Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 07:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Ultimative LCD-TV til HTPC. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 31
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 13 Januar 2006 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

1. Jeg sagde ikke at de der 1366x768 var perfekte, men det er MEGET tæt på rigtig 16/9 - der er altså langt ned til 16/10. Som jeg sagde mente jeg ikke at den Dell skærm var ret optimal, men jeg sammenlignede med at man nu kan få 1920x1080 skærme.

2. Ja ok, jeg tror det er fordi den er helt ny, og ingen har konstateret om den kører 1:1 mapping over dvi eller hdmi.

3. Ok, 1280x720 er optimal til 720p, og 1920x1080 er optimal til 1080i og 1080p. Af de to er 1920x1080 mest optimal, da den dels er højere, og dels udgør en faktor 1.5 som umiddelbart må være nemmere at skalere end en mere skæv faktor. Så i forhold til at undgå skalering (eller få minimal skalering), så vil jeg faktisk holde fat i at 1920x1080 er den eneste rigtige HDTV opløsning.

Og ja, det er firkantet, men nu er tråden jo "Ultimative LCD-TV til HTPC", og hvis du skulle sætte kravne uden at kigge på hvad der var på markedet, så er det jo noget med:

- Ægte HDTV, 1920x1080 opløsning, herunder præcis 16/9 opløsning.
- 1:1 pixel mapping over HDMI.
- Høj kontrast.
- Bred betragtningsvinkel
- Modtagelse af audio signal igennem både digital og analog (hvis man har flere enheder til samme PC)
- Et design man kan holde ud at kigge på.
- Og selvfølgelig generel god billedkvalitet.

Ud fra det mener jeg at Dell skærmen falder en hel del mere igennem end en 1920x1080 skærm der kan køre 1:1....

Mvh

Brian

My Movies - Media Center Film Applikation
Til top Vis Binnerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Binnerup

Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 Januar 2006 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Binnerup skrev:

1. Jeg sagde ikke at de der 1366x768 var perfekte, men det er MEGET tæt på rigtig 16/9 - der er altså langt ned til 16/10. Som jeg sagde mente jeg ikke at den Dell skærm var ret optimal, men jeg sammenlignede med at man nu kan få 1920x1080 skærme.

2. Ja ok, jeg tror det er fordi den er helt ny, og ingen har konstateret om den kører 1:1 mapping over dvi eller hdmi.

3. Ok, 1280x720 er optimal til 720p, og 1920x1080 er optimal til 1080i og 1080p. Af de to er 1920x1080 mest optimal, da den dels er højere, og dels udgør en faktor 1.5 som umiddelbart må være nemmere at skalere end en mere skæv faktor. Så i forhold til at undgå skalering (eller få minimal skalering), så vil jeg faktisk holde fat i at 1920x1080 er den eneste rigtige HDTV opløsning.

Og ja, det er firkantet, men nu er tråden jo "Ultimative LCD-TV til HTPC", og hvis du skulle sætte kravne uden at kigge på hvad der var på markedet, så er det jo noget med:

- Ægte HDTV, 1920x1080 opløsning, herunder præcis 16/9 opløsning.
- 1:1 pixel mapping over HDMI.
- Høj kontrast.
- Bred betragtningsvinkel
- Modtagelse af audio signal igennem både digital og analog (hvis man har flere enheder til samme PC)
- Et design man kan holde ud at kigge på.
- Og selvfølgelig generel god billedkvalitet.

Ud fra det mener jeg at Dell skærmen falder en hel del mere igennem end en 1920x1080 skærm der kan køre 1:1....

Mvh

Brian

Helt enig i dine krav og der er et der kan levere varen.. spectra's??

Kan måske tilføje:

Min.37"

Hvis kravet er HDMI er lyden vel ikke vigtig at kunne overfører digitalt?? Er vel kun aktuel ved DVI i min verden...

Til top Vis Klabo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Klabo

P. Holm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2005
Lokalitet: København
Sendt: 13 Januar 2006 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Den acer ser super spændene ud!

Kan man godt sende et 1920x1080 til den? Jeg kan huske der var et af de andre oppe at vende, hvor panelet ganske rigtigt var 1920x1080, men kunne maksimalt håndtere en langt lavere opløsning gennem DVI/HDMI (omkring den "normale" 1366*768)...

Til top Vis P. Holm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af P. Holm

Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2006 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

Den kan ikke køre 1:1 mapping...den acer... og det er 28 cm tykt???? Hvad sker der for dem??? Konstruktøren skulle ha' en røvfuld...så det er mildest talt ikke interresant..

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Sendt: 13 Januar 2006 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Klabo: Ok - ved du den ikke kan køre 1:1 - jeg har ikke kunnet finde det nogen steder...

28 cm - det lyder ret vildt for en LCD skærm.

Mvh

Brian

My Movies - Media Center Film Applikation
Til top Vis Binnerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Binnerup

Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2006 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Den har været oppe og vende her tidligere... derfra ved jeg det..

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 Januar 2006 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

Det undre mig så at de skriver at den er 1080p ready..

De 28cm er nok grundet det hav af features den har indbygget. Fx. Netværk, kortlæser og så vidt jeg kan se direkte afspilning af DivX, Xvid og mpeg2.
Til top Vis Seeker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Seeker

Madman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2005
Sendt: 15 Januar 2006 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

De features kan altså ikke fylde ret meget, med mindre at konstruktørerne er gigant amatører og det er noget de har lavet i fritiden hjemme i garagen, den fylder også det samme uden media gatway.

Det lyder helt vildt med 28 cm.

Lidt intersandt læsning om 1080P, 720 P bedre end 1080P? 

http://hdtvexpert.com/pages_b/reality.html

Der er også lige en test af Westinghouse Digital LVM-37W1 og så er det kun 12 cm dyb, uden fod.

http://hdtvexpert.com/pages_b/lvm37w1.html

Til top Vis Madman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Madman

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 16 Januar 2006 kl. 00:24 | IP-adresse registreret  

Nyt fra den digitale tv verden.

I kan følge status for DVB-T senderne på denne side: http://www.digitalinfo.dk/

Husk at rapportere eventuelle nye data til dem, hvis i opdager en sender der er startet som ikke står i skemaet.

Madman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2005
Sendt: 17 Januar 2006 kl. 07:34 | IP-adresse registreret  

Jeg skrev til Westinghouse om de solgte det 37" i DK eller EU

Her er svaret, kan det ikke være ligemeget om det kan køre PAL, når det er bliver sat til HTPC.

Hello Martin,

Thank you for your inquiry.

Unfortunatly, we do not sell our units out of the country, because they are not PAL compatible.

If you have any further questions, please feel free to let us know.

Westinghouse Digital Support Staff

Original Message Follows:

------------------------

Can buy the 37" 1080p Monitor LVM-37w1 in Europe(Denmark)

Til top Vis Madman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Madman

Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2006 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Madman skrev:

Jeg skrev til Westinghouse om de solgte det 37" i DK eller EU

Her er svaret, kan det ikke være ligemeget om det kan køre PAL, når det er bliver sat til HTPC.

Hello Martin,

Thank you for your inquiry.

Unfortunatly, we do not sell our units out of the country, because they are not PAL compatible.

If you have any further questions, please feel free to let us know.

Westinghouse Digital Support Staff

Original Message Follows:

------------------------

Can buy the 37" 1080p Monitor LVM-37w1 in Europe(Denmark)

Ja det var da godt nok et ukvalificeret svar, om det er PAL eller andet er fuldstændigt underordnet da der jo ikke er tv-tuner i den MONITOR (ikke et TV). De ved åbenbart ikke noget om deres produkter??

Tortex
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2005
Sendt: 18 Januar 2006 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Om Acer 3705

Madman skrev:

Med fod fylder det 28 i dybden. Uden er det omkring 12 cm. Der er en mere detaljeret tegning i den manual man kan downloade.

Til top Vis Tortex's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tortex

P. Holm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2006 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Tortex skrev:

Om Acer 3705

Madman skrev:

Med fod fylder det 28 i dybden. Uden er det omkring 12 cm. Der er en mere detaljeret tegning i den manual man kan downloade.

Gud ja, det er da rigtigt! Har selv downloadet manualen, og for interessede kan jeg fortælle at der er 12,2 cm i dybden :-)

Så er det da måske lige pludselig interessant alligevel...

sn1009
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 18 Januar 2006 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Klabo skrev:
Ja det var da godt nok et ukvalificeret svar, om det er PAL eller andet er fuldstændigt underordnet da der jo ikke er tv-tuner i den MONITOR (ikke et TV). De ved åbenbart ikke noget om deres produkter??

Det er da MEGET relevant om TV'et accepterer et 50Hz (PAL) signal eller ej.
Hvis du f.eks. prøver at afspille en PAL DVD (50Hz) ved 60Hz vil du få store problemer med trailing ved f.eks. panoreringer.

At fladskærmspanelet så muligvis arbejder ved en fast frekvens på ca. 60 Hz, som diskuteret tidligere i denne tråd, og 50Hz kildemateriale konverteres til 60Hz i TV'ets videokredsløb er så en anden snak..

Så jo. Jeg tror nok de ved noget om deres produkt

Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2006 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

sn1009 skrev:
Klabo skrev:

Det er da MEGET relevant om TV'et accepterer et 50Hz (PAL) signal eller ej.
Hvis du f.eks. prøver at afspille en PAL DVD (50Hz) ved 60Hz vil du få store problemer med trailing ved f.eks. panoreringer.

At fladskærmspanelet så muligvis arbejder ved en fast frekvens på ca. 60 Hz, som diskuteret tidligere i denne tråd, og 50Hz kildemateriale konverteres til 60Hz i TV'ets videokredsløb er så en anden snak..

Så jo. Jeg tror nok de ved noget om deres produkt

Er vi enige om at vi snakker om en monitor og ikke et tv?? Den wes. er jo en monitor og har ikke noget med et tv at gører. Det siganl du sender fra PC'en til skærmen har da ikke noget med PAL og NTSC at gøre.... 50 eller 60 HZ.

Når jeg afspiller en NTSC DVD er der da absolut ingen forskel i det billed som bliver genereret til skærmen. Det er jo det der hele pointen i et grafik kort, det skal scalere kildematerialet til ønsket frekvens og resolution.  Jeg kan da afspille ALT via HTPC'en. Kildematerialet kan i min verden være hvad som helst, jeg skal sku nok få det op på skærmen og gerne i 1920x1080p

Så Nej..jeg tror ikke de ved noget om deres produkt

Men du må gerne korigere mig hvis der er noget jeg har fået galt i halsen, jeg er ikke perfekt

Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2006 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

P. Holm skrev:
Tortex skrev:

Om Acer 3705

Madman skrev:

Gud ja, det er da rigtigt! Har selv downloadet manualen, og for interessede kan jeg fortælle at der er 12,2 cm i dybden :-)

Jeg mener bestemt at jeg har læst et sted at det scalere ned og op igen ved 1080p, det skulle have en max. modtagelig res. på 1366x768 via DVI men det kan være det skal undersøges nærmere for så er det pludselig super interresant..

Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2006 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke finde nogle facts om det ACER 37" media gateway men umiddelbart ser det jo super interresant ud med den media gateway det er jo genialt for os HTPC folk.

Men jeg kan ikke se om det understøtte 1080p i 1:1 mapping eller ej via dvi/hdmi nogen steder.... er der nogen der har andre informationer om dette??

Og det helt fede er jo at det kun koster 15k

P. Holm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2006 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

Klabo skrev:
P. Holm skrev:
Tortex skrev:

Om Acer 3705

Madman skrev:

Jeg mener bestemt at jeg har læst et sted at det scalere ned og op igen ved 1080p, det skulle have en max. modtagelig res. på 1366x768 via DVI men det kan være det skal undersøges nærmere for så er det pludselig super interresant..

Var det ikke Benq DV3750 der havde det "problem"? Jeg har set i lidt på manualen, men synes ikke rigtig jeg kan se noget om opløsningen kunne dvi/hdmi. Igennem det eget "media-tingeltangel" understøtter den vist kun 720p, men jeg synes ikke at der lige umiddelbart der står noget ellers, hvis man sender gennem dvi eller hdmi porten (som begge understøtter HDCP  )...

sn1009
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 18 Januar 2006 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Klabo skrev:
Er vi enige om at vi snakker om en monitor og ikke et tv?? Den wes. er jo en monitor og har ikke noget med et tv at gører. Det siganl du sender fra PC'en til skærmen har da ikke noget med PAL og NTSC at gøre.... 50 eller 60 HZ.

Jeg bøjer mig og beklager forvirringen
Når det kun er en monitor er det selvfølgeligt irrelevant om den kører 50 eller 60Hz, hvis blot grafikkortet er i stand til at frame rate konvertere kildematerialet i en tilstrækkelig god kvalitet.

Havde der været indbygget tuner var det en anden sag..

Klabo skrev:
Så Nej..jeg tror ikke de ved noget om deres produkt

Du får ret

Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2006 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Det var nok den benq jeg forveksler og det var også derfor jeg synes det kunne være sjovt at få det afklaret men ligesom dig kan jeg ikke finde noget som helst info om hvad der understøttes via dvi eller hdmi. Men hvis 1080p understøttes kan der vist ikke opdrives noget bedre pt. i EU når man samtidig lægger mærke til at der er indbygget DVB-T tuner og en imponerende media funktion som ikke er MS afhængig men kører via sit eget embedded linux system. Det passer mig superfint da jeg ikke bruger MCE men beyondtv4 med link som er klart MCE overlegent mht steaming.(extendere..uha..nejtak)

<< Forrige Side af 31 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes