Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 14:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Bas "runger" ved dybe toner (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 08 Februar 2006 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Hr Andersen (nå bagvendt) har fuldstændig ret; ren bas (som ikke rumler) er nem at retningsbestemme, det kan dog hjælpe lidt at spille ind mod væggen, således at der opnåes et bedre forhold imellem direkte og indirekte lyd, MÅSKE!  

Korrekt er det også, at bas er rundstrålende og at diskant ikke er det, men det er der vist intet nyt i!  

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 08 Februar 2006 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

@lars99

Prøv at stille subben præcis der hvor din lyttestol er, og gå så lidt rundt i rummet og lyt hvor der er mindst bulder.

Så stiller du subben et af de steder, og bassen vil meget tit spejles, så din lytteplads nu er renset for det værste. De virker dog kun ved egentlige resonanser, og ikke ved et for småt rum, der buldrer i hele frekvensspektret.

Jeg bruger selv nogle 'Black Holes', som er basabsorberende rør. De står i hjørnet bag mine to subber, og renser meget bulder væk.

Du kan bygge nogle selv:  

http://www.teresaudio.com/haven/traps/traps.html

Det er ikke specielt dyrt, hvis man laver dem selv.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 Februar 2006 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Metoden Spencer beskriver fungerer udmerket til at finde nogle gode kandidaterplasseringer til hvorhen subben skal stå. Om jeg var dig ville jeg også ha målt op frekvensresponsen i lyttepositionen således at du kunne se hvilke problemer det er du har istedet for at slåss i blinde.

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 08 Februar 2006 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Jeg synes ikke det er nævnt noget sted hvad det er for en type sub

Noget andet er at meget moderne musik er boostet i bassen - siges at være for at skulle lyde "godt" i en bil

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Februar 2006 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Hr Andersen (nå bagvendt) har fuldstændig ret; ren bas (som ikke rumler) er nem at retningsbestemme, det kan dog hjælpe lidt at spille ind mod væggen, således at der opnåes et bedre forhold imellem direkte og indirekte lyd, MÅSKE!  

Korrekt er det også, at bas er rundstrålende og at diskant ikke er det, men det er der vist intet nyt i!  

Det er egentlig fejl fordi bas med høj forvrængning vil være nemmere at retningsbestemme fordi den indeholder masser af høje overtoner, som selvfølgelig er nemmere at retningsbestemme enn de dybe

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 09 Februar 2006 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

ManicMiner; med rumlen mente jeg nu rummets tilskud af indirekte lyd!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

lars99
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 September 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 28 Juli 2006 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Har været væk et stykke tid. Det er en B&V sub - jeg mener det står et sted på siderne. Jeg har prøvet at spille ind mod væggen, men det lød ikke godt. Jeg deler ved lidt over 40 Hz og det fungerer rimelig okay. Jeg har overvejet noget dæmpning i hjørnet, men er lidt i tvivl om det letteste måde der ikke koster for meget og som ikke ser ud at l**t.

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 29 Juli 2006 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

er nysgerrig,deler du skære fz på suben?i så fald går du glip af alt over din skære fz i surround.LFE kanalen giver lyd fra sig helt op til 120 hz.har selv haft det samme problem med mit setup.rummet er meget hysterisk,en stående bølge ved 82 hz svingede 16 db +/- 30 cm.ang stedbestemmelse af sub kunne jeg også høre hvor lyden kom fra.Men ende med at pladsere den på linje med lyttepos.da jeg ikke længere kunne se den kunne jeg heller ikke stedbestemme den(asw 700)
Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 Juli 2006 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke om jeg har foreslået dette tidligere i tråden, tråden er gammel og hukommelsen min er ikke altfor god  Men here we go:

Har du forsøgt at ha subben tæt på dig, feks indtil sofaen? Jo tættere på subben kommer lyttepositionen jo mere direkte lyd vil du høre og dermed vil rummets påvirkning blive mindre

lars99
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juli 2006 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

p.las skrev:
er nysgerrig,deler du skære fz på suben?i så fald går du glip af alt over din skære fz i surround.LFE kanalen giver lyd fra sig helt op til 120 hz.har selv haft det samme problem med mit setup.rummet er meget hysterisk,en stående bølge ved 82 hz svingede 16 db +/- 30 cm.ang stedbestemmelse af sub kunne jeg også høre hvor lyden kom fra.Men ende med at pladsere den på linje med lyttepos.da jeg ikke længere kunne se den kunne jeg heller ikke stedbestemme den(asw 700)

Det er lidt besværligt, men jeg slår subbens filter til og fra når jeg bruger den til hhv. musik og film. Men film bruger jeg dekoderens filter - som desværre er fixed til 80 Hz. Men det fungerer i det store hele fint.

Med musik deler jeg ved lidt over 40 Hz, hvilket er alt for lavt til film, idet jeg mister for meget af den øvre bas. Men til musik er det lige præcis så lavt at jeg ikke kan retningsbestemme det og den leverer lidt støtte i det nederste område til mine højttalere. Egentlig ville jeg godt have delt lidt højere, idet jeg holder af en lidt varm lyd med bassen overrepræsenteret i lydbilledet, men så er jeg enten nødt til at stile subben i midten eller have to. Så det må bilve senere. 

lars99
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juli 2006 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:

Jeg ved ikke om jeg har foreslået dette tidligere i tråden, tråden er gammel og hukommelsen min er ikke altfor god  Men here we go:

Har du forsøgt at ha subben tæt på dig, feks indtil sofaen? Jo tættere på subben kommer lyttepositionen jo mere direkte lyd vil du høre og dermed vil rummets påvirkning blive mindre

Ja, jeg har prøvet det meste. Vinklet, ind mod væggen, i siden, på den anden side af anlægget. ved side af sofaen, foran tv'et osv. Jeg er kommet til den konklusion at den står bedst hvor den gør og at jeg er nødt til at dele ret lavt. Havde jeg været mere bevidst om problemet havde jeg nok købt to mindre subwoofere i stedet for een stor. 

lars99
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2006 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Efter en udskiftning af surround receiver - som også fungerer som forforstærker i stereo - har det løst problemet. Formentlig fordi den har et delefilter, der kan skære de nederste frekvenser til fronterne, så de ikke spiller det samme som subben, og måske også fordi den har mulighed for at styre timingen af lyden ift. deres placering. I det nederste område er der ikke de store valg at delefrekvens, 40, 60, 80 ++, det havde været rart med 40-80 intervallet delt i 5 Hz trin eller lign. Så det blev 40 Hz, hvilket passer nogenlunde fint med de ca. 42 Hz, den stod til på subben tidligere.

Den nye receiver lader også til at farve lyden lidt anderledes, så den øvre bas er blevet mere udtalt. Det har givet en mere varm lyd. Men tak til alle der har givet input i tråden.

Per.G
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005
Sendt: 10 August 2006 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Nå nu kan jeg se at jeg egentligt er for sent på den men alligevel.

Du kunne forsøgsvis prøve at stoppe portene til på dine Dali. Dette vil give højttalerne en helt anden afrulning nedad som så igen giver dig en ny mulighed for at få sub og Dali til at spille ordentligt sammen og ikke bare spille i samme rum.

Sokker er jo ikke det dyreste tweak og man kan jo altid vende tilbage til portet system hvis ikke resultatet falder heldigt ud.

mvh Per

Til top Vis Per.G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Per.G

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes