Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 00:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: XTZ Class A100 erfaringer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 07 November 2005 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg ellers har forstået det rigtigt, skulle xtz komme med en digital forstærker til næste år.Men lad os nu se om den ikke bare har indbygget en DA-konverter.

MVH 

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

Marius
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004
Lokalitet: Sverige
Sendt: 27 November 2005 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Fant lige den her: http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=110339 

( En Blind test af A100 )

JNorre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 19 December 2005 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Har netop anskaffet en XTZ Class A100 efter testen i High Fidelity og er ikke blevet skuffet. Havde i forvejen en NAD 114 forforstærker med en John Linsey Hood 15W klasse A som effekttrin og XTZ kan overgå denne kombination, hvilket ikke er så ringe endda. Flg. udstyr har igennem tiderne måtte lade pladsen for NAD/JLH kombinationen: Mission Cyrus 1, Denon PMA-2000 mk1, Accuphase E203, LA Audio C1-Gold+2xP3-Gold, Marantz PM17 mkII - det er dem jeg sådan lige kan huske på hånden. Ikke sådan forstået, at NAD/JLH kombinationen kunne slå alle disse på alle punkter, men mere på "færrest fejl" og "unoder" i forhold til de andre. Indtil videre tror jeg, at XTZ forstærkeren bliver den første, som overlever - også på længere sigt, så den får min uforbeholdne købsanbefaling - specielt til prisen.

Lidt om lyden (i "klasse A" stillingen - se kommentar nedenfor): Meget detaljeret diskant, på grænsen til det analytiske (nogle CD'ere kan godt komme til at lyde lidt anstrengt i diskanten), mellemtonen er virkelig fin og bassen er dyb og veldefineret, så længe forstærkeren kører ved normale niveauer (<30-40W - så der er strømreserver til bassen). Lyden er meget velopløst - der er nemt at tælle antallet af instrumenter på optagelsen eller antallet af spor på en multi spor-på-spor optagelse. På gode optagelser er der godt med luft mellem de udøvende i dybden og lydbilledet har både en fin bredde og højde. Men på trods "klasse A" hælder forstærkeren mere mod det analytiske end mod det varme "her lyder alting godt" (som f.eks. nogle rørkonstruktioner eller visse andre klasse A konstruktioner).

Mht. "klasse A" kontra "klasse AB": Forstærkeren bliver meget varm i "klasse A" mode og ikke særlig varm i "AB" mode, så et eller andet sker der. Men hvis vi kan tage High Fidelity's målinger for gode varer, så er der ikke tale om ægte klasse A mode - der er i stedet for tale om klasse AB med meget høj hvilestrøm, svarende til 50W klasse A (måske). Jeg har ikke målt efter endnu, men hvis der er tale om ægte klasse A så skal forstærkeren minimum trække 400W fra nettet (50W, max. 25% effektivitet og to kanaler), mens man vel kan forsvare at påstå der er 50W hvilestrøm allerede ved 2A (pr. kanal - jeg forudsætter +/-28V til knap 100W i AB mode), men her vil forstærkeren så kun trække godt 100W kontinuerligt fra nettet. Når jeg finder min energitester, skal jeg nok vende tilbage med resultatet...

Til top Vis JNorre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JNorre

Marius
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004
Lokalitet: Sverige
Sendt: 20 December 2005 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Citat fra FyndsBørsens indleg på MinHemBio.se

"Angående tomgångseffekt så är den ca 270W"

LLJJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2005
Sendt: 24 December 2005 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Hej

Har haft min XTZ ClassA-100 ett bra tag och är fortfarande mycket nöjd med denna förstärkare.

Lånade hem ett en mycket bra High End förstärkare Linn klimax Chakra 500 .

Tyckte vid första lyssningen att det var klart bättre kontroll på ljudet med Linn förstärkaren men ju längre jag lyssnade desto mindre skillnad tyckte jag att det var mellan förstärkarena.Har stor erfarenhet av hifi och brukar kunna höra även små skillnader mellan olika produkter men här måste jag erkänna att det var svårt att höra skillnaden. Vilket är ett mycket bra betyg till XTZ Class A100.

Har funderat på att byta till en dyrare förstärkaren men nu behåller jag min förstärkare ett tag till.

Högtalare som vi använde vid testen:Audiovector MI3 Avantgarde.
Kabel från Supra och en CD från Shanglin.

MVH

Novisad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.profil Sonic

Bruger siden: 22 April 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 26 December 2005 kl. 00:43 | IP-adresse registreret  

hmmm den fordobler ikke effekten, det er da ikke for godt...

Mvh Novisad

Til top Vis Novisad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Novisad

Jogl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 30 Januar 2006 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Hej

Er der noget nyt om forstærkeren?

Og har JNorre fundet sin energitester

Mvh

Til top Vis Jogl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jogl

JNorre
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2006 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jogl: Jeg er stadig rimelig tilfreds med forstærkeren, men den hælder stadig mod det lyse - jeg havde håbet på det fortog sig lidt med tiden; men det kan jo når endnu. Konen har tilladt at mine Martin Logan CLS højttalere at komme ind i stuen igen og de er jo også lidt "slanke" i lyden. Og min nye rør-RIAA (Mingda MC767-RD) er også lys i lyden, så nu er det ved at blive for meget af det gode :-) Men forstærkeren trækker ML'erne vældig godt - der er ellers mange forstærkere der totalt ændrer klangfarve, år de skal trække disse højttalere. Mht. energitesteren - nej, jeg har ikke fundet den (har sikkert lånt den ud); men Marius skriver 270W, hvilket gør den til en klasse AB med meget høj hvilestrøm; men hva' - Krell kaldte jo også sine KSA-50/100 for "klasse A", selvom de var baseret på samme "høj hvilestrøm klasse AB" princip (uden der i øvrigt skal være nogen sammenligning fra min side).

Novisad: Nej, den fordobler ikke effekten (hvilket i øvrigt også er umuligt, da det ville kræve 0 ohm i udgangsimpendans); men den er tættere på (8 til 4 ohm og 4 til 2 ohm), end noget som helst andet som jeg har set i prisklassen (eller endog noget over prisklassen). Den har en 500W trafo, hvilket giver nok strøm til 2x90W i 8 ohm og 2x180W i 4 ohm kontinuerligt og udgangsimpendansen er lav nok til, at den kan næsten-doble i 2 ohm ved én kanal drevet (eller momentant i 2 ohm ved begge kanaler). F.eks. som nævnt overfor, ændrer den ikke lydkaraktér med mine CLS'ere og de er skrap kost med 6 ohm v/20Hz og 1.5 ohm v/20kHz. Men effektdobling er heller ikke det eneste som definerer lydkvaliteten - f.eks. lyder en Accuphase E213 efter sigende rigtig godt, selv om dens effektcube ikke er i nærheden af at være ligeså flot som XTZ forstærkeren (i flg. tyske Audio's målinger).

Mht. det øvrige system: Som signalkilder bruger jeg Haybrook TT-2 pladespiller med modificeret Rega 250 arm og Goldring Eroica L pickup, modificeret Mingda MC767-RD RIAA (øget forstærkning, tilføget udgangsbuffer) og Denon DCD-2560 Cd. Over de næste par uger håber jeg på at lege lidt med en Delphon GS 65 TT pladespiller med SME IIIS arm og Empire 600 LAC pick-up. Planerne inkluderer også, at opdatere CD-afspilleren med clock (Hagerman "Hagclock" inspireret - www.hagtech.com) og Heybrook'en med en hjemmekonstrueret strømforsyning - en slags fattigmands Lingo ;-).

Novisad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.profil Sonic

Bruger siden: 22 April 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 12 Februar 2006 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

ok det lyder godt for jeg kører røramp med 70 watt i hver kanal og det er en hård kost med mine logan..

Novisad

Til top Vis Novisad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Novisad

MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 29 December 2007 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Det er godt nok ikke en helt ny tråd, men synes den passer godt på topic. Jeg har selv haft lidt kig på denne forstærker i nogen tid, men mulighederne for at høre den er jo dårlige - sagt mildt, så det kunne jo være rart hvis der var flere som havde meninger/erfaringer som de vil ud med? For lige at finde ud af om det er et "no-go", eller hvordan det er. Forstærkeren var tiltænkt at skulle parres med mine Jamo D-590.

Det kan desuden nævnes at der jo er kommet en ny udgave af denne forstærker.

http://www.fyndborsen.se/ScriptServer/TradePoint/B2C/UI/Cata log/ItemView.aspx?Key=5533

Nogen kommentarer?

JNorre
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2007 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

MichaelJDK: Det er måske muligt at høre "dyret" hos en ejer - det må vi jo nok til at vænne os til i fremtiden, med den tiltagende internet handel. Jeg er godt nok "videre" og bruger et forstærker sæt nu, men jeg mener stadig at XTZ'en er et fantatisk køb - specielt med Class-A indkoblet. Jeg bor i Aalborg og der kan du godt komme til at høre den ved lejlighed - hvis du er interesseret kan du droppe mig en privat mail.

Mht. den nye version: Det tyske blad "Audio" har anmeldt, hvad jeg tror er den nye, i "Advance Acoustics" udgaven med DAC (Model MAP305DA) og var rimelig begejstrede - den fik 85 points og en bemærkning om at den ved en knivsbredde fra 90 points. Deres effektkube bekræftede også fyndborsen's målinger i, at den er helt utrolig strømstærk for sin prisklasse. De mente også at den var bedst ved moderate spændinger og derved vandt i lydkvalitet med letdrevne højttalere, hvilket dine Jamo'er vel må siges at være (afhængigt af hvor stort et rum de skal spille op og hvor højt du spiller, selvfølgelig).

MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 02 Januar 2008 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Det lyder rigtigt spændende. Helt vildt højt spiller jeg sjældent, men når jeg så endeligt gør, så ønsker jeg at kunne "give den gas" uden at skidtet mister pusten. Min Technics mister "renheden" i lyden, når jeg bevæger mig på den anden side af kl. 12, og det er lidt kedeligt, selvom det ikke sker så tit. Synes efterhånden jeg flere gange har hørt, at den XTZ Claas A100 ikke bryder sig om at spille højt og det holder mig måske lidt tilbage. Min nye forstærker skal have overskud og 100% styr på mine Jamoer - uanset hvad jeg gør ved den...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes