Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 17:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Ultimative LCD-TV til HTPC. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 31
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 04 December 2005 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

Ok har ikke lige set det....

Har lige læst manualen og her siger den at kun 1024x768 er supportet?? Det vil med andre ord siger at der absolut ikke understøttes 1:1, det er sku da for underligt at man laver sådan en skærm med en native res. i den klasse og IKKE tillader 1:1..... i min verden burde det være billigere at fremstille når hver pixel styres udefra...

Til top Vis Klabo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Klabo

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 December 2005 kl. 05:47 | IP-adresse registreret  

Snurrerundtlyd skrev:

Det bliver tit nævnt at hverken Philips, Samsung eller Sony understøtter 1:1 pixelmapping via DVI/HDMI. JVC og NAD mener jeg også har været nævnt som mærker der ikke understøtter digital 1:1.
Men er der nogen der har undersøgt andre kendte mærker så som Panasonic, Hitachi, Sharp, Thomson, Toshiba, Loewe, B&O, Grundig, Dell, ViewSonic osv?
"efter megen grundig undersøgelse" er jo et vidt begreb og det er svært at se om det gælder samtlige mærker i DK eller 5-6 stykker.

Problemet for producenten af et "ultimativt LCD-Tv til HTPC" er flerdelt og der er mange hurdler som skal overkommes før det er en realitet.
For det første skal man tænke på, at man ikke skal inkorporere overscan - der ellers er normalt for fjernsyn, modsat computermonitorer - eller andre skalerende "billedforbedrende" teknikker. Derudover skal man - hvilket ex. er tilfældet for 1366x768-skærme - sørge for den mulighed, at man kan slukke for en vis antal pixelrækker, således at opløsningen bringes i overenstemmelse med den forældede, men af grafikkortproducenterne stadig anvendte, Motorola-standard.
For 1920x1080-skærmes vedkommende gælder det videre om at benytte sig af et korrekt tilslutnings-interface, idet de mest hyppigt andvendte chips ikke tillader et progressivt signal ved denne opløsning.     
Endelig må man også sige at den digitale signalvej er både en velsignelse og en forbandelse.
Med den digitale forbindelse, som HDMI- og DVI-standarden tilbyder, er der en fælles udveksling af data mellem computer og skærm. Det betyder, at hvis ikke skærmens E-DID ikke tilbyder en opløsning der er lig panelets, så vil grafikkortet ikke sende den. Dette "handshake" kan i nogen tilfælde bypasses i Windows, men så er problemet at nogen programmer selvstændigt henter E-DID oplysninger fra skærmen (som eksempel herpå kan nævnes Hitachi 32LD7200 der er alt andet end plug and play 1:1 pixelmappende).

Taget ovenstående estakader producenten må indse før de kan lave det rigtigt, samt de mange følehorn deltagertallet i denne tråd antyder der er ude, så tror jeg desværre ikke der er andre producenter af "ultimative LCD-Tv" end de nævnt i første indlæg. 

Til top Vis zerocool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zerocool

Graa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2003
Sendt: 06 December 2005 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

Zeerocool: Du skriver, at motorola-standarden (deleligt med 8) efterhånden er forældet.

Kunne man ikke tænke sig, at grafikkort-producenterne efterhånden som flad-tv-teknikken bliver en stadig mere integreret del af computer/medie-opsætningen, at nyere grafikkort om et par år eller før rent faktisk kan smide et 1366x768 signal ud via DVI/HDMI. Så skulle problematikken vel være løst... Eller hva?

Til top Vis Graa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Graa

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 December 2005 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Det findes vel allerede? Der er bærbare med opløsninger der ikke er dele med 8.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

Graa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2003
Sendt: 06 December 2005 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Nej, hvad jeg har kunnet læse mig til i denne tråd, findes de ikke. Man kan sagtens via powerstrip sætte den til 1366x768, men det reelle signal er ikke identisk med dette...
Til top Vis Graa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Graa

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 06 December 2005 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Jo de findes, men hvordan de løser delig med 8 ved jeg ikke. F.eks denne som har en opløsning på 1680x1050. Det kan være nogle pixels er skjulte og slet ikke bruges. Jeg har ikke selv en og har ikke prøvet at forbinde den til en extern skærm.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2005 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Graa skrev:
Zeerocool: Du skriver, at motorola-standarden (deleligt med 8) efterhånden er forældet.

Jeg har muligvis tidligere ikke udtrykt mig klart nok, da denne opløsningsbegrænsning kun omfatter den vandrette pixeltiming. På hardwareregister-niveau er 1360x768 faktisk programmeret som 170x768. 

Graa skrev:
Kunne man ikke tænke sig, at grafikkort-producenterne efterhånden som flad-tv-teknikken bliver en stadig mere integreret del af computer/medie-opsætningen, at nyere grafikkort om et par år eller før rent faktisk kan smide et 1366x768 signal ud via DVI/HDMI. Så skulle problematikken vel være løst... Eller hva?

Det kan tænkes, men det hjælper jo som sagt ikke meget hvis:

• Skærmen overscanner
  • Skærmen anvender "billedforbedrende" og skalerende teknikker - som ex. Philips's Pixel Plus
  • 1366x768 ikke er en del af skærmens E-DID.

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2005 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Er det kun mig, som undrer sig over at Philips har lanceret en HTPC, når ingen af deres fladskærme egentlig tilbyder optimal tilslutning hermed?

Det samme kan vel siges at være til fældet for B&O, men deres HTPC vil jeg hellere rubricere som lommeregner

Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Bruger siden: 05 September 2005
Sendt: 06 December 2005 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

Nu snakkede vi lige om computermonitors, som også understøttede HDCP tidligere i tråden, så jeg synes da lige at Dell nye 30 tommer og deres kommende 20 og 24 tommer widescreen skærme er værd at nævne. Læs mere her: http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id =1133830220&archive=&start_from=&ucat =&

Deres opløsninger er så ikke helt lig 16:9 forhold, men de er da ret interessante - muligvis også til HTPC setups.

Samsung har også lavet en 19 tommer widescreen monitor, som understøtter HDCP på DVI porten: http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id =1132101466&archive=&start_from=&ucat =&

Der er også snak om, at Samsungs 24 tommer 244T understøtter HDCP på trods af, at Samsung ikke selv angiver det. Det er dog ikke bekræftet endnu.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 December 2005 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

zerocool skrev:

Er det kun mig, som undrer sig over at Philips har lanceret en HTPC, når ingen af deres fladskærme egentlig tilbyder optimal tilslutning hermed?

NEJ!

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2005 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

Rasmus Larsen skrev:
Nu snakkede vi lige om computermonitors, som også understøttede HDCP tidligere i tråden, så jeg synes da lige at Dell nye 30 tommer og deres kommende 20 og 24 tommer widescreen skærme er værd at nævne. Læs mere her: http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id =1133830220&archive=&start_from=&ucat =&

Deres opløsninger er så ikke helt lig 16:9 forhold, men de er da ret interessante - muligvis også til HTPC setups.

Gammel nyhed:
zerocool skrev:

Nu kommer Dell også med en 30" løsning:

Læs mere her.

Har du ellers fået en tilbagemelding fra Westinghouse, om hvorvidt en test af deres skærm vil være mulig? Jeg ser meget frem til, at høre resultatet på din henvendelse.

Otto, TC skrev:
NEJ!

Er det noget du har udspurgt, eller har påtænkt dig at udspørge, Philips om?

Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Sendt: 06 December 2005 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Nej jeg har endnu ikke hørt fra Westinghouse. Jo én gang, men der ville de have mig til at sende mailen videre til en anden adresse, så det var der ikke så meget i.

Jeg skal nok give besked, når jeg hører noget mere :)

marrix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 07 December 2005 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Jeg har kontaktet westinghousedigital (deres LCD afdeling) og svaret er desværre at de ikke sælger udenfor USA og Canada - heller ikke via distributører.

Til top Vis marrix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af marrix

alexmj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 December 2005 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Hej Marrix, det var mig, der startede Wetinghouse tråden.

Tak for indsatsen, ærgerligt  at skærmen ikke kan købes uden for USA/Canada, så må vi jo bare vente lidt længere, inden der kommer tilsvarende produkt fra f.eks. Dell (og måske inkl. HDMI). Der er vel ikke nogen, der kunne tænke sig til evt. at medvirke til egenimport?

Til top Vis alexmj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af alexmj

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Sendt: 07 December 2005 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Jeg nævnte for vores account manager hos Dell at jeg godt kunne bruge sådan en (3007WFP) og om hvornår den ramte DK. Han kendte den ikke og da han forhørte sin product manager, fik jeg følgende tilbage "Jeg har forespurgt en produktmanager og det ser ikke ud til vi får den model."

Om det så skal tolkes som "Det ligger i hverfald ikke lige rundt om hjørnet" ved jeg ikke, men ser ikke ud til at jeg når at få den model (ultimo Januar). Jeg er ellers MEGET tilfreds bruger af deres 2405FPW som klart kan anbefales til kontor/gaming-brug.

Til top Vis Seeker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Seeker

marrix
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: København
Sendt: 07 December 2005 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

Øv - det er irriterende så svært det er at finde et LCD TV på 37 eller 40 tommer og med 1920x1080 1:1 pixelmapping via DVI...

Jeg har også haft kik på Acer's nyeste der ser ud til at kunne klare det, men det er ikke kommet endnu og ser ud til at være 21 eller 28 cm tykt!

Westinghouse ser stadigt rigtigt spændende ud og hvis der er nogen som finder en måde at få fragtet den til DK til en OK pris, så er jeg med.

Til top Vis marrix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af marrix

Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Sendt: 07 December 2005 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Seeker: Det kan også hænge sammen med, at Dell endnu er lidt tilbageholdne. Den information der forelægger på 30 tommeren og de nye 20 og 24 tommere er stadig ikke officiel forstået på den måde, at det ikke kommer fra en af deres egne pressemeddelelser.

Men ellers er det jo ikke det store problem at købe den i udlandet, hvis det er. Jeg er faldet over et par online butikker i England, som forhandler Dell skærme (ja spørg mig ikke hvorfor), og samtidig sender uden for UK.

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 December 2005 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

RL: Det lyder dyrt :) Men hvad er den US/internationale ETA på 30"'eren?

Marrix: Jeg havde præcis samme tanke.
Hvis man nu ser bort fra indbygget Tuner, pixel plus osv. Kan det så virkelig være rigtig der ikke findes paneler tilgængeligt (for en rimmelig pris) på det danske marked som kan klare dette relativt simple krav (altså 1920x1080(evt 1200 ihf i panelet) / WUXGA(+) via DVI ) ??
Jeg kan ik rigtig se logikken i at jo større skræmen er, desto færre pixels er der tilsyneladende plads til?!?

AllanHvass
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 07 December 2005 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Har interesseret mig MEGET for denne debat, da jeg egentligt var ved at købe et Samsung LE-40M61 LCD TV, men har bestemt mig at se tiden an, indtil der er bedre samspil mellem HTPC, HDMI og LCD TV.

For at prøve at få Samsungs forklaring, skrev jeg følgende til dem som spørgsmål denne model:

Er det korrekt, at dette LCD TV, og i øvrigt gældende for alle Samsung LCD TV, ikke understøtter '1:1 pixel mapping' via HDMI i en opløsning på 768x1360/1366? Dvs. at selv om et signal fra f.eks. en media center PC sendes via HDMI i skærmens native opløsning bliver signalet først nedskaleret til 720p og så opskaleret igen til 768x1366, og derved bliver gnidret og uklart? Effekten er, at fjernsynet derved påfører signalet et betydeligt kvalitetstab i samspil med en media center PC.

Jeg skal gøre opmærksom på, at dette emne er bredt diskuteret på mange tekniske diskussions fora i verden, og den almindeligt anerkendte konklusion er, at meget få LCD TV understøtter dette, selv om det er en oplagt måde at håndtere et signal på. Emnet er f.eks. diskuteret på http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=27344&P N=1 , og på side 16 er Samsungs LE-40M61 TV eksplicit nævnt som ikke at understøtte 1:1 pixel mapping.

Jeg er opmærksom på, at 1:1 pixel mapping ER understøttet når signalet leveres via et VGA kabel i stedet for HDMI, men dette afskærer jo en fra at afspille HDCP beskyttet materiale fra media center PCen, hvilket formentlig vil betyde alt fremtidig DVD medier i HD kvalitet, og derfor er det selvfølgelig ikke en acceptabel løsning.

Såfremt I mener 1:1 pixel mapping via HDMI ER understøttet vil jeg gerne have understøttende skriftligt materiale for dette fremsendt.

Som tillægs spørgsmål i øvrigt er jeg nysgerrig efter hvorfor praktisk talt alle HD LCD TV i Europa anvender 768x1366 pixels, når fremtidigt HD materiale vil blive produceret i 720x1280 opløsning. Dette vil betyde, at alt HD materiale vil blive skaleret på et LCD TV, hvilket igen vil betyde væsentligt kvalitetstab. Hvorfor ikke producere skærmene med samme native opløsning, som HD materialet er defineret til at have?

Som svar fik jeg følgende noget tågede svar (synes jeg), der dels tager DVI op uden at jeg har nævnt det, dels ikke forholder sig til, om det på nogen måde er muligt at opnå 1:1 pixel mapping på Samsung modellen via HDMI:

Tak for din henvendelse til Samsung Electronics Nordic.

Hvis du sender et DVI signal fra et edb udstyr, direkte til HDMI
indgangen så vil du se at en del af signalet går udenfor skærmen. For
at signalet skal kunne vises "korrekt" i fjernsynet, skal det gå udvia
en HDMI processor i pc'eren. Dette er en egenskab i signalet, somgør
at fjernsynet skaler billedet op til den opgivne resolution for atfå
det korrekte billede i 1280x720.

Hvis du har nogen yderligere spørgsmål, er du velkommen til at kontakte
os igen.

Med venlig hilsen
Örn einar Hansen

Samsung Support

Ud fra det ser det for mig ud som om, at alt andet end et 1280x720 signal via HDMI først bliver lavet om til 1280x720, og derefter bliver alting skaleret til til LCD TVets pixel opløsning på 1366x768. Eneste mulige workaround for mig at se er, at vælge at skærmen ikke skal skalere op, men fastholde billedet til 1280x720, hvis det overhovedet er muligt, og derved få en ret stor "sørgerand" rundt i hele billedkanten.

Er nogen bekendt med et 40" LCD TV der understøtter 1:1 pixel mapping, og som ikke har højttalerne hængende på siden? Det sidste fordi skærmen max. kan fylde 103 cm. i bredden, der hvor det skal hænge. Derudover selvfølgelig ret godt billede, synsvinkel, m.v. som Samsungen. LG har ikke 40" modeller.

Til top Vis AllanHvass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AllanHvass

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 December 2005 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

DELL update
Ny info fra vor product manager.. Kommer sidst i Januar ! ! ! 

<< Forrige Side af 31 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes