Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 15:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Returstrømme fra højtaleren (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 16
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 06 November 2005 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Neeper skrev:

Spencer:

"@Neeper

Dette billede viser 4 udgangstrin http://www.marklev.com/No27/img/_27-1.html

Desværre er det 27.5 der her er vist, men No 27 ligner i konstruktion, og er også fuldt balanceret.
Læser du hele manualen, finder du nok også noget der kan bekræfte at den er fuldt balanceret."

Okay... Jeg har lige læst hele manualen, og der står intet om at den er balanceret. Faktisk står der, at den ikke er det...

http://www.marklev.com/No27/om/_om13.html

Men prøv nu det jeg forslog, så får du svaret...

Men hvis den ikke er balanceret, så er det nok fordi man har valgt det man synes lød bedst.. :)

Der står faktisk heller ikke at den IKKE er balanceret!

Men dit tip er nu meget godt, for der er slet ingen tvivl om at der nok skal være nogle konstruktioner derude som er knap så ærlige som de gerne vil være!

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 06 November 2005 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

musifix skrev:

@miju:

Med mindre du har justeret tomgangsstrømmen op så kører du på trods af brokobling stadig kun klasse-A op til 50W. At du har spændingssving til at lave 200W er en anden ting, men det foregår i A/B mode. Sådan er det altså bare. Men det er vel også ok ??

At den måske kun skulle køre til omkring 50W kl.A er ok.. det giver et SPL omkring 105 db. på mine ht. og så høj musik høre jeg sjældent!.. 

Men hele humlen igger i at der er så tilpads overskud ved brokoblingen at lyden bliver faktisk markant mere stabil og der spilles med mærkbart mere overskud og autoritet og her ved bedre..  det andet er ud i marginalerne og nærmest teoretisk...

Efter hvad man det har lavet effekttrinene til mig siger er bias (kl.A) justeret så højt som det kal lade sig gøre, uden at det bliver til fare for amp'ens liv og velfærd!..  helt specefikt ved jeg ik? men det er efter hans udsagn ret højt og forbavsende højt!.. og de yder faktisk en del mere i KL. A end de 50W. J

Jeg har lige haft ham i telefonen for at høre om det ku passe at der kun kunne afgives de samme 50W. i Kl.A nu som før brokoblingen.. han hævder at det nærmer sig lidt over 100W. alt efter hvor vanskligt højtalerne nu opføre sig?

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 November 2005 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

@Neeper

Hvis du læser det Ronin skrev med blåt i et at de forrige indlæg, kommer du lidt nærmere den tekniske forklaring.

Har du læst det?

Hvad er din kommentar til det?

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 November 2005 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

Spencer:

"Det forstår jeg slet ikke det du skriver der??

Hvorfor skulle forstærkerens chassis indgå i signalvejen?
Det er da netop det det gør på ubalanceret grej - ikke på balanceret."

Nope.. Jeg har ikke byttet om på noget...

En ubalanceret forstærker har signal på + og stel på -.

En balanceret forstærker har signal på både + og -.

Det vil sige, at der skal være lyd på begge udgange i forhold til stel i den balanceret forstærker.. Så hvis du skruer den ene ledning til højttaleren fast i stel på forstærkeren, så skal det komme lyd ud af både + og - terminalen. Hvis der kun kommer lyd ud af + i forhold til stel, så er den ikke balanceret..

Så simpelt er det...

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 06 November 2005 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Neeper skrev:

Ronin:

"Alt andet lige - der er forskel på balanceret og ubalanceret bro-kobling."

Jep, det er der nemlig. Det eneste jeg har sagt er, at set fra højttaleren er det det samme.. Altså to udgangstrin som trækker en højttaler... Og derfor kan man ikke brokoble en balanceret forstærker! I så tilfælde skulle man tilslutte 4 forstærkere til 2 højttaler terminaler...

Kan du forklare mig hvordan du havde tænkt dig at brokoble en balanceret forstærker? Det vil jeg meget gerne vide

I brugsanvisningen til en No. 332 er der beskrevet brokobling på en balanceret forstærker og illustreret et eksempel. Uanset om den er balanceret eller ej, indeholder den stadig to udgangstrin - det ændrer ordkløveri ikke på!

Læser du de par stykker tekst i mit forrige indlæg står der beskrevet hvordan fungerer i praksis på blandt andet Bel Canto, Krell og ML, og samtidig er der tilføjet at det ikke er muligt på ret mange.

Er du sikker på at du ikke forveksler det med den balancerede tilslutning på signalvejen dvs. XLR kontra RCA - det lyder mere rigtigt?! Sådan lyder det ihvertfald i det forrige indlæg til Spencer.....

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Sendt: 06 November 2005 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Spencer:

"@Neeper

Hvis du læser det Ronin skrev med blåt i et at de forrige indlæg, kommer du lidt nærmere den tekniske forklaring.

Har du læst det?

Hvad er din kommentar til det?"

Jep.. Har læst det, og det er korrekt. Det de skriver er, at når du brokobler en ML, så bliver den ægte balanceret... Den er det ikke, man kan blive det ved brokobling.

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 November 2005 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Neeper skrev:

Spencer:

"Det forstår jeg slet ikke det du skriver der??

Hvorfor skulle forstærkerens chassis indgå i signalvejen?
Det er da netop det det gør på ubalanceret grej - ikke på balanceret."

Nope.. Jeg har ikke byttet om på noget...

En ubalanceret forstærker har signal på + og stel på -.

En balanceret forstærker har signal på både + og -.

Det vil sige, at der skal være lyd på begge udgange i forhold til stel i den balanceret forstærker.. Så hvis du skruer den ene ledning til højttaleren fast i stel på forstærkeren, så skal det komme lyd ud af både + og - terminalen. Hvis der kun kommer lyd ud af + i forhold til stel, så er den ikke balanceret..

Så simpelt er det...

Og hvad så hvis jeg har jordforbundet stel?

Så skal mit udgangstrin spille igennem højttaleren, og direkte ned i jorden udenfor?

Dit hjemmelavede forslag virker ikke særlig sundt, og der er nok en grund til at Mark Levinson ikke bruger chassiset som en del af returvejen.

Jeg har ikke i sinde at lave om på dette.

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Sendt: 06 November 2005 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Åhhhhhhh... Prøv det dog..

Det er da bedre at få nogle fakta på bordet...

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 06 November 2005 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Neeper skrev:

Spencer:

"@Neeper

Har du læst det?

Hvad er din kommentar til det?"

Jep.. Har læst det, og det er korrekt. Det de skriver er, at når du brokobler en ML, så bliver den ægte balanceret... Den er det ikke, man kan blive det ved brokobling.

Jamen, det er da skægt som vi læser tingene forskelligt.....

ML´erne ER balancerede - de laver bare en udførlig beskrivelse på hvordan du bevarer den balancerede del i forbindelse med en brokobling, og der er netop her det skiller sig ud, fordi der ikke er mange der har muligheden for en balanceret bro-kobling.

Der står ingen steder at ML ikke er balanceret når de ikke er bro-koblede. Hvis det var tilfældet ville der være gjort opmærksom på det for mange år siden. Som sagt - måske er det en diskussion du skal tage op med deres ingeniører...

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 November 2005 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

Nu handler tråden jo egentlig om returstrømme fra højttalerne,men det er såmænd relevant nok, at tænke i tomgangsstrøm alligevel.

Kigger vi igen ude på klemmerne af ampen, så er det forholdene derude jeg gerne vil have fokus på. 100A er altså meget.

Men i klasse A verdenen er der en fordel i, at der løber så store strømme i transistorerne, at højttalerens retureffekt alligevel kommer til at minde om en tissetår i et vandfald, fordi der er sådan et knald på i de udgangstrin.

Jeg kan dog ikke undlade at tænke på, at 100A retur måske møder et modsat rettet signal på vej den anden vej. Forstærkeren må altså have sit at se til,med at overvinde træghed, returstrøm, selvinduktion, energitab i delefiltret osv.

Måske endda man skal til at kigge på aktiv drift ud fra et helt andet synspunkt, idet ampen bliver frygteligt direkte koblet til enheden - på godt og i ganske bestemthed også ondt. Måske strømmene vil antage yderligere højder i den situation.
Jeg kan ikke skjule, at jeg har hørt aktive højttalere, som i den grad lød af anstrengt elektronik, uden at jeg deraf skal slutte, at det netop er det omtalte der sker, men det er i mine øjne en mulighed.

Måske er det først hensigtsmæssigt at sammenkoble HT og amp hårdt, når man er helt ude i ekstremt vilde effektbæster, der kan opsluge et helt kraftværks produktion og bare være ligeglad.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 November 2005 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

@Neeper

Det du foreslår svarer lidt til at tisse op ad et elhegn, for at se om der er strøm på.

Jeg syntes ikke om hjemmelavede løsninger, og giver mig ikke i kast med kortslutningsforsøg af den slags. Med mindre forstærkeren tilhører dig naturligvis.
Så er jeg ikke nervøs overhovedet.

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Sendt: 06 November 2005 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Spencer:

Det er ligemeget om du har jord på stel... Der kan ikke ske noget ved at prøve det..

Ellers tag et multimeter (i AC indstilling), og spil noget højt musik (med bas).. Sæt den ene ledning på stel og mål på både + og - terminalen... Hvis der er nogle volt på både + og - så er den balanceret. Hvis det kun er noget på + terminalen, så er den ubalanceret...  

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 06 November 2005 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Hvorfor så meget spekulation!...  jeg må indrømme at jeg ik lige bemærker problemer af nogen art.. når bassen (basserne) siger BUM! så gør de det så pudsen nærmest rygen ned af vægene!.. no problem!..  lige som ønsket!.. og mine 480W. trin opføre sig som om der ragede dem "Minus!" de gør bare jobbet no problemo..

Her er 12" bas i lukket system UDEN impedans korrektion og med 4 db. equalizering fra 40 til 20 Hz. for at bringe f-7 ved 20 Hz. til f-3..  det hele spiller med en kontrol som i en skruestik!.. der er impulser der ved højre lydtryk får en til at frygte at membranerne hvert øjeblik eksplodere (hvilket de dog er ganske langt fra!)

Og jeg vil mene at KVK. og hans monster Gravety næppe har de mindste problemer med det samme på hans Diva'er?????

Så 100 amp. eller 200 amp. eller eller??? retur strøm so what??.. det lader til mine amp's er ganske "kolde" i bagdelen... 

Nu skal det siges at jeg jo køre bi amping med 200W. kl.A på toppen (hvor belastningen nok er en del mindre fra diskanten og den relativ lille 6½", og så en grum og ganske overdimmensioneret 480W. kl A/B. på bassen..

Men ok.. ganske vildt alligevel at tænke på at der er så store retur strømme!?..  der er nok de amp's der kunne tænkes at få "ånde nød"?..

mvh.

Du ser på fænomenet fra en forkert vinkel, det er bashøjttalerens dobbeltrolle som lydgiver og mikrofon der er interessant, den kan med lidt omtanke udnyttes som en gevinst.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 November 2005 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Neeper skrev:

Spencer:

Det er ligemeget om du har jord på stel... Der kan ikke ske noget ved at prøve det..

Ellers tag et multimeter (i AC indstilling), og spil noget højt musik (med bas).. Sæt den ene ledning på stel og mål på både + og - terminalen... Hvis der er nogle volt på både + og - så er den balanceret. Hvis det kun er noget på + terminalen, så er den ubalanceret...  

Accepter nu bare det Ronin skriver, og lad det ligge.
Tråden handler om højttaleres returstrøm.

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Sendt: 06 November 2005 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Spencer:

"Accepter nu bare det Ronin skriver, og lad det ligge.
Tråden handler om højttaleres returstrøm."

Hvorfor skal jeg acceptere noget som ikke passer..? Det forstår jeg ikke..

Nu har jeg i 8 år arbejdet med udvikling af forstærkere, og jeg ved i den grad hvad jeg snakker om. 

Hvorfor vil du ikke acceptere sandheden?  

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 November 2005 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Neeper skrev:

Spencer:

"Accepter nu bare det Ronin skriver, og lad det ligge.
Tråden handler om højttaleres returstrøm."

Hvorfor skal jeg acceptere noget som ikke passer..? Det forstår jeg ikke..

Nu har jeg i 8 år arbejdet med udvikling af forstærkere, og jeg ved i den grad hvad jeg snakker om. 

Hvorfor vil du ikke acceptere sandheden?  

Skulle ML No. 27 være fupbalanceret?
Og skulle det Ronin skrev med blåt, være et falsum?

Hvis du mener at det Ronin fandt er løgn, hvordan skulle jeg så kunne overbevise dig med noget dokumentation fra nettet?

Du vil jo så blot sige at Madrigal er nogle løgnhalse (hvilket er sandsynligt, men mangler bekræftelse).

Som jeg har sagt, giver jeg mig ikke til at kortslutte højttalerkabler til stel.
Det må du lokke en anden ML-ejer til.

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Sendt: 06 November 2005 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Ronin:

Har lige opdaget at det ham i stereotimes skrev, faktisk ikke passer...

Sakset fra Stereotimes:

When bridged, however, the unit becomes balanced bridged (AKA differential bridged, AKA balanced output), meaning that not only is the output wattage increased, but also one channel is driving the positive lead of the speaker while the other channel is simultaneously driving the negative lead of the speaker. My understanding is that this is different from standard bridged designs, which drive the positive and negative slopes of the signal waveform, but not the positive and negative speaker terminals. Like the out of phase power supply, very few other designs have used this method either. Sumo amplifiers used to do this, and Krell and some Mark Levinson designs use it as well.

Det passer ikke at en standard brokoblet forstærker ikke har signal på begge udgange.. Det er jo netop princippet i en brokoblet forstærker.

Forskellen er, at en ægte balanceret forstærker er differentiel fre input til output, og på intet tidspunkt referere til stel.

En brokoblet har en fase splitter i indgangen, og er dermed jeg stadig i referance til stel, og her dermed ikke fordelene ved differentiel kobling...

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Sendt: 06 November 2005 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Spencer:

"Skulle ML No. 27 være fupbalanceret?
Og skulle det Ronin skrev med blåt, være et falsum?

Hvis du mener at det Ronin fandt er løgn, hvordan skulle jeg så kunne overbevise dig med noget dokumentation fra nettet?

Du vil jo så blot sige at Madrigal er nogle løgnhalse (hvilket er sandsynligt, men mangler bekræftelse).

Som jeg har sagt, giver jeg mig ikke til at kortslutte højttalerkabler til stel.
Det må du lokke en anden ML-ejer til."

Nej, en ML No 27 er bare ikke balanceret i udgangstrinnet.. Kun i indgangs trinnet..

Og ja, det Ronin fandt på nettet er ikke helt korrekt, men som de korrekt skriver så bliver din forstærker fuld balanceret ved en brokobling.

Men prøv da så at skrive en mail til ML, og spørg dem om de har glemt at trykke de to lyn ud for minus terminalerne på bagsiden af din forstærker, eller om der kun er signal på plus terminalerne...

Jeg kender godt svaret.. ML glemmer ikke at trykke advarselstegn på deres ting.. Og dermed har du svaret. 

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Sendt: 06 November 2005 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Spencer:

"Som jeg har sagt, giver jeg mig ikke til at kortslutte højttalerkabler til stel.

Kortslutte..? Er ikke helt sikker på at du er med.. Hvis din forstæker er balanceret, så vil den kun opleve den halve belastning af hvad den normalt gør når du spiller, ved dette forsøg..

Denne "branche" er sq mærkelig.. Alle har en mening om alting, uanset om de har nogen god baggrund for deres udtalelser... Der er jo næsten religiøst...

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 November 2005 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Neeper skrev:

Spencer:

"Som jeg har sagt, giver jeg mig ikke til at kortslutte højttalerkabler til stel.

Kortslutte..? Er ikke helt sikker på at du er med.. Hvis din forstæker er balanceret, så vil den kun opleve den halve belastning af hvad den normalt gør når du spiller, ved dette forsøg..

Denne "branche" er sq mærkelig.. Alle har en mening om alting, uanset om de har nogen god baggrund for deres udtalelser... Der er jo næsten religiøst...

Nu er der en højttaler imellem, så en 'kortslutning' er det selvfølgelig ikke.

Men det er for længst konstateret at dit spændende eksperiment intet har med tråden at gøre.

<< Forrige Side af 16 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes