| Forfatter |
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 15:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove skrev:
|
PS: Hvem husker ikke HF beskrivelsen af noget udstyr "der bare gjorde rummet magisk, inden der overhovedet blev spillet musik" |
|
|
Sådan et set-up har jeg også hørt engang, men det var vist alligevel noget med, at hunden havde luft i maven
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
| Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Miju; skal du have et eller flere sæt eAR 1001 
PS: vi trænger til nogle nye billeder af dit set-up 
|
| Til top |
|
| |
dk2000 Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2003
Status: Offline Indlæg: 431
|
| Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove skrev:
Basil skrev:
|
Hej.
Mht. specifikationerne på Ghost 1100 w / 600 w 0,007% / 90 amps. Øh, er en normal 1000ASP ikke kun på omkring 40A og ikke 90A som i ovennævnte?
Hvis ja, så må der jo så være 2 stk 1000ASP parallelkoblet i en Ghost.
Basil.
|
|
|
To i parallel burde jo så give 80A max.....men jeg tror ikke det er lavet på denne måde.
Jeg tror du har ændret den interne strømbegræser (sikker ved en ændring af en modstandsværdi), så der gives mere strøm, på bekostning af sikkerheden. ICE standard er jo generelt og Beast mere applikationsspecifik, derfor er det sikkert acceptabelt.
Lidt som chiptuning af biler, perforamnce, slid og forurening stiger og det kan fabrikanterne ikke konkorerer med.
|
|
|
hvad med to parallelkoblede ASP moduler med en traffo i udgangen ? Det kunne forklare den ekstra vægt, men på den anden side en traffo i udgangen så langt ude er de vel ikke 
|
| Til top |
|
| |
Basil Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 188
|
| Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeff Rowland bruger, da Lundahl trafoer i ind og udgangen på deres Ice moduler.
Mvh Basil.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 15:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
dk2000 skrev:
|
hvad med to parallelkoblede ASP moduler med en traffo i udgangen ? Det kunne forklare den ekstra vægt, men på den anden side en traffo i udgangen så langt ude er de vel ikke  |
|
|
Hvorfor ikke? Bertram spiller på Soundlabs elektrostater, de har da osse impedanstilpasningstrafoer. Én fra eller til
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
dk2000 skrev:
|
hvad med to parallelkoblede ASP moduler med en traffo i udgangen ? Det kunne forklare den ekstra vægt, men på den anden side en traffo i udgangen så langt ude er de vel ikke 
|
|
|
Hvorfor ikke? Bertram spiller på Soundlabs elektrostater, de har da osse impedanstilpasningstrafoer. Én fra eller til |
|
|
Nu kan en PWM-forstærker vel heller ikke lave højspænding, og drive et panel direkte? __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
dk2000 Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2003
Status: Offline Indlæg: 431
|
| Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 15:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Basil skrev:
|
Mvh Basil.
|
|
|
I indgangen men vel ikke i udgangen !
|
| Til top |
|
| |
Basil Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 188
|
| Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 15:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo, også i udgangen.
Mvh Basil.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 15:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
|
Nu kan en PWM-forstærker vel heller ikke lave højspænding, og drive et panel direkte? |
|
|
Nej kun rør. Men både rør og elektrostater er problematiske pga. impedanstilpasning. Rør sammen med elektrostater er en noget mere elegant løsning, idet man så undgår ikke mindre end 2 trafoer. En ekstra trafo i udgangen på en transistoramp, kan godt være en god idé i sidste ende, det giver relief for ampen, så den ikke bokser for slemt med verden udenfor. Specielt amps der er lavet til at levere store effekter, er der idé i trafoen, fordi den så i mindre grad ændrer karakter, hvis det er lavet rigtigt. Man må dog spørge sig selv højlydt, er det forstærkeren der modulerer højttaleren eller omvendt.
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske
Bruger siden: 22 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1226
|
| Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 15:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jep rør og elektrostater hænger godt sammen. Beveridge lavede i gamle dage nogle elektrostater med indbyggede rørforstærkere ... direkte drevet uden "mellem" trafoer.
http://www.beveridge-audio.com/System2.htm
Forsell havde sådan et sæt ... modificeret
Ved ikke hvordan det er med de nyere modeller!
SATMIT
__________________ "My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 15:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
I denne artikel (side 1 og 2) beskrives en forstærker med dæmpningsfaktor 0.5 som er velegnet til at drive bånd med, som ingen impedanstilpasningstrafo har:
http://www.firstwatt.com/downloads/cs-amps-speakers.pdf
Udgangsimpedansen på forstærkeren er 16 Ohm !
Gad vide om AR's egen båndhøjttaler har en trafo til impedanstilpasning? 
EDIT: Sætningen man bør hæfte sig ved er "The need for electrical damping is different for each type of loudspeaker and acoustic environment."
Dette betyder at en dæmpningsfaktor der er god nok i ét bestemt rum, ikke nødvendigvis er det i et andet rum.
Man må altså lytte hjemme, og ikke kun hos forhandleren.
Forstærkeren med 0.5 i dæmpningsfaktor blev brugt i test med fuldtoner, hvor båndet blev testet med en forstærker uden dæmpningsfaktor: "Our amplifier had a high output impedance and thus no damping factor, but we found that the ribbon in the tweeter didn't seem to need much damping factor, measuring and sounding a bit better without the matching transformer." __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 16:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
dk2000 skrev:
Basil skrev:
|
Mvh Basil.
|
|
|
|
|
|
Jeg ved ikke hvem der er den største skurk, den oprindelige røver eller copy-cat udplyndrene?
Forklaring:
JR laver nogle MEGET dyre monoblokke baseret på standard ICE moduler: De putter en trafo i indgangen til erstatning af en kedelig opamp med filter og en trafo i udgangen der erstatter en ferritspole og plast caps. De strør lidt om sig med komponenter af eksotisk karakter og er færdige. Det putter sagerne i et imponerende og tungt kabinet og prissætter efter lyden i forhold til deres øvrige produktprogram. Med røde ører konstaterer de en imponerende dækning . Fantastiske anmeldelser gør heldigvis at fokus er på andet end indmaden! 
AR putter også standard ICE i madkasser. De ser hurtigt at JR har gjort noget rigtigt. Og tager sig betalt for det. Den jyske krejler vågner og tænker, det kan jeg gøre ligeså godt, bare billigere! Det dyre kabinet erstattes af et anderledes design. En JR skaffes og der køres lidt reverse-engineering. Voila, en amp i verdensklasse er udviklet og klar. Verdens bedste (specielt til prisen). Også med trafo i ind- og udgang og sikkert også med lidt eksotiske modifikationer.
Bertram har købt et sæt JR monoblokke. Det er vildt gode syntes de og HF er helt euroforiske! Det her er der muligheder i tænker tandlægen. Her er der huller der skal fyldes. JR kasserne inspiceres med værktøj og tandlægespejl. Det er jo en standard ICE med lidt guldfyldninger placeret i en flot guld-overmund! Det kan jeg lave ligeså godt.....

__________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske
Bruger siden: 22 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1226
|
| Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove,
Hvor er det JR er blevet så fremragende anmeldt.
Jeg spørger af ren interesse, og ikke for at betvivle dette.
SATMIT __________________ "My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 16:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 16:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Groove skrev:
|
PS: Hvem husker ikke HF beskrivelsen af noget udstyr "der bare gjorde rummet magisk, inden der overhovedet blev spillet musik"
|
|
|
Sådan et set-up har jeg også hørt engang, men det var vist alligevel noget med, at hunden havde luft i maven |
|
|
Lige til orientering: Den hund havde ikke blot luft i mavsen, den led bl.a af tynd mavse.
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 16:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove skrev:
dk2000 skrev:
Basil skrev:
Mvh Basil.
|
|
|
|
|
|
Jeg ved ikke hvem der er den største skurk, den oprindelige røver eller copy-cat udplyndrene?
Forklaring:
JR laver nogle MEGET dyre monoblokke baseret på standard ICE moduler: De putter en trafo i indgangen til erstatning af en kedelig opamp med filter og en trafo i udgangen der erstatter en ferritspole og plast caps. De strør lidt om sig med komponenter af eksotisk karakter og er færdige. Det putter sagerne i et imponerende og tungt kabinet og prissætter efter lyden i forhold til deres øvrige produktprogram. Med røde ører konstaterer de en imponerende dækning . Fantastiske anmeldelser gør heldigvis at fokus er på andet end indmaden! 
AR putter også standard ICE i madkasser. De ser hurtigt at JR har gjort noget rigtigt. Og tager sig betalt for det. Den jyske krejler vågner og tænker, det kan jeg gøre ligeså godt, bare billigere! Det dyre kabinet erstattes af et anderledes design. En JR skaffes og der køres lidt reverse-engineering. Voila, en amp i verdensklasse er udviklet og klar. Verdens bedste (specielt til prisen). Også med trafo i ind- og udgang og sikkert også med lidt eksotiske modifikationer.
Bertram har købt et sæt JR monoblokke. Det er vildt gode syntes de og HF er helt euroforiske! Det her er der muligheder i tænker tandlægen. Her er der huller der skal fyldes. JR kasserne inspiceres med værktøj og tandlægespejl. Det er jo en standard ICE med lidt guldfyldninger placeret i en flot guld-overmund! Det kan jeg lave ligeså godt.....

|
|
|
haha
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
Jensen siger : ML20,6 er en anden snak
OK... hummm.. den kan jeg slet ikke huske..
Hva årgang er det?
Og hvad var /er dine erfrainger med Krells "nye" Kl.A. trin?? rykker det???
mvh. |
|
|
ML20,6 skulle du ligge øre til det var dengang ML kunne lave udstyr og noget der spiller op til ders gode navn .
Nye krell ?
De er ikke nye de har kørt i i en del år nu .
700cx er en af de bedste amps jeg har hørt sammen med to andre .
Så har jeg lagt øre en del gange til 650mcx op mod ML33 på wilsone vatt 7 og 6 .
Jeg køre nok snart en tur og henter et par 750MCX hjem .
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
|
EDIT: Sætningen man bør hæfte sig ved er "The need for electrical damping is different for each type of loudspeaker and acoustic environment."
Dette betyder at en dæmpningsfaktor der er god nok i ét bestemt rum, ikke nødvendigvis er det i et andet rum.
Man må altså lytte hjemme, og ikke kun hos forhandleren.
Forstærkeren med 0.5 i dæmpningsfaktor blev brugt i test med fuldtoner, hvor båndet blev testet med en forstærker uden dæmpningsfaktor: "Our amplifier had a high output impedance and thus no damping factor, but we found that the ribbon in the tweeter didn't seem to need much damping factor, measuring and sounding a bit better without the matching transformer."
|
|
|
hvordan kan det lade sig gøre?
dæmpningsfaktor er et impedans tilpasningsværktøj, der gerne (i 8 ohm) skal være så højt så muligt (lavere ohmske værdier giver højere dæmpningsfaktor) __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 17:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
@kim olsen
Ja, det afhænger altså i høj grad af højttalertypen om høj dæmpningsfaktor er godt.
Vel sagtens også om man har lukket kabinet, eller basrefleks. Med lukket kabinet, virker luften jo som en fjeder, der dæmper membranudsving. Ved bånd, må der være en særlig årsag til at høj dæmpning tilsyneladende ikke er så vigtigt.
Jeg kender ikke den præcise årsag her, men det gælder nok ikke basdelen af store båndhøjttalere som Apogee.
Selvom baselementet er bånddrevet, er det vel ikke et bånd som sådan, på helt samme måde som et enkelt bånd. Måske Andre og Eriek kan svare på det?
Artiklen er skrevet af Nelson Pass, som jo nok ved et og andet om forstærkere. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
L.B. skrev:
|
Miju; skal du have et eller flere sæt eAR 1001 
PS: vi trænger til nogle nye billeder af dit set-up 
|
|
|
Der er vist noget du har misforstået!?
Jeg skal ikke ha eAR!
Jeg har haft mulighed for at lytte til disse genne et stykke tid, og finder dem rigtig rigtig gode!.. og nærmest uslålige til prisen og et godt stykke over..
Men der står ikke lige udskiftninger på menukortet hjemme hos mig pt..
Mit setup er stort set som vist, de ændringer der er sket kan ikke ses særligt på billeder.. ( det er rent internt i grejet, og lidt tæpper mm. i stuen..
Næste project er bestemt en TacT2,2X med DAC og hele svineriet!! den har været på længere besøg.. og må absolut tilbage PERMANENT!.. (det er bare lige det der med finanserne!.. ) men en sådan gør mere for god lyd og optimering af denne end noget andet produkt MNO! man kunne finde på... ( samt samtlige tænkbare kabler og tweaks mm.!) så der er ingen vej uden om!... ( ikke hvor og hvordan jeg bor i hvertfall!!)
MEN! eAR1001 KUNNE såmen godt komme på tale en dag.. i første omgang til bas systemet, (her slår den faktisk mine 240W The End Dual mono trin )
Med en bitte smule forbedring af toppen fra deres side.. (over 1 - 2 kHz. så er den hjemme.. high-end all the way..) så kunne de godt afløse min ZapZolute brokoblede 200W. Kl.A. trin..
Men der mangler pt. lige det sidste pif og sublime "glød" samt luft.. i forhold til mine Zap..
Især nu efter de sidste modefikationer af jeg har fået lavet, der har givet et løft der faktisk atter bringer dem lige lidt foran de alle ICE jeg har hørt (og det skal lige siges!.. har stor bejejstring for!! ) og praktisktaget alle andre amp's der er økonomisk for mig realistiske alternativer.
Men SKULLE! jeg mere eller mindre tvunget, skifte?.. lad os sige hvis mine gode gamle trin "nedsmæltede" og jeg ikke ku få nye magentil.. sååå ja så blev det nok eAR1001 ( med forbehold for hvad Bertram nu ellers finder på!?? har heller ik hørt Ghost endnu!)
mvh. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |