Forfatter |
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 19 September 2009 kl. 13:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
fandt sådan en i blålig kuffert med to ht i låget - kender i lidt til den her på den nostagiske B&o tråd
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
Emilemilemil Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5
|
Sendt: 22 September 2009 kl. 11:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa!
Jeg er har lige erhvervet mig et sæt B&O cx100 højtalere for en slik på et loppemarked, men der fulgte ikke vægbeslag
med.
Har kigget lidt rundt på nettet, og de eneste jeg kunne finde var dem her:
http://www.stbbrackets.co.uk/?page=proddetail&catID=19&ProdI D=1067
Nu er jeg lidt for nærig og lidt for gør-det-selv agtigt til at smide over 200kr afsted efter dem, og desuden kunne jeg
godt tænke mig at lave nogle beslag som vinklede ca 10-15 grader nedad.
Derfor tænkte jeg om der var en venlig sjæl som evt ville lægge et billede op af den del af beslaget som går ind i
højtaleren (Og self helst med mål på  ) så jeg kunne komme igang med lidt diy.
Mange hilsener
Emil
---edit: skulle dette mon have været i gør-det-selv forummet...?
|
Til top |
|
|
bl@bazic.dk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 76
|
Sendt: 22 September 2009 kl. 14:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Giv mig din mailadr. og jeg sender en tegning til dig. (jeg kan ikke finde ud af at uploade)
Børge mail: bl(fjern)@bazic.dk __________________ Børge
|
Til top |
|
|
Emilemilemil Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5
|
Sendt: 22 September 2009 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Børge!
tusind tak for at du vil hjælpe! Har sendt dig en mail.
Hilsen
Emil
|
Til top |
|
|
Anderz Forum Bruger

Bruger siden: 19 November 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1221
|
Sendt: 22 September 2009 kl. 16:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vægbeslag til CX kan bestilles hos din B&O forhandler.
|
Til top |
|
|
KlausM Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 166
|
Sendt: 24 September 2009 kl. 21:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fra bogen om Stereoens mysterier fra 1967, har jeg sakset er dette skønne billede af B&O sidste (og vel også eneste)
ordentlige HiFi stereo anlæg
 __________________ Acoustic Research AR-2ax, AR-3a, AR-5, AR-6, AR-7, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-666, TU-666, AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-110, DH-200, DH-220, XL-280, DH-500
|
Til top |
|
|
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
God aften.
Jeg har nogle gamle B&O radioer og jeg har undret mig over hvorfor B&O har valgt at udføre loudness kontrollen på den den måde som de har.
Selve volume skyderen går til 8 men når man kommer over 2 1/2 -3 forsvinder loudness effekten og lyden ændrer karakter mod det køligere meget brat.
Mit spørgsmål er : laver man stadigvæk det der hedder fysologisk (forkert) volumekontrol.
Hvorfor lavede de ikke bare en loudness knap så man selv kunne vælge lydbillede.?
carsten
|
Til top |
|
|
Peter Pan Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 20276
|
Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej CARS10
Når man spiller lavt (når børnene sover) har jeg behov for et tilskud af bas og diskant. Når det er muligt at fyre den af, mangler jeg ikke bas - diskant og dynamik i musikken. Så min mening er, at den måden B&O's loudness fungere på er ok.
En equalizer plejer at kunne kompensere for et dårligt anlæg.  __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
Til top |
|
|
CARS10 Forum Bruger

|
Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter Pan
Det er ikke fordi at vi taler desederet hifi og med lyd som sådan men mere hvorfor de har lavet loudness sådan som de har.
Hvorfor er der ikke en loudness knap som på andre recivere fra den tid ?
|
Til top |
|
|
CARS10 Forum Bruger

|
Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 23:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener denne form for loudness har været meget udskældt bla.i High Fidelity i gamle dage ?
|
Til top |
|
|
Peter Pan Lukket konto

|
Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 23:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil mene at det er fordi man som jeg nævner, kan have brug for et lille tilskud. bas og diskant, ved lav lydstyrke. Men når lyden kommer op i et bestemt niveau er der ingen grund til lyden skal omvejen igennem div. filtre som forringer lydkvaliteten. B&O har så valgt at vi ikke behøver at lette røven, og trygge på en knap for at afbryde loudness, og samtidigt oplever man forstærker konstruktionens bedste lyd.
Denne løsning syntes jeg da er ganske smart, og anderledes end Japanernes løsning, for vi må huske at dengang lå Bang & Olufsen i skarp konkurrence med den Japanske Hi-fi industrig. De fejl loudness konstruktionen dengang havde, med at afviklet for stejlt, (hørbart) har man løst i nutidens loudness konstruktioner.
Konkurerende virksomhededer fortsatte i årtier, med at fremstille klodsede produkter.
Beomaster 1900 fra 1976, designet af Jacob jensen. B&O´s bedst sælgende produkt i 20 år! Et produkt som for alvor gjorde B&O verdenskendt. __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
Til top |
|
|
D.Duck Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2007 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 124
|
Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 23:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Cars
Jeg mener at fysologisk volumenkontrol og loudness i bund og grund er det samme, blot forskellige navne. En loudness knap giver bare en mulighed for at afbryde virkningen. Meningen er at virkningen gradvis skal aftage efterhånden som volumen skrues op. Jeg vil også give dig ret i at B&O har lavet nogle modeller hvor overgangen sker for pludeselig, men det vel mere en uheldig konstruktion. Det er rigtig at B&O ofte er blevet skældt ud for en for kraftig virkning især i bassen, men virkningen passede nu meget godt til nogle af firmaets gamle og lidt bassvage højttaler.
Mvh Per H
|
Til top |
|
|
CARS10 Forum Bruger

|
Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 23:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jojo
Men jeg mener bare hvorfor har de lavet loudness sådan.
Der må da være en mening med det det.
Det kan faktiskt godt være lidt belastende at høre på.
Jeg ville da have foretråket en loudness knap som man kunne trykke ind efter behov.
carsten
Ps det er B&O master 1400 og B&O 10 (ghettoblaster)
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
Sendt: 02 Oktober 2009 kl. 00:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som D duck påpeger så passede det sikkert meget godt til nogle gamle B&o højtalere, men jeg indrømmer gerne at jeg har saboteret funktionen i min Beomaster 1400 for det virker simpelthen vildt og voldsomt hvis man bruger den på et sæt horn hvilket jeg kan finde på.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 02 Oktober 2009 kl. 00:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
saglig bjørn der ikke er blandt os mere kaldte det psykopatisk volumenkontrol - men mon ikke de var for at spare brugeren for at skulle tage stilling til en knap mere - DUX og mange andre brugte det også.
Jeg vil give Cars10 ret i at det er en viderstyggelighed navnlig hvis man har følsomme højtalere - jeg holder meget af en gang i mellem at lytte til lav musik og har ingen problemer med at få det hele med - tone kontroller, loudness og alt det uvæsen er aligevel bypasset
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
CARS10 Forum Bruger

|
Sendt: 02 Oktober 2009 kl. 13:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen så siger jeg tak for svarene.
carsten
|
Til top |
|
|
Jan Eskildsen Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2009 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 698
|
Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 10:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Beovox M70 blev produceret fra 1976-79, så vidt jeg ved. Der er forskellige opfattelser af deres lyd, har jeg set, men hvis man selv gider pusle lidt,
kan de måske forbedres? Hvad skal man betale for et funktionsdygtigt sæt i dag?
__________________ "There's no substitute for experience".
|
Til top |
|
|
Anderz Forum Bruger

Bruger siden: 19 November 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1221
|
Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 12:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forbedres?
Ja delefilter kan gås igenem og trætte capistorer kan gå på pension. Man kan så sætte bedre i med samme værdi og vupti så lyder din Beovox som ny.
Enheder i Beovox er nøje afstemt til selve højtaleren så andre enheder kan være en farlig cocktail.
Jeg ved ikke om M70 har tildens til rådne enheder men det kan laves men bør gøres af en der kan finde ud af det.
Mine S80.2 og S120 som er tidlige 80r lyder rigtigt godt efter at være genemgået for begge dele og samtidig holdes de så originale som muligt. Der går nok en 25 år til næste gang.
|
Til top |
|
|
Peter Pan Lukket konto

|
Sendt: 08 Oktober 2009 kl. 16:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
osprey Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1053
|
Sendt: 08 Oktober 2009 kl. 16:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter Pan skrev:
Dillen skrev:
Den bruges til finjustering på kortbølge området. Populært sagt hjælper den med til at adskille og udvælge stationer, som ligger meget tæt.
Martin
|
|
|
Så CARS10, det var svarene
Egentlig meget passende at en person har navnet Dillen netop her!
Samme Ericofon blev i en reyvise, med Ulf Pilgaard, kaldt en " Han telefon ", han kom ind i en telefonbox i stedet for et Toilet, "Der var endaa en Han telefon på døren! ".
Visen hed "Det piner på", en for lille tisseblære.

Pris 850 kroner for den grå model. Så "kødbenet" er nu bag lås og slå.  |
|
|
__________________ Langt om længe overbevist 1080p24 Fan. Og at Fladskærmene ER Lokomotivet som trækker bedre opløsninger. Har fået et Følge Pengestrømmen problem.
|
Til top |
|
|