Forfatter |
|
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 11:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der hold i det, at man helst skal have 2,5 kvadrat til effektforstærker og 1,5 kvadrat til resten (cd, pre osv.) ?  __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 14:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
[ QUOTE=shras]
miju skrev:
Det ultimative net kabel er godt 1,5 mm. tværsnit!... og godt og effektivt skærmet.. ledere ligger solidt mekanisk, er er snoet på den rette måde..
Resten er underordnet!.. altså leder materiale, isolations materiale mm..
Der kan dog opnås fordele ved iblanding af forskellige metaller i inder isolationen eller implementering af ferit RF. stoppers..
Det ultimative net kabel har de heel og gerne dobbel skærm..
Det jeg nu anvender er faktisk dobbel flet skærm + folie skærm.
Den yderste forbindes til jord og den inderste flyder i modtager enden. og folie skærmen flyder helt i begge ender..
Her kommer ikke noget ind eller ud!...
Desudenn er der noget metal og bly i mellem skærmene..
Det er det bedste jeg har hørt uanset pris.. og koster under 100 kr./m.
Det fås desverre ikke mere! grundet regler om de metaller der er i skærmen og noget små giftigt brændhemmende og kemikalie afvisende i ydder skærmen.. men godt jeg fik raget 20 m. til mig!.. 
Men som regel er et optimalt netkabel som det først i tråden her vist! ( LMC)

Stort bedre og mere ekstremt behøves det faktisk ik at være for det meste!..
mvh. |
|
|
Det er godt nok meget skråsikkert. Hvad baserer du disse udsagn på? Elektriske teorier, erfaringer, tro?
[/QUOTE]
JA!
Elektriske teorier, erfaringer og tro / overbevisning ( baseret på eksperimenter og test!) 
mvh. __________________ M.
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=Acer]Er der hold i det, at man helst skal have 2,5 kvadrat til effektforstærker og 1,5 kvadrat til resten (cd, pre osv.) ? [/QUOTE]
Det er aldeles unødigt at have mere end hvad der sidder i instalationen! ( altså inde i vægen og frem til stikkontakten.. )
Dette som regel mellem 1,5 og 2 mm. ( oftest 1,5 mm.)
Ingen effekttrin der skal / kan tilsluttes det normale 220 V. net, trækker mere end hvad der nemt og uden de mindste problemer kommer her igennem!..
UNDER! hvad der er i instalationen, ( standard 0,75 mm. ) kunne dog muligvis giver "problemer" i ekstreme strøm træk fra nogle af de mere voldsomme effektrin man ser... ( men så skal der også fyres vild og sindsygt op!)
UNDER de medfølgende standard altså 0,75 mm. er bestemt ikke tilrådligt! da dette helt sikkert vil kunne give problemer..
Og foruden problemer med strømtrækket / spændig, modstand mm. så også resulterende mindre god lyd.
|
Til top |
|
|
skruerselv Udelukket fra forum

heltny/cujo
Bruger siden: 05 Juni 2005 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 522
|
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, der sidder jo også en sikring med en SVAG ANTYDNING mindre tværsnit lige efter det "dyre" kabel
Det er en lille smule hjernedødt at ha 2 eller 3x8 kvadrat mellem væggens 1,5 (2,5) kvadrat og sin lille bitte sikring
|
Til top |
|
|
shras Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 1007
|
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|

Miju, du underkender hermed enhver form for kredsløbsteori, at apparater er konstrueret forskellige, at apparaterne påvirker hinanden samt x antal erfarne lyttere på dette forum. Det er ret flot, men det betyder samtidig at mit bullsh*t-filter skrues op på maksimum.
Som skrevet tidligere (dog ikke i denne tråd) ser apparaterne i anlægget hinanden igennem netledningerne, og opbygningen af disse bliver således en faktor for anlæggets samlede overføringsfunktion (eller karakteristik). __________________ MVH Søren
Sonus faber Club International
|
Til top |
|
|
shras Forum Bruger

|
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 15:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
skruerselv skrev:
Ja, der sidder jo også en sikring med en SVAG ANTYDNING mindre tværsnit lige efter det "dyre" kabel
Det er en lille smule hjernedødt at ha 2 eller 3x8 kvadrat mellem væggens 1,5 (2,5) kvadrat og sin lille bitte sikring |
|
|
Og anlæggets samlede lyd bestemmes alene af det svageste led? __________________ MVH Søren
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
[ QUOTE=skruerselv]
Det er en lille smule hjernedødt at ha 2 eller 3x8 kvadrat mellem væggens 1,5 (2,5) kvadrat og sin lille bitte sikring
[/QUOTE]
En sikring i indgangen af den type ( smælte sikring )er også en slem flaskehels!! og burde jo faktisk gøre SINDSYGT! meget skade for lyden, tager man de mere fanatiske fortalere for ekstreme net kabler seriøst!?...
Dette burde faktisk ødelægge ALT! og enhver gavnlig effekt af netkabler!!...????
Gør det så det?? eller?? tjaaa...???
Jeg mener at der ingen grund er til at anvende hverken mere eller mindre end det i væg installationen!... ( 1,5 mm.) heller ikke stort andet og dyre!.. ( lige bortset fra en ide at skærme kablerne med en flet skærm, af grunde jeg her været grundig inde på andet steds : ind & udstråling i apperaternes og andre kablers nærhed.)
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
[ QUOTE=shras]

Miju, du underkender hermed enhver form for kredsløbsteori, at apparater er konstrueret forskellige, at apparaterne påvirker hinanden
Forstår ikke hvad du der mener og hentyder til???
Læs hvad jeg skriver her :
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=25530&P N=1
Hvad underkender jeg????..........
samt x antal erfarne lyttere på dette forum.
Det er ret flot, men det betyder samtidig at mit bullsh*t-filter skrues op på maksimum.
Det er så DIT!!!!!!!!!!! problem...
Som skrevet tidligere (dog ikke i denne tråd) ser apparaterne i anlægget hinanden igennem netledningerne, og opbygningen af disse bliver således en faktor for anlæggets samlede overføringsfunktion (eller karakteristik).
Igen : http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=25530&P N=1
???????????????????????????????????????????????? [/QUOTE] __________________ M.
|
Til top |
|
|
shras Forum Bruger

|
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
En sikring i indgangen af den type ( smælte sikring )er også en slem flaskehels!! og burde jo faktisk gøre SINDSYGT! meget skade for lyden, tager man de mere fanatiske fortalere for ekstreme net kabler seriøst!?...
Dette burde faktisk ødelægge ALT! og enhver gavnlig effekt af netkabler!!...????
Gør det så det?? eller?? tjaaa...??? |
|
|
Ved du overhovedet noget om kredsløbsteori? Teorien om at der kommer strøm ind i den ene ende, lyd ud af den anden og påvirkningerne således kun gælder i den retning strømmen løber er fuldstændigt ude i hampen! __________________ MVH Søren
|
Til top |
|
|
shras Forum Bruger

|
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Miju, netop i tråden du henviser til stempler du de teorier som du ikke selv kender til, og kalder dem for woodo. Du baserer dine egne indkøb på dine egne ører. -Det er fuldstændig som det skal være. Andre setup fremhæver dog ting som du ikke hører, og at stemple dette som woodo er fuldstændig forrykt. __________________ MVH Søren
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 15:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
[ QUOTE=shras]
miju skrev:
Gør det så det?? eller?? tjaaa...??? |
|
|
Ved du overhovedet noget om kredsløbsteori? Teorien om at der kommer strøm ind i den ene ende, lyd ud af den anden og påvirkningerne således kun gælder i den retning strømmen løber er fuldstændigt ude i hampen!
[/QUOTE]
Tror der er noget du har fået "galt" i halsen!!...
Kan ikke se hvad fanden du snakker om ???
Jeg stiller mig kritisk overfor p***e dyre net kabler og fremføre at lidt billigere kan gøre et lige så godt job!.. dette af specefikke grunde jeg kommer ind på!..
Ligeledes stiller jeg mig også kritisk over for disse kabler af før omtalte grund netop smælte SIKRINGEN!
Hvad har det med noget du siger at gøre? og om jeg har forstand på kredsløbs teknik og teori mm. og hvad ved jeg???..
Hvad er du siger?? og hvad er du uenig i!??
Er du uenig i specefikke ting jeg har fremført! peg på dem og kom med noget konkret istedet for mundl**t!!.. OK!...?? 
Hvad mener DU!?? hvad er du uenig i! ??.. osv:!.. __________________ M.
|
Til top |
|
|

heltny/cujo
|
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 15:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
shras skrev:
skruerselv skrev:
Det er en lille smule hjernedødt at ha 2 eller 3x8 kvadrat mellem væggens 1,5 (2,5) kvadrat og sin lille bitte sikring |
|
|
Og anlæggets samlede lyd bestemmes alene af det svageste led?
|
|
|
Næh, det gør den ikke - der er MANGE ting der spiller ind - men jo længere kabeltræk du har, jo større tværtsnit bør du ha´- - - - men hvorfor ha den sidste meter i f.eks 4 kvadrat, når det der sidder i væggen "kun" er 1,5 til 2,5 kvadrat ? Det vinder man INTET ved, heller ikke selv om forstærkeren står 5 meter væk.
En smeltesikring i serie med din diskant kan man høre LIGE MED DET SAMME - kan man ikke også det når den sidder før trafoen ?
Mig bekendt vil en for "spinkel" ledning blive varm og give sig (og ændre modstand til det højere) ved overbelastning - mon ikke også en TRÆG smeltesikring giver sig en smule og sætter en - ihvertfald lille - dynamisk begrænsning, ved meget høje peak´s ? Med mindre man har lytkapacitet til at kunne spille højt i flere minutter uden spænding fra stikkontakten.
Netkabler, netfiltre osv har meget forskellig virkning efter hvor stor lytkapacitet man har - - - div. netfiltre og netkabler osv har meget lidt indflydelse - og gir en meget meget lille forskel på min forstærker - men jeg er også så heldig at ha 2x500.000 uF og en MEGET MEGET MEGET stor trafo i min forstærker.
Netfiltre/kabler har givetvis en større betydning på andre forstærkere, men uanset hvad - så er den lille sikring en begrænsning ved meget høje lydtryk/belastninger og mht dynamik - men den er jo nødvendig.
|
Til top |
|
|
shras Forum Bruger

|
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 15:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
Tror der er noget du har fået "galt" i halsen!!...
Kan ikke se hvad fanden du snakker om ???
Jeg stiller mig kritisk overfor p***e dyre net kabler og fremføre at lidt billigere kan gøre et lige så godt job!.. dette af specefikke grunde jeg kommer ind på!..
Ligeledes stiller jeg mig også kritisk over for disse kabler af før omtalte grund netop smælte SIKRINGEN!
Hvad har det med noget du siger at gøre? og om jeg har forstand på kredsløbs teknik og teori mm. og hvad ved jeg???..
Hvad er du siger?? og hvad er du uenig i!??
Er du uenig i specefikke ting jeg har fremført! peg på dem og kom med noget konkret istedet for mundl**t!!.. OK!...?? 
Hvad mener DU!?? hvad er du uenig i! ??.. osv:!..
|
|
|
Som tidligere henvist:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=23630&K W=shras&PN=0&TPN=2
Samlet set: Min grundlæggende holdning er at netkabler (ligesom alle andre komponenter) ikke éntydigt kan deles op i hot eller not, hvilket du i høj grad har gjort i denne tråd. Om det er netkablet til 5000,- eller netkablet til 20,- der virker i det specifikke setup har intet med prisen at gøre, men handler i stedet om anlægets karakteristik (hvilket forresten også gælder afskærmning, ledermaterialer, isolationsmateriale osv). __________________ MVH Søren
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 15:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
JA men forpokker de! det er vi da ikke SÅ! uenige om!!...
netkabler HAR! en effekt! og er mere eller mindre vigtige og her mere eller mindre effekt alt efter hvad udstyr de anvendes med, og hvor de anvendes mm... DET SIGER JEG OGSÅ!
MEN! der er en grænse for hvor meget de kan gøre!.. eller hvor stor effekt de her!.. det er min påstand!.. og denne effekt's grænse kan opnås længe før det man efter sigende skulle få hvis man køber for flere tusinde kr. så kaldte "hifi" netkabler!..
99% af alle de MEGA! dyre netkabler er total overkill!..
Men om skærm er nødvendig eller ej... osv.. og hvor god skærm, mm. afhænger af sted, og udstyr / omstendigheder!..
Jeg redegøre klart og tydeligt for hvad jeg mener er de vigtigste grunde til at netkabelr overhoved har en indflydelse her :
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=25530&P N=1
Og selv om jeg som sagt stiller meg endda meget !! kritisk overfor entkabler og hvormeget effekt disse har! så er jeg da helt på det rene med at de HAR! en effekt!... og / men denne variere alt efter udstyr og sted / omstendigheder mm...
Min primære påstand er at det stort set ikke behøver at være dyre og vildere end dette :

mvh
__________________ M.
|
Til top |
|
|

heltny/cujo
|
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
JA mewn forpokker de! det er vi da ikke SÅ! uenige om!!...
netkabler HAR! en effekt! og er mere eller mindre vigtige og her mere eller mindre effekt alt efter hvad udstyr de anvendes med, og hvor de anvendes mm... DET SIGER JEG OGSÅ!
MEN! der er en grænse for hvor meget de kan gøre!.. eller hvor stor effekt de her!.. det er min påstand!.. og denne effekt's grænse kan opnås længe før det man efter sigende skulle få hvis man køber for flere tusinde kr. så kaldte "hifi" netkabler!..
99% af alle de MEGA! dyre netkabler er total overkill!.. JA !!! Gange 12 
|
|
|
|
Til top |
|
|
shras Forum Bruger

|
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 15:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
skruerselv skrev:
Næh, det gør den ikke - der er MANGE ting der spiller ind - men jo længere kabeltræk du har, jo større tværtsnit bør du ha´- - - - men hvorfor ha den sidste meter i f.eks 4 kvadrat, når det der sidder i væggen "kun" er 1,5 til 2,5 kvadrat ? Det vinder man INTET ved, heller ikke selv om forstærkeren står 5 meter væk. |
|
|
Grunden er at anlægets enheder sammenkobles i stikdåsen, og enhederne påvirker således hinanden igennem netkablet.
skruerselv skrev:
En smeltesikring i serie med din diskant kan man høre LIGE MED DET SAMME - kan man ikke også det når den sidder før trafoen ? |
|
|
Der findes kritiske placeringer, og mindre kritiske placeringer. En smeltesikring i signalvejen må siges at være placering på et kritisk sted i forhold til lyden. Smeltesikringen inden strømforsyningen har ligeledes indflydelse på lyden, men påvirkningen den vej rundt i kredsløbet er langt mindre.
skruerselv skrev:
Mig bekendt vil en for "spinkel" ledning blive varm og give sig (og ændre modstand til det højere) ved overbelastning - mon ikke også en TRÆG smeltesikring giver sig en smule og sætter en - ihvertfald lille - dynamisk begrænsning, ved meget høje peak´s ? Med mindre man har lytkapacitet til at kunne spille højt i flere minutter uden spænding fra stikkontakten.
Netkabler, netfiltre osv har meget forskellig virkning efter hvor stor lytkapacitet man har - - - div. netfiltre og netkabler osv har meget lidt indflydelse - og gir en meget meget lille forskel på min forstærker - men jeg er også så heldig at ha 2x500.000 uF og en MEGET MEGET MEGET stor trafo i min forstærker.
Netfiltre/kabler har givetvis en større betydning på andre forstærkere, men uanset hvad - så er den lille sikring en begrænsning ved meget høje lydtryk/belastninger og mht dynamik - men den er jo nødvendig.
|
|
|
Nu er problemet såmænd ikke at anlægget ikke får fødet en tilstrækkelig mængde strøm når det har brug for det. Problemet ligger i at de elektroniske komponenter påvirker hinanden, OGSÅ igennem netledningen (og sikringen for den sags skyld) __________________ MVH Søren
|
Til top |
|
|
shras Forum Bruger

|
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 15:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
Det ultimative net kabel er godt 1,5 mm. tværsnit!... og godt og effektivt skærmet.. ledere ligger solidt mekanisk, er er snoet på den rette måde..
Resten er underordnet!.. altså leder materiale, isolations materiale mm..
Der kan dog opnås fordele ved iblanding af forskellige metaller i inder isolationen eller implementering af ferit RF. stoppers..
Det ultimative net kabel har de heel og gerne dobbel skærm..
Det jeg nu anvender er faktisk dobbel flet skærm + folie skærm.
Den yderste forbindes til jord og den inderste flyder i modtager enden. og folie skærmen flyder helt i begge ender..
Her kommer ikke noget ind eller ud!...
Desudenn er der noget metal og bly i mellem skærmene..
Det er det bedste jeg har hørt uanset pris.. og koster under 100 kr./m.
Det fås desverre ikke mere! grundet regler om de metaller der er i skærmen og noget små giftigt brændhemmende og kemikalie afvisende i ydder skærmen.. men godt jeg fik raget 20 m. til mig!.. 
Men som regel er et optimalt netkabel som det først i tråden her vist! ( LMC)
Stort bedre og mere ekstremt behøves det faktisk ik at være for det meste..
mvh.
|
|
|
miju skrev:
JA men forpokker de! det er vi da ikke SÅ! uenige om!!...
99% af alle de MEGA! dyre netkabler er total overkill!..
Men om skærm er nødvendig eller ej... osv.. og hvor god skærm, mm. afhænger af sted, og udstyr / omstendigheder!..
|
|
|
Jeg synes der er en vis modsætning i netop disse to indlæg...  __________________ MVH Søren
|
Til top |
|
|

heltny/cujo
|
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 15:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
shras skrev:
skruerselv skrev:
Næh, det gør den ikke - der er MANGE ting der spiller ind - men jo længere kabeltræk du har, jo større tværtsnit bør du ha´- - - - men hvorfor ha den sidste meter i f.eks 4 kvadrat, når det der sidder i væggen "kun" er 1,5 til 2,5 kvadrat ? Det vinder man INTET ved, heller ikke selv om forstærkeren står 5 meter væk. |
|
|
Grunden er at anlægets enheder sammenkobles i stikdåsen, og enhederne påvirker således hinanden igennem netkablet. Ja, men ændrer du det ved at gå fra 1,5 til 4 eller 8 kvadrat ? Nææh
skruerselv skrev:
En smeltesikring i serie med din diskant kan man høre LIGE MED DET SAMME - kan man ikke også det når den sidder før trafoen ? |
|
|
Der findes kritiske placeringer, og mindre kritiske placeringer. En smeltesikring i signalvejen må siges at være placering på et kritisk sted i forhold til lyden. Smeltesikringen inden strømforsyningen har ligeledes indflydelse på lyden, men påvirkningen den vej rundt i kredsløbet er langt mindre. Ja, men den er STADIG en begrænsning
skruerselv skrev:
|
|
|
Nu er problemet såmænd ikke at anlægget ikke får fødet en tilstrækkelig mængde strøm når det har brug for det.Jo det er det også Problemet ligger i at de elektroniske komponenter påvirker hinanden, OGSÅ igennem netledningen (og sikringen for den sags skyld)Ja ja, jeg er HELT med - også mht til udstråling osv - jeg er ikke grøn - men man ændrer INTET ved de forskellige faktorer ved at gå fra 1,5 til 4 kvadrat - INTET |
|
|
|
Til top |
|
|
shras Forum Bruger

|
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 15:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
skruerselv skrev:
Nu er problemet såmænd ikke at anlægget ikke får fødet en tilstrækkelig mængde strøm når det har brug for det.Jo det er det også Problemet ligger i at de elektroniske komponenter påvirker hinanden, OGSÅ igennem netledningen (og sikringen for den sags skyld)Ja ja, jeg er HELT med - også mht til udstråling osv - jeg er ikke grøn - men man ændrer INTET ved de forskellige faktorer ved at gå fra 1,5 til 4 kvadrat - INTET |
|
|
Ændret kvadrat betyder ændret resistans,overfladeareal, afstand imellem ledere, afstand imellem leder og skærm osv. Har du prøvet at fordoble kvadratet på dit højtalerkabel. Var der heller ikke nogen ændringer her? __________________ MVH Søren
|
Til top |
|
|

heltny/cujo
|
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 16:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
shras skrev:
skruerselv skrev:
|
|
Ændret kvadrat betyder ændret resistans,overfladeareal, afstand imellem ledere, afstand imellem leder og skærm osv. Har du prøvet at fordoble kvadratet på dit højtalerkabel. Var der heller ikke nogen ændringer her?
|
|
|
JO JO JO MASSER AF FORSKEL !!!!! Men stop nu inden i blir FOR kloge - jeg har også prøvet at gøre mit ht-kabel 3 gange så tykt - de sidste 8 cm ud af en totallængde på 3.5 meter - det gav sjovt nok ikk en skid - ligsom at forlænge kablet i væggen med et tykkere - INTET gir det.
Som du skrev så flot med sikringens placering - så må man nok også svagt antyde, at et kabel har større virkning/forskel I signalvejen - end FØR trafoen.
|
Til top |
|
|