Forfatter |
|
ChristianK Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1160
|
Sendt: 28 Juni 2007 kl. 20:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jae, men på trods af følsomheden er de jo dynamiske som bare fanden... Og den nogenlunde lige impedanskurve på 8 ohm, gør at de fleste forstærkere kan klare dem alligevel.
|
Til top |
|
|
Fournais Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 846
|
Sendt: 28 Juni 2007 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter Hifi News' målinger ligger impedansen gennemsnitligt på lidt over 5 ohm, men det er jo også okay for langt de fleste forstærkere! Og ja, de er vældig dynamiske, dog uden at være fyldige og varme. En meget sjælden kombination i det her segment efter min mening. Om det er godt eller skidt må være op til den enkelte.
__________________ "If music is the fruit of love, give me access."
William H. Shakespeare.
Mit stereo
|
Til top |
|
|
ChristianK Forum Bruger

|
Sendt: 28 Juni 2007 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Næh ikke gennemsnitligt på 5 ohm... Det var bare det mindste de har målt...
Dynamik har (i min bog i hvert fald), da intet med fylde og varme at gøre? No offence :)
|
Til top |
|
|
Fournais Forum Bruger

|
Sendt: 29 Juni 2007 kl. 00:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ah, beklager, fik læst det lidt for hurtigt. Minimum = 5 ohm. Dynamik er dynamik, dvs. forskellen på lave og høje niveauer. Har ikke noget med varme og fylde at gøre. Der er bare mange typiske hifi-højttalere i dette segment (efter min ydmyge mening) som ikke er dynamiske på denne monitoragtige måde, idet dynamikken tilsløres af en rundere, blødere, og varmere klang. Typisk bassen, der ofte er mindre tør, dvs. mere fed og upræcis end ATC'erne. Det påvirker dynamikken i bassen på mange højttalere sammenlignet med ATC'erne (selvom tryk i bassen/mellembassen er klædeligt på meget musik). Er du med på hvor jeg vil hen?
William H. Shakespeare.
Mit stereo
|
Til top |
|
|
ChristianK Forum Bruger

|
Sendt: 29 Juni 2007 kl. 07:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jep, så er vi enige.. ;)
|
Til top |
|
|
mirland Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1076
|
Sendt: 29 Juni 2007 kl. 07:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mmm, endnu en ATC ejer  Jeg er selv lige hoppet på et sæt SCM11 (har ikke plads til en 40er og faldt pladask for stramheden og tørheden da jeg har savnet små, kvikke kasser). Jeg kommer fra en anden trykkammer (Linn Keilidh) og er fuldstændigt tosset med den "in yer face" lyd som man får med sådan en konstruktion. Jeg vil give dig ret i at de er nogle djævle at drive. Min Electrocompaniet kan heldigvis godt klare det, men det er ret vildt. Jeg er til gengæld IKKE enig omkring egoist-delen. Jeg synes da slet ikke det er så udtalt - ikke mere end mine Linn var. Men grundlæggende er ATC'en i mine ører en typisk engelsk monitor med alt hvad det indebærer af fart og dynamik samt let manglende perspektiv og dybde. Og jeg synes bare det er så fedt. Jeg bryder mig absolut ikke om en højttaler som gerne vil forklare mig hvordan musikken skal lyde. ATCen forsvinder og man lytter bare. Jeg vil tro at folk der er fans af BBC monitorerne vil synes det her er noget af det rigtige. Men jeg kan godt forstå du måske er lidt "overrasket" over toppen ift en Audiovector. Jeg er så tilgengæld sikker på at du mangler tilspilning af diskanten (som Poul også tilråder  ) og at du er ved at opdage smertefuldt hvor mange af ens optagelser der stinker.
__________________ System | Mirland.dk | Bitter@MySpace
|
Til top |
|
|
NESREDNA Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 259
|
Sendt: 29 Juni 2007 kl. 08:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey FournaisHva'så beholder du de ATC højttalere??  Jeg har ikke hørt ATC, men min far har et sæt lukkede højttalere og den knas-tørre bas er meget vanedannende! Der er bare ikke særligt mange som benytter det princip i dag, synes jeg...
__________________ Hjemme: Cowon D2 > X-Can V3 > AKG K701
Undervejs: Cowon D2 > Ety4P
|
Til top |
|
|
Fournais Forum Bruger

|
Sendt: 29 Juni 2007 kl. 08:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
mirland: Det er, som du skriver, enten-eller. Enten kan man lide lyden og accepterer afsløringen af ens dårlige indspilninger, eller også kan man ikke holde det ud. Jeg må dog sige, at jeg er meget godt stemt for det indtil videre. Det er ikke kun i forhold til Audiovector at jeg er overrasket. Der er jo sket utrolig meget i udviklingen af diskanter de seneste år, og mange højttalere er derfor blevet udstrakte i toppen. I ATC'erne sidder der så bare en helt almindelig (og billig) SEAS dome-enhed. Det er lidt skuffende. Det er jo en ny højttaler fra 2006, men så må jeg jo bare tage mig sammen og prøve at skifte den ud  NESREDNA: Jeg er ikke blevet ATC-ejer endnu. Er nødt til at prøve at par andre højttalere heroppe før jeg beslutter mig. Regner med at få fat på nogen her i weekenden...
William H. Shakespeare.
Mit stereo
|
Til top |
|
|
mirland Forum Bruger

|
Sendt: 29 Juni 2007 kl. 09:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil jo nok mene, at hvis du har tanker om at på sigt ville udskifte diskanten, så bør du nok allerede nu droppe ATC. Jeg synes at synergien imellem elementerne er helt perfekt og synes da at diskanten er lige præcis så åben som indspilningerne byder den. Det er jo ikke enhedernes pris men den samlede helhed der gør en god højttaler
|
Til top |
|
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
Sendt: 29 Juni 2007 kl. 10:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
ChristianK skrev:
Du søgte målinger:
|
|
|
Wow! Den måling der er da én af de mere alternative jeg har set. Man skal selvfølgelig passe på med at lægge vægt på frekvensmålinger, men en forskel mellem 2 højttalere, der skal fungere som et sæt på 4,8 dB??? Det må unægteligt sætte sine spor på gengivelsen og da ikke mindst 3D om den har den slags. Findes der andre målinger på den højttaler? Måske Poul 50% kan kommentere på sit eget site?
|
Til top |
|
|
Fournais Forum Bruger

|
Sendt: 29 Juni 2007 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ cm3: Nu du siger det, så er det en ret mærkværdig måling. ATC'erne er vældig gode til at skille musikken ad og præsentere musikerne enkeltvis, men byder ikke på den store oplevelse udi den store kunst at lave 3D. Jeg har ikke oplevet nogle problemer med matching, men har omvendt ikke fokuseret på det. Umiddelbart synes jeg ikke det samme sker i min stue. Skal prøve at fokusere på det næste gang jeg lytter! Jeg ser også gerne flere målinger frem i lyset.
William H. Shakespeare.
Mit stereo
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 01 Juli 2007 kl. 13:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fournais skrev:
@ cm3:
Nu du siger det, så er det en ret mærkværdig måling. ATC'erne er vældig gode til at skille musikken ad og præsentere musikerne enkeltvis, men byder ikke på den store oplevelse udi den store kunst at lave 3D. Jeg har ikke oplevet nogle problemer med matching, men har omvendt ikke fokuseret på det. Umiddelbart synes jeg ikke det samme sker i min stue. Skal prøve at fokusere på det næste gang jeg lytter!
Jeg ser også gerne flere målinger frem i lyset.
|
|
|
Mht. 3D så kunne du jo prøve en bedre klassisk optagelse, der skal du simpelthen kunne opleve 3D, hvis mikrofoneringen ellers har været fornuftig. Denon, Sony, Telarc og en række andre selskaber har gennem tiderne lavet flotte optagelser i den henseende, og specielt 2 mikrofonoptagelserne er værd at nævne. Her er det simpelthen en naturlov, at der optræder 3D på optagelserne i alle planer. Har du ikke nogen af dem, så kan jeg nævne Roger Waters Amused to death, hvor der er anvendt Q-sound, som er en manipulering af netop 3D. En god test er her, at du kan opleve lyde, der kommer meget langt fra området mellem højttalerne. Q sound er lavet af en flok skarpe hjerner, der netop ved hvad 3D er og hvilke forhold der skal drejes på, for at ændre på det. Måske andr kender alternative skiver, hvor Q-sound er anvendt.
|
Til top |
|
|
AMILO Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 43
|
Sendt: 02 Juli 2007 kl. 20:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan kun nikke genkende til den generelle beskrivelse af 40'ernes lyd. Der må nødvendigvis indgås nogle kompromisser, når man konstruerer en HT i dette prissegment. ATC har valgt at spare på diskanten og har istedet satset på en mellemtonegengivelse, som jeg ikke har hørt meget bedre, samt en bas som størrelsen taget, gør det overordentlig godt.
Jeg er dog ikke enig i din antagelse af, at en ATC med basrefleks port er sværere at placere end 40'erne. Min erfaring siger faktisk stik det modsatte, da jeg har haft bedre held med at integrere de størrere ATC'er i min stue. Jeg tror man skal passe på at generalisere på basis af konstruktions princip og istedet forholde sig til den enkelte konstruktion, om det så omhandler forstærkere eller som i dette tilfælde højttalere.
Mht. dit indtryk af Poul's højttalere som hårde, så skal det lige nævnes, at ATC's dyre HT'ere har fået en ny diskant for nogle år siden. Så vidt jeg lige husker, var den gamle en Vifa, mens den nye er en special version af en Seas Excel. Nu har jeg ikke selv lavet en direkte sammenligning mellem disse to diskanter, men de der har fået opgraderet til de nye, beretter om en mere udstrakt og naturlig diskant gengivelse, som også har en hørbar effekt på opfattelsen af bas og mellemtone gengivelsen. Da højttalerne er jævnt afslørende, er det selvfølgelig også vigtigt hvad du spænder for dem.
Når du har vænnet dig til lyden fra 40'erne, så er det svært at vende tilbage, men kun indtil du lytter til dem med et lidt højere nummer i modelbetegnelsen :-)
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 03 Juli 2007 kl. 19:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
AMILO skrev:
Kan kun nikke genkende til den generelle beskrivelse af 40'ernes lyd. Der må nødvendigvis indgås nogle kompromisser, når man konstruerer en HT i dette prissegment. ATC har valgt at spare på diskanten og har istedet satset på en mellemtonegengivelse, som jeg ikke har hørt meget bedre, samt en bas som størrelsen taget, gør det overordentlig godt. |
|
|
Jeg vil lige her føje til, at det her har ingen gang på jorden. En højttaler er en helhed. Den har ikke en god mellem og en halvdårlig diskant. Enten duer den eller også gør den ikke. Der er ikke noget der hedder, at den har en brandgod mellemtone, men en mindre klar top. Diskanten høres hele vejen ned i basområdet og omvendt. Ender man med en højttaler, der har en superfed mellemtone, men ikke meget andet, så er det typisk et resultat af råfede mængder forvrængning. Gid tingene var så enkle, som at satse på en ren mellem, og lade resten lige pga. økonomi. Desværre så lider alting under én ting.
Det er lidt som et par sko, de duer ikke, selvom de blot klemmer på en enkelt tå.
|
Til top |
|
|
AMILO Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 43
|
Sendt: 03 Juli 2007 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Jeg vil lige her føje til, at det her har ingen gang på jorden. En højttaler er en helhed. Den har ikke en god mellem og en halvdårlig diskant. Enten duer den eller også gør den ikke. Der er ikke noget der hedder, at den har en brandgod mellemtone, men en mindre klar top. Diskanten høres hele vejen ned i basområdet og omvendt. Ender man med en højttaler, der har en superfed mellemtone, men ikke meget andet, så er det typisk et resultat af råfede mængder forvrængning. Gid tingene var så enkle, som at satse på en ren mellem, og lade resten lige pga. økonomi. Desværre så lider alting under én ting. Det er lidt som et par sko, de duer ikke, selvom de blot klemmer på en enkelt tå. |
|
|
Hvis ikke du allerede har hørt den nævnte ATC højttaler, så synes jeg du skulle gøre det. I dine øre er diskanten måske lige i øjet. Jeg kan nu godt genkende den mellemtone på tværs af de forskellige modeller jeg har hørt den i og har ikke fundet at den falder til jorden i 40'erne pga. diskanten. Det samme gælder for den bassen. Jeg vil tro ATC har valgt denne løsning fordi dette er den eneste mellemtone de selv fremstiller. Rygterne siger forresten at ATC arbejder på at lave deres egen diskant.
Alle højttalere har vel en eller flere svagheder og dermed noget de gør bedre end andet. Derfor synes jeg det er en noget sort/hvid fremstilling du laver når du skriver, at en højttaler enten dur eller ej.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 03 Juli 2007 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
AMILO skrev:
Alle højttalere har vel en eller flere svagheder og dermed noget de gør bedre end andet. Derfor synes jeg det er en noget sort/hvid fremstilling du laver når du skriver, at en højttaler enten dur eller ej.
|
|
|
At en højttaler har én eller flere svagheder er en anden ting. En lille højttaler kan f.eks. have svært ved at flytte luft og blive fysisk. Men at en ht kan have et attraktivt mellemregister, uden at resten er specielt spændende er jeg dog aldrig stødt på. Og jeg vil vove påstanden, at det findes ikke. Er den øvre ende ikke fuldt på linie med resten, så duer resten heller ikke. Jeg mener absolut, at passer elementerne ikke 100% sammen, så kan de være nok så gode hver for sig. De duer bare ikke. Prøv evt. at finde en ht. med en fantastisk bas, og pil så diskantenheden fra, så kan du slet ikke genkende nogen som helst fantastisk bas mere. Den er bare erstattet af en omgang spektakel, der aldrig kunne have været erkendt som værende af høj kvalitet foruden diskanthøjttaleren. Det hænger uløseligt sammen.
|
Til top |
|
|
Fournais Forum Bruger

|
Sendt: 08 Juli 2007 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
AMILO skrev:
Kan kun nikke genkende til den generelle beskrivelse af 40'ernes lyd. Der må nødvendigvis indgås nogle kompromisser, når man konstruerer en HT i dette prissegment. ATC har valgt at spare på diskanten og har istedet satset på en mellemtonegengivelse, som jeg ikke har hørt meget bedre, samt en bas som størrelsen taget, gør det overordentlig godt. |
|
|
Jeg vil lige her føje til, at det her har ingen gang på jorden. En højttaler er en helhed. Den har ikke en god mellem og en halvdårlig diskant. Enten duer den eller også gør den ikke. Der er ikke noget der hedder, at den har en brandgod mellemtone, men en mindre klar top. Diskanten høres hele vejen ned i basområdet og omvendt. Ender man med en højttaler, der har en superfed mellemtone, men ikke meget andet, så er det typisk et resultat af råfede mængder forvrængning. Gid tingene var så enkle, som at satse på en ren mellem, og lade resten lige pga. økonomi. Desværre så lider alting under én ting. Det er lidt som et par sko, de duer ikke, selvom de blot klemmer på en enkelt tå. |
|
|
Du vil meget gerne have "ret" i det du skriver Kurt (her forudsat er der findes noget absolut rigtigt og forkert, hvilket der jo næsten altid gør i din verden). Selvfølgelig er en højttaler en samlet konstruktion bestående af kabinet, filter, enheder osv, hvor man ikke kan pille diskanten ud og så stadig have "fed bas og mellemtone" - det vil aldrig gengive musikken som den skal gengives. Men når nu jeg skal prøve at beskrive højttalerens styrker og svagheder forbeholder jeg mig retten til at kritisere en diskantenhed som højttalerens svage led. Man er jo nødt til at dissikere sit objekt for at skrive noget meningsfuldt, også selvom det dybest set ikke kan dissikeres? Hvilket dilemma! Get it?  __________________ "If music is the fruit of love, give me access."
William H. Shakespeare.
Mit stereo
|
Til top |
|
|
Fournais Forum Bruger

|
Sendt: 12 August 2007 kl. 23:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Trods Pouls mere eller mindre flatterende skriverier om HIFI4ALL.DK's brugere og diverse skribenter her på siden må jeg give mig. Jeg er simpelthen nødt til at have de ATC SCM 40, så derfor bliver de stående hvor de står. Vedr. lyden står jeg ved det jeg allerede har skrevet. De er hvad en hifi-højttaler bør være - afslørende. De er yderst informative uden overhovedet at være hårde at lytte på. Jeg har selv ikke efter timevis af lytning oplevet lyttetræthed, hvilket jeg i starten var lidt bange for. Da jeg var kommet til den konklusion var der stort set ingen vej tilbage, eftersom det ikke lykkedes mig at finde en højttaler i samme prisklasse som når den til, ja, hvis ikke sokkeholderne, så da i hvert fald et godt stykke op af låret  Det med at den højre højttaler skulle spille flere dB højere end den venstre kan jeg for øvrigt afkræfte for så vidt angår mit sæt. De spiller lige højt, så der er rig mulighed for udforskning udi kunsten 3D. Skal nok uploade nogle ordentlige billeder, men stuen roder helt op til loftet med papkasser og testudstyr, så det må vente lidt. Nysgerrige sjæle er velkommen til at lægge det århusianske et besøg forbi.
William H. Shakespeare.
Mit stereo
|
Til top |
|
|
ChristianK Forum Bruger

|
Sendt: 13 August 2007 kl. 07:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke med de nye. Kan kun bifalde dit valg :)
|
Til top |
|
|
mirland Forum Bruger

|
Sendt: 13 August 2007 kl. 07:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, tillykke med valget  Nu da vi er flere ATC ejere, kan I andre så bekræfte mig i at man hører musikken højere end før ? Jeg har lagt mærke til, at jeg lige har skruet en tand mere op for lyden end med andre højttalere. Det er som om deres karakter gør at man ender med at spille lidt højere uden irritation og lyttetræthed til følge.
|
Til top |
|
|