Emne: DIY. net kabel. DER VIRKER! ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
shras Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 1007
|
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 16:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
skruerselv skrev:
JO JO JO MASSER AF FORSKEL !!!!! Men stop nu inden i blir FOR kloge - jeg har også prøvet at gøre mit ht-kabel 3 gange så tykt - de sidste 8 cm ud af en totallængde på 3.5 meter - det gav sjovt nok ikk en skid - ligsom at forlænge kablet i væggen med et tykkere - INTET gir det.
Som du skrev så flot med sikringens placering - så må man nok også svagt antyde, at et kabel har større virkning/forskel I signalvejen - end FØR trafoen. |
|
|
Vi er fuldstændig enige om at ændet kabel direkte i signalvejen har større indvirkning end ændret strømkabel, men forskel er der (og det kan høres). At du ikke har hørt forskel fortæller mig at det ikke er et tweak som har nogen indflydelse for din oplevelse af dit setup, men det fortæller mig ikke at tweaket ikke på nogen måde har virkning. __________________ MVH Søren
Sonus faber Club International
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 17:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
shras skrev:
miju skrev:
Det ultimative net kabel er godt 1,5 mm. tværsnit!... og godt og effektivt skærmet.. ledere ligger solidt mekanisk, er er snoet på den rette måde..
Resten er underordnet!.. altså leder materiale, isolations materiale mm..
Der kan dog opnås fordele ved iblanding af forskellige metaller i inder isolationen eller implementering af ferit RF. stoppers..
Det ultimative net kabel har de heel og gerne dobbel skærm..
Det jeg nu anvender er faktisk dobbel flet skærm + folie skærm.
Den yderste forbindes til jord og den inderste flyder i modtager enden. og folie skærmen flyder helt i begge ender..
Her kommer ikke noget ind eller ud!...
Desudenn er der noget metal og bly i mellem skærmene..
Det er det bedste jeg har hørt uanset pris.. og koster under 100 kr./m.
Det fås desverre ikke mere! grundet regler om de metaller der er i skærmen og noget små giftigt brændhemmende og kemikalie afvisende i ydder skærmen.. men godt jeg fik raget 20 m. til mig!.. 
Men som regel er et optimalt netkabel som det først i tråden her vist! ( LMC)
Stort bedre og mere ekstremt behøves det faktisk ik at være for det meste..
mvh.
|
|
|
miju skrev:
JA men forpokker de! det er vi da ikke SÅ! uenige om!!...
netkabler HAR! en effekt! og er mere eller mindre vigtige og her mere eller mindre effekt alt efter hvad udstyr de anvendes med, og hvor de anvendes mm... DET SIGER JEG OGSÅ!
MEN! der er en grænse for hvor meget de kan gøre!.. eller hvor stor effekt de her!.. det er min påstand!.. og denne effekt's grænse kan opnås længe før det man efter sigende skulle få hvis man køber for flere tusinde kr. så kaldte "hifi" netkabler!..
99% af alle de MEGA! dyre netkabler er total overkill!..
Men om skærm er nødvendig eller ej... osv.. og hvor god skærm, mm. afhænger af sted, og udstyr / omstendigheder!..
|
|
|
Jeg synes der er en vis modsætning i netop disse to indlæg... 
|
|
|
Det jeg svarede på var et spørgsmål om hvad der var det "ultimative" netkabel!??
Og det svarede jeg så sådan på!..
dette af mig beskrevende net kabel, vil dog på meget udstyr være ren "overkill" da mindre og andet kan gøre det!.. men skal det være ultimativt? så skal det gerne kunne dække alle behov.. og det mener jeg at et godt 1,5 mm. skærmet kabel kan! og især hvis der er lidt ferit eller andet RF stopper i samt div. metaller i skærmen til at hjælpe til med at holde "snavs" inde og ude hvor og i det omfang dette nu skulle være nødvendigt...
Og jeg mener at et sådant kabel kan findes på anden måde og billigere end blandt de specielle super og MEGA! dyre så kaldte "hifi" net kabler der markhedsføres!...
I nogle set up vil man kunne opnå optimal lyd med ganske alm. standard medfølgende net kabel, i andre alm. 1,5 mm. instalations kabel og nogle steder igen er en skærm påkrævet... enkelte behøver under hvisse omstændigheder ekstra afskærming mm.. dette afhænger af sted og udstyr samt tilstanden af strømmen pågældende sted mm..
Hvorfor der kan være behov for specielle netkabler og afskærmning kommer jeg jo ind på her : http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=25530&P N=1
mvh. __________________ M.
|
Til top |
|
|
skruerselv Udelukket fra forum

heltny/cujo
Bruger siden: 05 Juni 2005 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 522
|
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
shras skrev:
skruerselv skrev:
JO JO JO MASSER AF FORSKEL !!!!! Men stop nu inden i blir FOR kloge - jeg har også prøvet at gøre mit ht-kabel 3 gange så tykt - de sidste 8 cm ud af en totallængde på 3.5 meter - det gav sjovt nok ikk en skid - ligsom at forlænge kablet i væggen med et tykkere - INTET gir det.
Som du skrev så flot med sikringens placering - så må man nok også svagt antyde, at et kabel har større virkning/forskel I signalvejen - end FØR trafoen. |
|
|
Vi er fuldstændig enige om at ændet kabel direkte i signalvejen har større indvirkning end ændret strømkabel, men forskel er der (og det kan høres). At du ikke har hørt forskel fortæller mig at det ikke er et tweak som har nogen indflydelse for din oplevelse af dit setup, men det fortæller mig ikke at tweaket ikke på nogen måde har virkning. |
|
|
Jamen SÅ er vi enige - jeg kan nemt høre forskel på div signal/ht-kabler i mit setup - men netkabler + filter har ikk rigtig nogen virkning her - det er så lidt så lidt, at man er godt og grundigt i tvivl om der nu ER en forskel, eller om man bilder sig selv noget ind - andre der hører forskellige netkabler i mit setup, kan ikke høre nogen forskel
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 22 Juni 2005 kl. 08:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er forskelle til en hvis grænse i net kabler ( klare forskelle endda!) men mange dyre "hifi" netkabler overskrider med ekstrem margin denne grænse!...
Et skift fra al. standard uskærmet 0,75 mm. medfølgende net kabel og noget godt gedigent 1,5 mm. skærmet netkabel, giver en meget tydelig forskel.. ( nogle steder giver skærmning ikke så meget andre en hel det) her over, får man ikke meget mere ud af det.. ( andet end tom pengebog)
Forskelle mellem netkabler i det omfang effekten er hørbar, ligger så i kablets fysiske opbygning, her mest ledernes indbyrdes pladsering og afstand, samt isolations materialets "tæthed" / afskærming i forhold til ind og udstråling samt påvirkning af lederne i mellem internt i kablet.
I nogle sammenhænge og steder, vil en skærm eller flere skærme + ikke mindst skærmende materialer i kablet gøre støre eller mindre gavn.
Tværsnit har ved støre spænding /strøm træk måske nok lidt at sige, dog skal der ganske meget "kul" på før et alm. 0,75 mm. kabel vil blive "presset" men der kan måske forkomme spids belastninger hvor det vil være en fordel ikke at have en "flaskehals" i forhold til resten af "keden" altså fra stik kontakten og det instalations kabel bag dette og op i apparatet, ( her vil der mest være tale om større effekttrin ) alm. instalations kabel er som oftest mellem 1,5 og 2 mm. og meget mere end det vil aldrig blive nødvendigt ved strøm træk til noget der kan drives via en alm. 220V. kontakt / installation.
Så et tværsnit på godt 1,5 mm. er godt nok, her er rigelig "headroom"!... mere skader ikke, men gør heller absolut ingen særlig gavn..
Afskærmning kan afhjælpe påvirkninger fra net kablet og til andre omliggende kabler, både net og signal mm. samt udstråling fra kablet direkte ind i apperatet eller andre nær stående apperater og deres kredsløb, hvis disse skulle være modtaglige for dette. (dette variere også en del fra udstyr til udstyr)
Ikke alle apperater mm. er dog lige følsomme for dette, så noget universelt problem er det nødvendigvis ikke.. men mange gange der høres forbedring ved net kabler kan det sagtens være en af disse faktore der gør "tricket"
Afskærmning af ydre påvirkninger er oftest ikke så nødvendigt!.. men kan dog have en lille gavnlig effekt nogle steder.. en god skærm gør jo faktisk begge dele.. holder stråling / spænding samt støj her fra inde samt ikke mindst ude.. ( mest effektiv er skærmen hvis den jordes!)
Det jeg før var inde på om ledernes indbyrdes pladsering og forhold til hinanden samt hvor meget de "ser" hinanden og hvordan de ligger i kablet, kan have afgørende betydning på hvordan net kablet opføre sig, og er nok den faktor man høre mest ved uskærmede net kabler og de forskelle der mellem disse er.
Er der faktore der gør skærm / afskærmning, nødvendigt eller en fordel? vil disse to faktore til sammen udgøre en stor effekt!.
Der er hundredevis af netkabler der mere en opfylder de krav eller faktore optimalt!.. det er bare at prøve sig frem!..
Det er ikke nødvendigt at det skal koste flere tusinde kr. at opnå en optimal balance af de her omtalte faktore.
Langt de fleste gode hifi net kabler opfylder disse krav og er faktisk i de fleste anlæg voldsom "overkill" og især når noget af det man betaler for er exotiske leder materialer der ingen fordel her har frem for al kobber! intet sølv og andet kan gøre i NET! kabler kan ikke gøres med alm kobber! og denne kobber behøver ikke engang at være super speciel eller ekstra ren og dyppet i flydende kvælstof, dryppet med vie vand af paven eller besunget og danset for af en VooDoo "doktor"...
Nogel vil hævde at SØLV & GULD mm. samt PCOCC kobber og andet, eks. specielt behandlet kobber har ( eller efter sigende skulle have!?) bedre leder egenskaber!?? well!... vi snakker om 220V. 50 - 60 Hz. NET! spænding fuld af støj og snavs, "klumper" og andet og som enda variere meget.. hvis leder egenskaber og modstand i kabler / impedans er en faktor så øg tværsnit nogle brøkdele af en mm. med ganske alm. kobber og der vil opnås samme effekt!.. og øger man fra 1,5 mm. i instalationen i vægen og kontakten til "HELE"!! 2 mm. så er der bare mega hul igennem det sidste stykke!.. der 1000 gange vil opveje hvad ledermaterialet er lavet af og hvor rent dette er! på strømmens "rejse" denne sidste meter!..
Så ganske lidt mere tværsnit, lederes pladsering og indbyrdes forhold og i nogle tilfælde skærmning, er faktore der gør det i net kabler!
I signal og højtaler kabler er der en del flere faktore der har indflydelse da selve musik signalet er langt mere påvirkeligt og følsomt!... så er er der virkelig meget at tage hensyn til, langt langt mere end med alm. net spænding!.. det trods alt alligevel skal gennem strømforsyninger mm. i apparetarne der gør deres effekt gældende, og er disse bare lidt fornuftige? slipper der ikke meget "snavs" igennem ( medmindre der er ekstremt meget af det)
Så hvad jeg mener er at der er et klart ”loft” for hvor meget man kan opnå med netkabler, tiltag ud over dette ”loft” gør absolut ingen gavn..( udover det rent psykoakustiske / indbilning) men dog heller ingen skade.
Køber man et net kabel der lover ”guld & ”grønne” skove!? og det til flere tusinde kr. så SKAL! det sgu også være så meget bedre end hvad man kan købe til 100 kr. m. (og det er endda MEGA! Dyrt!) tror man på det? Så lyder det også SÅ! meget bedre!.... altså ofre man en formue forventer man en kæmpe forbedring, og vil også så klart psykoakustisk høre denne.
Dette er forklaringen på 99% af alle jubel oplevelser med hunde dyre ”hifi” netkabler! Jo vist! De er gode og virker!.. men, men køber du for 5000 kr. super netkabel, betaler du garanteret mellem 4800 og 4500 kr. for psykoakustik, lækkert design, fede stik! Samt en masse salgs gas og psudo videnskablig ævle bævle!..
( Men ok! hvis man er glad og det ”virker” sååå?? og har man råd til at smide de penge ud på det? så er det jo en nem og hurtig måde at få et fungerende og godt net kabel.. så er køber glad, forhandler rigtig glad! Og producent MEGA! Glad! Altså alle glade!.. det er jo ik så ringe endda eller??.. at man så ved lidt ”ben” arbejde og eksprimenteren kunne opnå helt samme resultat for 1/10 af prisen er en helt anden historie!)
Jeg vil eddda vove ”pælsen” og påstå at for rigtig mange signal og højtaler kabler gælder det samme!.. der er et loft, hvor det stort set ikke bliver meget bedre, og alt her over er ”over kill” (kvalitativt!) klangmæssigt er der da frit valg på alle hylder og pris kategorier!.. dette ”loft” ligger dog betragteligt højre oppe end for net kablers vedkommende, ( grundet musik signalets noget støre kompleksitet og finfølsomhed!)
MEN! priserne på nogle af de absolut dyreste signal & højtaler kabler er vild overdrevende.. der er hverken meterialer eller arbejde i disse der justificere disse priser.. langt fra! og ydelsen justificere det heller ikke i forhold til lidt ”billigere” typer.. ( her taler vi dog alligevel om den dyre ende og priser omkring godt 1000 kr./m. Mindst!)
Der er forskelle både kvalitativt og klangligt! I høj grad inden for en hvis grænse som sagt!..
Og det også for net kablerne dog ligger grænsen her ekstremt meget levere! og langt de fleste gode hifi netkabler overgår denne grænse, ( over konstrurerede og designede / udviklede) i lang langt de fleste tilfælde kunne et godt industrielt net kabel til en brøkdel af prisen fungere lige så optimalt!..
mvh.
__________________ M.
|
Til top |
|
|
Alex E Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2051
|
Sendt: 22 Juni 2005 kl. 09:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej miju
Du modsiger dig selv, på den ene side har du lavet en liste med nogle eksotiske netkabler som er sat op efter 1-2-3-4 osv.
- og på den anden side siger du er det er rent voodoo, ligeledes siger du at det kan gøres mindst ligeså godt med billige netkabler.
- du siger også at ledermateriale samt kappe i forskellige materialer er af mindre betydning - og afligevel er du kommet frem til en list over de bedst eksotiske netkabler ?
Du må meget undskylde hvis jeg kommer til at lyde lidt skeptisk - men det giver altså ikke mening ?
Jeg kan høre at du har gjort dig nogle overvejelser - men alt i alt virker det også som om at du er ligså meget på Herrens Mark som vi andre der leger med netkabel.
Der mangler nogle helt basale teorier som kan belyse hvad der sker når vi skifter fra et kabel til et andet - DIY-kabel eller serieproduceret kabler.
-og faktum er at der er mange som høre en forskel når der skiftes netkabler - så alt andet lige må der ligge nogle guldkorn om viden i ledermateriale, skærme -ikke skærm, kappe (PVC eller andre materialer)
Det vil være interessant om vi kunne komme frem til det ultimative netkabel (et Hifi4all-kabel)
|
Til top |
|
|
shras Forum Bruger

|
Sendt: 22 Juni 2005 kl. 09:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
Tværsnit har ved støre spænding /strøm træk måske nok lidt at sige, dog skal der ganske meget "kul" på før et alm. 0,75 mm. kabel vil blive "presset" men der kan måske forkomme spids belastninger hvor det vil være en fordel ikke at have en "flaskehals" i forhold til resten af "keden" altså fra stik kontakten og det instalations kabel bag dette og op i apparatet, ( her vil der mest være tale om større effekttrin ) alm. instalations kabel er som oftest mellem 1,5 og 2 mm. og meget mere end det vil aldrig blive nødvendigt ved strøm træk til noget der kan drives via en alm. 220V. kontakt / installation.
Så et tværsnit på godt 1,5 mm. er godt nok, her er rigelig "headroom"!... mere skader ikke, men gør heller absolut ingen særlig gavn.. |
|
|
Hej Miju
Lige netop i dette resonnement er det filmen knækker. Grundlæggende sige du i denne betragtning at et givet komponents påvirkning kun er aktuel i signalretningen. -Strøm løber ind, lyd kommer ud, og kablets tværsnit har derfor alene til formål at der kan trækkes tilstrækkeligt med strøm. Dette holder ikke.
Anlæggets komponenter vekselvirker igennem de indbyrdes forbindelser. Dette betyder at karakteristikken af signalkablet har (STOR) indflydelse på anlæggets samlede ydelse, ligesom karakteristikken af strømkablet har indflydelse på anlæggets samlede ydelse. Selv powerkablets "lydkarakteristik" får således indflydelse på det samlede anlægs ydelse, og dermed tværsnit, ledermateriale, isolation, afskærmning osv. __________________ MVH Søren
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 22 Juni 2005 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
[ QUOTE=Alex E Nielsen]
Hej miju
Du modsiger dig selv, på den ene side har du lavet en liste med nogle eksotiske netkabler som er sat op efter 1-2-3-4 osv.
JA! jeg har afprøvet nogle "hifi" netkabler!.. og JA! de virker og jeg har lavet en lille liste over hvilke der virker bedst!..
Dog kan flere billigere industrielle kabler gøre det lige så godt!..
Og det er største delen af pointen!...
net kabler gør en forskel! JA! til en hvis grænse! og "hifi" netkablerne virker selvfølgelig!.. men er for det meste lang overkill og voldsomt over prissat!..
- og på den anden side siger du er det er rent voodoo, ligeledes siger du at det kan gøres mindst ligeså godt med billige netkabler.
Om lederne er af ren sølv, eller guld eller super speciel kobber! er Voodo med net kabler!.. dog kan lederes indbyrdes forhold og påvirkning eller mangel på samme... være med til at gøre en forskel!.. om leder materialet er af teflon eller andet er stort set lige meget! men om der er iblandet metaller eller andet der hjælper med at reelt afskærme kan dog sagtens have en virkning!..
- du siger også at ledermateriale samt kappe i forskellige materialer er af mindre betydning - og afligevel er du kommet frem til en list over de bedst eksotiske netkabler ?
Som sagt! meterialet er mindre betydnings fuldt! opbygningen kan have en effekt!... og min liste over exotiske kabler viser bare hvilke der af de jeg har prøvet giver mest indflydelse! og som jeg jo ikke benægter at de har! MEN TIL EN GRÆNSE! og en grænse der også kan nås med billigere kabler!..
Samt det viser klart at de kabler der virker bedst også er de der bedste afskærmet!.. ( samme gælder for DIY. kabler!)
Du må meget undskylde hvis jeg kommer til at lyde lidt skeptisk - men det giver altså ikke mening ?
JO! hvis du læser det rigtigt og høre efter i timen!! 
Jeg kan høre at du har gjort dig nogle overvejelser - men alt i alt virker det også som om at du er ligså meget på Herrens Mark som vi andre der leger med netkabel.
Det er vi sgu i bund og grund alle sammen! men jeg kommer med nogle ganske logiske og faktisk i forsøg funderede betragtninger om hvorfor, hvordan og hvad mm...!!
Der mangler nogle helt basale teorier som kan belyse hvad der sker når vi skifter fra et kabel til et andet - DIY-kabel eller serieproduceret kabler.
Nej det gør der da ikke!???
-og faktum er at der er mange som høre en forskel når der skiftes netkabler - så alt andet lige må der ligge nogle guldkorn om viden i ledermateriale, skærme -ikke skærm, kappe (PVC eller andre materialer)
jeg redegøre klart for grunde til dette!!
Det vil være interessant om vi kunne komme frem til det ultimative netkabel (et Hifi4all-kabel)
det er tvivlsomt!!.. meningerne er for mange og delte! det vil være det samme som af finde det ultimative anlæg eller signal / højtaler kabel... yeeeer right!!.. good luck!!.. [/QUOTE] __________________ M.
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 22 Juni 2005 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Miju
Lige netop i dette resonnement er det filmen knækker. Grundlæggende sige du i denne betragtning at et givet komponents påvirkning kun er aktuel i signalretningen. -Strøm løber ind, lyd kommer ud, og kablets tværsnit har derfor alene til formål at der kan trækkes tilstrækkeligt med strøm. Dette holder ikke.
Anlæggets komponenter vekselvirker igennem de indbyrdes forbindelser. Dette betyder at karakteristikken af signalkablet har (STOR) indflydelse på anlæggets samlede ydelse, ligesom karakteristikken af strømkablet har indflydelse på anlæggets samlede ydelse. Selv powerkablets "lydkarakteristik" får således indflydelse på det samlede anlægs ydelse, og dermed tværsnit, ledermateriale, isolation, afskærmning osv.
Der går strøm IND og UD igen fra + til -
Og der trækkes forskellig spænding alt efter hvad apperatet foretager sig.
Meget enkelt! denne spænding skal leveres!
Intet apperat der fødes fra alm. lysnet 220 V. ( 50 - 60 Hz.) vil nogensinde komme i bekneb med strømtræk fra et 1,5 mm. kabel!... og langt de flsete måske pånær enkelte ekstrem strømstærke effekttrin der får meget "tæsk" vil komme i nærheden af et 0,75 mm. kabels begrænsninger!
Det er så EN! ting!..
At der så kan være noget med impedansen i strømen ( hvad det så må være?) i forhold til de kredsløb denne trækkes til!? det er så en anden ting.. denne tror jeg dog ikke har nogen støre betydning gennem kabler over 1,5 - 2 mm... her er mere end rigligt tværsnit til at tilgode se alle faktore!..
Som sagt DET DER ER I INSTALATIONEN ( I VÆGEN ) FREM TIL STIK KONTAKTEN SÆTTER GRÆNSEN HVAD ANGÅR TVÆRSNIT! og fordele ved øgelse af denne og den er som oftest omkring de 1,5 mm... ( den sætter også den nedre aceptable grænse! derfor 0,75 altså UNDER! 1,5 mm. er heller ikke aceptabelt!..
( jeg påstår dog heller ikke at 0,75 mm. standard er optyimalt og anbefaler det langt fra! men der er dog garanteret apperater hvor der ik vil være en skid forskel på om man anvender dette eller noget med støre tværsnit!.. )
Egne mangfoldige forsøg viser at der ABSOLUT! ingen forskel er på om man anvender 1,5 mm. eller 3 mm. eller sågar hele 6 mm.!! 1,5 til 2 er GRÆNSEN!...
Her efter er det andre faktore der spiller ind! så som jeg siger om, lederes indbyrdes forhold, påvirkning, stabilitet, afskærming mod ind & især ud stråling mm. noget som i bund og grund ikke har noget med materiele valg at gøre men om funktion! til at opfylde de krav der skal til for at optimere de områder jeg her nævner kræves ikke nødvendigvis exotiske materialer mm.. men alm. fornuft og alm. tiltag der ses i mange industrielle kabler der ikke koster en mindre krig!..
Igen netkabler VIRKER! JA! men til En grænse!.. ( et LOFT ) og denne / dette nås nemt og relativ hurtigt og enkelt!..
Her over er det ren VooDoo, indbildning og Psykoakustik!
|
Til top |
|
|
shras Forum Bruger

|
Sendt: 22 Juni 2005 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
Hej Miju
Anlæggets komponenter vekselvirker igennem de indbyrdes forbindelser. Dette betyder at karakteristikken af signalkablet har (STOR) indflydelse på anlæggets samlede ydelse, ligesom karakteristikken af strømkablet har indflydelse på anlæggets samlede ydelse. Selv powerkablets "lydkarakteristik" får således indflydelse på det samlede anlægs ydelse, og dermed tværsnit, ledermateriale, isolation, afskærmning osv.
Der går strøm IND og UD igen fra + til -
Og der trækkes forskellig spænding alt efter hvad apperatet foretager sig.
Meget enkelt! denne spænding skal leveres!
Intet apperat der fødes fra alm. lysnet 220 V. ( 50 - 60 Hz.) vil nogensinde komme i bekneb med strømtræk fra et 1,5 mm. kabel!... og langt de flsete måske pånær enkelte ekstrem strømstærke effekttrin der får meget "tæsk" vil komme i nærheden af et 0,75 mm. kabels begrænsninger!
Det er så EN! ting!..
At der så kan være noget med impedansen i strømen ( hvad det så må være?) i forhold til de kredsløb denne trækkes til!? det er så en anden ting.. denne tror jeg dog ikke har nogen støre betydning gennem kabler over 1,5 - 2 mm... her er mere end rigligt tværsnit til at tilgode se alle faktore!..
Som sagt DET DER ER I INSTALATIONEN ( I VÆGEN ) FREM TIL STIK KONTAKTEN SÆTTER GRÆNSEN HVAD ANGÅR TVÆRSNIT! og fordele ved øgelse af denne og den er som oftest omkring de 1,5 mm... ( den sætter også den nedre aceptable grænse! derfor 0,75 altså UNDER! 1,5 mm. er heller ikke aceptabelt!..
( jeg påstår dog heller ikke at 0,75 mm. standard er optyimalt og anbefaler det langt fra! men der er dog garanteret apperater hvor der ik vil være en skid forskel på om man anvender dette eller noget med støre tværsnit!.. )
Egne mangfoldige forsøg viser at der ABSOLUT! ingen forskel er på om man anvender 1,5 mm. eller 3 mm. eller sågar hele 6 mm.!! 1,5 til 2 er GRÆNSEN!...
Her efter er det andre faktore der spiller ind! så som jeg siger om, lederes indbyrdes forhold, påvirkning, stabilitet, afskærming mod ind & især ud stråling mm. noget som i bund og grund ikke har noget med materiele valg at gøre men om funktion! til at opfylde de krav der skal til for at optimere de områder jeg her nævner kræves ikke nødvendigvis exotiske materialer mm.. men alm. fornuft og alm. tiltag der ses i mange industrielle kabler der ikke koster en mindre krig!..
Igen netkabler VIRKER! JA! men til En grænse!.. ( et LOFT ) og denne / dette nås nemt og relativ hurtigt og enkelt!..
mvh.
|
|
|
Se, nu er det jo så vi kunne blive ved i al evighed med at diskutere hvad der rent faktisk sker. At du forsimpler og generaliserer dit billede af elektronikken på den måde du gør, siger mig at dit verdensbillede alene består af det faglige niveau du har omkring elektronik, og alt andet stemples som woodoo. Mit råd: Tak en videregående uddannelse inden for området og bliv klogere! Al anden input underkender du jo med al tydelighed. __________________ MVH Søren
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 22 Juni 2005 kl. 14:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Al uddannelse i verden ændre ikke på de faktiske erfaringer jeg har hvad angår prøvelsen af netkabler!.. ( og andre kabler mm.)
Og ih! hvor er det dejligt at spille klogere og komme med nedladende bemærkninger...... eller?? 
NEJ! jeg har ikke nogen uddannelse eller enorm indsigt i elektronik! ( hvad man næsten får indtryk af du jo så må have?? eller??) det jeg har er NOK! til "husbehov" og for at skille pis fra papir!.. reele ting fra VooDoo!..... hvad der virker og hvad der ikke virker!..
Og jeg ved nok til at gøre mig tanker om hvad, hvorfor og hvordan noget virker og ikke!...
Netkabler virker! men til en grense!.. alt her over er VooDoo!.. længere er den ikke!!
|
Til top |
|
|
shras Forum Bruger

|
Sendt: 22 Juni 2005 kl. 15:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
Al uddannelse i verden ændre ikke på de faktiske erfaringer jeg har hvad angår prøvelsen af netkabler!.. ( og andre kabler mm.)
Og ih! hvor er det dejligt at spille klogere og komme med nedladende bemærkninger...... eller?? 
NEJ! jeg har ikke nogen uddannelse eller enorm indsigt i elektronik! ( hvad man næsten får indtryk af du jo så må have?? eller??) det jeg har er NOK! til "husbehov" og for at skille pis fra papir!.. reele ting fra VooDoo!..... hvad der virker og hvad der ikke virker!..
Og jeg ved nok til at gøre mig tanker om hvad, hvorfor og hvordan noget virker og ikke!...
Netkabler virker! men til en grense!.. alt her over er VooDoo!.. længere er den ikke!!
mvh. |
|
|
På det grundlag må jeg sige at du er ualmindelig god til at afvise reelle tekniske forklaringer som underkender dine egne. Tak for debatten.  __________________ MVH Søren
|
Til top |
|
|
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
Sendt: 22 Juni 2005 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
Det er selvfølgelig ret enkelt at tilkoble et netkabel, men at loftet for virkningen nåes nemt og hurtigt, vil jeg tillade mig at tvivle på. For det første ved vi alle at det er særdeles vanskeligt at sammenligne 10 forskellige kabler "hurtigt"!! Skal dette gøres grundigt, bør det foregå over en rum tid(uger), inden man konkluderer endeligt. Dernæst er der ligeledes tale om en hvis "tilspilning". Er kablet frisk fra fad, sker der ganske enkelt forandringer efter X timers brug af netkablet. Her på slottet er der foretaget direkte sammenligning mellem 2 helt identiske kabler, hvoraf det ene var sprit nyt, og det andet brugt i 3 mdr. Og der var tydelig forskel.
Med disse 2 forhold in mente , bør man være en anelse mere tålmodig end gennemsnittet..........
Jeg tror det er den anden vej rundt. Hvis ikke man tydeligt hører kablernes virkning, og tydeligt kan høre, at forskellige netkabler kan "rangeres" på linie med fx. HT-kabler, er der tale om psyko-akustisk blokering , "muldvarpe-indbildning, og strudseeffekt... |
|
|
__________________ My other toy has tits.
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 22 Juni 2005 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har testet eks. Shunyata Phyton op mod det her omtalte LMC. forskellen var MINIMAL.. og kun ganske svagt i Shunyata's favøre... ligeledes har jeg prøvet Nordost Shiva mod dette!.. der var absolut ingen forskel.. ( og ingen af de anre tilstede værende kunne i en reel blibdtest skelne forskel ( dette over B&W + ML)
Så her er der et "loft" !.. helt klart!... og prisen på eks. Shunyata i forhold til hvad det kunne gøre i forhold til LMC. ( + et par nedre lignende kabler) er helt ude af propotioner!..
Her er der bestemt ikke nogen "strudse" effekt!...
mvh.
__________________ M.
|
Til top |
|
|
Gonz Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 547
|
Sendt: 22 Juni 2005 kl. 16:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjja jeg må jo indrømme at lige indtil i mandags havde jeg faktisk ikke rigtig nogen tiltro til at det ville flytte noget lydmæssigt at skifte netkabel !!
Nu tror jeg på det ! Test emnerne var std pc kabel, Eupen netkabel og LMC kabel den tykke udgave med 2 x 4 kvadrat og 1 X 6 kvadrat til jord.
Min umiddelbare oplevesle kan sammenlignes med den, jeg havde for mange år siden, da jeg udskiftede mit std phonokabel ( det der følger med når man køber en billig cd afspiller) til Kimber PBJ som var nyt på daværende tidspunkt !
Min oplevelse, som deltes af 2 andre personer der deltog i testen, var den at hvis der før var tendenser til hårde t og s lyde, så var de helt forsvundet med LMC kablet( som forøvrigt 2 x 5 meter tilsluttet henholdsvis min cd afspiller SonyXA50ES modificeret og min Zappulse 2.3se m/ passiv volume) Det var også lettere ,at adskille de forskellige instrumenter fra hinanden og bunden var dybere og hurtigere !
Testen blev forøvrigt foretaget med Kimber PBJ, mont med Bullit Plug RCA stik, mellem forstærker og CD afspiller. Højtaler kablet var Audioquest Midnight bi wired.
Det skal også tilføjes at kablerne blev testet uden jordforbindelse og at de lå rullet sammen bagved anlægget og tilsluttet en std stikdåse, m uskærmet/std kabel som var trukket 3 meter hen til vægstik !
Der blev testet frem og tilbage mellem de forskellige kabler og der var slet ingen tvivl det virkede altså. Jeg har bestilt 8 meter LMC kabel det er sgu et af de billigste tweak i forhold til lydforbedringen.
Det er selvfølgelig ikke sikkert at LMC kablet har samme positive effekt på alle anlæg og det afhænger sikkert også af hvor med støj man har på sin el installation i forvejen ! Men til prisen var det vel værd at afprøve.
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 22 Juni 2005 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glæder mig at høre at du har opnået noget posetivt! du har fået en god og billig forbedring! svære og dyre behøver det ik at være!...
Tillykke med det!.. 
|
Til top |
|
|
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
Sendt: 22 Juni 2005 kl. 18:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
Jeg har testet eks. Shunyata Phyton op mod det her omtalte LMC. forskellen var MINIMAL.. og kun ganske svagt i Shunyata's favøre... ligeledes har jeg prøvet Nordost Shiva mod dette!.. der var absolut ingen forskel.. ( og ingen af de anre tilstede værende kunne i en reel blibdtest skelne forskel ( dette over B&W + ML)
Så her er der et "loft" !.. helt klart!... og prisen på eks. Shunyata i forhold til hvad det kunne gøre i forhold til LMC. ( + et par nedre lignende kabler) er helt ude af propotioner!..
Her er der bestemt ikke nogen "strudse" effekt!...
mvh.
|
|
|
Da jeg ikke kender til LMC er det naturligvis umuligt for mig at respondere på din udlægning om kablet. Men send mig "legetøjet", og jeg betaler fragten, så tester jeg det gerne mod : JPS - NO - Jorma- GMsound - Vdh - Elfas DIY - NKT DIY og flere. Jeg er stadig en del i tvivl om dine observationer, eller rettere tolkningen.
__________________ My other toy has tits.
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 22 Juni 2005 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det finder vi ud af!..
Har dog ik mere pålager!...
Men har noget andet du bør prøve!...
( det er muligvis endnu bedre )
|
Til top |
|
|
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|