Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 10:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Woofer med dobbelt svingspole (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jesper001
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 12 Juni 2005 kl. 02:08 | IP-adresse registreret  

Et kort og præcist spørgsmål...

Jeg har en enhed med dobbelt svingspole. Den har nogle data som jeg beregner kabinettets volume efter. (lukket kabinet)

Nu bruger jeg kun den ene svingspole. Ændres parametrene, og dermed kabinet-volumen? Eller forbliver dette det samme?

Til top Vis Jesper001's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper001

MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 12 Juni 2005 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Umiddelbart vil jeg tro at paramentrene ændres? Det virker mest logisk for mig... Hvorfor bruger du ikke begge?

----

Michael

Til top Vis MichaelJDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelJDK Besøg MichaelJDK's Websted

Jesper001
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2005 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg bruger begge i paralelforbindelse så bliver belastningen for hård for min forstærker...nemlig på 2 ohm. og kobler jeg dem i serie så bliver impedansen i kredsen for stor, og min forstærker er ikke kraftig nok til at spille dem op. 4 ohm er det optimale!

MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2005 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Jeg skal tilstå, at jeg er svaret skyldig.
Til top Vis MichaelJDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelJDK Besøg MichaelJDK's Websted

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 Juni 2005 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Forskellen mellem 4 og 8 ohm er ikke voldsom. En normal forstærker på eksempelvis 50 watt i 8 ohm har typisk 70 watt i 4 ohm. Der skal en firedobling af effekten for at opnå det dobbelte lydtryk. 
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

ljm21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2004
Sendt: 12 Juni 2005 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Ja parametrene vil ændre sig. Blandt andet vil Bl-produktet halveres, da det er magnetstyrken gange med længden af tråden i svingspolen, og den halverer du jo.

Kan du ikke opnå en fornuftig impendans ved at koble spolerne i serie eller i parallel?

Lars

MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2005 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Forskellen mellem 4 og 8 ohm er ikke voldsom. En normal forstærker på eksempelvis 50 watt i 8 ohm har typisk 70 watt i 4 ohm. Der skal en firedobling af effekten for at opnå det dobbelte lydtryk. 

Beklager for offtopic, men hvad sker der hvis man tilslutter så amp. kører 4 ohm ud til HT, og skal levere f.eks. 90 watt, og forstærkerens strømforsyning kun kan levere f.eks. 65 watt?

------

Michael

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 Juni 2005 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

En højttalers watt opgivelser er helt uden betydning. Hvis signalet er rent går højttaleren ikke i stykker, medmindre den lider fysisk overlast ved at membranene bevæger sig mere end den fysisk er i stand til.

At levere 90 watt til en højttaler vedvarende er faktisk temmelig meget. Kun i store rum eller til højttalere der er svære at drive (lav følsomhed, lav impedans, store fasedrej) kan flere watt være et krav.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Jesper001
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2005 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Tjaa...Jeg har selv tænkt meget over det og på en måde så bør det jo ændre sig, men alligevel så bør det ikke...Jeg er selv i tvivl...måske burde man spørge fabrikanten...men der må være en herinde der kan give et helt klart svar...

MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2005 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Vil ikke ødelægge tråden for Jesper001. Håber han bærer over med det :)

Kig i stedet her: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=25362&P N=1&TPN=1

----

Michael

Jesper001
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2005 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Altså, ændres Vas, Qts og FS ved blot at bruge den ene svingspole

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 12 Juni 2005 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Vas og Fs ændres ikke. Tvivler på at ændringen i Q-værdien vil være stor. Men hvorfor kobler du ikke blot spolerne i serie? Du mister effekt pga. den højere impedans, ja - men det gør du altså osse, når du kun udnytter den ene spole! Formentlig MERE, end du vil miste ved den højere impedans.

For øvrigt, byg kassen med to terminaler (eller en bi-wiring terminal), så du kan eksperimentere med subbens to spoler når den er færdig!

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Jesper001
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2005 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:

Vas og Fs ændres ikke. Tvivler på at ændringen i Q-værdien vil være stor. Men hvorfor kobler du ikke blot spolerne i serie? Du mister effekt pga. den højere impedans, ja - men det gør du altså osse, når du kun udnytter den ene spole! Formentlig MERE, end du vil miste ved den højere impedans.

For øvrigt, byg kassen med to terminaler (eller en bi-wiring terminal), så du kan eksperimentere med subbens to spoler når den er færdig!

kabinettet er allerede bygget med 2 svingspoler men nu skal det bygges om, det blev ikke pænt nok. og den skal være med indbygget plate-amp, derfor jeg spørger...jeg har allerede prøvet med spolerne i serie og så skal ampen næsten skrues helt op...ikke noget videre godt tegn.

Men altså ikke den store forskel hvis der overhovedet er nogen? Jeg kan altså roligt beregne kabinettet efter producentens data?

Jesper001
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2005 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

kabinettet er allerede bygget med 2 svingspoler...(to terminaler. det var et jeg mente)

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Sendt: 13 Juni 2005 kl. 00:46 | IP-adresse registreret  

Teoretisk set giver hver svingspole 3 db mere. Det kræver en fordobling af effekten for at give 3 db. Så i en ideel verden med kun de parametre, kan det være ligemeget. Virkeligheden ser dog anderledes ud og der er flere parametre der skal tages med. Enhedens elektromagnetiske egenskaber ændres, dæmpningen af enheden reduceres. Enhedens totale termiske belastningsevne halveres (næsten) da kobberkonstanten hæves, selvom den aktive afsætningsflade mindskes. Du er i en situation hvor du prøver at mase en trekantet klods igennem det runde hul..Mit råd, hvis du absolut skal bruge de materialer du har så prøv, som mollecon siger, at eksperimentere. prøv seriel og parallel og vælg hvad lyder best. Rådet hvis du ikke er låst fast i materialer : få dig en større amp, eller mere effektiv enhed.

(indlæg lavet på opfordring af jesper001)

Jesper001
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2005 kl. 00:55 | IP-adresse registreret  

Hasselhof skrev:

Teoretisk set giver hver svingspole 3 db mere. Det kræver en fordobling af effekten for at give 3 db. Så i en ideel verden med kun de parametre, kan det være ligemeget. Virkeligheden ser dog anderledes ud og der er flere parametre der skal tages med. Enhedens elektromagnetiske egenskaber ændres, dæmpningen af enheden reduceres. Enhedens totale termiske belastningsevne halveres (næsten) da kobberkonstanten hæves, selvom den aktive afsætningsflade mindskes. Du er i en situation hvor du prøver at mase en trekantet klods igennem det runde hul..Mit råd, hvis du absolut skal bruge de materialer du har så prøv, som mollecon siger, at eksperimentere. prøv seriel og parallel og vælg hvad lyder best. Rådet hvis du ikke er låst fast i materialer : få dig en større amp, eller mere effektiv enhed.

(indlæg lavet på opfordring af jesper001)

Som jeg allerede har skrevet så har jeg prøvet begge dele.

Serie-forbindelse: For lidt lyd desværre
Paralel: Modstanden er for lille. Belastningsstrømmen dermed for stor for ampen

Jeg takker, men jeg fattede ikke meget af det du skrev, synes ikke at jeg fik noget klart svar. Vil der ske noget med Qts, Vas og Fs ?

Vil de ændre sig eller vil de forblive de samme?

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 13 Juni 2005 kl. 01:07 | IP-adresse registreret  

kort og precist : Ja de vil ændre sig.

Gå matematisk til værks, så vil du finde logikken. Se på krafternes parallelogram. Medmindre halvdelen af kraften er mere end hvad der kan omsættes så vil det have stor betydning at halvere den.

Du har allerede som du selv siger empirisk erfaret at du ikke kan få det til at virke ordentligt med de tilkoblingsmuligheder du har. Dvs du bliver nød til at ændre en eller flere faktorer i din ligning. Hvis du skifter amp eller enhed så vil du stå i en ny situation.

ved godt det ikke er megen hjælp

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 Juni 2005 kl. 02:19 | IP-adresse registreret  

@Jesper001
"jeg har allerede prøvet med spolerne i serie og så skal ampen næsten skrues helt op...ikke noget videre godt tegn". Hvilken forstærker bruger du? For som det tidligere er beskrevet, så vil selv et hop fra 50W 8 Ohm til 100W 4 Ohm, ikke have den store betydning for volumen.

Hvis din forstærker ikke kan spille det op ved brug af begge svingspoler, så tror jeg ikke på, du vil få noget ud af at ændre på brugen af svingspoler. Der skal simpelthen en bedre/kraftigere forstærker til.

Som @Kjeldsen skrev tidligere, så skal der f.eks. en 400W forstærker til, for at kunne spille dobbelt så højt som en 100W forstærker; altså en firedobbelt så kraftig forstærker.

Nu har du valgt en lukket løsning til din subwoofer, og så er det ikke så kritisk med parametre der ændre sig, som i f.eks. en basrefleksløsning. Umiddelbart ville jeg ikke tænke mere over det, men man skal selvfølgelig teste sig lidt frem.

@MichaelJDK
Citat; "Beklager for offtopic, men hvad sker der hvis man tilslutter så amp. kører 4 ohm ud til HT, og skal levere f.eks. 90 watt, og forstærkerens strømforsyning kun kan levere f.eks. 65 watt?"
Hvis strømforsyningen ikke kan levere mere end 65 Watt, så kan der bare ikke komme mere end 65 Watt ud kontinuerligt. Dog kan mange strømforsyninger/trafoer godt levere den dobbelte effekt i kortere perioder på 10-20 minutter. Men det er som hovedregel laveste fællesnævner, der bestemmer. Men der er jo en række andre problemer, der kan opstå, når man presser en forstærker til det yderste.

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 13 Juni 2005 kl. 02:29 | IP-adresse registreret  

10 til 20 minutter..det er jo helt absurt,  lav det om til milli sekunder så passer det bedre. At opretholde en udgangeffekt på dobbel af hvad strømforsyningen kan give i 10 til 20 minutter vil kræve mange tusinde Joule. de fleste amps har under 100.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 Juni 2005 kl. 02:32 | IP-adresse registreret  

Tja... Jeg har ikke lavet målinger eller tests, men læner mig op af hvad jeg har læst.

Citat fra LC Audios Hjemmeside:

"Derfor kan forstærkeren dog stadig afgive f.eks. 2 x 400 Watt i 4 Ohm, eftersom en 400 VA trafo sagtens kan afgive 800 VA kortvarigt (typisk 10-20 minutter). Når vi taler om musik så er det gennemsnitlige effektindhold målt over en halv time ikke højere end 30% (gælder næsten alt slags musik fra Pia Raug til Metallica)."

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes