| Forfatter |
|
Raun Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2005
Status: Offline Indlæg: 169
|
| Sendt: 22 Juli 2005 kl. 00:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mice og tak
Tjah, det kan godt vaere at det er farligt. Men jeg foeler mig ret overbevidst om at HFX nok skal faa kaal paa denne processor. Du skal jo ogsaa taenke paa at det i bund og grund, nok er den meget spaede koler, der medfoelger bundkortet, som er det overordnet problem for varmeudviklingen.
Men jeg tager jo yderligere en satsning, for jeg kommer jo ogsaa til at koere min processor paa 533Mhz, i stedet for 400Mhz, som skulle saette processoren op paa naesten 2.4Ghz fra 1.8Ghz
Men selvfoelgelig skal jeg nok skrive, hvad der sker.
PS. Hvad gaar der galt for mig herinde. Jeg kan ikke skrive ae. oe og aa?
Med venlig hilsen
|
| Til top |
|
| |
Raun Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Juli 2005 kl. 15:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Hej igen....
Hvis man kigger på nedenstående, så skulle Pentium M processoren gerne komme op med lidt bedre data, ved at bruge Borg HPC
HFX® Media PC cooling capacity
|
|
| |
Burn-In test with an advanced configuration (AMD 3500+, Radeon 9600)
|
Mode |
Example |
CPU usage |
Room |
CPU |
MB |
HDD |
|
Idle |
24h Internet |
5% |
23° |
37° |
38° |
43° |
|
TV |
Watch and record |
30% |
23° |
44° |
39° |
45° |
|
DVD Shrink |
Backup of DVD |
100% |
23° |
57° |
40° |
45° |
Configuration: ASUS A8V deluxe, 512MB Dual RAM, Radeon 9600 passive, AMD 64 3500+ Winchester, NEC DVD-ROM, Samsung Spinpoint 200GB 7.200 rpm, Soundblaster Audigy 2, Vertical Silence HDD Box, Nightjar 300W PSU fanless, Borg Heatpipe processor cooler, WinTV PVR-150, iMon VFD
Burn-In test with an gamer configuration (AMD 3500+, Radeon X800 XT)
|
Mode |
Example |
CPU usage |
GPU |
CPU |
MB |
HDD |
|
Idle |
24h Internet |
5% |
52° |
37° |
43° |
43° |
|
TV |
Watch and record |
30% |
54° |
44° |
45° |
45° |
|
3D Gaming |
Doom, Lara Croft |
100% |
89° |
65° |
55° |
47° |
Configuration: ASUS A8V deluxe, 512MB Dual RAM, Radeon X800XT passive cooled with Borg HGC, AMD 64 3500+ Winchester, NEC DVD-ROM, Samsung Spinpoint 200GB 7.200 rpm, Soundblaster Audigy 2, Vertical Silence HDD Box, Nightjar 300W PSU fanless, Borg Heatpipe processor cooler, WinTV PVR-150, iMon VFD |
|
| Til top |
|
| |
mice Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 80
|
| Sendt: 22 Juli 2005 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Raun Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Juli 2005 kl. 18:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, skulle vi ikke lige se på det....
At det er en AMD 3500+ (Wincheser) står der jo, og sådan ën kører faktisk 90nm :-)
Men ellers har du helt ret i, at det er langt fra den værste CPU, som findes til de almindelige desktops. Men den bliver nu varmere end en Intel Pentium M........ Har selv en winchester siddende i min "kontor" PC, med en kraftig aktiv køler monteret..... Den kører gennemsnitlig på 45-50 grader...
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
mice Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Juli 2005 kl. 23:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo fint hvis man kan passivt kan køle en AMD 3500+ til samme temperaturer som en "kontor" PC. Så fortæller min erfaringer fra den Pentium M laptop som jeg sidder og skriver på netop nu at det også må være muligt at holde den på under 50C med passiv køling. (Stegetermometeret viser lige knap 48C på ud-luften fra laptoppen)
Jeg må vist snart i byen og købe bundkort og Processor!! :)
Min lokale Hotline mand fortalte mig at man skal være påpasselig med statisk elektricitet når man har en Pentium M mellem hænderne. Tog du nogen forholdsregler da du samlede PCen?
Mvh /Michael
|
| Til top |
|
| |
ctacta Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1866
|
| Sendt: 23 Juli 2005 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er korrekt at Pentium M er mere følsom pga den lave spændingsforsyning den arbejder med. Vær derfor helt hysterisk med at aflade dig selv, inden du rør eller sammensætter noget. Jeg har banket +500 i bundkort sidste sommer, og der røg 1 på den konto. Bare den statiske elektricitet der kan skabes ved bevægelse i luften er nok til at smadre så følsom elektronik.
|
| Til top |
|
| |
Raun Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juli 2005 kl. 19:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay. så tror/håber jeg at jeg har været heldig...... Den har fået samme behandling som jeg plejer at behandle en processor.
Skal jeg gøre noget her efter at jeg har samlet?....... Som sagt, er alt samlet og den startede også op inde i bios, men længere er jeg jo ikke kommet, før RAM'ene bliver sat i imorgen.
Hvis der er sket noget med den, så kunne den vel ikke vise bios, vel?
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Sool Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 64
|
| Sendt: 24 Juli 2005 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad gør jeg hvis jeg ønsker at benytte dette kabinet sammen med ASUS P4P800-E Deluxe / Wireless Edition (socket 478) Hvis jeg kigger efter en borg køler står der følgende:
Attention: This version of the Borg HPC is adapted to use only with Pentium M Boards from Aopen with 479 socket (i915GMm-HFS, i915Ga-HFS).
Nogen der ved noget om det?
|
| Til top |
|
| |
mice Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juli 2005 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du bestiller bare en "normal" Borg Cooler! /Mice
|
Borg HPC Heatpipe Processor cooler |
|
| |

|

|

|
|
| |
The heatpipe processor cooler is especially designed for the HFX® media PC. 4 heatpipes can transport up to 120W to the right heatsink. Since the position of the processor can differ from mainboard to mainboard, the designed heatpipe cooler is flexibel in 2 directions to meet all kind of mainboards (sockets 775, 478, 754/939/940). The heatpipe processor cooler is made of pure copper to ensure an optimal heat conductivity.
Package contents: copper blocks and plates, 4 bended heatpipes (6mm), mounting clips, screws |
|
| Til top |
|
| |
woody Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2003 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 278
|
| Sendt: 24 Juli 2005 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Raun Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Juli 2005 kl. 14:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå ok, så havde jeg misforstået Paqi's spørgsmål....
Nu har jeg det endelig oppe at køre, men jeg har stadig nogle problemer med tilslutning af min SATAII harddisk....... Den har jeg nu sat på den almindelige SATA port (tror jeg), da jeg ikke kunne få bios til at se den, ved at sætte den til SATAII porten.
Yderligere har jeg prøvet at installere MCE 2005, som en prøveversion, men den kommer til at mangle en RPC server. Så hver gang jeg prøver at installere noget, popper den meddelelse frem og jeg må afbryde installationen.
Derfor installerer jeg senere idag en almindelig XP og derefter Media Portal, og så må vi se hvordan det går.
Med hensyn til CPU'en, så kører den rigtig fint (heldigvis) - den er noteret til 2,4Ghz uden decimaler og den ligger på omkring 50-55 grader, efter installation af MCE 2005.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Raun Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Juli 2005 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spurgte forleden Mcubed om deres målinger på Pentium M og Borg HPC - de er nu lagt op på deres side og nu også her.
Det ser ud som om at de får nogenlunde samme data som mig, da min Pentium M er en 1,8ghz og er yderligere clocket.
Burn-In test with an energy saver configuration (Pentium M 1.6Ghz)
AOPEN i915GMm-HFS, 1024MB Dual RAM, Plextor DVD-RW, Samsung Spinpoint 160GB 7.200 rpm, Soundblaster Audigy 2 ZS, Vertical Silence HDD Box, Nightjar 300W PSU fanless, Borg Heatpipe processor cooler, WinTV PVR-150, iMon VFD
|
Mode |
Example |
CPU usage |
Room |
CPU |
MB |
HDD |
|
Idle |
24h Internet |
5% |
27° |
41° |
40° |
42° |
|
TV |
Watch and record |
30% |
27° |
48° |
46° |
47° |
|
DVD Shrink |
Backup of DVD |
100% |
27° |
52° |
47° |
49° |
|
| Til top |
|
| |
mice Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Juli 2005 kl. 09:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hæ æh man kan se det er en sommer test. Room temp = 27C.
Hvordan synes du ellers du oplever ydelsen på dit system, jeg tænker på opgaver som at optage og se film, rippe CD'er mv? Du ved jeg er notorisk skeptisk overfor kun at have knap 2GHz på processoren.
/Mice
|
| Til top |
|
| |
Binnerup Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1008
|
| Sendt: 28 Juli 2005 kl. 10:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mice: Jeg byggede maskine sammen med og til en kammerat (GuldLos).
Det var en 1.87 Ghz Centrino med 533 Mhz FSB og et GeForce 6600 kort.
I den test Microsoft har omkring WMV HD, hvor man får tre barer vist, én ved det det kræver for 720p, én for det det kræver ved 1080i, og din maskine.
Der var lige så lagt fra 1080i markøren til maskinens hastighed, som der var imellem 720p og 1080i - det var jeg noget imponeret over.
Uha den maskine var hurtig til WMV.
Og det var en 1.87 Ghz (formentligt godt hjulpet af hardware accelleratoren på 6600 kortet).
Eneste ulempe er at nu er jeg nød til at bygge ny til mig selv også ;-)
Mvh
Brian Binnerup __________________ Min film samling - fra My Movies med Danske Data og Trailere
My Movies - Media Center Film Applikation
|
| Til top |
|
| |
Raun Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Juli 2005 kl. 11:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mice....
Jeg er desværre slet ikke nået så langt. Da jeg ligger og fumler med en masse forskellige opsætninger og tilslutninger etc. Det er lidt af en opgave at sætte sådan et HTPC system op (i hvert fald for mig)
Ser ud til at du misforstår noget, med hensyn til hastigheden på Pentium M, hvis jeg altså forstår dig ret?
En Pentium M processor bliver opgivet nogenlunde ligesom en AMD processor. Jeg har ikke styr på hvorfor og hvordan det hænger sammen, men der er noget med at du kan gange med 1,7, for at få den reele (sammenlignelige) hastighed.......... Det vil sige at, efter hvad jeg har fået at vide, så kører min processor på omkring 4Ghz!!........ Og jeg kan love dig det går stærkt.
Min HTPC kører i sit helt eget tempo, når man sammenligner med min AMD Winchester 3000+ kontor PC.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
mice Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Juli 2005 kl. 15:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja jeg har nok snakket for meget med nogle gutter fra USA som fumler med HDTV og den slags. Det er vi jo så herligt fri for her til lands. :) Efter hvad de fortæller så trækker det en del tænder ud af at skulle optage og afspille HDTV samtidig. Det kræver væsentlig mere af både CPU og GPU.
Det vil nok være realistisk at lave et Pentium M system i dag for så at lave en ny løsning med nyt motherboard og GPU om 3 års tid når HDTV forhåbentlig kommer her til landet.
/Mice
|
| Til top |
|
| |
Raun Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Juli 2005 kl. 17:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mice......
Om du køber en Pentium 4 3,8Ghz eller en AMD 3800+, så har du altså fortsat de samme kræfter i en Pentium M løsning..... Det lyder ikke rigtig til at du "tror" på det....... En Pentium M er slår faktisk de andre i nogle aspekter og da også omvendt. Men for at du ikke misforstår, så er en 2,0ghz Pentium M processor, helt på højde med en Pentium 4 3,8Ghz eller en AMD 3800+
Det er fuldstændig korrekt at "den dag", hvor vi ser HDTV udbredt, så vil kravene til processoren blive højnet gevaldigt. Men stadig vil jeg sige at en 3+ ghz's processorer ville kunne klare det..... Der vil også minimum gå 3 år, før vi for alvor vil se det her i landet....... Ved fra Danmarks Radio at de i hvert fald ikke kan noget før 3 år +
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
mice Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Juli 2005 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Iiih jo, jeg tror skam på jer; ingen tvivl om det. Der findes jo også et par artikler om Pentium M'erne (bla. på tomshardware og xbitlabs) De viser jo at det er en fin processor men også at der er alternativer når det kommer til pris/performance.
Enelig var der jo lige det problem med motherboardet som blev nævnt på AOpens forum, men det har I jo været med til at afklare.
Mvh /Michael
|
| Til top |
|
| |
keyser soze Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 53
|
| Sendt: 02 August 2005 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende at følge diskussionen vedr. både dette kabinet samt Pentium-M konfigurationen...
Jeg har selv netop fået HFX-kabinettet ind ad døren efter knap 2 mdr. ventetid.. og uha, hvor er det fedt! Dog er jeg ikke helt enig med dig Raun vedr. visse af dine betragtninger:
- Mht. PSU'en og std. ATX-mobo's (du naevner SATA), så afhænger det meget af, hvilket ATX-mobo du sætter i - jeg er ved at sætte et A7N8X fra Asus i (synes simpelthen udvalget lige pt. af mobo's til Pentium M er alt for lille og priserne derefter) og der har jeg ikke nogen problemer med at få kablet til PSU til at være der. Jeg mener ikke det er en brøler, men giver dog absolut mest mening med en passivt kølet PSU, både set i lyset af køleribberne og ikke mindst det store hul i bunden af kabinettet.
Alternativt kunne du jo bare købe en PSU, hvor du selv kan afgøre, hvor mange kabler, der skal sættes til PSU'en, så får du også mulighed for at anvende mindst 1 5,25 slot mere - for ja, alle PSU-kablerne tager plads fra det nederste 5,25 slot i kabinettet.
- Mht. møbler, så fås der op til flere fantastiske hifi-møbler, hvor HFX-kabinettet sagtens kan stå. CLIC er et dansk mærke, laver bl.a. moduler, der er 55cm dybe... men det er rigtigt, det kan ikke stå på et "alm." tv-bord.
- Jeg mener ikke dækpladen til display'et er helt gennemsigtig. Jeg har heller ikke købt display i første omgang, men kan dog stadig ikke se fuldstændig gennem dækpladen...
|
| Til top |
|
| |
mice Forum Bruger

|
| Sendt: 02 August 2005 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selv tak for et godt indlæg Keyser
Jeg så lige at prisen på Pentium M er faldet med 18-30%... det hjælper jo en del.
/Mice
|
| Til top |
|
| |