| Forfatter |
|
SATMIT Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske
Bruger siden: 22 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1226
|
| Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl,
Så vidt jeg kan se gik talen på skiver der kunne bruge til at vurdere anlæggets perspektivistiske egenskaber .. i heldige tilfælde 3D-egenskaberne.
De fleste plader jeg har lider af diverse dårligdomme rent lydmæssigt ... men op i rygsækken med det. Men når man skal optimere sit anlæg ... og vurdere nyt udstyr ... ja så vælger man jo ikke dem der er totalt sovset ind i lydteknikernes anvendelse af mange mikrofoner, og andre dårligdomme.
SATMIT __________________ "My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 14:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
|
SATMIT
Det er ikke at tage på vej, tværtimod, stiler jeg bare spørgsmålet. Jeg tror vi alle ved at der er gode og mindre gode indspilninger, ligesom der er gode og mindre gode setup,s. Jeg mener bare vores god ven Kurt Von Kubik, generelt er lidt for pessimistisk i sine mange fremlægninger.
Det er ikke lige om det med antal af mikrofoner og indspilninger - men med setup's og generelt det meste - jeg mener kubikken drejer det negative gashåndtag lidt for meget. Det var som ikke for at angribe hans bredde og viden, tværtimod, han har livslang erfaring med mange ting, men jeg mangler helt ærligt en lidt mere optimistisk og positiv KVK, og det at han ikke nærmest pr. automatik kritisere det meste i et væk. 
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl |
|
|
Jamen herregud da! Jamen alt er jo relativt. Hvis noget skulle få et 7 tal af mig, så kan du da være rimeligt sikker på, at det er fortjent. Prøv at læse lidt af de brugeranmeldelser der er her på sitet, og prøv så at læse i HF også. Det hele er jo på højde med virkeligheden skulle man tro. Det hele svømmer over i en lovprisning, som man overhovedet ikke kan finde i andre mere konkrete og håndfaste forhold her på planeten. Faktisk har jeg de senere par dage, læst lidt i gamle numre af HF. Forleden f.eks. et nummer fra 82, hvor en ML, en FM, en Mark Dane og en Yamaha forstærker blev testet i én og samme test. Alle ampsene var temmeligt dyre. Fra 12 - 25 K dengang. Alle fik de kritik, ikke lige meget, men de fik kritik. Dengang gav KSM m.fl. en ordentligt gennemarbejdet beskrivelse af hvordan bæstet opførte sig. Evt direkte sammenlignet med de andre. Prügelknabe blev Yamaha i denneher sammenhæng, den var skinger efter deres opfattelse. Tillige var der også dengang mange informative artikler i bladet, men det er vel for nørdet i vor pulserende nutid. Der findes jo ikke produkter, som ikke på én eller anden vis er kulørt. Men man kan finde enkelte der er ganske unikke ud fra et relativt synspunkt. Hvis man bare vil have noget der lyder godt, når man spiller Cassidy m.fl. så er vejen brolagt med knap så mange skuffelser, som hvis man er ude efter noget der reproducerer også de simple optagelser med realistisk information. Det du ser, som du virkeligt mener der skal råbes hurra for, kunne jeg da vældig gerne li´ at lægge ører til, men jeg må sige efter mange år, at snapsene kommer ikke ligefrem i haglbyer.
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2867
|
| Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
|
PS: Er det dit nye automobil du har fået som logo?.
|
|
|
JÆS JÆS! Du aner ikke hvor velegnet den er til at kome tæt på ungerne, så man kan hugge deres lakridskonfekt |
|
|
Glem turboladere - her hjælper kun slagvolumen
Det sagde hun osse igår 
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

|
| Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer,
Jo flere kanaler ... desto flere ulykker kan lydteknikeren lave! Jeg har lyttet til nogle ganske rædselsfulde forsøg på at lave flerkanals musik. Nogen har tilsyneladende den opfattelsen af at lytteren skal befinde sig midt i orkesteret. Det er selvfølgelig en spændende oplevelse ... men vel ikke ligefrem autentisk sammenlignet med en koncertoplevelse.
Det skal dog bemærkes at andre er sluppet bedre fra det. Bjørn fra Bladelius havde en udemærket demo på hifi-messen i København i foråret. Ikke det at lyden/akustikken var i top, men han havde nogle ret sjove eksempler med. Kompetent fyr.
SATMIT __________________ "My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 14:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jensen siger :
ML20,6 er en anden snak
OK... hummm.. den kan jeg slet ikke huske..
Hva årgang er det?
Og hvad var /er dine erfrainger med Krells "nye" Kl.A. trin?? rykker det???
mvh.
__________________ M.
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 14:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
SATMIT skrev:
|
Spencer,
Jo flere kanaler ... desto flere ulykker kan lydteknikeren lave! Jeg har lyttet til nogle ganske rædselsfulde forsøg på at lave flerkanals musik. Nogen har tilsyneladende den opfattelsen af at lytteren skal befinde sig midt i orkesteret. Det er selvfølgelig en spændende oplevelse ... men vel ikke ligefrem autentisk sammenlignet med en koncertoplevelse.
Det skal dog bemærkes at andre er sluppet bedre fra det. Bjørn fra Bladelius havde en udemærket demo på hifi-messen i København i foråret. Ikke det at lyden/akustikken var i top, men han havde nogle ret sjove eksempler med. Kompetent fyr.
SATMIT
|
|
|
Ja, nu ser jeg film også, og her sker mange ulykker med lyden.
Den simple optagelse som KvK efterlyser kunne være 'Jazz At The Pawnshop' i DTS, hvor den findes.
Jeg har ikke kunne finde anmeldelser af den, men den kommer i min samling i nær fremtid, i DTS, og med 4 stk panelhøjttalere omkring lyttepladsen.
Mine baghøjttalere er Magneplanar MG1, som iøvrigt virker fint, efter mere end 25 år på bagen.
Den slags kan købes billigt nutildags, og vil sikkert lyde fint med ICE. (de koster ca. det samme som et sæt gode RCA-kabler)
__________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

|
| Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer,
Det vil være en naturlig udvikling at der kommer mere og mere flerkanals musik. Jeg vil dog sige, at man bliver chokeret hvor langt man kan komme med 2-kanaler ordentligt indspillet.
Problemet er hvad man skal gengive via bag og side kanaler på f.eks. studie-indspilninger. For mig sidder man foran de udøvende musikere og lyden kommer derfor også forfra, og det er således kun relekteret lyd fra rummet, der bør blive gengivet fra side og bagkanaler ...
Jeg vil sige ved live-indspilninger der er publikumslyd og bifald i side og bagkanaler absolut med til at give en god live-stemning.
Der er ihvertfald udfordringer nok at tage fat på!
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

Status: Offline Indlæg: 6296
|
| Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu suser vi videre med OT igen, men der er da masser af muligheder i flere kanaler, men introducerer det ikke en masse problemer med fase-halløj?
Jeg husker engang fra et "seminar" at gutten fra Holfi sagde noget i retning af: "jeg kan lave alle lyde omkring dig fra 2 kanaler, på nær lige bag ved dit hoved" - jeg ved ikke om han har ret?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Samit
Ved multikanals lyd, bør bagkanalernes opgave være at få bagvæggen i lytterummet til at flyttes, eller forsvinde helt ved udendørsoptagelser.
Hvem kan sidde indendørs og lytte til en udendørs livekoncert, og så kalde det hifi, og naturligt??  __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

|
| Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer,
Med al respekt ... så må det være at gengive den lyd der befinder sig bag lytteren ved koncerten ...
Lytterummet er individuelt, mens optagerummet jo er veldefineret og entydigt. Det er således optagerummets akustik der skal gengives, herunder eventuelle afgrænsninger (vægge) og refelktioner fra disse.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
L.B. skrev:
|
Nu suser vi videre med OT igen, men der er da masser af muligheder i flere kanaler, men introducerer det ikke en masse problemer med fase-halløj?
Jeg husker engang fra et "seminar" at gutten fra Holfi sagde noget i retning af: "jeg kan lave alle lyde omkring dig fra 2 kanaler, på nær lige bag ved dit hoved" - jeg ved ikke om han har ret? |
|
|
Q sound! En anden god lejlighed til at teste det på, er én af Cheskys testskiver, hvor et sambaorkester kommer ind i et rum, hvor de løber rundt om de 2 mikrofoner. Sejt.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 14:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
SATMIT skrev:
|
Spencer,
Med al respekt ... så må det være at gengive den lyd der befinder sig bag lytteren ved koncerten ...
Lytterummet er individuelt, mens optagerummet jo er veldefineret og entydigt. Det er således optagerummets akustik der skal gengives, herunder eventuelle afgrænsninger (vægge) og refelktioner fra disse.
SATMIT
|
|
|
Ja, hvis jeg kunne simulere lyden fra en koncertsal i min egen lille stue, så er vi tæt på den optimale oplevelse.
Mon ikke de bedste lyttepladser er midt i koncertsalen, og ikke fremme ved scenen?
Jeg tror faktisk at Yamaha har lavet nogle DSP-chips der kan simulere de mest kendte koncertsale i verden, men de er ikke nede i konsumprisklassen, og vist ikke implementeret i noget surroundudstyr endnu.
Jeg kender én der har studie, og han snakkede lidt om det. Det var vist ikke noget han overvejede at købe, men kun leje til opgaven.
Der er iøvrigt dedikeret trommerum i hans studie, og separat stemmeboks, hvor stemmen optages 'tørt' (beklager hvis det tager illusionen fra nogen). __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
SATMIT skrev:
|
Spencer,
SATMIT |
|
|
Præcist! Og hertil behøves 2 kanaler opstillet hensigtsmæssigt. Evt. baghøjttalere skal alene i den situation gengive rumakustik. Ved live koncerter (akustiske) skal de få dig til at sidde sammen med publikum. Det har Denon også lavet med André Rieu (pophår). Musikken gider jeg dog bare slet ikke på den skive.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 14:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
L.B. skrev:
|
Jeg husker engang fra et "seminar" at gutten fra Holfi sagde noget i retning af: "jeg kan lave alle lyde omkring dig fra 2 kanaler, på nær lige bag ved dit hoved" - jeg ved ikke om han har ret?
|
|
|
Q sound! En anden god lejlighed til at teste det på, er én af Cheskys testskiver, hvor et sambaorkester kommer ind i et rum, hvor de løber rundt om de 2 mikrofoner. Sejt. |
|
|
Q-sound er rigtigt sjovt på den efterhånden slidte plade med Roger Waters!
Musikken er heldigvis så god at man kan blive ved at høre den gang på gang. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

|
| Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 14:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
I øvrigt mener jeg at der er et andet spøjst problem med Surround-musik, og det er kombinationen af en lavt placeret center højttaler, og full-size front-højttalere.
Det giver i en hel del sammenhænge et problem med at sangeren lystigt synger nede langs gulvet, mens det der kommer fra front højttalerne er i den korrekte højde!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
SATMIT skrev:
|
I øvrigt mener jeg at der er et andet spøjst problem med Surround-musik, og det er kombinationen af en lavt placeret center højttaler, og full-size front-højttalere.
Det giver i en hel del sammenhænge et problem med at sangeren lystigt synger nede langs gulvet, mens det der kommer fra front højttalerne er i den korrekte højde!
SATMIT
|
|
|
L.B. har løst dette problem på elegant vis: ingen centerkanal!
Jeg har heller ikke centerkanal på til musiklytning, og bruger matrix-indstillingen, der splitter den ud i højre og venstre kanal. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

|
| Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 14:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er helt enig ... centerkanaler kan ødelægge meget! Men det er ikke desto mindre et problem i mange setups jeg har hørt.
Nu har jeg ikke selv et egentligt surround-anlæg, jeg har en DVD med 5+1 udgange og to stk. to-kanals integrerede forstærkere ... som jeg bruger til film. Men har da spillet lidt musik også.
Det er jo ikke rigtigt surround ... men jeg har da hørt en del surround-anlæg der lød dårligere 
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

Status: Offline Indlæg: 6296
|
| Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 14:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
| Jeg har heller ikke centerkanal på til musiklytning, og bruger matrix-indstillingen, der splitter den ud i højre og venstre kanal. |
|
|
Hvad musik angår, har jeg aldrig hørt et set-up hvor det lød bedre med center!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 15:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis vi tager udgangspunkt i ICEpowers evner til korrekt 3D image, så er opgaven vel at de to monoblokke skal opføre sig 100% ens i forhold til hinanden, og ellers være frekvenslineære under alle praktiske forhold - altså højttalere i real life invironment?
Hvis de kan videreformidle hvad de får, så vil det vel være 3D-egenskaberne i forforstærker, lydkilde og højttalere der lyttes på?
Vil den manglende kontrol over 1000Hz påvirke 3D-egenskaberne i negativ retning? __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Toftdahl skrev:
|
SATMIT
Det er ikke at tage på vej, tværtimod, stiler jeg bare spørgsmålet. Jeg tror vi alle ved at der er gode og mindre gode indspilninger, ligesom der er gode og mindre gode setup,s. Jeg mener bare vores god ven Kurt Von Kubik, generelt er lidt for pessimistisk i sine mange fremlægninger.
Det er ikke lige om det med antal af mikrofoner og indspilninger - men med setup's og generelt det meste - jeg mener kubikken drejer det negative gashåndtag lidt for meget. Det var som ikke for at angribe hans bredde og viden, tværtimod, han har livslang erfaring med mange ting, men jeg mangler helt ærligt en lidt mere optimistisk og positiv KVK, og det at han ikke nærmest pr. automatik kritisere det meste i et væk. 
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
|
|
Jamen herregud da!
Jamen alt er jo relativt. Hvis noget skulle få et 7 tal af mig, så kan du da være rimeligt sikker på, at det er fortjent. Prøv at læse lidt af de brugeranmeldelser der er her på sitet, og prøv så at læse i HF også. Det hele er jo på højde med virkeligheden skulle man tro. Det hele svømmer over i en lovprisning, som man overhovedet ikke kan finde i andre mere konkrete og håndfaste forhold her på planeten.
|
|
|
Prøv at læse Toftdahls indlæg/"test" om Ghost på Bertrams hjemmeside, så får ordet lovprisning en helt ny mening 
Problemet med den slags (Toftdahl/HF, etc.) er at der ikke er efterladt muligheder for forbedringer. Der er bare det ultimative og samtidig er sidste uges referencer nu skod . Dette gælder lige indtil næste nye produkt generation skal omtales...
PS: Hvem husker ikke HF beskrivelsen af noget udstyr "der bare gjorde rummet magisk, inden der overhovedet blev spillet musik" __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |