| Forfatter |
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 05 November 2005 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halløj der! Så kom dagen, hvor jeg fik besøg af en mednørd, som rent faktisk gør lidt i målinger af mange forskellige slags. Han har målt retustrømme fra sin HT. En 4 vejs ht, med en 12" bas i refleksafstemning og med 1. ordens filtrering. Der er blevet målt op til 100 Ampere.
Hvis ikke det var fordi, at det var i millisekunder, så ville ampen springe i luften.  . Tænk lige at få det ind i ampen igennem modkoblingssløjfen igen.
|
| Til top |
|
| |
skruerselv Udelukket fra forum

heltny/cujo
Bruger siden: 05 Juni 2005 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 522
|
| Sendt: 05 November 2005 kl. 14:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, men hvis der kommer 100 ampere ind, skal de vel også retur igen - godt og vel. Der kommer jo ikke 4 ampere ind og 213 ampere ud  - så kan vi jo få en HT til at levere strøm til hele huset, mens vi spiller musik
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 05 November 2005 kl. 15:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det hedder modelektromotoriskekrafter.Når en leder bevæger sig i et magnet felt dannes der en spændning, er det et sluttet kredsløb, også en strøm.En svingspole er netop en leder i et magnetfelt, hvor lederen bevæger sig.I en transformer er det omvendt, her står lederen stille, og magnetfeltet variere.
MVH
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 05 November 2005 kl. 15:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andre skrev:
|
Det hedder modelektromotoriskekrafter.Når en leder bevæger sig i et magnet felt dannes der en spændning, er det et sluttet kredsløb, også en strøm.En svingspole er netop en leder i et magnetfelt, hvor lederen bevæger sig.
MVH
|
|
|
Og årsagerne til at lukkede, impedanskorrigerede bassystemer med lavt Q i forbindelse med effektforstærkere med lav udgangsimpedans minimerer problemet med stående bølger i gængse lytterum
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 05 November 2005 kl. 15:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
De to højttalere vil også forsøge at bruge hinandens basenheder som slavebas, hvis de står uheldigt mht. indbyrdes afstand, og rummets dimensioner.
Står de meget uheldigt, kommer forstærkeren på overarbejde med at holde enhederne i et jerngreb. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 05 November 2005 kl. 16:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor så meget spekulation!... jeg må indrømme at jeg ik lige bemærker problemer af nogen art.. når bassen (basserne) siger BUM! så gør de det så pudsen nærmest rygen ned af vægene!.. no problem!.. lige som ønsket!.. og mine 480W. trin opføre sig som om der ragede dem "Minus!" de gør bare jobbet no problemo..
Her er 12" bas i lukket system UDEN impedans korrektion og med 4 db. equalizering fra 40 til 20 Hz. for at bringe f-7 ved 20 Hz. til f-3.. det hele spiller med en kontrol som i en skruestik!.. der er impulser der ved højre lydtryk får en til at frygte at membranerne hvert øjeblik eksplodere (hvilket de dog er ganske langt fra!)
Og jeg vil mene at KVK. og hans monster Gravety næppe har de mindste problemer med det samme på hans Diva'er?????
Så 100 amp. eller 200 amp. eller eller??? retur strøm so what??.. det lader til mine amp's er ganske "kolde" i bagdelen...
Nu skal det siges at jeg jo køre bi amping med 200W. kl.A på toppen (hvor belastningen nok er en del mindre fra diskanten og den relativ lille 6½", og så en grum og ganske overdimmensioneret 480W. kl A/B. på bassen..
Men ok.. ganske vildt alligevel at tænke på at der er så store retur strømme!?.. der er nok de amp's der kunne tænkes at få "ånde nød"?..
mvh. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 November 2005 kl. 16:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
@miju
Det gælder vel bare om at have en røgalarm og en pulverslukker. Så er der vel ikke noget at være nervøs for?  __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |

heltny/cujo
|
| Sendt: 05 November 2005 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
|
Hvorfor så meget spekulation!... jeg må indrømme at jeg ik lige bemærker problemer af nogen art.. når bassen (basserne) siger BUM! så gør de det så pudsen nærmest rygen ned af vægene!.. no problem!.. lige som ønsket!.. og mine 480W. trin opføre sig som om der ragede dem "Minus!" de gør bare jobbet no problemo..
Her er 12" bas i lukket system UDEN impedans korrektion og med 4 db. equalizering fra 40 til 20 Hz. for at bringe f-7 ved 20 Hz. til f-3.. det hele spiller med en kontrol som i en skruestik!.. der er impulser der ved højre lydtryk får en til at frygte at membranerne hvert øjeblik eksplodere (hvilket de dog er ganske langt fra!)
Og jeg vil mene at KVK. og hans monster Gravety næppe har de mindste problemer med det samme på hans Diva'er?????
Så 100 amp. eller 200 amp. eller eller??? retur strøm so what??.. det lader til mine amp's er ganske "kolde" i bagdelen...
Nu skal det siges at jeg jo køre bi amping med 200W. kl.A på toppen (hvor belastningen nok er en del mindre fra diskanten og den relativ lille 6½", og så en grum og ganske overdimmensioneret 480W. kl A/B. på bassen..
Men ok.. ganske vildt alligevel at tænke på at der er så store retur strømme!?.. der er nok de amp's der kunne tænkes at få "ånde nød"?..
mvh. |
|
|
200 WATT KL.A. ?????? TO HUNDREDE WATT KL.A. ????? - - - - Hvorfra ??? Fra hvad ??? Og er det i 32 ohm eller ???
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 November 2005 kl. 17:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm!
Det jeg mener med mit indlæg er, at det forklarer en del om, hvorfor amps lyder som de gør. En heftigt modkoblet amp,kan jo nemt komme til stødvist, at stå og bruge hele effekten på, at korrigere for returenergien.
Man skal tænke det således: Hvis ampen er modkoblet, så føres udgangssignalet i praksis retur fra højttalerklemmerne til indgangen. Det sker via en modstand, som bestemmer graden af modkobling, og dermed også forstærkerens forstærkning. Det bevirker at indgang og udgang sammenlignes i "næsten" real time, hvilket igen betyder, at man kan korrigere for fejl i det forstærkede signal tilført af forstærkeren, ved at udfase disse fejl. Nu er det bare, at blandet med forstærkerens egen fejl, kan der gemme sig 100A returstrøm fra HT,en, som altså ikke er at finde i indgangssignalet. Det forsøges dernæst korrigeret ved hjælp af et modsat rettet korrektionssignal fra ampen. Alt i mens er næste transient måske på vej eller under opbygning.
Så der er nok at give sig til skulle jeg mene, ligesom jeg også finder, at det må være grunden til mange forstærkeres klangkarakter. De er i bund og grund optaget andetsteds om jeg så må sige.
Om man synes man har stram bund, der kan ryste pudset løs, så vil jeg da lige slå et slag for naturligheden. Det er vist sjældent, at pudset ryger ned, når nogen knipser en bas. Så den lyd må være udslag af et misforhold af én eller anden art.
I bund og grund mener jeg, atpowerampens job i høj grad er undervurderet, der skal dimensioneres med stor sikkerhedsmargin, og forstærkeren skal beskyttes mod at få signaler ind i systemet fra udgangen. Man kunne endda måske forestille sig, at højttalerkabler kunne gøre underværker. F.eks. kunne et tyndere eller længere kabel lette opgaven lidt for en lidt spag amp.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 November 2005 kl. 17:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
skruerselv skrev:
| 200 WATT KL.A. ?????? TO HUNDREDE WATT KL.A. ????? - - - - Hvorfra ??? Fra hvad ??? Og er det i 32 ohm eller ??? |
|
|
Ja det blev ikke imit hus. Varmen svarer til en pæn stor radiator for fulde gardiner, både sommer og vinter. Prøv lige at få den kølet ned  . I øvrigt er det vist LC ZAPZolute trin i brokobling. Med kun ét sæt transistorer i udgangen. De må altså være på randen af nedsmeltning.
|
| Til top |
|
| |

heltny/cujo
|
| Sendt: 05 November 2005 kl. 19:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
skruerselv skrev:
| 200 WATT KL.A. ?????? TO HUNDREDE WATT KL.A. ????? - - - - Hvorfra ??? Fra hvad ??? Og er det i 32 ohm eller ??? |
|
|
Ja det blev ikke imit hus. Varmen svarer til en pæn stor radiator for fulde gardiner, både sommer og vinter. Prøv lige at få den kølet ned .
I øvrigt er det vist LC ZAPZolute trin i brokobling. Med kun ét sæt transistorer i udgangen. De må altså være på randen af nedsmeltning. |
|
|
Jamen hallo ? BROKOBLING ???? Så ser forstærkeren HT som den halve impedans og så er KL.A. effekten også halveret. Det må jo være 2 stk. 50 Watt KL.A. han har brokoblet, da han skriver 200 Watt (hvad heller ikke vil give 200 watt alligevel, med LC´s) - men da de er brokoblet, så er KL.A. effekten halveret - så det må være 200 Watt KL.B. hvor de første 25 Watt er i KL.A.
En forstærker der yder 100 Watt KL.A i 8 ohm, yder jo "kun" 50 Watt i KL.A. i 4 ohm og 25 Watt i 2 ohm osv..
Altså en SKRIVEFEJL 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 November 2005 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
skruerselv skrev:
|
Kurt von Kubik skrev:
skruerselv skrev:
|
|
Ja det blev ikke imit hus. Varmen svarer til en pæn stor radiator for fulde gardiner, både sommer og vinter. Prøv lige at få den kølet ned .
I øvrigt er det vist LC ZAPZolute trin i brokobling. Med kun ét sæt transistorer i udgangen. De må altså være på randen af nedsmeltning. |
|
|
Jamen hallo ? BROKOBLING ???? Så ser forstærkeren HT som den halve impedans og så er KL.A. effekten også halveret. Det må jo være 2 stk. 50 Watt KL.A. han har brokoblet, da han skriver 200 Watt (hvad heller ikke vil give 200 watt alligevel, med LC´s) - men da de er brokoblet, så er KL.A. effekten halveret - så det må være 200 Watt KL.B. hvor de første 25 Watt er i KL.A.
En forstærker der yder 100 Watt KL.A i 8 ohm, yder jo "kun" 50 Watt i KL.A. i 4 ohm og 25 Watt i 2 ohm osv..
Altså en SKRIVEFEJL  |
|
|
Jeg tror de er skruet ret voldsomt op, ligesom konvektionen er tvunget i vejret. Ikke desto mindre vil varmen være omtrent ulidelig.
|
| Til top |
|
| |

heltny/cujo
|
| Sendt: 05 November 2005 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
FHWac Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 390
|
| Sendt: 05 November 2005 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det med de 100A retur kan give store problemer for et strømbegrænser kredsløb som som regel sidder på udgangen. Samt give nogle mærkelige spændinger over emitter modstandene. Og strømmene tilbage fra en HT er sikkert heller ikke i fase med spændingen. 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 November 2005 kl. 10:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske endda mange amps ville nyde godt af en transformer i udgangen  . Det lyder som om, at det miljø der hersker på klemmerne af en amp ligner lidt af en vulkan.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 November 2005 kl. 10:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Måske endda mange amps ville nyde godt af en transformer i udgangen . Det lyder som om, at det miljø der hersker på klemmerne af en amp ligner lidt af en vulkan. |
|
|
Ja så kunne man jo prøve disse http://www.zeroimpedance.com/
Dog er prisen måske lidt pebret, og ikke just kina-pris.
Noget sker iøvrigt når man sammenligner forstærkeres evne til at afgive spænding på højttalere. Mange rørforstærkere er nemlig bedre til at give spænding på en højttaler, end på en laboratoriemodstand.
Jeg fandt en artikel om emnet igår, og startede en tråd om det. http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=31316
__________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
| Sendt: 06 November 2005 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
FHWac skrev:
|
Det med de 100A retur kan give store problemer for et strømbegrænser kredsløb som som regel sidder på udgangen. Samt give nogle mærkelige spændinger over emitter modstandene. Og strømmene tilbage fra en HT er sikkert heller ikke i fase med spændingen. 
|
|
|
Jeg tror du er tæt på sagens kerne. Konstruktioner uden emitter/drainmodstande og uden strømbegrænsnings kredsløb i udgangen har typisk noget bedre styr på sagerne.
Mvh,
Karsten __________________ www.studiosound.dk
|
| Til top |
|
| |

heltny/cujo
|
| Sendt: 06 November 2005 kl. 12:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Måske endda mange amps ville nyde godt af en transformer i udgangen . Det lyder som om, at det miljø der hersker på klemmerne af en amp ligner lidt af en vulkan. |
|
|
Jamen det er jo sådan min ZEUS er bygget, hvor ALLE sagde = Det kan ikke lade sig gøre, en trafo kortslutter ved lave frekvenser - - - - en trafo i udgangen, hahahahaha så er der jo slet ikke fat i basserne.
Jaja, der kan man bare se 
===== http://www.susan-parker.co.uk/zeus-construction.htm
Min er så med 30 KW trafo + 2 x 500.000 uF og leverer ca 200 Watt i 8 ohm og ca 15/1600 i 1 ohm og med HUL igennem - - - - - vægt: 180 kg
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 November 2005 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
@skruerselv
Den ser rigtig seriøs ud, med det design! 
Men meget har jo med højttalerene at gøre, og jeg mener at det er forkert at se på forstærker og højttaler som enkelte komponenter, da de danner et lukket kredsløb.
Hvis det blot gjaldt om at lave højttalere med så høj dæmpning som muligt, så ville alle konstruktører vælge de delefilterspoler der havde lavest DC-modstand - det gør de bare ikke!
B&W har f.eks. nøje afstemt dæmpningen i deres delefiltre, og anvender de spoler der passer til enhederne.
Mange selvbyggere har forsøgt at forbedre allerede kendte konstruktioner, med dyrere spoler, med lavere DC-modstand, og endt med en kedelig lyddød bas, uden meget liv i bunden. Kontrol - ja, men liv er der ikke så meget af.
Så når man vælger hvor meget dæmpningsfaktor man har brug for i sin forstærker, må det være et valg der matcher højttaleren perfekt.
Eksempelvis har mange hornkonstruktioner godt af lidt 'snydebas' fra en forstærker med høj udgangsimpedans. Det er billigere end at bygge hornet dobbelt så stort, og mere placeringsvenligt (højere waf-faktor). __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
anda Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 240
|
| Sendt: 06 November 2005 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
skruerselv skrev:
|
Altså en SKRIVEFEJL 
|
|
|
Du tager fejl skruerselv
Lad os kigge lidt på de elektriske forhold, der er tale om:
Udgangseffekten er produktet af spændingen og strømstyrken: P = U*I
Strømstyrken er spændingen divideret med modstanden: I = U/R
Heraf får vi at effekten er lig med kvadratet på spændingen divideret med modstanden: P = U*U/R = U^2/R
Ved en brokobling benytter man principielt to effektforstærkere i en Push/Pull kobling. Ideelt set vil spændingen over højttalerterminalerne dermed fordobles* og udgangseffekten vil derfor firedobles: P(brokoblet) = (2*U)^2/R = 4*(U^2/R) = 4*P
* Dette er kun tilfældet hvis forstærkeren er i stand til at bevare spændingen i den halve impedans - Eller med andre ord fordoble effekten i den halve impedans.
Oftest ser man at en brokobling giver ca. 2-3 gange så høj effekt. Klasse A trin er dog ofte meget veldimensionerede i strømforsyningen så de rent faktisk giver noget mere end 3 gange så høj effekt ved en brokobling.
MVH Anders D.
|
| Til top |
|
| |