Tilbage til HIFI4ALL.DK 30. maj 2025 | 15:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Sonus Faber Club Denmark reportage (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline
Sendt: 15 August 2005 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

Teaser:

Sonus Faber Club Denmark (tidligere Sonus Faber Klub Danmark ) afholdte i denne weekend et møde med "vores svenske kontakt" Timbre. Timbre står som bekendt bag det svenske forum Euphonia Audioforum, og han er således stille og roligt ved at lægge en reportage ud på følgende tråd:

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic =1834

Ud over at have grej i den HELT tunge ende er Timbre en fantastisk fotograf, så det kan virkeligt anbefales at holde øje med denne tråd.

I mellemtiden arbejder klubben hårdt for at få hjemmesiden på benene. Det forventes pt. at "dørene åbnes" i medio oktober, og der bliver masser af guf for kendere af Sonus faber, blandt andet en reportage med helt unikke billeder fra Sonus faber fabrikken.

Med Sonus faber i øret...

/Søren

Sonus faber Club International
Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

Fournais
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 August 2005 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Fedt at se at i gør noget ved det i stedet for bare at lade projektet dvale. I gør virkelig noget ved det  Glæder mig meget til at læse reportagen på Euphonia.

William H. Shakespeare.

Mit stereo
Til top Vis Fournais's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fournais Besøg Fournais's Websted

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2005 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Fournais skrev:
Fedt at se at i gør noget ved det i stedet for bare at lade projektet dvale. I gør virkelig noget ved det  Glæder mig meget til at læse reportagen på Euphonia.

Tak for støtten!  Sonus Faber Club Denmark er en realitet, og der arbejdes fra flere sider på at få klubbens identitet og dermed virke fastlagt. Vi startede ud med en dansk klub, men den stigende interesse fra udlandet (herunder Sonus faber fabrikkerne) har gjort at vi først og fremmest har måtte skifte navn, dernæst ændre sproget der kommunikeres med til engelsk. Vi har dog valgt at holde fast i vores navnemæssige tilknytning til Danmark, da det er her klubben har sit primære virke.

Når vi får hjemmesiden på plads vil dette selvfølgelig blive annonceret.

Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2005 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Et par billeder fra dagen (taget af Hans Faber):

Det svenske dilemma.... Hvilket forstærkersæt skal jeg vælge???

monoblokke

Dagens testobjekter: 2 stk Accuphase effekttrin kørende i klasse AB (klasse A effekttrinene ville ganske enkelt bliver for varme på denne årstid)

Rotter på loftet??

Vil du se mere, så læs reportagen på:

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic =1834

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 August 2005 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Fed foto-serie, Timbre har lavet - han er en suveræn fotograf med ligeså suverænt grej.

Stor respekt herfra og ligeså meget for Sonus Faber Club-projektet

Fournais
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 August 2005 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Hvilke højttalerkabler bruger han? De ser mildest talt overdrevne ud!!!

William H. Shakespeare.

Mit stereo
Til top Vis Fournais's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fournais Besøg Fournais's Websted

happy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 August 2005 kl. 00:16 | IP-adresse registreret  

Det er et Kimber kabel !

Happy

Til top Vis happy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af happy

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2005 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Endnu engang tak for de positive tilbagemeldinger...  Som happy så rigtigt skriver benytter Timbre i dette line-up én af Kimbers topmodeller som højtalerkabel. Hvad det præcist hedder har jeg desværre ikke nogen information om. Nogen der kan hjælpe?

Til slut en lille rettelse: Billederne i denne tråd er ikke Timbres, men derimod taget af Hans Faber. Blitzlysene haglede over deltagerne på dagen, og min korttidshukommelse har åbentbart taget skade...  Jeg beklager forvirringen.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 August 2005 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Disse 'mus' - vil de ikke dæmpe vibrationer i toppladen?

Så vidt jeg har forstået, er de kabinetvibrationer som er i SF, allerede nøje afstemt, og meningen som en del af energien i lyden?

Lidt ligesom på Snell EIII som ikke må efterdæmpes i kabinettet, da kabinettet også her er aftemt præcist til klangen.

Og lytteafstanden?

Er det en ekstrem linse på kameraet der snyder?

På fotoet ser det ud som om at lyttepladserne er en meter for langt væk - mindst!

http://www.euphonia-audioforum.se/timbre/mapp1/Hansfaber007. JPG

Især i et asymmetrisk lokale, hvor reflektionerne skævvrider lydbilledet totalt jo længere du kommer væk.

Personligt bryder jeg mig ikke om når musikken spiller 'henne ved højttalerene', som når man sidder for langt væk.

Bas bliver en tilfældighed i rumreflektioner, men måske er den gode roomgain i bassen længere bag den normale lytteplads, og derfor den lange afstand?

Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2005 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

Hej Spencer

Som du selv skriver så snyder perspektivet på billederne ganske meget. De er taget med kraftig vidvinkel, hvilket skaber en unaturlig dybde. Sakset fra Timbres indlæg:

"Avståndet mellan diskantelementen är 220cm, från baffellinjen till favoritpositionen 350cm, från basreflexportarna till frontväggen 350cm och från öronen till bakväggen 320 cm. Inga idealmått - men för en som ofta lyssnar i mono spelar det mindre roll... "

Ang. rotterne oven på højtalerne ved jeg Timbre bruger meget tid på at tweake anlæget ind så det passer til hans lydideal. Jeg har ikke hørt forskellen med- og uden rotter (jeg kender ikke setupet godt nok til det).

Generelt vil jeg beskrive lyden fra anlæget som værende ekstrem tør og klar. Bagerst i rummet har Timbre valgt at benytte bas-traps, hvilket ganske givet har været medvirkende til den tøre gengivelse. For første gang i mit liv har jeg faktisk været i stand til at vurdere hvor meget dæmpe-materiale der var puttet i stortrommen ved en given optagelse. Det er helt suverænt.

Det lyder som om du selv har erfaring med SF Amati Homage. Er dette rigtigt?

MVH

Søren

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 August 2005 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

@shras

Nej, men jeg har erfaring med akustikregulering, og lyddæmpning til studier (bruger selv basstraps i min stue).

Det med den ligesidede trekant er bestemt ikke overholdt her, da der ganske rigtigt er en meter for langt til lyttepladsen.

Forholdet imellem den direkte lyd og den reflekterede lyd, bliver større fra punktformige lydkilder, jo længere du går væk. Formentlig er de målbare reflektioner over 50% af den hørbare lyd her, og væggene høres lige så meget, eller formentlig endda mere end den direkte lyd fra enhederne.

Øret kan godt regulere, og fortælle hvad der er direkte og reflekteret, men når forholdet overstiger 50%, kommer hjernen på overarbejde, og lyttetræthed opstår. Ikke som træthed i ørerne, men mere udmattelse og lyst til at skrue ned.

Visse mindre tovejs-højttalere lyder eminent på 2,5m afstand, og 'kun' fremragende på 3m.

Men er man tilfreds med lyden, kan det selvfølgelig være fint nok.

Blot virker det lidt som at hælde superbenzin i sin plæneklipper, hvis man bruger dyrt grej på den måde. Lidt som at have en sportsvogn til at køre bykørsel med, og holde i kø det meste af tiden.

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2005 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
@shras

Nej, men jeg har erfaring med akustikregulering, og lyddæmpning til studier (bruger selv basstraps i min stue).

Det med den ligesidede trekant er bestemt ikke overholdt her, da der ganske rigtigt er en meter for langt til lyttepladsen.

Forholdet imellem den direkte lyd og den reflekterede lyd, bliver større fra punktformige lydkilder, jo længere du går væk. Formentlig er de målbare reflektioner over 50% af den hørbare lyd her, og væggene høres lige så meget, eller formentlig endda mere end den direkte lyd fra enhederne.

Øret kan godt regulere, og fortælle hvad der er direkte og reflekteret, men når forholdet overstiger 50%, kommer hjernen på overarbejde, og lyttetræthed opstår. Ikke som træthed i ørerne, men mere udmattelse og lyst til at skrue ned.

Visse mindre tovejs-højttalere lyder eminent på 2,5m afstand, og 'kun' fremragende på 3m.

Men er man tilfreds med lyden, kan det selvfølgelig være fint nok.

Blot virker det lidt som at hælde superbenzin i sin plæneklipper, hvis man bruger dyrt grej på den måde. Lidt som at have en sportsvogn til at køre bykørsel med, og holde i kø det meste af tiden.

Hej Spencer

Dine råd er hermed givet videre. Du kunne eventuelt skrive en pb til Timbre her på forum? Jeg er sikker på han vil tage imod dine råd med åbent sind og efterprøve dette, modsat dele ud af erfaringerne hvis han allerede har prøvet dette.

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 18 August 2005 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

@shras

Hej Spencer,

tak for dine interessante input. Jeg vil nu ikke give dig ret i din beskrivelse af lyden i Timbres fremragende setup.  I mine ører er det absolut højttalerne, der spiller og ikke væggende, som du ellers postulerer - for at tage et eksempel. Men det er jo heller ikke nemt når man ikke har hørt det i virkeligheden.

I forhold til diskussionen vedr. lytteafstand, kan jeg kun sige at jeg (næsten altid) foretrækker den ligebenede trekant, hvorved man kommer lidt på afstand af højttalerne. jeg synes musikken får lidt mere krop, og man kan lidt bedre overskue lydbilledet, og danne sig et præcist og veldefineret soundstage. Måske den ligebenede trekant netop er passende til Sonus faber?

En lidt sjov observation som Timbre har gjort er at hans lyttere som regel ubevidst rykker lidt tilbage med stolen, og derved placerer sig længere tilbage i rummet  

Til top Vis MaltheK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MaltheK

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 August 2005 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

MaltheK skrev:

En lidt sjov observation som Timbre har gjort er at hans lyttere som regel ubevidst rykker lidt tilbage med stolen, og derved placerer sig længere tilbage i rummet  

Så er vi ved det vigtigste parameter for fornemmelsen af liveoptagelser - nemlig et område i nedre bas, som er meget rumbetinget.

At der er pondus nok her, er vigtigt for at få den helt rigtige 'boogiefaktor' eller 'luftguitarfaktor'.

Det er roomgain der skal til i mange setups, ofte på bekostning af diskantopløsning.

Men hvis højttaleren er meget lystklingende, kan magien optræde netop der, i dette rum, og tættere på, eller længere væk, i andre rum.

Den helt ideelle opsætning, er en let stol, som lytteren sætter hvor han selv syntes at det lyder bedst!
De preferencer vi har med fra eget anlæg, gør det lettere at vænne sig til lyden, hvis det ligner lidt.

Hvis folk flytter væk, fordi diskanten er for kraftig, er det derimod værd at kigge på kabler og evt. toe in.
Én cm. vinkling indad kan betyde meget for imaging i perspektiv, men måske flytte lyttepladsen til et sted hvor roomgain i bassen er forkert.

Det kan tage lang tid at finde den rigtige vinkling i rummet, så både bas og diskant passer sammen.
Men umiddelbart er afstanden så lang, at jeg ville overveje TacT room-correction til at lave den helt perfekte trimning med.

Et par dB her og der, giver et meget stort løft på oplevelsen, og kan også rette op på symmetrien i rummet.
Så er det bare at dæmpe lyset, så hjernen kan bruge kræfterne på lyd, og ikke synsindtryk.

Timbre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 November 2003
Lokalitet: Sverige
Sendt: 18 August 2005 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Hej alla!

Synpunkterna är riktiga men det finns ganska många parametrar att ta hänsyn till i det här rummet och jag har flyttat runt högtalare/lyssningsstol så länge jag kan minnas...Rummets sidoväggar är assymetriska och dämpade på baksidan, så problemet är egentligen golv och tak. Förstareflexerna slår i var sitt hörn med nuvarande uppställning och då högtalarna saknar stöd från bakväggen (vilket jag ser som en fördel) kan jag reglera den tonala balansen genom att flytta stolen i djupled. Med nuvarande uppställning får jag också ett bättre perspektiv än tidigare och man vinner i djup vad man förlorar i bredd. BDR-puckarna mot golvet ger ett stramare och slankare ljud men här får man se upp så att det inte blir för tunt. Förmodligen blir jag aldrig klar med min högtalarplacering men det bästa som har hänt på senare tid var att dra åt skruvarna på samtliga högtalarelement. Glöm inte att göra det...

Hälsningar/Timbre

Til top Vis Timbre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Timbre Besøg Timbre's Websted

Sebastian L
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 August 2004
Lokalitet: København
Sendt: 08 September 2005 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Timbre skrev:
"dra åt skruvarna på samtliga högtalarelement"
Hvad betyder det på dansk? Stramme skruerne på højtalerenhederne, eller..?

Sebastian

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 08 September 2005 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Sebastian L skrev:
Timbre skrev:

Sebastian

Hej...

Ja, det må være det der menes. Det er ALTID en god idé...på alle højttalere!

(Også på elektrostater, hvis konstruktionen tillader det).

Hilsen

Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2005 kl. 07:58 | IP-adresse registreret  

Sebastian L skrev:
Timbre skrev:

Sebastian

Præcist!

Lækre højtalere du har forresten.

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 10 September 2005 kl. 00:25 | IP-adresse registreret  

Meget kan man sige om Sonus Faber's udseende....men finish fejler bestemt ikke noget

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

mr highend
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2003
Sendt: 10 September 2005 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Hej Sonus Faber Club of Denmark!

Hvordan går det med medlemstallet?

Hvor kan alle vi mere almindelige SF brugere komme ind i billedet?

Hvordan ligger aktivteterne og aktivitetsniveauet?

På hvilket nivaeu skal man kunne deltage for at blive medlem (lytterum, anlæg, højttaler m.m.)?

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes