Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 14:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: eAR.. Rystende god oplevelse! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 33
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 07 Oktober 2005 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

Ja fair vil det være at lave sammenligning mellem effekttrin fra godt 10000 kr og op til 20 - 30000 kr.

Samt integrerede forstærkere, da det med de lave priser på ICR effektrinene sagtens kan blive råd til en god pre. amp. for samme penge som nogle af de integrerede amp's der så skal "dystes" imod pris/kvalitets mæssigt.

Det er lidt fjollet når nogen kommer og siger at ICE power ikke er til noget og selv sidder der med Krell, Gravety, ML eller andet grej ( sorry but no offence .. så rør tilhængere..  øøhhh...  JA! så klart vil de nok ik kunne lide disse nye "digitale" tingester.. ) hvis deres begrundelse er baseret på sammenligning med hvad de selv har!..

For langt! de fleste er en sammenligning mellem en eAr 202 og eks. en Dali Gravety, eller en MarkLevinson 431 eller 432 eller måske en Krell kl.A X serie? eller anden amp. i denne pris og kvalitets klasse, total teoretisk og irellevant! og hvis disse "monste" amps skulle være bedre end en eks. eAr 202 eller 1001 so what???... hvor mange har alligevel råd til disse? og kan sige nåååå ok! er de ik helt lige så gode?? så nupper jeg da bare lige et par ML33H istedet for disse eAr1001?

NEJ! en mere realistisk sammenligning vil være amp's fra eks. NAD, Densen, Primare, Holfi, Vincent mf. og i den prisklasse disse rangere.. altså før omtalte mellem 10 og 30000 kr... ( og for de fleste mellem samme pris som eAr og op til 10 - 15000 kr...  hvor der trods alt sikkert er FLEST! potencielle købere... )

Sammenlign eks. Densen B330 med en eAr202...  DET er mere reelt!...

Eller deres B350 med eAr501 ( og måske 1001?)

Samt selvfølgelig sammenligning "familien" i mellem eks. : eAr vs. Beast, Ghost, Embla, ZapPulse, TacT SDA mf...

Så kan de med tegnedrengen i orden og muligheden for det jo lave sammenligning der så er mere fair i highend området, Jeff Rowlands 300 serie vs. div. andre tradisionelle amp's. Krell, MarkLevinson, Linn Klimax, Gryphon, mf..  dog er en sådan sammenligning for langt de fleste være ren teoretisk og uden reel betydning for deres valg af amp... 

Jeg har selv haft muligheden og mener at JR. og deres ICE baserede nye amp's var fuldt ud på højde med de andre...( og bedre end mange!) men det var jo så bare min opfattelse og mening.. måske har nogen mere "gyldende" øre end jeg!??..

Lige pt. er der også gået lige lovligt meget teoretisk teknisk snak i det hele meget baseret på egne teori og spekulationer!...  hvem gør hvad og hvordan og hvordan, og alle har forud bestemte holdninger for og eller imod div. løsninger og teknikker mm..  og en mening om hvad det gør og hvis de gør sån og sån og bruger den og den løsning er det ikke godt eller godt og hvad ved jeg!!??...   hvad med at bare lytte til det!. og få lavet nogle direkte sammenligninger!!??

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 Oktober 2005 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

miju

Det meste HIFi er på et ganske normalt niveau, hvorfor tror du Bertram sælger bunker af de helt almindelige Beast, hvor man får 2 forstærkere til under 10.000 kroner. Reaktionen er jo den samme fra udlandet på produktet, da de efterspørges og sendes rundt til det meste af verden, så vi er ikke så anderledes i det lille Danmark - HiFi for det jævne og brede gennemsnit.
At han derudover også kan levere en super High End model, som også er til rimelige priser, vurderet ud fra den dyreste ende, jamen det er da fint at man også kan det i Danmark, og ikke skal slæbe meget dyrere kasser hjem fra det store udland, og de fleste producenetr har flere modeller.
Men hvem der er til hvad og hvordan, det kan man nok ikke sådan lige diskutere og sætte i faste rammer. Store dyre kasser er alligevel kun for et fåtal af mennesker.

Derudover kig på annoncerne nu - de andre ICE producenter anerkender åbenbart at ICE ikke spiller godt nok standard, der skal ændres på dem, egentlig lidt sjovt - men det kan og bør da kun betragtes positivt.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 07 Oktober 2005 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Toftdahl]

miju

Det meste HIFi er på et ganske normalt niveau, hvorfor tror du Bertram sælger bunker af de helt almindelige Beast, hvor man får 2 forstærkere til under 10.000 kroner - Hifi for det brede gennemsnit. 
At han derudover også kan levere en super High End model, som også er til rimelige priser, vurderet ud fra den dyreste ende, jamen det er da fint at man kan det i Danmark, og ikke skal slæbe meget dyrere kasser hjem fra det store udland. Men hvem der er til hvad og hvordan, det kan man nok ikke sådan lige diskutere og sætte i faste rammer.

Derudover kig på annoncerne nu - de andre ICE producenter anerkender åbenbart at ICE ikke spiller godt nok standard, der skal ændres på dem, egentlig lidt sjovt - men kan kun betragtes positivt.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

[/QUOTE]

Helt enig! de sjofelt dyre highend produkter udgør jo kun en brøkdel af det samlede markhed, selv inden for de mere seriøst hifi interaseredes verden!...

Kan man for under 10000 kr. få noget der ellers ville koste det dobbelte, eller tre dobbelte måske endda mere er det jo i sig selv en mindre revolution!.. ( at der så findes enkelte der måske er lidt bedre af disse  2 - 3 gange så dyre produkter kan være evigt ligemeget!!)

Og Bertram's super highend trin... tjaaa... hvor dyrt er det så også i forhold til andres bud på super highend??? 

ALT! kan da forbedres, siger min erfaring mig...  så klart også ICE!!

Mine erfaringer med ICE er meget posetivt!.. ( især set i lyste af at jeg selv står med fødderne solidt plantet i den mere økonomisk overkommelige ende af scalaen for udstyr!... ( og highend blot er noget jeg nu og da er velsignet med at få en lytter på andet steds..) sååå..  på den baggrund er ICE meget interasant når nu dagen oprinder hvor de gamle "arbejdes hæste" skal udskiftes... (så er Krell, ML og andet ik så interasant!)

Selv et  par eks. Densen B335 effektrin vil være ganske uinterasante rent økonomisk set ( selv om disse slet ikke er i samme klasse som et sæt Krell X mono trin eller ML33H, eller andet uopnåligt så er de jo alligevel i den dyre og bedre ende af  "alm." hifi ) hvis man så  kan få nogle ICE eks. eAr501 der er lige så gode til under 10kr. kr. eller måske bare er tilnærmelselsvis lige så gode! se såååå...  er vi inde på noget...

mvh.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 Oktober 2005 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Jamen det er jo da rimeligt nok, at sammenligne udstyr med andet udstyr i prisrammen.

Nu er det bare sådan at ICE blev og bliver udråbt som værende verdens nye reference, både her og i f.eks. HF.

Jeg mindes aldrig at have set en test så positiv som da eAr Two blev testet.
Jeg har også hørt den op mod en 3020, og så er det jeg ikke helt forstår prioriteringerne mere.
Men nok om det, jeg er nok bare gammeldags, 302 er jo ike en 200 watter.

I mine ører ligner ICE lidt rørlyd.
Og som én eller anden skrev på et tidspunkt. Så passer det nok slet ikke så dårligt ind i den skandinaviske måde, at indrette sig på.
Det er jo et pletskud udi logik, som man kunne blive helt misundelig på.
Selvfølgelig! Den vil tage kegler i selskab med parketgulve og glasskabe.
Kigger man under Mit set-up her på sitet, og studerer folks måde at stille hifi op på, så er der ingen tvivl i mit sind, ICE har en berettigelse - en stor én endda.

Rigtig mange har bare gulve foran HTén, bare vægge tæt op ad den også, og så ikke ret mange møbler, men dem der er er glatte og reflekterende.
Det giver naturligt en lidt gjaldende lyd, som man kan få has på det meste af, vha. f.eks. ICE.

Se selv nørder som Miju´s set-up.
Også det bliver et kompromis mellem at bo sammen med det og lyden.
Skulle man være på nakken af det, så står HTérne alt for tæt på sidevægge og TVét bør ikke befinde sig midt mellem HTérne.
Der bør gøres noget for at hindre for vild trykopbygning i hjørnerne bag HTén, og jeg vil være tilbøjelig til, at postulere at der bør lægges mere tæppe på gulvet.

Man bør i øvrigt aldrig forsøge at dæmpe et rum, det er ofte meget mere succesfuldt, at gå efter de reflektioner, der lige præcist er problemet og kun dem. Man bør derefter nøje overveje, om dæmpning er det rette. Diffusion kunne sagtens være det der gjorde forskellen.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 07 Oktober 2005 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik :
Skulle man være på nakken af det, så står HTérne alt for tæt på sidevægge og TVét bør ikke befinde sig midt mellem HTérne.
Der bør gøres noget for at hindre for vild trykopbygning i hjørnerne bag HTén, og jeg vil være tilbøjelig til, at postulere at der bør lægges mere tæppe på gulvet.

Må gøre opnærksom på at jeg nu har fuld og kraftigt væg til væg gulvtæppe på..

Og ved seriøs lytning kommer en dyne over Tv'et.. og tæppe mellem ht. ( godt gammel Duelund trick/tweak der af en og anden grund faktisk virker!) og ikke alle har mulighed for et decideret lytterum, der ikke ogsåskal bruges som alm. daglig stue for resten af familien..

Hvad angår tryk opbygning og alt det der samt  ht. tæt på vægen?... så står mine 1,65 m. fra bagvæg nu!... ( inc. ht's egen dybde på 65 cm.) og her er ik de store problemer.. i stuen er der steder hvor bassen er for kraftig, steder hvor den er for svag og så er der hvor den er lige i "øjet" og der der er lytte pisitionen! 2,2 m fra.. NO PROBLEM!.. bedre gøres det stor set ikke uden en TacT i en normal daglig stue..

Iøvrigt så den lytning jeg har foretaget med eAr har foregået ikke kun hos mig men to andre steder hvor der faktisk begge har været deciderede lytterum ( ganske optimerede af slagsen) og det MED gulvtæpper mm...

Rør lyd????? hummm... tror der er rør freaks der vil være noget uenige med dig i denne mening!??  men ok! hvem ved?? måske udskifter de alle deres rør grej nu med ICE?? og får lidt mere Watt. for pengene...

mvh.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 07 Oktober 2005 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

@miju

Der er både rør og transistorforstærkere der ikke sætter så klart et fingeraftryk at du kan afgøre om det er rør eller transistorer.

Bob Carver har lavet nogle mosfetbaserede forstærkere der lyder meget som rør, og E.A.R. har lavet rørtrin der spiller op med de bedste transistortrin i basområdet.

Når du sammenligner transistorlyd med rørlyd, tror jeg at du sammenligner yderområderne, og ikke det bedste fra begge lejre.

Jeg har hørt mange gode rørtrin, og mange gode transistorforstærkere.
Af de bedre transistorforstærkere var der to japanere imellem - en Luxman og en Onkyo, som i øvrigt spillede aldeles fremragende (ICE vil få problemer her).

Jeg sætter lyden fra ICE lidt imellem rør og transistorer, baseret på den ørevenlige lyd, der aldrig bliver skinger.

Når den lille ICE får bøllebank af en NAD 3020 i bassen, er det ikke anderledes end mange dyre rørforstærkere, der også taber pusten imod den lille plastikæske.

Jeg har en gammel ML, som 'kun' er på 100w, men leverer den ro og bløde mellemtone jeg forbinder med de bedste rørtrin.

Den tåler langvarende kapacitive belastninger fra elektrostater, og det er derfor den er indkøbt.

At den så trækker mine små B&W 805 så det synger, er en sidegevinst.

Hos mig er behovet for ICE ikke til stede, men grundet prisen, og især den mere placeringsvenlige størrelse, er jeg nysgerrig.

ICE-blokkenes evner som diffusor i rummet, er dog ikke noget der forbedrer akustikken som en stor 40kg amp, der også holder racket fast plantet på gulvet.

Med ICE i bunden af mit rack, skulle de have et par marmorfliser under, for at det ikke skal blive for vakkelvorent.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Oktober 2005 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Kurt von Kubik :

Må gøre opnærksom på at jeg nu har fuld og kraftigt væg til væg gulvtæppe på..

Og ved seriøs lytning kommer en dyne over Tv'et.. og tæppe mellem ht. ( godt gammel Duelund trick/tweak der af en og anden grund faktisk virker!) og ikke alle har mulighed for et decideret lytterum, der ikke ogsåskal bruges som alm. daglig stue for resten af familien..

Hvad angår tryk opbygning og alt det der samt  ht. tæt på vægen?... så står mine 1,65 m. fra bagvæg nu!... ( inc. ht's egen dybde på 65 cm.) og her er ik de store problemer.. i stuen er der steder hvor bassen er for kraftig, steder hvor den er for svag og så er der hvor den er lige i "øjet" og der der er lytte pisitionen! 2,2 m fra.. NO PROBLEM!.. bedre gøres det stor set ikke uden en TacT i en normal daglig stue..

Rør lyd????? hummm... tror der er rør freaks der vil være noget uenige med dig i denne mening!??  men ok! hvem ved?? måske udskifter de alle deres rør grej nu med ICE?? og får lidt mere Watt. for pengene...

mvh.

Pas nu på med at dæmpe.
Det fjerner energi. Det er undertiden langt bedre, at lade energien være i lokalet, men blot fjerne 1. reflektionen de steder hvor den generer.
Jeg ville aldrig benyte mig af det trick med tæppet mellem HT.
Det er prøvet og virkningen udebliver ikke. Hvis HTén oprindeligt er lavet til sit eget kabinet, hvor kabinettet også indgår som komponent, så mener jeg ikke det er vejen frem. Jeg ville gerne placere masse øverst i eller på mine HT, men blot den smule ændrer udstrålingskarakteristikken nok til at slå sammenhængen i stykker.

Det med rørlyden mener jeg sørme alvorligt. Moderne røramps er ikke så vildt varme og romantiske mere. Jeg mener sagtens man kan drage paralleler mellem dem og ICE.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 07 Oktober 2005 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Der er rigligt med hårde flader så bare rolig!!

Tæppet skal pladseres på mine så det sidder fra bagsiden af højtalerne og over... så størstedelen af højtalerens dybde står fri..  herved dækkes anlæg og tv. også .. det må dog ej være FOR kraftigt.. ( her skal der også eksperimenteres frem til den rette løsning)

Hos mig har det ingen indflydelse på sammenhænge eller andet, der opstår bare en smule mere dybde i lydbilledet og ro i midten ( ro = renhed) ganske i småtings afdelingn, men værd at tage med... jeg tilskriver det netop negativ indflydelse fra udstyret og rack samt tv'et der står lige der.. samt en noget hård bagvæg.. tæppet må dog heller ikke komme så højt op at det er i linie med diskanten / bag diskanten...  optimalt er godt midtvejs på top kabinetterne, der iøvrigt nu rager lidt op over både rack og tv..

mvh.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Oktober 2005 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Prøv for sjov med en masoniteplade foran det TV.
Du kan få nogle grønne nogle, der ikke smuldrer så meget i gulvbutikker.
De har handy mål, og man kan nemt flytte lidt rundt på dem.
De difuserer i højere grad end de absorberer, i hvert tilfælde når det gælder høje frekvenser.

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 07 Oktober 2005 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

@ Toftdahl
Kan du ikke nævne nogle konkrete eksempler, på ting du mener er nødvendige at optimere på ICE, før de spiller ordentligt???

Sagen er jo, du nærmest kun kan ændre indgangsfilteret, udgangsfilteret,  strømforsyningen og evt bedre op-amps. Er vi ikke enige???

Og disse stumper kan ikke retfærdiggøre en så voldsom pris, som visse producenter tager for deres ICE-produkter.

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2005 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Hurtig

Du kan ændre i en ICEpower, ganske som du kan i andre forstærkere, bare man ved hvad man har med at gøre - og sådan forholder det sig jo i virkeligheden med alt elektronik / HiFi.
Jeg kan kun sige til dig, at hvis du vil have High End for fuld musik med ICEpower, så er det ikke med standard modulerne, så skal det gribes helt og meget anderledes an - det har adskillige købere jo også erkendt, og vurderet ud fra de lyttemæssige indtryk, der er simpelthen en verden til forskel.

Jeg ved ikke hvem du helt præcist hentyder til, når du siger så voldsom en pris, men det kan vel kun være Rowland forstærkerne du mener.
For tager du Bertrams priser som eksempel, så er de jo ikke voldsomme, det er jo en helt anden helhed som forstærker og en helt anden måde at gribe det an på, set i forhold til standard forstærkerne - som jeg har kunnet kigge og lytte mig til.

De tekniske ting i dybden, hverken kan elller vil jeg begynde at rode mig ud i, så der må du have mig undskyldt.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2005 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Kurt Von Kubik.

Du har ret når du skriver, at der kan drages paraleller til rør lyden - flere / andre øvede lyttere har faktisk fremhævet det samme.
Så det er bestemt ikke helt galt når du bringer det på banen.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Oktober 2005 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Toftdahl skrev:

Kurt Von Kubik.

Du har ret når du skriver, at der kan drages paraleller til rør lyden - flere / andre øvede lyttere har faktisk fremhævet det samme.
Så det er bestemt ikke helt galt når du bringer det på banen.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Rørlyden som sådan, tror jeg ikke stamer så meget fra rørene, som den gør fra den karakteristisk stigende udgangsimpedans.
Fuldstændigt på samme måde opfører ICE sig. Måske der kan ændres lidt på det med en trafo i udgangen, men i givet fald er det overhovedet ikke noget skridt i den rigtig retning, men mere et skridt i en retning man gerne vil.

ICE vil ikke afgive sin fulde effekt ved høje frekvenser, begyndende ved 1KHz stiger udgangsimpedansen kraftigt.
Det er noget der ligger i princippet - ikke i komponenterne.
Trafoer udenfor modkoblingssløjfen, vil alt andet lige udgøre en induktiv komponent, som nok ikke gavner præcisionen af ampen uanset om den er beviklet med økologisk medister eller træskohalm. Men den vil beskytte ampen mod de værste HT belastninger og måske det hjælper den lidt på vej til nemmere at klare IRL højttalere.

xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 07 Oktober 2005 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Rigtig mange har bare gulve foran HTén, bare vægge tæt op ad den også, og så ikke ret mange møbler, men dem der er er glatte og reflekterende.
Det giver naturligt en lidt gjaldende lyd, som man kan få has på det meste af, vha. f.eks. ICE.

Interessant. Det samme problem har jeg, men jeg var ikke klar over at rør kunne løse den slags, selvom jeg faktisk netop har skiftet til en rør-DAC der lyder mere naturlig og mindre anstrengt, men det var måske primært rummet der var synderen. Et punkt jeg endnu ikke har sat ind overfor.

Det jeg har lidt problemer med at forstå er hvad problemet egentligt er med at tilstræbe maksimal absorption. Hvad er fordelen ved diffusion - hvorfor ikke søge at fjerne al refleksion? Der hjælper erfaringen mig måske når jeg får afprøvet nogle materialer.

Til top Vis xo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xo

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Oktober 2005 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

exotic skrev:

Kurt von Kubik skrev:

Interessant. Det samme problem har jeg, men jeg var ikke klar over at rør kunne løse den slags, selvom jeg faktisk netop har skiftet til en rør-DAC der lyder mere naturlig og mindre anstrengt, men det var måske primært rummet der var synderen. Et punkt jeg endnu ikke har sat ind overfor.

Det jeg har lidt problemer med at forstå er hvad problemet egentligt er med at tilstræbe maksimal absorption. Hvad er fordelen ved diffusion - hvorfor ikke søge at fjerne al refleksion? Der hjælper erfaringen mig måske når jeg får afprøvet nogle materialer.

Absorbtion er da glimrende, såfremt den er liniær.
Men det er den altså desværre ikke.
Går du efter at absorbere, så ender du stensikkert med et meget mørkt og måske endda bastungt lydbillede.
I modsatte ende af skalaen - badeværelsesmodellen - får du gjalderi, så du næppe kan kende instrumenterne igen.
Det jeg foreslår er, at de generende reflektioner bør fjernes der hvor de generer og ikke andre steder. Difusorer sender energien retur i alle retninger, og er derfor gode til at bryde et mønster.
At klangtune et rum er vel nærmest kropumuligt, så min mening er, at man nok må take it or leave it.
Man har dog rigtig meget man kan med lidt omtanke.
Alle flervejshøjttalere er meget følsomme overfor reflektioner fra gulv og loft, fordi enhederne ikke befinder sig i samme afstand til gulv loft.
F.eks. har Dynaudio forsøgt at løse dette med 2 sæt enheder spejlet om en akse i visse af deres modeller. Dali har lavet Megaline, der angriber problemet helt fundamentalt, idet de lægger en 2 vejs højttaler ned på siden og gør membranerne høje, hvilket laver en "line source", som har helt specielle egenskaber. Wisdom audio laver noget lignende.

Det betyder derfor, at gulvreflektionen som det mindste skal mindskes.
Måske loftet også trænger, det er dog mindre sandsynligt.

Højttalerens udstrålingsmønster er også en dark horse i det her. Udstråler den den samme energi i alle retninger er den rigtig god. Har den forskellig frekvensgang i forskellige retninger, så er det et problem. Den vil så spille meget forskelligt alt efter rummet.

Men man må prøve sig frem og lære sine sager at kende, såfremt man vil noget med det.

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Sendt: 08 Oktober 2005 kl. 01:14 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

Hejsa der!Jeg synes jo lidt det her er en sjov tråd at læse i nu.Miju skifter referencer som vi andre skifter koner og ferrarier og den slags trivialiteter.Som jeg ser det, så sætter Miju sig ned, lytter lidt, skifter lidt, lytter lidt og så afgøres det, hvad der er skæg og hvad der er snot.Dvs. referencen er relativ og udvalgt på én eller anden dag.So be it.Min version af det samme er en noget anden historie.I tidernes morgen baksede jeg en del rundt med forskelligt udstyr, i et forsøg på at finde hoved og hale på det hele.Det skal jeg lige hilse og sige ikke var nogen god idé.Mærker der ellers borgede for kvalitet, var så svingende at nyere og større overhovedet ikke garanterede for andet end en dyr investering.Alligevel er det ret vigtigt, at få fingre i en hel del udstyr alligevel, idet der er enormt langt mellem noget der virker efter hensigten.Til gengæld bør man så holde godt fast, når man en dag finder noget der har særlige kvaliteter. Det helt sjove er, at det oftest rammer fuldstændigt som et lyn fra en klar himmel, og fra helt uventede kanter.Grovsorteringen kan man egentlig ret hurtigt komme over, kig efter opamps og FETs i første omgang. Begge disse ting skal kombineres med et mirakel, for at være værd at gemme på.Så hvis ML, Krell, Classé, Linn, JR eller hvem det måtte være, forsøger at score kassen på sådant djævelskab, så dan dig dit indtryk, og smut så stille og roligt videre, for uanset hvad,så præges lyden af netop opamps og FETs.Et andet forhold er, at hvis der foretages larmende marketing og patentanmeldelser og hvad ved jeg, så er det heller ikke gode tegn.Men lyt selv og døm.Virkelig gennemarbejdede elektroniske konstruktioner er i dag en sjældenhed.Det er ofte alt for dyrt og desuden for besværligt at producere.Derfor går de fleste resourcer d.d. på at slippe uden om alle de klassiske problemstillinger i elektronik. Man udvikler snart den ene geniale teknik og snart den anden, som skal reducere ulemperne ved f.eks. IKKE at anvende klasse A bias, eller ved IKKE at opbygge forstærkende trin diskret i etaper, som varetager veldifinerede og stabile opgaver. I stedet går kræfterne på at udvikle nemme og hurtige løsninger, som kun sjældent når den ægte løsning ret langt over knæhøjde. Der ser jeg ICE lige nu, uanset om der måtte stå AR eller JR eller what ever på frontpladerne. Man kan ikke lave amps med den båndbredde, som ikke også lyder båndbreddebegrænsede. Minpåstand er stadig, at 80 Hz og så lige op til og med presensområdet, det er hvad de klarer på en god dag de bedste af dem.De er med andre ord snotlangsomme.Hyppige modelskift tyder også på, at man ikke laver tingene færdige, MKI, MKII, MKIII, MKIV, MKV osv. bør ligge langt fra hinanden i tid, eftersom der stort set intet sker på halvlederfronten nu som for 20 år siden.Opamps er der sket en del med, de er blevet anderledes med tiden. Meget ofte er det blot dem der ændres på, når der kommer nye varianter og modeller.Med alt dette her, vil jeg egentlig sige, at jeg i langt højere grad respekterer folk, der finder noget der virker for dem, og holder ved det i længere tid.Så kender man sine ting efterhånden på det gode og på det onde.Det sidste er en ret god ting at kunne.

Båt dær i rødvinstågerne hr. Auspufff

Undertegnede sürhling er såsandelig mere end wammelt bange for, at hr. Auspufffffff hær er på ganske gale veje. Ja, faktisk er der nænsom lokal uro omkring, at hr. Auspuffff nyligt skulle have været udsat for en krydsning mellem en middelsvær, intern kraniekasseblødning og så et kronisk insulinchock

Så lissom derfor kunne det være ganske forfrygteligt interesseant at høre lidt omkring, om hr. Auspufffffff overhovedet har hørt disse dærsens 1000ASP dimser, thi man hører dem jo ikke ved blot at læse databladet, wæl?

Nnnnnnnæææj, han har næmmerlig ikke! (det kunne ellers have været sjovt at brænde de dærsens Dali-futtelihut-smalbånds-højttalere af med en ordentlig amp! )

Ogsådaosseogforpokker, det kunne være forfrygteligt interessant at høre en forklaring på et par ting, sådden fra Aarhus Rollator Racing Club...

For eksempel hvorfor jeg på mine 1000ASP dimser har dynamik helt på linje med gode klasse A amps?

Det burde næmmerlig ikke kunne lade sig gøre, æller wha'?

For eksempel hvorfor jeg på mine 1000ASP dimser har en væsentlig mere neutral lyd, end jeg nogensinde har hørt fra any klasse A amp, og det uanset pris? Båt?

Til dato har jeg nemmerlig ikke hørt én eneste klasse A amp, der ikke har forsødet livet fra ca. 200 Hz og opefter. Og mange gør det endda hele vejen. Det er da i det mindste konsekvent Det ligger nemmerlig i konstruktionen, og ded burde hr. Auspuffff skisme da og osse være vidende om

Og Schumann, den gamle romantiseur , lyder jo også endnu mere og ganske glimrende på den oppustede brødrister nede i kældersaunaen, ikk'?

Så hwa' er det sådden lissom vi taler om hær - er det et behov for sukkerlage (i håb om, at den gærer til alkohol med tiden ) eller er det også naturtrohed, altså ægte hifi... æller wha'?

Når det er sagt, så kan man sq få alt imellem en klam, kold og ganske uinteressant fjært og et veloptændt fruentimmer ud af disse dimser, blot ved at skifte line kabel og/eller pre amp. Til det rigtige, vel at mærke.

Forskellen kan være som mellem en cykelslange og et af de tynde med riller og das ganze molevitten En kæde er som bekendt stadigvæk ikke stærkere, end det svageste led.

Hvis ikke man har oplevet det, så har man sq ikke prøvet hårdt nok, baby! Det hedder med andre ord en "ommer". Et gammelt ordsprog siger, at "there's no such thing as free lunch". Det gælder i høj grad hær

Og?

Er der overhovedet nogen af kritikerne, der egentlig har hørt Bertram-spøgelset - eller blot et nøgent 1000ASP modul?

Nej???

Det tænkte jeg nok. Same story as usual

Det kunne også være interesting at høre lidt omkring, om nogen i virkeligheden er klar over, hvad en rendyrket GIGO (Garbage In, Garbage out) amp i virkeligheden medfører. Der findes nemlig ikke ret mange af dem.

Ville det derfor ikke være blot en lillebitte smule mere relevant, at poste nogle erfaringer fra det praktiske liv, sådan at dem, der faktisk ejer dimsen eller dimserne, kan drage en smule erfaring?

Eller skal det i stedet blot være båt i nakken...?

Med ganske sober hilsen
G&S

Strøm FAQ - lavet af forummet

Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 08 Oktober 2005 kl. 02:22 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu tygget mig igennem alle indlæggene i denne tråd og er blevet enig med mig selv om, på baggrund af det som jeg læser her, så er det logik "for mig at se" at man ikke får en forstærker der spiller som en til en mill.kr. Men et mere interessant spørgsmål for mig at se er så.

Får man hvad man betaler for, altså til prisen eller er der andre og bedre alternativer?

Michael

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2005 kl. 08:12 | IP-adresse registreret  

rattanhuset

Der er altid alternativer, ICEpower er jo ikke det eneste i denne verden, alle andre er jo heller ikke blevet dumme eller ubrugelige over natten.

Der masser af muligheder - og et setup består jo af andet og andre vigtige ting, så der er jo rigeligt at tage fat på, for at få fanget synergien, som trods alt er det vigtigste for at få det til at spille ordentligt.

ICEpower er jo bare blevet blæst helt vildt op, med reklamer der mere har haft udseende og ordlyd, som når det går over gevind i TV Shoppen, hvor man har prøvet at forklare alle andre som ubrugelige og ens eget ICEpower som det eneste i denne verden. 
Det skal man nok skal prøve at forstå, ikke er sandfærdigt, langt fra. At den så ikke fylder så meget og ikke bruger så meget strøm, ja det er rigtigt, men at den skulle overgå alt andet, det er bestemt at tage munden for fuld.

Dermed ikke sagt at den ikke kan spille godt. Og som vi ser, formår nogle af producenterne at sætte det sammen på en måde, så det dermed bliver flot lyd og de kan komme på niveau med nogle af de bedste mærker - absolut, men så bliver det jo også en tilsvarende højere pris, end med ICE standard modulerne, hvortil der må siges at være adskillige alternativer.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Oktober 2005 kl. 08:21 | IP-adresse registreret  

Ghammel & Suhr skrev:

Båt dær i rødvinstågerne hr. Auspufff
Båt selv i AB rusen!

Undertegnede sürhling er såsandelig mere end wammelt bange for, at hr. Auspufffffff hær er på ganske gale veje. Ja, faktisk er der nænsom lokal uro omkring, at hr. Auspuffff nyligt skulle have været udsat for en krydsning mellem en middelsvær, intern kraniekasseblødning og så et kronisk insulinchock

Så lissom derfor kunne det være ganske forfrygteligt interesseant at høre lidt omkring, om hr. Auspufffffff overhovedet har hørt disse dærsens 1000ASP dimser, thi man hører dem jo ikke ved blot at læse databladet, wæl?

Nnnnnnnæææj, han har næmmerlig ikke! (det kunne ellers have været sjovt at brænde de dærsens Dali-futtelihut-smalbånds-højttalere af med en ordentlig amp! )

Ogsådaosseogforpokker, det kunne være forfrygteligt interessant at høre en forklaring på et par ting, sådden fra Aarhus Rollator Racing Club...

For eksempel hvorfor jeg på mine 1000ASP dimser har dynamik helt på linje med gode klasse A amps?

Det burde næmmerlig ikke kunne lade sig gøre, æller wha'?

For eksempel hvorfor jeg på mine 1000ASP dimser har en væsentlig mere neutral lyd, end jeg nogensinde har hørt fra any klasse A amp, og det uanset pris? Båt?

Til dato har jeg nemmerlig ikke hørt én eneste klasse A amp, der ikke har forsødet livet fra ca. 200 Hz og opefter. Og mange gør det endda hele vejen. Det er da i det mindste konsekvent Det ligger nemmerlig i konstruktionen, og ded burde hr. Auspuffff skisme da og osse være vidende om
I hva ba?
Klasse A har ikke noget med klangballance atgøre som udgangspunkt.
Og når man så prøver hvad klasse A egentlig vil sige, ved at skrue op og ned for bias, så kan man konstatere, at det forholder sig præcist omvendt af din beskrivelse.
Højere bias betyder mere let og ubesværet lyd - specielt i d øvre oktaver, men det skinner jo igen overalt.
Lavere bias tilfører reaktionstid på en måde. Og lyde bliver mere træg og mindre veloplagt. Prøv selv.

Og Schumann, den gamle romantiseur , lyder jo også endnu mere og ganske glimrende på den oppustede brødrister nede i kældersaunaen, ikk'?

Så hwa' er det sådden lissom vi taler om hær - er det et behov for sukkerlage (i håb om, at den gærer til alkohol med tiden ) eller er det også naturtrohed, altså ægte hifi... æller wha'?

Når det er sagt, så kan man sq få alt imellem en klam, kold og ganske uinteressant fjært og et veloptændt fruentimmer ud af disse dimser, blot ved at skifte line kabel og/eller pre amp. Til det rigtige, vel at mærke.

Forskellen kan være som mellem en cykelslange og et af de tynde med riller og das ganze molevitten En kæde er som bekendt stadigvæk ikke stærkere, end det svageste led.

Hvis ikke man har oplevet det, så har man sq ikke prøvet hårdt nok, baby! Det hedder med andre ord en "ommer". Et gammelt ordsprog siger, at "there's no such thing as free lunch". Det gælder i høj grad hær

Og?

Er der overhovedet nogen af kritikerne, der egentlig har hørt Bertram-spøgelset - eller blot et nøgent 1000ASP modul?

Nej???
Jeg har spillet på eAr two og på 202 fidusen.
Behøver jeg videre til 1K så?

Det tænkte jeg nok. Same story as usual

Det kunne også være interesting at høre lidt omkring, om nogen i virkeligheden er klar over, hvad en rendyrket GIGO (Garbage In, Garbage out) amp i virkeligheden medfører. Der findes nemlig ikke ret mange af dem.

Ville det derfor ikke være blot en lillebitte smule mere relevant, at poste nogle erfaringer fra det praktiske liv, sådan at dem, der faktisk ejer dimsen eller dimserne, kan drage en smule erfaring?

Eller skal det i stedet blot være båt i nakken...?

Med ganske sober hilsen
G&S

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 08 Oktober 2005 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

@KvK

Hør hov her - jeg fik lige en ide til hvad du kan bruge ICEpower til !

Din specialfremstillede varmeovn, som er bygget til Thulebasen, og kan spille musik også (god sidegevinst), den mangler jo lidt køling når temperaturen i den danske sommer stiger til lidt over gennemsnittet.

Tænke - tænke - hmm

Hvad om du indkøbte to stk. ASP1000 og monterede i kabinettet til at drive et par fornuftige blæsere med?

Med 1000w til blæserene, skulle der komme lidt luftgennemstrømning, og måske kan du lave et snedigt system så de tager over med musik, når der spilles James Last?

<< Forrige Side af 33 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes