Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 12:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: eAR.. Rystende god oplevelse! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 33
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

mik112

Jeg skifter ikke ud hele tiden, det sidste setup havde jeg i 3 år. Det har deltaget i så mange reference og samenligningstest's, ikke dermed sagt at det var kørt dødt, tværtimod - men så kender man det bare i alle hjørner og ikke mindst lydene. Det er altid spændende og facinerende at bygge et HiFi system op. 
Jeg har lyst til at gå tilbage til dynamiske højtalere, istedet for Martin Logan, som jeg havde senest, ligesom mit Nordost SPM og Valhalla også er solgt ud.
En større berøringsflade - antallet af personer. 
Jamen det er som bare det - og du kan være ganske rolig, der gøres altid det optimale for at teste på et seriøst grundlag.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 13 Oktober 2005 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

Toftdahl skrev:

Blackhawk

Standard forstærkere, uanset om de kommer fra AR eller Bertram og hedder beast, så lyder de ens.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Toftdahl skrev:

ICEpower.

Priserne på Bertrams monoblokke er så vidt jeg har fået oplyst 5.000 kr. www.audiokabel.dk

Og de er i den bedste udførelse af dem der er på markedet, hvilket en bred test har vist os - bedre luftig lyd og åbenhed.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Der skal vist ikke kommenteres på dette

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Oktober 2005 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Kurt von Kubik skrev:

Kan du godt lide FETs?
For ikke længe siden havde jeg lejlighed til, at lytte til en ren FET baseret power amp af helt ny dato. Lyden er helt og aldeles som FETs altid har været.
Jeg tilskriver det kapaciteten, idet meget af det samme forekommer på MIT kablerne også. De er nemlig også højkapacitive, faktisk så meget, at ICE amps iflg. Peter AR, ikke vil spille med dem på.

Jeg får knopper og kløe af FETs helt unævnelige steder

Jeg kan også bedst lide knallerter uden hjul - jeg får angstanfald af noget der bevæger sig hurtigere end alm. gang 

FET's har kapacitet og rør har en kapacitet - ja faktisk opfører de sig meget lig hinanden - men måske kan du heller ikke lide rør? Uanset hvad man anvender, kan en forstærker komme til at lyde godt. OK at du ikke bryder dig om FETs, men jeg tvivler på det er kapaciteten, for den finder du i langt større "mængder" alle andre steder i signalvejen. I sidste ende er det blot et spørgsmål om at at drive disse kapaciteter med et trin der kan levere strøm nok - i så tilfælde vil båndbredden ikke blive begrænset.

Ser man nøgternt på det, så har langt de fleste af de signaler vi lytter til nok været gennem FETs på et tidspunkt, da de befinder sig i mængder af de gode IC'er som anvendes i både hifi og prof. udstyr.

Mht. MIT kablerne må jeg dog give dig ret - de kan være noget "specielle".

Tjah FETs er en svøbe, som det nok er afsindigt besværligt at komme uden om.
Men jo flere jo værre. Hver gang der kobles flere på, øges støj og kapacitet.
ICérne som efterhåndenallesammen er opbygget med FETs i indgangen, er jeg ret beset også allergisk overfor. Jeg fatter ikke hvorledes disse er blevet fast ingrediens i udstyr i alle prisklasser. Men analogt design på traktorniveau er ikke hip fortiden. I stedet kaster man sig frådende over digitalt design, som der er mere prestige i + at man tror det er der kilden til digitallyden ligger begravet. Men lur mig lige om ikke alle de analoge ICér ikke er hovedkilden til problemet.

Om en forstærker kan komme til at lyde godt vha. FETs, Rør IGBT eller hvad end man finder på, finder jeg ikke som en relevant problemstilling, men kan de reproducere?
FET amps kan efter min opfattelse overhovedet ikke. Mange vil elske den glatte og lidt blanke lyd, andre vil finde den tendentiøs og monoton. Et er sikkert, det er nemt at kende og jeg er færdig med den glansbilledlyd for nu.

Mht. Rør vil jeg ikke sige det på den måde, at jeg bare ikke kan lide dem, for det er ikke rigtigt, men de reproducerer langt fra.

Foreløbigt finder jeg helt almindelige bipolare transistorer for det bedste kompromis. De gør ikke noget ekstra væsen af sig, men konstruktionerne kræver typisk lidt mere omtanke.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 13 Oktober 2005 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:
Toftdahl skrev:

Blackhawk

Standard forstærkere, uanset om de kommer fra AR eller Bertram og hedder beast, så lyder de ens.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Toftdahl skrev:

ICEpower.

Priserne på Bertrams monoblokke er så vidt jeg har fået oplyst 5.000 kr. www.audiokabel.dk 3900,- excl fragt pr Monobæst! (EDIT: rettet til excl fragt).

Og de er i den bedste udførelse af dem der er på markedet, hvilket en bred test har vist os - bedre luftig lyd og åbenhed.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Der skal vist ikke kommenteres på dette

Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Oktober 2005 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
janils skrev:

Kurt von Kubik skrev:

Kan du godt lide FETs?
For ikke længe siden havde jeg lejlighed til, at lytte til en ren FET baseret power amp af helt ny dato. Lyden er helt og aldeles som FETs altid har været.
Jeg tilskriver det kapaciteten, idet meget af det samme forekommer på MIT kablerne også. De er nemlig også højkapacitive, faktisk så meget, at ICE amps iflg. Peter AR, ikke vil spille med dem på.

Jeg får knopper og kløe af FETs helt unævnelige steder

Jeg kan også bedst lide knallerter uden hjul - jeg får angstanfald af noget der bevæger sig hurtigere end alm. gang 

FET's har kapacitet og rør har en kapacitet - ja faktisk opfører de sig meget lig hinanden - men måske kan du heller ikke lide rør? Uanset hvad man anvender, kan en forstærker komme til at lyde godt. OK at du ikke bryder dig om FETs, men jeg tvivler på det er kapaciteten, for den finder du i langt større "mængder" alle andre steder i signalvejen. I sidste ende er det blot et spørgsmål om at at drive disse kapaciteter med et trin der kan levere strøm nok - i så tilfælde vil båndbredden ikke blive begrænset.

Ser man nøgternt på det, så har langt de fleste af de signaler vi lytter til nok været gennem FETs på et tidspunkt, da de befinder sig i mængder af de gode IC'er som anvendes i både hifi og prof. udstyr.

Mht. MIT kablerne må jeg dog give dig ret - de kan være noget "specielle".

Tjah FETs er en svøbe, som det nok er afsindigt besværligt at komme uden om.
Men jo flere jo værre. Hver gang der kobles flere på, øges støj og kapacitet.
ICérne som efterhåndenallesammen er opbygget med FETs i indgangen, er jeg ret beset også allergisk overfor. Jeg fatter ikke hvorledes disse er blevet fast ingrediens i udstyr i alle prisklasser. Men analogt design på traktorniveau er ikke hip fortiden. I stedet kaster man sig frådende over digitalt design, som der er mere prestige i + at man tror det er der kilden til digitallyden ligger begravet. Men lur mig lige om ikke alle de analoge ICér ikke er hovedkilden til problemet.

Om en forstærker kan komme til at lyde godt vha. FETs, Rør IGBT eller hvad end man finder på, finder jeg ikke som en relevant problemstilling, men kan de reproducere?
FET amps kan efter min opfattelse overhovedet ikke. Mange vil elske den glatte og lidt blanke lyd, andre vil finde den tendentiøs og monoton. Et er sikkert, det er nemt at kende og jeg er færdig med den glansbilledlyd for nu.

Mht. Rør vil jeg ikke sige det på den måde, at jeg bare ikke kan lide dem, for det er ikke rigtigt, men de reproducerer langt fra.

Foreløbigt finder jeg helt almindelige bipolare transistorer for det bedste kompromis. De gør ikke noget ekstra væsen af sig, men konstruktionerne kræver typisk lidt mere omtanke.

Du må være en oplagt kunde til LC-zapfilter, har du ikke prøvet den opgradering af din CD-spille?

Mon det med FET lyden også kan overføres til ICE? Der sidder jo en standard op-amp i indgangen...

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Oktober 2005 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Du må være en oplagt kunde til LC-zapfilter, har du ikke prøvet den opgradering af din CD-spille?

Mon det med FET lyden også kan overføres til ICE? Der sidder jo en standard op-amp i indgangen...

Hmm!
Er et ZAP filter FET frit?
Har hørt ZAP player, og den længes jeg ikke ligefrem efter.
I øvrigt er min egen spiller også FET fri pånær DAC chipsene, de er altid bombet fulde af FETs.

Jeg ved ikke hvilken opamp der sidder i ICE, men de findes da FET fri i dette univers, f.eks. NE5532 og 5534. Hertil enkelte andre. Så hvis der er valgt andre, så kan forsøget da gøres. Jeg mener dog der sidder MOSFET i SMPSén og hvad med udgangen?
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Oktober 2005 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

ZAP-filteret er et analog I/U-konverter og filter, med udelukkende bipolare transistorer i single-ended klasse A. Strømforsyningen er shuntreguleret også med bipolare transer og der kan køres både single-ended og balancerede signaler in og ud. Den er desuden uden feed-back.

http://www.lcaudio.com/zf2dia.gif

http://www.lcaudio.com/zf2.jpg

Derfor klart efter dine ønsker...

Hvad med High-Fidelitys "Super Buffer", det er også et rent bipolært og umodkoblet design. Den kunne være relevant som buffer i en CD-afspiller, efterfulgt af en rent passivt pre tæt på powerampen.

http://hjem.get2net.dk/bencar/bdef/bdef_3.htm

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 13 Oktober 2005 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Synes denne tråd er ved at skifte emne. Men.... denne gamle superbuffer fra HF... Hmmm... ja. Faktisk har vi hos kubikken en analogdel kørende, med en buffer der minder meget om denne... Og det lyder ganske fint.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 13 Oktober 2005 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik siger :

Hmm!

Piller man DAC. delen ud af ZapPlayer /skrotter det dårligt fungerende drev. har man faktisk en glimrende og ganske brugbar DAC.

Dine meget dårlige erfainger med denne, tilskriver jeg klart det dårlige drev.

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Oktober 2005 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:
Synes denne tråd er ved at skifte emne. Men.... denne gamle superbuffer fra HF... Hmmm... ja. Faktisk har vi hos kubikken en analogdel kørende, med en buffer der minder meget om denne... Og det lyder ganske fint.

Har i prøvet det triks hvor indgangs transistorenes collectorer (der normalt går til forsyningsspændingen) tilsluttes emitteren på den modsatte udgangstransistor? Det skulle give ultra lav input kapacitet, men er jo samtidig en form for modkobling...

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Oktober 2005 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Kurt von Kubik siger :

Hmm!

Piller man DAC. delen ud af ZapPlayer /skrotter det dårligt fungerende drev. har man faktisk en glimrende og ganske brugbar DAC.

mvh.

Mig bekendt sidder der DAC chips fra Analog Devices i den.
Dem finder jeg ganske enkelt for ferske og monotone.
De sidder bl.a. også i Proceed CDP, CDD og DAP. de har en umiskendelig grå farve over sig, som jeg ikke kan høre udenom.

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Oktober 2005 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

Helt korrekt... Der sidder en AD1853 i ZAPPlayer... eller det vil sige... der sidder vist endda 2... eller er det 4???

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 14 Oktober 2005 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
miju skrev:

Kurt von Kubik siger :

Hmm!

mvh.

Mig bekendt sidder der DAC chips fra Analog Devices i den.
Dem finder jeg ganske enkelt for ferske og monotone.
De sidder bl.a. også i Proceed CDP, CDD og DAP. de har en umiskendelig grå farve over sig, som jeg ikke kan høre udenom.

Har Dac´s nu også en egenlyd?. Jeg er ikke uenig i at min Proceed godt kan hælde til en lidt fersk lyd på udvalgt materiale, men jeg mener nu mere det ligger i Op amserne (OPA2604). Men hvad ved jeg om det, jeg skal jo bare høre musik. 

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2005 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:
Helt korrekt... Der sidder en AD1853 i ZAPPlayer... eller det vil sige... der sidder vist endda 2... eller er det 4???

Det er så ikke helt den samme i Proceed, de hedder nemlig AD1864 N-K.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Oktober 2005 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:

Har Dac´s nu også en egenlyd?. Jeg er ikke uenig i at min Proceed godt kan hælde til en lidt fersk lyd på udvalgt materiale, men jeg mener nu mere det ligger i Op amserne (OPA2604). Men hvad ved jeg om det, jeg skal jo bare høre musik. 

Det er naturligvis det hele tilsammen, der giver det endelige resultat, men OPA 2604 gør ikke lige netop DET. De er lidt mere glansbilledagtige i lyden, lidt glatte og blanke på en måde - svært at beskrive entydigt.
AD DAC´sene har jeg hørt i flere konstruktioner, og de har en lidt fersk fremtoning, som jeg i øvrigt vil forbinde med AD generelt.

I øvrigt er det jo utroligt, at der sidder OPA2604 i en Proceed. Jeg mener sættet engang kostede omkring 40-50K, og så er der altså brugt billige opamps i den.
Men det er jo det sædvanlige, analogt design er en glemt videnskab, nu hedder det færdigretter, der bare lige skal have lidt tid i mikrohylet, kabum så står de der.
En rigtig kok ville bare få krampe i tyndtarmen over den slags.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Oktober 2005 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:

Hurtig skrev:

1864 er vist en ældre udgave af 1853 selvom nummeret går den modsatte vej. Mener 1864 er 18 bit og 1853 er 24 bit.
1864 er i øvrigt udgået.

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Oktober 2005 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

1853 er 24 bit og 192kHz.

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2005 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:

Det er naturligvis det hele tilsammen, der giver det endelige resultat, men OPA 2604 gør ikke lige netop DET. De er lidt mere glansbilledagtige i lyden, lidt glatte og blanke på en måde - svært at beskrive entydigt.
AD DAC´sene har jeg hørt i flere konstruktioner, og de har en lidt fersk fremtoning, som jeg i øvrigt vil forbinde med AD generelt.

I øvrigt er det jo utroligt, at der sidder OPA2604 i en Proceed. Jeg mener sættet engang kostede omkring 40-50K, og så er der altså brugt billige opamps i den.
Men det er jo det sædvanlige, analogt design er en glemt videnskab, nu hedder det færdigretter, der bare lige skal have lidt tid i mikrohylet, kabum så står de der.
En rigtig kok ville bare få krampe i tyndtarmen over den slags.

En OPA2604 er nu dyere en de NE5534 der sidder i din Denon . Men ellers er vi ikke unenige om at det er underligt at bruge 30 kroners chip i en forholdsvis dyr ting. Men OPA 2604 er nu meget brugt, den sidder også i meget NAD har jeg set og så er det ikke en gang LØWN. 

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2005 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:

Hurtig skrev:

1864 er vist en ældre udgave af 1853 selvom nummeret går den modsatte vej. Mener 1864 er 18 bit og 1853 er 24 bit.
1864 er i øvrigt udgået.

Rigtigt , 1864 er 18 bit og desværre udgået jesp, men så er det godt jeg har en ekstra Proceed DAP stående der er gået i stykker, den er jo det rene reservedels lager.

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Oktober 2005 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

Tænk at Proceed benytter samme komponenter som NAD.... Hvorfor så den høje pris??? Pæne kasser koster vel ikke så meget...

<< Forrige Side af 33 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes