| Forfatter |
|
Jesper Andersen Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 957
|
| Sendt: 19 Januar 2006 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
| [QUOTE=Jesper Andersen]
ahm, tror at det bliver RIGTIG svært at finde sølvkablet til kr. 1.000.....og så endda biwire 
'har iøvrigt selv prøvet Bertrams sølvkabler til mine ICE 1001 - uden succes. Men det kan ligeså vel skyldes mine VA højtalere som jeg mener er (for) lyse i klangen til at sølvkabler går godt i spænd med disse.
mvh
Jesper
|
|
|
Hmm...er VA-højttalere lyse i klangen og er Bertram-kabler lyse i klangen? Mystisk...
Mvh.
Nilau
Tja, nu skal vi (jeg ) jo nok passe på ikke at afspore trådens opr. emne - men vil da gerne lige "forklare mig" i min opfattelse af VA-lyden .
Måske ordet "lys" ikke er det bedste ord i beskrivelsen af lyden, men jeg finder VA-lyden meget "stor" og meget åben, og synes samtidig at mellemtone/nedre diskant er fremhævet. I MINE ører virker det faktisk lidt som om at selve niveauet simpelthen er fremhævet en db eller lign. Og jeg fandt at sølvkablet netop "fokuserede" på dette område, hvilket - igen i MINE ører - gjorde at jeg fandt sølv + VA lidt for "anmassende".
Misforstå mig ikke, jeg synes at VA er en fremragende højtaler, har i dag Beethoven Concert Grand ( har tidl. haft Strauss og Haydn - og de har alle helt tydeligt slægtskab med hinanden lydmæssigt, men finder at BCG er den mest dynamiske og homogene højtaler af dem ). Finder også at Bertrams sølvkabel er fint - finder bare ikke at de i kombination er særlig "heldige"
Et kabel som jeg finder mere harmonisk til VA er Taralabs - som absolut er mere "mørkt" ( eller måske man skal sige mere "afdæmpet" ) end sølv...et kabel jeg valgte fremfor sølvkablet fra Bertram 
mvh
Jesper
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1593
|
| Sendt: 19 Januar 2006 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jesper Andersen
Bertram har ændret sin produktlinie - den teknologiske udvikling har gjort, at hans kabler udelukkende bliver fremstillet på basis af kobber. Hvis jeg har forstået det ret, leveres sølvkabler kun på bestilling. Hans nye kobberkabler spiller klasser bedre end nogen af sølvkablerne, langt bedre harmoni og spilleglæde på alle områder med de nye kabler.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 Januar 2006 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl; OK...men det er da noget af en ko-vending den gode Bertram har lavet....erindrer da at han i den grad var synonym med "Sølv" i såvel kabler som lodninger. Men helt fint at man lader ørerne ( og teknikken ) bestemme, fremfor at fastholde ( udklasseret ) principper 
mvh
Jesper
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 Januar 2006 kl. 12:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl; Iøvrigt noget af en heftig gif, du har fundet dig
|
| Til top |
|
| |
Jesper Juul Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3139
|
| Sendt: 19 Januar 2006 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
|
Jesper Andersen
Bertram har ændret sin produktlinie - den teknologiske udvikling har gjort, at hans kabler udelukkende bliver fremstillet på basis af kobber. Hvis jeg har forstået det ret, leveres sølvkabler kun på bestilling. Hans nye kobberkabler spiller klasser bedre end nogen af sølvkablerne, langt bedre harmoni og spilleglæde på alle områder med de nye kabler.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
|
|
Det var søreme heldigt at det lige var tilfældet, men gad vide hvad det er for nogle teknologiske landevindinger som der er gjort indenfor det sidste års tid som pludselig har gjort at Bertram mener at kobber nu er klasser bedre end hans sølvkabler?
__________________ Jesper Juul
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Januar 2006 kl. 13:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jesper Andersen
Ja det er en sød lille kanin - sjov fra Jubii.
Ja det er en stor ændring, men som du er inde på, kanon at man kan afvige fra det gamle og lade ørerne bestemme. Jeg har hørt det i masser af sammenhænge og i forbindelse med mange forskellige brugere - der er ikke en uden de siger, det er klasser bedre i dyre som billige setup's.
Det er jo ligesom NLE guld, det spiller også fremragende og bedre end noget sølvkabel.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 19 Januar 2006 kl. 13:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
|
Jesper Andersen
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
|
|
Okay nu bliver det interessant!... Måske man alligevel skulle give de Bertram et lyt en dag, nu da han har fundet den rigtige vej!  Har altid været tilhænger af kobberkabler. Har aldrig kunnet få sølvkabler til at fungere, ikke at de er hidsige eller skarpe (som mange mener, dette kan jeg ikke genkende), men de gør et eller andet ved diskanten/diskantområdet der ikke lyder helt naturligt i mine ører. Har da osse prøvet en del sølvkabler fra Mictor til AudioNote, men nej...
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Go4it Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1186
|
| Sendt: 19 Januar 2006 kl. 13:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altså hvis man læser hvad der står på Bertrams hj.side, så er der stadig sølv i kablerne - og lidt morsomt er han begyndt at agumentere med "ultra lille kontaktflade til dielektrikummet" (var det ikke NLE der "opfandt" dette? . Og nu er det vel et spørgsmål om tid før at denne sølvleder også bliver forgyldt ligesom NLE 
Læs selv: http://www.audiokabel.dk/da-spkr.htm
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Januar 2006 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Go4it
Nej det er gammel og kendt filosofi i den del af verdenen, som producerer audiokabler - så hverken NLE eller Bertram er opfinder af metoden - lille kontaktflade til dielektrikummet. Og jeg sidder jo ikke og skriver at han udelukkende laver kobberkabel, hvis det ikke passede, så meget har jeg da sat mig ind i det. Der er intet sammenhæng imellem Bertram og NLE, Bertram har med succes produceret kabler i mange år, det være sig i forgyldt udgave og andre variationer, ved hans mangeårige virke med audiokabler.
Så alt i alt må man sige, at vi har to ganske dygtige folk på Audiokabel området i Danmark.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 19 Januar 2006 kl. 13:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
|
Go4it
Nej det er gammel og kendt filosofi i den del af verdenen, som producerer audiokabler - så hverken NLE eller Bertram er opfinder af metoden - lille kontaktflade til dielektrikummet. Og jeg sidder jo ikke og skriver at han udelukkende laver kobberkabel, hvis det ikke passede, så meget har jeg da sat mig ind i det. Der er intet sammenhæng imellem Bertram og NLE, Bertram har med succes produceret kabler i mange år, det være sig i forgyldt udgave og andre variationer, ved hans mangeårige virke med audiokabler.
Så alt i alt må man sige, at vi har to ganske dygtige folk på Audiokabel området i Danmark.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
|
|
Halløjsa-da...det var noget af en ændring hos Bertram! Han har jo hele tiden lavet kobberkabler, men vistnok flest i sølv. Hvis ellers han holder samme geometriske 'facon' på lederne, gad jeg nok høre hvad denne ændring fra sølv til kobber skyldes... Har B. fået adgang til en højere kvalitet af kobber? Forhåbentlig er det ikke udelukkende for at maksimere profitten..?
I øvrigt er det kun NLEs højttalerkabel der er af forgyldt finsølv. Signalkablerne er fremstillet af (meget) rent 24 karat guld.
Med venlig hilsen
Nilau
|
| Til top |
|
| |
Simone Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 8
|
| Sendt: 19 Januar 2006 kl. 14:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der ellers ikke noget "rystende" interessant omkring eAR
|
| Til top |
|
| |
MikeAalborg Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 23 September 2005 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 284
|
| Sendt: 19 Januar 2006 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl
Citat: "Bertram har ændret sin produktlinie - den teknologiske udvikling har gjort, at hans kabler udelukkende bliver fremstillet på basis af kobber. Hvis jeg har forstået det ret, leveres sølvkabler kun på bestilling"
Hmmm "udelukkende fremstillet på basis af kobber" og "ændret sin produktionslinie" - samt "sølvkabler leveres kun på bestilling", sorry, men dine formuleringer giver da i høj grad anledning til en opfattelse af, at det nu er kobber der er det absolut primære hos Bertram. Måske kunne en opstramning af formuleringerne forhindre nogle misforståelser?
Mvh Mike
|
| Til top |
|
| |
Frandsen Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 600
|
| Sendt: 19 Januar 2006 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Sikke en masse flueknepperi over noget som egentlig begynder at ligne noget Off-topic.
men mange tak for hjælpen indtil videre, altid godt og få nogle råd med på vejen når man er noget grøn i det mht sølvkablerne

Er der nogle der "tør" komme med nogle konkrete forslag til kabler? Spiller sammen med SA.
har lige fundet ud af at der ikke følger netkabel med til min eAR 202. Jeg har lige købt et til 49kr nede ved min lokale computer-biks. han fortalte mig det ku være ligemeget med god skærmning af kablet da jeg ikke har mulighed for jord. Er det korrekt?
Jeg kan jo se man kan få nogle hjemmestrikkede nogle på www.hificable.dk til mane penge efterhånden...
Mvh
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Januar 2006 kl. 16:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
MikeAalborg
Jamen det forholder sig jo sådan - at man i væsentlig grad er gået
over til kobber, men sølv kan da stadig leveres - det er da
selvsagt at man ikke nedlægger en sølvlinie i kabler, når man har
produceret det igennem mange år, de fleste kabelfabrikanter har
mere end et produkt og type kabel. Så jo, Bertram der er kendt for
udelukkende at lave sølvkabler, har ændret sin produktlinie, og laver
nu i væsentlig grad kobberbaserede kabler, foranlediget af den
teknologiske udvikling - men sølvkablerne kan stadig leveres ved
ordre.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Januar 2006 kl. 16:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frandsen
Dit netkabel til 49 kroner er okay, og om det er skærmet eller - nej det betyder ikke noget i dit tilfælde, som du har beskrevet det i tråden. Skærmede kabler er en fordel, men så taler vi om flere penge, og i et alm. setup behøver man ikke at gå efter det. Det er når man går hele vejen i optimering af et setup og til mange penge.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
BjarkeNR Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 2671
|
| Sendt: 19 Januar 2006 kl. 17:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gutter! Tilbage til emnet!
Emnet omkring Bertram kan passende startes i en ny tråd!
- BR
|
| Til top |
|
| |
BjarkeNR Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 2671
|
| Sendt: 19 Januar 2006 kl. 18:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
NO MORE!!!! Blev der sagt - hold venligst personfnidder i pb's. Det lægger HIFI4ALL.DK IKKE
spalteplads til.
Der er blevet luget ud i indlæg som INTET har med emnet af gøre!
Hvis ikke man mener man kan overholde regler og retningslinier samt "Tænk før du taler" for brug af forum, skal man være mere end velkommen til at takke farvel. Ingen nævnt - ingen glemt!
Tilbage til emnet!
- BR
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Januar 2006 kl. 21:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
BjarkeNR
Fuld forståelse for din udmelding, sådan bør og skal det være.
Med venlig hilsen
jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 19 Januar 2006 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
|
Så jo, Bertram der er kendt for udelukkende at lave sølvkabler, har ændret sin produktlinie, og laver nu i væsentlig grad kobberbaserede kabler, foranlediget af den teknologiske udvikling
|
|
|
Hvilken teknologisk udvikling?
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 19 Januar 2006 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gaaaab....så tog jeg mig sammen og læste mig igennem alle 32 sider. I starten en god diskussion om ICE kontra ML, Accu og Krell....så en masse mudderkast om branchetilhørsforhold og PA-udstyr , så diverse diskussioner om opamps i DAC's og nu sølvkabler fra Bertram . Tråden burde omdøbes til Alt mulig l**t, undskyld sproget
Tilbage på sporet om disse ICE-fætre nu er så gode så de løber lige op med det dyre grej, så har vi alle få råd til noget godt grej  __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |