Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juni 2025 | 01:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: flade kabler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 10
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 27 August 2005 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Kurt von Kubik]

Båt der Gl. Spas!
"Rap" lige der, du!
Hvis du nu bestilte husets unge medicinfrue til at lægge dig i en langtidsnarkose, så skal jeg nok passe på hende imens.
Det magter du slet ikke, unge mand. Hun forlanger troværdig hifi

Du kalder den levende musik hurtig.
Her ihuset tralles der en del, ligesom flyglet får en omgang hver eneste dag.
Hurtig er næppe det man kan blive enige om at kalde det.
I relation til mange systemer, som spiller langsomt, vil jeg absolut mene at livemusik kan betegnes som hurtigt, altså relativt.
Det er nærmere vægtløst, svævende spændstigt og temmeligt dynamisk og ret larmende.
Den hurtighed der ofte omtales vedr. hifi udstyr er desværre blot ringning.
Jeg har hørt systemer der spille ulideligt langsom, men som i den grad ringer, så "klokkeren fra Nortra Dame...", ville blive aldeles målløs.
Kablerne ringer ikke, men en induktiv belastning kan nemt få en forstærker til at stå og ringe. Et delefilter kan være en sand djævel i den retning, i uheldige tilfælde kan kabler gøre det værre.
Dele-filtre kan være noget djævelskab. BTW kan jeg ikke finde tabel-oplysninger ang. induktion når vi taler Vdh...hmmmm
Sagen er blot, at man er nødt til at have oplevet fænomenerne, i en situation, hvor man med sikkerhed kan tilskrive resultatet til et bestemt forhold.
Når man hører ringning, så ved man efterfølgende hvordan ringning lyder.
Jeg har hørt forstærkere der var helt ude i "motorboating", om nogen ved hvordan det lyder - dum- dum - dum. Ganske sagte ganske vist, mendet er et hørbart resultat af selvsving ved høje frekvenser.
MHT om NO er hurtige eller ej,  så foreslår jeg noget så simpelt som at sætte dem ind i en kæde, så er det afgjort. Kan du høre dem er de sløve, eller også sløver de noget andet.
Hæ. Den melodi kender jeg. Prøv du blot at smække et Vdh-kabel i din kæde, og du hører det straks! Vdh kan være særdeles sløve...
Jeg har ikke prøvet den slags med Valhalla, men med Blue Heaven. Og det var slemt, men der sad altså også verdens værste stik på, de famøse Neutric RCA stik med fjederbelastet stelkappe. De vælter ingen af hesten, kan jeg tilføje.
Enig. Neutric RCA er ikke det meste heldige produkt, men vel ikke det værste...

[QUOTE]

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 27 August 2005 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
3DX skrev:
[

det er lige meget

jeg tænker på at man har X antal kvd. og dem vælger man at lave flade, og ikke rund, som litze, eller solid osv-

hvorfor skulle X antal kvd. flad lyder eller være bedre end X antal kvd, udført på en anden måde.

Om bertram f.eks så vælger at sætte flere flade samme, er lidt lige meget. han kunne jo også sætte flere litzer sammen

Jeg kan se 3 grunde til at lave flade ledere.

1. Skineffekten

den er større på et der består af mange tynder

1. Kapacitans og reaktans

ok, men her har et Walhalla da også mindre eller det samme som et beståenden af 2 flad ledere... ville jeg tro

1. De kan ligge under et gulvtæppe

jeg har ikke gulvtæppe på bag ved ht'erne

Tror det var det hele.

det var ikke møg !

godt du ikke skal sælge min sådan nogen

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 August 2005 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:
Kurt von Kubik skrev:
3DX skrev:
[

det er lige meget

jeg tænker på at man har X antal kvd. og dem vælger man at lave flade, og ikke rund, som litze, eller solid osv-

hvorfor skulle X antal kvd. flad lyder eller være bedre end X antal kvd, udført på en anden måde.

Om bertram f.eks så vælger at sætte flere flade samme, er lidt lige meget. han kunne jo også sætte flere litzer sammen

Jeg kan se 3 grunde til at lave flade ledere.

1. Skineffekten

den er større på et der består af mange tynder
Netop! Den er lavere på et fladt kabelend på mange andre

1. Kapacitans og reaktans

ok, men her har et Walhalla da også mindre eller det samme som et beståenden af 2 flad ledere... ville jeg tro Nej! et fladt kabelkan laves med meget lille kapacitet, til gengæld foren stigning i induktans.

1. De kan ligge under et gulvtæppe

jeg har ikke gulvtæppe på bag ved ht'erne

Tror det var det hele.

det var ikke møg ! Jeg kan ikke umiddelbart bøvse op med mere, hvor der smtidig hænger logik på.

godt du ikke skal sælge min sådan nogen  Hvor har du ret.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 August 2005 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:
[QUOTE=Kurt von Kubik]

Båt der Gl. Spas!
"Rap" lige der, du! Dyt selv du.
Hvis du nu bestilte husets unge medicinfrue til at lægge dig i en langtidsnarkose, så skal jeg nok passe på hende imens.
Det magter du slet ikke, unge mand. Hun forlanger troværdig hifi
Skal det komme an på en prøve da?
Det er vel ingen skam at give op

Hurtig er næppe det man kan blive enige om at kalde det.
I relation til mange systemer, som spiller langsomt, vil jeg absolut mene at livemusik kan betegnes som hurtigt, altså relativt. hmmmm!
Det er nærmere vægtløst, svævende spændstigt og temmeligt dynamisk og ret larmende.
Jeg har hørt systemer der spille ulideligt langsom, men som i den grad ringer, så "klokkeren fra Nortra Dame...", ville blive aldeles målløs. Det er nu mere mangel på information over 5KHzder sløver et system.
Kablerne ringer ikke, men en induktiv belastning kan nemt få en forstærker til at stå og ringe. Et delefilter kan være en sand djævel i den retning, i uheldige tilfælde kan kabler gøre det værre.
Dele-filtre kan være noget djævelskab. BTW kan jeg ikke finde tabel-oplysninger ang. induktion når vi taler Vdh...hmmmm Mange af hans kabler er enkeltlederkabler,hvor du selv kan fastlægge ballancen mellem kapacitet og induktion, andre har jeg set målt i tests.
Sagen er blot, at man er nødt til at have oplevet fænomenerne, i en situation, hvor man med sikkerhed kan tilskrive resultatet til et bestemt forhold.
Jeg har hørt forstærkere der var helt ude i "motorboating", om nogen ved hvordan det lyder - dum- dum - dum. Ganske sagte ganske vist, mendet er et hørbart resultat af selvsving ved høje frekvenser.
MHT om NO er hurtige eller ej,  så foreslår jeg noget så simpelt som at sætte dem ind i en kæde, så er det afgjort. Kan du høre dem er de sløve, eller også sløver de noget andet.
Hæ. Den melodi kender jeg. Prøv du blot at smække et Vdh-kabel i din kæde, og du hører det straks! Vdh kan være særdeles sløve...
VdH programmet indeholder usandsynligt mange modeller, der sigter efter lige så mange formål. Jeg har næppe hørt dem alle. Men dem jeg har hørt spreder sig ret meget. Der er de n oget matte og i mine øjne kedelige carbonkabler, som jeg ikke finder anledning til, at sige særligt meget pænt om. De er milde, blide og runde og tilfører i mine ører en filtervirkning, som måske er kærkommennogen steder, jeg kan bare ikke lige se hvor.
De hybride kabler har efter min opfattelse en betydeligt mere veludviklede monitoregenskaber. De rene metalkabler er dog at foretrække.
Men igen, man kan ikke tage denne oplysning som noget generelt. Jeg har flere forskellige modeller af metalkablerne og det er ikke bare en enkel sag.
MC Silver er et meget kønt kabel, som op mod næsten hvad som helst, ikke lyder af filtrering. D300MKII er et dejligt neutralt kabel, som man nærmest må beskrive som ingenting. D501 har jeg prøvet så afsindigt mange steder efterhånden og op mod alt du kan finde på. Det kabel er der bank i. Jeg overraskes til stadighed over det. Kablet er konstrueret til at overføre de ekstremt svage signaler fra MC PUér. Tværsnittet er lige lille nok, til at det kan bruges ballanceret, men som coax med 2 inderledere snoet sammen er det uovertruffent. Monteret med SME stik er det en killer.
Ligenu har jeg et sæt D501 Silver hybrid siddende mellem tape out og DAT in, så jeg kan skifte det ind og ud lynhurtigt. Det er ret nemt at høre hvad det gør, så perfekt er det jo ikke, men det har dog intet giftigt over sig af nogen art, så jeg må egentlig sige, att det er et ret sejt kabel, når det ses i den store sammenhæng. Lige der hvor det sidder, har der også siddet NO med Neutric RCA på. Og set i det lys, er 501 silver et meget neutralt og rent kabel.
Men som jeg vist allerede har sagt, så er der en hel del af VdH programmet som sikkert passer ét eller andet sted på din beskrivelse.

Jeg har ikke prøvet den slags med Valhalla, men med Blue Heaven. Og det var slemt, men der sad altså også verdens værste stik på, de famøse Neutric RCA stik med fjederbelastet stelkappe. De vælter ingen af hesten, kan jeg tilføje.
Enig. Neutric RCA er ikke det meste heldige produkt, men vel ikke det værste...
Jeg har prøvet dem på kendte kabler, og jeg har ikke oplevet dem værre.

[QUOTE]
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2005 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
gl.jas skrev:
[QUOTE=Kurt von Kubik]

Båt der Gl. Spas!
"Rap" lige der, du! Dyt selv du.
" og gud hvor det godt "....

Prøv at lade konen komme til flyglet. Så vil du høre hurtighed.....Så kan du tralle lidt imens.

Hurtig er næppe det man kan blive enige om at kalde det. Jo da...

I relation til mange systemer, som spiller langsomt, vil jeg absolut mene at livemusik kan betegnes som hurtigt, altså relativt. hmmmm!
Jeg har hørt systemer der spille ulideligt langsom, men som i den grad ringer, så "klokkeren fra Nortra Dame...", ville blive aldeles målløs. Det er nu mere mangel på information over 5KHzder sløver et system.
Du plejer da at fastholde, der ingen information er over 4 KHz...Iøvrigt skyldes sløvheden ofte mangel på rettidig respons fra systemet, gældende hele båndspektret....

Dele-filtre kan være noget djævelskab. BTW kan jeg ikke finde tabel-oplysninger ang. induktion når vi taler Vdh...hmmmm Mange af hans kabler er enkeltlederkabler,hvor du selv kan fastlægge ballancen mellem kapacitet og induktion, andre har jeg set målt i tests.
Mange af hans kabler er flerlederkabler, og her får du hvad du får!  Men tankevækkende at der ikke opgives værdier for induktans.....
VdH programmet indeholder usandsynligt mange modeller, der sigter efter lige så mange formål. Jeg har næppe hørt dem alle. Men dem jeg har hørt spreder sig ret meget. Der er de n oget matte og i mine øjne kedelige carbonkabler, som jeg ikke finder anledning til, at sige særligt meget pænt om. De er milde, blide og runde og tilfører i mine ører en filtervirkning, som måske er kærkommennogen steder, jeg kan bare ikke lige se hvor.
Se her er vi meget enige...men jeg tror vi skal være varsomme med at generallisere. NO har gode og mindre gode kabler, og det gælder naturligvis også Vdh. Jeg mangler blot at høre det gode Vdh-kabel

D501 har jeg prøvet så afsindigt mange steder efterhånden og op mod alt du kan finde på. Det kabel er der bank i. Jeg overraskes til stadighed over det. Kablet er konstrueret til at overføre de ekstremt svage signaler fra MC PUér. Tværsnittet er lige lille nok, til at det kan bruges ballanceret, men som coax med 2 inderledere snoet sammen er det uovertruffent. Monteret med SME stik er det en killer.
Måske en aftapning af fineste karat kan erhverves. Så må du til gengæld prøvekører fars SIMPSON reference, med hårdtforkromet svanehals og skråtskåren drejeventil
Ligenu har jeg et sæt D501 Silver hybrid siddende mellem tape out og DAT in, så jeg kan skifte det ind og ud lynhurtigt. Det er ret nemt at høre hvad det gør, så perfekt er det jo ikke, men det har dog intet giftigt over sig af nogen art, så jeg må egentlig sige, att det er et ret sejt kabel, når det ses i den store sammenhæng. Lige der hvor det sidder, har der også siddet NO med Neutric RCA på. Og set i det lys, er 501 silver et meget neutralt og rent kabel.
Ingen tvivl om at du i høj grad har lyttet på stikket.  Neutrik med "fjeder" er ikke det mest heldige...

[QUOTE]

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 August 2005 kl. 07:28 | IP-adresse registreret  

Hr von Auspuff påstod at Nordost´s Blue Heaven var med Neutric RCA og han har ret!

Hvis stikket er af det påståede kvalitet, så forstår jeg bedre, hvorfor Blue Heaven IKKE er mit yndlings-Nordost. Ret skal være ret!  (Black Knight er bedre, hæ!)

Hurtige eller langsomme kabler; de skal vel "bare" lede med 100% af lysets hastighed og der er vist ikke lavet "111% alt for hurtig" endnu!  

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 August 2005 kl. 07:32 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Hr von Auspuff påstod at Nordost´s Blue Heaven var med Neutric RCA og han har ret!

Hvis stikket er af det påståede kvalitet, så forstår jeg bedre, hvorfor Blue Heaven IKKE er mit yndlings-Nordost. Ret skal være ret!  (Black Knight er bedre, hæ!)

Hurtige eller langsomme kabler; de skal vel "bare" lede med 100% af lysets hastighed og der er vist ikke lavet "111% alt for hurtig" endnu!  

Det sidder på allesammen inkl. Valhalla, Valkyrja osv.

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2005 kl. 07:53 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
F.Christians skrev:

Stikkene er såmænd ikke værrer end mange andre i "klassen". At WBT er betydeligt bedre er en anden snak. Derfor er den nye NO-serie også med WBT...

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 August 2005 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:
Kurt von Kubik skrev:
F.Christians skrev:

Stikkene er såmænd ikke værrer end mange andre i "klassen". At WBT er betydeligt bedre er en anden snak. Derfor er den nye NO-serie også med WBT...

Jo!
Faktisk har jeg netop prøvet disse på et tidspunkt, idet Elektronik højpris i Århus altid har haft disse på lager, og det ser da smart ud, det der med skørmen først og hvad ved jeg. Men de lød påfaldende snaskede, så de røg af og ud.
Jeg stødte så på dem igen, da jeg fik et sæt Blue Heaven i bytte for en stribe Rifa Lytter. BH byttede jeg så senere væk for et par hundehvalpe og nogle marsvin, men dem har jeg spist nu - tonsegodt i en Weber.
Men før jeg gjorde det, satte jeg dem på, for at lytte lidt til dem såmænd.
Jeg skal ikke sige, om jeg kunne genkende lyden af stikkene, for det tænkte jeg såmænd mindre over. Det var mere den markerede spillestil, som faldt mig i ørerne.
Jeg har i tidens løb tænkt en del over, hvor disse egenskaber kunne gøre lykke. Og jeg tror egentligt, at klangegenskaberne af en del Britisk udstyr, eller udstyr der lyder a´la GB, måske nyder gavn af lidt markering. Sætter man det på en af de lidt dyrere Sony CD maskiner, så skulle jeg mene balladen ville tage til.

I øvrigt kan man kigge lidt på Neutrik stikkene her http://www.neutrik.com/images/ock/products/downloads/210_199 91.pdf
Og her http://www.neutrik.com/start.asp

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2005 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Hr von Auspuff; nej, disse Neutric-stik sidder IKKE på Magic 1 (nu udgået), Black Knight og Solar Wind, nikke nej og kik selv!

Note: Blue Heaven kræver mindst 200 timers tilspilning, men lyden er stadig "fnidret" i diskanten.  

Efter et halvt år må man gerne opgive og sætte dem til salg!

14 dage i en C-BID kabeltoaster skulle ordne "fnideriet" ifølge de "anglophile HIFI-tidsskrifter".

Ahania´s DIY-kabler lider ikke af messinglinger, bare af kopper!  

Jeg tror nu nok, at det benyttede isoleringstape er ilttæt nok, men man skal nok ikke savle af bar forventning under konstruktion af disse Jantzen? spoler/kabler! (Dryp-dryp)

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 August 2005 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Hr von Auspuff; nej, disse Neutric-stik sidder IKKE på Magic 1 (nu udgået), Black Knight og Solar Wind, nikke nej og kik selv!  OK! Men nu spiller jeg jo ikke med den slags billige fidelifut

Note: Blue Heaven kræver mindst 200 timers tilspilning, men lyden er stadig "fnidret" i diskanten.  Tilspilning af kabler er i mit univers et spørgsmål om, at stikkene har været rørt og at strømmen laver "broer" mellem korerne. Hvis man lige prøver at motionere dem igen, så er du hurtigt tilbage til et nyt sæt kabler og så begynder man forfra.
Al anden tilspilning og krav herom, har nok mere med tilvænning at gøre.

Og ja BH er ikke blot fnidret, det er decideret urent og sløvt.

Efter et halvt år må man gerne opgive og sætte dem til salg! Min tålmådighed mangler så kun 180 dage i at slå til.

14 dage i en C-BID kabeltoaster skulle ordne "fnideriet" ifølge de "anglophile HIFI-tidsskrifter". Jeg mener sådan en C-BID simulerer et Tomos tændkabel

Ahania´s DIY-kabler lider ikke af messinglinger, bare af kopper!  

Jeg tror nu nok, at det benyttede isoleringstape er ilttæt nok, men man skal nok ikke savle af bar forventning under konstruktion af disse Jantzen? spoler/kabler! (Dryp-dryp)

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2005 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Ja, billigt "fidelifut" skal for enhver pris undgåes!

Skal det være "Hifi", så skal det koste en utrollion, mindst!  

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 29 August 2005 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:

Netop evnen til hurtig reaktion, respons om du vil, skaber ikke efterringning eller andet grums. 

Hvis man kigger lidt på firkantsignaler vil man kunne se at signaler med ringnning har meget hurtigere rise-time en signaler uden, ulempen er så bare at de er meget længere om at "komme på plads"...

Lidt det samme fænomen ses på afstemning af eks. højttalersystemers Q. Stort Q giver hurtig vej til signaltop, men ukontrolleret efterløb,

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2005 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
gl.jas skrev:
Kurt von Kubik skrev:
F.Christians skrev:

Jo!
Faktisk har jeg netop prøvet disse på et tidspunkt, idet Elektronik højpris i Århus altid har haft disse på lager, og det ser da smart ud, det der med skørmen først og hvad ved jeg. Men de lød påfaldende snaskede, så de røg af og ud.
Jeg stødte så på dem igen, da jeg fik et sæt Blue Heaven i bytte for en stribe Rifa Lytter. BH byttede jeg så senere væk for et par hundehvalpe og nogle marsvin, men dem har jeg spist nu - tonsegodt i en Weber.
Men før jeg gjorde det, satte jeg dem på, for at lytte lidt til dem såmænd.
Jeg skal ikke sige, om jeg kunne genkende lyden af stikkene, for det tænkte jeg såmænd mindre over. Det var mere den markerede spillestil, som faldt mig i ørerne.
Jeg har i tidens løb tænkt en del over, hvor disse egenskaber kunne gøre lykke. Og jeg tror egentligt, at klangegenskaberne af en del Britisk udstyr, eller udstyr der lyder a´la GB, måske nyder gavn af lidt markering. Sætter man det på en af de lidt dyrere Sony CD maskiner, så skulle jeg mene balladen ville tage til.

Nej!
Men at stikkene ikke performer til absolut topklasse kan vi ikke være uenig om. Omvendt er der en række kabelproducenter der benytter sig af neutric, og hvis det var blot tilærmelsesvis lige så dårligt som du postulerer, ville det naturligvis ikke blive benyttet.

Men jeg ved jo du har en smule allergi overfor NO, så ligefrem objektiv kan din bedømmelse næppe betegnes
Desuden er der en lang række journalister fra alverdens hifiblade der har endevendt NO-kabler, og ikke ligefrem "bidt" efter stikkene...

Mht. fnidder og sløvhed, kan jeg varmt anbefale et sæt Vdh i kul-udgaven
BH er en sand lise i denne relation.

BTW. hvor mange marsvin går der på en weber?

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2005 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Note: Blue Heaven kræver mindst 200 timers tilspilning, men lyden er stadig "fnidret" i diskanten.  

Hopla. Alle kabler har godt af en gang "motion" inden de endeligt bedømmes, men at BH skulle være fnidret i diskanten, har jeg ikke oplevet. Og BH er naturligvis afprøvet på flere systemer...rent faktisk mener jeg at Blue heaven er et særdeles fornuftigt kabel, som til fulde matcher tilsvarende kabler på markedet. Men ofte drejer det sig vel også om en passende synergi i systemet.

[/QUOTE]

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 August 2005 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:

Nej!
Men at stikkene ikke performer til absolut topklasse kan vi ikke være uenig om. Omvendt er der en række kabelproducenter der benytter sig af neutric, og hvis det var blot tilærmelsesvis lige så dårligt som du postulerer, ville det naturligvis ikke blive benyttet.

Men jeg ved jo du har en smule allergi overfor NO, så ligefrem objektiv kan din bedømmelse næppe betegnes
Desuden er der en lang række journalister fra alverdens hifiblade der har endevendt NO-kabler, og ikke ligefrem "bidt" efter stikkene...

Mht. fnidder og sløvhed, kan jeg varmt anbefale et sæt Vdh i kul-udgaven
BH er en sand lise i denne relation.

BTW. hvor mange marsvin går der på en weber?

Båt der!
Neutrik stikkene er ikke en langtidsholdbar forbindelse. Der er alt for mange kanter og flader, som kan udgøre en risiko for dårlig kontakt. Desuden er der meget langt fra et 30 år gammelt ultra low mass design, som f.eks. SME til neutrik og til alle mulige andre for den sags skyld. SME stikkene kan dog kun anvendes til forholdsvist tynde kabler.

Din beskrivelse af kulkablerne fra VdH er ca 180 gr. ude af tur. Meget kan man sige om dem, men fnidder er de totalt fri for, de er faktisk så nøgterne og asketiske i lyden, at man bliver en kende "fedtflov". Dernæst virker de efter min opfattelse lidt påholdende mht. niveau opefter, mens man altid vil kunne diskutere den dynamiske formåen, idet de sænker niveauet en kende pga. den højere modstand der er i carbon, og det kan altså godt virke som en dynamikbegrænser, det forhindrer frigjort livagtighed og højt til loftet fornemmelse.
Jeg har lyttet til en del af kulfiduserne og de skiller sig ikke ud som noget unikt i mine ører, vel nærmere som lidt ordinære.
Men fnidder? ? - nope aldrig, det er netop fraværet af fnidder, som stort set alle jeg har talt med, har bemærket i disse kabler.
Til alle der ikke har hørt dette,så vil jeg anbefale man lytter til én af VdH´s pladeoptagelser på "carbon recordings". Den skive der hedder Central Heating, der kan man opleve lige det carbonkablerne gør. De er totalt fri for ethvert tilløb til glimmer og klingeri

BH derimod markerer sjask på bækkener i en grad, så man kan kalde det ansats af en slags. Jeg mener ikke det er ringning, men nærmere en begrænsning i udfoldelsen af en slags. Stikkene kan godt være en del af årsagen, idet snavsede kontakter godt kan polarisere gengivelsen mod top og bund, og tilmed tydeligt forvrænge. Hvis det er det man synes om, så fint med det, men der kommer aldrig særligt høje frekvenser over de stik, efter et par uger i det danske vejr.
Prøv evt. at lægge stikkene i en lukket bøtte med lidt kontaktrens el. lign, så vil du ikke kunne kende dem igen.

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2005 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

Båt der!
Og rap her og der!
Din beskrivelse af kulkablerne fra VdH er ca 180 gr. ude af tur. Meget kan man sige om dem, men fnidder er de totalt fri for, de er faktisk så nøgterne og asketiske i lyden, at man bliver en kende "fedtflov".
Jeg er nødt til at vende den tilsvarende 180 gr. Der er i den grad dømt fnidder og grums med Vdh-kul. Prøv du blot at smække Bibb sammen med Vdh-kul og du bliver slemt forskrækket. Pludselig lyder den gode Bibb som en blanding af Kaj & Andrea til grisefest i Glyngøre,og det siger sq en del.Dernæst virker de efter min opfattelse lidt påholdende mht. niveau opefter,
Lidt påholdende er vel en voldsom underdrivelse. Kulkablerne er i den grad båndbredde-reducerende, hvorfor der er hverken top eller bund. Men for nogle kan de virke harmoniske. Jeg mener de er slemt kedelige...mens man altid vil kunne diskutere den dynamiske formåen, idet de sænker niveauet en kende pga. den højere modstand der er i carbon,
mht høj modstand er vi enige. De vil egne sig som tændkabler. Selv min veltrimmet Simpson vil være fornøjet med et ...og det kan altså godt virke som en dynamikbegrænser, det forhindrer frigjort livagtighed og højt til loftet fornemmelse.
Det er en sand dynamikbegrænser, men et flot kabel, det er det.
Her på slottet bliver det dog aldrig fast inventar....

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 30 August 2005 kl. 07:41 | IP-adresse registreret  

Stik og kulkabler..........

Næ fladekabler skulle snakke gå på,  Kvk mener du din NO fobi er pga det flade design eller er der andre faktorer som kan spille ind?

ligeledes til gl. spas; er dit valg af kabler pga. geometrien eller?

har igår for sjov prøvet at flytte mine NO HT kabler ind til mine B&W 801 og samme resultat som jeg kender, men her duer de bare ikke!

min teori at at 801 kræver yderst meget af forstærkeren og de flade kabler gør at forstærkeren mister kontrollen?

det er et gold bi-wire kabel som jeg kører dobbelt men kan det stadigvæk være at kablet er for tyndt?

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 August 2005 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:

Stik og kulkabler..........

Næ fladekabler skulle snakke gå på,  Kvk mener du din NO fobi er pga det flade design eller er der andre faktorer som kan spille ind?

Det flade design er naturligvis en del af forklaringen, men kun en del. Hvis man kigger på signalkabler, så går der ikke meget strømi den slags forbindelser. Det er ganske forsvindende, så den magnetiske udstråling er næsten ikke eksisterende. Til gengæld ligger kablet ret åbent for indstråling.

Jeg mener som resultat deraf, at på signalkabel niveau, da ligger forklaringen nok mere i de valgte materialer og fremstillingsprocesser. Hvis vi kigger lidt på BH igen, så er det et fladt kabel med 30 runde ledere, som er isoleret med teflon.
Jeg ville ikke vælge teflon, idet det fører til mekanisk hårdt kabel, hvor de sølvbelagte ledere har været temmeligt varme.
Stikkene har jeg vist kommenteret.

Mht. højttalerkabler er sagen anderledes, idet vi her har med store strømme at gøre. Man kan på den måde ikke undgå at inducere strømme i kablet, som skal kortsluttes af udgangsforstærkeren, er den modkoblet, så ryger det igennem den et par gange, hvilket er meget uhensigtsmæssigt. Det flade design gør normalt også den forskel, at tværsnittet er lidt begrænset, det kan føre til den situation, som du selv oplever, hvor det er svært at få kontrol over højttaleren. Men i takt med, at kontrollen over htén øges, da vokser strømmen i lederne og dermed induktionen af strømme i lederne imellem. Det er lidt en ond cirkel.

Der findes ufatteligt mange løsningsforslag på disse problemer, ligesom kapaciteter og seriemodstande er blevet angrebet fra allemulige vinkler.
Som jeg ser problematikken, så må et højttalerkabel gerne have et stort tværsnit, såman får en høj dæmpning af højttaleren, men det skal være uden de ulemper der oftest følger med store tværsnit, i form af f.eks. ulden lyd.

har igår for sjov prøvet at flytte mine NO HT kabler ind til mine B&W 801 og samme resultat som jeg kender, men her duer de bare ikke!

min teori at at 801 kræver yderst meget af forstærkeren og de flade kabler gør at forstærkeren mister kontrollen?

det er et gold bi-wire kabel som jeg kører dobbelt men kan det stadigvæk være at kablet er for tyndt?

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 August 2005 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:

Kurt von Kubik skrev:

Båt der!
Og rap her og der!
Din beskrivelse af kulkablerne fra VdH er ca 180 gr. ude af tur. Meget kan man sige om dem, men fnidder er de totalt fri for, de er faktisk så nøgterne og asketiske i lyden, at man bliver en kende "fedtflov".
Jeg er nødt til at vende den tilsvarende 180 gr. Der er i den grad dømt fnidder og grums med Vdh-kul. Prøv du blot at smække Bibb sammen med Vdh-kul og du bliver slemt forskrækket. Pludselig lyder den gode Bibb som en blanding af Kaj & Andrea til grisefest i Glyngøre,og det siger sq en del.Dernæst virker de efter min opfattelse lidt påholdende mht. niveau opefter,
Lidt påholdende er vel en voldsom underdrivelse. Kulkablerne er i den grad båndbredde-reducerende, hvorfor der er hverken top eller bund. Men for nogle kan de virke harmoniske. Jeg mener de er slemt kedelige...mens man altid vil kunne diskutere den dynamiske formåen, idet de sænker niveauet en kende pga. den højere modstand der er i carbon,
mht høj modstand er vi enige. De vil egne sig som tændkabler. Selv min veltrimmet Simpson vil være fornøjet med et ...og det kan altså godt virke som en dynamikbegrænser, det forhindrer frigjort livagtighed og højt til loftet fornemmelse.
Det er en sand dynamikbegrænser, men et flot kabel, det er det.
Her på slottet bliver det dog aldrig fast inventar....

Jeg har prøvet kulkablerne mange gange, og fnidder er ikke det de har.
Det må komme andetsteds fra. Forbeholdene er nogle andre. Men det har nooget med for lidt information at gøre, snarere end aperioditeten.
Prøv evt. den carbon recording, som jeg har nævnt, så vil du helt sikkert ikke snakke om fnidder mere.

<< Forrige Side af 10 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes