|
Havde slet ikke set, at rummet kun var 8kvm... så er DALI850 alt for stor. Og de to modeller du selv har nævnt er ALT for store!!!
Du siger selv du gerne vil have noget der spiller ordentligt, fordi dine nuværende "disco-højtalere" lyder af l**t. Hvorfor er det så du starter med at kigge efter højtalere i samme "spillehøjt-katagori" igen??? Er det ikke dumt??
Du må da kunne se logikken i, at hvis man har eks. 5000,- til at købe højtalere for, så vil kvaliteten nok være noget bedre i et par små højtalere, fremfor et par kæmpe kasser. Jo større du vælger til en given pris, desto ringere er kvaliteten naturligvis. Så får du kvantitet i stedet for kvalitet... og meningen var vel at du skulle af med kvantiteten, og i stedet have kvalitet... ikke??? Med mindre du køber højtalerne for at imponere vennerne med, at du har nogle kæmpe store kasser stående, så drop på Vega'erne og JBL'erne....
Jeg vil tilslutte mig ideen med at du køber et sæt DALI450 brugt. Her får du en absolut "best buy". Den ligger MEGET tæt op ad ægte High End. Samtidig er den ikke bange for et par seriøse fester, med masser af disko-bas!! Tro mig... det er dybt imponerende hvad to 6.5" basser pr side kan præstere, hvis bare de er af ordentlig kvalitet. Langt mere imponerende, end hvis du i stedet vælger en billig højtaler med en 15", som eks Vega'erne.
Og særligt i et lille lokale... her duer store basser slet ikke... De skal have masser af plads for at komme til sin ret. Det er en udbredt misforståelse, at store højtalere i små rum bare gøre det endnu vildere... glem det. Lyden drukner i sine egne bølger, og det lyder elendigt... Præcis som du ved med dine nuværende disco-højtalere.
Jeg håber virkelig du følger nogle af de råd der er herinde... Det er ikke for sjov vi ofte fraråder folk at købe disse billige kæmpekasser. De virker måske imponerende når du ser dem i butikken, men du bliver ikke tilfreds med dem i længden... Dine disco-højtalere var sikkert også meget imponerende i starten. Jeg er bare bange for, at alt for mange alligevel køber disse papæsker, fordi en af de lokale Brianer har Vega i sin Kadett og bare mener det er sagen! Det er synd, at folk ikke skal prøve hvad ordentlig lyd er.
I øvrigt tror jeg næppe, at nogen sælger (selv ikke i HIFI Klubben) nogensinde ville anbefale dig et par store kasser fra Vega eller JBL, hvis du kom og fortalte, at du var træt af lyden fra dine gamle disco-højtalere, og gerne ville have noget der lød godt men stadig med ordentlig bas. Aldrig!! I HFK ville de lede dig i retningen af DALI...
|