Emne: flade kabler ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
Sendt: 22 August 2005 kl. 14:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Indsætning-hærdning? Måske en lidt nyere teknik end hvad smeden lærte i 1900-tallet!
|
Til top |
|
|
Jakob5_10 Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 167
|
Sendt: 23 August 2005 kl. 10:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hærdning af højrent kobber kan altså kun forregå med mekanisk påvirkning!! Dette er tilfældet netop fordi det er så rent! Når man hæreder en mejsel f.eks så varmer man stålet op!! Stål er en legering bestående af flere forskellige stoffer men hovedsagligt jern og kulstof. I varmt jern kan der være opløst mere kulstof så det gør at kulstoffet fordeler sig jævnt i hele mejlsen. Nå man så afkøler den vil afkølings hastigheden have betydning for hvordan og i hvor høj grad kulstoffet udfældes og dermed for hvor hård mejslen biver. __________________ mvh Jak
|
Til top |
|
|
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
Sendt: 23 August 2005 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
... 
det er som spænden nok. men HVORFOR skulle et fladt kable, være beder end et som bort set fra formen, er identisk. areal, materiale, struktur osv. __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
Sendt: 23 August 2005 kl. 11:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
jakob har nok ret i at vi heller må holde snakken væk fra stål for ikke at forvirre begreberne
mht flade kabler så tror jeg de fleste er flade for at minimere skin effekten.
og hvis man kunne få flade kabler med samme struktur så var det nok også en god ide.
|
Til top |
|
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
Sendt: 23 August 2005 kl. 20:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
... 
det er som spænden nok. men HVORFOR skulle et fladt kable, være beder end et som bort set fra formen, er identisk. areal, materiale, struktur osv. |
|
|
Som Kyhn erinde på, efr det skineffekten eller strømfortrængningen der er årsag til stort set al fladvalsning af kabler. Det er meget relevant, hvis du skal afsætte store effekter ved høje frekvenser. Dernæst er der mulighed for, at lavekabler med høj kapacitet og lavinduktion, såfremt det måtte være på ønskelisten.
|
Til top |
|
|
emilius Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2003
Status: Offline Indlæg: 48
|
Sendt: 23 August 2005 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej,
En af de vigtiste årsager til at lave flade kabler er ikke så meget på grund af hverken skineffekt eller strømfortrængning, det er meget simplet for at opnå en meget bedre symetri i kablet. Ved et fladt design kan man meget mere precist lave den indbyrdes afstand mellem lederne korrekt, hvilket bevirker at man får meget mindre tolerancer.
Jeg er ikke uenig med Kyhn om, at man også opnår fordele vedr. skineffekt og strømfortrængning. Problemmer med skineffekt har oftes meget mere med at gøre hvor perfekt en overflade lederen har. I dag er der en del producenter af kabler, som bruger en hel del tid på at polere overfalden på lederen bla. ved brug af ultralyd etc..
Til Kurt Kubiks udsagn vedr. flade kabler giver mulighed for lave høj kapicitans og lav induktans anser jeg for noget sludder, man behøver kun at se på Nordost kablerne for at finde ud af at disse kabler tilbyder relativt lav induktans samtidig med ekstrem lav kapacitans.
Dette er ikke et spørgsmål om man bryder sig om disse kabler eller ej.
Dette er et faktum..
Hilsen
Emilius

|
Til top |
|
|

|
Sendt: 23 August 2005 kl. 23:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
emilius skrev:
hej,
En af de vigtiste årsager til at lave flade kabler er ikke så meget på grund af hverken skineffekt eller strømfortrængning, det er meget simplet for at opnå en meget bedre symetri i kablet. Ved et fladt design kan man meget mere precist lave den indbyrdes afstand mellem lederne korrekt, hvilket bevirker at man får meget mindre tolerancer. Nej! Fladvalsningen bruges pga. skineffekt.
Jeg er ikke uenig med Kyhn om, at man også opnår fordele vedr. skineffekt og strømfortrængning. Problemmer med skineffekt har oftes meget mere med at gøre hvor perfekt en overflade lederen har. I dag er der en del producenter af kabler, som bruger en hel del tid på at polere overfalden på lederen bla. ved brug af ultralyd etc.. Skineffekten minimeres iflade kabler, idet der stort set kun er overflade tilbage.
Til Kurt Kubiks udsagn vedr. flade kabler giver mulighed for lave høj kapicitans og lav induktans anser jeg for noget sludder, man behøver kun at se på Nordost kablerne for at finde ud af at disse kabler tilbyder relativt lav induktans samtidig med ekstrem lav kapacitans. NO er ikke flade, og de har heller ikke lav induktans. Goertz er flade f.eks. Deres data har jeg ikke undersøgt. Alle kabler der har et lille overfladeareal eksponeret mod den anden leder, får højere induktion. Det er en helt naturlig følge. Så NO har høj induktion. Hvis man byttede lidt ompå ledernes placering,kunne man ændre i disse forhold.
Dette er ikke et spørgsmål om man bryder sig om disse kabler eller ej.
Dette er et faktum..
Hilsen
Emilius
 |
|
|
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 24 August 2005 kl. 01:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nordost´s ledere er altså flade, rektangulære.
Hvor fladt skal det så være?
Desuden holdes en nøje bestemt afstand til enkeltlederne, netop på grund af induktion.
Men korrekt er det, at der kan ændres på disse forhold ved at bruge hver anden leder til henholdsvis plus og minus, sår´n gør Nordost altså ikke!
Og som Emilius nævner det, så er kobberet "tævet" rent med ultralyd! (MKII og REVII)
|
Til top |
|
|
emilius Forum Bruger

|
Sendt: 24 August 2005 kl. 04:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lader til at Kurt Kubik tilstadighed vil have ret, men hans eksempel med Goertz er meget dårligt valgt, da stort set alle NOs højttalerkabler er tyndere end Goertz.
Endvide bruger NO i følge deres hjemmeside flade ledere i en hel del af deres kabler, igen udtaler du dig om noget, du ikke synes at kunne dokumentere ordentligt. NO oplyser iøvrigt også på deres side og i deres bruchure samtlige relevante oplysnínger vedr. induktans og kapacitans. det fremgår enda meget tydeligt, at NO faktisk har en induktans som er meget lavere end en hel del andre..
For mig virker det som om, at du til stadighed har et eller andet mod NO. For mig er det iorden, at du ikke kan lide deres produkter, lige som jeg ikke synes om Van den Huuls, men du bør dog før du udtaler dig undersøge om dine påstande holder vand.
Jeg er absolut ening med F.Christians i hans kommentarer.
Hilsen
Emilius
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 24 August 2005 kl. 05:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemet med hr von Auspuff er sådan set kun, at han har hørt et hamrende dyrt Nordost-kabel, som han ikke kunne lide lyden af!
Jeg kan godt følge ham i hans indvending imod kablets "egenlyd" og at noget sådant slet ikke passer ind i hans lydideal, anlæg og hans musiksmag! Det er noget med gennemsigtighed og findynamik!
Men alle som kigger på Nordost´s hjemmeside (og man behøver faktisk kun at kigge på billeder) kan ved selvsyn konstatere, at hr von Auspuff postulerer!
For der skal være noget galt med Nordost og det er der da også:
Det forsølvede har en vis egenlyd og for 9 ud af 10 anlæg er det bare dejligt. Læg dertil den friske spillestil, vel grundet at kablerne leder med 90-95% af lysets hastighed!
Blue Heaven (signalkablet) er stort set umuligt at tilspille, jeg har 10hver10fald opgivet forehavendet og må nok søge hjælp hos een med en C-BID kabeltoaster!
Nogen har nævnt at Flatline Gold skulle have et 2D lydbillede. Jeg er ikke enig i 2D, men kan strække mig til "2,75D". Lydbilledet er ikke så dybt bag højttalerne, men rykker til gengæld ud på gulvet og HURRA for friskheden i spillestilen!
Nordost starter ved små 1000,- (RCA-RCA 1m) og små 2000,- (2x3m)!
De har bare en kedelig vane med at stige til det dobbelte, når man går et trin op!
Om kablerne har induktivitet til at suge komfuret ind i stuen eller kapacitet til at spille en hel time efter at CD´en er pillet ud af CD-skuffen. Bare lyden er dejlig!
|
Til top |
|
|
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
Sendt: 24 August 2005 kl. 07:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
et flad kabel med X antal kvd. har da minder skin effekt, end et litze kabel med det samme antal kvd.
så det kan da ikke være derfor en fladt kabel skulle være bedre end et mulitcore som litze eller nogen af NO løsninmgerne.
hvad er det så? __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 24 August 2005 kl. 18:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Båt der! Nu sidder jeg i lidt af en kattepine, for jeg kan ikke finde mine gamle lærebøger om kapacitans, induktion og den slags uhyrligheder. Min malerhjerne har ganske enkelt nægtet, at finde noget frem af de støvede gemmer. Måske er området hvor det var gemt drukket væk  . Men det korte af det lange er - iflg. hukommeren. NO kan skrive lige hvad de gider på deres hjemmeside, for induktion og kapacitet er uløseligt forbundet med hverandre. Forsøger du at mindske den ene, så stiger den anden osv. Kapaciteten i et kabel vil bevirke, at kablet først skal "lades op" førder kommer noget ud i den anden ende. Det betyder bl.a. at meget svage signaler får det lidt svært, især hvis frekvensen tilmed er høj. Induktionen i kablet er i stedet det fænomen, at et hvert elektrisk system víl stritte imod ændringer i strømmen. Altså en slags inerti eller træghed. Induktive komponenter forskyder spænding og strøm for hinanden i tid. Nu ville jeg gerne have skrevet en masse fra mine gamle bøger, men det må vente, måske andre er mere friske i hjernebarken. Hvis man holder + og - adskilt vha afstand, så vil de - så hudt jeg visker - danne hver deres magnetfelt, som udstråles på tværs af lederen. Dvs. at + og - kommer til at påvirke hinanden magnetisk og derved inducere en strøm i hverandre. Man får på den måde en øget træghed i kablet og det vil stritte imod ændringer i strømmen. Hvis man vælger at lægge + og - tæt op ad hinanden, så sker der det, at de tidligere 2 adskilte magnetfelter, som påvirkede hinanden, nu bliver til ét magnetfelt. (Som naturligvis ikke kan påvirke sig selv, idet magnetfelter altid UDGÅR fra en leder). I stedet for at producere modstand mod ændringer i strømmen, ændres kablet nu til blot at have en stigende impedans mod højere frekvenser, som følge af selvinduktion. Prisen er en højere kapacitet. Om de ovenstående forhold er vigtige i kabler, er næsten helt umulige at afgøre. MEN! og det kan vel ikke siges højt nok, så du får det lige igen MEN! Ikke ret mange forstærkere kan lide den træghed, som høj induktans medfører. Der sker lige præcist det, at den arbejder som en gal og møder elektrodynamisk modstand, og da forstærkeren har en langt lavere impedans end højttaleren, så kommer forstærkeren til at æde al den retur energi, som en forhøjet induktion måtte medføre. Enkelte forstærkere er vel ret ligeglade med det. Alle de andre kommer til at lyde overfriske og hurtige, simpelthen fordi de helt febrilsk forsøger at konsumere returstrømmen fra systemet. I 99% af alle tilfælde, så ryger returstrømmen via modkoblingssløjfen tilbage til indgangen af effektforstærkeren, som så forsøger at korigere for returstrømmen, som så igen forårsager induktion i kablet, som igen genererer en returstrøm, som der igen skal korigeres for osv. (selvsving er en grim ting) Den "friske" lyd (klagesang) kommer fra en forstærker i krise - intet andet. Og nu kommer den slemme: Når det lyder hurtigt og friskt, så er det fordi det er langsomt og dvaskt. Hurtighed lyder IKKE af noget som helst. Propagation har i øvrigt 0,0 og en dutfis med hastighed at gøre. Det er en totalt misforstået størrelse. Hastigheden er ALTID den samme, men retningen kan være forskellig. Propagation betyder hastighed i "fugleflugtslinie". Og har altså ikke noget med den aktuelle elektronhastighed at gøre. Propagationshastigheden i et kabel er tæt på, at være lige så betydningsfuld, som slipseknudens torsion er for evnen til, at holde ørerne i fasekorrekt position i forhold til en 3 vejs højttaler i en mild efterårsorkan. Og da jeg er en "næsten" frygteligt lovlydig borger, så nægter jeg at overtræde naturlovene. Lad bare NO om det. BÅT!
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 24 August 2005 kl. 21:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
emilius skrev:
Det lader til at Kurt Kubik tilstadighed vil have ret, men hans eksempel med Goertz er meget dårligt valgt, da stort set alle NOs højttalerkabler er tyndere end Goertz.
Endvide bruger NO i følge deres hjemmeside flade ledere i en hel del af deres kabler, igen udtaler du dig om noget, du ikke synes at kunne dokumentere ordentligt. NO oplyser iøvrigt også på deres side og i deres bruchure samtlige relevante oplysnínger vedr. induktans og kapacitans. det fremgår enda meget tydeligt, at NO faktisk har en induktans som er meget lavere end en hel del andre.. Hvis du sammenligner NO´s værdier med andre, så husk at NO opgiver i uH pr Ft og pF pr Ft og IKKE som alle andre pr. meter. Det deler kortene en del anderledes ud.
For mig virker det som om, at du til stadighed har et eller andet mod NO. For mig er det iorden, at du ikke kan lide deres produkter, lige som jeg ikke synes om Van den Huuls, men du bør dog før du udtaler dig undersøge om dine påstande holder vand.
Jeg er absolut ening med F.Christians i hans kommentarer.
Hilsen
Emilius
|
|
|
|
Til top |
|
|
emilius Forum Bruger

|
Sendt: 25 August 2005 kl. 04:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Båt der! Du kan båtte lige så meget du vil, du båtter altid, når du ikke er lige 100% sikker i dine påstande. Nu sidder jeg i lidt af en kattepine, for jeg kan ikke finde mine gamle lærebøger om kapacitans, induktion og den slags uhyrligheder. Min malerhjerne har ganske enkelt nægtet, at finde noget frem af de støvede gemmer. Måske er området hvor det var gemt drukket væk .
Men det korte af det lange er - iflg. hukommeren.
NO kan skrive lige hvad de gider på deres hjemmeside, for induktion og kapacitet er uløseligt forbundet med hverandre. Forsøger du at mindske den ene, så stiger den anden osv. I en anden tråd angriber du WBT for at være usaglige og fulde af løgn vedr. deres 75Ohms Nextgen stik, nu påberåber du dig, at du absolut ved alt omkring kabler. Men NO løser faktisk induktans og og kapacitans problemmatikken ret genialt ved deres flade design. Da de har alle plus lederne til en side og minus til den anden side. De søger for, at minus og plus siden har stor afstand mellem hinanden, så ledes at de har en meget begrænset indflydelse på hinanden. Endvidere bruger NO det flade design til både at opnå relativ lav induktans og ekstrem lav kapasitans også målt i meters længde ved først at have en næsten perfekt symmetri og justere den indbyrdes afstand mellem lederne og også isolatorens tykkelse.. Det er ikke sådan, at jeg ikke er enig med lærebørgerne, Men jeg anfængter din viden, da du som regel ved dine udtalelser angriber uden rígtig at sætte dig ind i hvordan de enkelte firmaer rent fatisk har designet deres produkter. Kapaciteten i et kabel vil bevirke, at kablet først skal "lades op" førder kommer noget ud i den anden ende. Det betyder bl.a. at meget svage signaler får det lidt svært, især hvis frekvensen tilmed er høj. Induktionen i kablet er i stedet det fænomen, at et hvert elektrisk system víl stritte imod ændringer i strømmen. Altså en slags inerti eller træghed. Induktive komponenter forskyder spænding og strøm for hinanden i tid.
Nu ville jeg gerne have skrevet en masse fra mine gamle bøger, men det må vente, måske andre er mere friske i hjernebarken. Vær dog venlig at hjælpe Kubikken, læs hans indledning . Hvis man holder + og - adskilt vha afstand, så vil de - så hudt jeg visker - danne hver deres magnetfelt, som udstråles på tværs af lederen. Dvs. at + og - kommer til at påvirke hinanden magnetisk og derved inducere en strøm i hverandre. Man får på den måde en øget træghed i kablet og det vil stritte imod ændringer i strømmen.
Hvis man vælger at lægge + og - tæt op ad hinanden, så sker der det, at de tidligere 2 adskilte magnetfelter, som påvirkede hinanden, nu bliver til ét magnetfelt. (Som naturligvis ikke kan påvirke sig selv, idet magnetfelter altid UDGÅR fra en leder). I stedet for at producere modstand mod ændringer i strømmen, ændres kablet nu til blot at have en stigende impedans mod højere frekvenser, som følge af selvinduktion. Prisen er en højere kapacitet.
Om de ovenstående forhold er vigtige i kabler, er næsten helt umulige at afgøre.
MEN! og det kan vel ikke siges højt nok, så du får det lige igen MEN! Ikke ret mange forstærkere kan lide den træghed, som høj induktans medfører. Der sker lige præcist det, at den arbejder som en gal og møder elektrodynamisk modstand, og da forstærkeren har en langt lavere impedans end højttaleren, så kommer forstærkeren til at æde al den retur energi, som en forhøjet induktion måtte medføre. Enkelte forstærkere er vel ret ligeglade med det. Alle de andre kommer til at lyde overfriske og hurtige, simpelthen fordi de helt febrilsk forsøger at konsumere returstrømmen fra systemet. I 99% af alle tilfælde, så ryger returstrømmen via modkoblingssløjfen tilbage til indgangen af effektforstærkeren, som så forsøger at korigere for returstrømmen, som så igen forårsager induktion i kablet, som igen genererer en returstrøm, som der igen skal korigeres for osv. (selvsving er en grim ting) NO har ikke højere induktans end flertallet at de kabler, du anbefaler folk at lytte til. Den "friske" lyd (klagesang) kommer fra en forstærker i krise - intet andet. De fleste kabler på markedet tilbyder os meget højt kapasitans, hvilket ifølge lærebøgerne betyder begrænset båndbredde, men det er jo ikke lige tilfældet med NO, de tilbyder os meget, meget lav kapasitans. Dette kunne måske være årsagen til de lyder meget mere friske i diskanten. Og nu kommer den slemme: Når det lyder hurtigt og friskt, så er det fordi det er langsomt og dvaskt. Sludder, et kabel kan da ikke lyde hurtigt og samtidigt have en langsom transmitions hastighed. Endvidere er lederne på NO mest avancerede kabler omgivet af mere luft end af isolator, hvilket bla. er med til at give dem den høje transmissionshastighed.. Hurtighed lyder IKKE af noget som helst. Mere sludder fra dig. Årsagen til at et kabel er langsomt er bla. dårlig overflade på lederne, multi ledere, dårlig isolator, dårlig symetri, kraftig skærm....etc.Så din påstand er noget vås. Hurtighed er bestemt noget der kan høres. Propagation har i øvrigt 0,0 og en dutfis med hastighed at gøre. Det er en totalt misforstået størrelse. Hastigheden er ALTID den samme, men retningen kan være forskellig. Propagation betyder hastighed i "fugleflugtslinie". Og har altså ikke noget med den aktuelle elektronhastighed at gøre. Propagationshastigheden i et kabel er tæt på, at være lige så betydningsfuld, som slipseknudens torsion er for evnen til, at holde ørerne i fasekorrekt position i forhold til en 3 vejs højttaler i en mild efterårsorkan. Som du dog ved besked.. Du båtter meget i dette indlæg. Din definition af propaganda er korrekt, men din konklution er noget vås. Både NO og Monster er begge firma der måler transmisionshastighed i deres kabler. Hvorfor dog!!!!Fordi det er relevant!! og ja, de er istand til at måle propagation speed., Og da jeg er en "næsten" frygteligt lovlydig borger, så nægter jeg at overtræde naturlovene. Lad bare NO om det. Jeg er sikker på, at du er en lovlydig borger,(man må da håbe)!! men hverken NO eller Monster overtræder nogen naturlov. BÅT!
|
|
|
D u kan båtte lige så meget du vil, men det virker ikke specielt overbevisene på mig.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 25 August 2005 kl. 06:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg giver Emilius ret, omend han skærer hårdere igennem, hæ! 
Når jeg skriver "frisk spillestil", så har det intet med "skrig, piv og hyl" i diskanten at gøre, bare den ligefremme spillestil, som jeg indtil videre kun har mødt hos Nordost og i mindre grad hos DNM!
Meeen jeg har da ikke hørt alt!
Note: Rent faktisk viser forsøg i CERN-acceleratoren, at elektroner som tager en lille omvej udenom "fugleflugtslinien", kommer præcist ligeså hurtigt frem, som dem der tager den direkte vej. Overlyshastighed? (S. Hawking)
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

|
Sendt: 25 August 2005 kl. 07:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
emilius skrev:
I en anden tråd angriber du WBT for at være usaglige og fulde af løgn vedr. deres 75Ohms Nextgen stik. |
|
|
Jeg kan se ikke sammenhængen med flade kabler, så findes 75 Ohm RCA stik ikke, nogen er tættere på end andre, men RCA er et utroligt dårligt udgangspunkt for at overføre HF, men det er der skrevet nok om i tråden.
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=25594&K W=nextgen
emilius skrev:
Sludder, et kabel kan da ikke lyde hurtigt og samtidigt have en langsom transmitions hastighed. Endvidere er lederne på NO mest avancerede kabler omgivet af mere luft end af isolator, hvilket bla. er med til at give dem den høje transmissionshastighed.. Hurtighed lyder IKKE af noget som helst. Mere sludder fra dig. Årsagen til at et kabel er langsomt er bla. dårlig overflade på lederne, multi ledere, dårlig isolator, dårlig symetri, kraftig skærm....etc.Så din påstand er noget vås. Hurtighed er bestemt noget der kan høres.
|
|
|
se uden at jeg er nogen ekspert på området så vil jeg mene at friskhed og meget åben spillestil (både ang kabler og andet udstyr) bl.a. er affødt at manglende evne til at stoppe op, efterringning om du vil. jeg mener at det er fint nok, men ikke specielt korrekt. man giver afkald på en del dynamik og derved detailjer men boggiefaktoren er højere.
Jeg har NO kabler på mit Boggie anlæg, lækkert og medrivende men ikke specielt korrekt.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 25 August 2005 kl. 09:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var da en grumme charmerende tone du der har anlagt dig frøken Emilius.
emilius skrev:
I en anden tråd angriber du WBT for at være usaglige og fulde af løgn vedr. deres 75Ohms Nextgen stik JÆB og det var sørme sandt! WBT påstår nu at det stik OG bøsning de har optimeret, det har jeg ikke haft grund til at betvivle endnu, nu påberåber du dig, at du absolut ved alt omkring kabler Hvornår har jeg gjort det?. Men NO løser faktisk induktans og og kapacitans problemmatikken ret genialt ved deres flade design Nej de gør ej, de har nøjagtigt samme kapacitans og reaktans som andre flade kabler, i 70érne stod mangen en transistorkonstruktion af, når der blev brugt den slags pga af reaktansen i kablet.. Da de har alle plus lederne til en side og minus til den anden side Det er netop det der giver reaktansen. De søger for, at minus og plus siden har stor afstand mellem hinanden netop, så ledes at de har en meget begrænset indflydelse på hinanden Det passer ikke, magnetfelterne får netop indflydelse på den måde, hvis ikke på hverandre, så på alt muligt andet i nærheden.. Endvidere bruger NO det flade design til både at opnå relativ lav induktans og ekstrem lav kapasitans, kapacitansen på Valhalla HT kablet er næsten 3 gange større end på mine billige kabler også målt i meters længde ved først at have en næsten perfekt symmetri og justere den indbyrdes afstand mellem lederne og også isolatorens tykkelse, Der ligger omviklede massive ledere i et teflonrør, de ligger ikke det samme sted 2 dage i træk, de ligger heller ikke engang stille mens du spiller med dem, så kalde det perfekt symmetri er ikke relevant.. Det er ikke sådan, at jeg ikke er enig med lærebørgerne, Men jeg anfængter din viden, da du som regel ved dine udtalelser angriber uden rígtig at sætte dig ind i hvordan de enkelte firmaer rent fatisk har designet deres produkter. Jeg tror du har sat nu rekord. Hvis det blot gælder om at hælde oplysninger ud fra en hjemmeside, så har du den gule trøje på. Vær dog venlig at hjælpe Kubikken, læs hans indledning . NO har ikke højere induktans end flertallet at de kabler, du anbefaler folk at lytte til. Den er såmænd heller ikke lavere. Den "friske" lyd (klagesang) kommer fra en forstærker i krise - intet andet. De fleste kabler på markedet tilbyder os meget højt kapasitans, hvilket ifølge lærebøgerne betyder begrænset båndbredde, men det er jo ikke lige tilfældet med NO, de tilbyder os meget, meget lav kapasitans. Dette kunne måske være årsagen til de lyder meget mere friske i diskanten. Det er bl.a. pga. den lave kapacitans og den deraf følgende høje reaktans at friskheden pludseligt dukker op. Hvis man havde båndbredde som mål i et kabel, så vil coax vinde hver gang, selv enorme effekter kan overføres i GIGA hertz området igennem coax. Så det flade design bygger ikke på max båndbredde.
Og nu kommer den slemme: Når det lyder hurtigt og friskt, så er det fordi det er langsomt og dvaskt. Sludder, et kabel kan da ikke lyde hurtigt og samtidigt have en langsom transmitions hastighed. Endvidere er lederne på NO mest avancerede kabler omgivet af mere luft end af isolator, hvilket bla. er med til at give dem den høje transmissionshastighed.. Der findes langt mere avancerede materialer end dem NO benytter, PCOCC og det ny fusionsmateriale fra VdH er eksempler herpå, så der er en del andre der gennem tiderne også har kunnet lidt materialelære.
MHT om et kabel lyder hurtigt og faktisk ER hurtigt, så er det netop diametrale modsætninger. Enhver egenlyd i kabler, forstærkere og for så vidt også transducere er pga "langsomhed". Det kan være både start og stop, der ikke sker korrekt. Et kabel eller en komponent uden reaktionstid overhovedet, vil ikke kunne høres. Det er det superlækre ved autentiske produkter, man ved faktisk ikke rigtigt hvad man skal sige om dem. Lynhurtig lyd har jeg hørt og hørt omtalt mange gange, så jeg ved faktisk godt hvad der hentydes til. Og det har intet med hurtighed at gøre, det er det modsatte. Det kunne sagtens være en forstærkers protester over træghed i kabelføringen eller i kabelføring+delefilter+HTenheder.
Hurtighed lyder IKKE af noget som helst. Mere sludder fra dig. Årsagen til at et kabel er langsomt er bla. dårlig overflade på lederne, multi ledere, dårlig isolator, dårlig symetri, kraftig skærm....etc.Så din påstand er noget vås. Hurtighed er bestemt noget der kan høres. Hurtighed kan kun høres som fravær af påvirkninger, og det sidste der falder folk ind at kalde det er netop "hurtighed". Stil dig ved siden af en ganske almindelig guitar eller et klaver, og lyt så om det er hurtigt. Man kan faktisk ikke engang tale om hurtighed i den sammenhæng, det er der bare. Begynder det først at lyde hurtigt, så går det langsomt. Årsagen til fravær af påvirkninger ligger mange flere steder end det du nævner, som nogle få kan nævnes geometri, induktans, materialernes beskaffenhed osv. Man skal dog ikke tro, at det rent faktisk er kablet der ændrer lydkarakter, der sidder typisk en forstærker i den ene ende og en HT i den anden, det er her ændringerne sker. Propagation har i øvrigt 0,0 og en dutfis med hastighed at gøre. Det er en totalt misforstået størrelse. Hastigheden er ALTID den samme, men retningen kan være forskellig. Propagation betyder hastighed i "fugleflugtslinie". Og har altså ikke noget med den aktuelle elektronhastighed at gøre. Propagationshastigheden i et kabel er tæt på, at være lige så betydningsfuld, som slipseknudens torsion er for evnen til, at holde ørerne i fasekorrekt position i forhold til en 3 vejs højttaler i en mild efterårsorkan. Som du dog ved besked.. Du båtter meget i dette indlæg. Din definition af propaganda er korrekt, men din konklution er noget vås. Både NO og Monster er begge firma der måler transmisionshastighed i deres kabler. Hvorfor dog!!!!Fordi det er relevant!! og ja, de er istand til at måle propagation speed., Er propagation nu pludselig vigtig fordi, at NO og Monster måler det? Betyder det så, at der skal båndbreddebegrænsning på alle kabler, fordi Tranparent siger det? MIT måler noget de kalder "artikulationsfaktor" er det vigtigt så også?
Propagation er såmænd NO´s markedsførings gimick og ikke mere. Andre mærker bruger bare andre historier. Der er set aktiv skærmning, oliefyldte slanger, tunge grafitfyldte kabler og alle har de prikket én eller flere parametre ud, som de går gennem ild og vand, for at optimere ud i det groteske. Det er en markedsføringsmæssig nødvendighed desværre.
Hvis så nogen argumenterer imod denne ret ensidige satsning på at optimere en bestemt parameter, så bliver der sjovt nok fløjtet højt og larmende af dem der har kastet alle knasterne efter produkterne OG ikke mindst dem der greb dem.
|
|
|
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 25 August 2005 kl. 10:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
se uden at jeg er nogen ekspert på området så vil jeg mene at friskhed og meget åben spillestil (både ang kabler og andet udstyr) bl.a. er affødt at manglende evne til at stoppe op, efterringning om du vil. jeg mener at det er fint nok, men ikke specielt korrekt. man giver afkald på en del dynamik og derved detailjer men boggiefaktoren er højere.
Jeg har NO kabler på mit Boggie anlæg, lækkert og medrivende men ikke specielt korrekt. |
|
|
Se det er jo et udsagn der er til at forstå. En nøgtern vurdering af hvad man mener der er behov for, og så på med det der mangler i fuld bevidsthed om hvad man gør. Man kunne kalde det "objektiv subjektivisering"  Det er langt sundere end at købe al den vås om, at lige for tiden er propagation det eneste saliggørende, næste år er det alligevel noget andet der er hot. At jeg finder dette og hint kabelmærke for ubrugeligt, bygger jo på den metodik og de mål jeg har sat mig. Heri indgår boogiefaktor ikke som et prioriteret element  , den vil jeg hellere lade musikerne om.
|
Til top |
|
|
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
Sendt: 25 August 2005 kl. 12:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
se uden at jeg er nogen ekspert på området så vil jeg mene at friskhed og meget åben spillestil (både ang kabler og andet udstyr) bl.a. er affødt at manglende evne til at stoppe op, efterringning om du vil.
Jeg vil mene det forholder sig præcist modsat. Netop evnen til hurtig reaktion, respons om du vil, skaber ikke efterringning eller andet grums. Men "lansomme" kabler og ditto elektronik, grumser lydbilledet i betragtelig grad, og kaster du fx, et Vdh-kabel på, med stor kapacitans, så er der dømt mudder og andet snask.
jeg mener at det er fint nok, men ikke specielt korrekt. Jeg mener ikke det er fint nok, ej heller korrekt betragtet. Hurtighed som quick respons må være et must.
man giver afkald på en del dynamik og derved detailjer men boggiefaktoren er højere.Hurtige systemer giver på ingen måde afkald på dynamik. Tværtom. Systemer der er hurtige, og ofte har åben spillestil, reducerer ej heller detaljer. Der er smæk for skillingen, dynamik og transperans...
Jeg har NO kabler på mit Boggie anlæg, lækkert og medrivende men ikke specielt korrekt. Hvad er korrekt..? |
|
|
__________________ My other toy has tits.
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

|
Sendt: 25 August 2005 kl. 12:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
gl.jas skrev:
kyhn skrev:
se uden at jeg er nogen ekspert på området så vil jeg mene at friskhed og meget åben spillestil (både ang kabler og andet udstyr) bl.a. er affødt at manglende evne til at stoppe op, efterringning om du vil.
Jeg vil mene det forholder sig præcist modsat. Netop evnen til hurtig reaktion, respons om du vil, skaber ikke efterringning eller andet grums. Men "lansomme" kabler og ditto elektronik, grumser lydbilledet i betragtelig grad, og kaster du fx, et Vdh-kabel på, med stor kapacitans, så er der dømt mudder og andet snask.
jeg mener at det er fint nok, men ikke specielt korrekt. Jeg mener ikke det er fint nok, ej heller korrekt betragtet. Hurtighed som quick respons må være et must.
man giver afkald på en del dynamik og derved detailjer men boggiefaktoren er højere.Hurtige systemer giver på ingen måde afkald på dynamik. Tværtom. Systemer der er hurtige, og ofte har åben spillestil, reducerer ej heller detaljer. Der er smæk for skillingen, dynamik og transperans...
Jeg har NO kabler på mit Boggie anlæg, lækkert og medrivende men ikke specielt korrekt. Hvad er korrekt..?
|
|
|
|
|
|
jamen vi er jo enige:
Netop evnen til hurtig reaktion, respons om du vil, skaber ikke efterringning eller andet grums. Men "lansomme" kabler og ditto elektronik, grumser lydbilledet i betragtelig grad
det du kalder grums kalder jeg for "boggie faktor"
korrekt er BS in BS out.
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|