Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. maj 2025 | 00:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: 32" LCD MEDION fra ALDI (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 21
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
miro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 April 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 26 Juli 2005 kl. 06:56 | IP-adresse registreret  

the-box skrev:
Hvis nogen skulle prøve at bytte deres tv vil jeg meget gerne høre om det

jeg har bytte mit se tilbage i tråden

Til top Vis miro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miro

Snegom
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Juli 2005 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  

Helt enig mht. byttekravet. Og desuden tror jeg ikke, at der med gode - og små-nørdede  - argumenter bliver et problem at bytte i Aldi, hvis det er det man vil. Igen vil jeg i den forbindelse nævne, at man sparer sig selv for en del besvær, hvis man i stedet for at påpege en fejl/mangel i butikken  (hvorved Aldi så typisk sender dig hjem for at ringe til Medion), ganske enkelt siger til Aldi, at tv'et ikke lever op til forventningerne.

Er stadig i tvivl om, hvad jeg gør!

stigc
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2005 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

Snegom skrev:

Hvad står det Samsung i, der i stedet anbefales?

Ca 12 K hos ellos.dk, lidt mindre i Tyskland.

Stig

Til top Vis stigc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stigc

miro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 April 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 Juli 2005 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Til jer som overvejer at købe Samsung LE-32R51B  eller Samsung LE-32R41B de 2 paneler har kun 1 tuner indbygget så hvis i vil have PIP må i bruge en ext. tuner til dette formål !!

michael

Til top Vis miro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miro

Snegom
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2005 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

Hej zerocool - og andre!

Vi kan tilsyneladende - og med fælles hjælp -blive enige om, at tv'et er forbundet med nogle fejl - herunder især mht. HD-ready. Altså afvigelser på det fysiske tv i forhold til specifikationerne!

If. det lille garantibevis skal man - når tv'et ikke fungerer upåklageligt (hvilket det jo præcis ikke gør) - ringe til servicecenteret, som så vil afhente apparatet til reperation. I mellemtiden får man - if. beviset - et reserveapparat, og når tv'et er repareret får man sit originale hjem.

Er det ikke bare vejen frem? I så fald er jeg interesseret i, at vi her i tråden laver en fejl-liste med de alvorligste fejl, som Medion skal rette...

blackhawk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 Juli 2005 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Med mindre at varen er så fejlbehæftet, at det giver årsag til at hæve købet?

Snegom
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2005 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Eller - som jeg pt. har i tankerne:

Beholder tv'et! Stadig billigt og ok kvalitet til prisen. Og når vi inden 3 år (garanti-perioden) får HDTV, ja så er det jo bare at påpege fejlen og få sine 8000,- kr tilbage og købe et langt bedre, idet priserne jo fortsætter ned!

the-box
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2003
Sendt: 26 Juli 2005 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Snegom skrev:

Eller - som jeg pt. har i tankerne:

Beholder tv'et! Stadig billigt og ok kvalitet til prisen. Og når vi inden 3 år (garanti-perioden) får HDTV, ja så er det jo bare at påpege fejlen og få sine 8000,- kr tilbage og købe et langt bedre, idet priserne jo fortsætter ned!

Lige nøjagtig det jeg tænker på, eller for den sags skyld bare om 2 år. Når man vil bytte noget i aldi er det så de små piger ved kassen man skal snakke med, som sikkert ikke aner noget som helst om det?
Til top Vis the-box's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af the-box

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 Juli 2005 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

MEDION fejl og mangler ved 32 LCDen

Jeg synes det er den helt rigtige vej at lave en liste over klagerpunkter, fejl og mangler, istedet for alle de gode ideer med hvad man skal sige i ALDI eller hos den og den, det er ikke det sagen drejer sig om.
Det handler om at MEDION har solgt en vare som ikke fungerer og er behæftet med fejl, ligesom deres reklame med fremtidssikret, er falsk / urigtig reklame.

Fjernsynet er et okay fjernsyn og god kvalitet, men det skal opdateres og serviceres, så det lever op til det lovede i det annoncerede og lovede.

Så må MEDION finde ud af det på den ene måde eller den anden måde - MEDION må give den enkelt køber en skriftlig garanti på at det kommer i orden, dernæst må de finde en løsning på den del om den fremtidssikrede del.
Bytte til en model hvor tingene er i orden eller tage de enkelte fjernsyn ind til opgradering.
Sådan ser det ud og sådan fungere tingene, hvis man stiller nogle krav med nogle regulære henvisninger til fejl og mangler.
Så seriøsitet - og få lavet en liste over det relevante, læg det ud på tråden, og så finder man fælles fodslag, så MEDION kan se nogle seriøse krav og holdninger. MEDION drager kun fordel af alt det fnidder som tråden tilføres.

Og husk - stik, kabler og forbindelse skal være optimal, fejl relateret til den slags kan man ikke klage over, for så er de der med det samme og bruger det mod os og ligeså manglende indstilling / justering.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

Snegom
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2005 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg er klart med på den. Desværre er jeg ikke selv kompetent nok til at lave fejllisten - eller blot komme med input. Til gengæld skal jeg nok være særdeles aktiv mht. at rykke i medion, hvis jeg har en velbegrundet liste. Og jeg synes faktisk kun, at det styrker vores sag, at vi står med en nogenlunde identisk oversigt over fejl mm. At de derved kan se, at der foregår en seriøs samtale om deres produkter, og at vi er nogle stykker, der ikke bliver nemt at få fred for!

Så jeg håber, at I vil samle sammen af egne konstaterede fejl samt evt. andres, andre fora, tests mm.

SNEDKEREN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 26 Juli 2005 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg synes det er ved at udvikle sig det her. Fordi nogle få personer ikke er tilfreds med skærmen vil alle pludselig have pengene tilbage.

Jeg har selv haft denne skærm men fik pengene tilbage, men kun fordi jeg skulle bruge den i forbindelse med en pc. Det er den langt fra optimal til. Men hvis den "bare" skal bruges til tv og dvd, så synes jeg den kan justeres ind til at vise et okay billede, selv farver via tuneren fik jeg justeret ind til et okay reasultat.

Nu snakker alle om at skærmen ikke lever op til HD pga manglende component, det er også korrekt, men alle folk søger dvd afspillere, set top bokse og div recivere/ tunere med DVI output, hvorfor så bruge component når DVI er til rådighed. Hvis man mangler en analog tilslutning, hvorfor så ikke bruge RGB via scart, RGB er af højere kvalitet en component (generelt). Og panelet er progessivt så man ender op med et fint billede via RGB.

Skærmen koster 8000 kr, hvad kan man forvente, jeg synes at man får en fint skærm til prisen, dog skal man ikke forvente meget hvis man vil bruge den til HTPC.

Og hvis i har besluttet jeg for at skærmen ikke lever op til jeres forventninger, hvad så med at prøve at få pengene tilbage nu, istedet for at vente til i finder et andet tv om x antal mdr, det er da lav moral. Og sikkert også tvivlsomt at det lykkes, jeg kan lige se "et skubben ansvar fra sig" mellem Aldi og medion, med kunden som taber.

Dette indlæg skal ikke ses som et angreb på enkelte personer, men den tendens som er ved at blive dannet i tråden. Er du selv tilfreds, så vær ligeglad med hvad andre synes. Hvad med at dem som var interesseret i at beholde skærmen starter med at udveksle erfaringer om justeringer og andre tweak's.

Venlig hilsen

Snedkeren

Til top Vis SNEDKEREN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SNEDKEREN

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 Juli 2005 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

SNEDKEREN

Jeg er utrolig enig med dig, og lige netop det sidste jeg skrev, fik gang i spekulationerne, hvilket også var meningen med opfordringen til en liste med reelle fejl, klager og problemer.
Men derudover, hvad MEDION annoncerer med og lover, det må man forvente skal være i orden. Og hvis de selv erkender nogle fejl / problemer, så må man forvente at de giver en garanti for at tingene kommer i orden - og når de sælger det med et hovedargument, at det er fremtidsikret, så må de også afklare den del, ellers får det jo aldrig ende med falske annoncer og markedsføring.

Går man ned i de enkelte butikker i nærområdet og kigger TV, så er der meget skrald og dårlige billeder, som ikke er bedre og kan heller ikke blive bedre. Så generelt ja, denne 32" LCD er slet ikke så dårlig, når man finder vej i indstillingerne og mulighederne.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004
Sendt: 26 Juli 2005 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

SNEDKEREN skrev:

Hej

Jeg synes det er ved at udvikle sig det her. Fordi nogle få personer ikke er tilfreds med skærmen vil alle pludselig have pengene tilbage.

Så vidt jeg kan se vil de fleste have udbedret de klare mangler TV'et har.

Citér:

Jeg har selv haft denne skærm men fik pengene tilbage, men kun fordi jeg skulle bruge den i forbindelse med en pc. Det er den langt fra optimal til. Men hvis den "bare" skal bruges til tv og dvd, så synes jeg den kan justeres ind til at vise et okay billede, selv farver via tuneren fik jeg justeret ind til et okay reasultat.

Det er korrekt, at denne skærm ikke er optimal til PC/HTPC brug. Det er dog ikke korrekt, at den er optimal til DVD-afspilning. Specielt ikke med de nyeste DVD-afspillere med dyr indbygget scaler. Det samme gælder for de HDTV-settop bokse vi snart skal ha' stående for at modtage HDTV. For at referere mig selv fra tidligere tråd. "Den største kæphest, af TV'ets fejl, har for mig været interpoleringen af native signal igennem DVI. Tilsyneladende er det umuligt, at benytte sig af panelets fysiske opløsning på 1366x768. I mine øjne ser det ud som om, at hvis det fødes med en opløsning over 1024x720 scaleres billedet automatisk tilbage hertil og strækkes ud, så det fylder hele skærmarealet.
Interpolationsfejlen betyder først og fremmest, at TV'et ikke er særlig velegnet til HTPC-brug. Derudover kan jeg nævne scenariet, at hvis du føder skærmen med en HD-DVD kilde, der har 1366x768 i opløsning, vil TV'ets interne scaler udviske billedet på det horisontale plan. Selvom du havde en af de nye og rigtige dyre Blueray DVD-afspillere, med en super scaler til afspilning af almindelige DVD'er, ja så ville signalet blive genbehandlet af Medion'ets billige interne scaler. Det samme gælder for de HDTV-bokse vi om få år skal ha' tilsluttet for at kunne modtage HD-signal (TV'et har jo kun en RF-tuner).
Det er simpelthen sjusket programmeringsarbejde, idet det burde være forholdsvis simpelt at bypasse den interne scaler!".

Citér:

Nu snakker alle om at skærmen ikke lever op til HD pga manglende component, det er også korrekt, men alle folk søger dvd afspillere, set top bokse og div recivere/ tunere med DVI output, hvorfor så bruge component når DVI er til rådighed.

Dels fordi TV'et derfor ikke lever op til den mærkning, hvorunder den er solgt og dels fordi det kun giver os én HD-indgang.

Citér:

Hvis man mangler en analog tilslutning, hvorfor så ikke bruge RGB via scart, RGB er af højere kvalitet en component (generelt). Og panelet er progessivt så man ender op med et fint billede via RGB.

Det er da første gang jeg har hørt nogen postulere, at RGB via scart skulle være bedre end component
Desuden kan scart ikke vise 720p og 1080i.

Citér:

Skærmen koster 8000 kr, hvad kan man forvente, jeg synes at man får en fint skærm til prisen, dog skal man ikke forvente meget hvis man vil bruge den til HTPC.

Man bør som det mindste kunne forvente, at TV'et lever op til det på kassen og i reklamamatrialet beskrevet.

Citér:

Og hvis i har besluttet jeg for at skærmen ikke lever op til jeres forventninger, hvad så med at prøve at få pengene tilbage nu, istedet for at vente til i finder et andet tv om x antal mdr, det er da lav moral. Og sikkert også tvivlsomt at det lykkes, jeg kan lige se "et skubben ansvar fra sig" mellem Aldi og medion, med kunden som taber.

Omend jeg ikke selv har tænkt af forfølge den avenu, der hedder at beholde TV'et i flere år, så er det en retsstilling Aldi/Medion selv har givet os, i og med at de har valg at sælge produktet med garanti. Garantien har helt sikkert også indgået i beregningen af TV'ets pris, så det er bestemt ikke umoralsk eller andet at benytte sig af det. Man har jo trods alt betalt for den ekstra sikkerhed.
Hvad angår risikoen for at blive kastebold mellem Aldi og Medion, så er den lig nul. Du har både en garanti fra Aldi og en producentgaranti fra Medion, så du kan rette dit retskrav mod den du måtte ønske.

Til top Vis zerocool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zerocool

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2005 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Toftdahl skrev:

Men derudover, hvad MEDION annoncerer med og lover, det må man forvente skal være i orden. Og hvis de selv erkender nogle fejl / problemer, så må man forvente at de giver en garanti for at tingene kommer i orden...

Spørgsmålet er dog, i hvor lang tid er du villig til at vente på at få udbedret fejlene?

SNEDKEREN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2004
Sendt: 26 Juli 2005 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

Hej igen.

Jeg er mere end enig i at skærmen skal overholde det som annoncen lover. Så ingen uenighed der.

Og at reklamere over fejlene er en god ide.

Og "Zerocool" så er jeg da glad for at være den første der kan fortælle dig at RGB via scart i teorien er af højere kvalitet end component, hvis vi så skal til at blande interlaced og progressiv scan med ind i billedet så er historien en anden, men faktum er at YPbPr er en komprimeretudgave af RGB. MEN det afhænger selvfølgelig også af fabrikantens valg og løsninger

Mht DVI, så er der vist ikke mange skærme som kan klare PM 1:1 både pga HDCP og overscan. Nu kan jeg ikke huske det, men står der ikke noget om at skærmen kan modtage 480i,480p,576i,576p,720p og 1080i osv, altså ikke native, jeg er ikke sikker, men sådan er det normalt, kan ikke lige komme på en skærm som kan fødes med nativ opløsning, medmindre det er en monitor. Hvis det forholder sig sådan at den kan modtage 720p HDCP, så er skærmen særdeles velegnet til kommende HD materiale.

og mht moral, behandel andre som du selv gerne vil behandles, hvis man ved skærmen har nogle fejl som man ikke kan leve med, så levere den tilbage eller sælg den.

Hmm.. hvordan skriver man et indlæg uden at det bliver misforstået..

Til top Vis SNEDKEREN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SNEDKEREN

klyt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2005
Sendt: 26 Juli 2005 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Hejsa allesammen
Inden vi nu laver en altt for lang liste med diverse fejl og mangler, vil jeg lige påpege at der er kommet en opdatering af firmwaren, dog kun i England, men den retter vist ikke ret meget

Og det er ifølge den engelske tråd om tv'et ikke særligt sandsyneligt at de fejl der er vil kunne rettes !!!

Derfor må man gøre op med sig selv om man er tilfreds med skærmen som den er eller få den byttet

Jeg kan kun sig at til mit brug, se tv og dvd, er jeg egentligt meget tilfreds, dog ville det være rart med lidt mindre af den røde farve

Hilsen Klyt

Til top Vis klyt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klyt

powda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2004
Sendt: 26 Juli 2005 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

zerocool skrev:

the-box skrev:
zerocool vil det sige ifølge kold jura, at jeg kan vente 3 år, og så vade derind og få mine penge tilbage?

Ja, det er korrekt. Efter de almindelige lovfæstede reklamationsregler skal du reklamere inden rimelig tid for ikke at fortabe dine beføjelser. Vores situation adskiller sig dog fra den nævnte ved, at Aldi har givet en tilsikring i form af en garanti. Det er altså en bedre ret end de præceptive regler i købeloven. Enhver reklamation i garantiperioden er, efter almen retspraksis, derfor fyldestgørende.

Det argument du bygger din påstand på, er, at de _ikke_ kan udbedre fejlen, er det korrekt forstået? Altså - havde Medion mulighed for at gøre dit/jeres tv fejlfrie med den notoriske softwareupdate eller på anden måde, så var Aldi garantien (hvis man ser bort fra deres pengene-tilbage tilsikring indenfor den 1. måned) 100% ligegyldig i forhold til at få pengene tilbage, da sælger har en afhjælpningsret. Korrekt?

Så din påstand om, at man kan vente knap 3 år og derefter reklamere over mangler lever udelukkende på, at Medion ikke indenfor de næste 3 år rent faktisk laver en software update, som fjerner alle fejl. Gør de dette, kan de jo godt levere en skærm, der svarer til hvad man må forvente af varen, og den er derfor ikke længere mangelfuld.

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2005 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Fejlliste for MD30132

Fysiske fejl:

1. Opfylder ikke, som mærket på kassen, HD Ready Standard'en, idet det mangler component tilslutning der kan vise 720p og 1080i, ved både 50 og 60 Hz (http://www.eicta.org/files/LicenseAgreement-114600A.pdf).
  2. Opdateringshastigheden er efter ISO13406-2 standadiseringen på hele 22ms mod de i annoncen og på kassen lovede 8ms (http://www.heise.de/newsticker/meldung/61467 og http://www.stiftung-warentest.de/online/bild_ton/meldung/126 3332/1263332.html).
  3. Kontrastniveau'et er på 307:1 mod det på kassen og i annoncen lovede 1000:1 (http://www.heise.de/newsticker/meldung/61467 og http://www.stiftung-warentest.de/online/bild_ton/meldung/126 3332/1263332.html).

Software fejl:

1. Interpoleringen af native signal igennem DVI. Tilsyneladende er det umuligt, at benytte sig af panelets fysiske opløsning på 1366x768. Efter at have kørt testmønstre har jeg udfundet følgende. Hvis det fødes med en opløsning over 1024x720 scaleres billedet automatisk tilbage hertil og strækkes ud, så det fylder hele skærmarealet.
    Interpolationsfejlen betyder først og fremmest, at TV'et ikke er særlig velegnet til HTPC-brug. Derudover kan jeg nævne scenariet, at hvis man føder skærmen med en HD-DVD kilde, der har 1366x768 i opløsning, vil TV'ets interne scaler udviske billedet på det horisontale plan. Selvom man havde en af de nye og rigtige dyre Blueray DVD-afspillere, med en super scaler til afspilning af almindelige DVD'er, ja så ville signalet blive genbehandlet af Medion'ets billige interne scaler. Det samme gælder for de HDTV-bokse vi om få år skal ha' tilsluttet for at kunne modtage HD-signal (TV'et har jo kun en RF-tuner).
  2. Red Pass effekten. Den rødlige tone, som alt på skærmen synes at changere í. En individuel RGB-justeringsmulighed vil kunne ordne dette problem.
  3. PIP-funktionen, der ikke virker som den skal. Det er ikke muligt at få et PIP-billede af DVI-kilden og det er heller ikke muligt af få et PIP-billede af nogen af de andre kilder når man har en har DVI-kilden, som hovedbillede.
    Det på trods af, at der på brugermanualen side 5, står "...PIP: billede-i-billed fra to forskellige signalkilder" og på side 30 står, "Med tasterne PIP SOURCE </> kan du nu fremvise den ønskede programplads eller også den ønskede AV-indstilling (SCART1, PC, AV.SV osv.) som miniaturbillede."

Listen kan mailes til Medion - hotline@compare-support.dk. Gerne med linkreference til denne tråd. 

Hvis der er nogen der har tilføjelser til listen kan i sende mig en PM. Det er bedre hvis vi har samling på informationerne

Snegom
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2005 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Skidegodt - zerocool!

Jeg er med på at gå løs på Medion med den liste mm. Jeg er virkelig overrasket over de "falske" responstider og kontrastforhold. Men det er måske ganske normalt, at producenten overdriver på de punkter?

klyt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2005
Sendt: 26 Juli 2005 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

hvis vi nu er så heldige at få MEDION i tale, må vi prøve at få dem til at sende en tekniker rundt på husbesøg med opdateringen, også helt til THY

så vi bliver fri for alt det bøvl med at sende frem og tilbage

Til top Vis klyt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klyt

<< Forrige Side af 21 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum