Forfatter |
|
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
Sendt: 10 August 2005 kl. 00:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det hele handler jo om at vælge det man selv syntes lyder godt.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
Til top |
|
|
Flageborg Branchemedlem

kringlyd.no
Bruger siden: 18 Juni 2005 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 105
|
Sendt: 10 August 2005 kl. 00:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
ManicMiner skrev:
......Min mening er den at man fint kan undvære en sub, det meste af musikken ligger uansett fra 40hz og opover. |
|
|
Stikkord: Yello - the eye
Sett denne skiven i spilleren og du vil oppleve "Meningen med livet(SVS-SUB)"
|
Til top |
|
|
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
Sendt: 10 August 2005 kl. 00:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flageborg skrev:
ManicMiner skrev:
......Min mening er den at man fint kan undvære en sub, det meste af musikken ligger uansett fra 40hz og opover. |
|
|
Stikkord: Yello - the eye
Sett denne skiven i spilleren og du vil oppleve "Meningen med livet(SVS-SUB)"
|
|
|
Det skal prøves, men i morgen så ikke naboene får sjokk 
Gladiator soundtracket er min favorit plate med sub, uten så svikter dynamikken fullstendig, og lyder forsvinner. __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
Til top |
|
|
270961 Lukket konto

Konto lukket efter anmodning fra bruger
Bruger siden: 05 Juni 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 889
|
Sendt: 10 August 2005 kl. 01:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dave Grusin`s "Migration" på LP....de 2 første nr.....man bliver ret forskrækket over dynamikken på trommer og bas......det er faktisk ret voldsomt..subberne er et klart plus her.
Mvh
Dr. Lyd
|
Til top |
|
|
Hasselhof Branchemedlem

Direktør, Earthquake Danmark
Bruger siden: 29 Juni 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 955
|
Sendt: 10 August 2005 kl. 02:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
@kim olsen Jeg har ikke nogen dB måler, men mine Scan-Speak 25W8565 skulle gerne gå over 103-4dB v/20Hz uden brug af room-gain. Teorien siger et F3 på 18Hz og 108dB, men det kan jeg ikke bekræfte i praksis uden måling som bevis.
|
|
|
For at din teori kan hænge sammen mangler du et par væsentlige parametre. Det svarer lidt til at sige at ens 1,2 cm3 bilmotor kan give 300 hk...ja hvis den kunne klare 25000 snoninger og floweffektiviteten forblev ens.
Tilføj data om mekanisk og elektrisk kompression til din "teori" så vil dine tal ændre sig. En Scan-Speak 25W8565 har ikke 0 db compression ved dens power limit, det ser dine beregninger ud til at være baseret på.
__________________ Thomas Mygind
|
Til top |
|
|
torkild Udelukket fra forum

Produktionsteknikker, Dynaudio
Bruger siden: 15 Juli 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1309
|
Sendt: 10 August 2005 kl. 03:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
Der er ikke noget der hedder en "sub bas".
|
|
|
Nå ! Men det synes jeg ikke at du bestemmer !
Sub = under, neder.
Sub bas = den sidste oktav i bas området (20-40hz).
Sub bas enhed = Højtaler enhed bygget med det formål at spille den sidste oktav i bas området.

__________________ Med denne udtalelse repræsentere jeg kun mig selv, og ikke Dynaudio.
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
Sendt: 10 August 2005 kl. 09:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Hasselhof
Som jeg også skrev, er det rent teori, når vi skruer op, men ved de normale niveauer jeg spiller ved, oplever jeg ikke kompression i praksis. Vil gætte på jeg sjældent kommer over 100dB normalt.
Kan godt se at der stilles hårde krav til en enhed, for at spille 110dB eller over ved 20Hz. Men gør en subwoofer det bedre? Det er jeg ikke sikker på.
@torkild
Det er da heller ikke noget Jeg vil "bestemme". Det er blot en videreførelse af hvor dybt de fleste subwoofere egentlig spiller. Langt de fleste subwoofere spiller jo ikke "sub" området - er det så retfærdigt at kalde dem "sub"-woofere?
Her kan jeg evt. minde om Audio Pro's lille ups'er:
http://www.readybb.com/audiopro/viewtopic.php?t=413
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 10 August 2005 kl. 10:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
Det er da heller ikke noget Jeg vil "bestemme". Det er blot en videreførelse af hvor dybt de fleste subwoofere egentlig spiller. Langt de fleste subwoofere spiller jo ikke "sub" området - er det så retfærdigt at kalde dem "sub"-woofere? Her kan jeg evt. minde om Audio Pro's lille ups'er: http://www.readybb.com/audiopro/viewtopic.php?t=413
|
|
|
Den ups'eren var min hest i et ½ år her på forumet. Men Audio Pro er så langt derfra alene om dette, det er faktisk heller regelen end undtaget at det opgivede f3 punktet ikke hænger sammen med virkeligheden. Heldigvis begynder testene at blive mere omfattende, og måler bl.a. frekvensgang.
Nogle subwoofere komprimerer også forfærdeligt, så desto højere du spiller, jo længere op vil f3 punktet flytte sig. Temmelig uheldigt når det typisk er ved film at man har mest brug for de laveste toner.
Men jeg er da fuldstændig overbevist om at det ikke er nemt at bygge en god subwoofer. Hvis det var det ville jeg ikke behøvet købe 6 stykker før jeg fandt en der duede, og det efter at jeg så mig i ren fortvivlelse nødt til at måtte ty til egenimport for at blive fornøjet.
__________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
Til top |
|
|
Hasselhof Branchemedlem

Direktør, Earthquake Danmark
Bruger siden: 29 Juni 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 955
|
Sendt: 10 August 2005 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
@Hasselhof Som jeg også skrev, er det rent teori, når vi skruer op, men ved de normale niveauer jeg spiller ved, oplever jeg ikke kompression i praksis. Vil gætte på jeg sjældent kommer over 100dB normalt. Kan godt se at der stilles hårde krav til en enhed, for at spille 110dB eller over ved 20Hz. Men gør en subwoofer det bedre? Det er jeg ikke sikker på.
|
|
|
I praksisk kan endnu flere parametre tilstøde sig og ændre resultatet, det kan være svært at simulere praksis. Hvorfor alle de store firmaer stadig bygger masser af prototyper og ikke laver alt i en computer. Mine kommentarer til dig var på et rent teoretisk plan. Dine beregninger er volapyk uden kompressionsdata. 
__________________ Thomas Mygind
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 10 August 2005 kl. 19:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
@torkild
Det er da heller ikke noget Jeg vil "bestemme". Det er blot en videreførelse af hvor dybt de fleste subwoofere egentlig spiller. Langt de fleste subwoofere spiller jo ikke "sub" området - er det så retfærdigt at kalde dem "sub"-woofere?
Her kan jeg evt. minde om Audio Pro's lille ups'er:
http://www.readybb.com/audiopro/viewtopic.php?t=413
|
|
|
Og ? At nogen lyver om deres produkter gør ikke det du siger mere rigtigt !
Forstå nu hvad en rigtig sub woofer er og tag udgangs punkt i det. !
Jeg står fast på det jeg allerede har skrevet. __________________ Med denne udtalelse repræsentere jeg kun mig selv, og ikke Dynaudio.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 10 August 2005 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Torkild:
Jeg synes ikke det største problemet er at de fleste subwoofere ikke spiller hele sub området, men at de påstår og gøre det. Det gør det så godt som umulig for en forbruger at finde frem til en subwoofer der virkelig gør det.
Køber jeg 1kg hakkebøf forventer jeg også at få 1kg, ikke 700g, eller noget andet, men 1kg. Køber jeg en subwoofer der skal spille ned til 20hz forventer jeg at den skal kunne det, og ikke stanse allerede ved 30hz. __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
Til top |
|
|
skruerselv Udelukket fra forum

heltny/cujo
Bruger siden: 05 Juni 2005 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 522
|
Sendt: 10 August 2005 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er nok derfor det hedder BUNDKASSER og ikke SUBWOOFERE i P.A.-sammenhæng - de siger sjældent noget under 40-50 hz
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 10 August 2005 kl. 20:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
ManicMiner skrev:
Torkild:
<P =Msonormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN lang=DA><FONT face="Times New Roman" size=3>Jeg synes ikke det største problemet er at de fleste subwoofere ikke spiller hele sub området, men at de påstår og gøre det. Det gør det så godt som umulig for en forbruger at finde frem til en subwoofer der virkelig gør det.</SPAN>
<P =Msonormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN lang=DA><?:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p><FONT face="Times New Roman" size=3> </o:p></SPAN>
<P =Msonormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN lang=DA><FONT face="Times New Roman" size=3>Køber jeg 1kg hakkebøf forventer jeg også at få 1kg, ikke 700g, eller noget andet, men 1kg. Køber jeg en subwoofer der skal spille ned til 20hz forventer jeg at den skal kunne det, og ikke stanse allerede ved 30hz.</SPAN> |
|
|
Hvad har det med om en sub woofer kan være en hjælp til et par store højtaler at gøre ?
At nogle lyver om deres produkter, betyder ikke at vi skal tage udgangs punkt i deres løjn. Når vi snakker om højtaler, og andet vel ?
Jeg er ikke uenig i at det er træls at begrebet sub woofer bliver "misbrugt" om ting som ikke er rigtige sub woofer. __________________ Med denne udtalelse repræsentere jeg kun mig selv, og ikke Dynaudio.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 10 August 2005 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Torkild:
Jeg er fuldstændig enig, jeg synes ikke vi skal omskrive definitionen af hvad en subwoofer er fordi 9/10 ikke duer. Problemet er bare at så længe definitionen og fejlagtige specs bruges om små kasser, med elementer der ser mest ud som en forvokset mellemtone vil vi aldrig ha en mulighed for at sammenligne produkter på papiret. Og det gør en købeproces besværlig. Hvor mange 1000kr jeg tabte på fejlkøb før jeg fandt frem til SVS tør jeg knapt tænke på. Men 6 subwoofere på 2 år burde gi dig en ide  __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 10 August 2005 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min egen første "hjemme" sub blev en amadaus sub-100 med JBL 10" enheder så jeg fik kvali´ fra starten.
Men jeg synes også at det ville være surt at smide penge efter noget og det så ikke er i orden. Derfor bygger jeg selv , men det er ikke alle der kan gøre dette.
Men ja man skal se sig godt for, og ikke tro på alt producenterne vil fortælle en.
SVS er blandt de seriøse producenter ! __________________ Med denne udtalelse repræsentere jeg kun mig selv, og ikke Dynaudio.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 10 August 2005 kl. 23:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bygger man selv, bestemmer man også selv 
Problemet for de seriøse subfabrikanterne er at siden de er ærlige mht. deres specs ser det ikke specielt imponerende ud på papiret. For SVS bliver problemet større da de heller ikke koster særlig meget. Før jeg fik min PB10 havde jeg en Infinity Kappa Sub som jeg var rimelig glad for. Men jeg ville ha noget der kunne spille dybere, og højere, og blev derfor nysgerrig på SVS. Jeg solgte min Kappa for at få råd til SVS’en. Og du kan tro jeg var i tvivl mange ganger, også efter at den var bestilt. Mange gange var jeg sikker på at jeg havde dummet mig alvorlig, solgt en 10.000krs sub for at købe en til 5000 . Heldigvis blev jeg ikke skuffet når den endelig kom.
__________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 10 August 2005 kl. 23:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja penge fortæller ikke altid om det er kvali´!
Man må bare håbe at SVS bliver mere kendt, så tvinger man de andre producenter til at gøre noget ved problemet!
__________________ Med denne udtalelse repræsentere jeg kun mig selv, og ikke Dynaudio.
|
Til top |
|
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6645
|
Sendt: 11 August 2005 kl. 00:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
torkild skrev:
Ja penge fortæller ikke altid om det er kvali´!Man må bare håbe at SVS bliver mere kendt, så tvinger man de andre producenter til at gøre noget ved problemet! |
|
|
Hvad for et problem
Det må de være dem der køber der har porblemet .
hvis folk kan lide det de køber så er det ok
SVS har et probler og det er bass port , nu er det godt nok en del år siden jeg har hørt en SVs , men den gang måtte jeg klart opgive at finde subs til mit SS .
Jeg prøvet
jamo system audio M&K Logan tannoy Jbl Yam INF .
Men der er sket meget indefor subs så mon ikke alle tager sig sammen og kommer med subs med EQ og amps der kan styrer det .
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 August 2005 kl. 00:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
En bass port gjort rigtig er da ikke noget problem, men et design feature.
Det er rigtig mange der foretrækker SVS frem for de dyre DD subbene Jensen, og de jeg har talt med der foretrækker DD gør det som oftest pga EQ systemet som jeg også synes er genialt. Men det kommer så for salg i standalone som Velodyne SMS1 til efteråret, så da kan alle nyde godt af det. Og for de der er villige til at eksperimentere lidt er en Behringer PEQ til 1000kr et alternativ med 2x12 parametriske bånd. __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
Til top |
|
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6645
|
Sendt: 11 August 2005 kl. 00:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
ManicMiner skrev:
<SPAN lang=DA style="FONT-SIZE: 8.5pt; COLOR: black; FONT-FAMILY: Verdana; mso-ansi-: DA">En bass port gjort rigtig er da ikke noget problem, men et design feature. </SPAN>
<SPAN lang=DA style="FONT-SIZE: 8.5pt; COLOR: black; FONT-FAMILY: Verdana; mso-ansi-: DA">Det er rigtig mange der foretrækker SVS frem for de dyre DD subbene Jensen, og de jeg har talt med der foretrækker DD gør det som oftest pga EQ systemet som jeg også synes er genialt. Men det kommer så for salg i standalone som Velodyne SMS1 til efteråret, så da kan alle nyde godt af det. Og for de der er villige til at eksperimentere lidt er en Behringer PEQ til 1000kr et alternativ med 2x12 parametriske bånd.<?:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p></SPAN> |
|
|
Ja
Jeg har selv leget med det , men måtte opgive , og var ret træt at subs .
Det Eq virker .
Det med port det holder ikke .
Du må gere tage dine under armen og komme at stille dem op her , hvis jeg skulle have subs der går til ned til 15hz i mit rum med port så ville det give så mange problemer .
Og jeg har aldrig hørt en sub med port der kan gå dybt uden at man kan høre port støj .
En ting jeg ikke forstå er at SVS ikke laver det med EQ , det gør også du kan komme af med resonans som dine højtaler kan være skyld i .
Ja det bliver godt når de er klar med det håber jeg snart får mit .
jeg leger med nyt softvare til DD og 1812 fortiden.
Og ja DD er dyre men de laver også alt selv .
Og nu kommer SPLR med EQ også , men ikke helt som DD .
For 1 år siden sagde jeg no aldrig sub i et setup til kun musik , men den må jeg æde i mig igen og ham der fik mig til det går og griner hverdag af mig .
Men find en dag og tag SVS med .
Ps
hvorfor er der ikke en dealer for SVS i danmark , det er da lidt dumt det skal gå igemmen norge .
Kan lige sige der lander snart en SMS her .
De kommer ud i EU ca den 1/10 prisen er ikke fast lagt endnu .
|
Til top |
|
|