Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 09:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: JBL vs Cerwin-Vega (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
StylaH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 05 September 2005 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Havde slet ikke set, at rummet kun var 8kvm... så er DALI850 alt for stor. Og de to modeller du selv har nævnt er ALT for store!!!

Du siger selv du gerne vil have noget der spiller ordentligt, fordi dine nuværende "disco-højtalere" lyder af l**t. Hvorfor er det så du starter med at kigge efter højtalere i samme "spillehøjt-katagori" igen??? Er det ikke dumt??

Du må da kunne se logikken i, at hvis man har eks. 5000,- til at købe højtalere for, så vil kvaliteten nok være noget bedre i et par små højtalere, fremfor et par kæmpe kasser. Jo større du vælger til en given pris, desto ringere er kvaliteten naturligvis. Så får du kvantitet i stedet for kvalitet... og meningen var vel at du skulle af med kvantiteten, og i stedet have kvalitet... ikke???
Med mindre du køber højtalerne for at imponere vennerne med, at du har nogle kæmpe store kasser stående, så drop på Vega'erne og JBL'erne....

Jeg vil tilslutte mig ideen med at du køber et sæt DALI450 brugt. Her får du en absolut "best buy". Den ligger MEGET tæt op ad ægte High End. Samtidig er den ikke bange for et par seriøse fester, med masser af disko-bas!! Tro mig... det er dybt imponerende hvad to 6.5" basser pr side kan præstere, hvis bare de er af ordentlig kvalitet. Langt mere imponerende, end hvis du i stedet vælger en billig højtaler med en 15", som eks Vega'erne.

Og særligt i et lille lokale... her duer store basser slet ikke... De skal have masser af plads for at komme til sin ret. Det er en udbredt misforståelse, at store højtalere i små rum bare gøre det endnu vildere... glem det. Lyden drukner i sine egne bølger, og det lyder elendigt... Præcis som du ved med dine nuværende disco-højtalere.

Jeg håber virkelig du følger nogle af de råd der er herinde... Det er ikke for sjov vi ofte fraråder folk at købe disse billige kæmpekasser. De virker måske imponerende når du ser dem i butikken, men du bliver ikke tilfreds med dem i længden... Dine disco-højtalere var sikkert også meget imponerende i starten.
Jeg er bare bange for, at alt for mange alligevel køber disse papæsker, fordi en af de lokale Brianer har Vega i sin Kadett og bare mener det er sagen! Det er synd, at folk ikke skal prøve hvad ordentlig lyd er.

I øvrigt tror jeg næppe, at nogen sælger (selv ikke i HIFI Klubben) nogensinde ville anbefale dig et par store kasser fra Vega eller JBL, hvis du kom og fortalte, at du var træt af lyden fra dine gamle disco-højtalere, og gerne ville have noget der lød godt men stadig med ordentlig bas. Aldrig!! I HFK ville de lede dig i retningen af DALI...

Forklaring.

Til top Vis StylaH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StylaH Besøg StylaH's Websted

Clapton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 05 September 2005 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Herinde er Cerwin Vega ikke særligt anerkedt, men der er næppe nogen tvivl om at de leverer en fantastisk bas, som du ved andre producenter skal et godt stykke op i prisen for at kunne matche.

Jeg har selv et par CV Classic "12 og de spiller udemærket og jeg bruger dem hovedsagelig til blues o.s.v.

Du skal jo regne med at folk herinde er fanatiske og de køber endda nye strømstik o.s.v. for at optimere lyden - de bilder sig kort sagt en masse ind i bestræbelserne på at få det ultimative anlæg med det ultimative lyd - noget de aldrig finder.

Nej du, hop ikke på vognen og derved risikere at blive som dem - bevar jordforbindelsen og fornuften og hold dig til de fornuftige græsgange.

CV og JBL er begge gode og har nogle af de samme egenskaber.

Hot air for a cool breeze
Cold comfort for change
And did you exchange
A walk on part in the war
For a lead role in a cage
Til top Vis Clapton's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clapton

Bamse_ck
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Juli 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 06 September 2005 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

cv er bygget til at give overdrevet bas, og hvis man ikke kan li det, (som mange herinde vist ikke kan) så kan jeg slet ikke forstå at man overhovedet køber det.
med en god eq, og lidt forstand på lyd, er der i mine øjne ikke noget bedre end cv. har selv haft alt fra dantax, og eltax, til Jamo og dali.

dog er der INTET af det jeg har haft der har ku måle sig med mit nuværende cv.

kan varmt anbefale cv's ældre DC-serie, og en ordentlig sub.. :)
men er du ikke glad for overdrevet bas, så skal du nok anskaffe dig en god eq.. :)

Til top Vis Bamse_ck's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bamse_ck

torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Produktionsteknikker, Dynaudio

Bruger siden: 15 Juli 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 September 2005 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

lars99 skrev:

Var lige i HFK i anden anledning - og lyttede lige et kort øjeblik på en testopstilling med noget Cerwin Vega på noget NAD udstyr. Det er muligt at opstillingen ikke var tunet ind - og rummet var ikke så stort (10-15 m2) men for pokker hvor det lød ... forfærdeligt!.

Masser af øvre bas og stort set ingen dybbas. Diskanten var ikke skinger - for den var der stort set slet ikke. Så det lød som en stor mudderbunke. Så lød mine Dali 909'er godt nok bedre. Ja - mine gamle CV'er D-series lød såmænd bedre. Og det siger ikke så let.

Flot ! Det du skriver kan man ikke bruge til noget.
Du har hørt nogle højtaler du ikke kender modelen på, på en for stærker du heller ikke kender modellen på.

lars99
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 September 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 07 September 2005 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

torkild skrev:
lars99 skrev:

Var lige i HFK i anden anledning - og lyttede lige et kort øjeblik på en testopstilling med noget Cerwin Vega på noget NAD udstyr. Det er muligt at opstillingen ikke var tunet ind - og rummet var ikke så stort (10-15 m2) men for pokker hvor det lød ... forfærdeligt!.

Masser af øvre bas og stort set ingen dybbas. Diskanten var ikke skinger - for den var der stort set slet ikke. Så det lød som en stor mudderbunke. Så lød mine Dali 909'er godt nok bedre. Ja - mine gamle CV'er D-series lød såmænd bedre. Og det siger ikke så let.

Flot ! Det du skriver kan man ikke bruge til noget.
Du har hørt nogle højtaler du ikke kender modelen på, på en for stærker du heller ikke kender modellen på.

Det kan du nok have lidt ret i - og mit indlæg endte nok med at blive mere CV-bashing end det burde og var tiltænkt. Men det var mange år siden jeg havde hørt højttalerne og var faktisk temmelig overrasket over hvor grimt jeg synes det lød. Især hvor fraværende diskanten og fremhævet den øvre bas var. Det var CLSC serien og en NAD receiver, CD/DVD afspiller og et mindre effekttrin. Desuden synes jeg det var fair nok at beskrive en lytteoplevelse når nu emnet handler om CV vs. JBL.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 4
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes