Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 17:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Ultimative LCD-TV til HTPC. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 31
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
P. Holm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 16 November 2005 kl. 07:31 | IP-adresse registreret  

Et lille spørgsmål til LG 32LX2R.

Der står på LG's hjemmeside at den har IR indgang... Betyder det at man kan sætte TV'et til sin HTPC, og at fjernsynet så har en IR modtager, der kan sende signal til computeren? (Hvis ja, gennem USB eller...?)

Til top Vis P. Holm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af P. Holm

grandbleu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 17 November 2005 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

btrader skrev:

her er en lille test af lp1

http://www.aftenposten.no/forbruker/digital/tester/article11 42859.ece?service=print

Skrigg!! Nu bliver jeg helt utryg! Jeg har et 32LX1R som jo har samme tekniske opbygning mht. EFFL, panel, dcdi osv. - og hvordan kan man være sikker på at éns fjernsyn ikke også har en defekt strømforsyning. Mit fjernsyn er vores første LCD, og selvom jeg synes billedet ser godt ud, er jeg dog noget utilfreds med betragtningsvinklen - har nogen et bud.

Til top Vis grandbleu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af grandbleu

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 November 2005 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

Mon ik den her kunne bruges til formålet?

Til top Vis Seeker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Seeker

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 November 2005 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

P. Holm skrev:
Der står på LG's hjemmeside at den har IR indgang... Betyder det at man kan sætte TV'et til sin HTPC, og at fjernsynet så har en IR modtager, der kan sende signal til computeren? (Hvis ja, gennem USB eller...?)

IR-modtageren/-øjet er til tv'ets egen fjernbetjening, så svaret er altså nej

grandbleu skrev:
Skrigg!! Nu bliver jeg helt utryg! Jeg har et 32LX1R som jo har samme tekniske opbygning mht. EFFL, panel, dcdi osv. - og hvordan kan man være sikker på at éns fjernsyn ikke også har en defekt strømforsyning. Mit fjernsyn er vores første LCD, og selvom jeg synes billedet ser godt ud, er jeg dog noget utilfreds med betragtningsvinklen - har nogen et bud.

Hvis et stykke elektronik er udstyret med en underdimensioneret strømforsyning vil det altid kunne høres. Summer det fra bagbeklædningen?

Seeker skrev:
Mon ik den her kunne bruges til formålet?

Nej, og det er endog også et meget dårligt valg, hvis vi snakker fladskærm til HTPC-brug. Dels tillader den digitale interface del ikke input på 1920x1080p og dels overscanner den til den store guldmedalje. Derudover foregår Philips' Pixel Plus 2 HD -billedbehandling også kun ved 1366x768.
9830-modellerne har været nævnt tidligere i tråden, men er da også omtalt her - http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=27379&K W=zerocool og http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=29928&K W=zerocool.

Til top Vis zerocool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zerocool

grandbleu
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 November 2005 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=zerocool]

Hvis et stykke elektronik er udstyret med en underdimensioneret strømforsyning vil det altid kunne høres. Summer det fra bagbeklædningen?

Nej, mit LG summer heldigvis ikke fra bagbeklædningen. Jeg har prøvet at ringe til LG's helpcenter, da jeg tænkte der måske var sammenhæng mellem evt. strømforsyningsproblemer og min oplevelse af at panelet laver vertikale lyse og mørke, ca. 5 cm brede striber når der panoreres. Det ses især ved fodboldkampe. LG kendte ikke problemet, men mener at det nok er en fejl på mit TV. Jeg har prøvet om AV Forums måske havde noget om det - men nej. kender nogen her problemet??

På AV forums fandt jeg i øvrigt ud af hvordan jeg kommer ind i LG'ets servicemenu, så jeg endelig kunne få skiftet de grå bjælker ved 4:3, ud med nogle sorte - fedt

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 November 2005 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

grandbleu skrev:
Nej, mit LG summer heldigvis ikke fra bagbeklædningen. Jeg har prøvet at ringe til LG's helpcenter, da jeg tænkte der måske var sammenhæng mellem evt. strømforsyningsproblemer og min oplevelse af at panelet laver vertikale lyse og mørke, ca. 5 cm brede striber når der panoreres. Det ses især ved fodboldkampe. LG kendte ikke problemet, men mener at det nok er en fejl på mit TV. Jeg har prøvet om AV Forums måske havde noget om det - men nej. kender nogen her problemet??

Hmmm... Er problemet kun tilstede ved brug af den interne tuner eller gælder det for alle indgange?

grandbleu skrev:
På AV forums fandt jeg i øvrigt ud af hvordan jeg kommer ind i LG'ets servicemenu, så jeg endelig kunne få skiftet de grå bjælker ved 4:3, ud med nogle sorte - fedt

Ja, men pas nu på hvad du roder med i servicemenuen. Jeg hører gang på gang om folk der ender med en død skærm pga. det. Sagt i al' god mening 

Til top Vis zerocool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zerocool

grandbleu
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 November 2005 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

zerocool skrev:

Hmmm... Er problemet kun tilstede ved brug af den interne tuner eller gælder det for alle indgange?

Nej, har tjekket med PS2 via AV1 (RGB) - og fandt ud af at det var mindst ligeså tydeligt her - mine børn spillede DragonBallz 3, og her er nogle "mellemskærme" i lys grå og lys brun, og her er det meget tydeligt - selvom der jo ikke panoreres. Har været forbi Electric City hvor jeg har købt det (kr. 12.995,- vistnok rimelig pris i en butik) - de havde desværre ikke et i butikken, men jeg får det her ombyttet så snart de får et hjem

zerocool skrev:

Ja, men pas nu på hvad du roder med i servicemenuen. Jeg hører gang på gang om folk der ender med en død skærm pga. det. Sagt i al' god mening 

Ja det tror jeg på - der er godt nok mange uforklarede og mystiske muligheder for indstillinger, som jeg nok skal holde mine små pilfingre fra Til gengæld er det meget sejt man kan se hvor mange timer panelet har været tændt og hvilken firmware man har osv. osv.

bleze
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 November 2005 kl. 07:45 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke finde noget info om denne skærm's ophæg benytter VESA standard eller om de bruger deres egen "standard". Nogen der ved det?
Til top Vis bleze's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bleze

Ellov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2005
Sendt: 23 November 2005 kl. 08:43 | IP-adresse registreret  

Hmm spændende...
Kan man ændre de grå sider i 4:3 formatet på ens LX1R??? Må man spørge hvordan denne operation foretages?? De er ikke så kønne at se på de grå kanter...
Måske kan man også ændre tunerindstillingerne da enkelte af kanalerne på tv'et ryster i billedet - som specielt er kan bemærkes bed tekst osv.
Til top Vis Ellov's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ellov

bleze
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 November 2005 kl. 09:08 | IP-adresse registreret  

Ellov, så vidt jeg har forstået er grunden til at der bruges grå farver er at det hjælper med til at forhindre burnin når man ser 4:3 format. Logikken siger mig at sort ville være bedre men jeg er ikke klogere end dem der har lavet dem. Min Panasonic plasma viser også grå...
Til top Vis bleze's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bleze

grandbleu
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2005 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

Ellov skrev:
Hmm spændende...
Kan man ændre de grå sider i 4:3 formatet på ens LX1R??? Må man spørge hvordan denne operation foretages?? De er ikke så kønne at se på de grå kanter...
Måske kan man også ændre tunerindstillingerne da enkelte af kanalerne på tv'et ryster i billedet - som specielt er kan bemærkes bed tekst osv.

Man kommer ind i servicemenuen ved at trykke på menu knapperne på fjernsynet og på fjernbetjeningen samtidigt i ca. 5 sekunder. I det splitsekund hvor servicemenuen kommer frem i venstre side, skal man slippe knapperne - det er lidt tricky (det lykkedes først for mig i 4. forsøg) - hvis man er for langsom beder fjernsynet om et password. Inde i servicemenuen er der en masse parametre som kan stilles, men de er for de flestes vedkommende ikke forklaret, men blot nogle talværdier der kan ændres - det kan jeg ikke anbefale (se zerocool's kommentar). I en af menuerne, vistnok den der hedder screen (du må prøve dig frem), er der en mulighed ("bar" eller "sidebar" eller sådan noget) hvor der står grey - den kan skiftes til black via piletasterne og "ok", og vupti så er sidebjælkerne sorte!

Hvorvidt de er grå for at forhindre burn-in??? Hvis det var et seriøst issue, ville man vel ikke have muligheden for at ændre det? Der er ofte en sort kant foroven og forneden, og det skulle vel principielt være lige så problematisk. Risikoen for burn-in er også større på plasma paneler end den er på LCD (jeg har dog læst at burn-in er forekommet på LCD paneler - selvom jeg ikke kan forstå at det kan ske, der er jo ikke nogen belægning eller andet som skulle kunne lave burn-in, LCD punkterne fungerer jo bare som en slags meget små spejle der enten lukker eller åbner for baggrundsbelysningen - jeg har heller ikke hørt om det på pc'ere, min bærbare er tændt ca. 10 timer pr. dag og jeg har i hvert fald ingen problemer på den). Er burn-in iøvrigt ikke også mere et problem hvis noget på skærmen er meget lyst?

Endelig tror jeg at grunden til at man ikke vælger sorte sidebjælker som default, er for at skjule LCD skærmenes manglende evner til at lave rigtig sort. 

Snurrerundtlyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2005
Sendt: 23 November 2005 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

bleze skrev:
Ellov, så vidt jeg har forstået er grunden til at der bruges grå farver er at det hjælper med til at forhindre burnin når man ser 4:3 format. Logikken siger mig at sort ville være bedre men jeg er ikke klogere end dem der har lavet dem. Min Panasonic plasma viser også grå...

Burn-in er vel kun et fænomen på Plasma og CRT TV og ikke LCD TV som tilfældet her.
Så vidt jeg ved kan burn-in slet ikke lade sig gøre på LCD TV.
Til top Vis Snurrerundtlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Snurrerundtlyd

Snurrerundtlyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2005 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

grandbleu skrev:
Er burn-in iøvrigt ikke også mere et problem hvis noget på skærmen er meget lyst?

Jo, men problemet på et Plamsa TV med sorte sidebjælker er at bjælkerne ikke opnår sammen burn-in om resten af skræmen som er lys meget af tiden.
Når man så slår over i 16:9 vil man kunne se at de tidligere sidebjælkerner ser lidt anderledes ud end resten af skræmen fordi de ikke har opnået samme grad af burn-in som resten af skræmen.
Ved at anvene en grå farve opnår man en lysintensitet i bjælkerne som ca. svarer til middelværdien af lysintensitetet af selve skærmbilledet. Derved opnår sidbjælkerne ca. samme grad af burn-in som resten af skærmen.
De grå sidebjælker på Plasma TV er derfor ikke til for at undgå burn-in, men for at sørge for at sidebjælkerne opnår samme grad af burn-in og ældning som resten af skærmen.

Ser man mange film med sorte bjælker for oven og for neden opnår man dog samme problem med mangledne burn-in for oven og for neden.
Til top Vis Snurrerundtlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Snurrerundtlyd

Snurrerundtlyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2005 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

Her er en Engelsk test af 32LX2R i Home Cinema Choice:
http://www.homecinemachoice.com/cgi-bin/outputpdf.php?file=W P/018/051_WP_018.pdf
TV'et fik prædikadet "Editors choice".

dr. jeep
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2003
Sendt: 23 November 2005 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu haft en TFT skærm på jobbet til min PC som efter ca. 6 mdr. led af burn in. Man kunne tydeligt se taskbar'en og start knappen hvis man viste en ensfarvet flade over hele skærmen. Phillips byttede skærmen prompte...

grandbleu
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2005 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

dr. jeep skrev:

Jeg har nu haft en TFT skærm på jobbet til min PC som efter ca. 6 mdr. led af burn in. Man kunne tydeligt se taskbar'en og start knappen hvis man viste en ensfarvet flade over hele skærmen. Phillips byttede skærmen prompte...

Selvom emnet har taget en drejning - så har jeg (som jeg skriver tidligere) hørt/læst om LCD skærme med burn-in. Jeg forstår bare ikke hvordan det kan ske??? -se i øvrigt denne tidligere tråd: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=30706&P N=12

Mewtwo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 November 2005
Sendt: 26 November 2005 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Zerocools argumenter om vigtigheden af digital 1:1 pixelmapping ser ud til at holde hele vejen igennem. Men er den fremtidssikring, der ligger i at vælge de tidligere omtalte LG-modeller værdiful nok til at give køb på billedkvaliteten? Ifølge britiske Homecinema Choice er LG 32 LX2Rs billedkvalitet på analoge signaler langt fra at være på toppen ( http://www.homecinemachoice.com/cgi-bin/displayreview.php?re viewid=6290). Tilsyneladende er f.eks. Samsungs billedbehandlingskredsløb betydeligt bedre til alle de signaler, der ikke lige er HD (se f.eks. cnet.co.uk). Det vil sige, at man med LG for hovedparten af fjernsynskiggeret vil få et betydeligt dårligere billede  - ind til den forjættende fremtid med Windows Vista og HDTV over nettet indfinder sig engang om nogle år. Det er sgu nogle besværlige beslutninger man bliver stillet overfor hvis man vil have et nyt TV!

Har nogle af jer kendskab til andre forumers eller fagblades behandling af problematikken?

Til top Vis Mewtwo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mewtwo

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 26 November 2005 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Mewtwo skrev:

Zerocools argumenter om vigtigheden af digital 1:1 pixelmapping ser ud til at holde hele vejen igennem. Men er den fremtidssikring, der ligger i at vælge de tidligere omtalte LG-modeller værdiful nok til at give køb på billedkvaliteten? Ifølge britiske Homecinema Choice er LG 32 LX2Rs billedkvalitet på analoge signaler langt fra at være på toppen ( http://www.homecinemachoice.com/cgi-bin/displayreview.php?re viewid=6290). Tilsyneladende er f.eks. Samsungs billedbehandlingskredsløb betydeligt bedre til alle de signaler, der ikke lige er HD (se f.eks. cnet.co.uk). Det vil sige, at man med LG for hovedparten af fjernsynskiggeret vil få et betydeligt dårligere billede  - ind til den forjættende fremtid med Windows Vista og HDTV over nettet indfinder sig engang om nogle år. Det er sgu nogle besværlige beslutninger man bliver stillet overfor hvis man vil have et nyt TV!

Har nogle af jer kendskab til andre forumers eller fagblades behandling af problematikken?

Jeg kender intet til den omtalte LG model.

Men der er da klart, at hvis tenikken - og derved billedkvaliteten - halter, så er det fuldstændig lige meget om skærmen kan køre 1:1 mapping!

Omvendt, hvis det er en god skærm, så vil muligheden for 1:1 mapping sammenholdt med en god scaler (evt. en HTPC) virkelig trække tænder ud!

Behandlingen af billedet foregår i scaleren (hvilket den uden tvivl er bedre til end skærmen) og fremvisningen af billedet er det eneste, som skærmen skal "bekymre" sig om

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Snurrerundtlyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2005 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Mewtwo skrev:

Pointen er at finde et godt TV til HTPC, og her bruger man jo aldrig de analoge indgange eller det interne billedbehandlingskredsløb, så det er underordnet hvor godt det er.
Skærmen bliver jo kun brugt som en 1360x768 monitor til HTPC, hvor man kører uden om billedbehandlingskredsløbet, så det behøver man slet ikke bekymre sig om.
Skærmen modtager jo slet ikke SDTV signaler som den skal skalere, det hele bliver skaleret til 1360x768 på PC'en før det når TV'et.

Selv hvis et LCD TV ikke skal bruges som HTPC monitor, men som almindeligt TV, synes jeg også kvaliteten af den analoge antenneindgang er mindre væsentlig. Hvem gider at se et analogt TV signal på en LCD skærm alligevel? Hvis man har et LCD TV bør man få et digitalt antennesignal fra enten satellit (DVB-S), kabelt-TV (DVB-C) og/eller mastebaseret (DVB-T).
Og bruger man ikke TV'et til HTPC, så er 1:1 pixelmapping ret ligegyldig medmindre man har en scaler der kan skalere til native opløsning (1366x768 eller 1360x768 i dette tilfælde), og hvis man bruger en ekstern sclaer, så gælder et jo ligesom ved HTPC at kvaliteten af TV'ets egen scaler og billedforbedringskredsløb er ligegylig da det ikke bliver brugt i dette tilfælde. Skal TV bare bruges til normale SDTV og HDTV opløsninger så kan man jo bare købe et hvilket som helst andet LCD TV uden 1:1 pixelmapping hvis man mener at man kan inde et TV uden 1:1 pixelmapping som klarer denne opgave bedre.

Dette emne handler jo ikke om at finde det bedste stand-alone LCD TV, men om at finde det bedste LCD TV/monitor til HTPC brug. Når man skal købe et TV (og ethvert andet produkt) skal man kun fokusere på de egenskaber man rent faktisk får brug for til det formål man har tiltænkt sig at anvende det. Hvis et TV har en elendig RGB indgang og man ved at man ikke får brug for RGB ind, så er et jo ikke det man skal fokusere på ved valg af TV. Hvis man aldrig bruger de interne højttalere, så skal man jo heller ikke fokusere på hvordan lyden af disse er når man skal vælge TV.
Køber man en ny cykel kan man jo også være ligeglad med at den er for højt gearet til at køre i Alperne, hvis man kun skal bruge den et fladt sted i Danmark. Eller køber man en receiver til kun at høre stereo så kan man da også være ligeglad med om den kan spille surround. Der er der heller aldrig nogen der køber en ny forstærker til deres stereo setup der er bekymret for at den ikke kan spille 7.1 - hvad skal man bruge det til hvis man altid lytter i stereo.

Snurrerundtlyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2005 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:
Men der er da klart, at hvis tenikken - og derved billedkvaliteten - halter, så er det fuldstændig lige meget om skærmen kan køre 1:1 mapping!

Hvis TV'et skal bruges til HTPC er det komplet ligegyldigt om billedforbedringskredsløb og tuner halter for det bliver slet ikke brugt, man kunne i princippet pille det ud af TV'et.
Til HTPC bliver kun monitordelen af TV'et brugt og man kunne lige så godt købe en monitor uden hverken tuner eller billeforbedringskredsløb. Problemet er bare at det er svært at købe en monitor i 16:9 og så store størrelser som LCD TV og hvis det endeligt er muligt så er de som regel dyrere end et tilsvarende LCD TV og LCD paneltet er som regel ringere.

<< Forrige Side af 31 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes