Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 06:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: 32" LCD MEDION fra ALDI (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 21
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Faktor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2005
Status: Offline
Sendt: 18 August 2005 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Hej Alle

Det tekniske niveau som der diskuteres på i denne tråd er for mig uforståligt. Indlægget her vil derfor trække niveauet ned.

Jeg ejer pågældende TV og har ikke fulgt debatten på tråden siden jeg erhvervede tvét - bl.a. pga. de positive takter her i tråden (som tilsyneladende er forbi?)

Jeg er tilfreds med TVét - dog oplever jeg periodisk en "dåse" lyd - diskanten forvrænger og den røde glød er et irritationsmoment. Kan lyden føres via anlægget i stedet (og nej jeg har ikke læst (hele) manualen endnu)?

Men har jeg grund til at være tilfreds? Hvad betyder det for os ikke teknisk kyndige at TVét tilsyneladende ikke er forberedt til HD-TV ? Er det et problem når fx. DR vil sende digitalt fra 2009 (?).

Mht. til signal til TVet har jeg kun en alm. antenne under taget. Dette skal der laves om på, men hvad er bedst - en digital parabol eller en stofaforbindelse? Hvis Stofa skal der så tilkøbes noget "ekstra" pga. ønsket om digitalt signal? 

Jeg har læst et sted på dette forum, at Stofa signalet ikke er specielt godt, men har dette nogen reel betydning (læs: vil man opleve en egentlig forskel i billedekvaliteten?). Jeg ville helst, af æstetiske årsager, være fri for en parabol, men muligheden er bestemt tilstede.

Jeg glæder mig da i øvrigt til at høre, om ny firmware forbedre TVet.

vh

Faktor

Til top Vis Faktor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Faktor

JanK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juni 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 19 August 2005 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Hejsa, først engang:
Når de siger her på forumet at tvet ikke er HD-ready, siger de det for at have en grund til at tilbage levere tvet. Faktum er at tvet sagtens er istand til at gengive disse signaler, både i 720p og 1080i som anført. Dog er det påkrævet at et tv der bærer dette mærke skal være istand til afvikle HDCP via ren component(du ved et rgb signal(grøn/blå/rød)). Det kan dette tv desværre ikke, og bærer derfor noget fejlagtigt, mærket HD-ready. Dog kan man bare benytte tvets DVI stik. Jeg har selv skiftet til en dvd afspiller med hdmi og der er virkeligt meget at hente på billedesiden i forholdt til component tilslutning.

Red pass effecten kan så godt som "indstilles" væk på tvet og med den rette dvdafspiller. Det gælder så ikke for tunerdelen da jeg kun har 2 kanaler via luftantenne.
Der har tidligere været sagt her i tråden at tvets panel opskalere alle signaler til 1366x768, dette passer heller ikke. Panelet er istand til køre alle de angivne opløsninger uden problemer.

Du vil sagtens være istand til at kunne se HDTV på dette tv, dog kun hvis din hdtv-tunerbox til den tid er udstyret med dvi eller hdmi, men det kan du roligt regne med de er.

Mht. lyden har jeg ikke nogen ide, jeg har dog selv oplevet at tvets strømforsyninger, summer lidt højt til tider.
Til top Vis JanK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JanK Besøg JanK's Websted

klyt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 19 August 2005 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Hejsa JanK

Kunne du ikke prøve at liste nogle af de indstillinger du har lavet for at fjerne redpass ??

mvh

klyt

p.s Jeg har intet hørt endnu fra Medion, men jeg ringer idag for at tjekke op på status af mit tv, jeg har dog stadigvæk en skærm til låns, helt ny og magen til min egen !!

Til top Vis klyt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klyt

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 August 2005 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

JanK skrev:
Hejsa, først engang:
Når de siger her på forumet at tvet ikke er HD-ready, siger de det for at have en grund til at tilbage levere tvet. Faktum er at tvet sagtens er istand til at gengive disse signaler, både i 720p og 1080i som anført. Dog er det påkrævet at et tv der bærer dette mærke skal være istand til afvikle HDCP via ren component(du ved et rgb signal(grøn/blå/rød)).

Man vil aldrig kunne afvikle HDCP-matriale via analog signalføring.

JanK skrev:

Der har tidligere været sagt her i tråden at tvets panel opskalere alle signaler til 1366x768, dette passer heller ikke.

Selvfølgelig opskalerer TV'et alt 16:9-matriale til at udfylde panelets fysiske opløsning. Alternativet ville være, at hvis du ex. kørte 720P, så ville der være en en sort ramme omkring billedet på 86x48 pixellinier. 

klyt skrev:

Kunne du ikke prøve at liste nogle af de indstillinger du har lavet for at fjerne redpass ??

Indstillingerne er lavet fra hans DVD-afspiller.

Til top Vis zerocool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zerocool

Snegom
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2005
Sendt: 19 August 2005 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=JanK]

Faktum er at tvet sagtens er istand til at gengive disse signaler, både i 720p og 1080i som anført. Dog er det påkrævet at et tv der bærer dette mærke skal være istand til afvikle HDCP via ren component(du ved et rgb signal(grøn/blå/rød)). Det kan dette tv desværre ikke, og bærer derfor noget fejlagtigt, mærket HD-ready. Dog kan man bare benytte tvets DVI stik. Jeg har selv skiftet til en dvd afspiller med hdmi og der er virkeligt meget at hente på billedesiden i forholdt til component tilslutning.

Du vil sagtens være istand til at kunne se HDTV på dette tv, dog kun hvis din hdtv-tunerbox til den tid er udstyret med dvi eller hdmi, men det kan du roligt regne med de er.

QUOTE]

Hej JanK

Tak for den information - jeg var også blevet helt i tvivl om HD-mulighederne. Men så længe HDTV er muligt via DVI-indgangen, ja så er jeg fint tilfreds...

Og så klæder det dig at fokusere på emnet

JanK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 August 2005 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

@ zerocool, hvis du bladrer 2 sider tilbage, stiller jeg spørgsmåltegn ved om det er muligt at sende HD signal via component!

Men det vil altså sige tvet skal kunne håndtere HD opløsning via component men ikke et HDCP signal? hvad dælen skal man da bruge det til så ?????? jeg kan kun komme på en ting, og det er D-VHS, men hvem bruger lige det, og hvis de gør, har de sikkert projekter istedet.

lige for at citere mig selv..:

Citér:
det skal lige siges, at den kun kan vise component ved 768p når jeg benytter både component og hdmi udgangen på dvd afspilleren, hiver jeg et af kablerne fra forsvinder billedet. Indstillingen for at sende HD signal via component på min dvd afspiller hedder så også "Component (P-SCAN) & HDMI" læg mærke der stå "&" og ikke "or"
Er du sikker på at et HD signal kan sendes via component rent ?
Kan du uddybe hvorfor det er umuligt at køre et hd signal igennem et scart stik ?

spørgsmålene var endda henvendt dig

Vedr. opskalering... ja det er klart den vil opskalere billedet til et 16:9 format, via component kan du jo bare vælge en anden skalering med fjernbetjeningen. Benytter man DVI indgangen strækker den altid billedet for at fylde panelet ud, men det er jo også underordnet når man skal se film. Det blir kun et minus hvis man ønsker at bruge tvet som pcskærm via dvi/vga såfremt ens grafikkort ikke understøtter en widescreen indstilling (jeg har nu aldrig set et der ikke kan, min bærbar sender f.eks. fint 1280x768, 1366x768 etc.)

Til top Vis JanK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JanK Besøg JanK's Websted

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 August 2005 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

JanK skrev:

@ zerocool, hvis du bladrer 2 sider tilbage, stiller jeg spørgsmåltegn ved om det er muligt at sende HD signal via component!

Men det vil altså sige tvet skal kunne håndtere HD opløsning via component men ikke et HDCP signal? hvad dælen skal man da bruge det til så ??????

HD-signal uden HDCP-kryptering.

JanK skrev:

lige for at citere mig selv..:

Citér:
det skal lige siges, at den kun kan vise component ved 768p når jeg benytter både component og hdmi udgangen på dvd afspilleren, hiver jeg et af kablerne fra forsvinder billedet. Indstillingen for at sende HD signal via component på min dvd afspiller hedder så også "Component (P-SCAN) & HDMI" læg mærke der stå "&" og ikke "or"
Er du sikker på at et HD signal kan sendes via component rent ?
Kan du uddybe hvorfor det er umuligt at køre et hd signal igennem et scart stik ?

spørgsmålene var endda henvendt dig

Og jeg har skam svaret dig eller er der da noget du vil have uddybet?

JanK skrev:

Vedr. opskalering... ja selvfølgeligt vil den opskalere billedet til et 16:9 format, via component kan du jo bare vælge en anden skalering med fjernbetjeningen. Benytter man DVI indgangen strækker den altid billedet for at fylde panelet ud, men det er jo også underordnet når man skal se film. Det blir kun et minus hvis man ønsker at bruge tvet som pcskærm via dvi/vga såfremt ens grafikkort ikke understøtter en widescreen indstilling (jeg har nu aldrig set et der ikke kan, min bærbar sender f.eks. fint 1280x768, 1366x768 etc.)

Du skrev:

JanK skrev:

Der har tidligere været sagt her i tråden at tvets panel opskalere alle signaler til 1366x768, dette passer heller ikke.

Som du har gjort ved andre vil jeg opfordre dig til, at læse mine tidligere indlæg vedr. dette.
Dels kan et grafikkort ikke outputte 1366x768, da signalet ikke er deleligt med 8. Nok kan det se ud som om du gør det, på din computers skærmindstilling, men i realiteten er det en pseudosetting, hvor der i virkeligheden sendes 1360 pixellinier. Derudover er der problemet med, at den interne scaler er den nok værste jeg nogensinde har oplevet.
Scalering er da bestemt heller ikke underordnet når man skal se film. Der vil alt andet end lige gå mange detaljer tabt ved en sådan behandling. 1:1 pixel-repræsentation er altid at foretrække og så meget desto mere taget kvaliteten af dette TV's scaler i betragtning.

Skærmen vil altid scalere billedet, men som sagt læs de tideligere indlæg.

Derudover tror jeg du blander begreberne aspect ratio og scalering sammen

JanK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 August 2005 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

jeps, hd-signal men hvilket ? hvilken kilde ud over en d-vhs maskine sender HD signal? det skulle lige være en dvd afspiller med skaler, men den køber man vel med dvi/hdmi udgang, tvets dvi port understøtter jo hdsignal både med og uden HDCP.

Jeg er stadig godt tilfreds med tvet til prisen, men agter at levere det tilbage inden der er gået et år, jeg har allerede en lille liste med punkter.. så de kan bare komme an kan de, meeen jeg beholder det nu indtil videre og hører nogle reaktioner på firmware opdateringen fra nogle af dette forums brugere.

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 August 2005 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

JanK skrev:

jeps, hd-signal men hvilket ? hvilken kilde ud over en d-vhs maskine sender HD signal? det skulle lige være en dvd afspiller med skaler, men den køber man vel med dvi/hdmi udgang, tvets dvi port understøtter jo hdsignal både med og uden HDCP.

Der findes eksempelvis mange eksterne scalere kun med component udgang. 

joern
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Aalborg
Sendt: 20 August 2005 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

Jeg er stadig også godt tilfreds med mit MEDION.

Håber også at du Zerocool bliver tilfreds med dit nye TV:
http://www.alfaview.dk/netshop/index.asp?productid=197

Jørn

Til top Vis joern's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af joern

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 August 2005 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

joern skrev:

Takker det håber jeg også, men jeg er som du nok kan mærke en svær herrer at gøre tilfreds
Jeg kan dog sige, at der i kvalitet og muligheder med det, er en verden til forskel i forhold til Medion'et.

joern
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 August 2005 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

zerocool skrev:
joern skrev:

Takker det håber jeg også, men jeg er som du nok kan mærke en svær herrer at gøre tilfreds
Jeg kan dog sige, at der i kvalitet og muligheder med det, er en verden til forskel i forhold til Medion'et.

Burde du også være, da du har betalt ca. 75% mere for dit TV end vi andre, der "nøjes" med MEDION.

Jørn

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 August 2005 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

joern skrev:
zerocool skrev:
joern skrev:

Burde du også være, da du har betalt ca. 75% mere for dit TV end vi andre, der "nøjes" med MEDION.

Jørn

Njah... Ikke helt. Snakkede lidt med sælger og fik det til lidt over kr. 11.000,-

Men ja, pris og kvalitet følges som regl ad.

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 August 2005 kl. 01:55 | IP-adresse registreret  

Hej JanK,

Jeg kan se du også er sprunget fra den sunkne skude - http://www.danskhjemmebioforum.dk/phpBB2/viewtopic.php?t=139 17&start=15.

Fornuftigt...

JanK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 August 2005 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

zerocool skrev:

Hej JanK,

Jeg kan se du også er sprunget fra den sunkne skude - http://www.danskhjemmebioforum.dk/phpBB2/viewtopic.php?t=139 17&start=15.

Fornuftigt...

Hehe ja jeg vil ikke råde andre til at købe et tv hvor de får mindre end lovet, men beholder alligevel mit lidt endnu, det lever fint op til det jeg bruger det til på nuværende tidspunkt (opskalere billede til 720p med dvdafspiller med hdmi). Jeg er lidt spændt på om de godtar at jeg returnere tvet så sent, men det blir de vel nødt til når det ikke lever op til specsene... når jeg engang får taget min sammen til at tilbagelevere det

joern
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 August 2005 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Når jeg tilslutter min DVD med HDMI til mit fjernsyn, kan jeg bestemme på DVDen, om det skal være 720p eller 1080i,
Hvis jeg bruger 720p, kommer der til at stå på skærmen: 720p60, men når jeg anvender 1080i, står der 1080i30.
Er der nogen, der ved , hvorfor der IKKE står 1080i50 eller 1080i60?

Jørn

Snegom
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2005
Sendt: 24 August 2005 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Hmmm - jeg fik langt om længe et svar fra Medion vedr. deres version på firmware-opdateringen. De skriver:

Jeg kan ikke fortælle dig hvilken versions nummer den har, dog kan jeg sige
at den har rettet nogle af de fejl som en af de ældre versioner har lavet.
Denne version er omkring 2 uger gammel.

Og så blev man det klogere... Lad høre, hvis nogen har erfaringer med denne nye opdatering.

JanK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2005 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Citér:
1080i is the shorthand name for a category of video modes. The i stands for interlaced, the 1080 for a vertical resolution of 1080 lines, usually with a horizontal resolution of 1920 pixels and an aspect ratio of 16:9; that is high-definition television. If not implied by context, the field rate (not the frame rate) in hertz is given after the letter. The two field rates in common use are 50 and 60 Hz. The former (1080i50) generally being used in traditional PAL and SECAM countries (Europe, Australia, much of Asia, Africa and South America), the latter (1080i60) in former NTSC countries (North America, Japan). Both variants can be transported by both major digital television formats, ATSC and DVB.
There are progressive-scan versions of the 1080-line resolution, but due to bandwidth limitations of broadcast frequencies, it is only practical to use them at 24, 25, and 30 frames per second (1080p24, 1080p25, 1080p30). Progressively-scanned material at the higher framerates of 50 and 60 hertz can only be sent over higher-bandwidth channels, and is not part of the broadcast standards, but is defined for internal use.

It is relatively easy to convert between 1080i60 and 1080p24 with a telecine system when the source material is 24 frames per second, such as in most films. In fact, it is more sensible to broadcast a movie at 1080p24 than 1080i60, since about 20% less data needs to be compressed to carry the images. Displaying a p24 broadcast on a 50 Hz system would be problematic, thus traditionally temporal compression is used, i.e. the movie is sped up to 25 frames per second.

Due to a curiosity of the NTSC format, the field rate of actual broadcasts is usually 0.1% slower than the numbers listed here. For example, a "60 Hz" transmission actually puts out 59.94 fields each second. Both the straight 24/30/60 and 23.976/29.97/59.94 frequencies are supported by current standards.

mon ikke det er vores dvd afspiller der begrænser os til 1080i25/30 pal/ntsc

joern
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 August 2005 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

klyt skrev:
Snegom skrev:

Jeg vil opfordre alle til at hæve jer over den personlige fnidder og fokusere på fagligheden!

Til de af jer, der har overskud til selv at gentage - og gentage - at de er træt af gentagelser i tråden - ja, så kunne det jo være en ide, at bruge kræfterne i stedet på at rense op i den efterhånden lange tråd og liste de vigtigste konklusioner - måske i en ny tråd: 32" LCD MEDION fra ALDI - 2!

god ide

lad os nu koncentrerer os om skærmen, min er blevet afhentet

og jeg vedlagde en seddel hvorpå der stod at hvis der var en firmwaren nyere end 1.57 så skulle de opdaterer

jeg har dog stadigvæk en skærm da jeg fik en  ny til låns

Hej Klyt!

Har du fået dit TV retur?
Hvis du har, kunne du så ikke fortælle om dine oplevelser i den sammenhæng?

Mvh.
Jørn

klyt
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 September 2005 kl. 07:14 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg blev ringet op ang aflevering af skærmen, og den kommer Onsdag d 7/9

Så bliver det spændende at se om der er sket nogle ændringer ???

Indtil videre har jeg kun fået en posetiv behandling af Medion

Ros til dem

Mvh Klyt

Til top Vis klyt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klyt

<< Forrige Side af 21 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum