Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 23:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Ultimative LCD-TV til HTPC. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 31
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mewtwo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 26 November 2005 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Point taken, snurre.

Men omtalte test giver jo også anmærkninger angående kvaliteten over digitale signaler:

“There is one flaw, however. As with

analogue tuner material, there’s some

fizzing and graininess during brighter

scenes – such as the slow-motion motorway

stunt sequences. But this is fairly minor,

and doesn’t significantly weaken the LG’s

cinematic picture qualities elsewhere.”

Findes der mon andre reviews der be- eller afkræfter dette?

Til top Vis Mewtwo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mewtwo

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 November 2005 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Jeg synes nu ikke det er helt ligegyldigt med analog tuner kvalitet. Det kunne jo være man kun har en tuner i HTPC'en. Jeg ser også en del på SVT 4, og sjovt nok sender de ægte 16:9 over analogt, men ikke digitalt med TDC selektor.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 27 November 2005 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

Snurrerundtlyd skrev:
jdg1 skrev:
Men der er da klart, at hvis tenikken - og derved billedkvaliteten - halter, så er det fuldstændig lige meget om skærmen kan køre 1:1 mapping!

Hvis TV'et skal bruges til HTPC er det komplet ligegyldigt om billedforbedringskredsløb og tuner halter for det bliver slet ikke brugt, man kunne i princippet pille det ud af TV'et.
Til HTPC bliver kun monitordelen af TV'et brugt og man kunne lige så godt købe en monitor uden hverken tuner eller billeforbedringskredsløb. Problemet er bare at det er svært at købe en monitor i 16:9 og så store størrelser som LCD TV og hvis det endeligt er muligt så er de som regel dyrere end et tilsvarende LCD TV og LCD paneltet er som regel ringere.

Ja tak mester snurrerundtlyd - skru' lige ned for charmen

Nu kommer det jo lidt an på hvad du definerer som "billedforbedringskredsløb". Jeg henviste til teknikken fsva. panelet. Det nytter ikke noget bare at citere et brudstykke af mit indlæg

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Sendt: 27 November 2005 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Det ser ud som om flere og flere PC-producenter er ved at få øjnene op for markedet for store LCD-skærme (uden tuner) med høj opløsning.

Hvad med Benq DV3750 37"?
1920x1080
8 ms (g2g) P-MVA panel (AUO T370HW01)

Specifikationer for panelet kan ses her:

Det koster ca. 1500 € i Tyskland (~11250kr)

http://www.auo.com/auoDEV/products.php?sec=lcdTV&func=info&p roduct_id=60&items_id=8
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 November 2005 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Mewtwo skrev:
“There is one flaw, however. As with

analogue tuner material, there’s some

fizzing and graininess during brighter

scenes – such as the slow-motion motorway

stunt sequences. But this is fairly minor,

and doesn’t significantly weaken the LG’s

cinematic picture qualities elsewhere.”

Findes der mon andre reviews der be- eller afkræfter dette?

Forfatteren til artiklen tar' fejl i sin formodning om, at det er en fejl på henholdsvis den analoge tuner og de digitale indgange. Hvis man oplever en smule "fizzing and graininess" er det ved lavtopløseligt og dårligt kildematriale, hvorfor scaleren og XDE-systemet er på overarbejde. Altså ting man ikke benytter sig af ved HTPC-brug og derfor vil du ikke opleve fænomenet.

ZuluDK skrev:
Det ser ud som om flere og flere PC-producenter er ved at få øjnene op for markedet for store LCD-skærme (uden tuner) med høj opløsning.

1920x1080

Det kan man jo ikke bruget til meget i denne tråds sammenhæng -
"1920 x 1080 (Panel Native Resolution)
PC (16:9) Max. Resolution: 1366x768

http://www.benq.us/Products/LCDTV/index.cfm?product=513& page=specifications.

Til top Vis zerocool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zerocool

P. Holm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2005
Sendt: 27 November 2005 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

zuluDK skrev:

1920x1080

Specifikationer for panelet kan ses her:

http://www.auo.com/auoDEV/products.php?sec=lcdTV&func=in fo&p roduct_id=60&items_id=8

Hold da op, det ser da lækkert ud med de specifikationer, og med den opløsning burde det da vel næsten være perfekt til HTPC. Jeg har fundet ud af at 32" er for lille til vores behov, men 37" LG der kan klare 1:1 pixelmapping kommer til at koste omkring 17.000, men så har den også to tunere osv, men det kan jo være ligemeget hvis man alligevel har HTPC.

Test eller erfaringer med fjernsynet ville da være lækkert, for hvis man kan få prisen ned på 1400€ (10.500 kr) ville der lige pludselig være råd til at bygge en lidt kraftigere HTPC der også kan køre tilfredsstillende i den høje opløsning...

Til top Vis P. Holm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af P. Holm

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Sendt: 27 November 2005 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

zerocool skrev:
ZuluDK skrev:
Det ser ud som om flere og flere PC-producenter er ved at få øjnene op for markedet for store LCD-skærme (uden tuner) med høj opløsning. Hvad med Benq DV3750 37"? 1920x1080 8 ms (g2g) P-MVA panel (AUO T370HW01) Det koster ca. 1500 € i Tyskland (~11250kr)

Det kan man jo ikke bruget til meget i denne tråds sammenhæng - "1920 x 1080 (Panel Native Resolution)PC (16:9) Max. Resolution: 1366x768" http://www.benq.us/Products/LCDTV/index.cfm?product=513& page=specifications.

Det havde jeg lige overset. Æv!

Jeg fatter simpelthen ikke at producenterne sætter den slags begrænsninger. Man ved ikke om man skal græde eller grine over det.
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

P. Holm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2005 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Æv bæv, den fangede jeg sgu ikke lige

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 November 2005 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

zuluDK skrev:
Jeg fatter simpelthen ikke at producenterne sætter den slags begrænsninger. Man ved ikke om man skal græde eller grine over det.

Problemet er data-rate potientialet på de kommercielt tilgængelige HDCP-decodende HDMI-interfacechips. Min formodning er dog, at Silicon Image snarligt vil komme med et 1080p< -chip i forbindelse med lanceringen af Windows Vista og de PC-displays, som skal være kompatible hermed.
Endnu har vi dog tilgode, at se nogle fladskærme på markedet som rent faktisk accepterer 1080p.

Det er derfor ikke producenterne du skal pege fingre af, men derimod Silicon Image som af patentrettighederne til standarden.

Til top Vis zerocool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zerocool

Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Bruger siden: 05 September 2005
Sendt: 27 November 2005 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Citér:
Min formodning er dog, at Silicon Image snarligt vil komme med et 1080p< -chip i forbindelse med lanceringen af Windows Vista og de PC-displays, som skal være kompatible hermed.
Endnu har vi dog tilgode, at se nogle fladskærme på markedet som rent faktisk accepterer 1080p.

Der findes et par stykker, hvor folk har bekræftet at de kan sende et 1080p signal til. Det mærke som hedder Westinghouse har en 37 tommer model kaldet LVM-37w1, som efter sigende understøtter kildemateriale på 1080p. Det er også bekræftet at LG LP1 modellen i 55 tommer accepterer 1080p signaler.

Der skal nok komme flere og jeg ved at flere producenter sender deres 1920x1080 displays på markedet her i de første kvartaler af 2006.

Snurrerundtlyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2005
Sendt: 28 November 2005 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

zerocool skrev:
zuluDK skrev:

Problemet er data-rate potientialet på de kommercielt tilgængelige HDCP-decodende HDMI-interfacechips. Min formodning er dog, at Silicon Image snarligt vil komme med et 1080p< -chip i forbindelse med lanceringen af Windows Vista og de PC-displays, som skal være kompatible hermed.

Det er derfor ikke producenterne du skal pege fingre af, men derimod Silicon Image som af patentrettighederne til standarden.

Nu er Silicon Image jo ikke de enste der laver HDMI- og DVI-receiver IC'er. Og når Westinghouse  er i stand til at lave en LCD skærm der er i stand til at modtage 1080P via DVI så er langt større fabrikanter også i stand til det - hvis de ville, men der er ikke noget der tyder på at de er interssereret i det, pånær LG. Ellers ville de jo også have understøttet 1360x768 via HDMI/DVI med HDCP på deres nuværende 1366x768 displays, men det er jo så vidt vides kun LG der understøtter det.

Og desunden har Silicon Image adskillige HDMI og DVI receivere og transmittere på programmet, der understøtter 1080P som det fremgår af deres hjemmeside, så at give Silicon Image skylden for manglende 1080P understøttelse holder vist ikke helt.
Men man kan da håbe at LCD producenterne ændrer mening når de går til 1920x1080 dispalys, så de begynder at understøtte 1080P input, hvis ikke a hensyn til PC'er, så af hensyn til ekstene scalere.
Til top Vis Snurrerundtlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Snurrerundtlyd

Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Sendt: 28 November 2005 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Potentialet fejler hvert fald intet, men jeg tror også nærmere, at det er den manglende efterspørgsel, som gør det uinteressant at satse på.

Det er jo heller ikke noget problem set i kontekst. Altså det er intet problem at modtage så store datamængder. LG.Philips panelerne til monitors findes blandt andet i 23 og 30 tommer. Det har de faktisk gjort i et stykke tid nu og der har nu aldrig været problemer med datatransmissionen, hvad end det var Apple eller en af de mange andre producenter, som legede med dem. 23 tommer har opløsningen 1920x1200, mens 30 tommeren har en opløsning på 2560x1600 pixels - den kræver dog også to DVI tilslutninger og software til håndtering af det.

Snurrerundtlyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2005 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Rasmus Larsen skrev:
men jeg tror også nærmere, at det er den manglende efterspørgsel, som gør det uinteressant at satse på.

Det tror jeg også, det er jo trods alt ikke så mange der bruger dem til HTPC endnu omende behovet er støt stigende. Men problemet er også at de fleste PC brugere ikke er kalr over problemstillingen og at der findes et alternativ (LG) der understøtter 1:1 pixelmapping.
Hvis mængden af HTPC brugere er stor nok og de bliver bevidste om at f.eks. LG tilbyder noget de andre ikke gør, så skal de andre nok få lavet det.
Men der er ingen grund til at give folk det bedst mulige, så længe de ikke ved hvad de går glip af. De kan måske sælge et nyt TV igen tidligere når disse forbedringer er kommet og forbrugerne er blevet bevidste om problemet erfter deres første LCD køb.
Men det undrer mig at der ikke er nogen der prøver at markedsføre sig med dette salgsparameter for at stjæle markedsandele fra konkurrenterne. Ikke engan LG markedsfører at det er muligt at kører native opløsning uen skalering. Men det hænger nok igen sammen med den begrænsede udbredelse af HTPC og det manglende kendskab til problemstillingen. Ingen test i magasiner tester for denne mulighed og er sikkert slet ikke klar over problemstillingen.
Der er efterhånden en del PC-magasiner der er begyndt at teste LCD-TV og det undrer mig at de heller ikke tester for denne mulighed, de burde da i højere grad end HIFI og TV magasiner være opmærksom på problemstillingen.
Måske burde man kontakte diverse PC og HIFI magasiner og bede dem tage det med i deres tests fremover.

Til top Vis Snurrerundtlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Snurrerundtlyd

Snurrerundtlyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2005 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

Rasmus Larsen skrev:
Der findes et par stykker, hvor folk har bekræftet at de kan sende et 1080p signal til. Det mærke som hedder Westinghouse har en 37 tommer model kaldet LVM-37w1, som efter sigende understøtter kildemateriale på 1080p. Det er også bekræftet at LG LP1 modellen i 55 tommer accepterer 1080p signaler.

Sælges Westinghouse i Europa eller er det kun i USA?

Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Sendt: 28 November 2005 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Citér:
Der er efterhånden en del PC-magasiner der er begyndt at teste LCD-TV og det undrer mig at de heller ikke tester for denne mulighed, de burde da i højere grad end HIFI og TV magasiner være opmærksom på problemstillingen.
Måske burde man kontakte diverse PC og HIFI magasiner og bede dem tage det med i deres tests fremover.

Det ville være en god idé. På den måde kan man håbe på, at de vil tage det aspekt med i overvejelsen og på den måde gøre en ret stor konsumgruppe opmærksom på problemet - specielt de almindelige forbrugere.

Jeg prøver også i øjeblikket at få nogle Tv hjem til test, men i starten begrænser jeg mig lige til Philips og Samsung pga. de interne aftaler jeg har med dem. Hvis jeg f.eks. lægger ud med at teste et Panasonic (bare et fiktivt eksempel) og giver det en masse kritik, så er jeg ret sikker på at de ikke låner mig mere lige foreløbigt. Hvis jeg derimod allerede har tests af andre Tv, så kan det måske virke lidt motiverende for andre mærker.

Jeg har fået lovning på 9830 serien indenfor overskuelig tid og måske Samsungs 61 serie efter jul. Sony er meget sløsede mht. til sådanne ting eller også vil de bare ikke. De har hvert fald et problem med at svare tilbage på henvendelser. Det er de eneste jeg har været i kontakt med omkring Tv indtil nu.

Citér:

Jeg har endnu ikke set det i en europæisk shop, men hvis deres succes fortsætter i USA, så tror jeg sagtens de kunne udvide. Problemet med mange mærker er jo bare, at de skal have aftaler med folk indenfor Europa omkring noget produktion. Hvis de ikke gør det, så bliver de pålagt et relativt højt gebyr for at importere færdigvarer af Tv. Det er ret åndssvagt, da Europa faktisk er et af de mest gunstige markeder og det ved producenterne også.

Men indtil videre kan vi måske se frem til Sampo, som godt kan blive interessante herhjemme når de kommer =) Dog ikke pga. 1:1 pixelmapping for det tror jeg ikke de lægger vægt på.

P. Holm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2005 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Rasmus Larsen skrev:

Citér:

Det ville være en god idé. På den måde kan man håbe på, at de vil tage det aspekt med i overvejelsen og på den måde gøre en ret stor konsumgruppe opmærksom på problemet - specielt de almindelige forbrugere.

Jeg prøver også i øjeblikket at få nogle Tv hjem til test, men i starten begrænser jeg mig lige til Philips og Samsung pga. de interne aftaler jeg har med dem. Hvis jeg f.eks. lægger ud med at teste et Panasonic (bare et fiktivt eksempel) og giver det en masse kritik, så er jeg ret sikker på at de ikke låner mig mere lige foreløbigt. Hvis jeg derimod allerede har tests af andre Tv, så kan det måske virke lidt motiverende for andre mærker.

Jeg har fået lovning på 9830 serien indenfor overskuelig tid og måske Samsungs 61 serie efter jul. Sony er meget sløsede mht. til sådanne ting eller også vil de bare ikke. De har hvert fald et problem med at svare tilbage på henvendelser. Det er de eneste jeg har været i kontakt med omkring Tv indtil nu.

Citér:

Jeg har endnu ikke set det i en europæisk shop, men hvis deres succes fortsætter i USA, så tror jeg sagtens de kunne udvide. Problemet med mange mærker er jo bare, at de skal have aftaler med folk indenfor Europa omkring noget produktion. Hvis de ikke gør det, så bliver de pålagt et relativt højt gebyr for at importere færdigvarer af Tv. Det er ret åndssvagt, da Europa faktisk er et af de mest gunstige markeder og det ved producenterne også.

Men indtil videre kan vi måske se frem til Sampo, som godt kan blive interessante herhjemme når de kommer =) Dog ikke pga. 1:1 pixelmapping for det tror jeg ikke de lægger vægt på.

Findes der overhovedet nogle 37" skærme i Europa med en opløsning på 1920x1080, eller er det først noget vi kommer til at se engang i fremtiden.

Det er mange penge hvis man smider 17.000 efter et LG 37", hvis man kan få noget andet i en bedre opløsning engang i starten af det nye år...

Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Sendt: 28 November 2005 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

Der er Philips 37pf9830, men det har nogle af de problemer med 1080p signaler og 1:1 pixelmapping, som der nævnes.

BenQ og Acer har også modeller på markedet, men igen er der problemer med de aspekter. De har vist heller ikke tunere så vidt jeg husker.

Men mange af panelproducenterne har annonceret 37 tommer paneler med 1920x1080 opløsningen, så det er nok mere et spørgsmål om tid før de begynder at poppe frem. Også 32 tommer skærme vil i fremtiden få 1920x1080 opløsningen. Det kan du læse lidt mere om i en af dagens nyheder på Flatpanels.dk: http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id =1133134485&archive=&start_from=&ucat =&

malkekoen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2004
Sendt: 28 November 2005 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Altså............ Synes der gåes for meget op i 1:1.....

Har lige set en pc tilsluttet en samsung 32m51 via vga (grafikkortet var et ATI 9800 pro), og jeg tror ikke man får et synligt bedre billede!Kan være at det er et my bedre via DVI, men................... man skal være mere end entusiast for at se det. Vil også skyde på at det er derfor mange af de store producenter ikke laver det med 1:1. At det ville være rart er en helt anden snak.

Nok om det - de seneste sider er diskussionen også gået hen og er blevet mere principiel. Der skal være plads til at fluek.....

Til top Vis malkekoen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af malkekoen

Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Sendt: 28 November 2005 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Ja det synes jeg nu også, men det du nævner er i høj grad paradoksalt

Det er jo nemlig hele idéen. Det du har set på 32m51 over VGA er 1:1 pixelmapping og derfor kan jeg ikke helt se, hvilken vej vi kører ud af?

P. Holm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2005 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Det er muligvis et super dumt spørgsmål, men hvordan kan det være at de før nævnte skærme har problemer i opløsningen 1920x1080. Jeg troede det hele handlede om at det skulle gå op i otte, og så at have et grafikkort der kunne klare den opløsning. Er jeg helt galt på den???

<< Forrige Side af 31 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes