Forfatter |
|
Bluesky Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1141
|
Sendt: 12 August 2005 kl. 14:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak
Det svarer vel ca. til en 20" 4:3 skærm når jeg ser 4:3 udsendelser på et 27" 16:9. Ja det er måske lige i underkanten, men det må jeg lige overveje. Jeg vil ikke helt afskrive det.
|
Til top |
|
|
Binnerup Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1008
|
Sendt: 12 August 2005 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Bluesky Forum Bruger

|
Sendt: 12 August 2005 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, men hvis det er muligt at sende en f.eks. 32" 1366x768 et 1280x720 fra min HTPC og den ikke skalere, vil jeg vel stadig have et større billed selv om der er sorte kanter rundt om end en 26" 1280x720 når jeg ser fra HTPC'en og så endnu større hvis jeg ser fra dens egne tuner skaleret.
|
Til top |
|
|
Binnerup Forum Bruger

|
Sendt: 12 August 2005 kl. 17:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Bluesky Forum Bruger

|
Sendt: 12 August 2005 kl. 17:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Æv, det kan jeg på min projektor, men så mindre jeg kan får det bekræftiget for en given skærm, vil jeg gå udfra jeg ikke kan.
|
Til top |
|
|
Binnerup Forum Bruger

|
Sendt: 12 August 2005 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
zerocool Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1402
|
Sendt: 13 August 2005 kl. 01:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Binnerup skrev:
zerocool: Det syntes jeg personligt er noget bøvl hjemme hos mig:
1. Du kan ikke have tingene tændt samtidig.
|
|
|
Det er selvfølge lidt noget skidt, men hvor ofte har man også brug for det?
Binnerup skrev:
2. Media Center kan ikke finde ud af at du skifter opløsning imens den er åben via. en hotkey. Dvs. du skal lukke MCE, skifte opløsning og åbne den igen.
|
|
|
Ja, ved det Det var også derfor jeg spurgte ham om hvilken frontend han bruger. Tilfældet kunne jo han ikke brugte Media Center.
Binnerup skrev:
3. Du skal bruge dit tastatur, eller koble en nr. 2 fjernbetjening på og installere Girder, hvor du normalt bare har MCE fjernbetjeningen koblet til. Hjemme ved mig har jeg en IRMan og en ekstra fjernbetjening der ikke gør andet end at skifte opløsning.
|
|
|
Tjah, eller købe en Imon Remote - som jeg. Den kan klare det hele (uden brug af Girder).
Binnerup skrev:
4. NVidias drivere har det med at "glemme" hotkeys, og når du opretter dem skal du oprette dem for hver profil, gemme profilen osv. igen, hvorfor det er noget skidt har jeg aldrig fundet ud af, men det kan godt fungere i to måneder, og wups, så er hotkeys'ne væk.
|
|
|
Han kan vel bare købe et ATI eller bruge Powerstrip.
Binnerup skrev:
Det har en meget lille WAF!
|
|
|
Det har du helt ret i, men husvaranen skal også bare holde nallerne fra ens legetøj. Rører du nogensinde ved hendes støvsuger eller komfuret?
Guldlos skrev:
zerocool skrev:
Hvilken frontend påtænker du iøvrigt at køre med?
|
|
|
Ikke forstået...
|
|
|
Media Center, Meedio etc.?
Binnerup skrev:
Det med de 1280x768, jeg har ikke prøvet det i praksis, men mon ikke de burde kunne finde ud af det? De fleste 16:9 tv har jo en opskifter til at strække, ikke strække osv - men ok - det kan være den ikke kan det på pc portene.
|
|
|
Tvivler meget... I så fald der er nogen der falder over et sådan vil jeg meget gerne høre nærmere.
Bluesky skrev:
zerocool: Da du har været igennem dette hvorfor har du fravalgt disse 1280x720 skærme?
|
|
|
Det bliver sku' for småt til mig Gider ikke gå på kompromis.
Binnerup skrev:
Rune - du kører med Media Center 2005.
|
|
|
Sikker... Jeg synes ikke at kunne erindre at have læst det nogen steder?
Binnerup skrev:
Jeg var nede i computercity hvor de sælger den Fujitsu skærm - han ringede til Fujitsu Siemens og fik at vide at skærmen kunne lave 1:1 på DVI.
Jeg tror ikke de aner hvad de snakker om, men nu køber jeg en i morgen, og så kan jeg levere den tilbage hvis den ikke kan.
|
|
|
Frækt, lad os endelig høre hvordan det går.
Er det i øvrigt et tilbud og i så fald hvad er tidsbegrænsingen på det og hvad står det til?
|
Til top |
|
|
Binnerup Forum Bruger

|
Sendt: 13 August 2005 kl. 08:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
zerocool: Jeg aner ikke om det er et tilbud - de havde den ikke i sidste uge, men Computercity har altid været billig med deres Fujitsu Siemens skærme.
På edbpriser's hifi del er den billigste pris 8.350 kr., så det er ikke voldsomt meget billigere - fordelen er at jeg kan køre 5 km, og 5 km tilbage hvis det ikke passer mig ;-)
Så jeg tror som ikke der er nogen tidsbegrænsning, ud over at de måske pludselig ikke sælger den mere...
Jeg skal nok lade jer vide om den kan køre 1:1 på DVI - men hvis du kigger på den, så er tekniske specs gode, den har DVI med HDCP, VGA, og en hulens masse stik - den er opgivet til at have to tunere (det ved jeg ikke om er en fejl, men det er ligegyldigt her), den har 250 siders tekst tv (vigtigt, da MCE stadig ikke har hukommelse), og så er kontrasten opgivet højere end de andre 27" skærme.....
Den er stadig kun 27", men igen - det er et supplements tv til projektoren, og det ændrer lidt på behovet.
De havde kun 32" modellen stående derinde - jeg syntes designet og kvaliteten af skærmen virker rigtig lækker - den har en fake alu kant hele vejen rundt, og en nydelig fod at stå på. Billedet på 32" modellen så pæn ud, men det er den typiske med et DVD billede splittet op på flere skærme. Fujitsu Siemens plasma'et derinde havde faktisk et overraskende godt billede - og de har altså solgt de plasma til 10.000 eller 12.000 på tilbud (kan ikke huske det).
Nu må vi se - det bliver nok først i aften jeg kommer til at lege med det.... __________________ Min film samling - fra My Movies med Danske Data og Trailere
My Movies - Media Center Film Applikation
|
Til top |
|
|
zerocool Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1402
|
Sendt: 13 August 2005 kl. 11:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takker for info'en. Glæder mig til at høre mere
|
Til top |
|
|
Binnerup Forum Bruger

|
Sendt: 13 August 2005 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så har jeg haft det sluttet til.
Og det interpolerer ganske rigtigt ved DVI (det var vel også forventet ud fra zerocools tidligere indlæg).
Billedet via. VGA er jeg faktisk ret imponeret af - når jeg fik justeret på fase, og specielt kontrast og lys som (som altid) stod alt for højt.
Alt i alt laver det et rigtigt godt billede over VGA - der er god kontrast, og efter lidt indstillen nogle rigtigt gode farver.
Umiddelbart har jeg ikke åbnet manualen, men ud fra hvad jeg kan se har 27" modellen kun én tuner - den virker til at være hæderlig, men mit 32" Philips CRT har en bedre tuner.
Selve TV'et ser rigtigt pænt ud - kommer man tæt på kan man godt se at det "alu" i kanten er laminat, men det ser pænt ud generelt.
Jeg skal nok komme med noget mere info når jeg får det brugt lidt.
Ud fra billedet på VGA beholder jeg det umiddelbart - jeg kan sagtens leve med at det interpolerer via. DVI (det er dog ikke meget, jeg skal kigge ret godt efter).
Mvh
Brian __________________ Min film samling - fra My Movies med Danske Data og Trailere
|
Til top |
|
|
Binnerup Forum Bruger

|
Sendt: 14 August 2005 kl. 00:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg så fået leget lidt mere....
Konklusionen med DVI og interpolering var korrekt, den interpolerer, så alt nedenstående er baseret på VGA tilslutning.
- Jeg startede med at sætte TV'et over på dens alm. tv tuner, og indstille det billede til at se mest muligt ud som mit Philips 32PW9576 som normalt har et kanont billede korrekt kalibreret, og jeg var egentligt overrasket over at LCD tv'et kunne følge så godt med. Philips TV'et er en smule bedre, men man skal virkelig være penittengryn for at se det.
- Herefter konstaterede jeg at mine TV kanaler i Media Center var helt hen i vejret, og efter at have kørt Digital Video Essentials kalibreringen, og forsøgt at indstille tingene på TV'et konstaterede jeg at det duede ikke, sort niveau og kontrast var helt hen i vejret.
- Så nulstille jeg alle indstillinger for VGA, og valgte at bruge driveren til mit NVidia GeForce 6800 kort til at kalibrere billedet med, og efter at have sænket lys en del, ændret lidt på kontrast, skarphed og gamma, så var jeg pludselig der for jeg gerne ville være. Nu var billedet helt kanon, både på TV kanaler, på DVD og WMV HD film. Det gode var at jeg kunne bruge Picture in Picture til at sammenligne TV signalet fra TV'ets egen tuner med det fra Media Center, og jeg justerede kun en lille bitte smule, og så var det lige i øjet.
- Konklusion; TV'et leverer panelmæssigt et væsentligt bedre billede end jeg havde forventet og frygtet, også selvom det er over VGA og ikke DVI.
Og så til de lidt trælse ting:
- Hvis jeg sætter TV'et på VGA som source, og slukker det, så tænder TV'et på TV kanalerne.
- Når jeg står på TV kanalerne, så skal jeg trykke "Source" 6 gange, og ikke bare 6 hurtige, men 6 gange hvor jeg lige skal afvente den skifter source.
- Havde det fungeret som en monitor, så havde den kunnet gå i stand-by, så den var umiddelbart klar til at starte på samme kanal igen (godt nok med lidt mere strømforbrug), men det kan man ikke med TV'et, da den når signalet forsvinder blot viser en blå skærm (Jeg har dog endnu ikke prøvet at lade den blå skærm stå for at se om den gør noget andet senere).
- Selvom jeg er imponeret af TV'ets tuner, så er det kun på nogle kanaler, andre kanaler er simpelthen fyldt med nister, næsten som om at den ikke har været indlæst kanalen helt præcist - men jeg kan ikke umiddelbart fikse det ved at justere frekvensen (Jeg må prøve at pille ved et par kabler og se om det er det, da jeg har et spil og to kabler fra væggen, dvs. det ene kabel kan være ringere end det andet, og mit signal er i forvejen noget skod fra Stofa).
- Panelet har én broken pixel i blå helt nede i højre hjørne.
Herudover skal jeg rette mig selv da jeg kaldte alukanterne for laminat - jeg har kigget lidt bedre efter, og det er rigtigt aluminium.
Tidligere på aftenen før min kalibrering via. NVidia driverne, der var den på vej tilbage til butikken, men nu får den lov til at blive.
Men for f* hvor ville jeg ønske at den kunne starte på samme source som den blev slukket på!
Og Computercity's påstand med to tunere gælder ihvertfald ikke for 27" modellen - der er én tuner, men den gør det faktisk godt (jeg skal jo bruge MCE, så helt vildt vigtigt er det ikke).
De 250 siders tekst tv hukommelse har jeg ikke mærket meget til, men det kan være den skal lære hvilke sider man benytter - men ok - jeg skal nok heller ikke sammenligne med Philips'en som har 1200 sider.
Så nu mangler jeg bare at få Microsoft overtalt til at lave fuld hukommelse på tekst tv, RDS på radioen, og så at få løst mit lydproblem:
- Når jeg har en effektforstærker tilkoblet når jeg skal se ting på projektoren skal MCE maskinen være skruget helt ned, for at den ikke larmer HELT vildt, da der ikke er noget kontrolforstærker imellem.
- Når jeg skal bruge LCD TV'et, så skal MCE være skruget helt op, for at LCD TV'et får mest mulig lyd, og for at jeg ikke skal skruge dens højttalere i top.
- Kan I se problemet når der er blevet set TV sidst, og effektforstærkeren tændes imens lyden står på max?
- Er der nogen der ved om jeg kan sætte to lydkort på, hvor det ene altid bare sender stereosignalet max volume, og det andet benyttes som normal, eller kan Windows kun sende lyd ud til ét kort ad gangen?
Mvh
Brian
__________________ Min film samling - fra My Movies med Danske Data og Trailere
|
Til top |
|
|
GuldLos Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 422
|
Sendt: 14 August 2005 kl. 19:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Binnerup skrev:
- Hvis jeg sætter TV'et på VGA som source, og slukker det, så tænder TV'et på TV kanalerne. |
|
|
Kan det virkelig passe?
Hvorfor er det lige at den interpolerer hvis jeg kører 1280x720 via DVI ud af computeren og ind i DVI på en 1280x720 skærm?
Man kan vel afmontere foden af skærmen ikke?
Pengene i Merlin bruges til en bærbar til kæresten, så pengene er fri igen :)
Så, hvis mine ovenstående spørgsmål får et svar der passer mig, så tror jeg sgu jeg køber den skærm også!
Takker mange gange for de mange svar.
Rune
__________________ ...It's only as loud as the silence it brakes... Porcupine Tree
|
Til top |
|
|
Binnerup Forum Bruger

|
Sendt: 14 August 2005 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rune: Hvis det ikke passede - så skrev jeg det ikke ;-)
Den interpolerer fordi at den kører den igennem dens HDTV scaler, så vist jeg kan forstå på zerocools indlæg (det kan han vist bedre linke præcist til end jeg kan).
Foden kan afmonteres, jo. Men jeg kan ikke se noget VESA beslag ting bagpå, hvilket undrer mig, men jeg aner heller ikke hvordan sådant et ser ud.
Men du kan jo komme forbi og kigge på skærmem ;-)
Jeg ville dog lige være sikker på det med VESA beslag hvis jeg var dig. Og så skal du være opmærksom på det med lyd - hvis du fx. kører lyd ud igennem SPDIF pt, så ved jeg ikke om du kan køre analogt ud også samtidig.
Mvh
Brian __________________ Min film samling - fra My Movies med Danske Data og Trailere
|
Til top |
|
|
GuldLos Forum Bruger

|
Sendt: 14 August 2005 kl. 20:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan man ikke slukke eller bypasse den HDTV scaler?
Synes altså det er mærkeligt at man ikke kan få den til at starte på VGA eller DVI source... Ikke at jeg ikke tror dig
Hmm, hvis den ikke har VESA beslag, hvordan hænger man den så op på væggen, eller rettere på en arm.
Kan jeg ikke bare køre lyden ud i SPDIF og så vælge stereo på recieveren???
Altså, jeg havde jo tænkt mig at køre fuldstændigt uden om tuneren...
Rune
__________________ ...It's only as loud as the silence it brakes... Porcupine Tree
|
Til top |
|
|
Binnerup Forum Bruger

|
Sendt: 14 August 2005 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
GuldLos Forum Bruger

|
Sendt: 14 August 2005 kl. 20:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Håber meget der findes en løsning på det...
Tak endnu engang Brian.
VH
Rune
|
Til top |
|
|
Binnerup Forum Bruger

|
Sendt: 15 August 2005 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så har jeg snakket med Fujitsu Siemens support - det var spændende.
Når jeg nævnte at jeg sendte panlets opløsning til TV'et, så lød han underlig og spurgte hvad jeg mente med panelet.
Angående DVI problemet, så opfattede han efter ca. 8 minutter at det kunne han ikke svare på, så han ville sende den til tyskland, og så kan det være jeg når at få et svar derfra.
Da jeg brokkede mig over at den tændte på TV kanalen hver gang, og jeg skulle trykke henholdsvis 6 og 7 gange på source for at skifte til VGA eller DVI, så var hans kommentar, at sådan var det, og "Det er jo solgt som et TV".
Anyway - jeg leverer det tilbage. Problemet med at købe et andet er så at det kan være en ret svær opgave at få dem prøvet af - ingen af de steder jeg har kunnet se TV'ene kan man få lov til at koble en computer til og lege...
Mvh
|
Til top |
|
|
GuldLos Forum Bruger

|
Sendt: 16 August 2005 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øv, det var da ærgeligt...
Sikke da en utrolig ringe service også... Han burde vel at være eksperten...
Nå, men skriv endelig når du igen finder en skærm med den rette opløsning o.s.v
VH
Rune __________________ ...It's only as loud as the silence it brakes... Porcupine Tree
|
Til top |
|
|
GuldLos Forum Bruger

|
Sendt: 19 August 2005 kl. 11:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu begynder kæresten virkeligt at mangle et TV...
Hvis jeg nu bare brugte tuneren i TV'et (altså det førnævnte F.S.) og så bare valgte VGA source når jeg havde brug for det.
Altså egentligt bare bruger det som et almindeligt tv...
Hmm... var det overhovedet et spørgsmål???
Jeg må ud og se den skærm.
VH
Rune __________________ ...It's only as loud as the silence it brakes... Porcupine Tree
|
Til top |
|
|
Binnerup Forum Bruger

|
Sendt: 19 August 2005 kl. 11:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rune: Jeg har leveret den Fujitsu Siemens skærm tilbage....
Lige nu overvejer jeg hvordan et 1280x720 billede vil se ud på en 1366x768 skærm.
LG's nye 26LX2 ser helt vildt lækker ud med et alm. tv billede.
Et alternativ er Toshiba's nyeste 27wl56 skærm, men forlydender siger at den ikke engang kan lave 1:1 på VGA, på HDMI porten overscanner den.
Toshiba ville dog vist løse det problem...
Mvh
Brian
__________________ Min film samling - fra My Movies med Danske Data og Trailere
|
Til top |
|
|