Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 08:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Sub-forstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
L.Ron.Harald
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 28 Juli 2005 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Hey har i noget tid tænkt på at bygge en sub selv, bare for at prøve... 

Har tænkt på en Peerless SLS10 enhed.. og da jeg ledte efter en forstærker faldt jeg over denne her: http://hoejttalerbutikken.dk/product.asp?product=245&sub =0&page=3 

Men forstår ikk helt den har både venstre og højre indgang? hvorfor det? og vil det kunne bruges til noget? jeg har en Yamaha RXV 450 reciever... nogen der ved hvor stort et kabinet skal være? hvis den skal spille fra 50-60 hz og nedefter.... ved godt der er nogen der vil sige: køb noget nyt eller brugt!! men det skal da prøves og til prisen kan det vel ikk gå helt galt. kabinet bliver ikk noget probelm da jeg er i lære som tømrer så har maskiner og matrialer nok... håber på lidt respons til en nybegynder!!!!!!!

Til top Vis L.Ron.Harald's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.Ron.Harald

Dyrmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005
Sendt: 28 Juli 2005 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Grunden til den både har højre og venstre indgang er for at få signalet fra begge kanaler hvis subben bruges sammen med en reciever der kun har højre/venstre pre-out, og ikke en specifik sub-preout.
I Yahama RXV 450's tilfælde er der en udgang til sub, så her skal du bare have et 2phono-1phono som dette:
Til top Vis Dyrmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dyrmann Besøg Dyrmann's Websted

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 28 Juli 2005 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

Forstærkeren er sgu billig må man sige. Få lidt bedre spec's på den første. Det ville være rart at vide om de 100 watt er i 8 ohm eller 4 ohm, om det er DIN, RMS eller FTC måling, om der er vedvarende eller spidsbelastning. Trafoens specifikationer kunne også være rare at have.

I bedste tilfælde er det en ægte 100 watt's forstærker, og så kan den sikkert være fornuftig. I værste tilfælde er det en 25 watts forstærker, og så er den ikke meget værd.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Wvack
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2004
Lokalitet: Fyn Vest
Sendt: 28 Juli 2005 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Og hvis du kontakter dem, så fortæl os lige om det.

For den er sgu da billig.

Bruce Lee
Til top Vis Wvack's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wvack

Gumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 28 Juli 2005 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Tjah....Iflg. et af billederne på sitet, kan man se at strømforbruget er 0,34 A ved 230 V., så det giver ca. 78 W, og da virkningsgraden nok ikke er højere end 80%, vil mit gæt være på noget i retning af 50-65W kontinuerligt

M.V.H.
Søren
Til top Vis Gumle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gumle

L.Ron.Harald
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juli 2005 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Hey. Skrev en mail til dem igår aftes. Så nu venter jeg bare på svar!! håber de kan give mig dem..
Til top Vis L.Ron.Harald's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.Ron.Harald

Migo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2005
Sendt: 29 Juli 2005 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Hej..

Men man siger også,at igennem et aktivt filter er tabet minimalt.. Tommelfinger regel er, at gange effekten med 2. Så de 100w holder sikkert. Har gode erfaringer med lignende billige moduler..

Til top Vis Migo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Migo

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 29 Juli 2005 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Lidt out of topic, men B&W har en sub, - ASW675 der vist er opgivet til 400W, men forbruget fra 230V netsiden er så vidt jeg husker opgivet til 78Watt!!!! 

En Børge til 7995 kr der leverer elregningen tilbage til forbrugeren eller hur? eller har vi en energi generator her?

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

L.Ron.Harald
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 August 2005 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Hey venter stadig på svar... de er sgu ikk så kvikke!

Gumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005
Sendt: 03 August 2005 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Mik112 skrev:

Lidt out of topic, men B&W har en sub, - ASW675 der vist er opgivet til 400W, men forbruget fra 230V netsiden er så vidt jeg husker opgivet til 78Watt!!!! 

En Børge til 7995 kr der leverer elregningen tilbage til forbrugeren eller hur? eller har vi en energi generator her?

Hmmmm.....Jeg blev nu også noget forvirret, men iflg. forklaringen på B&W's website så kan det lade sig gøre fordi musiksignaler ikke giver anledning til et konstant strømtræk, men nærmere peaks med perioder imellem, som ikke kræver så stor effekt.

Se det troede jeg jo var forklaringen på angivelsen Spidseffekt/Musikeffekt/peak power etc. etc., og så betyder det jo så, at den indbyggede klasse D forstærker B&W bruger, yder 500 W i spidserne.

Gælder der andre "regler", når man måler på klasse D forstærkere i.f.t. alm. klasse A/AB forstærkere? Eller er det bare noget vrøvl B&W fyrer af?

M.V.H.
Søren

Til top Vis Gumle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gumle

Rosendahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2005
Sendt: 03 August 2005 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

Angående forstærkeren, så kan jeg helt klart anbefale den. Den er baseret på Nationals LM3886 poweramp, med en opgiven effekt på 68WRMS ved +-28V DC, godt nok ved 4 ohm. Der er indbygget equalizer, som hæver med ca 8dB ved 45Hz. Trafoen er en EI-kerne. Jeg kan godt være behjælpelig med yderligere info om den, hvis du ønsker det. Den leverer så vidt jeg husker spidseffekter ved 4 ohm på omkring 180W. Det er oprindeligt en Jamo-forstærker, magen til den som sidder i A3SUB.5, se dette link: http://www.jamo.com/Default.asp?ID=1501
Til top Vis Rosendahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rosendahl

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 August 2005 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Jeg har sagt det tidligere, og jeg sier det igjen. Oppgitt effekt for subwoofere er en jungel av forskjellige måter å oppgi effekt på.

RMS, FTC, IHF, dynamisk, peak, you name it, de er alle representert. Det oppgives heller ikke ved hvilken forvrengning den opgivede effekten er opnået.

Men, for en subwoofer er effekten bare en metode for at nå målet som er å spille bass. Og alt etter hvilket element, kassens størrelse, lukket, bassreflex, eq og mere vil en sub spille x antall hz dybt, og y antall db højt.

Generelt så behøver en sub med en stor kasse og bassreflex mindre effekt enn en liten lukket.

Jeg vil anbefale sites som avtalk og hometheaterhifi for seriøse subtests. Også Audioholics begynner å få styr på subtestene.

En av de store på området, Ed Mullen, henger også på ulike forum og kan besvare hvilket spørgsmål det måtte være angående subs. Dog vet han mest om subwoofere solgt i USA, men jeg vil også driste meg til å si at amerikanske subs ligger noen generasjoner fremfor de europeiske (Velodyne og SVS er kronjuvelene)

På avtalk kan du finne en test af B&W ASW2500 som vel kan kalles forløperen til ASW675. Den er utstyrt med en 700w forsterker, og er oppgitt til å spille ned til 22hz

http://www.avtalk.co.uk/forum/index.php?t=msg&th=13371&a mp;start=0&rid=6027&SQ=1123073356

Hvis du ikke gidder lese testen kan jeg med en gang avsløre at den ikke klarer seg særlig godt

Her er en test av minstemand fra SVS

http://www.hometheaterhifi.com/volume_11_4/svs-pb10-subwoofe r-10-2004.html

Kun 300W, også 10" element, men et helt annet resultat.

Watt er en helt meningsløs størrelse når man sammenligner subwoofere. En 10" er heller ikke en 10", også slaglengden spiller ind. Faktisk vil jeg si at man stortsett kan glemme alle opgivede spesifikationer når man sammenligner subs da ingen opgiver sine udifra de samme kriterier, og andre igen direkte lyver.

Audio Pro Ace Bass 2 er den største løgnen jeg har oplevet. Opgivet til 18hz, jeg målte den til 33hz med romstøtte. Det var så min oplevelse med Ace Bass 2 som i skuffelse sendte mig i armene på SVS, hvor jeg fant en produsent som holdt det de lovet, og med gode marginer.

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 August 2005 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Det kan også nevnes at svenske Hemmabio vil starte med at effektmåle subs fra høsten af

www.hemmabiotidningen.se

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 03 August 2005 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Hvis der virkelig blot sidder en 75 watts strømforsyning i B&W'en synes jeg sgu der er at tage folk ved næsen. Men, LC audio har snakket om det samme, og jeg er lige stødt på følgende der underbygger teorien.

Fra: http://www.edn.com/article/CA526331.html

A common source of questions in amplifier design is power-supply capacity. In practice, it can relate more to music power than full-power sine waves. Typically, a quarter-power sine-wave representation of full music power is safe from the power-delivery viewpoint, even with the most extreme music load. Some high-end products may require a full-power implementation, but it is more likely a test requirement than a consideration for practical listening conditions. Depending on its efficiency, an eight-channel audio-video receiver amplifier capable of 100W-per-channel output will require more than an 800W SMPS. Alternatively, an intermediate design could be quarter-power rated. It may allow for full-power testing of amplifier channels, because a quarter-power rating is sufficient for all channels under music conditions. In this case, a 300W supply could suffice. 

Requirements are application-dependent, but you need to draw a suitable balance between rated power and capacity, particularly with strict cost targets.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 August 2005 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Problemet med B&W er at de oppgir effekten som kontinuerlig, ikke music power eller noen annen dynamisk effektoppgivelse. Der er mange andre produsenter et hakk mere ærlige da de ikke oppgir hvilken standard effekten er målt etter.

Testen av AWS2500 tyder også på at der ikke finnes noen avsindige krefter bak om pappen

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 August 2005 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Altså, alle de "normer" for effektopgivelse, kan man som forbruger blive helt rundtosset af.

Fact's er at; spiller jeg eksv. en 50Hz eller 1KHz tone kontinuerligt ved 100W i 10 sekunder elller 1 time kræver det ved klasse D drift med en bedste virkningsgrad på 85% mindst 118W fra min stikkontakt!!!

Alle peakangivelser på 20 millisekunder eller hvad ved jeg er FUP!

Mvh/Mik112

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

L.Ron.Harald
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2005 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

hey igen de svare hverken på mail eller tlf. så har droppet dem!

Så prøver noget andet? er der nogen der kan anbefale Hypex ellers andre mærker? helst ikk over 1500,- for er lidt ivrig efter at komme igang med mit sub projekt!!!!!!! har købt en Peerless sls10 enhed så mangler bare en forstærker! HELP HELP

mr.Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 11 August 2005 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

hej

jeg har tidligere handlet med gutten der har højttalerbutikken, han har også SIWA.dk

der var ingen problemer og specielt nogle af hans højttalerenheder er ok til prisen, det er som det kan ses jo ikke high end han gør i.

men sub forstærkeren lyder sku nice til den pris!!!

Til top Vis mr.Thomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mr.Thomsen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes