| Forfatter |
|
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 762
|
| Sendt: 06 November 2005 kl. 16:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer:
"Min ML No. 27 er fuldt balanceret, og kan ydermere brokobles. Det er dette man kun skal gøre hvis man virkelig mangler effekt."
Til din info: Det du skiver kan ikke lade sig gøre!
Hvis den kan brokobles er det fordi den ikke er fuldt balanceret.
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 06 November 2005 kl. 16:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Neeper skrev:
|
Spencer:
"Min ML No. 27 er fuldt balanceret, og kan ydermere brokobles. Det er dette man kun skal gøre hvis man virkelig mangler effekt."
Til din info: Det du skiver kan ikke lade sig gøre!
Hvis den kan brokobles er det fordi den ikke er fuldt balanceret.
|
|
|
Forkert - de to ting har groft sagt intet med hinanden at gøre! Det er iøvrigt en diskussion der har kørt på adskillige fora i verden, og heller ikke her er der enighed om hvad der er mest korrekt!
Desuden er alt Levinson fuldt balanceret i alle de nyere serier - startende med No. 27´s årgang. Det er vist en diskussion du skal tage op med Madrigals ingeniører.....
Og så vil jeg godt bede jer holde tonen stueren - fordi i ikke er enige, behøver i ikke begynde at nedgøre hinanden! __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
Dejen Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 957
|
| Sendt: 06 November 2005 kl. 16:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg håber det er i orden, at jeg lige indskyder et "dumme-Peter"-spørgsmål:
Jeg har en klasse-A effektforstærker, der er opgivet til 2x100W i 8ohm/ 200 i 4 ohm og 400 i 2 ohm rms (Audia Flight 100).
Hvordan hænger det sammen med det Neeper skriver, at effekten i en klasse A-forstærker halveres når højttalerens impedans falder??
- og rent subjektivt oplevet - hvordan kan det så være at Audia´en spiller betydeligt højere på min 6 ohms HT´er end min tidligere effekt, der jo øgede effekten ved lavere impedans i HT´erne???
MVH __________________ Audia Flight CD TWO
VdH the Second XLR
Pass Labs INT-150
VdH the Revelation Hybrid
Von Schweikert VR2
Strøm: de RØDE hospitalskabler, Eichmann stikdåse
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
|
| Sendt: 06 November 2005 kl. 16:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
|
| Sendt: 06 November 2005 kl. 16:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronin:
"Forkert - de to ting har groft sagt intet med hinanden at gøre!"
Øhh... Jeg ved ikke hvordan jeg skal skrive det her, uden at du opfatter det som at jeg nedgør dig, men det lyder ikke til at du forstår hvad det her går ud på...
Hvis du har ret i det du skriver, hvorfor har ML så kun trykt et lyn ud for + terminalerne bag på deres No. 27? Kan du forklare mig det..?
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
|
| Sendt: 06 November 2005 kl. 16:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dejen:
Det er kun klasse A effekten som halveres når impedansen halveres... Klasse A/B effekten stiger når inpedansen halveres, så fremt strømforsyningen er i orden..
|
| Til top |
|
| |
Dejen Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 957
|
| Sendt: 06 November 2005 kl. 16:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Neeper skrev:
|
Dejen:
Det er kun klasse A effekten som halveres når impedansen halveres... Klasse A/B effekten stiger når inpedansen halveres, så fremt strømforsyningen er i orden..
|
|
|
Ok - så når jeg har en 6 ohms-impedant Ht´er, leverer min effekt 75 klasse-A watt(?)
- jeg forstår det dog stadig ikke helt : Hvordan kan det så være, at den kan spille meget højere end min gamle effekt, der var på flere W??
MVH __________________ Audia Flight CD TWO
VdH the Second XLR
Pass Labs INT-150
VdH the Revelation Hybrid
Von Schweikert VR2
Strøm: de RØDE hospitalskabler, Eichmann stikdåse
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 06 November 2005 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Neeper skrev:
|
Ronin:
Øhh... Jeg ved ikke hvordan jeg skal skrive det her, uden at du opfatter det som at jeg nedgør dig, men det lyder ikke til at du forstår hvad det her går ud på...
Hvis du har ret i det du skriver, hvorfor har ML så kun trykt et lyn ud for + terminalerne bag på deres No. 27? Kan du forklare mig det..?
|
|
|
Nu er låget desværre ikke pillet af på dette billede, men der er 4 udgangstrin, og altså dobbelt op, med to udgangstrin pr. kanal.
http://www.zenn.com.sg/ML27_poweramp.JPG
Du kan næsten se det uden låget af, faktisk.
Jeg har et foto med låget af, som jeg kan maile til dig, hvis det er. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Macwerk Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 738
|
| Sendt: 06 November 2005 kl. 16:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øv, jeg ville ellers godt have hørt lidt mere om returstrømmene
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 November 2005 kl. 16:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Macwerk skrev:
Øv, jeg ville ellers godt have hørt lidt mere om returstrømmene  |
|
|
Hvis dette er et spørgsmål, må du nok være lidt mere specifik.  Tråden er da ikke helt død endnu, så mon ikke der kommer mere? __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
|
| Sendt: 06 November 2005 kl. 16:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dejen:
Det er ikke til at sige... Det kommer an på din forstærkers tomgangs strøm.. De eksempler jeg kom med, var hvis forstærkeren havde 2.5 ampere svarende til 50 W i 8 ohm... Hvis den nu havde haft 5 ampere i tomgang, ville den kunne gi' 50 W i 8 ohm, 100 W i 4 ohm og 50 Watt i 2 ohm...
Grunden til din forstærker spiller højere en din gamle er nok, at den du har nu, er extremt strømstærk.. Tror ikke den giver mere end 75 W att klasse A i 6 ohm, da den ellers ville blive mega varm... Og 43 grader er ikke så galt..
|
| Til top |
|
| |
musifix Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 310
|
| Sendt: 06 November 2005 kl. 17:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dejen skrev:
Neeper skrev:
|
Dejen:
|
|
|
Ok - så når jeg har en 6 ohms-impedant Ht´er, leverer min effekt 75 klasse-A watt(?)
- jeg forstår det dog stadig ikke helt : Hvordan kan det så være, at den kan spille meget højere end min gamle effekt, der var på flere W??
MVH
|
|
|
Det er sagt før i denne tråd, men alligevel - klasse-A udgangseffekt er "lig med" forstærkerens tomgangsstrøm. Har du en forstærker der leverer 100W med en 8 Ohms belastning, så har forstærkeren en tomgangsstrøm på 5A, ellers kan den ikke levere de ca. 3.5A (rms værdi) som 100W/8 Ohm/klasse-A kræver. Har din HT en impedans på 6 Ohm, så kan den lave 75W i klasse-A drift, som du ganske rigtigt skriver. Når du oplever at den "kan spille højere" end en effektmæssigt mere potent forstærker, så har det sandsynligvis at gøre at dimensioneringen af en klasse-A forstærker er langt mere solid end et typisk A/B design, den skal jo konstant levere tomgangsstrømmen uanset belastning eller ej. Derfor har et klasse-A design det typisk også meget bedre med rigtige belastninger, såsom højttalere, som jo ikke bare er lineære ohmske modstande. __________________ / Morten
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 06 November 2005 kl. 17:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Well.. i kan jo bare finde den info der findes vedrørende Lc's ZapZolute 50W. kl.A. trin. hvis der er spekulationer?? de er jo ganske seriøst opbygget!..
To af disse er udgangspunktet hos mig, her er de modeficeret så de er blevet broloblet, og nu køre som monotrin.
Brokobling af 2x50W giver alt andet lige 200W.!!!! ( har godtnok ikke målt 200w på disse.. da de aldrig her været 100% udstyrede efter brokobling. men lidt over 100 W. har de med NEMHED afsat!..)
Hver yderligere modeficeret med nogle speciel støjsvage (brumfrie) 2,2 kW. traffoer samt 240000uF. lyt kapasitet.
Kabinetterne er blevet lavet lidt om, så der er plads i bag og i toppen til et par støj svage PC blæsekølere, hvilket hjælper ganske meget med at holde temperaturen forsvarligt nede inde i kabinetterne ved kraftigere belastninger..
Før brokoblingen kunne mine højtalere sagtens tvinge dem i "knæ" når der skulle spilles godt til.. Nu spiller de så højt som højtalerne mekanisk, kan magte uden den mindste hørbare forvrængning.. mellemtonen på systemet går i "bund" mekanisk, hvad sker ved omkring 106 - 107 db. kontiniuerlig SPL. her afsættes godt 120W.
Jeg må sige at ved "alm." lytte styrke, kommer man nok ikke meget over de 50 - 60 W. og her har vi testet et par ikke brokoblede Zap op mod de brokoblede.. her er ingen større hørbar forskel.. ( bortset fra at det klart virker som de brokoblede har mere overskud og autoritet, der kommer ganske enkelte mere ro og stabilitet i lyden, som kendetegner en amp' der netio har et stort kraft overskud..)
At der køres mindre og mindre kl.A jo voldsommere amp'n udstyres er nok rigtignok.. men det betyder ikke så meget, for brokoblingen har givet et hørbart og posetivt overskud også ved normale lydtryk og udstyring, og når der skal sparkes røv så er kraften der til det... det var den IKKE! før.
Til bas systemerne køre der et par brokoblede TheEnd Milennium XP trin. med samme overdimmensionerede strømforsyning som Zapperne, men her 2x120W. brokoblet. ( hvilket giver 480W.)
Dette er også meget hørbart i forhold til de "kun" 120W. før. især da bassystemet equalizeres godt 4 db. fra f-7 ved 20 Hz. til f-3 her.. (dette kræver lidt over en fordobling af effekten for at bi beholde samme effekt "reserve og overskud.. selv om der aldrig her hellere udstyres helt.. især da bas enheden "kun" tåler 300W. men dette er rigligt til selv ganske voldsomme lydtryk.. ( subben klare fint 110 db. men udstyres jo ikek højre end toppen der har sin øvre grænse omkring 107, og rellet kommer man nok selv når der spilles ganske højt, og på grænsen af hvad jeg kan holde ud, omkring 102 til max. 105 db.)
(Højtalernes impedans ligger nominelt på omkring 6 - 6.8 ohm. iøvrigt)
Men det korte og det lange er, at de brokoblede amp's klare alt dette i fin stil og viser absolut ingen tegn på besvær, ensige nedsmæltning..!! LANGT FRA!!
Og de spiller aldeles fremragende, lige så fint som før brokobling, ved "normal brug"...
Hvad angår temperaturen så holdes den mellem 30 og 40 grader ved normal belastning internt i amp'n. (grundet den ganske velfungerende blæsekøling)
I stuen kan det da godt mærkes!.. her skruer radiatorene lidt ned når der er blivet spillet en tid ...
Der er iøvrigt en fin power down funktion der skifter til kl.A/B drift i standby efter 5 min. uden signal. og som til daglig (TV.) brug kan switches med en vippe switch. til kun at køre i powerdown mode.. hvilket heldigvis spare en del strøm og varme i stuen..
Sådan fungere det fint hos mig... og så kan ander der ude ellers spekulere i overhedning og hvor mange W. der er mm... lige så meget i / de vil!... for det er så fint og enkelt at det hele fungere fint hos mig og er målt igennem, og det gør faktisk IRL. hvad det efter beregningerne skulle gøre..
OM! jeg opnår 200W. Kl.A. ved jeg ikke helt sansynligvis ikke!??.... men jeg ved at der opnås over 100W. mindst!... (og det er mere end rigeligt)
mvh
__________________ M.
|
| Til top |
|
| |
musifix Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 310
|
| Sendt: 06 November 2005 kl. 17:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
@miju:
Med mindre du har justeret tomgangsstrømmen op så kører du på trods af brokobling stadig kun klasse-A op til 50W. At du har spændingssving til at lave 200W er en anden ting, men det foregår i A/B mode. Sådan er det altså bare. Men det er vel også ok ??  __________________ / Morten
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
|
| Sendt: 06 November 2005 kl. 17:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer:
Prøv at tage + højttaler kablet ud af terminalen på forstærkeren mens den spiller, og lad kablet røre stel et sted på chassiet...
Hvis der kommer lyd ud, er din forstærker balanceret...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 November 2005 kl. 17:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Neeper
Dette billede viser 4 udgangstrin http://www.marklev.com/No27/img/_27-1.html
Desværre er det 27.5 der her er vist, men No 27 ligner i konstruktion, og er også fuldt balanceret. Læser du hele manualen, finder du nok også noget der kan bekræfte at den er fuldt balanceret. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 06 November 2005 kl. 17:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Neeper skrev:
|
Ronin:
|
|
|
Jeg er udemærket klar over hvad snakken går ud på, men selvom du skriver som du gør, betyder det ikke nødvendigvis at du har ret i alt hvad du skriver.
Det skulle vist ikke være nødvendigt at hænge sig i påtrykte symboler - det er ikke unormalt at der på mange high-end forstærkere er påtrykt et lyn ud for +
Alt andet lige - der er forskel på balanceret og ubalanceret bro-kobling.
Sakset fra Stereotimes:
When bridged, however, the unit becomes balanced bridged (AKA differential bridged, AKA balanced output), meaning that not only is the output wattage increased, but also one channel is driving the positive lead of the speaker while the other channel is simultaneously driving the negative lead of the speaker. My understanding is that this is different from standard bridged designs, which drive the positive and negative slopes of the signal waveform, but not the positive and negative speaker terminals. Like the out of phase power supply, very few other designs have used this method either. Sumo amplifiers used to do this, and Krell and some Mark Levinson designs use it as well.
James Bongiorno, Ampzilla2000:
In a balanced bridge circuit all of the signals are circulating and NO POWER goes through ground. Ground is merely and only a reference. All of the anomalies previously mentioned actually cancel out provided that the design is done properly. In other words, in our search to improve performance beyond the –120dB range, this is the first major hurdle that must be overcome. There have not been a lot of balanced bridge amps manufactured but it is the only way to go in order to push the envelope forward. __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 November 2005 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Neeper skrev:
|
Spencer:
Prøv at tage + højttaler kablet ud af terminalen på forstærkeren mens den spiller, og lad kablet røre stel et sted på chassiet...
Hvis der kommer lyd ud, er din forstærker balanceret...
|
|
|
Det forstår jeg slet ikke det du skriver der??
Hvorfor skulle forstærkerens chassis indgå i signalvejen? Det er da netop det det gør på ubalanceret grej - ikke på balanceret.
Er du sikker på at du ikke har byttet om på de to? __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
|
| Sendt: 06 November 2005 kl. 17:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer:
"@Neeper
Dette billede viser 4 udgangstrin http://www.marklev.com/No27/img/_27-1.html
Desværre er det 27.5 der her er vist, men No 27 ligner i konstruktion, og er også fuldt balanceret. Læser du hele manualen, finder du nok også noget der kan bekræfte at den er fuldt balanceret."
Okay... Jeg har lige læst hele manualen, og der står intet om at den er balanceret. Faktisk står der, at den ikke er det...
http://www.marklev.com/No27/om/_om13.html
Men prøv nu det jeg forslog, så får du svaret...
Men hvis den ikke er balanceret, så er det nok fordi man har valgt det man synes lød bedst.. :)
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
|
| Sendt: 06 November 2005 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronin:
"Alt andet lige - der er forskel på balanceret og ubalanceret bro-kobling."
Jep, det er der nemlig. Det eneste jeg har sagt er, at set fra højttaleren er det det samme.. Altså to udgangstrin som trækker en højttaler... Og derfor kan man ikke brokoble en balanceret forstærker! I så tilfælde skulle man tilslutte 4 forstærkere til 2 højttaler terminaler... 
Kan du forklare mig hvordan du havde tænkt dig at brokoble en balanceret forstærker? Det vil jeg meget gerne vide 
|
| Til top |
|
| |