 9x 190W Klasse-D 4 Ohm, inkl. BDP-LX55. Pris 16.998 DK.
|
|
Dr. G Forum Bruger

|
Sendt: 23 Oktober 2012 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Peter.
Ja de fleste stumper er kommet. så det varer ikke længe før jeg går i gang.
Men det er underligt med de der solid state relæer jeg bestilte for lang tid siden. De er ikke dukket op.

|
Til top |
|
|
millemis Forum Bruger

|
Sendt: 25 Oktober 2012 kl. 17:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter Pan skriver ovenfor, at han: "ikke er enig med B&O eller dig i denne sag" - altså om beslutningen om at gå fra din-stik til rj-stik.
Hvem, der f.eks. har prøvet at skulle lodde et PL-dinstik på et kabel (skjult installation), der kommer ud af væggen i 2.5 meters højde under loftet, ville nok prise sig lykkelig, hvis det dengang havde kunne crimpes med RJ45-stik som nu.
Nu om dage er det sogar muligt at gøre det uden værktøj:

Skal man gennem en væg med et PowerLink-kabel skal man bare købe det passende antal meter PL-kabel, nøjes med at bore et mindre hul i væggen, og så samle de to stik i hver ende.
Et Cat7-kabel er i bund og grund et PL-kabel/ML-kabel - det drejer sig om, hvor godt isoleret lederne/kablet er, samt om at der er det antal ledere, man skal bruge.
Cat7a-kabel
PowerLink-MK2-kabel
MasterLink-kabel
"når den lille plastik klemme knækker af RJ45 stikket...." Bruger man fornuftige stik - ikke de billigste - er den fare nok ikke for stor.
Se her, hvordan et (færdigt) originalt B&O-kabel ser ud:

eller her et fra soundsheavenly.co.uk

Jeg synes, at det er nemmere at sætte et RJ/PL-stik i f.eks. et BV (f.eks 11'eren) på stand, når man ligger bagved nede på gulvet - dér kan man bare føle sig frem.
Ved et DIN/PL-stik (f.eks BV 10'eren) skal det vendes og drejes til det passer - eller man må holde en lygte i munden for at se, hvor dets pins vender hen 
Jeg vil dog ikke anfægte Peters forkærlighed for DIN-stikkene......
....jeg synes bare, at RJ-løsningen giver os fordele/er et fremskridt. Det gør B&O så åbenbart også.
------------------------------------------------------------ ------------------------------------------------------------ -----
"Hos Bang & Olufsen er de nogle kyllinger. De burde, hvis de ville noget nyt komme med digital lyd overførsel....".
Ja, dér kan vi nok blive enige: men, at skulle omstille til overførsel af digitale lydsignaler, er for B&O nok en stor mundfuld. Det kræver jo både at kilden (et videoprodukt/tv'et eller et audioprodukt) sender alt lyd ud digitalt, OG at der er højtalere til det - dvs højtalere med egen DAC indbygget.
Det sidste er allerede tilfældet - dog ligger BL5 så absolut i den dyre ende! Vi er - som kunder - vant til at kunne kombinere højtalere og tv/audioanlæg efter, hvad vi har lyst/råd til. Et sådant "highend digitalt setup" ville der nok ikke være et ret stort marked for.
Det er ulige nemmere at lave et "digitalt stand-alone-audioanlæg" - men det er nok ikke lige det, som Peter efterlyser.
Med den økonomi, som B&O har, er det vel fornuftigt i første omgang at satse på noget, der sælger bredt og bringer penge i kassen.
Vi må bevæbne os med tålmodighed, og håbe på, at det er netop sådan noget, der arbejdes kraftigt på i B&O's hemmelige kamre.
------------------------------------------------------------ ------------------------------------------------------------
"at det nu skulle blive nemmere at tilslutte B&O til andre producenters produkter" - jeg ved ikke rigtigt, hvad der menes med dette.
Dog er der rygter om, at der engang til næste år skal komme et 5.1 højtalersæt beregnet til at kombineres med andre/andres produkter. B&O har netop på højtaler/forstærker/DSP-området en stor kompetance, så hvor for ikke lave noget fornuftigt i den stil - det kunne jo også gå hen og skæppe i den slunkne kasse
|
Til top |
|
|