Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juni 2025 | 17:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Hvordan og hvorfor virker net kabler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 18 Juni 2005 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

Man har da osse lov at spørge sig selv (og det er ikke noget personligt alte spaas), har Burmester nu osse tænkt sig, at hans Rondo skal lyde, som den lyder med f.eks. et NO kabel. Jeg tror det næppe, ligesom jeg næppe tror han vil billige. Men ofte kan man rende ind i noget, hvor den slags tilsyneladende er redningen. 

Alt ok, men jeg mener ikke"argumentet" holder. Burmester "opgraderer" sin elektronik som enhver anden, og kan fx. et netkabel forbedre konditionen, er jeg ret sikker på at han billigere. Mht. lyden på Burmester generelt, kan vi på ingen måde vide, hvilket lydideal de har. Ud over netkablet, er der mange andre faktorer, som har indflydelse på lydidealet, så hvordan Burmester måtte ønske sine produkter performe, ved vist kun ham sjælv....Iøvrigt ; der er på ingen måde tale om en redning...Kun en forbedring...

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 18 Juni 2005 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=gl.jas]

Fair nok.  Så har vi blot gjort forskellige erfaringer, og det er vel omdrejningspunktet for hele vores forum. Glædeligt vi kan være uenige, uden at påberåbe os "eneret" på indsigt og viden.......

Det jo lige DET!..

Måske jeg kommer snigende en dag

[/QUOTE]

...

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 18 Juni 2005 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Jeg også en fornæmmelse af de forskellige typer udstyr opføre sig forskelligt overfor netkabler og net spændingen generelt..

Noget udstyr er måske mere krævende eller følsomt andet mindre, alt efter strømforsyningens opbygning og måde at fungere på, og div. kredsløbs følsomhed og generelle opbygning mm.

Med andre ord også hvor følsom strømforsyningerne er?  hvor godt de i sig selv filtrere / renser strømmen?

Dette i forbindelse med hvordan strømmen "er" det pågældende sted og en masse andre faktore.. 

Så som ...

Hvor meget højfrekvent stråling, og andet der er i området mm.

Samt hvor følsomme ind og udgange på div. apperater er for ind og udstrålet støj.. ( både fra omgivelser samt div. nær liggende kabler af forskellig art ) og hvor modtagelig eller ej de nærliggende kredsløb er?

Og ikke mindst hvilke signal kabler og stik der anvendes og hvor følsomme for ditto, disse er..

Ligeledes hvor tæt det hele er pladseret både kabler på apperaterne så vel som apperaterne i sig selv, og hvordan det er pladseret bag på apperaterne, stik, bøsninger og andet,  altså hvordan dette sidder i forhold til hinanden, funktion mm. så som digitale udgange, og analoge udgange samt net og eventuel højtaler udgange og ikke mindst div. indgange, dette kan have indflydelse på ind og udstråling og hvortdan denne forløber og modtages mm.

Det kan også have noget at sige hvor meget støj de forskellige apperater returnere til nettet samt udstråler selv direkte til omgivelserne..

Hvor godt er selve apperaterne selv afskærmede?

her er mange mange faktore der kan afgøre hvor følsomt grejet er, og hvor stor effekt man vil opleve fra net kabler og hvordan disse bedst skal være opbygget? ( med eller uden skærm osv.)

Så vi kan alle opleve forskelligt...

Nogle steder slipper man godt fra uskærmede kabler andre steder IKKE!.. osv... osv...

Det ene kabel kan fungere optimalt et sted og mindre optimalt et andet sted!?..

Noget af mit udstyr er født med netfiltre og strønforsyninger der faktisk renser ganske godt i strømmen og nærmest opføre sig som et netfilter, andet af udstyret er relativ ekstremt afskærmet.. mm..

Her bemærker jeg også en noget mindre effekt af netkabler end på noget andet anderledes opbygget udstyr.

Jord forbindelse ( jord spyd i haven ) minsker efter min erfaringe også følsomheden for netkanlers indvirken..

Altså faktisk så gælder det samme for net kablerne som for alle andre kabler!.. deres sucess  og eller det modsatte kan i høj grad afhænge af sted, og udstyr..

( hvem har sagt det sku være nemt og lige til?? )

mvh.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 Juni 2005 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Jord forbindelse ( jord spyd i haven ) minsker efter min erfaringe også følsomheden for netkanlers indvirken..

Se det forhold vil jeg give dig ret i.

Smag så lige en kende på, hvorfor det mon kan være.
Prøv at checke en ekstra gang og fintænk rationalet en 1/2 times tid.

Måske jeg skal løfte lidt slør først: "Jeg kunne være tilbøjelig til tro, at jeg ville foretrække den konfiguration, der gav størst forskelle på netkablerne".
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 18 Juni 2005 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Ikke hvis det betyder at netdelen så er ringere!?.. og det vil det betyde efter min mening!...

En rigtig god og optimal strømforsyning, vil være langt mindre følsom!...  det er jeg ganske overbevist om!..

mvh.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 Juni 2005 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Ikke hvis det betyder at netdelen så er ringere!?.. og det vil det betyde efter min mening!...

En rigtig god og optimal strømforsyning, vil være langt mindre følsom!...  det er jeg ganske overbevist om!..

mvh.

Hvorfor?
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 18 Juni 2005 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Det er min erfaring  at jo bedere forstærker og jo bedre strømforsyning i apperaterne, jo mindre følsom er de for net støj og også net kabler..

Jo biligere, simplere og jo mindre strømforsyning, jo støre følsomhed!..

Og jo bedre  og mere optimalt div. ind & udgange er konfigureret og ikke mindst pladseret, jo mindre følsomme er de!..

Generelt jo mere ufølsom og sikret eller skærmet mm. samt måske elektrisk optimeret mod ind og udstråling af uønsket støj og spænding mm. jo mindre følsomme og kritisk er de for net strømmen generelt og ikke mindst net kablerne..

Det er det der har givet det fingerpej i retning af hvilke faktore der gør at netkabler har en effekt overhoved og hvordan de spiller ind, hvad der virker, hvorfor og hvordan mm.. ( som jeg har været nærmere inde på her tidligere)

Noget grej "invitere" problemer fra net siden... andre er ret ligeglade!... ( dette har så iøvrigt nødvendigvis ikke noget at gøre med hvor gode og vellydende de så ellers er eller ikke er!... men blot deres konstruktion og måde at virke på..  (net følsomme apperater kan være lige så gode som net ufølsomme!.. og omvendt!)

Forskellge konstalationer af apperater har også indvirken her! en cd. der udstråler en del.. men måske er mindre følsom for ind stråling selv.. kan fungere fint med en ganske indstrålings ufølsom forstærker og give næsten optimal gengivelse med et relativ alm. netkabel.. men er forstærkeren følsom skal der måske et specielt netkabel til for at modvirke dette!..

To ufølsomme apperater giver selv sagt ikke meget response på netkabler, og her heller ikke så det store behov her for!..

To følsomme apperater har MEGA! meget brug for alt den hjælp en specielt netkabel kan yde!.. osv..osv..

Endnu mere kompliceret bliver det når der er tale om eks cd. pre & power kombier..( 3 apperater)  for slet ikke at tale om drev + DAC og pre. & power..  hele 4 apperater!! ( og måske to power og så hele 5 apperater) osv..osv..

Så noget grej og grej kombier er følsomme andre mindre følsomme og andre igen nærmest ligeglade og ganske ufølsomme...  ( og de kan jo alle lyde fremragende! dette her eller behøver ikke at have indflydelse på kvaliteten iøvrigt!)

Dette forklare de vidt forskellige oplevelser af dette!..

Og for at komplicere ydderligere så vil alle de omtalte kombier være forskellige alt efter hvor de er koblet til og hvordan strømmen er lige der samt hvordan det ellers ser ud med støj i omgivelserne ( RF & anden påvirkning) selv tidspunktet pådagen kan have indflydelse.. og ligeledes hvor følsomme de anvendte signal kabler er for stråling og spænding der kommer fra net kablerne.. og hvor meget der samles op og dumpes gennem net kablerne ud på nettet fra de enkelte apperater..   alle disse faktore spiller ind!..

Så nogle anlæg kan nogle steder være følsomme og andre mindre eller ikke følsomme og omvendt..

Dette betyder også at netkabler der ikke fungere optimalt et sted kan gøre det et andet med samme udstyr! og så klart med andet udstyr samme sted men også andet steds ligeledes!..

Iøvrigt så når nogen mener at de oplever at et skærmet kabel ikke er godt! kan dette skyldes at skærmede kabler faktisk i uhældige omstendigheder og i hvisse omgivelser med nogen slags stråling faktisk opsamle støj, snavs og indstråling!.. altså virke som en antenne..  her vil et uskærmet net kabel sikkert give et bedre resultat!.. og det skærmede gøre mere skade end gavn!?... og det snavs det uskærmede kabel tillader gør mindre skade... og derfor får det uskærmede til at virke bedre, selv om det måske ikke nødvendigvis er det!..

Men jorder man skærmen vil man måske opleve at det jævner sig! og kablet nu fungere optimalt.. da det så dumper det opsamlede i jord, og samtidigt gør sit job, i at holde udstråling tilbage!..

mvh.

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 19 Juni 2005 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

miju skrev:
Jeg også en fornæmmelse af de forskellige typer udstyr opføre sig forskelligt overfor netkabler og net spændingen generelt..

Noget udstyr er måske mere krævende eller følsomt andet mindre, alt efter strømforsyningens opbygning og måde at fungere på, og div. kredsløbs følsomhed og generelle opbygning mm.

Hopla. Her er vi ved et af kardinalpunkterne. Ingen tvivl om at elektronikkens opbygning er ganske afgørende, og i forlængelse af dette element, har Shras meget fornuftigt forklaret i en anden tråd, hvordan/hvorfor man egentlig bør se netkablet, som en del af hele elektronikken. Og ydermere er, som du også er inde på, elektronikkens indbyrdes "korrespondance", et væsentlig element i junglen af forklaringer. Men uomtvisteligt er det, at netkabler kan være særdeles afgørende for setupets "lydbehandling"..........

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 19 Juni 2005 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

På et uskærmet net kabel ( især de alm. medfølgende standard typer ) kan der måles udstråling i mindst 10 - 15 cm's omkreds..   og bag på de flsete apprater er der faktisk ind og udgange mindre end 10 - 15 cm. fra netbrønden! og derved netkablet.. og som følge her af vil der som oftest også befinde sig andre kabler i nærheden af net kablet.

Bruger men så uskærmede signal kabler eks. er der ganske frit spil! den udstråling af støj og spænding der er fra netkablet ryger lige med ind!..

Så selv om et apperat har en støømforsyning der faktisk vil filtrere og modvirke net støj i sig selv, så slipper dette ind gennem de uskærmede signalkabler og måske disses stik!...

Selv såkaldte skærmede psudobalancerede signslkabler vil modtage / opsamle spænding og støj gennem skærmen og sende dette retur til et af appraterne i keden, nemlig det hvor skærmen er forbundet til!.. og jeg er sikker på at dette "snavs" så på en og anden måde alligevel finder vej frem over alt i systemet!...

Ægte balancerede kabler vil være mindre følsomme for dette! MEN! de vil alligevel samle op! i deres stik!.. der som oftest ikke er skærmet.. så lidt vil der også her slippe ind.

Dette foruden at apperaternes bøsninger / terminaler samt måske hele kabinettet vil / kan opsamle "støj" og spændings udstråling fra net kabler!..  og hvis dette trænger igennem kabinettet på apperaterne vil det ramle ind i de elektroniske kredsløb her bag!.. og vidre i systemet hvis disse kredsløb ikke er modstandsdygtige over for dette?!..

Dette kan et godt netkabel i høj grad forhindre..  (Nogle selvfølgelig bedre end andre) og hvor gode skærmede vs. uskærmede net kabler fungere i det pågældende setup, afhænger så af en række faktore, så som netop hvilke signal kabler & stik man anvender, hvor stor afstand der er til andre kabler, og til div. ind & udgange.. samt hvor modtagelig apperatet i sig selv er ( kabinet og elektroniske kredsløb her bag)

Nogle steder vil et godt skærmet netkabel nærmest være et must! andre steder er skærmen ikke så vigtig..  ( her vil jeg endda vove at påstå at i nogle sammenhænge og steder vil gevinsten ved specielle og dyre netkabler være næsten NUL!  og andresteder igen uundværlige..)

Tænk iøvrigt bare på hvor store forbedringer der på noget udstyr kan opleves hvis man stiller disse i et rack, med bare en hylde og lidt luft i mellem, i forhold til at bere stacke det hele ovnen på hinanden..

Jeg har selv oplevet en markant lydforbedring ved at pladsere en 2 mm. kobberplade mellem min DAC. og pre. amp. og en nærmest åbenbaring ved at jordforbinde denne kobberplade!... 

jeg er sikker på at hele netkabel problematikken er blevet meget mere markant og faktisk kun opdaget nu, da digitale apperater har holdt sin sejersgang nærmest overalt! selv de fleste vinyl freaks har trods alt en cd. spille stående ( just in case! eller for musak brug!?..)

Disse apperater udsænder MEGA! meget støj, både som direkte udstråling og som tilbage flow til nettet.. dette i lang langt højre grad en nogensinde tildliere oplevet med mere analoge apperater..

I dagens setup kan man opleve, et drev, en DAC, en pre. amp. med digitale kredsløb af en og anden art.. samt måske disse nye "digitale" effektforstærkere der i meget høj grad forårsager udstråling og støj, igen både direkte og inddirekte som tilbage flow til nettet.. ( se bare de første generationer af LcAudios Zappulse mf. og hvor mange der oplevede store støj problemer her! indtil de blev ordentligt afskærmet omkring div. støj givende kredsløb...)

Altså et total set up man kan møde idag med digitale kerdsløb mm. der er EN! kæmpe støj generator!...  det MÅ! give problemer!??..

Jeg vil vove at påstå at jo færre digitale apperater man har tilsluttet jo mindre kritisk bliver netop netkablerne!.. ( dog med forbehold for den støj der allerede kan være på nettet andetsteds fra samt RF. og den spænding der udstråles selv her fra netkabler til analogt udstyr og som også her kan påvirke lyden gennem div. kredsløb, kabler og stik, bøsninger samt terminaler mm.

mvh.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Juni 2005 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

Hmm!
Tjah der gøres mange tanker omkring netkabler og hvorfor de egentlig medfører forskelle i lydgengivelsen.
Som jeg forstår det, så mener Miju at det i vid udstrækning er et spørgsmål om afskærmning, så man undgår indstråling af støj i de spændingsforstærkende kredsløb.

Hertil er min kommentar, at så skal ægte ballanceret udstyr overhovedet ikke reagere på netkablerne.
Det ballancerede princip er ikke et specielt godt afskærmet format, men det er i stedet et system, hvor man aftaster forskellen ellem 2 ens forstærkere, der arbejder i modfase. På den vis "cancles" al støj, der kommer udefra. Kun støj der opstår internt i forstærkeren og så KUN i det ene forstærkerkredsløb, kan resultere i støj på udgangen. Apparatets strømforsyning, kabler, transformere m.m. kan ikke indstråle støj, såfremt apparatet er opbygget med blot rimelig symmetri.
Så jeg må helt klart sige, at jeg køber den ikke.
Forklaringen er helt eller delvist en anden.
Jeg har i øvrigt 2 100% ens kabler, hvor den ene er med fletskærm.
Man er meget velkommen til at prøve dem, mod at aflægge en edsvoren rapport om man kunne høre skærmen eller ej.
Hvis man gerne vil have en forklaring på, hvad der gør forskel på netsiden og hvad der ikke gør, ligesom det jo kunne være dejligt, at få kendskab til de principper man bør følge på det område, så må man eksperimentere lidt.
Det koster ikke alverden, og det bibringer af og til lidt brugbar viden.
Prøv f.eks. at lave 2 netkabler af 1,5kvmm solid core installationskabel.
På det ene snor du lederne sammen, på det andetholder du dem langt fra hinanden. Princippet er så, at det snoede kabel har højere kapacitet end det, hvor du holder lederne på afstand af hinanden. Modsat har det usnoede kabel højere selvinduktion. Det tilsluttede apparat kan reagere på forskellig vis, men normalt har man mere styr over udstrålingen fra kablet der er snoet. Prøv og lad os høre hvad der sker.
Afskærmning af et netkabel fører normalt mindst 2 ting med sig. Miljøet udenfor kablet bliver mindre forurenet med elektromagnetisme, miljøe inden i kablet forurenes mere, idet skærmen vil returnere en vis del af den opfangede energi og derved inducere en spænding i kablet. Er skærmen jordet, vil en del af den opfangede energi sendes til jord, alt efter impedansforholdene.
Der er med andre ord altid 2 sider af den samme sag, bortskaffes energi det ene sted, dukker det iflg. Einstein altid op et andet sted, om nødvendigt i en anden form. Man skal så bare finde en måde, hvor man bevarer mest muligt af kontrollen.
Jeg vil tro en afskærmning af netkabler vil virke positivt på notorisk støjende apparater, men strømtrækket må nødvendigvis også spille en rolle.
En strømslugende klasse A forstærker trækker en stor, men uforanderlig strøm konstant, en DAC gør egentlig det samme, løbeværker til CD maskiner og den slags, kunne godt være kilde til en masse servosnavs og andet elektrisk hakkelse. Typisk inddeles apparaterne internt i separate sektioner, med hver deres transformer m.m. så støjen fra styring af linse, slæde og den slags ikke forstyrrer de øvrige kredsløb.
Måske også apparater der har en tendens til et højt Q ved supersoniske frekvenser, eller hvis de oven i købet ligger på grænsen til ustabilitet, kan måske være særligt følsomme overfor indstråling.

Min erfaring siger dog, at stort set alt er følsomt overfor ændringer i netledninger. Og netledningernes særkender går igen på alle apparaterne - hidtil uden undtagelse. Det har altså været muligt at genkende lyden fra specielle kabler på alskens udstyr.
En af de lidt sjovere oplevelser var engang, da den nu forbudte JB kiggede forbi med en stikdåse. Han gav mig den i hånden og sagde "På med og fortæl hvad du hører". Efter 10 min. måtte jeg sige: "Det eneste det kan minde mig om er lyden af et Densen line-up". "Det er lige det" sagde han. De er helt vilde med den stikdåse. Han havde haft den med forbi hos en Densen freak, der elskede den.
Så den kunne også få RytmeHans op af stolen her hos mig. Tillad mig dog lige at tilføje, at den stikdåse savner jeg ikke, og jeg tror heller ikke JB gør.
Udstyr med SMPS tror jeg dog ikke helt har samme egenskaber, dog skal der tages alvorligt forbehold for, hvor godt filtrerede de allerede er. SMPS er noget af det der støjer og snavser på linie med en 2 takter ved fuld gas. Og tænk så lige på switch frekvensen - av for den - analog elektronik med den slags spændt for, skal meget effektivt have noget båndbreddebegrænsning indbygget.
Men har de det, så tror jeg mindre på, at de reagerer ret meget på netkablerne.

Om det er godt eller skidt, at man hører tydelige forskelle på netkabler, kan tolkes lidt forskelligt.
Nogle vil sige, at man på et meget afslørende line-up, kan høre alting.
Andre vil påstå, at det er fordi elektronikken ikke er alt for kløgtigt lavet.

Jeg har engang for en ung mand lavet en demonstration af, at tørre netstikkene af ét for ét med en rensevædske. Trin for trin spillede systemet gradvist højere og højere, ligesom fokus blev flyttet. Jeg vil ikke sige, at rene stik lyder bedre, men de lyder anderledes. Det går heldigvis hurtigt over igen, men der er en tydelig forandring, såfrem man laver den slags.

Nu kommer vi så til én af de mere besynderlige iagttagelser jeg og andre har gjort - og faktisk må jeg medgive, at også forbudte JB har nævnt detteher helt uafhængigt af mig engang. Påstøbte stik har en usædvanlig positiv effekt på lyden. Jeg kan ikke forklare hvorfor, men jeg har prøvet at slagte et rigtig godt netkabel, for at montere flotte nørdstik på efter alle kunstens regler - nedtur.
Jeg har så prøvet at gøre det samme, for at montere gode stik på, omend med en noget lavere nørdfaktor - nedtur.
Jeg har så prøvet at crimpe de rengjorte ledere fast, for derefter at plombere med en velplaceret klat sølvmættet loddetin - nedtur.
Jeg har påloddet lederne i apparatstikket så langt fremme i stikket, at strømvandringen i stikket var langt under 1mm - nedtur.
Jeg har som det ultimative prøvet, at bruge kablerne helt uden stik - nedtur.
Ingen af de nævnte fremgangsmåder kan nå helt almindelige tarvelige, sprøjtestøbte, klamme, ildelugtende og brandfarlige standardstik fra f.eks. NKT.
Alle de nævnte stik og teknikker resulterer i bittesmå forskelle, hvor man kan sidde i tide og utide og tvivle på, hvad der nu egentlig var at foretrække. Men de påsøbte ditto efterlader bare ikke tvivl - optur.
Jeg må blankt erkende, at jeg ingen anelse har om hvorfor, hvordan eller hvorledes. Der findes mængder af kabler med påstøbte stik, som slet ikke duer til hifi, Hak stikkene af dem og monter nogle heftige nogle med høj nørdfaktor - det ender såmænd i nedtur. Er kablet rigtig godt, så får man sjovt nok kun delvist de samme egenskaber frem, når stikkene skiftes til highnørdfactor typer.

Den eneste forklaring eller forsøg derpå, som jeg kan finde frem, er at måske man i de påstøbte stik har forhold, der ligner de forhold der gælder i selve kablet - hvilket dybest set svarer til at den karakteristiske impedans er tilgodeset. Er der nogen der kan hjælpe lidt måske?

Det var det såmænd.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 19 Juni 2005 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Kurt von Kubik]Hejsa!

Hmm!
Tjah der gøres mange tanker omkring netkabler og hvorfor de egentlig medfører forskelle i lydgengivelsen.

Som jeg forstår det, så mener Miju at det i vid udstrækning er et spørgsmål om afskærmning, så man undgår indstråling af støj i de spændingsforstærkende kredsløb.

Hertil er min kommentar, at så skal ægte ballanceret udstyr overhovedet ikke reagere på netkablerne.

Det gør de hvis der finder påbirkning stad gennem stik og indgange.. eller direkte ind i apperaterne.. ellers næsten ikke.. ( så du har delvis ret!!)

Det ballancerede princip er ikke et specielt godt afskærmet format, men det er i stedet et system, hvor man aftaster forskellen ellem 2 ens forstærkere, der arbejder i modfase. På den vis "cancles" al støj, der kommer udefra. Kun støj der opstår internt i forstærkeren og så KUN i det ene forstærkerkredsløb, kan resultere i støj på udgangen. Apparatets strømforsyning, kabler, transformere m.m. kan ikke indstråle støj, såfremt apparatet er opbygget med blot rimelig symmetri.
Så jeg må helt klart sige, at jeg køber den ikke.
Forklaringen er helt eller delvist en anden.

Ja men det er da også min erfaring at fuld ægte balanceret udstyr og med ditto kabel føring,  ikke er særlig krævende hvad angår net kabler og net støj..

Der er dog som før sagt lidt andre muligheder for forurening, der alligevel kan give en lille posetiv indvirkning af gode netkabler.. 

Man er meget velkommen til at prøve dem, mod at aflægge en edsvoren rapport om man kunne høre skærmen eller ej.

Det har jeg også flere typer af! og her kan jeg garanter at der er store forskelle i de skærm,ede kablers favøre!..

Hvis man gerne vil have en forklaring på, hvad der gør forskel på netsiden og hvad der ikke gør, ligesom det jo kunne være dejligt, at få kendskab til de principper man bør følge på det område, så må man eksperimentere lidt.
På det ene snor du lederne sammen, på det andet holder du dem langt fra hinanden. Princippet er så, at det snoede kabel har højere kapacitet end det, hvor du holder lederne på afstand af hinanden. Modsat har det usnoede kabel højere selvinduktion. Det tilsluttede apparat kan reagere på forskellig vis, men normalt har man mere styr over udstrålingen fra kablet der er snoet. Prøv og lad os høre hvad der sker.

Her sker der da noget!..  dette du der taler om er EN! ting der i netkabler kan have, og tror jeg, HAR! en effekt..  altså hvordan lederne er snoet og eller ligger i forhold til hinanden?

Dette er noget der i net kabler (foruden signalkabler) er af betydning, dette samt kablets mekaniske stabilitet og så selvfølgelig isolationsmaterialets evne til at holde på ind og ud stråling eller holde dette inde og ude rettre!.. og her under kommer skærm jo også ind..

Afskærmning af et netkabel fører normalt mindst 2 ting med sig. Miljøet udenfor kablet bliver mindre forurenet med elektromagnetisme,

Hvilket måske efter min overbevisning kan være en af de største effekter man oplever af net kabler..

miljøe inden i kablet forurenes mere, idet skærmen vil returnere en vis del af den opfangede energi og derved inducere en spænding i kablet.

Dette mener jeg ikke er noget reelt problem!... ( ellers havde man nok slet ikke brugt skærm!!) og efter hvad jeg oplever selv / høre er det ikke noget problem! da de bsdste net og ikke mindst signal kabler er de skærmede!..

Er skærmen jordet, vil en del af den opfangede energi sendes til jord, alt efter impedansforholdene.
Der er med andre ord altid 2 sider af den samme sag, bortskaffes energi det ene sted, dukker det iflg. Einstein altid op et andet sted, om nødvendigt i en anden form. Man skal så bare finde en måde, hvor man bevarer mest muligt af kontrollen.

Jordforbindelse har ALTID! og i ALLE! tilfælde jeg har oplevet været en kæmpe fordel!..   så alt negativ der potencielt kan siges om dette eller kunne være, er ren teori! uden reel indflydelse IRL.

Jeg vil tro en afskærmning af netkabler vil virke positivt på notorisk støjende apparater,

Alle digitale apperater der i sig selv ikke er ekstremt godt afskærmede.. ( så som gode gamle Denon DCD3560! eks.)

men strømtrækket må nødvendigvis også spille en rolle.
En strømslugende klasse A forstærker trækker en stor, men uforanderlig strøm konstant,

Sådanne har jeg et par styker af. ( 200W klA. 8 ohm.  = to brokoblede 50W klA. trin der køre som monotrin, begge med 2,2 kw. traffoer og  260000 uF. Rifa lytter) indbyggede netfiltre og dobbel net isolation mm.... de er faktisk ret usensetive overfor net kablers indvirken..  får de bare eks. PKA kabler så bliver det ikke bedre! ikke engang med de dyreste "hifi" netkabler!..   og om der er skærm eller ej!?... 

( så har anvender jeg "bare" det skærmede kabel jeg i sin tid sendte dig en prøve af.. og som bare et er enkelt skærmet godt og stabilt opbygget kabel.. og såm hos mig lyder aldelse og fungere aldeles fremragende..  dette er faktisk ren overkill! på andre apperater bruger jeg en dobbel skærmet udgave der ligner og har samme inderledere og opbygning blot med en ydder fortinnet kobber flet skærm,  og så noget gummi materiale efterfulgt af folie skærm, og så igen noget jern & bly holdig gummi materiale hvor der så er en  nr. 2 flet skærm  og så gummi indstøbte 5 x 1 mm. ledere  dette er noget af det bedste jeg har hørt og prøvet! og matcher de bedste "hifi" net kabler uanset pris!)

en DAC gør egentlig det samme,

Men udstråler en del digital støj! fre kredsløbende.

løbeværker til CD maskiner og den slags, kunne godt være kilde til en masse servosnavs og andet elektrisk hakkelse. Typisk inddeles apparaterne internt i separate sektioner, med hver deres transformer m.m. så støjen fra styring af linse, slæde og den slags ikke forstyrrer de øvrige kredsløb.

Men støjen slipper som regel ud gennem  net kabler!.. og bliver her et problem for andre apperater længere " nede" i keden!!

Måske også apparater der har en tendens til et højt Q ved supersoniske frekvenser, eller hvis de oven i købet ligger på grænsen til ustabilitet, kan måske være særligt følsomme overfor indstråling.

det skal jeg ik kunne sige?? kender ingen af slagsen??

Min erfaring siger dog, at stort set alt er følsomt overfor ændringer i netledninger. Og netledningernes særkender går igen på alle apparaterne - hidtil uden undtagelse. Det har altså været muligt at genkende lyden fra specielle kabler på alskens udstyr.

her er jeg ikke helt enig!! men der ER! da forskelle på net kabler.. ( som sagt dog kun til en hvis grænse!.. )

En af de lidt sjovere oplevelser var engang, da den nu forbudte JB kiggede forbi med en stikdåse. Han gav mig den i hånden og sagde "På med og fortæl hvad du hører". Efter 10 min. måtte jeg sige: "Det eneste det kan minde mig om er lyden af et Densen line-up". "Det er lige det" sagde han. De er helt vilde med den stikdåse. Han havde haft den med forbi hos en Densen freak, der elskede den.
Så den kunne også få RytmeHans op af stolen her hos mig. Tillad mig dog lige at tilføje, at den stikdåse savner jeg ikke, og jeg tror heller ikke JB gør.

En stikdåse med Densen sound!??   he he..  tjaa...  måske sku de markhedsføre disse under Densen navnet!.. har du ikke råd til vores udstyr så køb vores stikdåse og dit udstyr lyder som det alligevel!..

Jeg har dog selv ikke oplevet stikdåser der lyder af noget! andet end dårligt! og så de der ikke lyder af noget ( det er de gode!)

Bruger selv et der har ægte kobberskinner i! det er godt!...

Udstyr med SMPS tror jeg dog ikke helt har samme egenskaber, dog skal der tages alvorligt forbehold for, hvor godt filtrerede de allerede er. SMPS er noget af det der støjer og snavser på linie med en 2 takter ved fuld gas. Og tænk så lige på switch frekvensen - av for den -

Ja! disse nye forstærker typer og nye strømforsyninger..  er noged der rigtig snavser omgivelserne!.. og vitterligt gør skærmning et must! både af kredsløbene selv samt alle kabler!..

analog elektronik med den slags spændt for, skal meget effektivt have noget båndbreddebegrænsning indbygget. ( eller rigtig god afskærming!!)
Men har de det, så tror jeg mindre på, at de reagerer ret meget på netkablerne.

Ikke direkte men inddirekte! og det gør netkabler mere krittiske på andet udstyr omkring disse!.. altså andet i keden!...

Om det er godt eller skidt, at man hører tydelige forskelle på netkabler, kan tolkes lidt forskelligt.
Nogle vil sige, at man på et meget afslørende line-up, kan høre alting.
Andre vil påstå, at det er fordi elektronikken ikke er alt for kløgtigt lavet.

Hvis man ikke kan høre det er der to løsninger! enten er elektronikken så godt lavet at den er ret ligeglad eller også er apperaterne elendige og kan ikke vise forskelle, detaljer eller har nul opløsning.. ( det meste der ikke viser sig kritisk er dog af første kategori!! efter mine erfaringer!)

Jeg har engang for en ung mand lavet en demonstration af, at tørre netstikkene af ét for ét med en rensevædske. Trin for trin spillede systemet gradvist højere og højere, ligesom fokus blev flyttet. Jeg vil ikke sige, at rene stik lyder bedre, men de lyder anderledes. Det går heldigvis hurtigt over igen, men der er en tydelig forandring, såfrem man laver den slags.

Kender det tweak og et produkt der kunne eller måske stadig kan købes for dyre penge! har prøvet! og har ikke kunne spore den mindste effekt på noget udstyr jeg har prøvet på!... FUP & FIDUS!!!...  den demo må have været fup og fidus på en og anden måde!!...

Har flere gange oplevet demo af noget der virkede fantastisk under demone! men der hjemme eller hos andre absolut IKKE!...

Nu kommer vi så til én af de mere besynderlige iagttagelser jeg og andre har gjort - og faktisk må jeg medgive, at også forbudte JB har nævnt detteher helt uafhængigt af mig engang. Påstøbte stik har en usædvanlig positiv effekt på lyden. Jeg kan ikke forklare hvorfor, men jeg har prøvet at slagte et rigtig godt netkabel, for at montere flotte nørdstik på efter alle kunstens regler - nedtur.
Jeg har så prøvet at gøre det samme, for at montere gode stik på, omend med en noget lavere nørdfaktor - nedtur.
Jeg har så prøvet at crimpe de rengjorte ledere fast, for derefter at plombere med en velplaceret klat sølvmættet loddetin - nedtur.
Jeg har påloddet lederne i apparatstikket så langt fremme i stikket, at strømvandringen i stikket var langt under 1mm - nedtur.
Jeg har som det ultimative prøvet, at bruge kablerne helt uden stik - nedtur.
Ingen af de nævnte fremgangsmåder kan nå helt almindelige tarvelige, sprøjtestøbte, klamme, ildelugtende og brandfarlige standardstik fra f.eks. NKT.
Alle de nævnte stik og teknikker resulterer i bittesmå forskelle, hvor man kan sidde i tide og utide og tvivle på, hvad der nu egentlig var at foretrække. Men de påsøbte ditto efterlader bare ikke tvivl - optur.
Jeg må blankt erkende, at jeg ingen anelse har om hvorfor, hvordan eller hvorledes. Der findes mængder af kabler med påstøbte stik, som slet ikke duer til hifi, Hak stikkene af dem og monter nogle heftige nogle med høj nørdfaktor - det ender såmænd i nedtur. Er kablet rigtig godt, så får man sjovt nok kun delvist de samme egenskaber frem, når stikkene skiftes til highnørdfactor typer.

Tror de støbte stik er bedre skærmende og meget mekanisk stabile! og dette har en posetiv indflydelse der er svær at efterligne på anden måde! ( jeg støber mine ind i epoxy lim iblandet bly støv!! DET! virker!)

mvh.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 Juni 2005 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Det gør de hvis der finder påbirkning stad gennem stik og indgange.. eller direkte ind i apperaterne.. ellers næsten ikke.. ( så du har delvis ret!!) Jeg har ikke delvist ret, ballanceret udstyr SKAL udballancere indstrålet støj allevegne - også i stik ind på print osv. Det er en naturlov. Kun hvis det lykkes en eller anden ekstremt kort bølgelængde at ramme ét eller andet hjørne på et print, hvor kun den ene fase rammes, kan der indstråles HF. Alt netbrum cansles helt og aldeles.

Ja men det er da også min erfaring at fuld ægte balanceret udstyr og med ditto kabel føring,  ikke er særlig krævende hvad angår net kabler og net støj.. Netkabler har det ballancerede princip ike rigtigt indflydelse på, netstøj - JA.

Der er dog som før sagt lidt andre muligheder for forurening, der alligevel kan give en lille posetiv indvirkning af gode netkabler..  Nej det er der faktisk ikke.

Det har jeg også flere typer af! og her kan jeg garanter at der er store forskelle i de skærm,ede kablers favøre!.. Nice så!

På det ene snor du lederne sammen, på det andet holder du dem langt fra hinanden. Princippet er så, at det snoede kabel har højere kapacitet end det, hvor du holder lederne på afstand af hinanden. Modsat har det usnoede kabel højere selvinduktion. Det tilsluttede apparat kan reagere på forskellig vis, men normalt har man mere styr over udstrålingen fra kablet der er snoet. Prøv og lad os høre hvad der sker.

Her sker der da noget!..  dette du der taler om er EN! ting der i netkabler kan have, og tror jeg, HAR! en effekt..  altså hvordan lederne er snoet og eller ligger i forhold til hinanden?

Dette er noget der i net kabler (foruden signalkabler) er af betydning, dette samt kablets mekaniske stabilitet og så selvfølgelig isolationsmaterialets evne til at holde på ind og ud stråling eller holde dette inde og ude rettre!.. og her under kommer skærm jo også ind.. Isolationsmateriale skal først og fremmest isolere, dernæst tilføre mekanisk dæmpning. Afskærmnng yder det intet af.

Afskærmning af et netkabel fører normalt mindst 2 ting med sig. Miljøet udenfor kablet bliver mindre forurenet med elektromagnetisme,

Hvilket måske efter min overbevisning kan være en af de største effekter man oplever af net kabler.. Det tror jeg simpelthen ikke på. Selv de mest simple coax kabler har en helt enorm attenuation i skærmen. Og som eg allerede har nævnt, kan jeg sætte min skærm på og pille den af igen uden, at der er nær så stor forskel, som der er kablerne indbyrdes. Det tyder på, at man skal kigge andetsteds efter en universel forklaring.
At du oplever at det forholder sig som du beskriver, kan bunde i 2 forhold. Først og fremmest kan det faktisk være, at det hos dig rent faktisk forholder sig som du skriver. Alternativt går du i direkte modsat retning af mig, dvs. du vurderer forhold positive, som jeg vurderer som negative.
Det sidste her tror jeg er tæt på sandheden.

miljøe inden i kablet forurenes mere, idet skærmen vil returnere en vis del af den opfangede energi og derved inducere en spænding i kablet.

Dette mener jeg ikke er noget reelt problem!... ( ellers havde man nok slet ikke brugt skærm!!) og efter hvad jeg oplever selv / høre er det ikke noget problem! da de bsdste net og ikke mindst signal kabler er de skærmede!..

Er skærmen jordet, vil en del af den opfangede energi sendes til jord, alt efter impedansforholdene.

Jordforbindelse har ALTID! og i ALLE! tilfælde jeg har oplevet været en kæmpe fordel!..   så alt negativ der potencielt kan siges om dette eller kunne være, er ren teori! uden reel indflydelse IRL. Jeg finder det anderledes.
I øvrigt vil et sjovt eksperiment da være, at tage et tykt coax kabel, skrælle det og lægge skærmen udenpå et kabel, som man har 2 af. Så kan man høre et skærmet kabel, et jordforbndet og skærmet kabel og til sidst et i afsenderenden jordforbundet skærmet kabel.
Prøv da det og lad mig høre resultaterne.

Jeg vil tro en afskærmning af netkabler vil virke positivt på notorisk støjende apparater,

Alle digitale apperater der i sig selv ikke er ekstremt godt afskærmede.. ( så som gode gamle Denon DCD3560! eks.) 3560 ER ekstremt godt afskærmet, også internt. Man kan ikke gøre det bedre.

En strømslugende klasse A forstærker trækker en stor, men uforanderlig strøm konstant,

Sådanne har jeg et par styker af. ( 200W klA. 8 ohm.  = to brokoblede 50W klA. trin der køre som monotrin, begge med 2,2 kw. traffoer og  260000 uF. Rifa lytter) indbyggede netfiltre og dobbel net isolation mm.... de er faktisk ret usensetive overfor net kablers indvirken..  får de bare eks. PKA kabler så bliver det ikke bedre! ikke engang med de dyreste "hifi" netkabler!..   og om der er skærm eller ej!?... 
Well jeg har sådan en fanden også og den er særdeles følsom, selv igennem 50 kg. trafojern reagerer den prompte på netkablerne. Oven i købet er den biased så højt, at ingen klasse A ejere rigtigt tror på det. Den blæser meget kraftigt og alligevel holder den 50 gr. på de største køleprofiler jeg nogensinde har set på en amp og det i en temp ambient på 15 gr.
Alle der ar prøvet at lytte her hos mig, ved hvor varmt her bliver. Små 27-28 gr. efter et par timer og i et rimeligt køligt vejr.

( så har anvender jeg "bare" det skærmede kabel jeg i sin tid sendte dig en prøve af.. og som bare et er enkelt skærmet godt og stabilt opbygget kabel.. og såm hos mig lyder aldelse og fungere aldeles fremragende..  dette er faktisk ren overkill! på andre apperater bruger jeg en dobbel skærmet udgave der ligner og har samme inderledere og opbygning blot med en ydder fortinnet kobber flet skærm,  og så noget gummi materiale efterfulgt af folie skærm, og så igen noget jern & bly holdig gummi materiale hvor der så er en  nr. 2 flet skærm  og så gummi indstøbte 5 x 1 mm. ledere  dette er noget af det bedste jeg har hørt og prøvet! og matcher de bedste "hifi" net kabler uanset pris!)

Du burde nok forsøge dig med det NKT hospitalskabel, det er af en helt og aldeles anden støbning.

en DAC gør egentlig det samme,

Men udstråler en del digital støj! fre kredsløbende. Slet ikke, en DAC har stort set ingen snavs omkring sig. Lidt kommer der fra filterdelen, men det er forsvindende, den skal nærmere beskyttes mod indstråling.

løbeværker til CD maskiner og den slags, kunne godt være kilde til en masse servosnavs og andet elektrisk hakkelse. Typisk inddeles apparaterne internt i separate sektioner, med hver deres transformer m.m. så støjen fra styring af linse, slæde og den slags ikke forstyrrer de øvrige kredsløb.

Men støjen slipper som regel ud gennem  net kabler!.. og bliver her et problem for andre apperater længere " nede" i keden!! Prøv at indkoble et ekstra løbeværk foruden det du bruger, hvis du opdager dette, så er der rom i stride strømme fra Jylland.

det skal jeg ik kunne sige?? kender ingen af slagsen?? Jeg kender kun nogle få der IKKE er sådan

her er jeg ikke helt enig!! men der ER! da forskelle på net kabler.. ( som sagt dog kun til en hvis grænse!.. )

En stikdåse med Densen sound!??   he he..  tjaa...  måske sku de markhedsføre disse under Densen navnet!.. har du ikke råd til vores udstyr så køb vores stikdåse og dit udstyr lyder som det alligevel!..

Jeg har dog selv ikke oplevet stikdåser der lyder af noget! andet end dårligt! og så de der ikke lyder af noget ( det er de gode!)

Bruger selv et der har ægte kobberskinner i! det er godt!...

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 21 Juni 2005 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

[

Netkabler har det ballancerede princip ike rigtigt indflydelse på, netstøj - JA.

Det er min erfaring at selv med balanceret drift nydes der godt af ordentlige netkabler.. altså med et tværsnit op ik under 1,5 mm. og godt skræmede ( dog behøver det ik at være så ekstremt!) et godt gedigent skærmet 1,5 mm. NKT net kabel ( eller det jeg endte dig en prøve af) bedre bliver det ikke!!!..  altså udstyr med balanceret drift er i høj grad meget mindre følsomt over for hvilke netkabler man anvender!

Men at sige at det er helt ufølsomt er jeg ikke enige i!..  selv om det efter princippet skulle være det! men IRL. ser lidt anderledes ud!.. 

Der er dog som før sagt lidt andre muligheder for forurening, der alligevel kan give en lille posetiv indvirkning af gode netkabler..  Nej det er der faktisk ikke.

JO! dette oplever jeg meget tydeligt på praktisk taget alt balanceret udstyr det er prøvet på..

Dette er noget der i net kabler (foruden signalkabler) er af betydning, dette samt kablets mekaniske stabilitet og så selvfølgelig isolationsmaterialets evne til at holde på ind og ud stråling eller holde dette inde og ude rettre!.. og her under kommer skærm jo også ind.. Isolationsmateriale skal først og fremmest isolere, dernæst tilføre mekanisk dæmpning. Afskærmnng yder det intet af.

På nogle kabler er isoleringen med i afskærmningen.. det er der hvor der er tilsat byl og ferit materialer!... dette ses både i industrielle og hifi kabler!.. ( og det virker!!)

Selv de mest simple coax kabler har en helt enorm attenuation i skærmen. Og som eg allerede har nævnt, kan jeg sætte min skærm på og pille den af igen uden, at der er nær så stor forskel, som der er kablerne indbyrdes. Det tyder på, at man skal kigge andetsteds efter en universel forklaring.
At du oplever at det forholder sig som du beskriver, kan bunde i 2 forhold. Først og fremmest kan det faktisk være, at det hos dig rent faktisk forholder sig som du skriver. Alternativt går du i direkte modsat retning af mig, dvs. du vurderer forhold positive, som jeg vurderer som negative.
Det sidste her tror jeg er tæt på sandheden.

af kontrollen.

Jordforbindelse har ALTID! og i ALLE! tilfælde jeg har oplevet været en kæmpe fordel!..   så alt negativ der potencielt kan siges om dette eller kunne være, er ren teori! uden reel indflydelse IRL. Jeg finder det anderledes.

Jeg har altid! oplevet jord som en absolut fordel! med MEGET! renere, klare, dynamisk og detaljeret samt velopløst gengivelse tilfølge!...

Alle digitale apperater der i sig selv ikke er ekstremt godt afskærmede.. ( så som gode gamle Denon DCD3560! eks.) 3560 ER ekstremt godt afskærmet, også internt. Man kan ikke gøre det bedre.

Her er vi da 100% enige! alle apperater burde laves på den måde! så ville behov for skærmede netkabler være meget mindre, samt indflydelsen af netkabler generelt..  ( så mangler bare pladseringen af ind og udgange i forhold til net indgang bare at blive optimal hvis muligt!? ) 

Well jeg har sådan en fanden også og den er særdeles følsom, selv igennem 50 kg. trafojern reagerer den prompte på netkablerne. Oven i købet er den biased så højt, at ingen klasse A ejere rigtigt tror på det. Den blæser meget kraftigt og alligevel holder den 50 gr. på de største køleprofiler jeg nogensinde har set på en amp og det i en temp ambient på 15 gr.
Alle der ar prøvet at lytte her hos mig, ved hvor varmt her bliver. Små 27-28 gr. efter et par timer og i et rimeligt køligt vejr.

Tvivler meget på at noget som helst kommer gennem din strømforsyning!.. men det kan være at der er kredsløb i din forstærker samt indgange mm. der samler spændig og støj fra omgivelserne og netkablerne..  og den derfor alligevel er ret følsom!??

Du burde nok forsøge dig med det NKT hospitalskabel, det er af en helt og aldeles anden støbning.

Hvis de er opbygget på samme måde som de jeg bruger? såååå JA! så duer de nok!..  tvivler ik på at nogle af den slags typer kan være kanon!!

Men udstråler en del digital støj! fre kredsløbende. ( DAC) Slet ikke, en DAC har stort set ingen snavs omkring sig. Lidt kommer der fra filterdelen, men det er forsvindende, den skal nærmere beskyttes mod indstråling.

Jeg har oplevet noget helt andet!!.. på optil flere DAC. og andet digitalt udstyr!  her er der klart en forringelse af lyden at spore når disse kommer for tæt på hinanden og ligeledse forstærkere ( pre & power!) og en gevinst ved at holde mindst 20 cm. afstand, samt afskærmning med eks. en 2 mm. kobberplade mellem der er jordet!.. her er en kæmpe lydmæssig forbedring!.. ( derfor har jeg belagt alle mine apperaters kabinetter med netop 2 mm. kobber på indersiden og i bunden hele 4 mm. og har lavet jord forbindelse til seperate jordspyd!.. 

Det bevirkede at lyden blev klart renere og klare!.. 

Samt en bi gevinst at følsomheden for de anvendte net kabler minskes betragteligt!..

løbeværker til CD maskiner og den slags, kunne godt være kilde til en masse servosnavs og andet elektrisk hakkelse.

Det er de helt sikkert! alle jeg har prøvet! pånær gode gamle DCD3560 der hos mig ingen problemer giver og reelt ingen ekstra afskærmning behøver.. 

Dog nyder den godt af at stå på en tynd jordet kobberplade..ikke i sig selv, men apperater ned under gør det en lille smule,  så lidt slipper der ud under maskinen.. men det er i langt mindre og nærmest ubetydelig grad end nogen anden ikke lige så godt afskærmet cd. jeg har testet ( uanset pris!)

Typisk inddeles apparaterne internt i separate sektioner, med hver deres transformer m.m. så støjen fra styring af linse, slæde og den slags ikke forstyrrer de øvrige kredsløb.

Dette kunne alle lære af!... på DCD3560 er dette gjort forebilledeligt!!.. 

Men støjen slipper som regel ud gennem  net kabler!.. og bliver her et problem for andre apperater længere " nede" i keden!! Prøv at indkoble et ekstra løbeværk foruden det du bruger, hvis du opdager dette, så er der rom i stride strømme fra Jylland.

Hvad mener du med det??? uddyb lige lidt!?

mvh.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 Juni 2005 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Dette kunne alle lære af!... på DCD3560 er dette gjort forebilledeligt!!.. 

Hvad mener du med det??? uddyb lige lidt!?

mvh. 

Jamen det er da såre simpelt.
Hvis du vil teste hvor meget en CD snavser strømmen til, med hørbar forvrængning og støj, så prøv at sætte 2 løbeværker på den samme stikdåse. Sæt kun digikabler i den ene, prøv så at spille med først én tændt, så 2 løbeværker, så 2 der kører på samme tid osv. Så har du testet præcist hvor meget et løbeværk snavser lyden til.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 21 Juni 2005 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Will do! har tilfældigvis 3 stk. DCD3560 + en Zapplayer & en Audiolab samt en Pioneer DVD... så der er lidt at vælge mellem...

vender "frygteligt" tilbage med resultater!..

mvh. 

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 22 Juni 2005 kl. 08:26 | IP-adresse registreret  

Har nu prøvet dit lille eksperiment!...

To DCD3560 ( sågar 3 x 3560) på samme stikdåse og med mit alm. gode skærmede net kabel er der intet at høre..

Med alm. uskærmede net kabler er der ganske lidt at høre når cd. 2 kobles ind..  ( en smule uro i lydbilledet, men det er så lidt at det næsten er til at overhøre)

Skiftes det alm. net kabel med et PKA. ( der også er uden flet skærm) er lyden helt optimal! her nås grænsen.. og ydderligere net forbedringer er unødige..

Med Zapplayer og Audiolaben koblet ind? ser det imidlertid anderledes ud! her sker der hørbart noget!..

Her skal der de skærmede kabler til for at fjerne den uro der opleves når maskine to kobles på.. 

Net kabler på det ene apperat og ikke det andet ser dog ikke ud til at afhjælpe helt!.. kun ganske lidt... skærmede net kabler på begge gør dog "tricket"

Den værste var faktisk Phillips DVD maskinen! her var indkobling uden godt skærmede net kabler ret hørbar ( uro og lidt "grums" i lydbilledet) men også selv med skærmede net kabler!..

Hvad der hjalp mere end net kablerne var faktisk jord forbindelse samt en god 2 mm. kobber plade mellem apperaterne ( effekten på kobberpladen var dog meget begrænset mellem to DCD3560 wonder why??  )

Jeg kan her konkludere at DER ER! hørbar effekt af indkobling af en ekstra maskine i keden, specielle net kabler eller ej!

Dette også uden det er tilsluttet med andet end netkablet, effekten bliver endnu mere markant når apperatet tilsluttes med signal kabler også, både analoge såvel som digitale. ( dette gør effekten af net kablerne noget mere kritisk! så her er altså en sammenhæng)

Dog er som sagt uanset hvad! den største forbedring og effekt afskærmning apperaterne i mellem samt jord forbindelse!.. ( også meget tydelig til skærm på kabler!)

mvh.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 22 Juni 2005 kl. 08:27 | IP-adresse registreret  

Som sagt kan jeg klart opsumere!..

Der er forskelle til en hvis grænse i net kabler ( klare forskelle endda!) men mange dyre "hifi" netkabler overskrider med ekstrem margin denne grænse!...

Et skift fra al. standard uskærmet 0,75 mm. medfølgende net kabel og noget godt gedigent 1,5 mm. skærmet netkabel, giver en meget tydelig forskel.. ( nogle steder giver skærmning ikke så meget andre en hel det) her over, får man ikke meget mere ud af det.. ( andet end tom pengebog)

Forskelle mellem netkabler i det omfang effekten er hørbar, ligger så i kablets fysiske opbygning, her mest ledernes indbyrdes pladsering og afstand, samt isolations materialets "tæthed" / afskærming i forhold til ind og udstråling samt påvirkning af lederne i mellem internt i kablet.

I nogle sammenhænge og steder, vil en skærm eller flere skærme + ikke  mindst skærmende materialer i kablet gøre støre eller mindre gavn.

Tværsnit har ved støre spænding /strøm træk måske nok lidt at sige, dog skal der ganske meget "kul" på før et alm. 0,75 mm. kabel vil blive "presset" men der kan måske forkomme spids belastninger hvor det vil være en fordel ikke at have en "flaskehals" i forhold til resten af "keden" altså fra stik kontakten og det instalations kabel bag dette og op i apparatet, ( her vil der mest være tale om større effekttrin ) alm. instalations kabel er som oftest mellem 1,5 og 2 mm. og meget mere end det vil aldrig blive nødvendigt ved strøm træk til noget der kan drives via en alm. 220V. kontakt / installation.

Så et tværsnit på godt 1,5 mm. er godt nok, her er rigelig "headroom"!... mere skader ikke, men gør heller absolut ingen særlig gavn..

Afskærmning kan afhjælpe påvirkninger fra net kablet og til andre omliggende kabler, både net og signal mm. samt udstråling fra kablet direkte ind i apperatet eller andre nær stående apperater og deres kredsløb, hvis disse skulle være modtaglige for dette. (dette variere også en del fra udstyr til udstyr)

Ikke alle apperater mm. er dog lige følsomme for dette, så noget universelt problem er det nødvendigvis ikke.. men mange gange der høres forbedring ved net kabler kan det sagtens være en af disse faktore der gør "tricket"

Afskærmning af ydre påvirkninger er oftest ikke så nødvendigt!.. men kan dog have en lille gavnlig effekt nogle steder.. en god skærm gør jo faktisk begge dele.. holder stråling / spænding samt støj her fra inde samt ikke mindst ude..  ( mest effektiv er skærmen hvis den jordes!)

Det jeg før var inde på om ledernes indbyrdes pladsering og forhold til hinanden samt hvor meget de "ser" hinanden og hvordan de ligger i kablet, kan have afgørende betydning på hvordan net kablet opføre sig, og er nok den faktor man høre mest ved uskærmede net kabler og de forskelle der mellem disse er.

Er der faktore der gør skærm / afskærmning, nødvendigt eller en fordel? vil disse to faktore til sammen udgøre en stor effekt!.

Der er hundredevis af netkabler der mere en opfylder de krav eller faktore optimalt!.. det er bare at prøve sig frem!..

Det er ikke nødvendigt at det skal koste flere tusinde kr. at opnå en optimal balance af de her omtalte faktore.

Langt de fleste gode hifi net kabler opfylder disse krav og er faktisk i de fleste anlæg voldsom "overkill" og især når noget af det man betaler for er exotiske leder materialer der ingen fordel her har frem for al kobber!  intet sølv og andet kan gøre i NET! kabler kan ikke gøres med alm kobber! og denne kobber behøver ikke engang at være super speciel eller ekstra ren og dyppet i flydende kvælstof, dryppet med vie vand af paven eller besunget og danset for af en VooDoo "doktor"...

Nogel vil hævde at SØLV & GULD mm. samt PCOCC kobber og andet, eks. specielt behandlet kobber har ( eller efter sigende skulle have!?) bedre leder egenskaber!??  well!... vi snakker om 220V.  50 - 60 Hz. NET! spænding fuld af støj og snavs, "klumper" og andet og som enda variere meget.. hvis leder egenskaber og modstand i kabler / impedans er en faktor så øg tværsnit nogle brøkdele af en mm. med ganske alm. kobber og der vil opnås samme effekt!.. og øger man fra 1,5 mm. i instalationen i vægen og kontakten til "HELE"!! 2 mm. så er der bare mega hul igennem det sidste stykke!..  der 1000 gange vil opveje hvad ledermaterialet er lavet af og hvor rent dette er! på strømmens "rejse" denne sidste meter!..

Så ganske lidt mere tværsnit, lederes pladsering og indbyrdes forhold og i nogle tilfælde skærmning, er faktore der gør det i net kabler!

I signal og højtaler kabler er der en del flere faktore der har indflydelse da selve musik signalet er langt mere påvirkeligt og følsomt!...  så er er der virkelig meget at tage hensyn til, langt langt mere end med alm. net spænding!..  det trods alt alligevel skal gennem strømforsyninger mm. i apparetarne der gør deres effekt gældende, og er disse bare lidt fornuftige? slipper der ikke meget "snavs" igennem ( medmindre der er ekstremt meget af det)

Så hvad jeg mener er at der er et klart ”loft” for hvor meget man kan opnå med netkabler, tiltag ud over dette ”loft” gør absolut ingen gavn..( udover det rent psykoakustiske / indbilning) men dog heller ingen skade.

Køber man et net kabel der lover ”guld & ”grønne” skove!? og det til flere tusinde kr. så SKAL! det sgu også være så meget bedre end hvad man kan købe til 100 kr. m. (og det er endda MEGA! Dyrt!) tror man på det? Så lyder det også SÅ! meget bedre!.... altså ofre man en formue forventer man en kæmpe forbedring, og vil også så klart psykoakustisk høre denne.

Dette er forklaringen på 99% af alle jubel oplevelser med hunde dyre ”hifi” netkabler! Jo vist! De er gode og virker!.. men, men køber du for 5000 kr. super netkabel, betaler du garanteret mellem 4800 og 4500 kr. for psykoakustik, lækkert design, fede stik! Samt en masse salgs gas og psudo videnskablig ævle bævle!..

( Men ok! hvis man er glad og det ”virker” sååå?? og har man råd til at smide de penge ud på det? så er det jo en nem og hurtig måde at få et fungerende og godt net kabel.. så er køber glad, forhandler rigtig glad! Og producent MEGA! Glad! Altså alle glade!.. det er jo ik så ringe endda eller??.. at man så ved lidt ”ben” arbejde og eksprimenteren kunne opnå helt samme resultat for 1/10 af prisen er en helt anden historie!)

Jeg vil eddda vove ”pælsen” og påstå at for rigtig mange signal og højtaler kabler gælder det samme!.. der er et loft, hvor det stort set ikke bliver meget bedre, og alt her over er ”over kill” (kvalitativt!) klangmæssigt er der da frit valg på alle hylder og pris kategorier!.. dette ”loft” ligger dog betragteligt højre oppe end for net kablers vedkommende, ( grundet musik signalets noget støre kompleksitet og finfølsomhed!)

MEN! priserne på nogle af de absolut dyreste signal & højtaler kabler er vild overdrevende.. der er hverken meterialer eller arbejde i disse der justificere disse priser.. langt fra! og ydelsen justificere det heller ikke i forhold til lidt ”billigere” typer.. ( her taler vi dog alligevel om den dyre ende og priser omkring godt 1000 kr./m. Mindst!)

Der er forskelle både kvalitativt og klangligt! I høj grad inden for en hvis grænse som sagt!..

Og det også for net kablerne dog ligger grænsen her ekstremt meget levere! og langt de fleste gode hifi netkabler overgår denne grænse, ( over konstrurerede og designede / udviklede) i lang langt de fleste tilfælde kunne et godt industrielt net kabel til en brøkdel af prisen fungere lige så optimalt!..

mvh.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 Juni 2005 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Har nu prøvet dit lille eksperiment!...  Se sådan gør man, hvis man gerne vil vde mere - Jyllandsposten er ikke nok

To DCD3560 ( sågar 3 x 3560) på samme stikdåse og med mit alm. gode skærmede net kabel er der intet at høre.. Har jeg også prøvet.

Med alm. uskærmede net kabler er der ganske lidt at høre når cd. 2 kobles ind..  ( en smule uro i lydbilledet, men det er så lidt at det næsten er til at overhøre)

Skiftes det alm. net kabel med et PKA. ( der også er uden flet skærm) er lyden helt optimal! her nås grænsen.. og ydderligere net forbedringer er unødige..

Med Zapplayer og Audiolaben koblet ind? ser det imidlertid anderledes ud! her sker der hørbart noget!.. Jeg tror desværre, at det er lidt mindre heldige konstruktioner. Specielt har jeg meget lidt tiltro til stabiliteten i Audiolabben.

Her skal der de skærmede kabler til for at fjerne den uro der opleves når maskine to kobles på..  Prøv også evt med en middelvarm svejseflamme

Net kabler på det ene apperat og ikke det andet ser dog ikke ud til at afhjælpe helt!.. kun ganske lidt... skærmede net kabler på begge gør dog "tricket" Tror svejseren er lidt bedre.

Den værste var faktisk Phillips DVD maskinen! her var indkobling uden godt skærmede net kabler ret hørbar ( uro og lidt "grums" i lydbilledet) men også selv med skærmede net kabler!.. Jeg ved godt hvorfor: Det er fordi den i går var en Pioneer. Og nu er den altså en Phillips, det kan vi ikke have.
Det værste jeg i øvrigt har testet var en Playstation - uaks den støjer, men det er mest via signalkablerne.

Hvad der hjalp mere end net kablerne var faktisk jord forbindelse samt en god 2 mm. kobber plade mellem apperaterne ( effekten på kobberpladen var dog meget begrænset mellem to DCD3560 wonder why??  )

Jeg kan her konkludere at DER ER! hørbar effekt af indkobling af en ekstra maskine i keden, specielle net kabler eller ej!

Dette også uden det er tilsluttet med andet end netkablet, effekten bliver endnu mere markant når apperatet tilsluttes med signal kabler også, både analoge såvel som digitale. ( dette gør effekten af net kablerne noget mere kritisk! så her er altså en sammenhæng)

Dog er som sagt uanset hvad! den største forbedring og effekt afskærmning apperaterne i mellem samt jord forbindelse!.. ( også meget tydelig til skærm på kabler!)

mvh.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 22 Juni 2005 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Eksperimentet viser syntes jeg at, der da er en effekt af netkabler! men til en grænse! og andre tiltag kan have støre indflydelse! samt at ikke alle apperater er lige kritiske og følsomme!.. ( og det behøver de ikke at være dårligere for! snare tværtimod!)..

Skærm kan være påkrævet nogle steder og aldeles unødvendig andre.. ( måske endda skadelig istedet!?? hvis den ikke jordes!?)

Apperater "ser" hinanden både i deres blotte tilstedeværelse og nærhed men også gennem net kabler!..

Og her i ligger måske den største udfordring til net kabler!...

Og måske er net filtre ikke så dårlig en ide trods alt! disse skal blot være af en kvalitet og ydelse der ligger noget over de typer man kunne og kan købe for en flad "plov" samt virke begge veje... 

de nye relativ dyre strøm konditionere og forsynings apparater der er kommet frem de sidste år!  VIRKER! ( nogle bedre end andre! sådan er det jo altid!) men de koster!..    så her er der ingen billig genvej!... ( især ikke på power amps der vil stille enorme krav!) 

De lidt mindre typer ( som eks. de Lcaudio sælger) kan i nogle tilfælde være en fin ide på mindre strøm krævende apperater!..

Jeg priser mig dog lykkelig at mine apperater er FØDT! med strømforsyninger der har denne effekt!.. ( eks. dobbel net isolation!) det fungere og gør net spænding mm. langt mindre kritisk og net kabler lige så! ( dog langt fra helt!..)

Og hr. cm3 jeg HAR! prøvet uden disse tiltag...  altså prøv med! pil så af og prøv igen.. ( en fordel ved DIY. det er nemt at eksperimentere) og det lyder KLART! bedst MED!.. INGEN TVIVL HER OM!..  det virker og det virker som det SKAL! og har INGEN! "draw backs"!!.. ( tvært imod!)

Renere, klare lyd, flere detaljer, bedre opløsning, mere presition og bedre overblik! højre dynamik og mere ro hvor ro er påkrævet!..

mvh.

cvonengberg
Branchemedlem
Branchemedlem
Justcables.dk

Bruger siden: 26 December 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 26 Marts 2008 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

soxen skrev:
Jeg har fulgt tråden lidt på sidelinien og er enige i at der MÅ være minimal indflydelse på den sidste meter, jeg tror der er større indflydelse på om man f.eks. har sit køleskab på samme gruppe.

Jeg synes dog selv at jeg med mine hjemmelavede kabler oplever en forbedring i lydbilledet

som jeg har lavet af CY110 5 * 0,75 mm2 ledere - altså 2.25 mm2. Jeg har brugt 3 til fase og 3 til nul og 1 til jord koblet til skærmen.

Og så har det ikke kostet en bondegård.

Indlæg slettet af witzel, grundet reklame i forum

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum