| Forfatter |
|
keibsø Forum Bruger

Bruger siden: 25 Oktober 2004 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 37
|
| Sendt: 23 Oktober 2005 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har en LE-32R51B og her er det ikke lykkedes mig at få et godt billede via DVI til HDMI.
Via VGA superbillede.
Håber det vil lykkes for dig og du vil dele dine erfaringer
Sasquatch skrev:
Jeg har overvejet at anskaffe mig et Samsung LE-40R51B eller LE40M51B til min HTPC fordi jeg synes det har et godt billede og et flot design.
I den forbindelse har jeg fulgt diverse threads her på hifi4all vedr. netop denne skærm.
Zerocool - du siger at den ikke kan køre 1x1 pixel mapping over DVI/HDMI, men jeg kan, ud fra dine indlæg, ikke rigtig se hvad der er dit endelige bevis...
Det kan godt være at jeg har overset det, men er der reelt set nogen på dette forum (eller andre steder) der har prøvet det af i praksis?
Jeg kunne godt tænke mig at få 100% klarhed over det i form af en eller anden salgs dokumentation. Er der evt. én der kan smide et link så jeg med egne øjne kan se det
Alternativt må jeg hive min htpc under armen og slæbe den ned i HiFi Klubben og lege lidt med opløsninger...
Venlig hilsen Kenneth |
|
|
|
| Til top |
|
| |
zerocool Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1402
|
| Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der kan muligvis sidde nogen, som er lidt forvirret om hvordan et 1366x768-Tv kan vise 1:1 pixelmapping. Det var gormolesen i hvert fald, hvorfor han stillede nedenstående spørgsmål - i tråden om mit setup. Jeg formoder han ikke er alene i denne undren og synes derfor det kunne være en god idé også at poste svaret herinde:
zerocool skrev:
gormolesen skrev:
| Jeg tænker meget på at købe den LG skærm du også har. Men jeg vil gerne lige spørge dig ang. når man ser HD(720P) på den. 720P er jo 1280x720 men din skærm er jo 1360x768, så der må jo ske en skalering.
Kan det ses på HD materialet, som fx Madagaskar? |
|
|
Jo, selvfølgelig sker der en skalering af alt andet matriale end det på præcis 1360x768. Fordelen ved denne skærm og andre Ultimative LCD-TV til HTPC er dog, at der kun foretages én skalering i hele signal forløbet. Der er selvfølgelig tale om den skalering, som foretages i computeren og kvaliteten er derfor alene begrænset af det software man anvender. Andre fladskærme tilbyder jo ikke muligheden for at inputte panelets native opløsning, hvorfor billedet nødvendigvis bliver skaleret flere gange. Her sidder f.eks. en stakkel med et spritnyt Philips 37PF9830 (med en fysisk opløsning på 1920x1080) og prøver at outputte 720p fra sin HTPC - http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=27379&P N=0&TPN=13. Resultatet er selvfølgelig overscan og han bliver nød til at lave en custom timing på 1216x676. Det vil altså sige, at 9830'eren skalerer al 720p-signalinput ned til (mindst) 1216x676p. Herudover skal han endvidere udfinde de præcise overscan-værdier for 1080i-, SD-matriale og de andre opløsninger han måtte anvende, for derefter at bruge disse alt efter hvad Tv'et skal vise. Resultatet bliver dog aldrig rigtig godt, da signalet dels bliver skaleret flere gange med forskellige algoritmer og dels da 9830'erens scaler-engine er optimeret til at blive født med standard HD-opløsninger.
Jeg, modsat ovenstående, behøves blot at sætte min HTPC til mit LX2R og definere opløsningen til 1360x768. På den måde får jeg ubetinget af matrialevalget - om det så er PAL, 720p, 1080i 1360x768p eller hvad nu - altid det bedst mulige resultat. Mit Tv skalerer jo overhovedet ikke og hvis der sendes et billede fra computeren, som ikke er på 1360x768, er det alene den der varetager skaleringen.
I den ideelle verden vil 1 pixelpunkt fra matrialet naturligvis kun blive repræsenteret som ét pixelpunkt på displayet. 1366x768-paneler er dog blevet meget anvendt af en årsag. For at skalere PAL op til 720 linier må man doble hver fjerde linie og for at skalere det til 768 skal man kun doble hver tredje. Det ligger jo i sagens natur, at denne skaleringen er mindre synlig jo tættere linie-doblingerne ligger og derfor 768. Jeg er selvfølgelig bevidst om, at scalerene nok har mere avancerede skaleringslogeritmer end ovenstående, men ingen af disse kan udføre magi. Grundproblemet består, det er uendelig sværet at skalere billeder op til en nærligende opløsning uden synlige artefakter. Jeg kan så høre nogen spørge hvor NTSC kommer ind i billedet... Gæt engang hvorfor 720p er det nok mest udbredte HDTV-format. Hvis du regner lidt på det vil i komme frem til, at for at skalere NTSC skal man doble hver anden linie. |
|
|
|
| Til top |
|
| |
Snurrerundtlyd Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2005
Status: Offline Indlæg: 293
|
| Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 17:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
zerocool skrev:
| For at skalere PAL op til 720 linier må man doble hver
fjerde linie og for at skalere det til 768 skal man kun doble hver
tredje. |
|
|
Det er noget spøjst formuleret. Du skriver " kun doble hver tredje", men hver tredje er altså mere end hver fjerde.
zerocool skrev:
| Det ligger jo i sagens natur, at denne skaleringen er
mindre synlig jo tættere linie-doblingerne ligger og derfor 768. |
|
|
Hvorfor ligger det i sagens natur? Det modsatte havde lydt lige så sandsynligt.
De to yderpunkter, med ingen skalering, eller dobling af samtlige
linier havde været det bedste. Men jeg kan ikke gennemskue hvorfor
dobling af hver tredje linie nødvendigvis ser bedre ud end dobling af kun hver fjerde, jeg kan ikke se at det skulle "ligge i sagens natur".
Desuden forgår skalering ofte noget mere avanceret en blot at
gentage nogen af linierne, som ville give en voldsom forvrænging af
billedet hvis man ikke skalerer med et heltal. Så ville noge linier
være vist to gange og andre kun én gang og det er ikke hensigstmæssigt.
I stedet analyseres hele
billedet og og der
midles og interpoleres nye pixels ud fra det oprindelige billede, så
ingen pixels reelt
bliver gengivet direkte men der dannes helt nye midlede pixels ud fra
Fourier transformationer, Lanczos, bilinear- eller bicubic interpolation eller andre
avancerede skalerings algoritmer.
|
| Til top |
|
| |
yokeren Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 63
|
| Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 17:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis jeg har forstået det rigtigt med LG 32LX2R, så er det muligt og sætte sin pc til den via DVI og den vil køre i samme opløsning som min pc skærm? Feks. i 1024 x 768. Er er dette korrekt? Tænkte på at spille spil og online spil på tvet.
|
| Til top |
|
| |
zuluDK Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1490
|
| Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 17:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
yokeren skrev:
| Hvis jeg har forstået det rigtigt med LG 32LX2R, så er det muligt og sætte sin pc til den via DVI og den vil køre i samme opløsning som min pc skærm? Feks. i 1024 x 768. Er er dette korrekt? Tænkte på at spille spil og online spil på tvet. |
|
|
Det første er korrekt, du vil få et fint billede på TV'et fra din PC, men som det er skrevet så mange gange her i tråden så skal du sende TV'ets native opløsning til det for at få et uskaleret billedet på det. For LG'et er det 1366x786, men da grafikkort ikke kan outputte en opløsning, der ikke er delelig med 8 på hver led, skal du i stedet sende 1360x768 til det, og sætte det til at slukke for de resterende 2x3 lodrette pixelsøjler (hvis det da ikke er default).
|
| Til top |
|
| |
yokeren Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er forstået nu, mange tak. Hvor slukker man for de resterende pixels? I softwaren på pcen?
|
| Til top |
|
| |
Hillig Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 140
|
| Sendt: 27 Oktober 2005 kl. 11:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
yokeren skrev:
| Det er forstået nu, mange tak. Hvor slukker man for de resterende pixels? I softwaren på pcen? |
|
|
Så vidt jeg lige husker ( vil ikke hænges op på det ) - så kan du via
menuen på LG'en indstille opløsningen til at være 1360 x 768. Mon ikke
at det vil gøre tricket  .
/Hillig
__________________ "Hvad skal vi lave i aften Brain?"
"Det samme som vi gør hver aften Pinky, prøve at overtage verdens herredømmet".
|
| Til top |
|
| |
yokeren Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Oktober 2005 kl. 15:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og hvad så med det "tv-out" på et grafik kort? Er det historie nu?
Tak for alle de gode svar og forklaringer i denne tråd:o)
|
| Til top |
|
| |
Knolf Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 32
|
| Sendt: 27 Oktober 2005 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er samme vej med tv-out på grafikkortet som med gamle crt fjernsyn :)
Kvaliteten (og opløsningen) kan slet ikke være med iforhold til en vga eller dvi udgang.
|
| Til top |
|
| |
zerocool Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1402
|
| Sendt: 01 November 2005 kl. 01:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Snurrerundtlyd skrev:
zerocool skrev:
| For at skalere PAL op til 720 linier må man doble hver fjerde linie og for at skalere det til 768 skal man kun doble hver tredje. |
|
|
Det er noget spøjst formuleret. Du skriver "kun doble hver tredje", men hver tredje er altså mere end hver fjerde.
zerocool skrev:
| Det ligger jo i sagens natur, at denne skaleringen er mindre synlig jo tættere linie-doblingerne ligger og derfor 768. |
|
|
Hvorfor ligger det i sagens natur? Det modsatte havde lydt lige så sandsynligt. De to yderpunkter, med ingen skalering, eller dobling af samtlige linier havde været det bedste. Men jeg kan ikke gennemskue hvorfor dobling af hver tredje linie nødvendigvis ser bedre ud end dobling af kun hver fjerde, jeg kan ikke se at det skulle "ligge i sagens natur". |
|
|
Hmmm... Tjah, nu kan jeg ikke lige huske mine beregningsræsonnement. På nuværende tidspunkt kan noget godt tyde på, at jeg ikke havde fået vendt lommeregneren rigtigt. Den vil jeg lige tillade mig at gå i tænketanken med. En anden nærliggende forklaring kunne være, at 1366x768 er 16:9-formatet af XGA. Panelproducenter har muligvis haft lettere ved at omstille produktionen af 1024x768 til 1366x768, end til et mere fornufigt dimension på 1280x720. Under alle omsændigheder er 1366x768 en fuldstændig hovedløs opløsning, hvis man ellers tar' sine fremadrettede briller på.
Snurrerundtlyd skrev:
Desuden forgår skalering ofte noget mere avanceret en blot at gentage nogen af linierne, som ville give en voldsom forvrænging af billedet hvis man ikke skalerer med et heltal. Så ville noge linier være vist to gange og andre kun én gang og det er ikke hensigstmæssigt. I stedet analyseres hele billedet og og der midles og interpoleres nye pixels ud fra det oprindelige billede, så ingen pixels reelt bliver gengivet direkte men der dannes helt nye midlede pixels ud fra Fourier transformationer, Lanczos, bilinear- eller bicubic interpolation eller andre avancerede skalerings algoritmer.
|
|
|
Ja, og derfor skrev jeg også:
zerocool skrev:
Jeg er selvfølgelig bevidst om, at scalerene nok har mere avancerede skaleringslogeritmer end ovenstående, men ingen af disse kan udføre magi. Grundproblemet består, det er uendelig sværet at skalere billeder op til en nærligende opløsning uden synlige artefakter. |
|
|
Hillig skrev:
Så vidt jeg lige husker ( vil ikke hænges op på det ) - så kan du via menuen på LG'en indstille opløsningen til at være 1360 x 768. Mon ikke at det vil gøre tricket . |
|
|
Korrekt.
yokeren skrev:
| Og hvad så med det "tv-out" på et grafik kort? Er det historie nu? |
|
|
Ja, tak gud for det
|
| Til top |
|
| |
Seeker Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 439
|
| Sendt: 02 November 2005 kl. 16:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg syntes der bliver kørt temmelig meget i LG, og Samsung som IMHO
laver verdens absolut bedste paneler (ik nødvendigvis til egne
produkter) så syntes jeg da det er værd at nævne at EISA 05/06 LCD pris
vinderen LE-40M61B for tiden kan erhverves for under 24K i hele sin 40"'s herlighed.
(skal lige siges at jeg ikke har fulgt den 16 siders lange diskution, så undskylder hvis jeg rammer ved siden af)
Desuden har jeg svært ved at se hvad hovedløst der skulle være ved
1366x768 frem for 1280. Ren format mæssigt er det da (næsten) lige i
øjet (768x(16:9)=1365.33). Jeg ærger mig mest over at skærmene har så
lav opløsning, fx i forhold til Dell skærmen fra linket på side 1 (købt
en af samme model for et par uger siden da den var på tilbud. HOT-DAMN
den er svedig)
__________________ Sony DA50ES - Sanyo Z4 - Xbox(XBMC)
Infinity Kappa 80 - B&W CDM C SE
TaraLabs PhaseIII/TFA - Kameleon 8
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 November 2005 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Seeker skrev:
Jeg syntes der bliver kørt temmelig meget i LG, og Samsung som IMHO
laver verdens absolut bedste paneler (ik nødvendigvis til egne
produkter) så syntes jeg da det er værd at nævne at EISA 05/06 LCD pris
vinderen LE-40M61B for tiden kan erhverves for under 24K i hele sin 40"'s herlighed.
(skal lige siges at jeg ikke har fulgt den 16 siders lange diskution, så undskylder hvis jeg rammer ved siden af)
|
|
|
Ja forslaget rammer desværre ved siden af, hvad dette emne drejer sig
om.
Måske skulle du læse det første indlæg på side 1 for at få en idé af
hvad emnet drejer sig om. Der er Samsung netop nævnt som et at de
mærker der ikke
understøtter 1:1 pixelmapping i native opløsning via HDMI eller DVI,
hvilket giver nogle ulemper ved HTPC brug.
|
| Til top |
|
| |
Seeker Forum Bruger

|
| Sendt: 03 November 2005 kl. 00:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har muligvis misforstået problemet. Men er det ik sådan noget det blot ændres i GFX driveren eller vha eksempeltvis Powerstripe?
Hvis man fodre HDMIen med 1366x786 så bliver det vel pr defination 1:1 pixel mapping?
|
| Til top |
|
| |
Seeker Forum Bruger

|
| Sendt: 03 November 2005 kl. 01:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Første indlæg er forøvrig fra før M61B's tid, så jeg ville ikke afvise det på forhånd.
Det muligt at jeg har været heldig, men satte fornylig et Phillips 37" op for en ven og den åd native opløsningen uden nogen problemet. Tjekker lidt om det er 1:1 ved først kommende lejlighed og poster modellen hvis der er noget at komme efter.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 November 2005 kl. 01:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Seeker skrev:
| Hvis man fodre HDMIen med 1366x786 så bliver det vel pr defination 1:1 pixel mapping? |
|
|
Nej så simplet er det desværre ikke, som du også kan læse hvis du læser emnet. Mange Tv skalerer alle indkomne signaler ned til et oplsøning udner panelets fysiske opløsning før det bliver skaleret op igen,l især hvis man benytter de digitale indgange DVI og HDMI. Desuden kan man ikke lave en oplsøning på 1366 med Nvidia og ATI grafikkort selvom man sætter Powerstip op til det. Grafikkortene kan rent fysisk kun lave opløsninger hvor tallet 8 går op i både vertiklat og horisontalt og 8 går ikke op i 1366. Jeg vil forslå dig at læse emnet, det er alt sammen beskrevet tidligere. Hvis du vil chekke et TV for 1:1 pixelmapping så husk også at teste det via de digitale indgange. Mange understøtter kun 1:1 pixelmapping via VGA, som f.eks. Samsung.
|
| Til top |
|
| |
Seeker Forum Bruger

|
| Sendt: 03 November 2005 kl. 12:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den jeg satte op var også via DVI. Men jeg tjekker lige når jeg kommer forbi ham næste gang.
Jeg havde faktisk læst de første 2 sider, men jeg er PC tekniker og i
den forbindelse har en lidt anden indgangsvinkel til problematikken,
samtidigt med at jeg ikke ved særligt meget som LCD TVs opbygning og
opførsel, så har jeg nok en tendens til at undervurdere/fejlvurdere
problemet.
Omvendt så syntes jeg det lyder totalt håbløst at skærme ikke kan
acceptere deres native opløsning, så jeg har nok også svært ved at
acceptere at det skulle være et problem som er mere typisk end atypisk.
Og endnu mere undre det mig at det kun er LG skræme som bliver
refereret som faktisk at kunne modtage signalet, da LG for mig et en
leverandør af kvantitet frem for kvalitet.
Sidste vil jeg da gerne beklage
hvis jeg faldt uden for emnet, skal gerne indrømme at jeg var lidt
hurtig til at klasificere debatten som en review debat, men syntes
emnet er yderst interessant så jeg prøve lige at læse lidt mere op på
emnet, og med min lidt skæve indgangsvikel kunne det jo være at jeg
kunne få nogle frisk indgangsvikler på banen.
(står faktisk selv til at købe et LCD og lå faktisk fast på
Samsungen, men dette kunne jo være årsag til at jeg lige overvejer det
igen)
__________________ Sony DA50ES - Sanyo Z4 - Xbox(XBMC)
Infinity Kappa 80 - B&W CDM C SE
TaraLabs PhaseIII/TFA - Kameleon 8
|
| Til top |
|
| |
keibsø Forum Bruger

Bruger siden: 25 Oktober 2004 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 37
|
| Sendt: 08 November 2005 kl. 10:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
larl Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 912
|
| Sendt: 08 November 2005 kl. 11:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis Samsung mangler muligheden for at modtage et HDMI signal i samme opløsning som dens native display - så hjælper ingen eksterne enheder.
Det er muligt at den kan forbedre billedet fra DVD på andre måder, men den kan aldrig give 1:1 pixel mapping hvis skærmen ikke kan!
/Lars __________________ recordere.dk - AV Nyheder, Anmeldelser og Debat
|
| Til top |
|
| |
btrader Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 140
|
| Sendt: 14 November 2005 kl. 00:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
topper Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2005
Status: Offline Indlæg: 35
|
| Sendt: 14 November 2005 kl. 13:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for info.. Vil nu stadig gerne se det live, men leder stadig for at finde en forretning, som har det. Nogen som har set det (kbh området) ??
|
| Til top |
|
| |