Tilbage til HIFI4ALL.DK 31. maj 2025 | 06:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Hvordan og hvorfor virker net kabler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 17 Juni 2005 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:
Kurt von Kubik skrev:
Gorm skrev:

Nu er "bedst" selvfølgelig et stort ord, da vi jo nok har forskellige lydidealer. Du nævner et par ting i dit indlæg, som jeg ganske rigtigt oplever, nemlig mere ro og en bedre detaliering af musikken, og lille smule mere dynamik formåen.

Well!
Mere ro er ikke på min dagsorden, så jeg tror jeg holder mig til mine 1,0 kvmm.

Det jeg syntes er bedst når jeg skal beskrive et netkabel er altså:

• 1,5 - 2,5mm2
  • Skærmet kabel
  • Skærm kun forbundet i forsynings enden
  • Fleksible ledere (flere korede ledere)
  • Min. 1,5 meter's længde

mvh.

Arh, det ved jeg nu ikke - du skrev selv "ro" i dette citat:

"I min verden bevirker kraftige netkabler og jordforbindelse bl.a.:

• Sort baggrund
  • Ro
  • Nemmere ved at følge enkeltelementer i musikken"

Jeg spotter bestemt også en forskel på almindelige standardkabler kontra de lidt mere seriøse, men ingen der er en bil værd i pris! Så vil jeg hellere rette opmærksomheden andre steder hen, for der er trods alt mange led i systemet hvor der kan sættes ind!

absokut enig, her adskiller netkabler sig imo ikke fra andre typer kabler, forskellen er størst mellem alm/ billig standard kabler og så noget der er lavet med bare lidt omtanke og i tilstrækkeligt gode materialer.

personligt tvivler jeg på at jeg vil være i stand til at høre forskel på to af de mere seriøse netkabler på et alm, ikkeanalytisk anlæg, og i det tilfælde at der medfølger et serisøt stik fra producenten er dette sikkert tilstrækkeligt.

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 17 Juni 2005 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

kvs78 skrev:
Ronin skrev:
kvs78 skrev:
kim olsen skrev:

så er det vel bare at lave en tråd om invitation til blindtest i AAlborg området?

vi har før lavet noget lignende her på fyn. desværre blev vi kun tre da det lå ret uheldigt rent tidsmæssigt.

Jeg befinder mig i øjeblikket i Colorado, USA Mit eget anlæg i Aalborg hører desværre heller ikke til i 'high-end' kategorien - endnu!      En sådan blindtest vil nok kræve bedre udstyr.

Et par kammerater og jeg lavede for et års tid siden en blindtest mellem flere forskellige kabler, både net og alt muligt andet - der var forskel fra en standard-lakrids og op til de bedre specificerede netkabler alle som et. Der hvor det blev spændende var da vi kørte med de specielle kabler - ingen af os kunne spotte forskelle som var 100% sikre. Psyko-akustikken havde meget at sige inden, da vi vidste hvad det drejede sig om, men så snart vi var blind-folded, var vi på herrens mark - samtlige af os!

Skægt, underholdende og i den grad interessant - blindtest er endda meget skægt at prøve!

Jeg har nogle gange overvejet hvad det er der gør at det lyder "bedre" med de dyre kabler - og min pointe: om en equalizer kunne gøre det samme! Jeg regner ikke med at det er reflektioner og indstrålet støj der gør forskellen, men den 'filter-effekt' som kablet har - og jeg vil tro at det samme vil kunne opnås med en equalizer. Jeg vil fx mene at mindre dæmpning ved høje frekvenser vil kunne opfattes som 'mere dynamisk og åben lyd'... Når man snakker om 'ro' må der dog være tale om indstrålet støj og/eller reflektioner i kablerne bliver reduceret.

nu er det ikke særligt pænt at bede andre om at lave noget uden at løfte en finger, men Aalborg er lidt langt at fare for den slags eksperimenter.

dog kunne det være interessant hvis du vil lave forsøget og skrive lidt om det, især om din filter/dæmpningsteori holder

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem
info: tidligere Schelde!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Juni 2005 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Pænt goddag...

Cm3 kører, efter min mening, rundt om de essentielle dyder, ved et netkabel til audiobrug. Ved ikke om man kan sætte opbygningen af kablet, som punkter der skal overholdes og andre regelsæt, men sådan har mennesket nu altid reageret i søgen efter sandhed.

Hvordan apparaterne påvirker hindanden, har efter mine erfaringer, absolut størst betydning. Som regel er de alle samlet i en stikdåse, der har et moderkabel til væggen. Laves alle kabler lige lange i denne, trækkes der fra væggen frem for at "låne" hos hinanden og en stor del er vundet. Dette burde virkelig være hørbart - mere saft og kraft og større dynamisk overskud.

Alligevel har netkablet en pæn del at sige i det samlede hele. Jeg har med scop målt forskel på, hvordan netkabler påvirker apparaterne. For det første ser sinusen (de 50Hz) ret så forskellig ud. Hvilke frekvenser der bliver ført med over (oveni de 50Hz), er også ret så forskelligt. Afhænigt af impedansen i den anden ende, selvfølgeligt - men kablerne opfører sig forskelligt. Desuden er der stor forskel (hos mig op til 60V!) på, hvilken spænding der ligger sig fra apparatets 0 og skinnens 0 (korrekt faset, forstås!).

Og nu til finalen: De kabler der lyder bedst, er skam også dem der målemæssigt lå i front. Hva´ba´?!

En højspændingstest ved ca. 10KV lederne imellem, viser desuden, at de bedste har lavest krypestrøm og derved bedst isolation.

Så - kan apparaterne gøres "immune" overfor hinanden, er det godt. Det ultimative er en fase hver. Strømmen skal se "pæn ud" dvs. 50Hz skal altså ligne en sinus, alt snavs bliver muligvis senere forstærket adskillige dB.

Ups! - regler igen.. 

Til top Vis kibri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kibri

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 Juni 2005 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Jakobf skrev:

Som jeg læser kubikkens indlæg her, så mener han ikke, at de tre punkter er det, der giver bedst lyd. Han skriver, at kraftige netkabler og jordforbindelse giver de tre effekter. Hvis andre er enige i det, så er man jo enige i hvad den type af kabler gør. Om det de gør så er ønskværdigt eller ej er en anden diskussion, som man kan have bagefter.
Først må vi blive enige om, hvad vi hører med forskellige typer kabler.
Derefter kan vi snakke om, hvad der er bedst og ud fra hvilke kriterier.

Hvis kubikken er uenig i min fortolkning, må han prøve at finde mig og ørle i mit tastatur og pudse mine briller

Du har set fuldstændigt rigtigt.
Ro og sort baggrand er slet ikke noget du finder i virkeligheden.
Der er sådan set stort set altid lydinformationer, som dog kun lader sig afsløre af det allermest støjsvage udstyr.
Støjsvagt betyder i den sammenhæng IKKE tavst.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 17 Juni 2005 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Net STIK!???  he he... tjaa...

Her er så en anden lille griner!..

Super stik til mange mange penge??

Vrøvl & vås!!

Hvad der skal til er rimelig god kvalitet! hvilket betyder GOD forbindelse i begge ender (apperatet og stikkontakt)

For at få dette kræves blodt nogle ganske alm. gedigende stik der kan købes hos de flsete instalatøre, for en flad 50'r pr. stk..  meget mere behøver de ikke at koste..

Her skrues kabler fast lige inde i "pindene" og har faktsik mindre vandring gennem disse end de fleste audio signaler har i et phono stik.. ( det er næsten at sammenligne med den dejlige enkelthed i eks. XLR. stik til audio signal brug..

Hedre bliver det ikke!..

At stikkets "hus" er kæmpe stort og meget fornemt at se på! er gøjl og gimmik!

Gives god stram forbindelse til både kabel og modtager stik, så er målet mere end rigligt nåpet! og bedre bliver det ikke.. ( er der spørgsmål om afskærmning ?? så træk kabel skærmen "næsten" hele vejen op, og anvender man jord! er dette alligevel ikke noget væsentligt problem..

Har afprøvet disse hunde dyre typer ( blandt andet : Wattgate, Furutec ) op mod noget enkelt og simpelt fra den lokale "elpusher" til for kontakt stik ca. 25 kr. og i apparat enden 65 kr.  disse har kort signal vej hvor kablernes inder ledere er eksponerede, rigtig godt kontakt til kablet dybt inde i "pindene"  og sidder stramt og solidt i begge ender. der er INGEN! hørbar ( og eller målbar) forskel på resultatat af disse og de dyre "hifi" typer..

Så for andet end fryd for øjet og blær mm. er disse kanon dyre "hifi" net stik ( så som eks. Wattgate & Furutec ) ikke godt for mere end de før omtalte alm. typer.

Det er mine klare og tydlige erfaringer!..

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Sendt: 17 Juni 2005 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Ja, men det har jo intet med forskellen på forskellige netkabler at gøre.

Øhhh!
Næj! og det var heller ikke det der var meningen at pointere. I stedet var det blot et eksempel på, at man sagtens kan lave forskelle på netsiden, uden at dte har med afskærmning at gøre.
Jeg forstår Miju´s indlæg i den retning, at afskærmning nærmest alene er det der kan give forskel på netledninger. Det er så bare for at fortælle, at andre ting også spiller ind.[/QUOTE]

Det har stadig ikke noget at gøre med hvordan det bedst mulige strømkabel skal konstrueres...

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 Juni 2005 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

@Gorm
Det er såmænd også min erfaring. Når det kommer til netstik og apparatstik er forskellen ihvertfald så lille, at jeg ikke kan bedømme hvad der er bedst. Sålænge de selvfølgelig har god kontakt .

Jeg brugte kun de WattGate, fordi jeg fik dem for 100 kroner stykket, ellers ville jeg have brugt nogle standardstik (jeg nu har liggende og fylde).

Men kontaktoverfladen er vel egentlig ret vigtig, for det hjælper da ikke med et super kabel, hvis kontakten mellem kabel og net/apparat er elendig. Spørgsmålet er så hvor "lidt" er godt nok (er der forskel på de billigeste og de dyreste).

Min oprindelige ide var, i bedste Duelund stil, at bruge bakelit stik. Men jeg har en del kabel til overs, så jeg kan prøve at lave nogle flere kabler, med henholdsvis bakelit og standardstik.

Om ikke andet, så har mine kabler kostet mig ca. 200 kroner stykket inkl. alt (ikke arbejdsløn ) - det er da billigt nok i en High-End HiFi verden (?)

[ EDIT: Hov, kan se @miju har kommenteret dette. Det havde jeg lige overset - men det ser ud til vi er nogenlunde enige ]

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 Juni 2005 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Faktisk har det vist sig, at de WattGate har så stort et stik-hus, at jeg ikke kan bruge det på et af mine effekttrin, fordi det rammer phonoindgangene. Så jeg er nødt til at bruge et standardstik på et af kablerne.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 17 Juni 2005 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Net filtre??  en anden "net ting" ( nu når vi er igang med net tilførsel og debat her om)

Fup og fidus eller virker de??

Min erfaring er at DE VIRKER!..  de virker i langt langt højre grad en netkablerne..

DOG! er de som regel ganske unødige og ikke ønskværdige på kraftigere effekttrin..  samt også relativ unødigt på mange analoge apperater!

Men ALLE! apparater der indeholder digitale kredsløb af en og anden art, nyder i høj grad godt af net filtre.

Dette nok mest for at faktisk forhindre støj at finde cej tilbage på nettet, da disse apperater alle generere en del støj, der "dumpes" på nettet, hvor det kan finde vej ind i de andre apperater ( så som eks. forstærkere mm.) så med net filter på digital siden er filtre faktisk heller ikke særligt nødvendigt på forstærkere.. ( kun hvis man bor et sted hvor strømmen er usædvanlig forurenet!? og så skel der nogle meget overdimmensionerede og gode net filtre til for at på effekttrin ikke gøre mere skade end gavn! )

Et godt gedigent net filter der tager støj begge veje, med et godt skærmet og jordet net kabel fra filter til de digitale apperater, er hvad der reelt og seriøst fungere!..  her er ikke noget VooDoo!..

net filtret gør faktisk valget af net kabel endnu mindre kritisk! da alt man behøver er et simpelt 1,5 mm. skærmet ( flet skærm) kabel.. hvad det er for noget er faktisk af lille rellevans!.. bare det holder spænding  inde og væk fra andre kabler bag apperaterne samt forhindre ydderligere forurening af det nu rensede signal fra filter til apperatet..

SÅ! det vigtigste med et net filter er i højre grad end at forhindre indstråling af støj fra nettet, at forhindre udstråling til nettet fra det apperat det sidder på, så denne støj kan forplante sig til resten af anlæget.

DET ER DET VIGTIGSTE!

At der så fjernes eller begrænses indstrålet støj er en bonus!..  

Jeg er dog af den mening at det meste af denne alligevel dør ud i apperatets strømforsyning, og aldrig kommer til at genere inde hvor det tæller!.. ( hvis den indstrålede støjhar et normal nivesu og ikke er for voldsom! nogle steder kan der være rigtig meget "snavs" på nettet! andre steder næsten ingen ting!..  )

I de fleste alm. beboelsels områder er støj niveauet ik det store problem og et godt netkabel med div. tiltag ( ferit i kappe mm.) kan næsten filtrere dette effektivt nok.

Så altså! netfiltre på digitale apperater er en fidus!..

På effekttrin er det oftest mere skade end gavn..

Net filtrene skal være af høj kvalitet, og ikke bare de der små DIY. eller andre til en 500 kr..  de fungere sjældent godt nok og kan ofte gøre mere skade end gavn.

mvh.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 17 Juni 2005 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

En ting er jeg dog helt på det rene med! og det er at net kabler HAR! en betydning!... og at der er tiltag i disse der har eller kan have en gunstig virkning for lyden..

Alt det drejer sig er om hvad, hvordan, hvorfor og hvor meget...

Samt at skille fact og reelle ting fra fup og Voodoo!..

Og hvor dyrt det egentlig behøver at være for at ramme "loftet" for forbedring her.. ( i modsats til signal og højtaler kabler hvor grænsen / loftet ser ud til at nærmest ikke eksistere )  for efter min klare opfattelse og erfaring er der et klart "loft" på hvor meget net kabler kan udrette...

Dette kan nås for 100 kr...  andre går den dyre vej.. og bruger 10000 kr!.. men får i realiteten ikke andet og mere ud af dette i forhold end noget lækkert at se på og noget at prale med!...  ( og så er der en producent / sælger der griner højt hele vejen til banken!!)

mvh.

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 17 Juni 2005 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

Det der woodoo kommer det ud af htén..........

I bund og grund er det jo herligt, at vi har forskellige erfaringer med netkabler og netfiltrer. Så er der vel kun en ting at gøre. Afprøv skidtet og bedøm selv.

Det værste man kan gøre, er at bukke og skrabe ( evt. med et lille hifi-amen)for de særdeles ivrige debattører, som har afprøvet alt på hele markedet og alt hvad DIY muliggør. Kritisk stillingtagen og afprøvning må være et must...

Jeg har fx. dårlig erfaring med netfiltrer og kan på ingen måde anbefale disse. De filtrerer, og begrænser på alle måder her på setupet. Også på cd-spillen. Ligeledes gør multi-core-ledere. Multicore fedter lyden ganske betragteligt. Der er urenheder i lydbilledet, og instrumenternes særegen, bliver unødvendigt svær at høre. Det er somom musikken får åndedrætsbesvær, og det ønske vel kun de færreste....Jeg har den bedste erfaring med solid-core; 1,5 kvmm - 2,5 kvmm. Og den allerbedste med udvalgte "købe"-netkabler : NO + JPS. Og ja. De koster.! Men der er sq ingen købetvang, og når man kan høre tydelig lydforbedring, så har jeg ingen betænkelighed. Så selvfølgelig sidder der NO-netkabel på Burmester. Klar forbedring til følge..........men igen. Lån kablerne, leg med skidtet, og bedøm selv...........

P.S. skærmet kabel er afprøvet, og skrottet..........

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 17 Juni 2005 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

"Hoppet" fra et uslærmet, 0,75 mm. standard kabel til et slærmet 1,5 mm. er enormt!..  springet til et 2 eller 2,5 mm. ditto.. er minimalt og bestemt ikke over de omtalte 10% måske i mange tilfælde mindre..

Springet fra 2 - 2,5 til 3 eller over er nærmest ikke eksisterende.. altså et klart "loft" her..

Jeg vil mene at det reelle "loft" ligger der hvor  tværsnittet på det instalations kabel i vægen frem til stikkontakten ligger.. altså som oftest og normalt mellem 1,5 og 2 mm..

Her efter sker ik meget hvad angår tværsnit!

Så er der filtreringen der kan ske af uønsket snavs i strømmen samt forhindring af ind og ISÆR! udstråling der kan påvirke andre apperater og kabler i kablets nærhed. dette kan så variere meget fra kabel til kabel..  og her i ligger den reelle forskel..

Andet er spekulation og ren teori der reelt ikke kan bruges til noget.

Hvis et net kabel virker posetivt, er det udelukkende fordi det gør sig godt ved at sikre mod ind og udstråling og har et tværsnit der på ingen måde kommer til at begrænse.. altså min. 1,5 mm.

Om det så er isolationen i sig selv, eller om leder materialet kan gøre noget her eller om det er effektiv skærmning?? er igrunden lidt underordnet! så længe det virker..

Men en ting er jeg sikker på og det er at den eneste grund til at de fungere er af omtalte grunde!..

Og det er så kun et spørgsmål om hvor meget man vil betale for at opnå en optimal effekt??  om man vil biddrage til producentens næste bil køb i den dyre ende ?? eller om man kan, gider og har mulighed for selv at finde noget lige så godt til en 10 del af prisen??...

Se iøvrigt : http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=25593&P N=1

For min del så fred med de der ofre flere tusinde!!  hvis de finder at det virker og gør gavn kan..  man jo argumentere for at det uanset hvad og hvor meget er prisen værd!..  og disse mennesker kan være ret ligeglade hvorfor og hvordan det virker ! bare det virker!

Jeg fremføre blot mine synspunkter og erfaringer, og for hvad de så end er værd!... 

mvh.

xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 17 Juni 2005 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Gode råd gl.jas. Selv tror jeg efterhånden mest på blindtest og jeg vil til at bruge det konsekvent før jeg udtaler mig - men selv i blindtest kan man selvfølgelig ikke sige at man vælger det "bedste" men blot det der falder mest i ens smag eller som man tror har en bestemt karakter. Men kan du forklare hvori fordelen ved enkeltkerne kabler ligger, eller omvendt, hvori ulempen ved multikerne kabler ligger? Og hvordan kan man forklare en evt. forværring af lyden med skærmning? Jeg er nysgerrig...
Til top Vis xo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xo

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juni 2005 kl. 07:36 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Hvis et net kabel virker posetivt, er det udelukkende fordi det gør sig godt ved at sikre mod ind og udstråling og har et tværsnit der på ingen måde kommer til at begrænse.. altså min. 1,5 mm.

Dette argument holder ikke her på slottet. Jeg har afprøvet skærmede og uskærmede kabler, faktisk en del, og resultateter er hver gang det samme. Skærmet kabel virker ikke. Det "lukker" musikken om jeg så må sige. Der kommer så megen ro på, at informationerne dårligt når frem til øret. Efter min overbevisning slører det lydbilledet.................

Og det er så kun et spørgsmål om hvor meget man vil betale for at opnå en optimal effekt??  om man vil biddrage til producentens næste bil køb i den dyre ende ?? eller om man kan, gider og har mulighed for selv at finde noget lige så godt til en 10 del af prisen??...

Meget ofte er det et spørgsmål om tegnedrengens kapacitet. Sådan har det vel været længe. Men hvis du tror, at direktionen fra NKT eller ELFA ikke kører i dyre biler, er jeg ret sikker på at du tager fejl. Det ville forbavse, hvis sådanne selskaber ikke holder en behagelig fortjeneste-margin................

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juni 2005 kl. 07:50 | IP-adresse registreret  

exotic skrev:
Gode råd gl.jas. Selv tror jeg efterhånden mest på blindtest og jeg vil til at bruge det konsekvent før jeg udtaler mig - men selv i blindtest kan man selvfølgelig ikke sige at man vælger det "bedste" men blot det der falder mest i ens smag eller som man tror har en bestemt karakter. Men kan du forklare hvori fordelen ved enkeltkerne kabler ligger, eller omvendt, hvori ulempen ved multikerne kabler ligger? Og hvordan kan man forklare en evt. forværring af lyden med skærmning? Jeg er nysgerrig...

Blindtest er spændende, men også en del farlige. Forstå mig ret. Jeg tror der sker en del ting ved din årvågenhed, når du laver blindtest. Mange kan ikke slappe af, focuserer på evt. fejl , egne fejltrin ikke mindst, bange for at falde igennem. Og er man ikke vant til blindtest, vil man være så anspændt, at du ikke kan høre forskel på en Wartburg og en toptunet grå Ferguson.........

Mht. den tekniske side, må jeg blankt erkende, at jeg ikke kan forklare "egenskaberne". Men med de kabler jeg har leget med, er resultatet, at massive ledere egner sig bedst som netkabel her på setupét. Jeg har desuden fået trukket en separat fødeledning(massiv leder)fra tavlen, og fra stikdåsen ligeledes massiv leder til fordelerboxen( i Bakelit), og herfra atter massive ledere til elektronikken(amp + cd-spille). Og det er det sidste led vi leger med. Og her på setupét, får jeg det bedste resultat med solidcore. Når der anvendes multicore, "lukkes og sløres" lyden. Vi taler ikke mega-forskelle, men absolut hørbare forskelle, og så kan man jo lige så godt anvende de massive ledere. NKT`s og ELFA´s er de bedste jeg har afprøvet, men de er ikke på højde med JPS og NORDOST...Jeg bruger med stor tilfredshed NO.......

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 18 Juni 2005 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

[

Dette argument holder ikke her på slottet. Jeg har afprøvet skærmede og uskærmede kabler, faktisk en del, og resultateter er hver gang det samme. Skærmet kabel virker ikke. Det "lukker" musikken om jeg så må sige. Der kommer så megen ro på, at informationerne dårligt når frem til øret. Efter min overbevisning slører det lydbilledet.................

Til en så'n kommentar må jeg ( undskyld!) grine lidt!..   påvirkningen fra netkabler generelt er så lille ( selv om den da er der! ingen tvivl om det!!) at det du udtaler om at det lukker musikken og informationer dårligt når frem til øret virker nærmest fanatisk og latterligt... helt ærligt!!  det kan du da ikke mene??? 

Enten har du en meget fanstastisk indbildning? eller også har du landets mest mærkelige strøm???

Uanset hvor og på hvad udstyr og med hvilke net kabler UANSET! pris har jeg aldrig oplevet SÅ! store forskelle eller indflydelse som du her giver udtryk for!..   vi er nede i "flueknæpper" afdelingen, når vi taler om net kablers indflydelse.. ( men sån er meget hifi / highend jo generelt!... marginaler!)

Men de der udtalelser om åbenbaringer eller modsat! og nogle kabler grumser til og ikke slipper noget igennem mm.. virker fuldstendigt "ristst" af!  for mig!... 

Jeg mener at forbedringerne med netkabler er så små, at jeg dårligt ville bemærke hvis nogen satte de gamle skod kabler ( de medfølgende standard) tilbage uden jeg bemærkede det!... ikke før jeg rent visuelt SÅ det!..

Når jeg nu kan høre en forbedring og selv så nu anvender "specielle" kabler er det fordi jeg af nygerighed prøvede det i sin til og fandt at der da skete noget! og at dette ikke var negativt men faktisk uanset om det er psykoakustik eller ej.. var posetivt!..  så why not??

Og kan det gøres ( og det kan det) for beskedene penge ser jeg ingen grund til at ikke gøre det!...

mvh.

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juni 2005 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

miju skrev:
[

Til en så'n kommentar må jeg ( undskyld!) grine lidt!..   påvirkningen fra netkabler generelt er så lille ( selv om den da er der! ingen tvivl om det!!) at det du udtaler om at det lukker musikken og informationer dårligt når frem til øret (overdrivelse fremmer forståelsen) virker nærmest fanatisk og latterligt... helt ærligt!!  det kan du da ikke mene??? 

Det er slet ikke værst med lidt smil og andet fra godteposen . Trods alt meget bedre end, det vi desværre har oplevet fra tidligere indlæg, hvor enkelte overskrider alle anstændige grænser..........Men så vil jeg da gerne fortsætte i denne boldgade. Jeg mener at du tager meget fejl, hvis du mener at netkabler har begrænset indflydelse. Her på slottet er erfaringen, at netkabler har næsten lige så stor indflydelse på musikken som signalkablet, og ht-kablet. Og erfaringen er baseret på en temmelig stor bunke kabler, som har været på setupet gennem tiderne. Så din påstand om at netkabler har minimal indflydelse, virker nærmest....bla...bla....bla. Så jo. Det kan du sq bide dig i næsen på, at jeg mener. Jeg har rent faktisk afprøvet en del net-kabler i ret lang tid. Den fejl som mange gør, er at de ikke leger med tingene i tilstrækkeligt lang tid. Lad kablet sidde i en rum tid, og skift til udgangspunktet. Så har man fornemmelsen og kan tydeligt høre hvad kablet gør. Og jeg er ganske ærlig...........................

Enten har du en meget fanstastisk indbildning? eller også har du landets mest mærkelige strøm???

Det med indbildningen vil jeg springe elegant over. Mht. strømmen er den målt af den lokale elektriker, ligeledes er jordpotentialet. Husker ikke værdierne, men alt var ok. Og kan vi så ikke blot holde os til den erfaring vi gør os. Så skal jeg love ikke at fortælle, hvad jeg mener om dine "superlativer"..........!

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 18 Juni 2005 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:
miju skrev:
[

Til en så'n kommentar må jeg ( undskyld!) grine lidt!..   påvirkningen fra netkabler generelt er så lille ( selv om den da er der! ingen tvivl om det!!) at det du udtaler om at det lukker musikken og informationer dårligt når frem til øret (overdrivelse fremmer forståelsen) virker nærmest fanatisk og latterligt... helt ærligt!!  det kan du da ikke mene??? 

Ahhh... ok!  MEN!! så STOR! overdrivelse????    

Det er slet ikke værst med lidt smil og andet fra godteposen . Trods alt meget bedre end, det vi desværre har oplevet fra tidligere indlæg, hvor enkelte overskrider alle anstændige grænser..........

Det kan der være noget om!...

Men så vil jeg da gerne fortsætte i denne boldgade. Jeg mener at du tager meget fejl, hvis du mener at netkabler har begrænset indflydelse. Her på slottet er erfaringen, at netkabler har næsten lige så stor indflydelse på musikken som signalkablet, og ht-kablet. Og erfaringen er baseret på en temmelig stor bunke kabler, som har været på setupet gennem tiderne. Så din påstand om at netkabler har minimal indflydelse, virker nærmest....bla...bla....bla. Så jo. Det kan du sq bide dig i næsen på, at jeg mener. Jeg har rent faktisk afprøvet en del net-kabler i ret lang tid. Den fejl som mange gør, er at de ikke leger med tingene i tilstrækkeligt lang tid. Lad kablet sidde i en rum tid, og skift til udgangspunktet. Så har man fornemmelsen og kan tydeligt høre hvad kablet gør. Og jeg er ganske ærlig...........................

Tjaa... jeg oplever forskellene og indflydelsen absolut i den ende hvor det som sagt næsten ikke bemærkes hvis nogen sneg sig til at sætte standard kablerne tilbage ud jeg så det!...

Det med indbildningen vil jeg springe elegant over. Mht. strømmen er den målt af den lokale elektriker, ligeledes er jordpotentialet. Husker ikke værdierne, men alt var ok. Og kan vi så ikke blot holde os til den erfaring vi gør os. Så skal jeg love ikke at fortælle, hvad jeg mener om dine "superlativer"..........!

ok ok....

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juni 2005 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Tjaa... jeg oplever forskellene og indflydelsen absolut i den ende hvor det som sagt næsten ikke bemærkes hvis nogen sneg sig til at sætte standard kablerne tilbage ud jeg så det!...

Fair nok.  Så har vi blot gjort forskellige erfaringer, og det er vel omdrejningspunktet for hele vores forum. Glædeligt vi kan være uenige, uden at påberåbe os "eneret" på indsigt og viden.......

Måske jeg kommer snigende en dag

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 18 Juni 2005 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Halløjsa i badevejret!

Min erfaring siger, mig, at netledninger sagtens kan høres.
Der er dog altid en enkelt lille joker, når man går og roder med noget.
Ind imellem finder man lige netop én ting, som af én eller anden årsag findes nær afgørende for at set-uppet kører eller ej.
Her kan i også tænke lidt på Linn freaksene, der rykker rundt med højttalere i månedsvis, for at placere udfasninger og reflektioner lige præcist der, hvor de gerne vil have det på lige netop én bestemt skive el. lign.

Når man render ind i den slags, så har jeg efterhånden erfaret, at så er det fordi man forsøger at rette noget på en indirekte måde.
Altså f.eks. hvis man har en lidt uheldig "roomnote" hængende lidt udæmpet, som man ikke er blevet opmærksom på. Måske endda man ikke har kunet måle indflydelsen fra den, men den er der bare alligevel som en slags rungeri eller ekko (Jeg vil lige gøre opmærksom på, at det sagtens kan være lektronikken der er noget i vejen med i et givet eksempel). Hvis man giver sig i kast med, at fjerne den vha. f.eks. kabler, bløde føddr, hård tilkobling osv. Så ender man ofte med, at konkludere helt og aldeles, at ét givent kabel er uundværligt i set-uppet eller at de og de fødder er et must til en given højttaler.
Det kan endda være det er rigtigt, men at finde og rette fejlen eller den uheldige indflydelse direkte er betydeligt at foretrække, skulle jeg hilse og sige. Man retter ikke ustraffet ét problem, ved at introducere et andet.

Man har da osse lov at spørge sig selv (og det er ikke noget personligt alte spaas), har Burmester nu osse tænkt sig, at hans Rondo skal lyde, som den lyder med f.eks. et NO kabel. Jeg tror det næppe, ligesom jeg næppe tror han vil billige. Men ofte kan man rende ind i noget, hvor den slags tilsyneladende er redningen.
Jeg har dog lært af gæve gamle gutter - og det gør jeg stadig - at man i stedet skal have de grundlæggende omstændigheder helt på plads, før man begynder at eksperimentere med kabler, jording og andet hookus pokus.
Rummet er en snyder ja det er, og en ordentlig omgang transpiration mht. møblering og placering m.m. er bydende nødvendig. 5-6 års finjustering gør dog en del ved sagen

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes