Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 04:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Ultimative LCD-TV til HTPC. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 31
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 28 November 2005 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

P. Holm skrev:

Det er muligvis et super dumt spørgsmål, men hvordan kan det være at de før nævnte skærme har problemer i opløsningen 1920x1080. Jeg troede det hele handlede om at det skulle gå op i otte, og så at have et grafikkort der kunne klare den opløsning. Er jeg helt galt på den???

Fordi de enten ikke understøtter at man sender 1920x1080 til dem, eller at de internt nedskalerer til en lavere opløsning fx. 1366x768 for så at skalere op igen til 1920x1080.
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

P. Holm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2005
Sendt: 28 November 2005 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Æv, så er der nok ikke nogen vej udenom LGs 37", og så må man jo bare få sparet de 17.000 op. Men en monitor ville i realiteten være fin hvis man alligevel skal have en HTPC. Så er det jo begrænset hvad man skal bruge to tunere, højtalere og alt muligt andet til...

Til top Vis P. Holm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af P. Holm

Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Bruger siden: 05 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 November 2005 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

P. Holm: Der findes masser af præsentationsskærme, hvor du kan undgå tunere, højttalere osv.

Samsung har f.eks. den her: http://www.samsung.com/dk/products/monitors/tft21_40/400p.as p

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 November 2005 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Rasmus Larsen skrev:
P. Holm: Der findes masser af præsentationsskærme, hvor du kan undgå tunere, højttalere osv.

Samsung har f.eks. den her: http://www.samsung.com/dk/products/monitors/tft21_40/400p.as p

De er dog ikke HDCP-dekodende og så misser man jo hele pointen ved den digitale signaloverførsel. 

Til top Vis zerocool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zerocool

Snurrerundtlyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2005
Sendt: 28 November 2005 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

malkekoen skrev:
Altså............ Synes der gåes for meget op i 1:1.....

Har lige set en pc tilsluttet en samsung 32m51 via vga (grafikkortet var et ATI 9800 pro), og jeg tror ikke man får et synligt bedre billede!Kan være at det er et my bedre via DVI, men................... man skal være mere end entusiast for at se det.

Undskyld, men du har vist ikke læst tråden eller forstået hvad 1:1 pixelmapping er, og ikke er.

Samsung undrstøtter jo netop 1:1 pixelmapping via VGA som det fremgår allerede at det første indlæg i tråden, så det er vel allerede et 1:1 pixelmapped billede du ser ser på din Samsung fra VGA. Derimod vil Samsung have et ringere PC billede via DVI/HDMI end VGA fordi den ikke understøtter 1:1 pixelmapping via DVI/HDMI. Problemet ved at bruge VGA fremfor DVI/HDMI har ikke noget med 1:1 pixelmapping at gøre og dit argument for at 1:1 pixelmapping er overvuderet baseret på at VGA er lige så godt som DVI på din Samsung giver derfor ikke megen mening.

DVI/HDMI vs. VGA er en helt anden diskussion og bør ikke forvekles med 1:1 pixelmappping vs. skalering. Skalereing kan forgå via både HDMI/DVI og VGA ligesom 1:1 pixelmapping også kan foregå både fra HDMI/DVI og VGA. Problemet medatbruge VGAer atnårHDCP bliver indført så kan de lukke helt ned for brugen af VGA out på computereeller tvinge det til at køre i en ringere opløsning. Som det er lige nu hvor HDCP ikke er indført, så er der ingen problemer i at bruge VGA og Samsung understøtter endda 1:1 pixelmapping via VGA. Men de fleste vil jo gerne have at deres TV også vriker til HTPC når HDCP bliver indført og til den tid er det derfor vigtigt at kunne bruge DVI/HDMI med HDCP. Det kan Samsung også, men bare ikke med 1:1 pixelmapping som kun ubderstøttes via VGA på Samsung.

Jeg vil forslå at læse ement så du finder ud af de forskllige problemstillinger og hvorfor Samsung er knapt så godt når HDCP bliver indført, sikkert sammen med Windows Vista. Uden HDCP understøttlese vil man måske slet ikke være i stand til at afspille Blu-ray, HD-DVD og HDTV.

Så længe VGA virker med HTPC, så er det det bedste at bruge med Samsung, også bedre end DVI/HDMI. Men når du engang bliver tvunget til at skifte til DVI/HDMI på dit Samsung på grund af HDCP, så kan du ikke længere pixelmappe fra din PC, men er tvunget til at lade TV'et skalere PC billedet og dermed bliver computertekst f.eks. mere uskarp og der opstår også en ekstra skalering af alt videomateriale fra PC'en.
Der er ikke mange der har klaget over VGA billedet fra PC på SamsungLCD, men mange der har Samsung forstår ikke hvorfor billedet blvier ringere hvis de skifter til HDMI/DVI, men det er jo netop på grund af manglende 1:1 pixelmapping via HDMI/DVI, i modsætning til VGA.
Til top Vis Snurrerundtlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Snurrerundtlyd

Snurrerundtlyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2005 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Der er forøvrigt arrangeret fælleskøb på LG 26LX1R (med 1:1 pixelmapping via DVI g HDMI med HDCP) her til 8.900 kr inkl. vægbeslag og fragt:  http://www.recordere.dk/artikler/anmviewer.asp?a=686&z=1 3
Har lyst til at købei Tyskland kan 26LX2R dog købes billigere der, men man finder ikke 26LX1R inkl. vægbeslag så billigt andre steder i DK.

I Electric City sælges 26LX2R til 10.000 kr. eksl. vægbeslag.
Til top Vis Snurrerundtlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Snurrerundtlyd

Snurrerundtlyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2005 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Det ser ud til at  LG L3200A, L3200TF, L3700A og L3700TF også understøtter 1:1 pixelmapping i 1360x768 @ 60 Hz via DVI med HDCP:
L3200TF http://www.hifipriser.dk/Listprices.asp?ID=139811
L3700TF
L3700A http://www.hifipriser.dk/Listprices.asp?ID=156735

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2005 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Snurrerundtlyd skrev:
Det ser ud til at  LG L3200A, L3200TF, L3700A og L3700TF også understøtter 1:1 pixelmapping i 1360x768 @ 60 Hz via DVI med HDCP:
L3200TF http://www.hifipriser.dk/Listprices.asp?ID=139811
L3700TF
L3700A http://www.hifipriser.dk/Listprices.asp?ID=156735

Lyder godt Snurre, men hvor har du den information fra?

Snurrerundtlyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2005 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

zerocool skrev:
Lyder godt Snurre, men hvor har du den information fra?

Jeg ved ikke andet end havd der står på LG's hjemmeside/brugermanual. Her står der at de understøtter 1360x768 @ 60 Hz via DVI. Men der står selvfølgelig ikke noget om det er ensbetydende med 1:1 pixelmappig, men det er det jo ved de andre LG modeller nævnt i dette emne.
Af en eller anen grund er denne skærm er kategoriseret under PC monitorer på LG's side i modsætning til de andre LCD TV.

Jeg talte me en ekpedient i Fona i Århus tæt ved banegården som selv har en HTPC. Han sagde at han bestem mente at den nye discountmodel RZ-37LZ55 også understøttede 1:1 pixelmapping. Han brugte selv denne skærm elller LG LX2R til HTPC, jeg kan ikke helt huske hvilken men mener han brugte RZ-37LZ55.
Han tilbød mig også at jeg kunne købe den og teste det og hvis det viste sig at den ikke understøttede 1:1 pixelmapping eller at jeg på anden måde ikke var tilfreds, så kunne jeg bare retunere den igen og få pengene tilbage uden problemer. Jeg har dog ikke købt det.

LG brugermanualer kan downloades her: http://dk.lgservice.com

I brugermanualen til RZ-37LZ55 står der:

For optimum picture quality, use standard WXGA 1360x768 computer output at a 60Hz refresh rate. Using other formats (VGA, SVGA, etc.) or refresh rates may result in reduced picture quality. (To change the computer video output format,

Og Læser man brugermanualen til den ældre LZ50 så står der følgende:

Brug om muligt videotilstanden VESA 1024x768@60Hz (15") / 1280x768@60Hz (17", 23"~30") / 1360x768@60Hz (32") for at opnå den bedste billedkvalitet for LCD-skærmen (kun til 27-tommers LCDskærm, VESA 1280x720@60Hz; i nogle videokort, understøttes denne tilstand muligvis ikke). Hvis tvapparatet anvendes sammen med andre opløsninger, kan der opstå skalerede eller reproducerede billeder på skærmen. Tv-et er blevet forudindstillet til tilstanden VESA 1024x768@60Hz (15") / 1280x768@60Hz (17", 23"-30") / 1360x768@60Hz (32") (kun til 27-tommers LCD-skærm, VESA 1280x720@60Hz).

LZ50 understøtter dog ikke HDCP, det er i hvert fald ikke nævnt i specifikationerne og er derfor ikke aktuel i denne sammenhæng, men den nyere RZ-37LZ55 understøtter derimod HDCP via HDMI ifølge specifikationerne på hjemmesiden.

Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Bruger siden: 05 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 November 2005 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

At LG har endnu flere modeller, som understøtter det, gør det bare endnu mere underligt, at de slet ikke bruger det i deres promovering af produkterne.

Men det lyder da godt, at man så har lidt større råderum =)

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2005 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Rasmus Larsen skrev:
At LG har endnu flere modeller, som understøtter det, gør det bare endnu mere underligt, at de slet ikke bruger det i deres promovering af produkterne.

Ja, noget kan tyde på, at stillingen som markedsføringsansvarlig står tom? Det er under alle omstændigheder et slående avertissementparameter, de lader være ubenyttet.

Angående diskussionen om hvorfor de diverse blade ikke sætter fokus på emnet, kan jeg ud fra min erfaring sige, at begrundelsen herfor er den "elektroniske-dagspresses" tekniske niveau - eller mangel på samme. Jeg har prøvet at maile gadgetmagasinet "T3" - som tester rigtig mange fladskærme - med lidt konstruktiv kritik til deres tests (læs tidligere i tråden), dog uden svar.

P. Holm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2005 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der har en ide om hvor man kunne få be-/afkræftet om RZ-37LZ55 understøtter 1:1 pixelmapping?

Panelet har ikke det der EEFL backlight, men det ville være lækkert hvis man kunne se det i virkeligheden, så man kunne se hvordan billedet ser ud på det... Der er trods alt omkring 4000 kroner i prisforskel på de to modeller, og jeg kan nu sagtens undværre den ekstra tuner, kortlæsere, bedre højtalere osv, hvis blot billedet ikke er milevidt fra "topmodellen"...

lennon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2005
Sendt: 29 November 2005 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Er det helt håbløst,at kontakte LG ???
Til top Vis lennon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lennon

Snurrerundtlyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2005 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

zerocool skrev:
Ja, noget kan tyde på, at stillingen som markedsføringsansvarlig står tom? Det er under alle omstændigheder et slående avertissementparameter de lader være ubenyttet.

Angående diskussionen om hvorfor de diverse blade ikke sætter fokus på emnet, kan jeg ud fra min erfaring sige, at begrundelsen herfor er den "elektroniske-dagspresses" tekniske niveau - eller mangel på samme. Jeg har prøvet at maile gadgetmagasinet "T3" - som tester rigtig mange fladskærme - med lidt konstruktiv kritik til deres tests (læs tidligere i tråden), dog uden svar.

Jeg var på biblioteket i dag og læste en test af 6 32" - 40" fladskærme i det svenske HIFI- og TV-magasin Ljud och Bild (Elektronikvärlden)  - November 2005:
http://www.ev.se

Dette blad er normalt meget grundige i deres tests og fokuserer meget på TV og især satellit og digital TV.

I den omtalte test var LG 37LP1R med og her nævnte de rent faktisk at den havde et meget godt billede fra PC i en opløsning på 1360x768, også via digitale indgange.
Samsung bliver også fremhævet for et godt billede fra PC, men her nævner de og ikke noget med den digitale indgang, og vi ved jo allerede at Samsung har 1:1 pixelmapping via VGA, men ikke via digitale indgange.
Forsiden af Ljud & Bild november 2005 ser sådan her ud:
http://www.ev.se/index.2883.html

Indhold november 2005: http://www.ev.se/index.2883.html

Læs mere om testen her: http://www.ev.se/index.3473.html

Følgende 6 skærme er med i testen:
LG Electronics 37LP1R
Panasonic TX-32LX500F
Philips 37PF9830/10
Samsung LE40M61B
Sharp LC-37P50E
Sony KLV-V40A10E

Bladet har også en test/omtale af en hel masse DVB-T set-top bokse og en enkelt DVB-T PCI tuner, som måske kan interessere nogen, nu når vi snart får DVB-T i DK.

keyser soze
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 November 2005 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

Gælder det faktum med Samsung og 1:1 pixelmapping via VGA og ikke via de digitale indgange også for de nye modeller såsom LE-32M51B og LE-32M61B (og også 40" udgaverne)???
Til top Vis keyser soze's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyser soze

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2005 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Snurrerundtlyd skrev:
Jeg var på biblioteket i dag og læste en test af 6 32" - 40" fladskærme i det svenske HIFI- og TV-magasin Ljud och Bild (Elektronikvärlden)  - November 2005:
http://www.ev.se

Dette blad er normalt meget grundige i deres tests og fokuserer meget på TV og især satellit og digital TV.

I den omtalte test var LG 37LP1R med og her nævnte de rent faktisk at den havde et meget godt billede fra PC i en opløsning på 1360x768, også via digitale indgange.

Spørgsmålet er så, hvorfor de ikke dykker mere undersøgende ned i deres fund. Hvorfor mon lige præcis LG'et leverer et bedre billede end andre fladskærme? Problemstillingen er jo åbenlys og det er heller ikke fordi emnet, ikke er blevet behandlet på de diverse internationale fora - selv denne beskedne danske tråd har fundet ud i den store verden (http://www.thegreenbutton.com/community/shwmessage.aspx?Foru mID=47&MessageID=137043). De har jo helt sikkert også indstillet opløsningen på de computermonitorer, som de sidder og skriver artiklerne ved, til panelet fysiske.
Et andet, omend beslægtet emne, der belyser journalisternes tydlige mangel på faglighed og grundighed, er deres lovprisning af "HD Ready" -standarden - http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=29928&K W=zerocool.

Noget andet der også kan undre, er hvorfor ingen branchemedlemmer, med undtagelse af Otto, har taget i mod opfordringen i første indlæg og kommenteret på emnet.

keyser soze skrev:
Gælder det faktum med Samsung og 1:1 pixelmapping via VGA og ikke via de digitale indgange også for de nye modeller såsom LE-32M51B og LE-32M61B (og også 40" udgaverne)???

For at citere mig selv fra første indlæg i tråden:
zerocool skrev:
For at affærdige det med det samme - for jeg får ofte spørgsmålet via PM og ser det med reference til denne tråd, på andre fora og nyhedsgrupper. Nej, der findes (så vidt vides efter megen grundig undersøgelse) endnu ingen andre mærker end LG, der producerer "Ultimative LCD-Tv til HTPC".

Snurrerundtlyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2005 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

zerocool skrev:
For at affærdige det med det samme - for jeg får ofte spørgsmålet via PM og ser det med reference til denne tråd, på andre fora og nyhedsgrupper. Nej, der findes (så vidt vides efter megen grundig undersøgelse) endnu ingen andre mærker end LG, der producerer "Ultimative LCD-Tv til HTPC".

Det bliver tit nævnt at hverken Philips, Samsung eller Sony understøtter 1:1 pixelmapping via DVI/HDMI. JVC og NAD mener jeg også har været nævnt som mærker der ikke understøtter digital 1:1.
Men er der nogen der har undersøgt andre kendte mærker så som Panasonic, Hitachi, Sharp, Thomson, Toshiba, Loewe, B&O, Grundig, Dell, ViewSonic osv?
"efter megen grundig undersøgelse" er jo et vidt begreb og det er svært at se om det gælder samtlige mærker i DK eller 5-6 stykker.
Jeg synes det vil være en god idé at samle en liste over de mærker/modeller der ikke understøtter 1:1, i det første indlæg, så man ikke behøver at undersøge modeller der allerede er kontrolleret og omvendt kan prøve at tjekke mærker/modeller der ikke er på listen hvis man har mulighed for det, og melde tilbage. Måske ikke tage alle no-name mærker med, så bliver det måske for omfattende, men i hvert alle kendte mærker så som dem nævnt ovenfor.
Så kan man ved samme lejlighed have en liste over velkendte mæker der ikke er undersøgt.
Er samtlige af mærkerne ovenfor f.eks. undersøgt? Jeg mener ikke jeg har læst store mærker som f.eks. Panasonic, Hitachi og Sharp nævnt.

Ofte er et enkelt opslag i burgermanualen/hjemmesiden nok til at vide hvis et apparat i hvaert fald ikke understøtter 1:1 pixelmapping. Er der tale om et 1366x768 display som de fleste er pt., så skal det kunne acceptere en opløsning på 1360x768 via DVI/HDMI (med HDCP) for at der er en chance for at det understøtter 1:1 pixelmapping. Jeg tror ikke der findes nogen LCD TV der accepterer 1360x768 via DVI/HDMI, som ikke understøtter 1:1 pixelmapping. Det ville i hvert fald ikke gvie megen mening at sende en oplsøning på 1360x768 til TV hvis det bliver skaleret.
Hvis man vidste hvilke mærker der allerede var undersøgt og hvile mærker der ikke er undersøgt, så kunne man måske prøve at undersøge et mærke eller to, men der er ikke så meget ved at starte forfra for hver enkelt igen.

Folk der allerede er i besiddelse af et LCD TV kan jo prøve at teste det og melde tilbage så listen langsomt men sikkert bliver udbygget.

Snurrerundtlyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2005 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

P. Holm skrev:
Er der nogen der har en ide om hvor man kunne få be-/afkræftet om RZ-37LZ55 understøtter 1:1 pixelmapping?

Panelet har ikke det der EEFL backlight, men det ville være lækkert hvis man kunne se det i virkeligheden, så man kunne se hvordan billedet ser ud på det... Der er trods alt omkring 4000 kroner i prisforskel på de to modeller, og jeg kan nu sagtens undværre den ekstra tuner, kortlæsere, bedre højtalere osv, hvis blot billedet ikke er milevidt fra "topmodellen"...

Som jeg allerede nævnte så har de et i Fona, så måske kan man overtale dem til at tilslutte en af de computere med DVI udgang de også sælger i Fona, helt med nVidia kort hvor man kan lave en custom opløsning på 1360x768 uden brug af Powerstrip. Eller man kan slæbe sin egen PC med og spørge om man kan få lov at tilslutte den.
Ellers kan man jo som jeg nævnte købe TV'et i Fona med returret og teste det derhjemme med et samme og retunere det igen hvis det viser sig ikke at holde stik med 1:1 pixelmapping eller hvis det på anden måde ikke lever op til forventningerne.

Nogle af de nye notebooks har DVI-udgang, hvilket gør det let at slæbe computeren med rundt i butikker og tilslutte TV'et.
1TEGRATION, Acer, Apple, Fujitsu-Siemens og shg Computers laver notebooks med DVI-udgang:

P. Holm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2005 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

Kan du huske hvad prisen var i fona? Jeg må lige tage forbi den lokale og se om de måske skulle have et eksemplar stående...

Snurrerundtlyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2005 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

P. Holm skrev:
Kan du huske hvad prisen var i fona? Jeg må lige tage forbi den lokale og se om de måske skulle have et eksemplar stående...

Nej, jeg kan ikke huske det længere, det er ved at være et stykke tid siden og prisen har muligvis også ændret sig i mellemtiden, men du kan sikkert finde et telefonnummer til dine lokale Fona forretninger og ringe med det samme så du ikke behøver at gå forgæves. Jeg kan se du bor i København, så der er jo en del Fona at vælge imellem, så hvis den første ikke har den, kan du jo bare prøve indtil der er bid.

Men siden TV'et understøtter 1360x768 er jeg ret overbevist om at det også understøtter 1:1 pixelmapping, ellers er der ikke rigtig noget formål med denne specielle opløsning.

<< Forrige Side af 31 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes