Emne: eAR.. Rystende god oplevelse! ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 09:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bare vent til Linn begynder at bruge ICE-teknologi, så skal I se tråde. 
__________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 09:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=3DX]
Kvaliteten er allerede så god at ingen amps. i samme prisklasse og langt op over 3 - 4 gange prisen kan følge med, ja endda langt højre op!.... og det kun på SÅ! kort tid.
der findes da A/B'er der lyder mindst lige så godt. anderledes måske ja, men da ikke difinitivt dårligere... du lyder som X, "her kommer jeg med sandheden" 
hvad er kort tid ?
de få år ICE har været fremme i den brugbare form det har nu... giv det yderligere 5 - 10 år!! og tradisionelle amp's som vi kender og ser flest af idag vil have samme status som rør og vinyl...
Så giv tid og det vil rykke helt op ved siden af ( mindst hvis ikke overhale??) de idag tungeste konventionelle hifi amps.
Bare vent og se!......
ja lad os det
Se blot hvor lang tid det har taget cd. at blive moden.. og nu er nye formater, dog stadig baseret på samme princip kommet.. (SACD mm.) og det bliver bedre og bedre.. så selv langt de fleste er "hoppet" på digital vognen, istedet for vinyl.. kun relativ og i sammenligning få hardcore, holder stadig ved,
LP'en har overlevet kassettebånd, DAT, DC, SACD, DVDA, MP3 osv. pt er der WW ikke kapacitet nok til at følge med efterspørgelsen. så den med nørder osv er nok ikke lidt let købt. den kan, som mange brugere ved, stadigvæk noget som ingen cd'er eller noget andet kan. det samme vil da ske med KL A/B, KL A, osv osv. "icepower" teknologien, vil ligesom CD, DAT osv. finde deres markeder, men vil da på igen måde "overtage" marked. den er jo ikke opfundet fordi den lyder bedre, men fordi den har noget fordele frem for de gamle pricipper. fuldstændigt som med cd vs. LP.
det vil der sikkert på lige fod med Rør være de der gør med kl.A og nu kl.A/B.. men flertallet vil gå ICE!...
= flertallet har ret eller hvad 
Jeg må indrømme at jeg ikke gider vinyl mere..
Jeg har hørt cd. vs. Vinyl og jo vist ofre man mange mange penge på en vinyl plov, får man god lyd, men stadig med "den" der vinyl lyd, sus, knas, og lettere slør, som nogen finder åh så rigtig og musikalsk og godt!... men som for mig er iritation... og ikke har noget med rigtig og god lyd at gøre...
I mine øer er vinyl yt... og debatten om cd. / digital lyd vs. vinyl og den gode og mere rigtige analog lyde er STEN! død.. ( det var den i mine øre allerede 10 år siden.. nu begraves den bare dybere og dybere år for år forbedring af det digitale for forbedring..)
Cd. lyder SÅ! godt at det er godt nok til mig ( og lang de fleste hifi freaks rundt om i verden!.. hvem ellers ofre flere hundrede tusinde på cd. maskiner? og helt droppe vinyl, hvad mange gør / har gjort..)
At der stadig er nogen der holder ved vinyl.. tjaaa... ok.. fint nok.. havde jeg penge i overskud kunne jeg så men godt finde på at købe en vinyl plov, bare af nostalgiske grunde.. men for at jagte den gode mest troværdige og rigtige lyd, er vinyl siden længe agterud sejlet og død!..
At nogle så finder lyden god og for dem og deres opfattelse rigtig nok mm. er så også en smagssag og en opfattelsels smag.. fred med det!..
Men som det primære medie W.W. er vinyl sten død!... her hersker cd. totalt..
Og jeg har intet personligt at udsætte på lyden ad cd. i mine øre er den langt bedre og renere og rigtig end den gamle vinyl lyd.. men sådan er der jo smags forskelle på folks opfattelse mm.
Og så er det et bekvemmere og mere slidstærkt medie, trods snak om cd's holbarhed eller mangel her på osv.. så har jeg 15 - snart 20 år gamle skiver der lever i bedste velgående uden man kan høre de har været spillet hundrede vis af gange!.. hvad man afgjort kan på vinyl plader der har været afspillet tilsvarende mange gange..
Og endnu et eks. rør, lever jo stadig ganske vel.. hos enkelte entusisaster, dette er dog heller ikke hvad jeg opfatter som rigtig og god lyd, dette dog igen MIN smag, men som jeg deler med så tilpas mange, at rør kun er et nicie produkt inden for hifi set i forhold til de alm gengse forstærkere og andet transistor baseret grej...
Det samme gør sig gældende i høj grad hvad angår cd. mediet kontra vinyl..
Men det er så bare MIN mening ( og størstedelen af de der vitterligt holder hele hifi markhedet i live)
Det samme vil helt sikkert gøre sig gældende med ICE.
Om kortere tid end 10 år, vil de kl A/B amp's der i dag stadig dominere, være reduceret til nicie produkter på lige fod med rør ( og til dels kl.A) samt vinyl.
Der vil da sikkert, ja helt sikkert stadig være de der hævder at det hele var bedre og mere rigtigt i de gode gamle dage... på lige fod med de der holder ved rør og vinyl nu... ( det er jo så deres smag / opfattelse)
mvh.
__________________ M.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 10:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
|
de få år ICE har været fremme i den brugbare form det har nu... giv det yderligere 5 - 10 år!! og tradisionelle amp's som vi kender og ser flest af idag vil have samme status som rør og vinyl...
|
|
|
Den status som rør og vinyl har salgsmæssigt, har noget med det brede publikum, og den gennemsnitlige forbruger at gøre.
Hvis du antager at ICE-teknologi har brug for yderligere modning for at falde i den brede forbrugers smag, tager du aldeles fejl.
Det er langt bedre allerede nu, end det som hr og fru brun sovs har stående i stuen.
Taler vi rene hifi-interesserede med hifi som hobby, så falder hverken rør eller vinyl igennem.
Faktisk er den varme som rør giver ved stemmegengivelse en meget stor gave til moderne boligmiljøer, som har glasskabe og designermøbler, og er blottet for bogreoler.
Mange stuer har et stuebord af marmor eller glas, direkte imellem højttalere og lytteplads.
Skal jeg indrette en sådan stue med lyd, vil rør være førsteprioritet.
Om jeg vælger vinyl eller CD, er ikke noget afgørende her, da jeg ikke mener at det ene udelukker det andet.
Det meste jazz er ikke udgivet på CD endnu, og meget er endda umuligt at opdrive på noget format.
Her må du låne LP'en fra en bekendt, og overføre til et andet format.
Men - går man kun efter demolydkvalitet, er det selvfølgelig ikke et problem, da det meste af den slags er let at finde på CD.
Internettet har iøvrigt ikke stoppet folk i at samle på frimærker, bare fordi der er kommet email. Radioen er heller ikke død.
Icepowers næste store fremtog bliver i mobiltelefoner fra B&O, og det er her du vil se det største marked. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Lax Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 191
|
| Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 10:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil postulere, at det eneste der har forhindret PWM princippet i at forsvinde de sidste 50 år, er ønsket om minimal energiforbrug. Havde det princip haft det samme forbrug som klasse A eller AB, var det forsvundet for længe siden. En ret stor del af markedet interesserer sig desværre ikke for HIFI idag (sådan opfatter jeg i hvert fald situationen), her er det kun prisen og driftsomkostningerne der tæller. Det kan simpelthen ikke blive billigt nok. Jeg tror det der har holdt gang i PWM, er målet om at nå dette store lukrative marked en dag og ikke et meget lille highend marked. Desuden gavner det vel også miljøet et eller andet sted.
|
| Til top |
|
| |
Jean M Jarre Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 03 Oktober 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1148
|
| Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 11:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
|
GROOVE
Glem det nu bare - du er da den eneste der løber med en halv vind. Du sidder og skriver om ting du ikke har hørt eller testet, ligesom du heller ikke har kigget ned i de pågældende forstærkere (dem der er testet her). GROOVE - hvorfor går du hele tiden efter at komme med angreb - "helt hen i vejret", det er ting du slet ikke har været involveret i.
Her tester vi tingene og lytter til tingene over lang tid, det giver nogle gode og reelle sammenligningsgrundlag, derfor har de tilgængelige forstærkere på markedet været involveret i disse test's.
Hvis man har testet på det og lyttet på det længe nok, tror jeg ikke nogen er i tvivl om, at ASP modulerne standard, ikke lever op til High End i den bedste ende, det tror jeg du vil få de fleste til at indrømme, hvis de har lyttet længe nok på dem og sammenligner med High End musik.
De tekniske ting og det der foretages med forstærkerne, inden jeg lytter til dem, er ikke min opgave at referere videre, jeg åbner dem heller ikke og snuser. Det er det man kalder respekt for dem der producerer det - respekt og etik bør man besidde hvis man deltager i sådanne ting.
Så igen kan jeg kun gentage, at når jeg sammen med et bredt lytteforum, lytter til de tidligere nævnte forstærkere - Jeff Rowland, standard ASP 500 og 1000 samt GHOST forstærkeren, så bliver resultatet. GHOST spiller klart bedre i alle områderne, og Jeff Rowland monotrinene til 300.000 kroner, som er baseret på A 500 moduler, må se sig slået ret så tydeligt, og sidst kommer så ASP 1000 standard forstærkerne, hvor der igen er ret markant forskel og væsentlige musikalske mangler.
Det er bestemt ingen kritik af de andre, men de konstateringer jeg som andre har gjort, på det lydmæssige område med ICEpower.
Og ja, da jeg bliver / er involveret i at teste disse ting og forskellige udgaver, så bliver det til ganske mange, og hvis det skal gøres med lidt reference, så tager det lang tid. Det betragtet ud fra at et sæt forstærkere skal spille mindst en måned, før man kan referenceteste på dem, så alt i alt er der mange hensyn at tage, hvis disse test's skal kune bruges til noget.
Og da tråden handler om oplevelserne med de forskellige, så tillod jeg mig bare at referere til dette. Jeg har ikke startet tråden og bestemt dagsordenen, men deltager kun høfligst, med de oplevelser og erfaringer der gøres her, ganske som de fleste andre gør når de deltager i en tråd - og jeg kan som sagt ikke tillade mig at skille tingene og pladre alle tekniske detaljer ud over det hele.
Du kan da gøre det samme, hvis du har den interesse, jeg er sikker på at vi alle vil lytte med interesse, med al respekt er der er reelt ikke grund til andet.
Derfor var jeg også så venlig, at jeg foreslog at man lavede et ICEpower træf / seminar, så kunne alle deltage og lytte, det kan da kun kaldes seriøsitet og åbenhed om tingene.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
|
|
Hej Toftdahl.
Til dette lille seminar DU/I ønsker at afholde kunne jeg rigtigt godt tænke mig at lege lidt med dig.
Vi laver en lille blind test til dette seminar, jeg skal nok stå for at det bliver et 100% reelt forsøg.
Vi tager Jeres Ghost og en standard ASP og så laver vi en lille blind test, hvor det eneste i setupet der bliver skiftet er effekten, ser du jeg tror ikke DU kan høre forskeld, det tror jeg ikke at 99% ( inklusiv mig selv ), her på HiFi4all og dem der ønsker at deltage i Jeres lille salgs promotion kan.
Hvis DU tør dette så bare sig til, og nu ikke noget pis med at bakke, hvis du besidder de evner du beskriver i dine indlæg om at kunne høre så stor forskel, så kan du det også i en blind test, jeg derimod er 100% af den overbevisning at det kan du ikke, og hvis du kan siger jeg gerne offentligt undskyld her på HiFi4all.
Og nu sidder du allerede og tænker hvordan slipper jeg ud af denne, og nu ikke noget med at skrive at blind test ikke virker, eller er retfærdige, glem dette for det virker og er 100% retfærdigt.
|
| Til top |
|
| |
finn52 Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1380
|
| Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 11:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jean M Jarre:
Der findes ikke noget der er så afslørende som blindtests. Afslørende i den forstand, at al den indbildning man er i besiddelse af, forsvinder som dug for solen. Alt det man bilder sig ind, at man kan høre, kan man ikke høre i en blindtest. Det viser sig også, hver gang et af HiFi-tidsskrifternes "gyldne ører" deltager i blindtests. De må alle erkende, at de har været ofre for indbildning. OG, er der noget der ar absolut umuligt at "spotte" i en blindtest, er det forstærkere.
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 11:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lax skrev:
| Jeg vil postulere, at det eneste der har forhindret PWM princippet i at forsvinde de sidste 50 år, er ønsket om minimal energiforbrug. Havde det princip haft det samme forbrug som klasse A eller AB, var det forsvundet for længe siden. En ret stor del af markedet interesserer sig desværre ikke for HIFI idag (sådan opfatter jeg i hvert fald situationen), her er det kun prisen og driftsomkostningerne der tæller. Det kan simpelthen ikke blive billigt nok. Jeg tror det der har holdt gang i PWM, er målet om at nå dette store lukrative marked en dag og ikke et meget lille highend marked. Desuden gavner det vel også miljøet et eller andet sted. |
|
|
der tror jeg du har en meget vigtig og noget overset pointe!
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1593
|
| Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 11:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jean M Jarre.
Det er okay for mig - men i hverdagen med disse test's, taler vi ikke om små forskelle, vi taler om lyd, der er som nat og dag. Der er mega forskel i hvordan lyden er fra standard ASP 1000 og til Bertrams GHOSTer, hvilket enhver der har hørt og købt dem, klart erkender og derfor også spenderet de mange flere kroner på sagen.
Dernæst vil jeg gerne sige til dig og andre, det er ikke nogen salgs promotion fra nogen / jer eller noget som helst i den retning.
Det var et forslag fra mig om, at os / de der optræder her i tråden, og har erfaringen med tingene, samledes og fik udvekslet erfaringer og oplevet de lyttemæssige forskellige - idet der hersker så store meningsforskelle. Men selvfølgelig er uerfarne lige så velkommen til at lytte og deltage.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med hensyn til den type forskelle som man allerede er opmærksom på, er blindtest faktisk en rigtig fin metode.
Ved man f.eks. at den og den forkant på et trommeslag lyder forskelligt på de to forstærkere, og kender forskellen, vil det let kunne registreres i blindtest.
Det med at vide præcis hvornår der skal lyttes, og efter hvad, er meget vigtigt når man skal skille tingene ad.
Første gang jeg fik forklaret hvad vertical banding på projektorer var, lærte jeg at kigge efter det, og bruge de indstillinger i projektoren der gjorde dette mindst synligt.
Efterfølgende er min filmoplevelse kraftigt forbedret, idet jeg før ikke var klar over at problemet kan minimeres.
Her, er der derimod kun en måde at minimere fejl på, da der ikke er nogen muligheder for at justere.
Eneste mulighed er at vælge et produkt der ikke har omtalte 'fejl' eller betoning.
Måske er ændringerne i Bertrams forstærkere, ganske beskedne rent elektrisk, men meget hørbare?
Dette kan kun afgøres i en A-B test med helt det samme udstyr, i samme opstilling.
Hvis der er bypasset sikringskredsløb, og fupbalancering, og tilføjet en større strømforsyning, er det muligt at det er en forbedring.
Er der ikke markante forskelle, afsløres det i blindtest.
Det er selvfølgelig tilladt at bruge et setup der afslører forskellene mere end normalt, og f.eks. ved at bruge monitorer med analytisk klang.
Man siger jo ikke til en ornitolog at han ikke må bruge kikkert.  __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 12:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer.
Jeg er enig med dig, og det er netop disse sammenligninger jeg som andre løbende har arrangeret med diverse ICE grej.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
Jean M Jarre Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 03 Oktober 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1148
|
| Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 12:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
|
Jean M Jarre.
Det er okay for mig - men i hverdagen med disse test's, taler vi ikke om små forskelle, vi taler om lyd, der er som nat og dag. Der er mega forskel i hvordan lyden er fra standard ASP 1000 og til Bertrams GHOSTer, hvilket enhver der har hørt og købt dem, klart erkender og derfor også spenderet de mange flere kroner på sagen.
Dernæst vil jeg gerne sige til dig og andre, det er ikke nogen salgs promotion fra nogen / jer eller noget som helst i den retning.
Det var et forslag fra mig om, at os / de der optræder her i tråden, og har erfaringen med tingene, samledes og fik udvekslet erfaringer og oplevet de lyttemæssige forskellige - idet der hersker så store meningsforskelle. Men selvfølgelig er uerfarne lige så velkommen til at lytte og deltage.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
|
|
Jeg håber da at du kan høre forskeld, for hvis der som du skriver er MEGA FORSKELD skulle det jo være en smal sag for dig.
Jeg glæder mig helt vildt, og er selvfølgelig klar med en undskyldning hvis du kan høre forskeld.
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jean M Jarre
Nej ikke kun for mig, det er udført så ofte, det vil også være det samme for alle andre - der er ikke noget med nogen skal undskylde, det skal bare være sjovt og udveksling af erfaringer - vi alle skal være parate til at lære og udbygge vores viden / erfaringer, uanset hvem man er - dig mig eller hvem det nu måtte være.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 12:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man er naturligvis nødt til at kende sit grej så godt, at man ikke sætter to ting sammen, som slører hinandens fejl.
Dette er ikke hensigtsmæssigt ved test, men tilgengæld fint ved alm. musiklytning.
Når man er opmærksom på fejlene, bør man lave et testsetup der sætter skarp focus på netop disse fejl.
Så må den enkelte lytter selv afgøre om disse fejl også vil være afgørende i hans eget setup. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 12:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer
Enig - derfor gennemføres det også forskellige steder, netop for at udelukke elelr opdage små egensærheder i setup. Faktisk ret spændende selv om det kan være trivielt at gentage det samme igen og igen.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 14:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
|
Her tester vi tingene og lytter til tingene over lang tid, det giver nogle gode og reelle sammenligningsgrundlag, derfor har de tilgængelige forstærkere på markedet været involveret i disse test's.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
|
|
Hej Toftdahl...
Jeg forstår det altså stadig ikke...
Du tester og tester og afprøver alt muligt grej. Men du er, kan jeg forstå, ikke branchemedlem? Jeg synes selv det er spændende at afprøve nyt grej. Kan man bare ringe til forskellige producenter og få dem til at sende deres udstyr til én? Jeg kunne da godt tænke mig at prøve en tre-fire forskellige forstærkere, for at se, hvad jeg synes bedst om. Det må da også være lettest, at få fabrikanten til at sende varerne frem for at det skal gå gennem en forhandler? Har du nogen tips og evt. telefonnumre? 
Mvh.
Niels L.
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
| [QUOTE=miju]
|
|
|
Den status som rør og vinyl har salgsmæssigt, har noget med det brede publikum, og den gennemsnitlige forbruger at gøre.
Well... der findes jo faktisk en HEL del hifi entusiaster med meget dyrt og seriøst grej, der ikke er rør eller vinyl grej...
Hvis du antager at ICE-teknologi har brug for yderligere modning for at falde i den brede forbrugers smag, tager du aldeles fejl.
Nej! til de der normalt køber grej der ligger i pris / kvalitet's klassen mellem 0 og 5000 kr. pr. apperat, er ICE. langt langt bedre end hvad man nu får og har...
Det er langt bedre allerede nu, end det som hr og fru brun sovs har stående i stuen.
Ganske sikkert!... men nu taler jeg om at for at komme helt 100% op ved siden af de tungeste highend produkter skal der måske lige lidt mere "modning" til.. ( selv om Jeff Rowland her har vis at det allerede nu sagtens kan gøres)
Taler vi rene hifi-interesserede med hifi som hobby, så falder hverken rør eller vinyl igennem.
JO! for de der er tilhængere af transistor baserede forstærkere ( som der vitterligt i ALLE prisklasser) er flest af, for mange af dem er rør noget "sovs"
Faktisk er den varme som rør giver ved stemmegengivelse en meget stor gave til moderne boligmiljøer, som har glasskabe og designermøbler, og er blottet for bogreoler.
Mange stuer har et stuebord af marmor eller glas, direkte imellem højttalere og lytteplads.
Skal jeg indrette en sådan stue med lyd, vil rør være førsteprioritet.
At indrette anlæget efter boligen er efter min mening den forkerte vej rundt om problemet!... her vil jeg til en hver tid gå den anden vej.. at "sovse" det hele ind i "bomuldsvat" lyd der behager ørene fordi lytterummet er for hårdt og koldt eller hvad ved jeg? er efter min bedste overbevisning galt afmarcheret.. og svare til at tilføje fejl oven på fejl.. to forkerte giver aldrig en ret!...
At man kan lide "den der" rør lyd er så en helt anden ting! men har i bund og grund ikke noget med hifi i ordets egentlige forstand at gøre, hvis man som nogen ( mig inc.) tolker det som høj troværdighed over for kilde materialet ( eller så høj som opnåligt og muligt) at kunne lide rør lyd, der er en DECIDERET lyd og fortolkning af det afspillede på en særlig måde og en farvet måde, er ren smag og behag og subjektivitet.. ( hvilket er en ærlig ting hvis det er DET! der tænder en!.. respekt for det!)
Om jeg vælger vinyl eller CD, er ikke noget afgørende her, da jeg ikke mener at det ene udelukker det andet.
Så klart ikke... men efter min mening er Vinylen afløst helt og aldeles som korekt musik FORMIDLER! og nu reduceret til fortolkning og farvende medier.. ( der var en gang hvor man ikke havde noget valg og det representerede de bedste man ku få til et forsøg på reproduktion, på samme måde som der var engang der kun var rør grej!.. sådan er det ikke længer..
Men kan man stadig lide den der måde at gengive eller rettere fortolke på med alle de fejl og mangler og afvigelser fra det "korekte" der nu er.. og hvor cd. kommer noget nærmere selv om det dog også er langt fra optimalt... så er det igen en ærlig sag og smag og behag!...
Det meste jazz er ikke udgivet på CD endnu, og meget er endda umuligt at opdrive på noget format.
dDt er jo en skam! og her kan vinyl da sagtens have sin berettigelse, trods cd er bedre og mere rigtig... men det nytter jo kun i ringe grad hvis man ikke kan få musikken på dette medie!...
Her må du låne LP'en fra en bekendt, og overføre til et andet format.
Hvilket kan jo give et ringere resultat end hvis man blot spillede den oprindlige vinyl over en så optimal og god vinyl "plov" som man nu kan opdrive!.. ( med mindre man har VIRKLIG! super overspillings grej.. men noget på vinyl bliver ikke bedre end den første afspilning på en given plade spiller.. fra det øjeblik vil der blive en forringelse af lyden selv ved overførsel til digital... så her få man klar stadig den bedste gengivelse direkte fra vinylen..
Men - går man kun efter demolydkvalitet, er det selvfølgelig ikke et problem, da det meste af den slags er let at finde på CD.
Der ligger garanteret stadig meget GULD! på vinyl.. så optimal eller ej osv.. er jeg da også fristet til at anskaffen en god gedigen plade "plov" ( det vil trods alt alligevel være nemt for mig at abstrahere fra at det er noget ringere end cd. da jeg er vokset op med Vinyl og først sprang på med Denons DCD3300 der var den første cd. der kunne spille musik, på en måde så medmindre man havde råd til VIRKLIG highend pladespiller / arm og pickup samt ikke mindst Riia ( da det meste indbygget i selv meget fine amps. var for skod!!) der var til at holde ud at lytte til.. og siden har det bare gået der op af for dc. til der faktisk for allerede 10 - 15 år siden var en kvalitet der for mig økonomisk umuliggjorde vinlyl der kunde rivalisere kvaliteten ( Denon DCD3560 og enkelte Sony altså hvis man kikker på maskiner i en prisklasse interasant og rellevant for mig, dette for både cd. og pladespillere)
Skulle der findes pladespillere / arm & pickupper samt riia mm. der med en jomfruelig vinyl skive af bedste presning mm. spiller bedre end cd. er dette efter mine erfaringer i en prisklasse der gør det ganske uinterasant for størstedelen af mere alm. hifi entusiasetr og i højstegrad den gennemsnitlige forbruger.
Jeg har hørt side by side sammenligning mellem cd. og vinyl i prisklassen fra 15000 til 30000 kr. ( der er det niveau jeg samt langt de fleste entusiaster reelt befinder sig) i klasser / priser her under er der absolut intet at komme efter.. og her vinder cd. klart.. personligt mener jeg at vinyl først er nogenlunde udholdeligt i forhold til cd. ved en SAMLET! udgift ( værk, arm, pickup, riia, eventuel stepup mm.) på rundt de 25 - 30000 kr.. og det gør det om ikke urealistisk så dog alligevel uinterasant for mig..
Og jeg er sikker på at største delen af hifi folk har det lidt på samme måde!... dette viser i hvertfal fordelingen af hvor mange der kun har vinyl, hvor mange der har begge dele og hvor mange der kun har cd. her er der nok ingen tvivl om at scalaen vipper voldsomt mod sidst nævnte!? ( og det blandt HIFI INTERASEREDE OG ENTUSIASTER der færdes her på siderne samt generelt folk der går bare lidt op i deres grej og ofre lidt mere en gennemsnits hr & fru Jensen / Hansen osv.. ( der blot kan nøjes med det "bedste" fra Bilka eller tvivlsomt valgt fra Merlin eks..)
Internettet har iøvrigt ikke stoppet folk i at samle på frimærker, bare fordi der er kommet email. Radioen er heller ikke død.
Ikke helt, men den har sgu set bedre dage.. ( altså alm. tunere..) hvad der så sker med DAB?? tjaaa... ????
Icepowers næste store fremtog bliver i mobiltelefoner fra B&O, og det er her du vil se det største marked.
Der vil rigtignok nok snige sig ICE ind OVERALT! med tiden, ingen tvivl om det.. ( som før sagt det har allerede "lusket" sig ind i highend.. jævnfør Jeff Rovland's 300 serie... og den er sgu ik at "kimse" af! uha da da da!! )
mvh. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |
Lax Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 191
|
| Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 14:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med tiden tror jeg da også, det vil blive et udmærket alternativ til andet hifi på markedet. Det må man da næsten håbe, når nu bl.a. B&O har lagt så mange ressourcer i det denne gang.
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

Status: Offline Indlæg: 6296
|
| Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 14:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Bare vent til Linn begynder at bruge ICE-teknologi, så skal I se tråde.  |
|
|

Lax skrev:
| Med tiden tror jeg da også, det vil blive et udmærket alternativ til andet hifi på markedet. Det må man da næsten håbe, når nu bl.a. B&O har lagt så mange ressourcer i det denne gang. |
|
|
Jeg håber da at B&O har skudt papagøjen her, det fortjener de!
Der er nok også ICE i deres nye mobiltelefon til 8K. Dyrere end en forstærker med samme teknologi 
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 14:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
@miju
I ovenstående farvelade indlæg er det totalt umuligt at se hvem der skriver hvad....... trist, håber ikke der var nogen pointe i det indlæg for så er den gået tabt!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 14:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
|
to forkerte giver aldrig en ret!...
|
|
|
Jo, i hifiverdenen kan to forkerte netop give en ret!
Det er hele filosofien i at ting skal matches til hinanden, og at du ikke bare sætter tilfældige ting sammen og får det rigtige resultat.
Et godt eksempel er Audio Research SP11 som er en forforstærker der bruger både mosfets og rør.
De har i den forstærker formået at få rørene og mosfets til at spejle hinandens ujævne frekvensgang, så slutresultatet bliver en noget nær ret linie.
Også internt i forstærkere bruges to 'forkerte' til at ophæve hinanden med.
To spejlede rør der ophæver hinandens forvrængning f.eks.
Kabler der er lyse, for at matche en bestemt højttaler mv. - jeg jeg kunne jo blive ved at nævne ting.
At to forkerte ikke kan blive en rigtig, gælder ikke i hifi. Det er et spørgsmål om at kende sine ting.
To vidt tilfældige forkerte bliver ikke nødvendigvis til noget godt, men kan blive det. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|