Forfatter |
|
Peter Pan Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 20276
|
Sendt: 20 August 2014 kl. 13:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for det jac65. - B&O produktkatalog fra 1969.

Det ligner jo brugt priser  __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
Til top |
|
|
jac65 Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2009 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 87
|
Sendt: 20 August 2014 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, de har holdt prisen må man sige.
Her 1968 kataloget
http://www.mypaper.se/show/radio-tv-bladet/show.asp?pid=3452 48696265856&page=27
|
Til top |
|
|
Hannibals søn Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 270
|
Sendt: 20 August 2014 kl. 15:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror, layoutet på de gamle modeller har noget at gøre med, at de typisk lå oven på reolerne?
Og her var parolen at basserne pegede mod hinanden, for baslyden blev alligevel kun udsendt som mono (ens signaler i begge kanaler) og de enkelte instrumenter kan alligevel bedre adskilles i diskanten og orkestreret lignede vel det, vi også ser i dag: Trommer bagerst og de enkelte instrumenter på begge sider af sangeren.
Man er ret heldig, hvis man kan få Cuber og BeoVox 5000 til de priser i dag.
De er normalt noget højere. Har hørt at nogle har fundet ud af at bruge Cuberne til bagenheder i surround opstillinger og BV5000 er der vist ikke mange tilbage af.
Hvorfor kan jeg ikke bruge linkene i de tidligere indlæg? Det ser ud til, der mangler noget - har kopieret linien og sat ind uden held.
|
Til top |
|
|
jac65 Forum Bruger

|
Sendt: 20 August 2014 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bladet hedder Radio/Tv-Bladet. Prøv at google dette med årstal.
Ser man annoncerne fra Radionette og Musikus i samme blad så ligger højttalerne også vandret.
|
Til top |
|
|
Peter Pan Lukket konto

|
Sendt: 20 August 2014 kl. 16:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 20 August 2014 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det at Uniphase modeller krummer for oven, har det ikke noget at gøre med dette stativ, de skal stå på, kan ændres i vinkel, således at diskant/mellemtone kommer på line med de øvrige enheder? Højttaleren tipper derved noget bagover. Sådan har jeg altid set på dem.
__________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
jac65 Forum Bruger

|
Sendt: 20 August 2014 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man bruger placering af beovox logoet bagpå højttalerene som indikator, så passer det altsammen med hvad der vises i
reklameannonncen om vandret/lodret placering, men det forklarer stadig ikke hvorfor så 2400'eren skal vende med
basenheden øverst.  og hvordan de 2 højttalere skal ligge vandret. Det er vel ikke helt ligemeget i forhold til "stereo-
billedet" og axis-synergy, som man må formode der også er tænkt i selvom de er fra 1960'erne.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 20 August 2014 kl. 18:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm skal se om jeg får tid til at kaste det op i forummet hos Beoworld senere i aften - derinde deltager en masse rare mennesker bosat rundt omkring på hele jordkloden, der er rigtig kloge på B&O.
|
Til top |
|
|
jac65 Forum Bruger

|
Sendt: 20 August 2014 kl. 18:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
det må du meget gerne!
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 20 August 2014 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter Pan skrev:
Hej - Nu vi er igang med at tale højttaler placering.
 Vandret placering.
I firserne havde jeg et sæt Beovox MC35 liggende i mit daværende palisander reolsystem. Jeg mener at huske at det var vigtigt at bassen vendte udad og diskanten vente mod centrum. Husker jeg rigtigt ? |
|
|
De dér Beovox MC35 har den fejl, at de ikke er symmetriske opbygget. Derfor kan de jo egentligt ikke ligge ned, hvilket man jo tydeligt kan se.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
jac65 Forum Bruger

|
Sendt: 20 August 2014 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
.
|
Til top |
|
|
Peter Pan Lukket konto

|
Sendt: 25 August 2014 kl. 07:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Køb af brugt grammofon, til brug eller som samlerobjekt.
Hvis du er interesseret i pladespiller, kan det betale sig at se dig ekstra godt for, før du investerer i en brugt brugbar -pladespiller. Brug øjne og ikke mindst ører!
Det er muligt at købe en brugbar pladespiller på et loppemarked eller i en genbrugs butik. En ældre B&O-pladespiller kan gøre god fyldest. Regn dog med, at der skal bruges en del knofedt, før du er kørende, og at det kan være svært og dyrt at finde en ny pick-up nål, en ny rem eller andre reservedele.
Med f.eks Beogram 1000 tonearm er man bundet til Bang & Olufsens pickupper, der tidligere kunne fås i både versioner til vinyl- og lakplader. Beogram 1000 og dens forgængere G 42, G 610 m.fl. er blandt verdens smukkest designede pladespillere og kan købes for en slik på loppemarkeder - ofte endda i en version med indbygget forforstærker, lige til at slutte til anlægget. __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
Til top |
|
|
jac65 Forum Bruger

|
Sendt: 26 August 2014 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter Pan skrev:
Køb af brugt grammofon, til brug eller som samlerobjekt.
Hvis du er interesseret i pladespiller, kan det betale sig at se dig ekstra godt for, før du investerer i en brugt brugbar -pladespiller. Brug øjne og ikke mindst ører!
Det er muligt at købe en brugbar pladespiller på et loppemarked eller i en genbrugs butik. En ældre B&O-pladespiller kan gøre god fyldest. Regn dog med, at der skal bruges en del knofedt, før du er kørende, og at det kan være svært og dyrt at finde en ny pick-up nål, en ny rem eller andre reservedele.
Med f.eks Beogram 1000 tonearm er man bundet til Bang & Olufsens pickupper, der tidligere kunne fås i både versioner til vinyl- og lakplader. Beogram 1000 og dens forgængere G 42, G 610 m.fl. er blandt verdens smukkest designede pladespillere og kan købes for en slik på loppemarkeder - ofte endda i en version med indbygget forforstærker, lige til at slutte til anlægget. |
|
|
Jeg ved der flere forskellige af de Beogram pickups, hvilke er det der passer til Beogram 1000?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 26 August 2014 kl. 23:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv på Beocentral.com eller Beoworld.org. Der finder du den rigtige viden, bare du søger under produkter.
|
Til top |
|
|
Peter Pan Lukket konto

|
Sendt: 26 August 2014 kl. 23:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
aristona Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2012 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 356
|
Sendt: 27 August 2014 kl. 00:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
jac65 Forum Bruger

|
Sendt: 27 August 2014 kl. 01:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takker, ja synes bare af og til det virker lidt uklart, hvilken pickup der anbefales. Nogle steder står, at en Beogram 1000 kan bruge alle typer SP pickups. Andre steder nævnes kun en enkelt, som kan variere. Og fx her http://beophile.com/?page_id=2596 I teksten skriver de at SP6 og SP7 kan bruges, og længere nede i spec. står der så SP14A. Rart at vide, når de er lidt sjældne og koster.
|
Til top |
|
|
aristona Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2012 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 356
|
Sendt: 27 August 2014 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selv om jeg har både 1000 og 1500 stående, har jeg ikke dyrket emnet. Da det er B&O, er det mærkeligt, at man (muligvis) ikke kan pege på ét sted, hvor samtlige detaljer er beskrevet udførligt. I linket her og i B&O's egne oplysninger er fx omtalt 4 farvekoder. Jeg har en nål med hvid kode, og det er endnu ikke lykkedes mig at finde ud af, hvad det står for. http://beophile.com/?page_id=2090
Hvis du husker på SP 7 og 14 til Beogram 1000, går du ikke galt i byen, og det er også dem, du mest vil støde på bliver tilbudt brugt/ny. Andre SP kan måske bruges, men alle?, - for SP 1/2 vil det afhænge af tonearmen - SP 10 kan også klare SQ matrix, så er den optimal? - SP 15 er til 4000, altså en helt ny generation, så mon ikke det er tvivlsomt, om den kan monteres i 1000. Med hensyn til SP 6/7, - som billedet ovenfor viser, står der på pickup'en SP 6-7 (om der altid gør, ved jeg ikke), men SP 6 betyder bare, at den så er udstyret, så den kan monteres på andre tonearme end B&O. Altså kan du se forskellen. Tilsvarende gælder åbenbart for SP 14/14A, hvor 14A er for B&O, men min oplevelse er, at ved omtale skrives blot SP 14.
|
Til top |
|
|
jac65 Forum Bruger

|
Sendt: 27 August 2014 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak, dem vil jeg huske.
|
Til top |
|
|
Peter Pan Lukket konto

|
Sendt: 27 August 2014 kl. 12:15 | IP-adresse registreret
|
|
|

Billedet af prøvekassen er desvære ikke stort nok til man kan se hvad pick-up nålene hedder.
Måske en har et bedre billede. __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
Til top |
|
|