| Forfatter |
|
Rasmus Larsen Branchemedlem

Flatpanels.dk
Bruger siden: 05 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 962
|
| Sendt: 07 December 2005 kl. 18:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nåh, så ser det jo lyst ud alligevel :-)
Gælder det også for respektive 20 og 24 tommer skærme? __________________ www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme
|
| Til top |
|
| |
Seeker Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 439
|
| Sendt: 07 December 2005 kl. 19:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ved jeg så ikke.
Jeg er ikke meget for at lave private forspørgelser til firma
kontakter, men det ville da virke logisk hvis det forholdte sig sådan.
|
| Til top |
|
| |
Klabo Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 511
|
| Sendt: 08 December 2005 kl. 00:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
AllanHvass skrev:
|
Har interesseret mig MEGET for denne debat, da jeg egentligt var ved at købe et Samsung LE-40M61 LCD TV, men har bestemt mig at se tiden an, indtil der er bedre samspil mellem HTPC, HDMI og LCD TV.
For at prøve at få Samsungs forklaring, skrev jeg følgende til dem som spørgsmål denne model:
Er det korrekt, at dette LCD TV, og i øvrigt gældende for alle Samsung LCD TV, ikke understøtter '1:1 pixel mapping' via HDMI i en opløsning på 768x1360/1366? Dvs. at selv om et signal fra f.eks. en media center PC sendes via HDMI i skærmens native opløsning bliver signalet først nedskaleret til 720p og så opskaleret igen til 768x1366, og derved bliver gnidret og uklart? Effekten er, at fjernsynet derved påfører signalet et betydeligt kvalitetstab i samspil med en media center PC.
Jeg skal gøre opmærksom på, at dette emne er bredt diskuteret på mange tekniske diskussions fora i verden, og den almindeligt anerkendte konklusion er, at meget få LCD TV understøtter dette, selv om det er en oplagt måde at håndtere et signal på. Emnet er f.eks. diskuteret på http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=27344&P N=1 , og på side 16 er Samsungs LE-40M61 TV eksplicit nævnt som ikke at understøtte 1:1 pixel mapping.
Jeg er opmærksom på, at 1:1 pixel mapping ER understøttet når signalet leveres via et VGA kabel i stedet for HDMI, men dette afskærer jo en fra at afspille HDCP beskyttet materiale fra media center PCen, hvilket formentlig vil betyde alt fremtidig DVD medier i HD kvalitet, og derfor er det selvfølgelig ikke en acceptabel løsning.
Såfremt I mener 1:1 pixel mapping via HDMI ER understøttet vil jeg gerne have understøttende skriftligt materiale for dette fremsendt.
Som tillægs spørgsmål i øvrigt er jeg nysgerrig efter hvorfor praktisk talt alle HD LCD TV i Europa anvender 768x1366 pixels, når fremtidigt HD materiale vil blive produceret i 720x1280 opløsning. Dette vil betyde, at alt HD materiale vil blive skaleret på et LCD TV, hvilket igen vil betyde væsentligt kvalitetstab. Hvorfor ikke producere skærmene med samme native opløsning, som HD materialet er defineret til at have?
Som svar fik jeg følgende noget tågede svar (synes jeg), der dels tager DVI op uden at jeg har nævnt det, dels ikke forholder sig til, om det på nogen måde er muligt at opnå 1:1 pixel mapping på Samsung modellen via HDMI:
Tak for din henvendelse til Samsung Electronics Nordic.
Hvis du sender et DVI signal fra et edb udstyr, direkte til HDMI indgangen så vil du se at en del af signalet går udenfor skærmen. For at signalet skal kunne vises "korrekt" i fjernsynet, skal det gå udvia en HDMI processor i pc'eren. Dette er en egenskab i signalet, somgør at fjernsynet skaler billedet op til den opgivne resolution for atfå det korrekte billede i 1280x720.
Hvis du har nogen yderligere spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os igen.
Med venlig hilsen Örn einar Hansen
Samsung Support
Ud fra det ser det for mig ud som om, at alt andet end et 1280x720 signal via HDMI først bliver lavet om til 1280x720, og derefter bliver alting skaleret til til LCD TVets pixel opløsning på 1366x768. Eneste mulige workaround for mig at se er, at vælge at skærmen ikke skal skalere op, men fastholde billedet til 1280x720, hvis det overhovedet er muligt, og derved få en ret stor "sørgerand" rundt i hele billedkanten.
Er nogen bekendt med et 40" LCD TV der understøtter 1:1 pixel mapping, og som ikke har højttalerne hængende på siden? Det sidste fordi skærmen max. kan fylde 103 cm. i bredden, der hvor det skal hænge. Derudover selvfølgelig ret godt billede, synsvinkel, m.v. som Samsungen. LG har ikke 40" modeller.
|
|
|
Kanon velformuleret spørgsmål...og fuldstændigt åndsvagt svar...
|
| Til top |
|
| |
Klabo Forum Bruger

|
| Sendt: 08 December 2005 kl. 00:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
marrix skrev:
|
Øv - det er irriterende så svært det er at finde et LCD TV på 37 eller 40 tommer og med 1920x1080 1:1 pixelmapping via DVI...
Jeg har også haft kik på Acer's nyeste der ser ud til at kunne klare det, men det er ikke kommet endnu og ser ud til at være 21 eller 28 cm tykt!
Westinghouse ser stadigt rigtigt spændende ud og hvis der er nogen som finder en måde at få fragtet den til DK til en OK pris, så er jeg med.
|
|
|
Jeg har undersøgt muligheden for at importere sådan en skærm og det lugter af besvær og MEGET stor ricisi. Jeg har købt et hav af ting og sager derover og har go isigt i import fra usa og hvordan man kan slippe nemmeste afsted med det.
Man kan købe det for omkring 1600$ derefter skal der told og moms på, det er ca. en faktor 1,3 så er vi på 12500 danske kroner. Det er i sig selv en meget go pris, men oveni skal man lægge den faktor at:
Den kan blive skadet eller forsvinde (stor risiko her!!!) under transport
Fragtfirmaet kan ikke lokalisere din adresse og sender det retur og tv'et ER betalt.Man kan sende det med UPS med forsikring, men det koster ca halvdelen af tv'et.....ingen go' løsning
Det kan IKKE sendes i sin originale indpakning da man så overstiger den max. mål på h+b+l på 104", så kan man jo pakke det ud og putte det i en sæk????? eller bestille en container...
Der er INGEN garanti ...joda hvis man lige sender det tilbage til den webshop man bestilte det hos, som sender det til fabrikken, som fixer det i løbet af et par måneder og sender det via webshoppen tilbage til dig med båd(6-8 uger)...
Tv'et understøtter ikke EU spænding..dvs at der skal en converter på til ca 750 kr....
Alt ialt er egenimport en meget dårlig ide med noget i den størrelse.....Min måde at få det på, er at få en kammy til at tage det med hjem(sømand i rutefart over atlanten) Jeg kan bare ikke lige få fat på ham da han sejler 4 mdr. af gangen og ofte ikke chekker mail....(via sattelit til 50 kr/min .)
Men find en sømand der gider... så kan det være at ide'en ikke er så dårlig endda....han kan jo bare tage det med tilbage når det er gået i stykker.....eller køb et LG...eller vent til der kommer noget nyt (som om man ikke er træt af at vente på noget der bare er en smule fremtids-sikkert)
|
| Til top |
|
| |
zerocool Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1402
|
| Sendt: 08 December 2005 kl. 04:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
marrix skrev:
| Jeg har også haft kik på Acer's nyeste der ser ud til at kunne klare det, men det er ikke kommet endnu og ser ud til at være 21 eller 28 cm tykt! |
|
|
Meget interessant, men hvor har du den information fra? En linkreference ville, om muligt, være rart. Acer's nyeste 1920x1080-skærme kan godt acceptere 1080p-input, men det er jo ikke ensbetydende med 1:1 pixelmapping. Det kan jo meget vel være, at den stadig skalerer signalet internt. Jeg udelukker bestemt ikke muligheden, men har bare ikke selv være i stand til at finde nærmere oplysninger herom.
Vedrørende deres fysiske dimensioner kan jeg oplyse, at de er 28,5 cm dybe.
AllanHvass skrev:
Hvis du sender et DVI signal fra et edb udstyr, direkte til HDMI indgangen så vil du se at en del af signalet går udenfor skærmen. |
|
|
Det at "en del af signalet går uden for skærmen" har den tekniske betegnelse overscan. I Tv'ets spæde barndom var oscillatorer ustabile. Konsekvensen af de affødte ustabile timings var små forskydninger både vertikalt og horisontalt, hvilket er specielt synlige i billedets yderste kanter. Man accepterede dog tidens begrænsninger og besluttede sig for at gemme 5% af billedet på alle leder - det såkaldte "safe-action" område. Sidenhen har teknologien dog forbedret sig og Tv kan nu uden problemer holde sig inden en 1% forvrængning i kanterne. Producenterne er dog ikke kommet videre siden 1940 og holder fast i datidens "safe-action" værdier i deres brug af overscan - og det selv i fladskærmens tidsalder! Det er jo endnu en ting producenterne ikke har fået styr på. HD-kameraer optager jo matrialet i 1920x1080 (eller 1280x720) og det bliver så vist i godt og vel 1824x1024 (hvis man vel og mærke også antager, at man ikke har Pixel Plus HD - eller lignende - tændt og at der heller ikke har en anden skjult intern nedskalering) på 1920x1080-Tv, efter implemteringen af de 5% overscan. Et førnævnt eksempel er denne stakkel med et spritnyt Philips 37PF9830, som prøver at outputte 720p fra sin HTPC - http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=27379&P N=0&TPN=13. Resultatet er selvfølgelig overscan og han bliver nød til at lave en custom timing på 1216x676. Det vil altså sige, at 9830'eren skalerer al 720p-signalinput ned til (mindst) 1216x676p - og det hvad enten vi snakker Set Top Box, Stand Alone -afspiller, HTPC osv.
AllanHvass skrev:
For at signalet skal kunne vises "korrekt" i fjernsynet, skal det gå udvia en HDMI processor i pc'eren. Dette er en egenskab i signalet, somgør at fjernsynet skaler billedet op til den opgivne resolution for atfå det korrekte billede i 1280x720.
|
|
|
Det her afsnit kan jeg ikke rigtig forstå... Supporteren her er tydeligvis ikke særlig vant, udí kunsten at kommunikere på skrift, eller også er det bare udtryk for ringe teknisk indsigt. Måske er begge dele tilfældet. Under alle omstændigheder har jeg aldrig hørt om HDMI-processorer i PC'er - i hvert fald ikke på de grafikkort, som er tilgængelige på markedet i dag. Muligvis er der andre her i tråden, der er bedre til at decihfrerer betydningen, men det overstiger mine evner.
AllanHvass skrev:
| Hvis du har nogen yderligere spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os igen. |
|
|
Idet du har pioneret kontakten med en LCD-Tv producent, synes jeg du skulle gøre brug af opfordringen og evt. anmode om direkte svar i denne tråd - alternativt poste spørgsmål og svar her i tråden igen.
I øvrigt, velkommen som bruger på forummet
Rasmus Larsen skrev:
|
Nåh, så ser det jo lyst ud alligevel :-)
Gælder det også for respektive 20 og 24 tommer skærme? |
|
|
Ifølge 7. post, i kommentarerne til denne nyhed, sker lanceringen af 3007WFP og 2007WFP/2407WFP ikke samtidig.
|
| Til top |
|
| |
Seeker Forum Bruger

|
| Sendt: 08 December 2005 kl. 09:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
AllanHvass skrev:
Er det korrekt, at dette LCD
TV, og i øvrigt gældende for alle Samsung LCD TV, ikke understøtter
'1:1 pixel mapping' via HDMI i en opløsning på 768x1360/1366? Dvs. at
selv om et signal fra f.eks. en media center PC sendes via HDMI i
skærmens native opløsning bliver signalet først nedskaleret til 720p og
så opskaleret igen til 768x1366, og derved bliver gnidret og uklart?
Effekten er, at fjernsynet derved påfører signalet et betydeligt
kvalitetstab i samspil med en media center PC.... |
|
|
Jeg sendte et lignede spg til dem med specifikt ønske om at køre native
opløsning på DVI/HDMIen. Og fik noget ligeså ubrugeligt tilbage
Örn einar Hansen @ Samsung support skrev:
En PC skal altid opkobles via D-Sub indgangen, og indstilles til WXGA opløsning. Om en PC'er vil understøtte den opløsning, der kræves via HDMI indgangen, er udenfor vor expertise.
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
zerocool Forum Bruger

|
| Sendt: 08 December 2005 kl. 15:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man tager sig tid til at kontakte nogen af de store elektronikgiganter, ville det måske være mest nærliggende at vælge Philips - dersom de jo både har fladskærme og en HTPC i deres produktportefølje. Umiddelbart er det jo sværest for dem, at forklare hvorfor der ikke er et ordentligt sammenspil mellem deres egne varer.
|
| Til top |
|
| |
Seeker Forum Bruger

|
| Sendt: 08 December 2005 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kontaktede i sin tid samsung (surprice) pga LE-40M61B.
Men jo, Phillips var nok en god ide, men var det måske ik et job for en
af de garvede, at formulere et spørgsmål som "rammer rigtigt".
|
| Til top |
|
| |
Snurrerundtlyd Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2005
Status: Offline Indlæg: 293
|
| Sendt: 09 December 2005 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
AllanHvass skrev:
| Er nogen bekendt med et 40" LCD TV der understøtter 1:1 pixel mapping, og som ikke har højttalerne hængende på siden? Det sidste fordi skærmen max. kan fylde 103 cm. i bredden, der hvor det skal hænge. Derudover selvfølgelig ret godt billede, synsvinkel, m.v. som Samsungen. LG har ikke 40" modeller. |
|
|
Så vidt jeg ved er det kun Samsunsg og Sonys fælles LCD panelfabrik der
producerer paneler i 40", så derfor er der vist ikke andre end Sony
og Samsung der sælger 40" LCD TV.
De fleste andre panelproducneter porducerer i stedet paneler i 37" og 42".
|
| Til top |
|
| |

Flatpanels.dk
|
| Sendt: 09 December 2005 kl. 12:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

Flatpanels.dk
|
| Sendt: 09 December 2005 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
For resten, så har jeg stadig ikke hørt fra Westinghouse. Jeg prøver at rykke for et svar fra dem i næste uge. __________________ www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme
|
| Til top |
|
| |
Klabo Forum Bruger

|
| Sendt: 10 December 2005 kl. 02:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
zerocool Forum Bruger

|
| Sendt: 10 December 2005 kl. 05:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ganske givet. Man vil ved de digitale indgange, som minimum, opleve den skalering, der optræder i forbindelse med Samsung's brug af overscan.
Citér:
Hvis du sender et DVI signal fra et edb udstyr, direkte til HDMI indgangen så vil du se at en del af signalet går udenfor skærmen. |
|
|
|
| Til top |
|
| |
Klabo Forum Bruger

|
| Sendt: 11 December 2005 kl. 01:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
zerocool Forum Bruger

|
| Sendt: 11 December 2005 kl. 04:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Klabo Forum Bruger

|
| Sendt: 11 December 2005 kl. 06:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kunne ikke få den manual downloadet, kan se at det er klart at der er endnu en producent der har hul i hovedet, jeg arbejder videre med den fra westington..
|
| Til top |
|
| |
Knolf Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 32
|
| Sendt: 11 December 2005 kl. 16:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Angående 40" lcd med 1:1 Pixelmapping vil jeg lige nævne at min bror i onsdags købte et Medion 40" lcd tv i Aldi, der lader til at understøtte 1:1 pixel mapping til 13000 kr, billedet er næsten helt perfekt via dvi indgangen, eneste minus er at den yderste højre lodrette pixel række bliver gentaget i de første 6 lodrette pixelrækker i venstre side, (den fysiske horz opløsning er 1366 pixels). Ved ikke om man kan justere sig ud at dette problem på en eller anden måde via pc'ens grafikkort da det ikke lader til at være muligt på tv'ets menu.
Af andre posivite ting der kan siges om tv'et er, at i hvertifalds min brors version ikke har pixelfejl (har kigget grundigt efter både tændte og slukkede prikker :) )
|
| Til top |
|
| |
zerocool Forum Bruger

|
| Sendt: 11 December 2005 kl. 17:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Knolf skrev:
| Angående 40" lcd med 1:1 Pixelmapping vil jeg lige nævne at min bror i onsdags købte et Medion 40" lcd tv i Aldi, der lader til at understøtte 1:1 pixel mapping til 13000 kr, billedet er næsten helt perfekt via dvi indgangen, eneste minus er at den yderste højre lodrette pixel række bliver gentaget i de første 6 lodrette pixelrækker i venstre side, (den fysiske horz opløsning er 1366 pixels). Ved ikke om man kan justere sig ud at dette problem på en eller anden måde via pc'ens grafikkort da det ikke lader til at være muligt på tv'ets menu. |
|
|
Det du oplever med de yderste pixelrækker, er pixelclock'en som ikke er i sync. Da det er tilfældet, burde du også få sync-linier (blinkende vandrette linier) ned over skærmen - som var tilfældet med Alfa View'en (se side 1). Kan du be- eller afkræfte det? Er det et digitalt signal du sender fra computeren? Tilbyder Medion'et HDCP-decodning?
|
| Til top |
|
| |
Knolf Forum Bruger

|
| Sendt: 11 December 2005 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zerocool. Sidder med et 5m langt noname dvi kabel fra brinck. Og af og til kommer der en hvid prik eller to et spiltsekund. (kan ikke ses i min browser, der jo bruger meget hvid farve) Så ved ikke om det er det du mener med blinkende vandrette linier, eller om det bare er grafikkortet eller kablet, der laver noget ged. HDCP decoding understøtter det ifølge brugsanvisningen. (både digitalt & analogt).
|
| Til top |
|
| |
Knolf Forum Bruger

|
| Sendt: 11 December 2005 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|